Strijdliederen
uit de
Tachtigjarige Oorlog
Spijkerbroekenshow werd een compleet theaterbedrijf
m sprookje
Brabants Orkest unaniem
achter Detlev Weers
M U
D3
rpen
nt
Ien
Ida
vdaal
[erpen
Iwkocht.
Nostalgie
ferdam
Nederlands Danstheater
ueuzen
terdam
erdamse Dansgroep - Stadsschouw
dhoven
pw 1996 - Stadsschouwburg - 20.15,
)elburg
Walter van den Broeck - met Inge
itadschouwburg - Molenwater 99
Auditie
Zelfstandig
Melig
Engels
Camerata Trajectina in programma van Nederlandse muziek en Spaans beleg
breda
den haag
utrecht
antwerpen
rotterdam
antwerpen
rotterdam
tilburg
den haag
rotterdam
FEBRUARI
1997 D2
DONDERDAG 6 FEBRUARI 1997
DAM
[door Theater Van Het Hooi
Idi 11 t/m za 15 feb)
nationaal Danstheater - st
DO uur) 31
i Thomas in vertaling van Hui
Zuidpool - Lange Noordstraa
i aanpassing aan actualiteit
|ur-zo 15.00 uur (verlengd to
;a De Keersmaeker - door Ros»
Chassé Theater - 20.30
eater -Chassé Theater- 20.00 J
Jeans
trekt tien jaar volle zalen
«Marjan Mes
-e zijn normaal'- muziektheatei lifa! ooit begon als een door
17nl "ju spijkerbroekenmerk gesp-
t zo)
Sam Shepard - door KNS - NTGJt.
Ir - wo t/m zo (za 8 feb t/m 7 mi
rrondes ma 10 en di 11 feb-
■RDAG
usical - Chassé Theater - 20.00 uui
LBURG
hun nieuwe theaterprograma
llenwater 99 - 20.00 uur
pwburg De Kring - 20.15 uur
)AG
||cc Berchem - 20.30 uur
jfoven
Ids Danstheater - Stadsschouwbui
fLBURG
een visioen aan
|burg - 20.00 uur
ÏDAG
toneel doe
ijsorde workshop van jonge,
Lkomende artiesten, die fris
L spontaan populaire songs
L de jaren vijftig en zestig
Lgenmet een dansje erbij, is
—Middels uitgegroeid tot een
Ido 13 feb - finale za 15 feb mëtl Iperwoestbaar theaterver-
•pde Vest 43 - 20.15 uur Bjliijnsel en een zakelijk suc-
Itisvolle onderneming. Enig in
lain soort en bijna altijd uit-
je Jeanscompany, verantwoor-
voor vijf afleveringen van
ie muzikale theatershow Jeans,
list dit seizoen alweer zijn tien
en nog is de formu-
fc.'tophits uit heden en verleden
in een non-stopshow
under verhaal maar met dans en
kostuums uit de desbetreffende
periode - niet uitgeput.
.Integendeel", constateert direc
te Marga Wagenaar van Thea-
ubureau De Crane, tevens lid
het artistiek team en produ-
Bte van Jeans. „Iedere keer ge
tuit het weer dat een van ons
bevig is teleurgesteld, omdat zijn
fcelingsnummer niet in de show
sopgenomen. De voorraad inter-
nationale tophits is onuitputte
lijk."
Met de show Jeans 6 - A Happe-
waarin acht jonge artiesten
itderom tophits uit veertig jaar
wereldrepertoire presenteren,
wordt het jubileum dit jaar ge-
Zonder veel voorpublici-
B lukt het de Stichting Jeans
loth iedere keer weer om al op
voorhand uitverkocht te zijn in
It abonnementenseries van de
Merlandse schouwburgen.
opmerkelijk verschijnsel,
rat verhaal, de bindende kracht
in een musical, ontbreekt. Alles"
taait om muziek, zang en dans.
Het putrlreir komt voor de liedjes
ui! een min of meer recent verte
len en geniet van de vrolijke nos-
waarmee ze, in een toepas-
rfjke aankleding en choreogra-
fe, worden gepresenteerd.
,Wij gingen aanvankelijk uit van
it utopie dat Jeans een show
•est zijn voor mensen tussen de
ithten de tachtig", aldus Marga
Hagenaar. „In de praktijk blijkt
het publiek te variëren tussen de
Ben 70 jaar", zegt ze lachend.
At de allereerste Jeans-show
t we een totaal nieuw pu-
aangeboord. Mensen die
'»g nooit een theater bezocht
Sdden. Een heel breed publiek
Har bezoekers van popconcer-
fOVEN
toneelmonoloog - Globetheater
ELBURG
[telling 4- 8 jaar - door theatergroe
- Molenwater 99 - 14.00 uur
pEUZEN
- cabaret door nieuw talent - Zuil
5DAG
Stads
[aal Ballet van Letland - combinati
lidlandtheater - Zuidlandstraat 111
ilSDAG
enmakerstheater Jan Rauh - Theate
Vier van de hoofdrolspelers uit 'Jeans 6, a Happening'.
..aren absolute hoogtepunten_i
ie toenmalige Russisch-acade
nisch balletkunst.
De artistiek leider van het 75 jaa
oude gezelschap uit Riga maakt
een aanpassing waarin de put
danslyriek en sprookjesachtig
ensembles bewaard zijn gebie
ven. Het Letse gezelschap, da
eerder een respectabel Zwane
meer in ons land presenteera
orengt een keur aan sprookje
achtige, kleurrijk gekostumeer
taferelen met veel spektakel.
I 'Sleeping Beauty' door het Natio
naal Ballet van Letland is
bruari in Chassé Theater in
tuttige tweetal zingt onver*
llend goed en schudt dan
fheid van zich af. Bob Si
met een geraffineerde meng
van vrouwelijke en manne j
tterie onmiskenbaar de sho
emonisch-verleidelij ke Fran
er. Ook hij heeft een fantast^
stem. Voeg daarbij de stevig
de Britse ironie van de vert
noniemeester en de visuele
- en je hebt toch een kwab
ice show, al is die dan hootd*»*
nog een parodie op een yr
merghel Bredase Chassé Th^
zoor de zoveelste keer g
t uit te pakken, maar
weer doet met eeriW*
•eeks die toch niet helem
voordt aan de verwachting
groot publiek. Eén av
ts van vier was meer dan g
eest.
ten tussen zitten, maar ook oude
ren in driedelig kostuum."
De Jeanscompany in Alkmaar is
^een'compleet bedrijf geworden,
de belangrijkste activiteit van
Theaterbureau De Crane, dat in
dertijd toen oprichter John de
Crane nog leefde, de musicals van
Annie M.G. Schmidt produceer
de. Het waren de hoogtijdagen
van de Nederlands-talige musi
cal. Op dit moment vormen een
cabaretprogramma van Rients
Gratama en een aantal klassieke
concerten nog de enige andere
activiteiten van het theaterbu
reau.
„Aan iets anders komen we ge
woon niet meer toe, want het sa
menstellen van een Jeans-show
vergt buitengewoon veel inspan
ning", vindt Wagenaar. „Binnen
kort houden we weer vijf dagen
auditie en dan verwachten we
toch wel zo'n honderd jongelui,
meest mensen dié al in de een of
andere musical hebben gezeten.
In de eétsté jaren Waren we nog
een kweekvijver voor jong talent
maar inmiddels is het al een beet
je omgedraaid. Komen er juist
veel jongeren op af, die zich al
hebben gemanifesteerd in andere
producties. Wel is onze doelstel
ling nog steeds om jong talent een
kans te geven."
Marga Wagenaar, samen met
Dick van den Ende (voormalig
NCRV-televisieregisseur) produ-
cente van de show, moet lachen
om de veronderstelling dat Jeans
nog altijd financieel afhankelijk
is van een kledingbedrijf.
„Dat was alleen gedurende de
eerste drie jaar. Toen werd er ook
nog opgetreden in de spijkerkle-
ding van die firma. Zonder die
opstap - dat mciët ik töfegeven -
hadden we dit nooit bereikt.
Maar na drie jaar konden we,
dankzij het grote succes, zelf
standig opereren. Een enkele
sponsor daargelaten."
„Het betekent wel dat we voort
durend commerciële activiteiten
moeten ondernemen, speciale
shows maken voor grote bedrij
ven, die jubileren of een nieuw
product presenteren. Ook is
Jeans aanwezig op vakbeurzen en
bij tal van andere evementen, zo
als recent nog tijdens een Roode
Kruis Gala in Deventer."
Uit de Jeans-voorstellingen kwa
men artiesten voort als Tony
Neef, die nu een hoofdrol vertolkt
in Miss Saigon en Laura Vlas
blom, het talentvolle zangeresje
FOTO WIM KLUVERS
uit o.a. de muzikale show Pump
Boys and Dinettes en dit seizoen
de understudy voor Evita. In de
jtibïleumproductie Jeans 6 - a
Happing treden acht jonge ar
tiesten op met ondermeer een
kleinkunstopleiding, musicaler
varing of een muziekopleiding.
Tasio Ferrand werkte zelfs bij de
Nederlandse Reis Opera.
Nicole Berendsen trad o.a. op in
de musicals Tsjechov en My fair
lady. Annick Boer won op de
Kleinkunstacademie de Pisuisse-
prijs en zong en danste in de mu
sical Willeke. Verder bestaat de
jeugdige cast uit Edwin Gerrit
sen, Dirkjan Jansen, Deniz Peduk
en Sophia Wezer. Harold Ver-
woert is een bekend gezicht uit
vorige afleveringen. Hij stal de
show van Jeans 5 met zijn aanste
kelijke vertolking van Dreamer
en treedt in de huidige aflevering
op als 'inleider' van het program
ma, waar verder overigens geen
woord in gesproken wordt.
Waren er in het verleden nostal
gische onderdelen gewijd aan o.a.
Abba, Beatles, Stevie Wonder en
Elvis Presley - ditmaal is er on
dermeer een vijftiger jarenfrag-
ment met een nostalgisch en per
siflerend karakter. „Daar moet
het publiek erg om lachen", aldus
Marga Wagenaar. „Het gaat om
zoetige, melige liedjes, zoals Lol
lipop en O Caroll en die worden
dik aangezet met grote strikken
in het haar gezongen en uitge
beeld."
Nederlandse liedjes als Margriet
je, Kopje Koffie en België ontbre
ken evenmin, terwijl ditmaal
voor het eerst ook Franse en Itali
aanse hits klinken. Een van de
leukste onderdelen van Jeans 6 is
volgens de producente een blok
met Zuid-Amerikaans repertoire.
Een kolfje naar de hand van de
nieuwe choreograaf, John Woo-
ter, zelf van Surinaamse afkomst
en met zijn dertig jaar nog niet
geconditioneerd door allerlei tra
dities. Vorig jaar regisseerde hij
de Surinaamse musical Faya.
Alle vorige Jeans-afleveringen
waren door Engelse choreografen
geënscèneerd. „Je ziet nu inder
daad een heel ander soort bewe
ging", zegt Marga Wagenaar.
„Heel jong en fris. In het begin
had John nog weinig affiniteit
met de oudere popnummers,
maar hij heeft zich daar stevig in
verdiept, ook in het Jeans-feno-
meen zelf. We zijn blij dat hij het
't volgend jaar weer doet."
Persoonijk is Wagenaar nogal ge
charmeerd van het nummer Sha
me and scandal in the family
waarin Wooter een hoogblonde
jongen het middelpunt van spot
heeft gemaakt van een gekleurde
familie die hem niet als schoon
zoon accepteert. „Inmiddels",
zegt ze, „is de Jeanscompany een
weerspiegeling van de multi-cul-
turele Nederlandse samenleving,
want we hebben artiesten van
Surinaamse, Portugese, Indone
sische en Turkse afkomst."
Werd er aanvankelijk alleen met
(goedkope) muziektapes gewerkt,
tegenwoordig maakt een live-
band onder leiding van Olaf Win-
dey actief deel uit van de show en
zorgt een enorme lichtbatterij
voor de broodnodige lichteffec
ten en kleurvarianten.
'Jeans 6 - A Happening' is op 18
en 19 februari in het Chassé Thea
ter in Breda en op 8 maart in het
Zuidlandttheater in Terneuzen.
onze kunstredactie
opstand, oorlog of revolu-
'■e zonder gezang. Ouderen her-
r®?ren zich hoe het Duitse leger
zingend de krijgstactiek
Wde: naar Engeland werd er
Wstoomd. De tegenstanders
^Pelden muzikaal dat ze hun
l°od te drogen zouden han-
«an de Siegfried-linie. De
I» T revodutie maakte de na-
*>le hymne met het. allons en-
<fe la patrie populair en
de in hoofdzaak ludieke
-luuliuisbezetting kon het
snliri zonder songs. Van
zelfverdediging en
Ir h van de tegenstander.
®de TachtH"~~ "~i-~ J-
tmt„ ""-"'gjarige Oorlog, de
if waTh1 feidsstriid teëen sPan"
k li, met anders. Het Wil-
Vera J' "ed waarin de Prins
0pstar,T°Oï ditlg afle§t voor zÜn
|*g gedrag, stamt uit die
kK°ninginnedagau-
tler'aaude Merck toch hoe
aan B met c'aarin de opwekking
stana.et®.en °P Zoom om vroom,
is 'n ^et verzet, te blij-
peri'odpeeTn Pr°duct van dezelfde
In de kamermuziekserie
Panje en de Nederlanden
de Bred;
ase Nieuwe Veste s
men met het Centrum Neder
landse Muziek en de Radio4-af-
deiing van de NPS organiseert
staat het tweede concert, van
morgen, in het teken van de be
vrijding van het Spaanse juk.
Camerata Trajectina, een
Utrechts gezelschap dat zich
specialiseert in muziek uit die
tijd en dat bekendheid gekregen
heeft met muzikale herden
kingsprogramma's rond de Unie
van Utrecht, Willem van Oranje,
Vondel, Constantijn Huijgens,
Bredero en de reformatie, komt
naar Breda met politieke muziek
uit de zestiende en zeventiende
eeuw.
Liederen over martelaren en ge
loofsstrijd, strijdgezangen van
en tegen de opstandige geuzen,
bekende teksten uit Valerius Ge-
denck-clanck (1626), de befaam
de bundei van de Middelburgs-
Veerese opstandelingendichter,
en vreugde- en dankmuziek om
de overwinning in 1648 te vie
ren.
In Brabant, met de belangrijke
vestigingen, Breda, Bergen op
Zoom en Den Bosch, speelde een
groot gedeelte van het krijgsge
woel zich af. Hier heerste ver
deeldheid. De van oudsher
katholieke plattelandsbevolking
zag weinig in het onafhankelijk
heidsstreven van hun ketterse
landgenoten. De militaire com
mandanten wilde echter de stra
tegisch belangrijke garnizoens
steden niet opgeven.
De strijd ging heen en weer. In
de liederen heeft dat zijn weer
slag gevonden. Op het ene mo
ment betoonden de geuzen zich
ingenomen met hun krijgskan
sen of riepen de bevolking op
weerstand te bieden, dan weer
werd er wanhopig geklaagd over
het succes van Spinola. Louis
Peter Grijp en zijn Utrechtse
collegae hebben een aantal van
deze liederen bij elkaar ge
bracht, en, begeleid op viola da
gamba, luit, cither en trommel,
zullen zij een hele afdeling van
hun programma wijden aan de
Tachtigjarige Oorlog op Bra
bantse grond.
I Politieke muziek uit de Tactigja-
rige Oorlog door Camerata Tra
jectina, in De Nieuwe Veste, Mo
lenstraat, Breda, op 7 februari,
aanvang 20.15 uur. Kaarten 20,
17,50 (CJP en Pas 65 etc.) en
10 voor kinderen tot 15 jaar.
Directe uitzending op Radio4
Camerata Trajectina
ANTWERPEN
Kon. Filharmonisch Orkest van Vlaanderen - en Kon. Jeugd Thea
ter - Twee muzikale sprookjes: 'Geschiedenis van de soldaat' (Stravins
ky) en 'Het hert met de negen kleuren' (Jiu-se-lu) - Stadsschouwburg -
15.00 uur - vr 20.00 uur - zo ook om 10.30 uur (t/m za)
Helmut Lotti - Helmut Lotti goes classic II - Stadsschouwburg - 20.30
uur (do en vr)
DEN HAAG
Residentie Orkest - dirigent/Jean-Yves Ossonce en piano/Michel
Béroff - werken van Bartók en Berlioz - Dr Anton Philipszaal (Défilé
Concert op do 18.00 uur en het concert op vr 20.15 uur)
DONDERDAG
AMSTERDAM
WAR - funkformatie - Paradiso - 21.00 uur
ANTWERPEN
Antwerps Kamerorkest - Bach, Corelli e.a. - Kolveniershof - 20.00
uur
BERGEN OP ZOOM
Grant Forsyth - 'In between dances' - nieuwe country-show -
Stadsschouwburg de Maagd - 20.15 uur
BREDA
Disco Funk party - PARA - van Coothplein 39 - 22.30 uur
EINDHOVEN
Hans Visser 8i Friends - One Night Hot Music II - try-out - starring
Miss Marian Rolle - Theater de Schalm - 20.15 uur
VRIJDAG
ANTWERPEN
Champ d'Action - Xenakis, Goeyvaerts en Brewaeys - Blauwe zaal
Singel - 20.00 uur
Viviane Spanoghe - cellomuziek - Kolverniershof -12.30 uur
Ruth Jacott - in concert - Elisabethzaal - 20.30 uur
TILBURG
Orkest van de achttiende eeuw - o.l.v. Frans Bruggen - met werken
van Haydn en Rameau - Concertzaal Tilburg - 20.30 uur
UTRECHT
Nederlands Philharmonisch Orkest - dirigent George Pehlivanian
en piano Peter Jablonski - werken van Szymanowski, Rachmaninov en
Stravinksy - Vredenburg - 20.15 uur
Monolithiki Kompania - i.k.v. Serie Muziek uit Griekenland - Vre
denburg-20.15 uur
ZATERDAG
ANTWERPEN
Filharmonisch Orkest van Vlaanderen o.l.v. Georges Octors -
Sprookjes Legenden - Elisabethzaal -15.00 uur
The Duke Quartet - strijkkwartetten - Tavener en Sjostakovitsj - Klei
ne Zaal Singel -16.00 uur
BREDA
Swingnight - PARA - Van Coothplein 39 - 22.00 uur
ROTTERDAM
Rotterdams Philharmonisch Orkest - o.l.v. Simon Rattle - werken
van Wagner, Strauss en Berlio - De Doelen - Kruisstraat 2 - 20.15 uur
Lulendo - Angolese zanger - i.k.v. Voices of the world - De Doelen -
Kruisstraat 2-20.15 uur
TILBURG
Artis Kwartet - i.k.v. Schubertcydus - Concertzaal Tilburg - 20.30 uur
UTRECHT
Radio Kamerorkest - i.k.v. Serie Zaterdagvond Concerten - dirigent
Jos van Immerseel - werken van Haydn en Mendelsshohn - 20.15 uur
ZONDAG
tiil) jyitl Jiïtr>)
Caribbean Carnival - met orquesta Pegasaya - PARA - Van Cooth
plein 39-21.00 uur
Michel Béroff - pianoreictal met werken van Janacek, Liszt, Bartók
en Debussy - Dr Anton Philipszaal -14.15 uur
Andrei Serban Orkest 8i Therese Steinmetz - i.k.v. Scheveningen
zondagconcerten - Circustheater -10.30 uur
Radio Symfonie Orkest - dirigent/Arnold Katz en piano/Michael Roll
- werken van Beethoven en Brahms - Vredenburg -15.00 uur
MAANDAG
Beethoven Academie - en Chr. Zacharias (piano) - Haydn, Martin,
Stravinsky en Beethoven - Blauwe zaal Singel - 20.00 uur
Orkest van de achttiende eeuw - o.l.v. Frans Brüggen - i.k.v. Schu-
bertiade - De Doelen - 20.15 uur
DINSDAG
La Boheme - opera van Puccini - door koor en symfonisch orkest van
de Vlaamse Opera en solisten - o.l.v. Silvio Varviso - Vlaamse Opera -
20.00 uur
Artis Quartett - m.m.v. France Springuel - werken van Mozart, We-
bern en Schubert - De Doelen - 20.15 uur
Sultans of Swing - Louis van Dijk, Cor Bakker en Frits Landesbergen
- Concertzaal Tilburg - 20.30 uur
WOENSDAG
I Fiamminghi - Amerikaanse muziek met Raschèr Quartet - diri-
gent/Rudolf Werthen - Dr Anton Philipszaal - 20.15 uur
Artis Quartett - i.k.v. Schubertiade - De Doelen - Kruisstraat 2 - 20.15
uur
FOTO MARCO HOFSTE
De benoeming van Detlev Weers
is gebeurd op unanieme voor
dracht van de selectiecommissie
van Het Brabants Orkest voor een
nieuwe directeur. De Onderne
mingsraad, de Artistieke Commis
sie en het HBO-bestuur hebben de
voordracht eenstemmig overgeno
men. Dat zegt bestuursvoorzitter
(en burgemeester van Breda) C.
Rutten over het aantrekken van
Weers. Na het mislukken van een
eerdere sollicitatieprocedure door
het vorige bestuur zijn via contac
ten in de muziekwereld negen
kandidaten aangezocht, van wie
Weers de beste werd gevonden. De
benoeming van Weers, nu nog di
recteur van het Limburgs Symp-
honie Orkest, heeft ook de instem
ming van chef-dirigent Mare
Soustrot.
Volgens Clement van den Bulck,
voorzitter van de OR van het
HBO, zijn er bij de bekendmaking
van de nieuwe directeur alleen
maar positieve reacties gekomen
uit het orkest. „Dat is niet vreemd,
want wij hoorden alleen maar po
sitieve geluiden van onze collega's
in Maastricht op het functioneren
van Weers." De LSO-directeur
staat bekend als een teambuilder,
een kwaliteit die het HBO goed
kan gebruiken, vindt Van den
Bulck.
De benoeming van Weers heeft
volgens Rutten en Van den Bulck
niets te maken met de nagestreef
de betere samenwerking tussen
het HBO en het LSO. „Weers was
de beste kandidaat en het is louter
een toevalligheid dat hij aan het
LSO verbonden is", aldus Rutten.
Wel zei hij in de toekomst te zul
len werken aan een goede samen
werking tussen het Brabantse en
Limburgse orkest.