Strijdliederen uit de Tachtigjarige Oorlog Spijkerbroekenshow werd een compleet theaterbedrijf m sprookje Brabants Orkest unaniem achter Detlev Weers M U D3 rpen nt Ien Ida vdaal [erpen Iwkocht. Nostalgie ferdam Nederlands Danstheater ueuzen terdam erdamse Dansgroep - Stadsschouw dhoven pw 1996 - Stadsschouwburg - 20.15, )elburg Walter van den Broeck - met Inge itadschouwburg - Molenwater 99 Auditie Zelfstandig Melig Engels Camerata Trajectina in programma van Nederlandse muziek en Spaans beleg breda den haag utrecht antwerpen rotterdam antwerpen rotterdam tilburg den haag rotterdam FEBRUARI 1997 D2 DONDERDAG 6 FEBRUARI 1997 DAM [door Theater Van Het Hooi Idi 11 t/m za 15 feb) nationaal Danstheater - st DO uur) 31 i Thomas in vertaling van Hui Zuidpool - Lange Noordstraa i aanpassing aan actualiteit |ur-zo 15.00 uur (verlengd to ;a De Keersmaeker - door Ros» Chassé Theater - 20.30 eater -Chassé Theater- 20.00 J Jeans trekt tien jaar volle zalen «Marjan Mes -e zijn normaal'- muziektheatei lifa! ooit begon als een door 17nl "ju spijkerbroekenmerk gesp- t zo) Sam Shepard - door KNS - NTGJt. Ir - wo t/m zo (za 8 feb t/m 7 mi rrondes ma 10 en di 11 feb- ■RDAG usical - Chassé Theater - 20.00 uui LBURG hun nieuwe theaterprograma llenwater 99 - 20.00 uur pwburg De Kring - 20.15 uur )AG ||cc Berchem - 20.30 uur jfoven Ids Danstheater - Stadsschouwbui fLBURG een visioen aan |burg - 20.00 uur ÏDAG toneel doe ijsorde workshop van jonge, Lkomende artiesten, die fris L spontaan populaire songs L de jaren vijftig en zestig Lgenmet een dansje erbij, is —Middels uitgegroeid tot een Ido 13 feb - finale za 15 feb mëtl Iperwoestbaar theaterver- •pde Vest 43 - 20.15 uur Bjliijnsel en een zakelijk suc- Itisvolle onderneming. Enig in lain soort en bijna altijd uit- je Jeanscompany, verantwoor- voor vijf afleveringen van ie muzikale theatershow Jeans, list dit seizoen alweer zijn tien en nog is de formu- fc.'tophits uit heden en verleden in een non-stopshow under verhaal maar met dans en kostuums uit de desbetreffende periode - niet uitgeput. .Integendeel", constateert direc te Marga Wagenaar van Thea- ubureau De Crane, tevens lid het artistiek team en produ- Bte van Jeans. „Iedere keer ge tuit het weer dat een van ons bevig is teleurgesteld, omdat zijn fcelingsnummer niet in de show sopgenomen. De voorraad inter- nationale tophits is onuitputte lijk." Met de show Jeans 6 - A Happe- waarin acht jonge artiesten itderom tophits uit veertig jaar wereldrepertoire presenteren, wordt het jubileum dit jaar ge- Zonder veel voorpublici- B lukt het de Stichting Jeans loth iedere keer weer om al op voorhand uitverkocht te zijn in It abonnementenseries van de Merlandse schouwburgen. opmerkelijk verschijnsel, rat verhaal, de bindende kracht in een musical, ontbreekt. Alles" taait om muziek, zang en dans. Het putrlreir komt voor de liedjes ui! een min of meer recent verte len en geniet van de vrolijke nos- waarmee ze, in een toepas- rfjke aankleding en choreogra- fe, worden gepresenteerd. ,Wij gingen aanvankelijk uit van it utopie dat Jeans een show •est zijn voor mensen tussen de ithten de tachtig", aldus Marga Hagenaar. „In de praktijk blijkt het publiek te variëren tussen de Ben 70 jaar", zegt ze lachend. At de allereerste Jeans-show t we een totaal nieuw pu- aangeboord. Mensen die '»g nooit een theater bezocht Sdden. Een heel breed publiek Har bezoekers van popconcer- fOVEN toneelmonoloog - Globetheater ELBURG [telling 4- 8 jaar - door theatergroe - Molenwater 99 - 14.00 uur pEUZEN - cabaret door nieuw talent - Zuil 5DAG Stads [aal Ballet van Letland - combinati lidlandtheater - Zuidlandstraat 111 ilSDAG enmakerstheater Jan Rauh - Theate Vier van de hoofdrolspelers uit 'Jeans 6, a Happening'. ..aren absolute hoogtepunten_i ie toenmalige Russisch-acade nisch balletkunst. De artistiek leider van het 75 jaa oude gezelschap uit Riga maakt een aanpassing waarin de put danslyriek en sprookjesachtig ensembles bewaard zijn gebie ven. Het Letse gezelschap, da eerder een respectabel Zwane meer in ons land presenteera orengt een keur aan sprookje achtige, kleurrijk gekostumeer taferelen met veel spektakel. I 'Sleeping Beauty' door het Natio naal Ballet van Letland is bruari in Chassé Theater in tuttige tweetal zingt onver* llend goed en schudt dan fheid van zich af. Bob Si met een geraffineerde meng van vrouwelijke en manne j tterie onmiskenbaar de sho emonisch-verleidelij ke Fran er. Ook hij heeft een fantast^ stem. Voeg daarbij de stevig de Britse ironie van de vert noniemeester en de visuele - en je hebt toch een kwab ice show, al is die dan hootd*»* nog een parodie op een yr merghel Bredase Chassé Th^ zoor de zoveelste keer g t uit te pakken, maar weer doet met eeriW* •eeks die toch niet helem voordt aan de verwachting groot publiek. Eén av ts van vier was meer dan g eest. ten tussen zitten, maar ook oude ren in driedelig kostuum." De Jeanscompany in Alkmaar is ^een'compleet bedrijf geworden, de belangrijkste activiteit van Theaterbureau De Crane, dat in dertijd toen oprichter John de Crane nog leefde, de musicals van Annie M.G. Schmidt produceer de. Het waren de hoogtijdagen van de Nederlands-talige musi cal. Op dit moment vormen een cabaretprogramma van Rients Gratama en een aantal klassieke concerten nog de enige andere activiteiten van het theaterbu reau. „Aan iets anders komen we ge woon niet meer toe, want het sa menstellen van een Jeans-show vergt buitengewoon veel inspan ning", vindt Wagenaar. „Binnen kort houden we weer vijf dagen auditie en dan verwachten we toch wel zo'n honderd jongelui, meest mensen dié al in de een of andere musical hebben gezeten. In de eétsté jaren Waren we nog een kweekvijver voor jong talent maar inmiddels is het al een beet je omgedraaid. Komen er juist veel jongeren op af, die zich al hebben gemanifesteerd in andere producties. Wel is onze doelstel ling nog steeds om jong talent een kans te geven." Marga Wagenaar, samen met Dick van den Ende (voormalig NCRV-televisieregisseur) produ- cente van de show, moet lachen om de veronderstelling dat Jeans nog altijd financieel afhankelijk is van een kledingbedrijf. „Dat was alleen gedurende de eerste drie jaar. Toen werd er ook nog opgetreden in de spijkerkle- ding van die firma. Zonder die opstap - dat mciët ik töfegeven - hadden we dit nooit bereikt. Maar na drie jaar konden we, dankzij het grote succes, zelf standig opereren. Een enkele sponsor daargelaten." „Het betekent wel dat we voort durend commerciële activiteiten moeten ondernemen, speciale shows maken voor grote bedrij ven, die jubileren of een nieuw product presenteren. Ook is Jeans aanwezig op vakbeurzen en bij tal van andere evementen, zo als recent nog tijdens een Roode Kruis Gala in Deventer." Uit de Jeans-voorstellingen kwa men artiesten voort als Tony Neef, die nu een hoofdrol vertolkt in Miss Saigon en Laura Vlas blom, het talentvolle zangeresje FOTO WIM KLUVERS uit o.a. de muzikale show Pump Boys and Dinettes en dit seizoen de understudy voor Evita. In de jtibïleumproductie Jeans 6 - a Happing treden acht jonge ar tiesten op met ondermeer een kleinkunstopleiding, musicaler varing of een muziekopleiding. Tasio Ferrand werkte zelfs bij de Nederlandse Reis Opera. Nicole Berendsen trad o.a. op in de musicals Tsjechov en My fair lady. Annick Boer won op de Kleinkunstacademie de Pisuisse- prijs en zong en danste in de mu sical Willeke. Verder bestaat de jeugdige cast uit Edwin Gerrit sen, Dirkjan Jansen, Deniz Peduk en Sophia Wezer. Harold Ver- woert is een bekend gezicht uit vorige afleveringen. Hij stal de show van Jeans 5 met zijn aanste kelijke vertolking van Dreamer en treedt in de huidige aflevering op als 'inleider' van het program ma, waar verder overigens geen woord in gesproken wordt. Waren er in het verleden nostal gische onderdelen gewijd aan o.a. Abba, Beatles, Stevie Wonder en Elvis Presley - ditmaal is er on dermeer een vijftiger jarenfrag- ment met een nostalgisch en per siflerend karakter. „Daar moet het publiek erg om lachen", aldus Marga Wagenaar. „Het gaat om zoetige, melige liedjes, zoals Lol lipop en O Caroll en die worden dik aangezet met grote strikken in het haar gezongen en uitge beeld." Nederlandse liedjes als Margriet je, Kopje Koffie en België ontbre ken evenmin, terwijl ditmaal voor het eerst ook Franse en Itali aanse hits klinken. Een van de leukste onderdelen van Jeans 6 is volgens de producente een blok met Zuid-Amerikaans repertoire. Een kolfje naar de hand van de nieuwe choreograaf, John Woo- ter, zelf van Surinaamse afkomst en met zijn dertig jaar nog niet geconditioneerd door allerlei tra dities. Vorig jaar regisseerde hij de Surinaamse musical Faya. Alle vorige Jeans-afleveringen waren door Engelse choreografen geënscèneerd. „Je ziet nu inder daad een heel ander soort bewe ging", zegt Marga Wagenaar. „Heel jong en fris. In het begin had John nog weinig affiniteit met de oudere popnummers, maar hij heeft zich daar stevig in verdiept, ook in het Jeans-feno- meen zelf. We zijn blij dat hij het 't volgend jaar weer doet." Persoonijk is Wagenaar nogal ge charmeerd van het nummer Sha me and scandal in the family waarin Wooter een hoogblonde jongen het middelpunt van spot heeft gemaakt van een gekleurde familie die hem niet als schoon zoon accepteert. „Inmiddels", zegt ze, „is de Jeanscompany een weerspiegeling van de multi-cul- turele Nederlandse samenleving, want we hebben artiesten van Surinaamse, Portugese, Indone sische en Turkse afkomst." Werd er aanvankelijk alleen met (goedkope) muziektapes gewerkt, tegenwoordig maakt een live- band onder leiding van Olaf Win- dey actief deel uit van de show en zorgt een enorme lichtbatterij voor de broodnodige lichteffec ten en kleurvarianten. 'Jeans 6 - A Happening' is op 18 en 19 februari in het Chassé Thea ter in Breda en op 8 maart in het Zuidlandttheater in Terneuzen. onze kunstredactie opstand, oorlog of revolu- '■e zonder gezang. Ouderen her- r®?ren zich hoe het Duitse leger zingend de krijgstactiek Wde: naar Engeland werd er Wstoomd. De tegenstanders ^Pelden muzikaal dat ze hun l°od te drogen zouden han- «an de Siegfried-linie. De I» T revodutie maakte de na- *>le hymne met het. allons en- <fe la patrie populair en de in hoofdzaak ludieke -luuliuisbezetting kon het snliri zonder songs. Van zelfverdediging en Ir h van de tegenstander. ®de TachtH"~~ "~i-~ J- tmt„ ""-"'gjarige Oorlog, de if waTh1 feidsstriid teëen sPan" k li, met anders. Het Wil- Vera J' "ed waarin de Prins 0pstar,T°Oï ditlg afle§t voor zÜn |*g gedrag, stamt uit die kK°ninginnedagau- tler'aaude Merck toch hoe aan B met c'aarin de opwekking stana.et®.en °P Zoom om vroom, is 'n ^et verzet, te blij- peri'odpeeTn Pr°duct van dezelfde In de kamermuziekserie Panje en de Nederlanden de Bred; ase Nieuwe Veste s men met het Centrum Neder landse Muziek en de Radio4-af- deiing van de NPS organiseert staat het tweede concert, van morgen, in het teken van de be vrijding van het Spaanse juk. Camerata Trajectina, een Utrechts gezelschap dat zich specialiseert in muziek uit die tijd en dat bekendheid gekregen heeft met muzikale herden kingsprogramma's rond de Unie van Utrecht, Willem van Oranje, Vondel, Constantijn Huijgens, Bredero en de reformatie, komt naar Breda met politieke muziek uit de zestiende en zeventiende eeuw. Liederen over martelaren en ge loofsstrijd, strijdgezangen van en tegen de opstandige geuzen, bekende teksten uit Valerius Ge- denck-clanck (1626), de befaam de bundei van de Middelburgs- Veerese opstandelingendichter, en vreugde- en dankmuziek om de overwinning in 1648 te vie ren. In Brabant, met de belangrijke vestigingen, Breda, Bergen op Zoom en Den Bosch, speelde een groot gedeelte van het krijgsge woel zich af. Hier heerste ver deeldheid. De van oudsher katholieke plattelandsbevolking zag weinig in het onafhankelijk heidsstreven van hun ketterse landgenoten. De militaire com mandanten wilde echter de stra tegisch belangrijke garnizoens steden niet opgeven. De strijd ging heen en weer. In de liederen heeft dat zijn weer slag gevonden. Op het ene mo ment betoonden de geuzen zich ingenomen met hun krijgskan sen of riepen de bevolking op weerstand te bieden, dan weer werd er wanhopig geklaagd over het succes van Spinola. Louis Peter Grijp en zijn Utrechtse collegae hebben een aantal van deze liederen bij elkaar ge bracht, en, begeleid op viola da gamba, luit, cither en trommel, zullen zij een hele afdeling van hun programma wijden aan de Tachtigjarige Oorlog op Bra bantse grond. I Politieke muziek uit de Tactigja- rige Oorlog door Camerata Tra jectina, in De Nieuwe Veste, Mo lenstraat, Breda, op 7 februari, aanvang 20.15 uur. Kaarten 20, 17,50 (CJP en Pas 65 etc.) en 10 voor kinderen tot 15 jaar. Directe uitzending op Radio4 Camerata Trajectina ANTWERPEN Kon. Filharmonisch Orkest van Vlaanderen - en Kon. Jeugd Thea ter - Twee muzikale sprookjes: 'Geschiedenis van de soldaat' (Stravins ky) en 'Het hert met de negen kleuren' (Jiu-se-lu) - Stadsschouwburg - 15.00 uur - vr 20.00 uur - zo ook om 10.30 uur (t/m za) Helmut Lotti - Helmut Lotti goes classic II - Stadsschouwburg - 20.30 uur (do en vr) DEN HAAG Residentie Orkest - dirigent/Jean-Yves Ossonce en piano/Michel Béroff - werken van Bartók en Berlioz - Dr Anton Philipszaal (Défilé Concert op do 18.00 uur en het concert op vr 20.15 uur) DONDERDAG AMSTERDAM WAR - funkformatie - Paradiso - 21.00 uur ANTWERPEN Antwerps Kamerorkest - Bach, Corelli e.a. - Kolveniershof - 20.00 uur BERGEN OP ZOOM Grant Forsyth - 'In between dances' - nieuwe country-show - Stadsschouwburg de Maagd - 20.15 uur BREDA Disco Funk party - PARA - van Coothplein 39 - 22.30 uur EINDHOVEN Hans Visser 8i Friends - One Night Hot Music II - try-out - starring Miss Marian Rolle - Theater de Schalm - 20.15 uur VRIJDAG ANTWERPEN Champ d'Action - Xenakis, Goeyvaerts en Brewaeys - Blauwe zaal Singel - 20.00 uur Viviane Spanoghe - cellomuziek - Kolverniershof -12.30 uur Ruth Jacott - in concert - Elisabethzaal - 20.30 uur TILBURG Orkest van de achttiende eeuw - o.l.v. Frans Bruggen - met werken van Haydn en Rameau - Concertzaal Tilburg - 20.30 uur UTRECHT Nederlands Philharmonisch Orkest - dirigent George Pehlivanian en piano Peter Jablonski - werken van Szymanowski, Rachmaninov en Stravinksy - Vredenburg - 20.15 uur Monolithiki Kompania - i.k.v. Serie Muziek uit Griekenland - Vre denburg-20.15 uur ZATERDAG ANTWERPEN Filharmonisch Orkest van Vlaanderen o.l.v. Georges Octors - Sprookjes Legenden - Elisabethzaal -15.00 uur The Duke Quartet - strijkkwartetten - Tavener en Sjostakovitsj - Klei ne Zaal Singel -16.00 uur BREDA Swingnight - PARA - Van Coothplein 39 - 22.00 uur ROTTERDAM Rotterdams Philharmonisch Orkest - o.l.v. Simon Rattle - werken van Wagner, Strauss en Berlio - De Doelen - Kruisstraat 2 - 20.15 uur Lulendo - Angolese zanger - i.k.v. Voices of the world - De Doelen - Kruisstraat 2-20.15 uur TILBURG Artis Kwartet - i.k.v. Schubertcydus - Concertzaal Tilburg - 20.30 uur UTRECHT Radio Kamerorkest - i.k.v. Serie Zaterdagvond Concerten - dirigent Jos van Immerseel - werken van Haydn en Mendelsshohn - 20.15 uur ZONDAG tiil) jyitl Jiïtr>) Caribbean Carnival - met orquesta Pegasaya - PARA - Van Cooth plein 39-21.00 uur Michel Béroff - pianoreictal met werken van Janacek, Liszt, Bartók en Debussy - Dr Anton Philipszaal -14.15 uur Andrei Serban Orkest 8i Therese Steinmetz - i.k.v. Scheveningen zondagconcerten - Circustheater -10.30 uur Radio Symfonie Orkest - dirigent/Arnold Katz en piano/Michael Roll - werken van Beethoven en Brahms - Vredenburg -15.00 uur MAANDAG Beethoven Academie - en Chr. Zacharias (piano) - Haydn, Martin, Stravinsky en Beethoven - Blauwe zaal Singel - 20.00 uur Orkest van de achttiende eeuw - o.l.v. Frans Brüggen - i.k.v. Schu- bertiade - De Doelen - 20.15 uur DINSDAG La Boheme - opera van Puccini - door koor en symfonisch orkest van de Vlaamse Opera en solisten - o.l.v. Silvio Varviso - Vlaamse Opera - 20.00 uur Artis Quartett - m.m.v. France Springuel - werken van Mozart, We- bern en Schubert - De Doelen - 20.15 uur Sultans of Swing - Louis van Dijk, Cor Bakker en Frits Landesbergen - Concertzaal Tilburg - 20.30 uur WOENSDAG I Fiamminghi - Amerikaanse muziek met Raschèr Quartet - diri- gent/Rudolf Werthen - Dr Anton Philipszaal - 20.15 uur Artis Quartett - i.k.v. Schubertiade - De Doelen - Kruisstraat 2 - 20.15 uur FOTO MARCO HOFSTE De benoeming van Detlev Weers is gebeurd op unanieme voor dracht van de selectiecommissie van Het Brabants Orkest voor een nieuwe directeur. De Onderne mingsraad, de Artistieke Commis sie en het HBO-bestuur hebben de voordracht eenstemmig overgeno men. Dat zegt bestuursvoorzitter (en burgemeester van Breda) C. Rutten over het aantrekken van Weers. Na het mislukken van een eerdere sollicitatieprocedure door het vorige bestuur zijn via contac ten in de muziekwereld negen kandidaten aangezocht, van wie Weers de beste werd gevonden. De benoeming van Weers, nu nog di recteur van het Limburgs Symp- honie Orkest, heeft ook de instem ming van chef-dirigent Mare Soustrot. Volgens Clement van den Bulck, voorzitter van de OR van het HBO, zijn er bij de bekendmaking van de nieuwe directeur alleen maar positieve reacties gekomen uit het orkest. „Dat is niet vreemd, want wij hoorden alleen maar po sitieve geluiden van onze collega's in Maastricht op het functioneren van Weers." De LSO-directeur staat bekend als een teambuilder, een kwaliteit die het HBO goed kan gebruiken, vindt Van den Bulck. De benoeming van Weers heeft volgens Rutten en Van den Bulck niets te maken met de nagestreef de betere samenwerking tussen het HBO en het LSO. „Weers was de beste kandidaat en het is louter een toevalligheid dat hij aan het LSO verbonden is", aldus Rutten. Wel zei hij in de toekomst te zul len werken aan een goede samen werking tussen het Brabantse en Limburgse orkest.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 25