Groei en Bloei wil grootste zijn' 'Ze pakken mijn thuis af en laten me barsten UITDEIMQ51 ^^denDekkerslac;v Bakker Jan ig wil ;els iddelen IN DEhlllllllI Sisrrfe'f •s kijken Clinge ialt door mensen meuwe collectie nu binnen DER DEKKER VLIEGREIS t.w.v. 2500 Koop juist nu.... zonwering rolluiken gordijnen garagedeuren vloeren dan alleen zonwering 'Bakker Jan> Ue Blnnenstad Bakker' 5 broden voor één tientje 4 bolussen voor 2 gulden al ZEELAND Tuin vereniging houdt in kader 125-jarig bestaan tentoonstelling in IJzendijke Binnenschipper C. Wagemaker ontdaan en boos over dreigende sluiting haven Sint Philipsland C4 Marktstraat n, Aaraenpnrn ■491314 W/dag koopavond DE KROON OP UW INTERIEUR ZZr?^ dealer °P koffie I-J? J ^«id» ™.ws een belangrijke kwali- leifswaarborg, zodat y een juiste keuze kunl maken. ""**<$'11'7 a pUzemet V zekerheid Xv Brouwenjstraof31 jsni rA7~ Tel-' 011745 52 2? p a 0o5fburg 3 "2? •Jax110n 7 45 48 13 Of weekend Londen of weekend bungalowpark meer Noorcfsfraaf 62 4571 GE Axel Tel. 0115-563565 Eax 0115-564354 ÏÏ^Ê-ffioensdag: Wij feorgen ook hnis „f N«»rdS,raalpr„ Tel 01™$!,?'™»"» RUARI 1997 C3 l zijn afgelopen maan- S ongedeerd gebleven lanrijding. De vrouw I sloeg rechtsaf en liet nfietsster die rechts kr reed niet voorgaan [voertuigen raakten gd. In - De bromfiets van Itienjarige Terneuzen- j afgelopen maandag- lestolen vanaf de Van tgenlaan. Het voertuig I waarde van ruim drie kding Jen - Een 26-jarige en ligjarige automobiliste leuzen zijn gisteren na rijding op de Roosevelt- fct de schrik vrijgeko- Pel liepen hun auto's fchade op. De 26-jarige |ense verleende geen aan haar plaatsge- waarin patiënten zijn nde Organo Psychosyn- i offensief om de Euro- werken met oplosmid- Irgemeester A. Kessen van neeft zich het lot van de Ir van zijn gemeente aan- ken en na een brief aan ecretaris De Grave nu ook brlementariër mevrouw J. td-Quaak uit Zaamslag Ichreven. Dit met de vraag leens kan bekijken of er nt op Europees niveau iets kan worden. Hij effende |ee voor Haulez de weg, die kort zelf contact gaat met mevrouw Boogerd. jrobleem is dat in de ver ende Europese lidstaten lillende normen gelden net gebruik van oplosmid- pn lijmen en verven. Er zijn vaar vervangende midde naar omdat de normen verschillen, zijn, produ- i niet zomaar bereid de ge- |jke oplgsmid^Mep in de doen. „Als de*Teden het |ens kunnen worden over ropese munt," stelt Hau- |dan moet het toch ook mo- zijn om gezamenlijke lijnen op te stellen voor op- ddelen." gingen voor de zesde maal vordt georganiseerd door lenigingen. I mag je trots op zijn," aldus Jraeten. Woordvoerder Pa- j de Wilde, namens de geza- lijke wagenbouwers, spreekt leen enorme bezieling en de lief goede verstandhouding In de verenigingen. „Ze ma ler een sport van om mooie fens te bouwen en elkaar op gezonde manier te beconcur- h," aldus de Wilde, elname aan de eigen optocht Binge spreekt het meest aan. wordt vooral meegedaan om pr. Het prijzengeld is niet het ngrijkste motief." lerenigingen die zondag mee- l aan de optocht te Clinge Ide Kleppies, Pivo's, 't Zee- |De Sloebers, Bernhardklin- Meelzakken en De Grens. [van de Zeeuwse bevolking Igeven dat er meer mensen joners vestigen. ikeling van het vestigings- rschot ziet er als volgt uit- 0 (1993), 1174 (1995), TOO 76), 445 (1997). vestigingsoverschot van 3 komt voor een belangrijk 1 op het conto van de gemeen-; Hulst en Goes met een gr oei f 253 en 329 inwoners. Oost- ■g zat ook aardig in de lift me vestigingsoverschot van 16»- neenten die in de hoek zaten ar de klappen vielen, waren 'neuzen (-400) en Middelburg 94). hier genoemde cijfers zi] maar voorlopig, benadruk afdeling voorlichting van d ivincie Zeeland. Door adnun'" atieve wijzigingen kunnen o finitieve cijfers afwijken. PËSTEM Door Martje van Nes Sclioondijke Waar de turn vereniging 'Groei en Bloei' tomende jaren naar streeft? fe moeten de grootste club 0 Nederland worden," zegt j[ees Jacobse, voorzitter van je jubileumcommissie van de Zeeuws-Vlaamse tak van de vereniging. „En dat gaat luk- jen, want de laatste vijf jaar staan we steeds meer in de be langstelling. Het aantal leden Is met tien procent gestegen." pt vereniging voor tuinliefheb- beis viert dit jaar het landelijk 0-jarig bestaan. In Zeeuws- fiaanderen is er speciaal voor het jubileum is een commissie inge steld, die ervoor zorgt dat het feest niet onopgemerkt voorbij gaat. Zo is er op 16 februari een grote taitoonstelling in het Streekmu seum IJzendijke. Op de tentoon stelling wordt de geschiedenis van je Koninklijke Maatschappij jtonbouw en Plantkunde (KMTP), in de volksmond Groei en Bloei, uitgebeeld. Op de ten toonstelling kunnen ook leden juut creativiteit kwijt door een hoekje of vitrine in te richten met hun foto's van tuinen of andere creatieve werkstukken. Ook wordt op 19 juli de Hervormde Kerk in IJzendijke omgetoverd tot een bloemenzee. Maar ook zonder jubilieum maakt de vereniging zich populair met tal van activiteiten. Binnen de Zeeuws-Vlaamse afdeling, die uit een slordige duizend leden be staat, worden er veel lezingen en dia-avonden gehouden. Ook ver zorgt de reiscommissie circa vijf keer per jaar dagreisjes naar tui nen, beurzen en andere interes sante bezienswaardigheden. Een keer per jaar kunnen de leden zelfs op excursie naar de Franse Cote d'Azur, Praag of Engeland's beroemde tuinen. Behalve de vele activiteiten is ook het verenigingsblad een sterk punt. Het tijdschrift is heel infor matief en kwaliteitsgericht, zegt Kees: „Er zijn zoveel leuke bla den. Je pakt in eerste instantie makkelijker iets wat er leuk uit- Kees Jacobse met collega Joke Lampaert van 'Groei en Bloei' in de tuin van Kees in IJzendijke. ziet of lekker leest. Maar wij heb ben de vakinformatie en kwaliteit. Het is eigenlijk een soort naslag werk en steeds meer mensen vin den dat interessant. Bovendien hebben al die leuke bladen geen vereniging achter zich. Dat heb ben wij dus wel." Dat het blad er niet zo trendy uitziet en mensen het dus ook minder makkelijk pakken, ziet de voorzitter wel als een nadeel. „Maar," zegt hij, „wat er achter zit blijft onze kracht." De kwaliteit heeft het blad te dan ken aan aan zijn verleden. De KMTP bracht het tijdschrift in de beginjaren van de vereniging uit als vakblad. Dat betekende een hoog informatief en kwalitatief gehalte. Jacobse: „Geleidelijk aan kwam het blad steeds meer in de belangstelling van de tuinliefheb- bers. Tegenwoordig zijn de bladen meer hobby dan vak. Je zou ons blad nu een vakkundig hobbyblad kunnen noemen." Sinds 1987 mag Jacobse een deel van het succes ook op zijn eigen naam schrijven. Al tien jaar maakt hij deel uit van het bestuur van de Zeeuws-Vlaamse tak. Vo rig jaar vierde de afdeling het der tigjarig bestaan. Met zichtbare trots vertelt Jacobse dat ze com plimenten van de hoofdvesting in Den Haag krijgen over 'het groeien en bloeien' van de afde ling in de afgelopen 31 jaar. „We hebben een laaiend enthousiaste groep binnen het bestuur. Met de vergaderingen, die eens per twee maanden plaatsvinden, is Zeeland altijd met de meeste mensen aan wezig." De oorsprong van Kees' liefde voor de tuin „Ik heb een beetje van huis meegekregen, echt in de familie zit het niet. Maar het is FOTO CAMILE SCHELSTRAETE heel simpel. Je doet het graag of niet. Wel word ik steeds fanatie ker, tuinliefhebben heeft een beet je een verslavende werking." De jubileumtentoonstelling in het Streekmuseum wordt 15 februari officieel geopend in de Hervormde Kerk door algemeen voorzitter van de KMTP T. J. Koek. Van 16 februari tot 25 oktober is de ten toonstelling te bezichtigen in het Streekmuseum. DE HAVEN van Sint Philipsland. In Zeeuws- Vlaanderen zijn de afge lopen tientallen jaren zo wat alle getijdehaventjes, die alleen bij hoog water binnengevaren konden worden, verdwenen. In 1952 nam Philippine met de dijkverzwaring af scheid van de 'mosselha ven'. Vervolgens verdwe nen onder meer de ha ventjes in De Griete, Hoofdplaat, Cadzand, Baalhoek, De Paal (als handelshaven) en Emma- haven. In Sint Philips- land huilt binnenschip per C. Wagemaker over de sluiting van 'zijn' thuishaven. foor Amemarie Buijk ®T SCHLP 'Dankbaarheid-Sint Philipsland' ligt eenzaam en al leen in het slik van de Fliplandse haven. Wachtend op de vloed én opdrachten droomt schipper C. Wagemaker terug in de tijd. De waarin schepen het pakhuis js de haven van Sint Philips- 1 voortdurend af- en aande- De prachtige jaren waarin i enkele gemeentebestuurder ook maar één seconde aan acht °m de haven voorgoed dicht e gooien. Maar dat is verleden 'ld, sluiting van de haven is ake- g dichtbij. Wagemaker is ver nietig en boos: „Ze schoppen ons gewoon weg. Ze pakken mijn en laten me verder bar sten." pagemaker is geboren en getogen sint Philipsland. „Kijk, daar oen ik ter wereld gekomen." Hij jst naar de dam, zo'n driehon- i?leter verderop. „Mijn l ®s hadden ook een schip. Ik irÜ Ja no.°H een ander leven ge- nJ!' Ti zou het niet willen nmk moet er niet aan denken om een jaar lang in hetzelfde huis aandewal te leven. Dan komen de «wen zo op me af." lltChiTPP,er is tevreden met zijn r vrij, een beetje een niot ershestaan. Maar dat wil w»i T ls ""H11 thuishaven. Hier 1° veilig, hier wil ik altijd !®ng blijven komen." Schipper C. Wagemaker op zijn 'Dankbaarheid'. 'Dit is mijn thuishaven. Hier voel ik me veilig, hier wil ik altijd terug blijven komen. "ujven Komen. sW aan het gemeentebe- ma&^hghmoetWage- zijn schip voortaan aanleg- bmt Annaland of Tholen. famrn zien hoe hij bij zijn le en huisarts in Sint Philip sland komt. Het college van B en W: „Het is ons te duur om deze ha ven open te houden. Ze wordt haast niet meer gebruikt, alleen nog door schippers die er rond de feestdagen hun thuishaven heb ben. De inkomsten van het liggeld wegen niet op tegen de uitgaven die de haven elk jaar weer met zich meebrengt. En bovendien moet er ontzettend veel geld wor den gestoken in ingrijpend onder houd van de haven, tenminste als we er nog vrachtschepen willen laten aanmeren." Het college raamt de onderhoudskosten op zo'n 720.000. En dat is te veel voor die paar schippers die slechts enkele dagen de haven van Sint Philipsland aandoen. Wagemaker snapt er allemaal niks meer van. „Waar ze dat be drag nou weer vandaan halen. En bovendien, ze gooien wel vaker kostbare centen weg in projecten die bij voorbaat al gedoemd zijn te mislukken. Aan de ene kant smij ten ze ermee, aan de andere kant doen ze er niks mee." De schipper heeft helemaal geen zin om straks in Sint Annaland of Tholen te moeten aanmeren. „Daar heb ik niks te zoeken. Hier ben ik gebo ren, niet tien kilometer verderop. Dit gemeentebestuur ontneemt me mijn geboortegrond. En daar mee zeggen ze heel gemakkelijk 'je ziet maar waar je blijft'. Maar ze zijn er nog niet klaar mee. Al moe ten we naar de hoogste Hoge Raad. Ik blijf hier liggen." Dat is ook de mening van M. Faas- se, secretaris van de Koninklijke Schippersvereniging Schuttevaer, de belangenvereniging van bin nenvaartschippers. „We wachten eerst af wat de commissie Open bare Werken komende dinsdag te melden heeft. Als die het met het college eens is, zullen we alle zei len bijzetten om te laten weten dat we sluiting van de haven in Sint Philipsland niet tolereren," aldus Faasse. Hij begrijpt absoluut niet waar het Thoolse gemeentebestuur de 'onzin' vandaan haalt dat de aan- leghaven 'op instorten' zou staan. „Dat is pure onzin. Het is juist een jonge haven. Toen de gemeente het achttien jaar geleden overnam van het Rijk, is ze helemaal opge knapt. Er mankeert niks aan. De dam ziet er prima uit, het haven plateau is prachtig en de paaltjes voldoen nog prima. De schippers hebben niks te klagen. Dus waar om zou de gemeente daar mee be ginnen?" De belangenvereniging van bin nenschippers heeft zelfs een rap port op laten stellen door het Bre dase ingenieursbureau Lievense. En A. van Schaik, hoofdingenieur bij dit bureau, moet de binnen schippers voor een groot deel ge lijk geven. „De gemeente heeft het over een sterk verouderde dam- wand, maar dat ding is hoogstens een beetje verroest. Die kan nog makkelijk veertig jaar mee als het moet. De eerstkomende drie de cennia hoeft er sowieso niks te ge beuren met die haven. Die 720.000 aan onderhoud heb je pas nodig als je zeker wilt weten dat die haven over honderd jaar nog prima in orde is. Maar dan ben je erg koffiedik aan het kijken in mijn opinie. En ik kan toch wel stellen dat ik er enigszins verstand van heb. Ik heb al wel grotere klusjes geklaard in de havens van Amsterdam, Rotterdam en Ant werpen," aldus Van Schaik. „Ja, ja," meent de woordvoerder van de gemeente Tholen, die liever niet met zijn naam in de krant wil. „En straks zit er een schip vast in de bagger. Krijgt de gemeente een enorme schadeclaim aan haar broek. We hebben gewoon geen zin in al die toestanden. Als ge meente hebben we de taak verant woordelijkheden te nemen en keuzes te maken. Over dertig jaar pas maatregelen nemen is gewoon veel te laat. Maar het lijkt wel als of de gemeente het nooit goed kan doen. In het noorden hebben som mige gemeenten wel tonnen in de onderhoud van hun havens gesto- FOTO DE STEM I DICK DE BOER ken. Die kregen ook klachten, hadden de omwonenden liever dat ze die hele haven dicht zouden gooien." Diezelfde woordvoerder heeft er overigens weinig vertrouwen in dat het opkrikken van de haven het dorpje Sint Philipsland met een wat meer uitstraling zou ge ven. „Nee, daar geloven we hier niet zo in. Die uitstraling is in ieder geval geen zeven ton waard." En voor schipper Wagemaker blijft de houding van de gemeente één groot raadsel. „De landelijke overheid is druk doende om het aantal havens uit te breiden. En dan hebben we hier een prachtige, rustige haven met volop mogelijk heden... willen ze die weer kwijt. Dat valt toch niet te rijmen. Maar ze zullen hier wel weer apparte menten willen bouwen. Ze vinden altijd wel een reden om ons schip pers dwars te zitten. We hebben meer last dan gemak van die be stuurders." WOENSDAG 5 FEBRUARI 1997

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 21