ider ren CSM rekent op stabiele winstgroei eerste bölTW Tarnt' Prijsstijging leidt niet tot stormloop op goedkope koffie Frans Swarttouw maakte van z'n hart geen moordkuil Shell investeert kwart miljard in kraker Moerdijk Akkoord over sanering bij havenbedrijf EBS CSM wordt steeds meer een ingrediënten-concern A jd KORT A6 1 DE STEM ECONOMIE A7 duidelijkheid' Beleggers tevreden over cijfers I KLM lijdt verlies KOP MUNT Belasting betalen is leuk Laat nu de krach maar komen AUARI 1997 11111 WOENSDAG 5 FEBRUARI 1997 igen Iran bsten van Iran hebben kekost. Bijna honderd Ischade aangericht, zo fen vonden vroeg in de kwartier. Ze hadden [de schaal van Richter. »els [het Waalse parlement geadviseerd de parle- Guy Spitaels slechts It het kopstuk van de |e stappen. Als het vol gt, krijgt Justitie wel fijn mogelijke betrok- Franse vliegtuigfabri- pn in Rwanda de Naties zijn gisteren Be plaats Karengera in tkers - onder wie een 3 in een hinderlaag ge- verwondingen opgelo- een team waarnemers |chten. Pakistan oud-premier Nawaz In Pakistan met grote psis van voorlopige tel- Bhutto's Pakistaanse I draai om de oren van [iet voorlopig 12 zetels, f moslims en tien niet- lelnemers et de gijzelnemers in de hnen binnenkort begin- |i gisteren gezegd. Fuji- is toe te geven aan de fcnde kameraden vrij te rvatten lidden-Oosten, Miguel Irië bereid is de vredes- pp basis van land-voor- traëlische minister van In weekeinde in Damas- 1 wantrouwen tussen de j als premier Netanyahu Én de Syriers bereid de |EU-gezant. Kohl heeft gisteren de de nieuwbouw vqn het lat van zijn opvolger als (toch niet als lijsttrekker pij de landelijke verkie- j.-Mitte. Rond het jaar 2000 [het 'regeringshart' klaar 1 Bonn is intussen grote on- Itstaan door een tussenrap- jm de Duitse Rekenkamer. Jgnaleert dat geen van de Lmenten het zogenaamde patiemodel schriftelijk rastgelegd. adel voorziet in een hooid- ng in Bonn en een depen- lin Berlijn. Tussen de regels luidelijk dat eigenlijk geen je 'Bonner' departementen ree-deling ziet zitten. Dat Jde veronderstelling dat alle lementen op termijn naar zullen gaan. lijn, is gratis; 0900 is >rmatie; 0909 is betaald ners die beginnen met betaalde nummers waar- iement en babbelboxen. :et u precies waar u aan iformatie over de nieuwe „„-,0 wprdannpvpr ai/Uie Ho .ïroorHA.oorc+or van Viot AT4- vprli-nnht dan nn andorp nrhtpnden." ik weleens de indruk dat die het voordeel nine en bananen. We schakelen de t Van onze verslaggever Breda - De prijs van koffie gaat van daag met een kwartje per pak (250 gram) omhoog, maar Zuidwest-Ne derland heeft gisteren geen storm loop op goedkope koffie beleefd. ien van Albert-Heijnvestigingen a, Oosterhout, Etten-Leur, Roos- il, Bergen op Zoom, Hulst en Ter- neuzen spreken allemaal van een licht toegenomen koffieverkoop, 'maar het is zeker geen run op de schappen'. Op het hoofdkantoor van Albert Heijn (AH) in Zaandam kunnen de verkoopcij fers van uur tot uur worden gevolgd. „De verkoop van koffie is iets toegenomen," aldus de woordvoerster van het AH- hoofdkantoor. „Maar het is niet zoals en kele jaren geleden. Toen liep het na de afkondiging van een prijsverhoging storm. De laatste jaren hebben we zoveel prijsstijgingen en -dalingen meege maakt, dat de consument er nauwelijks meer op reageert. De precieze cijfers geef ik niet aan de pers. Dat is ons beleid met het oog op de concurrentie." Ook bij de Primarkt, die twintig zaken in het zuiden van het land telt, hebben de klanten niet op grote schaal koffie inge slagen. Een medewerkster van een Primarkt- vestiging in Breda: „We hebben vanmor gen tien a twintig pakken koffie meer verkocht dan op andere ochtenden." „Hier in onze zaken in de Randstad zijn het ouderwetse toestanden. De klanten nemen heel wat extra pakken mee," zegt Dirk van den Broek in Alphen aan den Rijn, die het woord voert namens de ke ten Bas van der Heijden, waarvan ook de negen Jan-Bruijnszaken in Zuidwest- Nederland deel uitmaken. In die super markten is koffie nog de hele week tegen de oude prijs te koop. Dirk van den Broek: „Wij timmeren er mee aan de weg. Dan komen de mensen er wel op af. Als vandaag onze adverten ties in Brabant in de kranten staan, ver wacht ik bij Jan Bruijns ook meer klan ten voor koffie. Van de concurrentie heb ik weieens de indruk dat die het voordeel liever in eigen zak steekt." Ook de koffie van branders die het Max- Havelaarkeurmerk voeren, slaat met een kwartje op. „De wereldprijs wordt bepaald op de koffiebeurzen in New York en Londen," licht Jos Harmsen van de Stichting Max Havelaar in Utrecht toe. „De stemming op die beurzen wordt beïnvloed door de voorraden, (mis)oogsten, activiteiten van beleggers en bijvoorbeeld ook een sta king in de havens van Colombia." „Wij van de Stichting Max Havelaar sluiten rechtstreeks contracten af met de armste boeren en boerencoöperaties in de Derde Wereld, voor koffie, cacao, ho ning en bananen. We schakelen de tus senhandel uit en werken met langlopen de overeenkomsten." „Maar daarbij zijn we afhankelijk van de wereldmarkt. We bieden met het oog daarop de boeren wel een gegarandeerde minimumprijs. Dat is echter niet aan de orde: de wereld koffieprijs ligt op dit ogenblik ver boven het minimum. Het is nog meer geweest: rond 1990 lag de prijs van een pak koffie in de Nederlandse winkels boven de vijf gulden. Er is toen niet minder koffie gedronken. En de mensen die de iets duurdere Max- Havelaarkoffie kochten, zijn dat blijven doen." Van onze verslaggever Amsterdam - De winstgroei van voedingsmiddelenconcern CSM zal in het lopende boekjaar ongeveer hetzelfde niveau ha lenals in de twee voorgaande jaren. „Het zal voorlopig moeilijk blijven weer een dubbelcijferige winststijging te laten zien," aldus dr. J. Vink, vice-voorzitter van CSM, gisteren bij de pu blicatie van het jaarverslag. De beleggers toonden zich echter tevreden met de aangekondigde groei. Het aandeel CSM sloot 4,5 procent hoger op 107,90 gulden. CSM maakte in november al be kend dat in het boekjaar 1995/1996 een winst van 201,6 miljoen gulden is geboekt, een stijging met 8,1 procent. Het con cern, dat in Nederland bedrijven heeft als HAK, Honig en Red Band Venco, presenteerde daar mee voor het tweede opeenvol gende jaar een winstgroei die la ger was dan tien procent, terwijl CSM daarvoor jarenlang dubbel cijferige winststijgingen liet zien. De winstgroei zal voorlopig ge temperd worden door onder meer de rentevoet, aldus Vink. Maar ook de gang van zaken in de le vensmiddelen- en suikerdivisie is reden "voor ingetogen groei. De resultaten in deze sectoren wor den 'bevredigend' genoemd. Er werd in de jongste bietencam pagne 388.000 ton suiker gepro duceerd, 15.000 ton meer dan in 1995. in de levensmiddelendivisie wordt de nodige groei van suiker werk verwacht, maar andere markten, zoals soepen en siropen, vertonen weinig rek. De meeste groei moet derhalve komen uit de ingrediëntendivisie, die in vier jaar tijd van kleinste CSM-divisie naar grootste sector is uitgegroeid. Ook kan het winstcijfer dit jaar opgekrikt worden door een hogere dollar koers. Een duurdere dollar is voor CSM gunstig, omdat het concern circa eenderde van zijn omzet in Noord-Amerika haalt. Dit boekjaar rekent CSM op een omzet van 3,6 miljard gulden, een stijging met 600 miljoen ten op zichte van 1995/1996. De groei wordt vooral door acquisities be reikt. Zo sloot CSM deze week het contract over de koop van Karp's, een Amerikaans bedrijf dat bakkerij-ingrediënten produ ceert en verkoopt (omzet 340 mil joen gulden). Ook hoopt CSM binnenkort de overname van de Noorse suikerwerkproducent Malaco (omzet 215 miljoen) af te ronden. Meer grote acquisities zijn dit jaar niet te verwachten, verklaarde directievoorzitter G. van Loon, die op 1 april terug treedt en opgevolgd wordt door Vink. „In principe volgen dit jaar alleen nog kleine overnames. Maar als er zich een bijzondere kans voordoet, hebben we de fi nanciële ruimte," aldus Van Loon. De solvabiliteit zal, ondanks de overnames van Karp's en Malaco, 'niet onder de 40-procentgrens' komen, terwijl CSM in 'gunstige gevallen' tot 35 procent wil zakken. De raad van bestuur van CSM. Vlnr. ir. F.J. Olieman, dr. J.A.J. Vink, ir. G.M.L. van Loon, J.H. Menkeveld en M. Arentzen. foto wfa mers langer in dienst van de stichting, maar daar komt bij dat iedereen een pittig loonoffer moet brengen. Rotterdam (anp) - De Vervoersbonden van FNV en CNV, de on dernemingsraad en de directie van het Rotterdamse overslag bedrijf European Bulk Services hebben gisterochtend een prin cipe-akkoord bereikt over de reorganisatie bij het bedrijf. De 276 van de 650 werknemers die EBS kwijt wil, komen in dienst van een stichting. Die moet elders in de haven of daar buiten werk voor hen zoeken. De voormalige EBS-werknemers komen voor maximaal vijf jaar in dienst van de stichting. Boven dien is er een vrijwillige vertrek- regeling afgesproken. De negen tien miljoen gulden die EBS be schikbaar heeft, is niet toerei kend voor het aangepaste plan. Daarom moet het volledige per soneel van EBS negen procent on inleveren ter verdere finan ciering van het sociaal plan. Gruciaal is dat het akkoord vol- fiens de bonden binnen het Ha venakkoord van 1993 past. Hier- is overeengekomen dat er geen gedwongen ontslagen in de haven allen, tenzij een bedrijf op de and van faillissement verkeert. du dat laatste is bij EBS het ge- De volgende hobbel die de vak bondsbestuurders nog moeten amen, is de instemming van hun «den bij het overslagbedrijf. Een rder akkoord, waarbij de ver rekende werknemers niet lan- ger dan drie jaar in dienst van de stichting zouden blijven, werd „°,r de ledenvergadering mas- al van de hand gewezen. Nu jven de vertrekkende werkne- Door Paul Verlinden NA AFLOOP van de persbijeen komst in het Amsterdamse Ho tel de l'Europe liet CSM-direc- tievoorzitter ir. G. van Loon gis teren champagne aanrukken om het glas te heffen met de journa listen. Een zeldzame uitspatting voor de als sober en terughou dend bekend staande Van Loon. Maar omdat het zijn laatste bij eenkomst met de pers was, wilde hij toasten op 'de bloei en de vrije ontwikkeling van CSM'. Van Loon neemt op 1 april af scheid als directievoorzitter van CSM wegens het bereiken van de gestelde leeftijdsgrens. Als geen ander heeft hij de afgelo pen decennia zijn stempel ge drukt op het concern. In 1961 begon Van Loon, een West-Brabander van origine, bij het concern, in 1972 trad hij toe tot de directie, waarvan hij de laatste tien jaar voorzitter was. 'Onder zijn leiding ontwikkelde CSM zich van een Nederlands suikerbedrijf tot een internatio naal opererende groep van on dernemingen, actief in voeding en ingrediënten', aldus het jaar verslag. Juist in het jaar dat Van Loon afscheid neemt, mag de ingre diëntendivisie zich voor het eerst de grootste sector van CSM noemen. In 1992 was de ingre diënten-tak met een omzet van 295 miljoen gulden nog de klein ste van de drie CSM-divisies (de andere zijn 'Levensmiddelen' en 'Suiker'). Maar nadat CSM deze week definitief het Amerikaanse bakkerij-ingrediëntenbedrijf Karp's inlijfde, zal de omzet van de ingrediënten in 1997 op 1,6 miljard gulden komen, ofwel 43 procent van de totale concern- omzet. Suiker, de tak waarin CSM be gon, is ondertussen nog slechts goed voor zeventien procent van de omzet. Toch koestert het con cern de suiker, omdat deze divi sie goed rendeert en een vrije kasstroom genereert die kan worden ingezet bij de groei van andere activiteiten. Bij het verdere groeien, mikt CSM op de levensmiddelen- en de ingrediënten-divisie, waarbij het meeste van de laatste sector wordt verwacht. „Wij hebben zo'n twintig bedrijven op ons lijstje staan die we willen over nemen. Het gaat om suiker werkproducenten en om bedrij ven die bakkerij-ingrediënten produceren en verkopen. De sui- kerwerkmarkt ligt wat moeilijk nu, zodat we waarschijnlijk sneller zullen groeien in ingre diënten," aldus Van Loon. Bij bakkerij-ingrediënten kijkt CSM naar Noord-Amerika, waar de afgelopen jaren ook al alle acquisities op dit gebied werden gedaan. In 1995/96 ging het om vijf bedrijven. Bij over names opereert CSM voorzich tig, ook al omdat het veelal om familiebedrijven gaat die zich niet tot overname laten dwin gen. De verwachting is gewettigd dat CSM op afzienbare termijn meer dan de helft van zijn omzet uit de ingrediëntendivisie haalt. De marges van de bakkerij-ingre- diëntenbedrijven zijn iets lager dan CSM doorgaans gewend is. Deze bedrijven nemen naast productie vaak ook de verkoop en distributie voor hun rekening en in die laatste activitieten zijn de marges lager. Maar mede door de synergievoordelen - CSM bouwt een heel netwerk in Noord-Amerika op en heeft als niche-speler 'enkele tientallen procenten' van de markt in han den- zal de winstgevendheid van deze activiteiten goed zijn, voorspelt CSM. De voorspellingen van CSM zijn altijd door voorzichtigheid inge geven. De aard van het bedrijf zal niet veranderen onder de nieuwe voorzitter, dr. J. Vink, zo verzekerde Van Loon gisteren. „Wisselingen in de directie gaan zeer geleidelijk. De heer Vink zit er ook al weer enkele jaren en is vertrouwd met het beleid van continuïteit en consistentie. Op die manier hebben we nu al twintig jaar voortdurend wins- stijgingen kunnen laten zien. Dat willen we graag zou hou den," aldus Van Loon. De belegger weet dus dat er ook de komende jaren weinig spec taculaire zaken van CSM te ver wachten zijn, maar hij hoeft ook niet snel te schrikken. Het maakt van CSM 'een veilig aan deel'. ^stelveen (anp) - De KLM m het derde kwartaaleen "e overhes geleden van zeven rinj°en h1 dezelfde pe- haaldemKrMVOrige boek3aar be" mii; M een Wlnst van 102 J°en" ^00ral de hogere brand- «KPnjzen drukten de resultaten. rtm od,erde kwartaal betaalde v°or brandstol06" Door Job Woudt (anp) Amsterdam - Frans Swarttouw maakte van zijn hart geen moordkuil. Mister Fokker stond bekend om zijn stevige uitspra ken, wist menigeen tegen zich in het harnas te jagen, maar werd door de werknemers van Fokker op handen gedragen. „De mensen op de werkvloer hielden van me. Dat kwam om dat ik altijd de waarheid sprak. Ik houd niet van liegen." De econoom Swarttouw gold als wonderboy toen hij in 1978 bij Fokker aantrad als bestuurs voorzitter. Zelf zoon van een ha venbaron, begon hij zijn loop baan in de Rotterdamse haven, eerst bij Quick Dispatch, daarna bij ECT. Daar maakte hij naam. Swarttouw voorzag de omslag van stukgoed naar containerver voer en zorgde daardoor voor een revolutie in Rotterdam. ECT groeide uit tot de grootste con- tainerterminal in Europa. Swarttouw was jong toen Fok ker bij hem aanklopte, 45 jaar om precies te zijn. Maar zijn re putatie als harde, doelgerichte zakenman was alom bekend. En zijn taalgebruik - een combina tie van het corpsballenjargon en het geluid van de Rotterdamse havenarbeiders - klonk toen al velen bekend in de oren. De nieuwe Fokker-directeur kon vol aan de bak. De vliegtuigbou wer stond op het punt de mis lukte samenwerking met het Duitse VFW te beëindigen en moest bovendien snel voor op volging zorgen voor de verou derde F27 en F28. „Maar," zei Swarttouw een half jaar na zijn aantreden, „Fokker gaat niet op z'n gat. Om de verdommenis niet." Aan het werk dus. „Ik omring me altijd met sterke kerels. Zwakke mensen in de leiding, daar kan ik niet tegen." Swart touw en zijn sterke kerels ont wikkelden de F50 en de F100, gaven Fokker weer een plaats op de kaart. Ze verkochten toestel len dat het een aard had. Maar ook Frans Swarttouw, die het tot 1989 als bestuursvoorzit ter uithield, kende zijn proble men. Voortdurend moest hij soe batten om geld uit Den Haag. En liep ook hij niet te leuren met Fokker, te groot voor het servet, maar te klein voor het tafella ken. Een beoogde samenwerking met McDonnell Douglas strand de. Boeing? „Als we met Boeing in zee waren gegaan, had je een situatie gekregen van een vent met zo'n pikkie en een wijf van vijfenhalve meter." Zijn opvolger Nederkoorn bracht Fokker onder bij Dasa. Tot verdriet van de dan al op de achtergrond geraakte Swart touw, die Daimler-Benz geen vliegtuigbouwer vond, zich niet in de procedure kon vinden en opstapte als commissaris. Swarttouw koos zelf bij het uit blijven van een geschikte moe der of huwelijkskandidaat voor de grote stap voorwaarts. Hij bouwde Fokker uit, maar terug kijkend betaalde de onderne ming hiervoor een hoge prijs. Toen de luchtvaart begin jaren negentig in de zwaarste crisis van haar bestaan dook, had de nalatenschap van Swarttouw een enorme productiecapaciteit en meer dan dertienduizend werknemers op de loonlijst. Het noodzakelijke afbouwen daar van drukte zwaar op de winst en verliesrekening, een last die het bedrijf mede naar de onder gang hielp. Dat vliegtuigbouwer Fokker uit eindelijk eerder ten onder ging dan zijn roemruchte bestuurs voorzitter, moet vooral Frans Swarttouw zelf hebben ver baasd. Al snel had hij door dat het lei ding geven aan Fokker een 'moordende job' was, met ieder half uur een nieuw probleem, om nog maar te zwijgen van de af- Frans Swarttouw. mattende verkoopreizen en de recepties om de Haagse bestuur ders voor zijn standpunten te winnen. Zijn roekeloze levensstijl, de ve le borrels en sigaretten, moeten zijn lichaam hebben afgemat. Swarttouw werd hartpatiënt, onderging twee zware hartope raties en kreeg keelkanker. Te genover Hugo Camps van Else vier bekende hij eind 1995: „Bang voor de dood? Dat niet. Ik ben niet bang voor de dood, maar ik heb volstrekt geen zin om dood te gaan. Tot de laatste dag voluit in het leven staan, daar gaat het om." Ik zou u gemakkelijk kun nen wijsmaken dat ik rijk ben. Want eigenlijk heb ik alles wat mijn hart begeert. Een lieve vrouw, drie leuke kinderen, een prettig huis, fij ne, behulpzame en gezellige buren. En zo u wilt ook nog een comfortabele, fraai vorm gegeven auto voor de deur. Mijn dochter heeft een olijk konijn en ja, zelfs de twee kip pen zijn weer aan de leg. Jam mer dat slechts drie vissen de besmettelijke ziekte in het aquarium overleefden, maar zelfs daar mag ik het positieve van inzien: ze hadden allemaal wel dood kunnen zijn! Maar goed. Daar heeft u niks aan. Want wat levert dat nou eigenlijk op, bottom lineRe- ijn? Weinig, moet ik u bekennen. Ik betaal namelijk belasting. Die tak van sport schijnt alleen voor domkoppen bestemd te zijn. Want de fiscus zegt wel dat hij het niet leuker kan ma ken, de belastingadviseur kan dat wel degelijk! Alle slimme rijken mensen zijn nog vlak voor 1 januari het land uitge vlucht om uit handen van die vrolijke staatssecretaris Wim Vermeend te blijven. In een landelijk dagblad deed een Bredase accountant pre cies uit de doeken waarom zo veel rijke Nederlanders de grens overstaken en in België gingen wonen. Deze bijzonder hoogleraar is namelijk goed in gevoerd in deze materie: hij verliet vorig jaar hals over kop ons land om zijn levensdagen in het zachte fiscale klimaat van Vlaanderen te slijten. Kijk, ik durf het bijna niet te vragen, maar zouden ze daar nou ook gelukkig zijn? Voor de aardigheid moet u eens kijken hoe het pendel verkeer tussen Meerle en Bre da is gegroeid. De miljonairs zitten op het pluche van het Chassétheater, bevolken de skyboxen bij NAC en tennis sen en hockeyen bij de Breda se verenigingen. Bovendien is het best behel pen over de grens. Zo hoorde ik het verhaal van een de vrouw van een fiscale vluchte ling die net over de grens in een telefooncel met familie en vrienden moet bellen, omdat het internationale telefoonver keer zo duur is. Ja, manlief moet op de kleintjes letten. De vertegenwoordigers van het ééndimensionale geld-libe- ralisme zoeken steeds weer de mazen van de wet. De rijksten hebben de top van de belasting zien zakken van zeventig naar zestig procent, ze mogen in Nederland boven dien nog de kapitale hypothe ken aftrekken van belasting, Door Willem Reijn zodat hun luxueuze villa's gro tendeels door de Staat zijn ge sponsord - en maar klagen! De klagers weten ook nog een goede reden om belasting te ontduiken: de overheid be steedt het geld niet efficiënt. Neen, dan het bedrijfsleven! Daar leert de tucht van de markt om slank en slagvaardig te blijven. Daar roepen de ma nagers enthousiast dat zij dankzij een uitgekiend tax- management de belastingdruk hebben weten te verlagen - als ze een quasi-legale Antillen- route hebben geconstrueerd. De belastingdruk moet lager in Nederland anders kunnen we niet concurreren met Enge land, roepen ze. En als je dan vraagt of zo'n bedrijfsleider het dan een goed idee vindt om gekken en gehandicapten versneld op straat te gooien omdat het budget op is - zoals in Engeland is gebeurd -, dan is dat natuurlijk een héél ander verhaal. Daar hebben we het nu niet over. Ja, is het al zo anders in Neder land? Minister Wijers, deskundige op het gebied van Antillenrou- tes en expert in het invullen van belasting-formulieren, is zo'n fiscale yup. Hij riep eind vorig jaar dat de belastingdruk moet dalen en het begrotings tekort verder terug moet. Hij deed dat in dezelfde week dat zijn Democratische zuster Els Borst de bejaarden een fat soenlijk gebit uit de mond spaarde. In dezelfde periode dat Erica Terpstra de zwakzin nige kinderen geen toekomst kon bieden. Wist u, belasting betalen is ge woon leuk! Dat zou de fiscus eens moeten durven vertellen. Van onze verslaggever Moerdijk - Shell Moerdijk gaat de capaciteit van de nafta-kra- ker met veertig procent vergroten. Met deze investering is een bedrag van 280 miljoen gulden gemoeid. De investering levert geen directe werkgelegenheid op, maar zorgt volgens J.P. Meurin, president van Shell Chemicals Europe, voor een flinke kostenverlaging. „Shell krijgt hiermee een uiterst efficiënte Europese kraker. Kos ten zijn het zorgenkindje voor de Europese chemische industrie. Ik ben daarom blij met deze verster king van onze concurrentieposi tie." De constructie van de kraker zorgt wél voor meer dan duizend manjaren werk, waarbij op het hoogtepunt van de bouwfase driehonderd a vierhonderd men sen aan het werk zullen zijn, al dus Shell. De nafta-kraker is in de chemie de 'moeder der fabrieken'. Het kraken van nafta levert etheen en propeen op, grondstoffen voor een variëteit aan kunststoffen. Shell is 25 jaar terug begonnen met de bouw van de huidige kra ker, waarna rond de kraker ver schillende fabrieken zijn ge bouwd. Eind jaren tachtig wilde Shell in samenwerking met Dow Terneuzen en BASF Antwerpen een compleet nieuwe kraker ter waarde van een miljard gulden bouwen, maar die investering ging aan de neus van Moerdijk voorbij. BASF bouwde de kraker met Dow als grote klant. De Moerdijk-kraker werd in die pe riode diverse keren gemoderni seerd, waarbij de capaciteit licht werd verhoogd. Nu volgt de kraker de fabrieken. De voorziene uitbreiding is nodig om de nieuwe fabrieken die op Moerdijk worden gebouwd te voeden met de grondstoffen etheen en propeen. Shell heeft via joint-ventures met BASF (Basell) en Montedison (Montell), voor respectievelijk negenhonderd en tweehonderd miljoen gulden, ambitieuze investeringsprogram ma's lopen. Shell maakte gisteren formeel bekend dat het 'een gedetailleer de studie' naar de mogelijkheid van capaciteitsvergroting uit voert. Het concern heeft al met positief resultaat een haalbaar heidsstudie verricht. De vervolg studie kan volgens een woord voerder van Shell worden be schouwd als een voorwaardelijk groen licht. De kosten van de uitbreiding zijn geraamd op 280 miljoen gulden. Shell zou volgens eigen opgave het dubbele van dat bedrag kwijt zijn als dezelfde capaciteit als nieuwbouw zou worden wegge zet. De bouw zou in 1998 van start kunnen gaan. De extra ca paciteit is dan in 2000 beschik baar. (advertentie) 1 Labouchere 1 KoersLIFT® Lager instappen kan niet

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 7