'Ik vertolk gevoel van heimwee'
DE STEM
1
De visuele puzzels
van Tacita Dean
Het roer gaat om
bij Belgische TY2
Weinig animo om lid
te worden van omroep
Raï-zanger Khaled ziet zich als woordvoerder van Algerijnse ballingen
Engelse kunstenares op Filmfestival en in Witte de With in Rotterdam
Daft Punk
Asylum Street
Spankers
Monster Mike Welch
Reef
Lenny White
Acteursgoeroe
Meisner
overleden
Gids
oestem
WOENSDAG 5 FEBRUARI 1997 Dj
Hij wordt de koning van
de raï genoemd, de am
bassadeur van Noorda-
frikaanse muziek. Maar
Khaled is niet eenkennig.
Hij mengt de draaiierige
zang net zo makkelijk
met flamenco, als hiphop
en funk. Op zijn nieuwste
cd Sahra blijkt raï zelfs
de ideale partner voor
reggae-muziek.
Door Anri Bouwma
De ober brengt water binnen,
maar Hadj Brahim Khaled drinkt
niets. Hij vast overdag wegens de
ramadan. „Ja, ik ben een echte
moslim," lacht hij breed. Khaled
is ook een echte levensgenieter.
„Zolang de zon schijnt, moet je er
van profiteren.
Zijn vrolijkheid is echter niet van
een onbekommerde soort. Het uit
dragen van een uitbundige levens
stijl heeft hem meermalen in con
flict gebracht met de autoriteiten
van zijn strenge vaderland Alge
rije. Het is de voornaamste reden,
waarom hij al tien jaar in Parijs
woont.
Maar Khaled is een behoedzaam
man: „Politiek komt in mijn songs
niet ter sprake." Hij zal nooit
rechstreeks de aanval openen, zijn
boodschap is verpakt in liefdes
liedjes. De huidige hit Aicha bij
voorbeeld, gaat over een rijke man
die een jong meisje wil kopen.
Maar Aicha wil zijn schatten en
zijn parels niet: je ne veux que de
l'amour.
„Romantisch, toch?," lacht hij
weer. „Raï is van oorsprong mu-
Khaled: „Ik voel er weinig voor om bij terugkeer in Algerije te worden vermoord.
ziek om feesten op te luisteren, om
plezier te maken en om te dansen.
Veel liedjes gaan over de liefde,
dat is een onderwerp wat altijd
actueel blijft. Ik wil aan die tradi
tie geen afbreuk doen."
Sahra is wisselend opgenomen in
Parijs en op Jamaica, met produ
cers als Don Was, Philippe Eidel
en Clive Hunt. De laatste bracht
Khaled voor een bezoek naar de
beroemde Tuff Gong Studios in
Kingston, waar hij Rita Marley en
haar kinderen ontmoette. Er wer
den een paar nummers opgeno
men en het klikte wonderwel.
„Ik maak geen reggae, ik maak al
leen gebruik van het ritme", zegt
FOTO ROY TEE
Khaled. „Dat heb ik al heel lang
willen doen. Beide ritmes zijn zo
zeer met elkaar verwant, dat ze in
elkaar overvloeien."
Voor Bob Marley was reggae-mu
ziek meer dan alleen dansmuziek,
het was een wapen in de strijd
voor rechtvaardigheid. Zover wil
Khaled niet gaan.
„Mijn liedjes gaan meer over vrij
heid en levensvreugde. Bob Mar
ley heeft altijd op een heel directe
manier gezongen over de politiek
van onderdrukking. In mijn raï-
muziek maak ik vooral gebruik
van de metafoor. Dat is dus heel
iets anders, maar ik denk dat we
in wezen vanuit dezelfde geest
handelen."
Heimwee
De fundamentalisten in Algerije,
verenigd in het FIS, moeten van
tolerantie weinig hebben. Hoewel
Khaled in sommige songs zingt
over het verlangen zijn vaderland
weer te zien, gaat hij er liever niet
meer heen.
„Ik kan zonder problemen terug
keren, maar ik ben er niet zo zeker
van, dat ik met rust wordt gelaten.
En ik voel er weinig voor te wor
den vermoord. Hier ben ik de
woordvoerder voor al die banne
lingen, die beslist nooit meer terug
kunnen. Voor de duizenden, die
onder doodsbedreiging zijn weg
gevlucht. Ik ben hun woordvoer
der, ik vertolk hun gevoel van
heimwee."
De titel van het album past goed
bij dat gevoel, want de grootste
woestijn ter wereld ligt voor een
deel in Algerije.
„De Sahara is altijd een bron van
inspiratie voor me, hoewel ik er
nog nooit een voet in heb gezet.
Maar de woestijn roept me in mijn
dromen. Ik zie telkens het beeld
voor me van een oeverloze vlakte,
die ik nog moet betreden. Zo'n le
ge ruimte symboliseert voor mij,
dat er niets te bekritiseren valt."
Leiden/Den Haag (anp) - Maar liefst 5 9 procent van de hui-
dige leden van de publieke omroepen wil straks alleen een
omroepblad nemen en geen lid worden. Slechts 31 procent
wil abonnee èn lid van een omroep zijn. Tien procent weet
het niet.
Dat blijkt uit een onderzoek
onder ruim 400 Nederlanders,
gedaan door het bureau Re
search voor Beleid Holding.
Aanleiding zijn de plannen
van staatssecretaris Nuis (Me
dia) om de koppeling tussen
abonnement en lidmaatschap
op te heffen. Nu is iedereen die
een rtv-gids ontvangt, meteen
lid van die omroep.
Het lidmaatschapsgeld, een
tientje, is in de prijs voor het
abonnement opgenomen. Wie
straks nog lid wil zijn, moet
daarvoor apart 25 gulden be
talen. Nuis wil dat extra geld
besteden aan de programma's,
Hij hoopt dat de maatregel 50
miljoen gulden oplevért.
De Raad van State vindt hel
geen goed idee. Het adviesor
gaan meent dat niet alleen de
leden, maar alle kijkers en
luisteraars moeten meebetalen
aan de programma's. Het
wetsvoorstel van Nuis wordt
niettemin volgende maand ge
woon behandeld in de Tweede
Kamer.
Door Gerrit van den Hoven
Wanneer houdt film op film te zijn en
wordt het beeldende kunst? Het is
een vraag die de Engelse kunstenares
Tacita Dean lijkt bezig te houden.
Drie door haar gemaakte 'films'
draaien op het Filmfestival van Rot
terdam, terwijl het Rotterdamse
kunstcentrum Witte de With haar in
stallaties toont.
In feite kan de in het braakliggende ter
rein tussen film en beeldende kunst geïn
teresseerde kijker beter terecht in het
kunstcentrum in de Witte de Withstraat
dan op het festival. De films van Dean
zijn onderdeel van grotere installaties en
laten zich ook het beste in dat grotere ver
band bekijken. Dean (31) is opgeleid aan
een kunstacademie, maar was daar een
beetje 'een probleemgeval'.
Omdat ze verhalen wilde vertellen, lever
de ze haar schilderijen in grote series in.
Het maken van één schilderij vond ze 'te
claustrofobisch'. De ontdekking van de
super-8 camera was voor haar aanleiding
met film te werken. Maar speelfilms ma
ken wilde ze ook weer niet, want 'daar
voor moet je ontzettend veel organiseren
en ik ben nogal een chaoot'.
Toch is het niet juist de Engelse te om
schrijven als filmmaakster. In feite is het
medium film niet meer dan een van de
middelen die ze gebruikt om haar verha
len te vertellen. Waarbij komt dat ze ge
luid misschien nog wel belangrijker vindt
dan beeld.
Uitermate boeiend is haar installatie Fo
ley Artist (1996). Deze bestaat uit drie de
len. Een monitor toont beelden van men
sen die geluiden lijken te maken voor een
hoorspel. Ze stappen over een grintbak of
op een natte krant, laten deuren dicht
slaan, wapperen met folie om windgelui
den te krijgen. In Engeland heten zefoley
artists. De geluiden die ze maken worden
met nog andere geluiden afgespeeld op
een acht-sporentrack, voor elk spoor is
een slim aangebrachte geluidbox gezet.
Aan de wand tegenover de monitor is een
uitgeschreven dubbing chard, een kaart
waarmee in de filmwereld wordt geno
teerd hoe lang een geluid moet duren en
op welk moment dat in de film moet ko
men. De kijker leest deze kaart met zijn
rug naar de monitor, de geluiden spoelen
over hem heen en hij kan in zijn hoofd
zijn eigen film samenstellen. Deans fasci
nerende installatie lijkt een grote puzzel
die je ter plekke moet zien in te vullen.
Rob de Kam, een van de critici van het
Filmfestival, koos Deans installatie in het
onderdeel 'Critics Choise'.
Is Foley Artist vooral gericht op geluid en
beeld, Girl Stowaway (1994/1995) is een
goed voorbeeld van het verhalende ka
rakter van Deans werk. Uitgangspunt
hierbij is een krantenbericht over een ver
stekeling op een Australisch zeiljacht, een
jongen die later een meisje blijkt: Jean
Jeinnie. De boot zonk later in 1936, en in
de zaal worden brokstukken van het ver
haal getoond.
Er zijn foto's, er is een 'storyboard' een
schoolbord waarop filmmakers met krijt
Tacita Dean: 'Foley Artist' (1996)
een scène uittekenen, een video en een
film.
Opnieuw vertelt Dean een verhaal met
zoveel open plekken dat de kijker zelf zijn
fantasie moet gebruiken. In de veertien
minuten durende film The martyrdom of
St. Agatha laat Dean zich van haar meest
filmische kant zien.Ze liet zich inspireren
door de in Venetië tentoongestelde bor
sten van Agatha en maakte een film in vijf
delen die gezien kan worden als altaar
stuk.
Deans werk oogt heel wat avontuurlijker
dan dat van de Rotterdammer Gerco de
Ruijter die ook in Witte de With expo
seert. Hij maakt foto's met een camara die
aan een vlieger hangt. Fraaie foto's die
soms meer op schilderijen lijken, dat wel.
Maar al snel duikt verveling op. Daarom
is voor de ook in kunst geïnteresseerde
FOTO STEPHEN WHITE
filmliefhebbers bij Tacita Dean veel meer
te beleven.
Tacita Dean en Gerco de Ruijter, t/m 16
maart in Witte de With, centrum voor he
dendaagse kunst. Witte de Withstraat 50
in Rotterdam, di t/m zo 11-18 uur. Op 23
februari discussiëren Simon Field, directeur
van Film Festival Rotterdam en kunstcriti
cus Michael Tarantino over het werk van
Tacita Dean, aanvang 15 uur.
Zo scoorde het laatste program
ma afgelopen zaterdag met een
aflevering over belcanto een
marktaandeel van 0,6 procent.
Gemiddeld stemmen niet meer
dan honderd- tot tweehonderd
duizend Belgen op het culturele
aanbod van TV2 af. En dat is te
weinig, zegt perschef Bob de
Groof van de BRT. Zelfs mensen
die een duidelijke belangstelling
hebben voor muziek, theater of
film, kijken nauwelijks naar het
geen de TV2-programmamakers
hen voorschotelen. De Groof:
„We hebben de mensen die echt
hongerig zijn naar culturele in
formatie, niet kunnen voeden."
Dus gaat het roer om. Belgische
kranten meldden al op voorhand
dat alle huidige programma's
van TV2 op korte termijn het
veld zullen moeten ruimen,
Daarvoor in de plaats zouden
dan culturele programma's ko
men waarin in een meer aan
sprekende vorm dezelfde onder
werpen als nu aan bod komen.
Zo stellig wil De Groof die pers
berichten niet bevestigen, hij wil
de veranderingen niet uit 'pole
miek geboren laten worden'.
Want dezelfde mensen die in het
verleden de kijker niet wisten te
boeien, zullen straks ook groten
deels de nieuwe programma's
moeten maken. En dus heeft hij
er waarschijnlijk geen enkele
behoefte aan hen nu al te hard
tegen de schenen te schoppen. In
ieder geval is volgens De Groof
wel duidelijk dat het gezicht van
TV2 compleet zal moeten veran
deren. Want de huidige pro
gramma's zijn 'te hermetisch, te
gesloten'. De kans dat ze aan het
eind van dit jaar nog in dezelfde
vorm zullen bestaan, acht hij
dan ook niet meer dan 'theore
tisch'.
De BRT heeft door het bureau
Censydiam laten onderzoeken
hoe tv-kijkers hun toestel ge
bruiken en wat ze verwachten
van de uitzendingen. Waarde
ringscijfers voor de program
ma's zijn hun niet gevraagd. De
BRT was door de lamentabele
kijkcijfers zelf al op de hoogte
van de geringe populariteit van
TV2.
Programmamakers hebben nu de
gelegenheid nieuwe ideeën in te
DE NIEUWSTE HYPE in techno
land heeft Daft Punk, oftewel de
twee Parijse knoppenkunste
naars Thomas Bangalter en Guy-
Manuel de Homem Christo.
Is die hype terecht? Wat het eerste
half uur van de cd Homework be
treft, is het antwoord bevesti
gend. Zelden is techno zo lekker
dansbaar als bij de eerste num
mers op dit schijfje.
Daft Punk heeft zich zwaar laten
inspireren door funk en disco uit
de jaren zeventig. Dat levert de
ene flooriiller na de andere op,
een soort Saturday Night Fever in
een fin de siécle-jasje.
De hype blijkt echter wat over
dreven als we halverwege de
plaat zijn. De nummers worden
dan steeds wisselvalliger van
kwaliteit. Zo worden de ouder
wetse synthesizer-deuntjes, de
disco-claps en vervormde stem
men soms wel erg truttig, terwijl
op andere momenten de experi
menteerdrift het danstempo uit
de muziek haalt.
Mits gedoseerd toegepast, werkt
de techno-funk van het Franse
duo echter zeer aanstekelijk,
want Daft Punk weet in de betere
nummers de juiste grooves voor
treffelijk te vinden. Voor de huis
kamer is Homework misschien
iets te heftig maar diverse tracks
zullen het in de clubs erg goed
doen. (Virgin)
PAUL VERLINDEN
WIE NOG wel eens de moeite
neemt om naar platen van de
Bonzo Dog Band te luisteren,
weet dat die legendarische Engel
se groep niet alleen waanzinnig
grappig was, maar dat er ook in
strumentalisten in zaten die op
fantastische wijze vooroorlogse
muziek wisten te vertolken. Met
name vaudeville ging de Bonzo's
meer dan uitstekend af.
Zo'n dertig jaar later laten de
Amerikaanse Asylum Street
Spankers op hun cd Spanks for
the memories onder meer soort
gelijke muziek horen. Onder het
mom van all acoustic music wor
den naast die vaudeville ook oude
country-blues, en dito jazz en
swing ten gehore gebracht.
Grote jongen in de Asylum Street
Spankers is Guy Forsyth die we
kennen van een paar mooie,
snoeiharde elektrische bluespla
ten. Voor de deze gelegenheid
heeft hij negen medemuzikanten
verzameld die allemaal net als hij
een voorliefde hebben voor
akoestische, traditionele Ameri
kaanse muziek. Het resultaat is
een plaat die mij te vaak gekun
steld aan doet. Het maniertje is
tot doel verheven en dan wordt
zoiets al gauw vervelend.
De Asylum Street Spankers heb
ben op de een of andere manier
niet door dat akoestische muziek
wel degelijk power kan hebben.
Het kabbelt maar voort en slechts
een enkele keer, zoals in Lee Har
vey en Funny Cigarette, krijgt je
het idee dat er iets gebeurt dat
muzikaal iets te betekenen heeft.
Zelfs op het Oude Stijl Jazz Festi
val van Breda is spannender mu
ziek te horen. (Watermelon Re
cords, Munich Records)
WIM VAN LEEST
HET OPMERKELIJKSTE aan de
vroig jaar verschenen debuut-cd
These Blues Are Mine van Mon
ster Mike Welch was wel dat er
een zestienjarige op te horen was
die zowel qua gitaarspel als qua
zang liet horen dat-ie veel gevoel
voor blues had.
Bij een volgende plaat is dat
nieuwtje er natuurlijk af en word
er nadrukkelijker naar je muzi
kale kwaliteiten gekeken. In het
geval van Monster Mike Welch is
er geen reden om tot uitbundig
heid. Axe to Grind, zijn tweede
cd, komt veel te vroeg. Er is geko
zen voor vrijwel louter eigen
composities en die nummers blin
ken niet echt uit door originaliteit
of muzikale visie. Mikes stem ver
toont bovendien sleet, waardoor
je zo nu en dan het idee hebt een
vermoeide veertiger te horen zin
gen. Het enige wat overeind blijft,
is zijn gitaarspel. Dat is nog
steeds uitstekend.
Axe to Grind is een typisch voor
beeld van roofbouw. Daar kan
Mike zelf schuld aan zijn en als
dat het geval is, dan moet hij
acuut afgeremd worden door een
goede mentor. Als de roofbouw
wordt gepleegd door platenfirma
of manager, dan hoop ik dat Mike
zelf snel zijn lesje leert. Zo door
gaan levert in alle gevallen ver-
nieting van ontegenzeggenlijk
aanwezig talent op. (Tone-Cool
Records, Munich Records)
WVL
BRITTEN GAAN door voor koele
kikkers maar als het om popmu
ziek van eigen bodem gaat dan
zijn ze zo chauvinistisch als de
pest en zijn van die typische En
gelse understatements ver te zoe
ken.
In het geval van het bandje Reef
schiet het blad Music Week bij
voorbeeld door met de bewering
dat 'All sings point to the band
becoming the country's biggest
non-indie based guitar band'. Het
vermakelijkste aan dat citaat is
wel dat het in pakweg 15 jaar tijd
voor een band een prestatie is als
je succes bereikt zonder bij een
indie, een onafhankelijk platen
label, te zitten.
Nou moet ik wel zeggen dat de
opwinding omtrent Reef niet he
lemaal onterecht is. Afgaande op
wat de tweede cd van de groep,
Glow, te bieden heeft, kun je Reef
zeker zien als een verrijking voor
de hedendaagse Britse popscene.
Nou is daar niet zo gek veel voor
nodig, want de meeste Britse mu
ziek is tamelijk eenvormig, maar
niettemin klinkt de bluesrock en
R B die Reef laat horen, heel
verfrissend.
In wezen grijpt de muziek op
Glow terug op wat de Stones en
Led Zeppelin een eeuwigheid ge
leden al deden. Maar omdat er te
genwoordig bijna niemand nog
van dergelijke muziek maakt én
omdat Reef met een aanstekelijk
enthousiasme speelt, is Glow best
te pruimen. Vergeleken met de
gewone hardrockers weet Reef
veel meer variaties in de composi
ties te leggen en komt de groep
ook in de instrumentaties gedurfd
voor de dag. Enige zwake punt is
de zang. Die klinkt zo nu en dan
net iets te gemaakt. (Epic)
WVL
IN DE cd-hitlijsten kom je door
gaans geen fusion-platen tegen.
De muzikale prestaties die op dat
gebied waar jazz, funk, rock en
soul elkaar raken, met name in de
VS geleverd worden, worden wel
iswaar gewaardeerd door een
trouwe schare fans, maar die zijn
met te weinigen om grote ver
koopcijfers te bewerkstelligen.
Bovendien verschijnen er ook in
dat genre zoveel plaattitels dat
het amper bij te benen is.
In die fusion-hoek kom je tal van
namen tegen die vroeger in de
jazzrock en aanverwante funk ac
tief waren. Marcus Miller is wel
licht het succesvolst, maar ook
namen als Stanley Clarke, George
Duke, Patricia Rushen, de Brec-
ker-broertjes en Tom Browne
duiken geregeld op. En die van
drummer Lenny White natuur
lijk. In tegenstelling tot iemand
als Billy Cobham die tegenwoor
dig traditionele jazz speelt, zet
White zijn fenomenale vaardig
heden nog altijd in op fusion-pla
ten van anderen en die van hem
zelf.
Onlangs verscheen van Lenny
White de cd Renderers of the Sp
rit. Op die plaat is gelikte cross-
over-muziek te horen, waarin op
het ene moment verantwoord
progressief c.q. etnisch gedaan
wordt en op het andere moment
probleemloos teruggegrepen
wordt naar evergreens. Zodoende
bevat Renderers of the Spirit bij
voorbeeld versies van de oude
Diorme Warwick-hit Walk on by
en van Sailing van Christopher
Cross.
Quasi progressief of ernstig bele
gen, het materiaal wordt met ver
ve gespeeld en in het ergste geva
ook nog gezongen. Aan muzikaal
vakmanschap en ook aan virtuo
siteit ontbreekt het niet op deze
Renderers of the Spirit. Maar
echte spirit zit er niet in, net zo
min als muzikaal avontuur, zeg
gingskracht of zelfs vrolijkheid.
(Hip Bop Essence, VIA Records)
r WVL
NEDERLAND
Door Mart van der Sanden
Brussel - Het gezicht van TV2 gaat compleet veranderen. Del
leiding van de Belgische tv-zender is ontevreden over het aan- f
tal mensen dat naar culturele programma's als Affiche, Zigg
rat en De Vuurvogel kijkt.
dienen, waarbij ze meer n
ning moeten houden met del
wensen van de kijkers. „Wij
moeten meer op zoek gaan naar
de interessehaakjes, de behoei-1
tes van de kijkers. Dat is in hel
verleden onvoldoende gebeurd",
aldus De Groof. „Bij het ver-1
dwijnen van programma's gaan
we zeker niet over één nacht ijs.
Wij schrappen alleen iets als ei
iets beters voor in de plaats I
komt." De Groof verwacht dal
de hele operatie pas tegen
eind van dit jaar kan worden af-1
gerond.
De angst die bij een aantal BRT-
medewerkers leeft dat 'moeilij
ke' kunst van het scherm zal ver-1
dwijnen, wijst De Groof van de
hand.
„Het gaat er ons om, TV2 duide-1
lijk te profileren als een verdie
pende zender, maar dan wel een
die de kijkers kunnen volgen.
TV2 wordt geen waterig soepje,
maar een volwaardige zender
voor een cultureel geïnteresseer
de doelgroep." En dus met een
voor de BRT hopelijk breder
bereik.
Sherman Oaks (ap) - De Ameri
kaanse acteursgoeroe Sanfonl
Meisner is zondag op 91-jarige
leeftijd in Californië overleden.
Meisner leerde zijn vernieuwende
acteerstijl - de Meisner techniek-
onder meer aan filmsterren Gre
gory Peck, Grace Kelly, Robert
Duvall, Peter Falk, Diane Keaton
en Joanne Woodward.
De zoon van Hongaarse immi
granten begon in 1935 les te ge
ven in een wat hij noemde Ameri
kaanse benadering van het acte
ren aan The Neighborhood
Playhouse in New York. Een jaar
later werd hij daar directeur.
Toneelschrijver Arthur Miller zei
eens dat hij door Meisner opge
leide acteurs direct kon herken
nen aan hun eerlijke en eenvou
dige stijl waarin geen plaats is
voor onnodige ingewikkeldhe
den.
107.00
07.05
07.29
09.00
109.06
09.35
10.24
11.00
14,53
15.42
16,36
117.05
18.06
18.34
19,02
19.30
20.00
20.23
20.56
21.02
21.54
22.23
23.21
journaal
Roseanne
Ontbijt-TV
journaal
Get the Picture (herh)
'n Goeiedag met Minoesch Jo-
rissen (herh)
Rondom tien (herh)
De late ochtend (tot 11.46)
Aso Show (herh)
'n Goeiedag met Minoesch Jo-
rissen
Cosby Show, comedy
Alles kits, kindermagazine met
Robbedoes; 17.30 Bertje Knor,
met Kleine verhalen, Lars de klei
ne ijsbeer, La la liedje en Oakie
Doke; 17.55 Alles kits kwis
Roseanne, comedy
Get the Picture, quiz
De heilige draad, documentaire
over de geschiedenis van het ker
kelijk textiel. Afl. 1
Weg van de snelweg; Europa,
De Oostzeelust van Mecklen-
burg-Vorpommern
journaal
Netwerk, actualiteitenrubriek
Weeroverzicht
Vendetta, thrillerserie
Yoy, reportage over twee jongens
die zich bezighouden met graffiti
Close-Up, documentaire: Een dag
uit het leven van Catharina de
Grote
TeeVee Studio (tot 23.56)
NEDERLAND 2
09.00 Koekeloere (tot 09.15)
09.30 Ik Mik Loreland (tot 09.50)
10.00 Wat een vondst (tot 10.15)
12.30 Strip en cartoontekenen
13.00 Ik weet het beter, spelletje
(herh)
113.27 Voor hete vuren (herh)
13.52 Mensenlief (herh)
14.27 Als leven pijn doet (herh)
15.00 Spreekuur. Thema: Consument
15.55 PP: Uitzending AOV
16.00 Journaal
16.08 Coco Jappe, animatieserie
16.33 Eindeloze ontdekkingen, popu-
lair-wetenschappelijk magazine
voor de jeugd
17.01 De dierenspoedkliniek
17.29 2Vandaag, actualiteiten met om
17.30 en 18.00 Journaal; 18.43
Sportjournaal en vanaf 18.51
Hoofdpunten uit het nieuws ge
volgd door het weer
19.01 Licht op groen, milieumagazine
19.28 Ik weet het beter, spelletje
19.56 Ouder worden in Europa. Afl. 1
20.30 Studio Sport
21.56 Tijdsein, actualiteiten
22.28 Peter in de bushalte, discussie
23.15 Studio NOS (tot 23.55)
NEDERLAND 3
12.00 Journaal
12.07 MiddagEditie, actueel middag
magazine
13.00 Journaal
BELGIË FRANS 1
12.50 Nieuws (tot 13.15) 17.30 The Fall
Guy, misdaadserie 18.30 Régions soir
18.50 Cartes sur table 19.05 Le quotidien
des sports 19.30 Nieuws 20.10 Droit de
cité, magazine 21.05 Depardieu-cydus:
My Father, The Hero, Amerikaanse film
komedie uit 1993 22.40 Coup de film, ma
gazine 23.05 Laatste nieuws (tot 23.30)
BELGIË FRANS 2
10.00 Parlementaire enquêtecommissie
Dutroux 16.00 lei Bla bla, kindermagazine
17.00 La pensée et les hommes 17.35
Cheval passion, paardensportmagazine
'8.00 lei Bla bla 18.55 Du bout des ailes,
magazine 19.30 Nieuws 20.00 Diableries,
voetbalmagazine 20.30 Mémoire de Dia
bles, portretten voetballers Belgische na
tionale elftal: Georges Grün 22.00 Nieuws
22.25 Atletiek: Cross Cup vanuit Tour-
coing 22.55 Paardenkoersen. Aansl.: 24 H
sur les marchés Dow Jones
DUITSLAND
05.30 Morgenmagazin, ontbijttelevisie
09.00 Tagesschau 09.03 Dallas, serie
09,45 Sportschau live/WK Biathlon, 10 km
teams heren 11.00 Tagesschau 11.04 Be
cause You're Mine, Amerikaanse speelfilm
jj't '952 (herh) 12.45 Umschau 12.55
Presseschau 13.00 Tagesschau 13.05 Mit-
tagsmagazin 13.45 Wirtschafts-Tele-
9ramm 14.00 Tagesschau 14.03 Aben-
teuer Zoo, documentaire-serie 14.50 Car
toons im Ersten 15.00 Tagesschau 15.03
wunschBox, amusement 16.00 Ta
gesschau 16.03 Fliege, talkshow 17.00 Ta
gesschau 17.15 Brisant. Boulevardmagazi-
"e 17 55 Verbotene Liebe, serie 18.25
Manenhof, serie 18.55 Der Fahnder, serie
20.00 Tagesschau 20.15 Wilde Herzen:
Burning Life, tv-film 21.45 Kinder an die
macht, reportage 22.30 Tagesthemen
.00 Wilde Herzen: Adamski, tv-film
""•25 Nachtmagazin 00.45 Anchors
weigh, speelfilm 03.00 Nachtmagazin
DUITSLAND 2
Snnïx 6 Duitsland 1- 09.45 Tele-Gym
11.00 Tagesschau 10.03 Der offene Him-
me reportage 10.35 Tips und trends, li-
'«tylemagazine 11.00 Zie 13.45 Gesund-
tnn Ü!edisch ma9azina 14.10 Enid Bly-
jpn - Abenteuer, jeugdserie 14.32 Theos
»!,!irtSta9®ke 14,35 Achterbahn,
lFiftSerMx 15,00 Lo9°' jeugdjournaal
1F« rf n-ed J' Kwa'<' tekenfilmserie
1fi nc r Dalli' sPel|etje 16.00 Heute
te 17 m He™fÜr Tiere'serie 1700 Heu"
?»LA^endma9azin' dualiteiten en
1R 17,45 Ader ehrlichi, serie
te io%cü^,heute' ma9az'ne 19.00 Heu-
Nar„ 5113' misdaadserie 20.15
Dab, «»ene natuurd°cumentaires: Im-
lair uAbenteuer Forschung, popu-
Heuto 77 «a°peli'k ma9a2ine 21-45
2-15 Kennzeichen D., magazine