<vD INTJES UB STEM ék 'Daar waar mensen in mensen geloven, daar is 't Vastenavend' iw: WU ■A ËNT1JNSWENS11 m 30.- D1 Bedacht Kiske en Wiske Errepelloof Scheepswagen Onbaatzuchtigheid Janken th BOEKEN 997 U ""rirai HI fi THE LIVING PLANET n II CAMPAIGN r Wereld Natuur Fonds in Zeist. O <b krant uiting te geven aan uw peciale „Advertentiekop" uw eprijs incl. BTW. ES K. bedtimes your friend. XXX in hoogte is mogelijk. Prijzen /BRABANTS NIEUWSBLAD, geen postzegel te plakken, n. Voor de betaling kunt u een alkaart bijsluiten (vergeet dan bruari in ons bezit zijn. n onderstaande machtiging. .Tel: i.-/ƒ 30.- -J Grote Gids DONDERDAG 6 FEBRUARI 1997 De symbolen en rituelen van een heidens feest De Blauwe Schuit was in 1946 voor het eerst in de optocht van Bergen op Zoom te zien. Het schip symboliseert de autoriteit die tij dens carnaval volledig ontkracht is. tekening uit 'ach lieve tijd' Carnaval is geen katholiek feest. Het is van oor- rong een heidens feest dat al door de oude Egypte- naren (we hebben het dan over 2.500 jaar voor Chris tus) werd gevierd. Natuurlijk niet in de vorm zoals ivij dat nu kennen. Maar toch zijn er bepaalde sym bolen en rituelen die door al die eeuwen heen zijn blijven bestaan. Het schip op wielen bijvoorbeeld, de imgekeerde wereld symboliserend. En de winterpeen, die verschillende 'gezagsdragers' van het leutfeest met zich meetorsen. Overduidelijk een fallisch sym bool, een teken van vruchtbaarheid. De katholieke kerk heeft aan het eind van de Middel eeuwen die uitbundige reeks feesten (van Sint Maar- in november tot en met het lentefeest in februari) geprobeerd te kerstenen. De kerk gaf aan carnaval de betekenis van 'de laatste uitspatting voor de Vastentijd'. Een aantal plaatsen behield typische gebruiken uit vroeger tijden. Maar veel is er na de Tweede Wereldoorlog echter ge woon bedacht en heet nu 'traditie' te zijn. Wat is de rol eigenlijk nog van al die symbolen en rituelen? Slaat het ergens op of is het maar franje en leidt het af van waar het met de carnaval nou echt om gaat? >oor Florence Imandt Ik kom graag op het kerkhof, laar vind ik rust en zie ik bij wij- van spreken meer bekenden ®op de nieuwjaarsreceptie van k burgemeester. Voor mij horen 'generaties die voor ons leefden fitzogoed bij onze gemeenschap is wij zelf... Als ik denk aan wat liie mensen, die er nu niet meer levende lijve zijn, aan de itenavend hebben aangedra- ,ffl, voel ik een gevoel van liefde, tefde voor de generaties, liefde w de traditie. Het is bijna een •ovenwereldlijk gevoel. Ik denk "k dat dat iets is dat nooit zal eren. Dat mensen van J houden. En dat is niet fls wat je vier dagen per jaar Wt, nee, dat is een levenshou- ■6 die heb je in je lijf. En dat wrat met Vastenavend zicht- laar." "ffl van Vliet is een begeesterd Serieus, bescheiden en '"pzinnig. Precies de goeie dus Mover carnaval (of in het geval 'M Bergen op Zoom over sstenavend) te praten. Lange '1, was hij Grootste Boer, een ''langrijke rol in de tijdelijke a, enavend-hiërarchie, en afge- ittrib r a"er*e* syncopische f° winterpeen en spruiten aan "Saplu bijvoorbeeld, om de baarheid van de nieuwe te benadrukken. Blikken «welen rond zijn nek, verge- baar mej het 2flver van (je g^_ 'hoeders. Zijn tutter en z'n l waarmee hij wil zeggen Jg* Mtjes en maak het nooit Lmee,st? van die symbolen zijn Woia ^dacht na de Tweede doorlog, toen overal het carnavalsfeest nieuw leven werd ingeblazen. Ook in die plaatsen waar de traditie teruggaat tot in de Middeleeuwen (in garnizoens steden als Bergen op Zoom, Bre da, Den Bosch, Sas van Gent). Zo is het kenmerkende 'gerdijn' in Bergen op Zoom pas enkele tientallen jaren geleden hevig in de mode geraakt. Uit gemakzucht nog wel: het verving het verve lende, zweterige masker en zakte vervolgens verder af tot rond de nek en schouders waar het een inmiddels niet meer weg te den ken plaats verwierf. En ook het 'Agge mar leut et'-gebaar (met de linkerhand aan het gezicht een lange neus trekken) is pas na de oorlog ontstaan: bedacht door de eerste prins. De Oosterhoutse Carnavals Stichting De Smulnarren be dacht om zich te onderscheiden van andere clubs De Grootste Kaai. Dat is een bijzondere on derscheiding in de vorm van een steen voor mensen die zich ver dienstelijk maken voor de Oos terhoutse gemeenschap. Het is een met de hand gemaakt kunst werk dat de betreffende Ooster- houter tijdens een officiële car navalszitting om zijn nek krijgt gehangen. Het Zeeuws-Vlaamse Sas van Gent (Betekoppenstad; naar de rol van de suikerbieten voor het plaatsje) kent op de carnavals maandag als enige plaats de strijd om de eretitel 'De leutigste leurder'. Carnavalsvierders ma ken zelf allerlei 'troepjes' om rond de nek van anderen te han gen die daar wat geld voor beta len. Wie zijn waren het origi neelst aan de man of vrouw brengt, wint. Van dit typische ge bruik wordt in de Sasse archie ven al melding gemaakt in 1790. 'hf ft "1c Dit schilderij van Kees Warmoeskerken toont 'Het vallen van de kraai' in Bergen op Zoom op de dinsdagavond. Het gebruik om het carnavalsfeest met knallen en vuur uit te luiden komt in veel plaatsen voor. „In die tijd duurde carnaval maar een dag," vertelt Eugène Sarneel van de Heemkundige Kring. „Het begon op de dinsdagmiddag en was 's avonds weer klaar. Om geld bij elkaar te krijgen, gingen de mensen de dag ervoor, op maandag dus, op pad om allerlei vreemde dingetjes te verkopen. Zelfgemaakte medailles bijvoor beeld. Maar ook met liedjes gin gen ze de straat op. Als het maar geld opleverde." De bekendste carnavalssymbolen van Breda zijn de volksfiguren Kiske en Wiske, vertelt Jan Lear- buch van de Bredase Carnavals vereniging. „Dat zijn carnavals poppen die aan het eind van het feest brandend in het water van het Spanjaardsgat werden ge gooid. Kiske en Wiske zijn een boer en een boerin die carnaval vieren. In vroeger tijden waren het zeg maar vooral de mensen uit de achterbuurten die carnaval vierden. En die verkleedden zich dan als boer en boerin. Om ze be lachelijk te maken, net als de geestelijkheid en de militairen die het ook moesten ontgelden." Om de oneindigheid van het car navalsfeest aan te geven, heeft de Bredase stichting in de Ridder straat een beeld van Sint Jutte- mis geplaatst. In diezelfde straat liggen ook de koperen Prinsente gels. Om de drie jaar komt er een bij. Een typisch Roosendaals gebruik is de carnavalsmis op zondag, zegt pr-man Jan Muurmans van de Stichting Carnaval Roosend aal. „Een moment van bezinning tijdens al het gefeest. Dat gaat er serieus aan toe hoor, met een koor en alles erbij. En heel de stichting is er bij aanwezig." Verder is Roosendaal trots op zijn Tullepetaon: het beeld van de pa relhoen op het Tongerloplein. Roosendalers heten tijdens het carnavalsfeest Tullepetaone. Die term is waarschijnlijk ontstaan, zegt Muurmans, toen er jaren ge leden een feestvierende club in lange blauwe mantels werd ge signaleerd en iemand riep 'jullie lijke wel tullepetaone'. En zie, weer een traditie geboren. Maar sommige gebruiken gaan wél ver terug. Tijdens de viering van 11-11, als min of meer pro forma de carnavaleske gezags dragers worden gekozen, steken de mannen van de Bergse Boe- renploeg bijvoorbeeld 'errepel loof (aardappelgroen) in de fik. „Duizenden jaren lang hebben de mensen erin geloofd dat dat vuur de boze geesten zou verjagen," vertelt Wim van Vliet. „Ze hoop ten erop dat het ook in het nieu we jaar weer goed zou gaan, dat ze behoed zouden worden voor het kwade. Tja, dat soort tradi ties moet je met groot respect be handelen." „Er gaat al zoveel verloren in het leven," gaat de éminence grise van de Stichting Vastenavend verder. „Wij zijn zo rationeel. We doen alleen nog maar dingen als het functioneel is. We voelen niet meer echt wat de waarde van iets is. En daarom is het belangrijk om tradities in stand te houden. En daarom is nu in Berrege bij voorbeeld een comité voor De Blauwe Schuijt opgericht. Die heeft eeuwenlang een belangrijke functie voor het feest gehad. De moeite waard om nieuw leven in te blazen." De traditie van de scheepswagen is zeer oud. Elk jaar tijdens het grote lentefeest zetten de Egypte- naren een grote houten stier op een schip met wielen over het land. Op die scheepswagen werd een huwelijksvoltrekking nage speeld en werden levensgrote fal lussen meegesleept: ter verhoging van de vruchtbaarheid. Ook de Grieken en Romeinen kenden de scheepswagen. De Kelten lieten zo'n zelfde soort wagen met brandende wielen van de heilink jes rollen om zo symbolisch de zon in de aarde te begraven. Met als doel ook weer de vruchtbaar heid van het land te bevorderen. In de Middeleeuwen trok die door verschillende Europese steden (waaronder Aken in Duitsland en Bergen op Zoom in Nederland). Op die scheepswagens, Blauwe Schuiten genaamd, stonden lie den met dierenkoppen om de om gekeerde wereld te laten zien. Er werden onbezonnen en geile tafe relen uitgebeeld: hoge geestelij ken en berooiden die achter de vrouwen aanzitten, ambachtslie den die hun winst verdobbelen of verzuipen. Het schip symboliseert autoriteit en die autoriteit is nu, tijdens de feesten volledig ontkracht. Tradities zijn belangrijk, symbo len bijzaak, zegt Wim van Vliet. „Die uiterlijke dingen als een tut ter en dat zilverspul zijn voor mij absoluut onbelangrijk. Symbolen zijn maar aangehangen. Het is maar franje, dingen om het mooi te maken. De kern van het Vastenavendfeest is in alle gelijk heid en vriendschap, in totale on baatzuchtigheid, zonder trucs of wat dan ook met elkaar omgaan. Een gevoel van met mekaar ge trouwd te zijn. Het is het feest van je ziel. Dat vier je van bin nenuit." Zo'n gevoel, realiseert ook Wim van Vliet zich, is eigenlijk nau welijks onder woorden te bren gen. Laat staan uit te leggen aan 'buitenstaanders'. Waarmee niet gezegd wil zijn dat mensen van buiten Bergen op Zoom niet wel kom zouden zijn of het feest niet zouden kunnen begrijpen of mee vieren. „Als mensen er zich voor open stellen, kunnen ze het alle maal. Je hoeft niet per se met je armen omhoog te staan, je kunt kuierend over de Grote Markt met je handen op je rug heel in tens Vastenavend vieren. Daar waar mensen in mensen geloven, daar is het Vastenavond." Gebruiken en rituelen zijn maar handvatten, zegt Van Vliet, om dat gevoel van onuitgesproken solidariteit, verbondenheid met elkaar te kunnen voelen. Hij kop pelt op wonderlijke manier nuch terheid en relativering met emo tie en trots. „Neem het afschieten van de kraai op dinsdagavond. Als je daar goed over nadenkt is het toch niks meer dan een stelle tje gekken die op d'n 'eks Wang kruipen en nog een paar anderen die wat vuurwerk afsteken. En toch, toch komen daar duizenden mensen op af. Er gebeurt in feite niks. Het is een ongeorganiseerde troep. Al die liedjes die allemaal ongelijk gezongen worden, de ze vensprong, ook altijd ongelijk. Niks is het. Maar ik zou ze niet graag de kost geven, die daar al lemaal bij staan te janken. Ge woon, afscheid nemen. Een ge voel van warmte, tederheid als ik het zo mag noemen, van mekaar steunen en begrijpen. Dat." Jacques Hoste en de gekte van Géricault PAGINA D7

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 23