Fiesta Gitana weer terug met de echte flamenco Rocky Horror Show is vooral parodie op zichzelf Str Tachti Oneindig trage 'Flirt' bij Het Zuidelijk Toneel z Spijke ui 0 4 tr 4 Letten dansen sprookje Publiek in Breda doet voorzichtig mee DE STEM pESTEM Voormalig sterdanser Curro Vélez stelt nieuwe groep samen UJ h UJ I h Nostalgie Camej DONDERDAG 6 FEBRUARI 1997 Q De mens lijdt ineengedoken op de grond Door Ton Verbeeten Een grote ruimte maakt de mens nietig. Een acteur die in eengedoken op de grond zit, speelt een mens die lijdt. Twee spelers die op minder dan in tieme afstand van elkaar in een gevoelige dialoog gewik keld zijn, laten zien dat hun personages elkaar niet begrij pen. En als twee geliefden op een afstand van de diagonaal van het speelvlak van elkaar verwijderd zijn, of wanneer een van hen achter een vleugel in de orkestbak zit en de ander onbereikbaar over het speel vlak ijlt, dan gaat het om een onmogelijke, gefnuikte of een zijdige liefde. Al deze primaire kunstjes laat regisseur Peter van Kraaij zijn spelers doen in Flirt ('Liebelei'). Tussendoor spreken ze oneindig trage dia logen uit. En, een lachje kan er absoluut niet af. Nooit en ner gens. Toch begint de voorstelling tame lijk lachwekkend. Bart Siegers en Steven van de Watermeulen spe len Fritz en Theodor, twee studen ten uit gegoede burgerkringen die er 'natuurlijk' (stopwoord uit de openingsdialoog) op een zorgeloze en vrolijke manier op los zouden kunnen leven. Dan doen ze niet, want Fritz doet het stiekem met een getrouwde vrouw. Nota bene: het is 1895 en als dat ooit uitkomt, moet Fritz duelleren. Spannend! Theodor probeert Fritz uit deze verhouding te slepen. Tussen haakjes: Peter van Watermeulen speelt deze s^ène als een jaloerse stadsnicht die een overspelig vriendje flauwtjes de les leest. Maar ja, het is het begin van de voorstelling en je kunt denken dat het nog van alles kan worden. Ter emotioneel herstel van Fritz heeft Theodor (die in 1895 hoog stens een crypto-nicht kan zijn) twee jonge meisjes uit minder be deelde kringen uitgenodigd om ongecompliceerd mee te kunen Joop Doderer (links) als Hans Weiring, Carly Wijs als Christine en Tamar van de Dop als Mizi in 'Flirt'. spelen, eh... flirten. Christine (Carly Wijs) en Mizi (Tamar van den Dop) betreden het apparte ment, bewonderen de inrichting en vervolgens kroelt het viertal wat op, naast en onder de vleugel die met een wit laken als pièce de résistance van het intieme dinee tje fungeert. Symboliek! Al hele maal met die kleine lichtjes, op gloeiend aan het duistere achter plan. Heel wat minder symbolisch stelt Christine vervolgens het the ma van Flirt aan de orde: echte liefde. Dat zegt ze gewoon. Daar praat ze eerlijk over met haar vriendin en, zoals later blijkt, ook met haar vader. De rest van de voorstelling zal ons laten zien hoe bang ze in 1895 in de betere Weense kringen voor echte liefde waren. We moeten dan tegelijkertijd bedenken dat er vlak voor het volgende fin de siè cle ook op dit vlak weinig of niets veranderd is. De rest van de voor stelling. Alle platte kunstjes die aan het begin van dit stukje staan vermeld, zullen daarin nog veel vuldig aan bod komen. Triest hoogtepunt wordt een aanstootge vende scène waarin Joop Doderer snikkend en snokkend vaderlijk verdriet en frustratie moet tonen. Zo'n opdracht lijkt me fnuikend voor het zelfrespect van een ac teur. Op de kop af vijf jaar geleden bracht Het Zuidelijk Toneel De eenzame wegook van Schnitzler, ook handelend over liefde en dood, ook - vanwege het al te gro te gemak waarmee dramaturgen Schnitzler in termen van Freud interpreteren - een stuk dat ge makkelijk tot deerniswekkend slechte voorstellingen leidt. Decor en kostuums kwamen toen uit de koker van dezelfde mensen. De re gisseur was toen Ger Thijs. Die le verde een 'moeilijke', maar intelli gente voorstelling af. Peter van Kraaij is nu de regis- Door Marjan Mes Fiesta Gitana was in de jaren zes tig en zeventig een geliefd evene ment in de Nederlandse schouw burgen. Als de groep van Spaanse flamencodansers- en muzikanten aan het eind van zo'n voorstelling een smakelijke toegift deed met ratelend voetenvuurwerk dan kon zij steevast rekenen op een staan de ovatie van het publiek. Fiesta Gitana was dertig jaar lang het paradepaardje van de Haagse impresario en kunstverzamelaar H. J. da Silva, die in de jaren vijftig al begon met het organiseren van toernees in ons land van door hem in Spanje samengestelde gelegen heidsgezelschappen. Nederland kende toen al het Spaanse (klas sieke) danspaar Susana y Jose, maar de flamenco - de opzwepen de kunst van de Andalusische zi geuner - was nog vrij onbekend terrein. Al die jaren was Curro Vélez steeds de eerste danser bij deze steeds wisselende zigeneurforma- tie. Een flamencodanser wiens lichaamsbeheersing en trotse hou ding adembenemend waren. Als hij met de hakken van zijn zwarte laarsjes de zapateado's over het plankier van de podia liet roffelen of zijn trotse danserslijf in een sierlijk dramatische pose bevroor, dan raakte de zaal bijna gehypno tiseerd. Met het toenemen van het toerisme naar Spanje werd het steeds moeilijker om nog verte genwoordigers van de authentieke flamenco-volkskunst te vinden en het publiek te interesseren. Na de dood van Da Silva kwam er een eind aan een lange traditie, maar Curro Vélez - allang geen danser meer maar choreograaf - heeft vo rig jaar opnieuw een Nederlander weten te interesseren voor een fla- menco-danstoernee door ons land. Samen met regisseur Nico Knap per presenteert Vélez een geheel nieuw Fiesta Gitana, een combi natie van jong aankomend Spaans flamenco-talent en ervaren fla mencodansers- en muzikanten. Tijdens een korte toernee begin 1996 wist die nieuwe formatie in o.a. Amsterdam het Nederlandse publiek al volledig in te palmen met haar vurige flamenco puro. Deze maand is het gezelschap te rug in Nederland, waaronder ook in Breda, Bergen op Zoom en Ter- neuzen. Curro Vélez is het te doen om pu re, onversneden flamenco-kunst zonder allerlei populaire versie ring. Zijn voorstelling ademt de sfeer van een familiefeest waarbij de gitanos spontaan voor elkaar zingen, spelen en dansen. De Cua- dro Flamenco (het gehele ensem ble) werkt via opwindende en in getogen nummers toe naar een bruisend feest van Sevïllanas, Bu- lerias en Rumba Gitanas. Flamenco is de verzamelnaam voor de dansen en liederen van de Andalusische zigeuners die in het midden van de 15e eeuw naar Spanje waren gekomen. Eeuwen lang werden zij onderdrukt, hun smartelijke keelzang en tempera mentvolle dans met de hakken vormde de unieke expressie van een gediscrimineerde bevolkings groep, die zijn trots wilde behou den. Toen de gitanos in 1783 ein delijk deel mochten nemen aan het openbare leven kon ook het pu bhek kennis maken met deze volkskunst. In de klaaglijke, vaak rauwe zang stijl klonken de echo's door van het Moorse tijdperk in Spanje maar ook van de gezangen van de joodse bevolkingsgroep op het Iberisch schiereiland, die eveneens vier eeuwen lang werd onderdrukt en uitgeroeid. Flamenco is dan ook meer dan vrolijke, vrijblijven- Een groep danseressen uit het Spaanse flamenco-muziek- en dansfestijn 'Fiesta Gitana'. In februa ri is het gezelschap o.a. in Breda, Bergen op Zoom en Terneuzen. foto nico knapper produkties de volksmuziek. Het is een sierlij ke, beheerste en elegante uitdruk kingsvorm waarmee een heel scala aan emoties op een kunstzinnige, streng gestileerde manier kan worden overgebracht. De flamenco, die slechts door ar tiesten met een bijzondere aanleg en talent kan worden uitgevoerd, verwaterde in de tweede helft van de 19e eeuw omdat het publiek het zigeunerbestaan op een romanti sche manier idealiseerde en de zi geunerartiesten niet schroomden om hun repertoire aan te passen aan de gangbare smaak. Toch zet te een aantal gitanos de oorspron kelijke traditie voort en bleef de authentieke flamenco met zijn strenge metriek en ritmiek - door hakgeklak en handgeklap aange geven - tot op de dag van vandaag bewaard. Fiesta Gitana brengt dit onvervalste zigeunerfeest naar Nederland, als een opwindende werveling van dans- en muziekva- riaties en prachtige kostuums, met veel zwart en rood als de dramati sche uitdrukking van het leven, de liefde en de dood. En natuurlijk ook met de traditionele, kleurrijke japonnen met ruches en contraste rende noppen bij de danseressen. 'Fiesta Gitana', flamencodans- en muziek van de Spaanse zigeuner, is op 14 februari in het Chassé Thea ter in Breda, 21 februari in schouw burg De Maagd in Bergen op Zoom, 25 februari in het Zuidland- theater in Terneuzen. 0 foto deen van meer seur. Hij maakt van Flirt een 'makkelijke', ja, platte voorstel ling. Als ze niet larmoyant is, dan is ze oneindig traag. Het Zuidelijk Toneel met 'Flirt' van Arthur Schnitzler met Carly Wijs, Bart Siegers, Tamar van den Dop, Steven van Watermeulen, Nettie Blanken, Joop Doderer en Pol Pauwels. Op 13 februari in Schouwburg Tilburg; 19 februari in Theater a/d Parade Den Bosch; 20 februari in De Kring Roosendaal; 28 februari en 1 maart in Chassé Theater Breda. AMSTERDAM Het bezoek van de oude dame - door Theater Van Het Hot®, lach - Stadsschouwburg - 20.15 uur (di 11 t/m za 15 feb) Moeder India - door Het Internationaal Danstheater jt schouwburg (za 20.15 uur en zo 14.00 uur) ANTWERPEN Onder het Melkwoud - van Dylan Thomas in vertaling van Hu Claus - door de Zuidpool - theater de Zuidpool - Lange Noordstr 20.00 uur (vr 7 feb t/m 1 mrt) Rats - cabaretspektakel - dagelijkse aanpassing aan actualiteit. Zwarte Comedie - do t/m za 21.00 uur - zo 15.00 uur (verlengdti mrt) Woud - drie dansen van Anne Teresa De Keersmaeker - door Rou Rode zaal Singel - 20.00 uur (t/m za BREDA Youp van 't Hek - met 'Scherven' - Chassé Theater - 20.30 uur- en vr (uitverkocht) Mini Maxi - 'Scherzo' - muziektheater - Chassé Theater - 20.OO1 (wo 12 t/m vr 14 feb) EINDHOVEN Simone Kleinsma e.a. - 'Hoera, we zijn normaal' - muziektheati Stadsschouwburg - 20.15 uur (za en zo) GENT De Rand van het Verstand - van Sam Shepard - door KNS-NTI Baafsplein - 20.00 uur - zo 15.00 uur-wo t/m zo (za 8 feb t/m 71 LEIDEN Het Leids Caberet Festival - voorrondes ma 10 en di 11 feb- de dagen 5 artiesten - halve finale do 13 feb - finale za 15 feb m finalisten - Leidse Schouwburg - Oude Vest 43 - 20.15 uur DONDERDAG BREDA The Rocky Horror Show - rockmusical - Chassé Theater - 20.00u MIDDELBURG Waardenberg de Jong - met hun nieuwe theaterprogram 'Bandkaai' - Stadschouwburg - Molenwater 99 - 20.00 uur ROOSENDAAL West Side Story - musical - Schouwburg De Kring - 20.15 uur VRIJDAG ANTWERPEN De Bezoeker - door Malpertuis - CC Berchem - 20.30 uur EINDHOVEN Pas-de-Trois - door het Nederlands Danstheater - Stadsschouwbu -20.15 uur MIDDELBURG En voor het kind Richten wij een visioen aan - toneel do Theatergroep Delta - Stadschouwburg - 20.00 uur ZATERDAG EINDHOVEN Ingeborg Elzevier - 'Amanda' - toneelmonoloog - Globetheater 20.30 uur MIDDELBURG Koningskinderen - kindervoorstelling 4- 8 jaar - door theatergr» Dansend Hart - Stadschouwburg - Molenwater 99 - 14.00 uur TERNEUZEN Concours Wim Sonneveld Prijs - cabaret door nieuw talent-Z: landtheater - 20.00 uur DINSDAG AMSTERDAM Dynamische Dans - door het Nederlands Danstheater - Star schouwburg-20.15 uur TERNEUZEN Doornroosje - door het Nationaal Ballet van Letland - combina van traditie en vernieuwing - Zuidlandtheater - Zuidlandstraat 11 20.00 uur WOENSDAG AMSTERDAM Programma 2 - door De Rotterdamse Dansgroep - Stadsschouv burg - 20.15 uur EINDHOVEN Toon Hermans - One Man Show 1996 - Stadsschouwburg - uur Man met de beer - door kunstenmakerstheater Jan Rauh - Theat de Schalm -14.30 uur MIDDELBURG Amanda - theatermonoloog van Walter van den Broeck - met Int borg Elzevier in de titelrol - Stadschouwburg - Molenwater 9! 20.00 uur Het Nationaal Ballet van Letland komt op 21 februari met zijn ei gen orkest naar de grote Venco- zaal van het Bredase Chassé Theater met het grootscheepse klassiek-romantische ballet Slee ping Beauty, na Het Zwanenmeer Tsjaikowsky's beroemdste crea tie. De legendarische choreograaf aan het hof van de tsaar, Maurice Petipa, leverde, geïnspireerd door een Frans sprookje, zijn mooiste choreografie: de virtuoze variaties op de spitzen, het zoge naamde Rozen Adagio en de klas sieke Pas de Deux aan het slot waren absolute hoogtepunten1 de toenmalige Russisch-aca» misch balletkunst. De artistiek leider van het 75 oude gezelschap uit Riga ma® een aanpassing waarin de pa danslyriek en sprookjesacht! ensembles bewaard zijn gr ven. Het Letse gezelschap, eerder een respectabel Zot* meer in ons land presenteer brengt een keur aan sprookje achtige, kleurrijk gekostumeer taferelen met veel spektakel, 'Sleeping Beauty' door het Na» naai Ballet van Letland is bruari in Chassé Theater in Breda - Chassé Theater. 'The Rocky Horror Show' van Ri chard O'Brien door het Lon don Musical Theatre en Bal- lett, Classic Entertainment uit Hannover. Regie: Chris topher Malcolm. Gespeeld en gezongen door o.a. Bob Si mon, Gregory Watt, Larissa Murray en Andrew Christian. Gezien op dinsdag 4 februari. Ook vanavond nog te zien. Door Marjan Mes Propaganda voor ongeremde seksuele vrijheid en seks-experimenten is niet meer te verkopen in dit aids-tijdperk. Toch draait het grootste deel van The Rocky Horror Show daar om, want in 1973 wilde deze rock-musical toch vooral een lans breken voor de vrije liefde en transseksuelen een hart on der de riem steken. De Engels-Duitse producenten die momenteel een getrouwe remake pre senteren in ons land van het jaren ze ventig-spektakel, konden er dan ook niet onderuit om één kleine concessie aan de oerversie te doen: als de trans- seksuele dr. Frank'N Furter achter een verlicht scherm in silhouet ach tereenvolgens de liefde bedrijft met haar en met hem wordt er na afloop opzichtig met het gebruikte condoom gezwaaid. Dit soort scènes zijn, in tegenstelling tot in 1973, volstrekt niet schokkend meer, zoals de voorstelling in Breda ook maar weer eens bewees. Wie kijkt er nog op van een man op hoge hak ken en in sexy jarretelles, die een braaf verloofd stelletje inwijdt in de speelsere varianten van de lichamelij ke liefde? Bijna 25 jaar na dato is deze rock-mu- sical van Richard O'Brien eerder een parodie op zichzelf geworden, waar je alleen nog maar plezier om kunt heb ben als je de inhoud niet serieus neemt en er als toeschouwer de onzin van in kunt zien. Cult noemen ze dat en het is blijkbaar een leuk tijdver drijf voor wie de regels kent van dit in een kwart eeuw ontwikkelde pu- blieksspelletje. Vooral in Duitsland en de Angelsaksi sche landen wil de zaal nog wel eens luidruchtig meedoen met de artiesten, maar in ons land is de Rocky-gekte nooit zo doorgedrongen. Daarom was het des te verbazender dat de zeer matig bezochte grote zaal van het Chassé Theater toch hoor- en zicht baar reageerde. Bij het nummer There's a light gingen er zelfs een stel brandende aanstekers de lucht in en bij de time warp wer den de dansinstructies op een bord opgevolgd door een kleinde honderd mensen, die tussen de stoelen gingen staan om daar voorzichtig de betref fende pasjes uit te voeren. De akelige dr. Scott mocht bovendien op afkeu rend gehum rekenen. Alleen de rijst ontbrak bij de huwelijksceremonie tussen Frank'N Furter en zijn kunst matige creatie Rocky, een blond stuk dat de begeerte opwekt van beide sek sen. De aanstekelijke presentatie en de niet aflatende energie van de ar tiesten was inderdaad groot genoeg om in de juiste stemming te raken, hoewel er te weinig publiek was om er een echte happening van te maken. Zonder dat viel het op dat het ver haaltje van The Rocky Horror Show toch wel erg dunnetjes is en veel van de aan het jaren vijftig-idioom ont sproten liedjes behoorlijk melig zijn. Wat rest, is een uitstekend gezongen en getypecaste uitvoering door een stelletje doorgewinterde artiesten, die met hun van ironie doortrokken op treden een leuk en vakkundig gepre senteerd spektakel maken, in een met rook- en lichteffecten opgetuigd grie zelkasteel waar Frank'N Furter en zijn bizarre hofhouding, afkomstig van de transseksuele planeet Trans- sylvania, het onnozele paar Brad en Janet van hun onschuld beroven. Dat tuttige tweetal zingt onver» opvallend goed en schudt aan braafheid van zich af. Bob a steelt met een geraffineerde me ling van vrouwelijke en maI?ne koketterie onmiskenbaar de sho de demonisch-verleidelijke Fran Furter. Ook hij heeft eenfantas zangstem. Voeg daarbij de s rock, de Britse ironie van de ven ceremoniemeester en de visuele pocus en je hebt toch een kwal sterke show, al is die dan hooi lijk nog een parodie op een >r ter voor de zoveelste keer ler vuui ue auvccw^ - dacht uit te pakken, maar d juist weer doet met een voor genreeks die toch niet helem1 antwoordt aan de verwachting een groot publiek. Eén av plaats van vier was meer dan g geweest. tre Door Marjan Mes fat ooit begon als een door een spijkerbroekenmerk gesp onsorde workshop van jonge, aankomende artiesten, die fris en spontaan populaire songs uit de jaren vijftig en zestig zongen met een dansje erbij, is inmiddels uitgegroeid tot een onverwoestbaar theaterver schijnsel en een zakelijk suc cesvolle onderneming. Enig in zijn soort en bijna altijd uit verkocht. De Jeanscompany, verantwoor delijk voor vijf afleveringen van de muzikale theatershow Jeans, viert dit seizoen alweer zijn tien jarig bestaan en nog is de formu le - tophits uit heden en verleden verpakt in een non-stopshow zonder verhaal maar met dans en kostuums uit de desbetreffende periode - niet uitgeput. „Integendeel", constateert direc trice Marga Wagenaar van Thea terbureau De Crane, tevens lid van het artistiek team en produ- cente van Jeans. „Iedere keer ge beurt het weer dat een van ons hevig is teleurgesteld, omdat zijn lievelingsnummer niet in de show is opgenomen. De voorraad inter nationale tophits is onuitputte lijk." Met de show Jeans 6 - A Happe ning, waarin acht jonge artiesten wederom tophits uit veertig jaar wereldrepertoire presenteren, wordt het jubileum dit jaar ge vierd. Zonder veel voorpublici- teit lukt het de Stichting Jeans toch iedere keer weer om al op voorhand uitverkocht te zijn in de abonnementenseries van de Nederlandse schouwburgen. Een opmerkelijk verschijnsel, want verhaal, de bindende kracht van een musical, ontbreekt. Alles" draait om muziek, zang en dans. Het pubiiekrkömt voor de liedjes- uit een min of meer recent verle den en geniet van de vrolijke nos talgie waarmee ze, in een toepas selijke aankleding en choreogra fie, worden gepresenteerd. „Wij gingen aanvankelijk uit van de utopie dat Jeans een show moest zijn voor mensen tussen de acht en de tachtig", aldus Marga Wagenaar. „In de praktijk blijkt bet publiek te variëren tussen de 13 en 70 jaar", zegt ze lachend. „Met de allereerste Jeans-show hebben we een totaal nieuw pu bliek aangeboord. Mensen die nog nooit een theater bezocht hadden. Een heel breed publiek waar bezoekers van popconcer- ^an onze kunstredactie Geen opstand, oorlog of revolu- e zonder gezang. Ouderen her- 1 ?,eren zich hoe het Duitse leger zingend de krijgstactiek onthulde: naar Engeland werd er Pgestoomd. De tegenstanders ™°rspelden muzikaal dat ze hun sgoed te drogen zouden han- aan de Siegfried-linie. De ti nae revolutie maakte de na- tn e hymne met het allons en- ,pifs ae fa patrie populair en U j in hoofdzaak ludieke ni.t^uisbezetting kon het sniia .n z°nder songs. Van besome611' zelfverdediging en In ri ing van de tegenstander, gronf, ^hbgjarige Oorlog, de je w VIïheidsstrijd tegen Span- hèlZT ,.et n!et anders. Het Wil- veran.s' et hed waarin de Prins opstana°0rdin§ afle«t v°or zijn Pstandig gedrag, stamt uit die hadefk fVan K°ninginnedagau- sternir aamcle Merck toch hoe aan g met daarin de opwekking stanrkWg,®n °P Zoom om vroom, I ven iQ lg in l^t verzet, te blij- Periodp6?1 Pr°duct van dezelfde °ver de kamermuziekserie die de nanl,e en de Nederlanden Bredase Nieuwe Veste sa-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 24