'Bouwwereld dreigt ineen te storten' DE STEM 'Ju geduld gaat de meeste tijd 'Kleinschaligheid past uitstekend bij Zeeland' VVN wil veiliger vervoer van kinderen naar feestjes en sportclubs l*fl Maison Magdalena in Zaamslag is failliet Respons op enquête woningmarkt erg laag Omwonenden buigen zich over Terneuzense dag- en nachtopvang C1 k 1.99 798 7.98 3.99 1.25 WN wil met campagne ook de grens over gaan Vfrika niet gebied. Ig eens de ons winter die lekkere iie sappige gst. dereen na minen kan vol met js waar je van onder Oosthuizen \frika. ie mango's, iVVOB Zeeland luidt noodklok: Bressiaander bouwt enorme replica van het voormalige VOC-schip 'De Breskens' Maar éénderde van huishoudens doet mee Borselse burgemeester vindt schaalvergroting overheid geen 'plus' voor bedrijfsleven Doe Sportief Rij Alcoholvrij Zeeland DONDERDAG 6 FEBRUARI 1997 b nsvlees ir voor ormaal AH Servicelijn: 0800-0305. De artikelen In deze advertentie kunt u |n alle AH winkels kopen, behalve de artikelen waar kleine cijfert es bU staan. Die artikelen kunt u alleen kopen In AH winkels waar één van die cijfertjes op de deur staat. Reclame prijzen gelden t/m j> februari a.s. 'Zolang de voorraad strekt cd Van onze verslaggever Sas van Gent - Veilig Verkeer Neder land (WN) in Zeeuws-Vlaanderen wil dat er een vervoersysteem komt om kinderen van drie tot en met twaalf jaar van en naar feestjes en sportacti viteiten te vervoeren. WN komt met dat plan naar aanleiding van een enquête onder ouders van kinderen in Axel en Sas van Gent over de wijze waarop ze kun kinderen vervoeren. Dat leverde onthutsende antwoorden op. Bijna de helft van de ondervraagden liet »M. Hemelsoet (WN): 'Als het om het leven van onze kinderen gaat, mogen we niet laks zijn'. foto archief de stem bijvoorbeeld weten wel eens een keer meer dan drie kinderen mee te nemen in de auto naar een kinderfeestje, school of een sport evenement. Meer dan driekwart gaf toe de kinderen 'los' in de auto te vervoeren bij korte ritjes. De vrijwilligers van WN komen tijdens hun voorlichtingswerk langs de weg regel matige uitwassen tegen. „Wat te denken bij het vervoer van kinderen van en naar feest jes of voetbaltrainingen. Zeven tot acht kinderen in één auto op weg naar het strand is geen uitzondering." Het vervoer van kinderen moet in de ogen van WN mede daarom ook extra aandacht krijgen in de werkplannen van de vier pro jectgroepen Integraal Gericht Verkeers Toezicht (IGVT) die in Zeeland actief zijn. De voorzitter van IGVT in Zeeuws-Vlaan- deren, politie-inspecteur J. van Opdorp, zegt voorstellen in die richting van WN met belangstelling tegemoet te zien. „Als het om het leven van onze kinderen gaat, mogen we niet laks zijn," zegt Marijke Hemelsoet, coördinator van WN in Zeeuws-Vlaanderen. „Een goede beveili ging is van levensbelang, niet alleen in de auto maar ook op de fiets." Hemelsoet erkent dat de opzet van een ver voersysteem voor kinderen geen eenvoudi ge opgave is. Ze hoopt dat recreatie-onder nemers initiatieven in die richting ont plooien. Bijvoorbeeld door aan de arrange menten voor kinderfeestjes die zij aanbie den ook het vervoer te koppelen. De voorzitter van WN Sas van Gent/Axel, P, Apers, wil daarnaast als eerste aanzet de voetbalverenigingen in die gemeenten pro beren warm te maken voor bewuster om gaan met het vervoer van jeugdleden van en naar wedstrijden. Hij wil dat doen in een overleg dat hij binnenkort met de besturen van deze clubs heeft over de plaatsing van campagneborden over alcohol in combina tie met verkeersdeelname. Ook Apers is doordrongen van de ernst van de problematiek. Auto's volgeladen met kinderen noemt hij 'rijdende doodskisten'. „Er hoeft niet veel mis te gaan of er gebeu ren de meest verschrikkelijke ongelukken." Richtlijn is, zegt Hemelsoet, om niet meer kinderen in een auto te vervoeren dan er be veiligingsmiddelen in het voertuig aanwe zig zijn. Door Frank Deij lemeuzen - De NVOB vreest ineenstorting van de Zeeuwse towwereld als aannemers tot na de eeuwwisseling niet meer to duizend nieuwe woningen per jaar mogen bouwen, bral in Zeeuws-Vlaanderen zullen klappen vallen omdat laar de laatste jaren de meeste woningen zijn gebouwd, in een derde van hele nieuwbouw-programma in Zeeland. jaar kende de sector in Zeeland al een flinke teruggang van 2257 woningen naar 1597 omdat er onvoldoende bouw- jrond beschikbaar kwam. ,Gaan we nu op duizend zitten la betekent dat in twee jaar ijl de halvering van het hele nieuwbouw-programma. Dan er faillissementen vallen, de kleinere aannemers op het platteland. Voor Zeeuws- tanderen is niet bouwen dode- zegt secretars W. Talstra tan bet gewest Zeeland van het Nederlands Verbond van Onder nemers in de Bouwnijverheid in een reactie op het nieuwe woningbouwprogramma hu de provincie. De bedrijfstak kon die eerste klap vorig jaar nog opvangen omdat veel bedrijven, vanwege de lage rentestand, onderhouds werk lieten verrichten. Dat le verde veel werk op maar de sec- lor kan voor de toekomst niet ronder een redelijk nieuwbouw- programma. 'Dictaat' te NVOB kan moeilijk leven met de gedachtengang van de provincie om het mes in de nieuwbouw te zetten. „De pro vincie zegt dat nieuwbouw leeg stand voor de huursector bete kent. Dan heb je het vooral over duurdere huurwoningen, «nsen willen geen dure huur woningen maar mensen willen «el koopwoningen. Op deze ma nier dicteert de provincie de woonkeuze van mensen. Dat kan och ook niet de bedoeling zijn. Volgens Talstra is de vraag naar koopwoningen groot. „Aanne- ®ers die de afgelopen jaren meuwe huizen hebben neergezet ®ren die meteen kwijt. Vanuit randstad is er ook behoefte, vooral aan seniorenwoningen, har die groep wil zich niet al- kfflin de vier grote steden vesti- maar ook in de omringende °rpen. Als daar geen nieuw- oiiw is komen die mensen niet «or Zeeland en is er geen aan was." Ze wijst erop dat de pro vincie zich bij het vaststellen van het nieuwbouwprogramma onder meer baseert op migratie cijfers. Talstra: „De provincie zegt: er mag niet gebouwd wor den omdat de migratiecijfers laag zijn maar ontneemt de dor pen daarmee meteen ook de kans om te groeien. In Friesland heeft de provincie het juist andersom gedaan. Daar is wel gebouwd in de dorpen en daar zie je nu de inwonertallen groeien." 'Realisme' De rem op nieuwbouw heeft vol gens Talstra ingrijpende gevol gen voor de hele samenleving. Het betekent verlies aan werk gelegenheid en aantasting van de leefbaarheid in de dorpen. „Aannemers zijn ook vaak spon sor en dragen bij aan de leef baarheid van een gemeenschap. En met de inkrimping van de markt hou je ook het onderwijs niet in stand. Er zijn immers geen bedrijven waar de leerlin gen naar toe kunnen." A. Saman, secretaris van de Zeeuwse Kring van Werkgevers vindt de opstelling van GS ge tuigen van realisme. „Het is natuurlijk vervelend voor de sector bouw dat er even niet wordt gebouwd. Maar je moet natuurlijk geen huizen bouwen als de bevolkingsont wikkeling achterblijft. Zeeland is nu eenmaal dunbevolkt en be drijven trekken geen sloten per soneel aan." Saman vindt dat Zeeland zich het relatief hoge percentage slechte woningen moet aantrek ken. Er is om meerdere reden winst te halen in het opkrikken van het oude woningbestand. Vooral voor de uitstraling en het imago van Zeeland kan een ver betering van het woningbezit veel betekenen. „Straks gaat het verhaal dat in Zeeland de min dere woningen staan." I ZIE OOK ZEELAND C2: Gemeen ten laaiend over bouwbeleid Van begint zijn werk met voeren met de bank. De tnni" van de zaak is aan de I0neellleriand'- V°°r d® Vier per" „„'Misleden is ontslag aange- De winkel is vanaf van- jaarS°n ^a§d£dena bestaat al 23 ÜofcalfS6ment van de dames" 4irert„ t1s aangevraagd door Cno rJ',Somers- Hij zag zich 'biezen e °n®en d°°r omzet" »erlim^'ssement betekent een voor Zaamslag als win- foto camile schelstraete Bijna kamerbreed, de replica van VOC-schip 'De Breskens' zoals Bressiaander J. de Koster haar bouwde. Van onze verslaggeefster Breskens - De huiskamer van de familie De Koster uit Breskens is bijna te klein voor de replica van het statige VOC-schip 'De Breskens.' J. de Koster heeft ruim an derhalf jaar aan het schip gewerkt en de Bressiaander is nu bezig met de afron ding. Tijdens de herdenking van de Zee slag op Schoneveld, op zaterdag 14 juni, wordt de replica het pronkstuk van de VOC-tentoonstelling in het Visserijmu seum. De Breskens is een replica van het gelijkna mige VOC-schip uit 1642. Bij terugkomst van haar eerste tocht verging De Breskens nadat het als eerste Nederlandse schip Japan had aangedaan. Vermaarde glorie uit Zeeuws- Vlaanderen, het schip oogt indrukwekkend en De Koster is terecht trots op zijn werk. „Ja, hier zitten heel wat uurtjes aan arbeid in. Via de oude havenmeester De Back heb ik de bouwtekeningen gekregen van het schip en toen ben ik aan de slag gegaan. Mijn zoon heeft de tekeningen van de replica extra ver groot zodat ik op ware grootte kan werken." De Koster laat foto's zien van de verschillen de fasen van de bouw. Eerst werd de romp in elkaar gezet, daarna de zeilen en de masten. De Breskens is vervaar digd van verschillende soorten hout, is voor een deel goud geverfd en telt acht scheepska- nonnen. Ook het houtsnijwerk en de vlaggen ontbreken niet. Mevrouw De Koster ontkomt ook niet aan de grote hobby van haar man. Zij naait de zeilen aan elkaar en bewerkt ze met Chinese thee voor een donkere authentieke kleur. „Verder bemoei ik me niet met zijn werk, ik vind het wel goed zo, laat hem maar lekker z'n gang gaan. Ik ben wel trots op hem dat hij zonder enige ervaring in houtsnijwerk dit soort din gen kan maken. Soms gaat er ook wel eens iets mis hoor, kijk maar naar z'n hand. Hij had z'n zaag van de week weer eens niet on der controle. Kan gebeuren met zo'n klus!," lacht mevrouw De Koster. De inrichting van hun huis bekijkend is het niet moeilijk te veronderstellen dat de 67-ja- rige De Koster zijn tijd voornamelijk besteed aan het bouwen van oude vissersschepen. „Zo'n twintig jaar geleden ben ik hiermee be gonnen. M'n eerste bootje was een klippertje, in het begin maakte ik ook veel uit bouwdo zen maar daar ben ik al vrij snel mee gestopt. Voor mij was het een uitdaging om juist alles zelf te maken. Ik werkte altijd met scheeps motoren en dat was op zich al een precies werkje dus dat zit wel in m'n vingers. Die handigheid heb je of heb je niet en vergeet vooral het geduld niet wat je moet hebben om Van onze verslaggever Sas van Gent - Veilig Verkeer Nederland (WN) in Zeeuws- Vlaanderen wil de campagne die veilig vervoer van kinde ren in het verkeer stimuleert graag uitbreiden richting Bel gië. Veel Zeeuws-Vlaamse ouders brengen hun kroost immers onder in een kinderdagverblijf net over de grens, zoals in Ellestraat, De Klinge, Assenede of Belgische Koewacht. Voorlichting over het veilig vervoer van kinderen in het verkeer is en blijft nodig, concludeert WN-coördinator M. Hemelsoet te rugblikkend op de actie 'hart(d) voor je kind'. „Als ouder ben je verantwoordelijk voor de veiligheid van je kin deren. Wie hart heeft voor zijn kind, moet er soms hard voor zijn, verklaart zij de naam van de voorlichtingsactie die WN vorig jaar hield in de gemeenten Axel en Sas van Gent. Door het succes is de campagne inmiddels opgenomen in het werkplan van WN Zeeland. Evenmin als volwassenen zitten kinderen veilig in een auto als ze los op de bank zitten. Bij een noodstop of botsing worden ze naar voren geslingerd, met kans op verwondingen of een fatale afloop. Uit ervaring en eerder gehouden controle-acties op het gebruik van de autogordel weet Hemelsoet dat nog lang niet alle wegge bruikers overtuigd zijn van de bittere noodzaak van beveiligings middelen als de autogordel. „Tijdens verkeerscontroles treffen wij vooral in de vakantieperio de kinderen los op de bagage, op schoot of tegen de achterklep van de auto aan. Soms zien we wel eens het kind samen met de moeder in dezelfde gordel zitten. Je moet er echt niet aan denken wat er gebeurt bij een noodstop. Het kind wordt als het ware ge plet tussen de gordel en het gewicht van de moeder." ZIE OOK ZEELAND - C3: Kinderzitje voor Sasse koter Van onze verslaggever Terneuzen - Slechts éénderde van de 22.000 ondervraagde huis houdens in Zeeuws-Vlaanderen heeft gereageerd op de enquête voor een woningmarktonderzoek. Niettemin denken de onder zoekers aan de hand van dat aantal teruggestuurde formulieren representatieve conclusies te kunnen trekken. „Maar we hopen dat nog meer in- welke woningen behoefte be woners van Zeeuws-Vlamingen hun mening via de enquête geven. Officieel kan men tot zaterdag het formulier opsturen. Maar ook /formulieren die volgende week pas binnenkomen, nemen we mee," aldus BWS-secretaris Kees van Leeuwen. De peiling gebeurt in opdracht van de Zeeuws-Vlaamse gemeen ten, de vier woningbouwcorpora ties en het regionale samenwer kingsverband op het gebied van huisvesting in de streek (BWS). Het onderzoek moet duidelijk maken hoe de inwoners hun woonsituatie waarderen en aan staat. De vragenformulieren zijn huis-aan-huis verspreid in Hon- tenisse, Sas van Gent en Sluis- Aardenburg. In Hulst en Terneu zen heeft inmiddels een steek proef plaatsgevonden. Axel en Oostburg.zijn niet bij de enquête betrokken omdat daar twee jaar geleden een soortgelijk onder zoek heeft plaatsgevonden. „Maar de resultaten van Axel en Oostburg worden wel in dit wo ningmarktonderzoek meegeno men." Het onderzoeksbureau, de combinatie Zebra Advies/Natio nale Woningraad, komt in juni met zijn eindrapportage. alle kleine onderdelen van zo'n replica in el kaar te zetten. Daar gaat de meeste tijd inzit ten." De Breskens is tot nu toe het grootste exem plaar dat De Koster heeft gebouwd, in de huiskamer en op de bovenverdieping staan nog zo'n tien schepen, voornamelijk lood- schepen, botters en beurtschepen. De vader van De Koster was een schipper in hart en nieren, hijzelf heeft nooit gevaren maar heeft wel de liefde voor schepen meegekregen. „Tja, dat zit er al heel m'n leven in, alleen ga ik met de ze liefde iets anders om dan mijn vader. Hij gebruikte de schepen en ik maak er replica's van. In het Visserijmuseum in Breskens heeft De Koster al verschillende schepen staan en ook in de Samen-op-Weg-Kerk aan de Dorps straat worden regelmatig exemplaren van hem tentoongesteld. Kroon op het werk wordt dit jaar dus de VOC-tentoonstelling waar De Breskens door iedereen kan worden bewon derd. „Dan is hij ook helemaal af, want vorig jaar tijdens de herdenking van Zeeslag op Schoneveld had ik alleen de romp nog maar af maar dat was voor de organisatie al vol doende om het schip te bestellen voor de ten toonstelling," aldus De Koster. ZIE OOK ZEELAND - C4: Lustrumfeest Zeeslag in teken 'De Breskens' Van onze verslaggever Terneuzen - In Terneuzen is een omwonendencommissie opge richt die de gang van zaken rond de dag- en nachtopvang voor dakloze drugsverslaafden, aan de rand van de binnenstad, in de gaten houdt. De commissie bestaat uit mensen die in de directe omgeving van de ze opvang wonen en vertegen woordigers van gemeente, politie, het Zeeuws Consultatiebureau voor Alcohol en Drugs (ZCAD) en stichting Agogische Zorgcentra Zeeland (AZZ). Volgens commissielid B. Kaiser is het de bedoeling dat binnen deze commissie eventuele klachten en opmerkingen met betrekking tot opvang worden besproken. „De leden van het bewonersplatform binnenstad Terneuzen wonen iets te ver af van de opvang om een duidelijk beeld van de praktijk te krijgen. De mensen die in de buurt wonen zien direct wat er allemaal gebeurt. Vandaar de oprichting van de omwonendencommissie." Tijdens de voorbereiding op de dag- en nachtopvang drong het bewonersplatform overigens al aan op een omwonendencommis sie. Dit overlegorgaan is nu dus daadwerkelijk van de grond geko men. De commissie komt één keer per maand bij elkaar om zaken met betrekking tot de opvang te bespreken. onze verslaggever aa®'aS - De rechtbank in Middelburg heeft de damesmode- I^Maison Magdalena bv uit Zaamslag gisteren failliet ver aard. Volgens curator mr. F. Wieland uit Terneuzen zijn er ttiak mogeliikheden om bedrijf een nieuwe start te laten kelplaats. Maison Magdalena was tot nu toe met het aanbod van exclusieve damesmode een vast adres voor veel vrouwen uit de gehele regio. Met de damesmodezaak ver dwijnen in korte tijd drie win kels uit Zaamslag. Begin januari sloot Meermarkt Den Hamer, eveneens gevestigd aan het Plein, de deuren. De hoge leef tijd van de beheerder was de oorzaak. Ook drogisterij Dees aan de Noordstraat gaat dicht. Ook hier speelt de leeftijd van de eigenaar een rol. Van onze verslaggever Terneuzen - Het bedrijfsleven moet niet rouwig zijn dat de gemeentelijke herindeling aan Zeeuws-Vlaanderen voorbij is gegaan. Schaalvergroting binnen de overheid pakt niet altijd goed uit. „Het loopt veelal minder goed af dan verwacht," aldus burge meester Mansos van Borsele in een voordracht voor de Brabants Zeeuwse Werkgeverskring (BZW). Volgens Mandos heeft Borsele, juist vanwe ge dat kleinschalige, bedrijven binnen kun nen halen. „Die bedrijven kozen voor onze omgeving omdat zij afgeknapt waren op de bureaucratische behandeling in de Rotter damse haven. Mandos reageert daarmee op het herhaalde pleidooi van de BZW om ook Zeeuws-Vlaanderen in een of een paar gro te gemeenten op te delen. De BZW vindt dat er in ieder geval in de Kanaalzone één ge meente moet komen. De belangen van het bedrijfsleven, dat in een internationaal veld opereert, zijn het best gediend met een krachtig regionaal bestuur, vinden de werkgevers. Mandos loopt daar niet mee weg. „Kleinschaligheid past uitstekend in het Zeeuwse profiel en biedt veel voordelen. Men kent of leert bestuurders en ambtena ren beter en sneller kennen, contacten zijn sneller gelegd en er is minder bureaucratie. Een grote organisatie kan nu eenmaal niet zonder de nodige bureaucratische regels." Zaken die voor een gemeente alleen niet te behappen zijn kunnen in samenwerkings verband opgelost worden of met een betere opleiding van het personeel, vindt Mandos. De burgemeester van Borsele brak voor de Kring van Werkgevers een lans voor een be tere profilering van de provincie Zeeland. Zeeland heeft veel sterke punten maar slaagt er onvoldoende in die te verzilveren of onder brede aandacht te brengen. Vol gens Mandos heeft Zeeland vier ijzersterke troeven in de hand, de havens, de Wester- scheldetunnel, het Zeeuwse platteland en de kerncentrale. De betekenis van het Zeeuwse platteland voor de economie is volgens Mandos onderbelicht en onder schat. De combinatie van grootschalige in dustrie en havens, het ruime en rustige wo nen in natuurrijke gebieden en de achter stand op het gebied van vandalisme en cri minaliteit is uniek. „Dat alles is al prachtig op zich, maar zet daar nog eens de prijs die voor dit alles betaald moet worden, dan hebben wij hier in Zeeland een concurren tiepositie die zijn weerga niet kent. De meeste andere industriegebieden liggen in of nabij grootstedelijke concentraties. Wij niet. Het wonen wordt nogal eens onder schat bij het creëren en propageren van een gunstig vestigingsklimaat." Mandos noemde ook de kerncentrale in het veranderende landschap van de energiepo- ductie een sterke troef. „Ik vind dat wij ons in Zeeland hard moeten maken, om zeker als vestigingsplaats voor de opwekking van elektriciteit een prominente rol te spelen. Wij hebben veel in huis, ligging aan diep zeewater, dat voor de aanvoer van kolen belangrijk is. Voldoende koelwater voor centrales, goede locaties en kennis en erva ring." Sas van Gent/Axel - 'Doe Sportief, Rij Alcoholvrij'. Borden met die tekst komen de komende drie jaar langs de hoofdvelden van de zes voetbalverenigingen in de gemeenten Sas van Gent en Axel te staan. Het is de be doeling ze met ingang van het nieuwe voetbalseizoen te plaatsen, aldus de voorzitter van de afdeling Sas van Gent/Axel van Veilig Ver keer Nederland, P. Apers. Doel van dit nieuwe project is vanzelfsprekend de spor ters en supporters erop te wijzen dat het gebruik van alcohol in combinatie met deelname aan het verkeer ge vaarlijk is. Het plaatsen van de borden is een initiatief van de afde ling Axel/Sas van Gent van Veilig Verkeer Nederland (VVN), in samenwerking met de besturen van de voetbal clubs in Axel, Koewacht, Westdorpe, Sas van Gent en Philippine en de twee ge meenten. Binnenkort zit WN met de besturen van de zes voetbalclubs om de tafel om de uitvoering verder uit te werken.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 13