Groei en Bloei wil grootste zijn'
'Ze pakken mijn thuis af en laten me barsten
UITDEIMQ51
^^denDekkerslac;v
Bakker Jan
ig wil
;els
iddelen
IN DEhlllllllI
Sisrrfe'f
•s kijken
Clinge
ialt door
mensen
meuwe collectie nu binnen
DER DEKKER
VLIEGREIS t.w.v. 2500
Koop juist nu....
zonwering
rolluiken
gordijnen
garagedeuren
vloeren
dan alleen zonwering
'Bakker Jan>
Ue Blnnenstad Bakker'
5 broden voor één tientje
4 bolussen voor 2 gulden
al
ZEELAND
Tuin vereniging houdt in kader 125-jarig bestaan tentoonstelling in IJzendijke
Binnenschipper C. Wagemaker ontdaan en boos over dreigende sluiting haven Sint Philipsland
C4
Marktstraat n, Aaraenpnrn
■491314
W/dag koopavond
DE KROON OP UW INTERIEUR
ZZr?^ dealer °P koffie
I-J? J ^«id» ™.ws
een belangrijke kwali-
leifswaarborg, zodat y
een juiste keuze
kunl maken. ""**<$'11'7 a
pUzemet V
zekerheid Xv
Brouwenjstraof31 jsni rA7~
Tel-' 011745 52 2? p a 0o5fburg
3 "2? •Jax110n 7 45 48 13
Of weekend Londen of
weekend bungalowpark
meer
Noorcfsfraaf 62
4571 GE Axel
Tel. 0115-563565
Eax 0115-564354
ÏÏ^Ê-ffioensdag:
Wij feorgen ook hnis „f
N«»rdS,raalpr„
Tel 01™$!,?'™»"»
RUARI 1997 C3
l zijn afgelopen maan-
S ongedeerd gebleven
lanrijding. De vrouw
I sloeg rechtsaf en liet
nfietsster die rechts
kr reed niet voorgaan
[voertuigen raakten
gd.
In - De bromfiets van
Itienjarige Terneuzen-
j afgelopen maandag-
lestolen vanaf de Van
tgenlaan. Het voertuig
I waarde van ruim drie
kding
Jen - Een 26-jarige en
ligjarige automobiliste
leuzen zijn gisteren na
rijding op de Roosevelt-
fct de schrik vrijgeko-
Pel liepen hun auto's
fchade op. De 26-jarige
|ense verleende geen
aan haar plaatsge-
waarin patiënten zijn
nde Organo Psychosyn-
i offensief om de Euro-
werken met oplosmid-
Irgemeester A. Kessen van
neeft zich het lot van de
Ir van zijn gemeente aan-
ken en na een brief aan
ecretaris De Grave nu ook
brlementariër mevrouw J.
td-Quaak uit Zaamslag
Ichreven. Dit met de vraag
leens kan bekijken of er
nt op Europees niveau iets
kan worden. Hij effende
|ee voor Haulez de weg, die
kort zelf contact gaat
met mevrouw Boogerd.
jrobleem is dat in de ver
ende Europese lidstaten
lillende normen gelden
net gebruik van oplosmid-
pn lijmen en verven. Er zijn
vaar vervangende midde
naar omdat de normen
verschillen, zijn, produ-
i niet zomaar bereid de ge-
|jke oplgsmid^Mep in de
doen. „Als de*Teden het
|ens kunnen worden over
ropese munt," stelt Hau-
|dan moet het toch ook mo-
zijn om gezamenlijke
lijnen op te stellen voor op-
ddelen."
gingen voor de zesde maal
vordt georganiseerd door
lenigingen.
I mag je trots op zijn," aldus
Jraeten. Woordvoerder Pa-
j de Wilde, namens de geza-
lijke wagenbouwers, spreekt
leen enorme bezieling en de
lief goede verstandhouding
In de verenigingen. „Ze ma
ler een sport van om mooie
fens te bouwen en elkaar op
gezonde manier te beconcur-
h," aldus de Wilde,
elname aan de eigen optocht
Binge spreekt het meest aan.
wordt vooral meegedaan om
pr. Het prijzengeld is niet het
ngrijkste motief."
lerenigingen die zondag mee-
l aan de optocht te Clinge
Ide Kleppies, Pivo's, 't Zee-
|De Sloebers, Bernhardklin-
Meelzakken en De Grens.
[van de Zeeuwse bevolking
Igeven dat er meer mensen
joners vestigen.
ikeling van het vestigings-
rschot ziet er als volgt uit-
0 (1993), 1174 (1995), TOO
76), 445 (1997).
vestigingsoverschot van
3 komt voor een belangrijk
1 op het conto van de gemeen-;
Hulst en Goes met een gr oei
f 253 en 329 inwoners. Oost-
■g zat ook aardig in de lift me
vestigingsoverschot van 16»-
neenten die in de hoek zaten
ar de klappen vielen, waren
'neuzen (-400) en Middelburg
94).
hier genoemde cijfers zi]
maar voorlopig, benadruk
afdeling voorlichting van d
ivincie Zeeland. Door adnun'"
atieve wijzigingen kunnen o
finitieve cijfers afwijken.
PËSTEM
Door Martje van Nes
Sclioondijke Waar de turn
vereniging 'Groei en Bloei'
tomende jaren naar streeft?
fe moeten de grootste club
0 Nederland worden," zegt
j[ees Jacobse, voorzitter van
je jubileumcommissie van de
Zeeuws-Vlaamse tak van de
vereniging. „En dat gaat luk-
jen, want de laatste vijf jaar
staan we steeds meer in de be
langstelling. Het aantal leden
Is met tien procent gestegen."
pt vereniging voor tuinliefheb-
beis viert dit jaar het landelijk
0-jarig bestaan. In Zeeuws-
fiaanderen is er speciaal voor het
jubileum is een commissie inge
steld, die ervoor zorgt dat het feest
niet onopgemerkt voorbij gaat.
Zo is er op 16 februari een grote
taitoonstelling in het Streekmu
seum IJzendijke. Op de tentoon
stelling wordt de geschiedenis van
je Koninklijke Maatschappij
jtonbouw en Plantkunde
(KMTP), in de volksmond Groei
en Bloei, uitgebeeld. Op de ten
toonstelling kunnen ook leden
juut creativiteit kwijt door een
hoekje of vitrine in te richten met
hun foto's van tuinen of andere
creatieve werkstukken. Ook
wordt op 19 juli de Hervormde
Kerk in IJzendijke omgetoverd tot
een bloemenzee.
Maar ook zonder jubilieum maakt
de vereniging zich populair met
tal van activiteiten. Binnen de
Zeeuws-Vlaamse afdeling, die uit
een slordige duizend leden be
staat, worden er veel lezingen en
dia-avonden gehouden. Ook ver
zorgt de reiscommissie circa vijf
keer per jaar dagreisjes naar tui
nen, beurzen en andere interes
sante bezienswaardigheden. Een
keer per jaar kunnen de leden
zelfs op excursie naar de Franse
Cote d'Azur, Praag of Engeland's
beroemde tuinen.
Behalve de vele activiteiten is ook
het verenigingsblad een sterk
punt. Het tijdschrift is heel infor
matief en kwaliteitsgericht, zegt
Kees: „Er zijn zoveel leuke bla
den. Je pakt in eerste instantie
makkelijker iets wat er leuk uit-
Kees Jacobse met collega Joke Lampaert van 'Groei en Bloei' in de tuin van Kees in IJzendijke.
ziet of lekker leest. Maar wij heb
ben de vakinformatie en kwaliteit.
Het is eigenlijk een soort naslag
werk en steeds meer mensen vin
den dat interessant. Bovendien
hebben al die leuke bladen geen
vereniging achter zich. Dat heb
ben wij dus wel." Dat het blad er
niet zo trendy uitziet en mensen
het dus ook minder makkelijk
pakken, ziet de voorzitter wel als
een nadeel. „Maar," zegt hij, „wat
er achter zit blijft onze kracht."
De kwaliteit heeft het blad te dan
ken aan aan zijn verleden. De
KMTP bracht het tijdschrift in de
beginjaren van de vereniging uit
als vakblad. Dat betekende een
hoog informatief en kwalitatief
gehalte. Jacobse: „Geleidelijk aan
kwam het blad steeds meer in de
belangstelling van de tuinliefheb-
bers. Tegenwoordig zijn de bladen
meer hobby dan vak. Je zou ons
blad nu een vakkundig hobbyblad
kunnen noemen."
Sinds 1987 mag Jacobse een deel
van het succes ook op zijn eigen
naam schrijven. Al tien jaar
maakt hij deel uit van het bestuur
van de Zeeuws-Vlaamse tak. Vo
rig jaar vierde de afdeling het der
tigjarig bestaan. Met zichtbare
trots vertelt Jacobse dat ze com
plimenten van de hoofdvesting in
Den Haag krijgen over 'het
groeien en bloeien' van de afde
ling in de afgelopen 31 jaar. „We
hebben een laaiend enthousiaste
groep binnen het bestuur. Met de
vergaderingen, die eens per twee
maanden plaatsvinden, is Zeeland
altijd met de meeste mensen aan
wezig."
De oorsprong van Kees' liefde
voor de tuin „Ik heb een beetje
van huis meegekregen, echt in de
familie zit het niet. Maar het is
FOTO CAMILE SCHELSTRAETE
heel simpel. Je doet het graag of
niet. Wel word ik steeds fanatie
ker, tuinliefhebben heeft een beet
je een verslavende werking."
De jubileumtentoonstelling in het
Streekmuseum wordt 15 februari
officieel geopend in de Hervormde
Kerk door algemeen voorzitter
van de KMTP T. J. Koek. Van 16
februari tot 25 oktober is de ten
toonstelling te bezichtigen in het
Streekmuseum.
DE HAVEN van Sint
Philipsland. In Zeeuws-
Vlaanderen zijn de afge
lopen tientallen jaren zo
wat alle getijdehaventjes,
die alleen bij hoog water
binnengevaren konden
worden, verdwenen. In
1952 nam Philippine met
de dijkverzwaring af
scheid van de 'mosselha
ven'. Vervolgens verdwe
nen onder meer de ha
ventjes in De Griete,
Hoofdplaat, Cadzand,
Baalhoek, De Paal (als
handelshaven) en Emma-
haven. In Sint Philips-
land huilt binnenschip
per C. Wagemaker over
de sluiting van 'zijn'
thuishaven.
foor Amemarie Buijk
®T SCHLP 'Dankbaarheid-Sint
Philipsland' ligt eenzaam en al
leen in het slik van de Fliplandse
haven. Wachtend op de vloed én
opdrachten droomt schipper C.
Wagemaker terug in de tijd. De
waarin schepen het pakhuis
js de haven van Sint Philips-
1 voortdurend af- en aande-
De prachtige jaren waarin
i enkele gemeentebestuurder
ook maar één seconde aan
acht °m de haven voorgoed dicht
e gooien. Maar dat is verleden
'ld, sluiting van de haven is ake-
g dichtbij. Wagemaker is ver
nietig en boos: „Ze schoppen ons
gewoon weg. Ze pakken mijn
en laten me verder bar
sten."
pagemaker is geboren en getogen
sint Philipsland. „Kijk, daar
oen ik ter wereld gekomen." Hij
jst naar de dam, zo'n driehon-
i?leter verderop. „Mijn
l ®s hadden ook een schip. Ik
irÜ Ja no.°H een ander leven ge-
nJ!' Ti zou het niet willen
nmk moet er niet aan denken
om een jaar lang in hetzelfde huis
aandewal te leven. Dan komen de
«wen zo op me af."
lltChiTPP,er is tevreden met zijn
r vrij, een beetje een
niot ershestaan. Maar dat wil
w»i T ls ""H11 thuishaven. Hier
1° veilig, hier wil ik altijd
!®ng blijven komen."
Schipper C. Wagemaker op zijn 'Dankbaarheid'. 'Dit is mijn thuishaven. Hier voel ik me veilig, hier wil ik altijd terug blijven komen.
"ujven Komen.
sW aan het gemeentebe-
ma&^hghmoetWage-
zijn schip voortaan aanleg-
bmt Annaland of Tholen.
famrn zien hoe hij bij zijn
le en huisarts in Sint Philip
sland komt. Het college van B en
W: „Het is ons te duur om deze ha
ven open te houden. Ze wordt
haast niet meer gebruikt, alleen
nog door schippers die er rond de
feestdagen hun thuishaven heb
ben. De inkomsten van het liggeld
wegen niet op tegen de uitgaven
die de haven elk jaar weer met
zich meebrengt. En bovendien
moet er ontzettend veel geld wor
den gestoken in ingrijpend onder
houd van de haven, tenminste als
we er nog vrachtschepen willen
laten aanmeren." Het college
raamt de onderhoudskosten op
zo'n 720.000. En dat is te veel
voor die paar schippers die slechts
enkele dagen de haven van Sint
Philipsland aandoen.
Wagemaker snapt er allemaal
niks meer van. „Waar ze dat be
drag nou weer vandaan halen. En
bovendien, ze gooien wel vaker
kostbare centen weg in projecten
die bij voorbaat al gedoemd zijn te
mislukken. Aan de ene kant smij
ten ze ermee, aan de andere kant
doen ze er niks mee." De schipper
heeft helemaal geen zin om straks
in Sint Annaland of Tholen te
moeten aanmeren. „Daar heb ik
niks te zoeken. Hier ben ik gebo
ren, niet tien kilometer verderop.
Dit gemeentebestuur ontneemt
me mijn geboortegrond. En daar
mee zeggen ze heel gemakkelijk 'je
ziet maar waar je blijft'. Maar ze
zijn er nog niet klaar mee. Al moe
ten we naar de hoogste Hoge
Raad. Ik blijf hier liggen."
Dat is ook de mening van M. Faas-
se, secretaris van de Koninklijke
Schippersvereniging Schuttevaer,
de belangenvereniging van bin
nenvaartschippers. „We wachten
eerst af wat de commissie Open
bare Werken komende dinsdag te
melden heeft. Als die het met het
college eens is, zullen we alle zei
len bijzetten om te laten weten dat
we sluiting van de haven in Sint
Philipsland niet tolereren," aldus
Faasse.
Hij begrijpt absoluut niet waar
het Thoolse gemeentebestuur de
'onzin' vandaan haalt dat de aan-
leghaven 'op instorten' zou staan.
„Dat is pure onzin. Het is juist een
jonge haven. Toen de gemeente
het achttien jaar geleden overnam
van het Rijk, is ze helemaal opge
knapt. Er mankeert niks aan. De
dam ziet er prima uit, het haven
plateau is prachtig en de paaltjes
voldoen nog prima. De schippers
hebben niks te klagen. Dus waar
om zou de gemeente daar mee be
ginnen?"
De belangenvereniging van bin
nenschippers heeft zelfs een rap
port op laten stellen door het Bre
dase ingenieursbureau Lievense.
En A. van Schaik, hoofdingenieur
bij dit bureau, moet de binnen
schippers voor een groot deel ge
lijk geven. „De gemeente heeft het
over een sterk verouderde dam-
wand, maar dat ding is hoogstens
een beetje verroest. Die kan nog
makkelijk veertig jaar mee als het
moet. De eerstkomende drie de
cennia hoeft er sowieso niks te ge
beuren met die haven. Die
720.000 aan onderhoud heb je pas
nodig als je zeker wilt weten dat
die haven over honderd jaar nog
prima in orde is. Maar dan ben je
erg koffiedik aan het kijken in
mijn opinie. En ik kan toch wel
stellen dat ik er enigszins verstand
van heb. Ik heb al wel grotere
klusjes geklaard in de havens van
Amsterdam, Rotterdam en Ant
werpen," aldus Van Schaik.
„Ja, ja," meent de woordvoerder
van de gemeente Tholen, die liever
niet met zijn naam in de krant wil.
„En straks zit er een schip vast in
de bagger. Krijgt de gemeente een
enorme schadeclaim aan haar
broek. We hebben gewoon geen
zin in al die toestanden. Als ge
meente hebben we de taak verant
woordelijkheden te nemen en
keuzes te maken. Over dertig jaar
pas maatregelen nemen is gewoon
veel te laat. Maar het lijkt wel als
of de gemeente het nooit goed kan
doen. In het noorden hebben som
mige gemeenten wel tonnen in de
onderhoud van hun havens gesto-
FOTO DE STEM I DICK DE BOER
ken. Die kregen ook klachten,
hadden de omwonenden liever dat
ze die hele haven dicht zouden
gooien."
Diezelfde woordvoerder heeft er
overigens weinig vertrouwen in
dat het opkrikken van de haven
het dorpje Sint Philipsland met
een wat meer uitstraling zou ge
ven.
„Nee, daar geloven we hier niet zo
in. Die uitstraling is in ieder geval
geen zeven ton waard."
En voor schipper Wagemaker
blijft de houding van de gemeente
één groot raadsel. „De landelijke
overheid is druk doende om het
aantal havens uit te breiden. En
dan hebben we hier een prachtige,
rustige haven met volop mogelijk
heden... willen ze die weer kwijt.
Dat valt toch niet te rijmen. Maar
ze zullen hier wel weer apparte
menten willen bouwen. Ze vinden
altijd wel een reden om ons schip
pers dwars te zitten. We hebben
meer last dan gemak van die be
stuurders."
WOENSDAG 5 FEBRUARI 1997