DE STEM Ultimatum vakbonden inzake EBS Schaalvergroting nodig in autobranche Treinstoelfabrikant Emsta gaat failliet 'In 1999 invoering digitale tachograaf' SnSTNvwüdfwerÊ- FNV wil 6 Groningse' oplossing KNP Leykam Personeel Superclub rouwt bij uitverkoop Commerciële ballonvaarders verenigen zich Koude sanering dreigt Samenwerking Air France en Alitalia A7 ECONOMIE KORT Industrie verwacht daling werkgelegenheid V&D tornt drie jaar niet aan toeslagen KBB neemt Sarma in België over Economie [egenheid bij papierproducent X cv 0P Leykam in Maastricht en Nijmegen op dezelfde ma- nier verminderen als in het Noorden van ons land gebeurt inde massiefkarton. Districtsbestuurder B. Addink ziet in tegenstelling tot het moe derbedrijf KNP BT mogelijkhe den om het aantal banen te ver minderen zonder gedwongen ont slagen als de 'Groningse weg' wordt ingeslagen. In de massiefkartonbedrijven van KNP BT in Groningen werkten begin vorig jaar 1400 man. Net als bij KNP Leykam moesten de kosten structureel omlaag. Alge meen werd gevreesd dat dit niet kon zonder gedwongen ontsla gen, maar de bonden kwamen met het concern een plan over een, dat de overtollige werkne mers begeleidt. Volgens Addink werkt dit goed en ziet het er naar uit dat gedwongen ontslagen niet nodig zijn. Volgens de bestuurder is zijn idee bij het concern met belangstelling ontvangen. Moeder KNP BT wil tot eind 1999 bij KNP Leykam duizend banen schrappen van de in totaal 4600 binnen de slecht draaiende divi sie. In Nederland moeten 350 van de 1500 banen weg. Volgens KNP BT zijn ontslagen onvermijdelijk. Het probleem is volgens de dis trictsbestuurder dat KNP BT de plannen voor de papiergroep nog niet echt goed heeft ingevuld. Addink is er op gebrand om snel met het concern tot zaken te ko men over duidelijke, sociaal aan vaardbare plannen voor de over tollige werknemers. Hij heeft er Rotterdam (anp) - De vakbonden hebben nog tot maandag 12.00 uur de tijd om met de directie van European Bulk Services tot overeenstemming te komen over het ontslag van 276 van de 650 werknemers. Als dat niet lukt, zal de directie overgaan tot een koude sanering. Dat betekent dat in dat geval bij de kantonrechter collectief ont slag wordt aangevraagd voor de 276 werknemers, zonder dat er sprake is van een sociaal plan. Dat zei directeur D. 't Hooft van EBS gisteren na afloop van het kort geding, dat hij had aange spannen tegen de Vervoersbon- den van FNV en CNV. De bon den zullen het plan zoals dat er nu ligt op hoofdlijnen moeten accepteren. Alleen op marginale onderdelen kan het nog worden aangepast, aldus de directeur. De vakbondsleden bij EBS we zen het ontslagplan afgelopen weekeinde nog massaal van de tand. De president van Rotterdamse rechtbank, mr. C. Boot, stelde gisterochtend aan het slot van het kort geding vast dat gedwon gen ontslagen niet in alle geval len zijn uitgesloten volgens het Havenakkoord uit november 1993. Hij kwam tot deze conclu sie, nadat ook mr. R. van der Stege namens de vakbonden had verklaard dat de bonden niet de stelling aanhangen dat gedwon gen ontslagen nooit mogelijk zijn. De president wist niet goed raad met de zaak die gisteren voor hem diende. Hem werd geen in houdelijke toetsing van het con flict gevraagd. Mr. V. Dissel hoen, die namens EBS optrad, wilde alleen dat de rechter zou uitspreken dat het Havenak koord gedwongen ontslagen niet uitsluit. Bovendien zouden de vakbonden dat standpunt aan hun leden moeten overbrengen. Mr. Boot besloot na afloop van de pleidooien dan ook geen uit spraak in formele zin te doen. Hij filosofeerde wat over het conflict en stelde vast dat beide partijen het erover eens zijn dat gedwongen ontslagen in bepaal de gevallen mogelijk zijn. Hij zei te hopen als katalysator in het conflict een functie te hebben gehad en zond EBS en de bonden heen met de woorden: „Ik hoop dat u eruit komt met z'n allen", bestuurder D. ter Wisscha van de Vervoersbond FNV zei dat de bonden zich gaan beraden over de nu ontstane situatie. Hij zei wel van mening te zijn dat er meer tijd moet komen om over eenstemming te bereiken tussen alle betrokken partijen. EBS-directeur 't Hooft zei dat hij vindt dat de bonden con structieve voorstellen hebben gedaan om meer werk te creëren in de haven van Rotterdam: te rugdringen van overwerk, min der inleen van buiten en een vierdaagse werkweek. Hij heeft echter niet de tijd om te wachten totdat dat allemaal is uitge werkt. Het sociaal plan van EBS be helst dat de ontslagen werkne mers in dienst komen van een stichting, die nieuw werk voor hen zoekt. Als de plannen van de bonden slagen, dan zou dat nieuw werk elders in de haven kunnen opleveren, aldus 't Hooft. Parijs (anp) - De luchtvaart maatschappijen Air France en Alitalia hebben een intentie verklaring getekend voor sa menwerking bij vluchten tus sen Frankrijk en Italië. De samenwerking vanaf 1 april gaat zich mogelijk ook uitstrek ken tot andere landen, zo hebben de maatschappijen gisteren be kendgemaakt. Er komt een reeks diensten tus sen Frankrijk en Italië onder een gezamenlijk vluchtnummer, de zogenoemde codesharing. Bij de maatschappij die de vlucht uit voert, kan de partner recht streeks zitplaatsen reserveren. Air France en Alitalia blijven daarbij verantwoordelijk voor hun eigen exploitatiekosten en marketing- en verkoopbeleid. Het samenwerkingsakkoord is het zoveelste in de internationale luchtvaart. Maatschappijen zijn driftig op zoek naar partners om het hoofd boven water te kunnen houden. De KLM heeft nog steeds geen alliantie in Europa. Woerden (anp) - Rouwkleding en stemmige muziek. Daarmee begint het personeel van de 22 Nederlandse Superclubwinkels vandaag aan de opheffingsuitverkoop. De 141 personeelsleden zijn boos °P moederbedrijf Philips, dat weigert te praten over een sociaal Plan. Philips besloot twee weken gele den tot sluiting van de winkelke ten voor cd's, video's en multime- diaproducten als cd-roms en cd 's. »be mensen zijn ontevreden dat er voor hen absoluut geen af vloeiingsregeling inzit. Terwijl 'oor de Belgische winkels wel een sociaal plan overeen is gekomen", zei gisteren bestuurder L. Voor puien van de FNV Diensten bond. Het personeel van de Ne derlandse winkels dreigt de deu ren donderdag te sluiten, indien Perclub niet alsnog met een af vloeiingsregeling komt. "iet correct' noemt een woord- oerster op het hoofdkwartier van Superclub in België de pro testactie van het Nederlandse personeel. „Wij betreuren het na tuurlijk dat die mensen op straat staan, maar de feitelijkheden lig gen er. In België is er een sociaal plan, omdat we hier met de on dernemingsraad hebben onder handeld. Maar in Nederland is er helemaal geen ondernemingsraad en is de sociale wetgeving heel anders. Je kunt geen appels met peren vergelijken." De kans op een doorstart voor de Nederlandse keten is minimaal. Philips probeerde de winkels eer der al te verkopen, maar stuitte op een groot gebrek aan interesse. De directie van de keten moet nog een beslissing nemen over een tiental overnameplannen voor af zonderlijke winkels. Superclub heeft in België 61 winkels. De commerciële ballonvaart is een kleine bedrijfstak met een jaarlijkse omzet van naar schatting 7 tot 10 miljoen gulden. FOTO ANP Door Joop van Dalfsen (anp) De Bilt - In het begin van de jaren zeventig voeren de eer ste heteluchtballonnen door het Nederlandse luchtruim. Reclame en betalende passa giers bestonden toen nog niet. Anno 1997 ligt dat com pleet anders. De commerciële ballonvaart is een kleine bedrijfstak met een jaarlijkse omzet van naar schat ting zeven tot tien miljoen gul den. Recent hebben 19 van de 23 bedrijven die in die sector actief zijn, zich verenigd in de Profes sionele Ballonvaarders Neder land (PBN) met als belangrijkste doel te overleven. Beroepsmatige ballonvaarders ervaren nogal wat zaken als be dreigend, ook wanneer ze naar elkaar kijken. „Iedereen heeft zo zijn eigen manier van werken. Sommigen gaan wat minder zorgvuldig om met de regels. Het gevaar bestaat dat een paar lieden het voor de rest verknal len", zegt PBN-voorzitter J. Weerdenburg. De nieuwe beroepsorganisatie is een verklaard voorstander van het aanscherpen van bestaande regels. Die lopen achter bij de ontwikkelingen van de laatste jaren, vindt de PBN. „Ze date ren nog uit de tijd dat de bal- lonsport niet meer was dan een hobby. Dat is het voor een aan tal mensen nog steeds, maar er zijn ook tientallen ballonvaar ders die er hun boterham mee verdienen, Dat vereist een ande re regelgeving", meent secreta ris J. Haarhuis. Vrijwilligers Tot voor kort behartigde alleen de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart, de KNWL, de belangen van bal lonvarenden. „Die organisatie wordt hoofdzakelijk geleid door vrijwilligers. De commerciële bedrijven vonden het niet langer passend om daar deel van uit te maken", aldus de secretaris. Overigens is de relatie met de KNWL nog steeds zeer harte lijk. Aanvankelijk viel het niet mee om vrijwel de hele branche bij de nieuwe organisatie te betrek ken. „Niet verwonderlijk", zegt de voorzitter. „Het zijn tenslotte allemaal concurrenten van el kaar en bovendien zijn ballon vaarders enorme individualis ten. Het gezamenlijk belang gat- uiteindelijk de doorslag." De aangesloten bedrijven be schikken over 120 ballonnen die jaarlijks ruim 3000 vaarten ma ken. Dat is ongeveer de helft van alles wat in Nederland met hete lucht omhoog gaat. Er werken tussen de 50 en 75 mensen. De PBN heeft een ambitieus programma dat onder meer voorziet in een verbetering van de onderlinge communicatie, verscherping van de regelge ving, invoering van sancties op overtredingen en optimalisering van de veiligheid. De organisa tie wil een beroepscode invoeren die veel verder gaat dan de be staande wettelijke voorschrif ten. „Passagiers die met een van onze leden meevliegen, moeten ervan op aankunnen dat ze in goede handen zijn. Het lidmaat schap van de PBN moet voor taan een waarborg zijn voor kwaliteit." Leden die zich niet houden aan de regels, kunnen rekenen op forse boetes die kunnen oplopen tot enkele duizenden guldens. Ze zijn verplicht een registratie bij te houden van de vluchten die ze maken. Dat is nodig om bij klachten achteraf vast te stellen wie verantwoordelijk is. Tijdens een landing ontstaat nog al eens schade aan landbouwge was. Een andere veelgehoorde klacht uit de agrarische sector is dat koeien op tilt slaan door laag overkomende of landende ballonnen. „Om de dialoog met de boeren zo goed mogelijk te laten verlopen, maken we in hun eigen bladen een centraal meld punt voor klachten bekend." Aanscherping Met een aanscherping van de re gelgeving wil de PBN vooruit lo pen op de invoering van Europe se voorschriften in 2000. Zo is het de nieuwe organisatie min of meer een doorn in het oog dat een eenmaal gebreveteerde ge zagvoerder in alle soorten en ty pen ballons mag varen. „Het maakt daarbij niets uit of hij één passagier meeneemt of twintig. Wij vinden dat dit wel verschil zou moeten uitmaken." De ontwikkelingen in de auto-industrie vol gen elkaar in hoog tempo op. Niet alleen in technologisch op zicht, maar ook de distributie verandert de komende jaren. Schaalvergroting is het sleutelwoord. Door Kees Bechtold Uw auto, één stuk hoogwaardi ge technologie, heeft er net de brui aangegeven. Via een satel lietverbinding communiceert de computer in uw auto met de werkplaats. Op afstand kan de diagnose worden gesteld. Ge lukkig! Het is maar een kleinig heidje. De monteur rukt uit met zijn mobiele werkplaats en de juiste attributen. Binnen een mum van tijd krijgt hij uw wa gen weer aan de praat. Vergt de ingreep meer tijd, dan neemt de monteur een bruikleenauto mee, zodat u verder kunt. Leo Knijn, voorzitter van de Ne derlandse Dealer Associatie (NDA), schetste deze week dit beeld in het jaar 2010 tijdens een congres van de NDA in de RAI in Amsterdam. Dat er veel gaat veranderen iseen uitge maakte zaak. En niet alleen in technologisch opzicht. Ook de distributie van auto's zal op een heel andere manier geschoeid gaan worden. De 80 jaar geleden door autofabrikant Ford geïn troduceerde filosofie van één dealer die binnen een bepaald gebied het alleenrecht op de ver koop van het automerk heeft zijn langste tijd gehad. Concurrentie Schaalvergroting is ook in de autobranche het sleutelwoord om het hoofd boven water te kunnen houden. „De Europese automarkt is grotendeels verza digd. Er is een gigantische con currentie tussen fabrikanten die over de hoofden van de dealers wordt uitgevochten. De rende menten worden steeds lager. Je ziet al een indikking van de au tobranche. Er zijn nog steeds zo'n 6000 verkooppunten, maar ze zijn in handen van minder dealers", zegt een woordvoerder van de Bovag, de overkoepelen de organisatie van garagehou ders. Vorig jaar daalde het aan tal contractpartners met vier procent. Volgens David Beck, voormalig directeur van de Britse Lex Groep en nu adviseur op het ge bied van autodistributie en ma nagement, volgt Europa dezelf de weg in als in Groot-Brittan- nië en de VS. Onder Beek werd de Lex Groep begin jaren'90 uit gebouwd tot een van de grootste autoverkopers ter wereld met 140 verkooppunten en merken als Vauxhall, Rover, Volvo en Ford. De omzet bedroeg ruim twee miljard gulden en jaarlijks werden totaal 70.000 nieuwe en 30.000 tweedehands auto's ver kocht. In Nederland is de Nimox-hol- ding uit Zaltbommel al jaren op bescheiden schaal bezig op de manier waarop de Lex Groep in Groot-Brittannië opereert. On der de Nimox-paraplu schuilen dertien Opel-, Peugeot- en Su- zukidealers en een leasebedrijf. Onder andere de gebr. Vullings met bedrijven in Oisterwijk, Oirschot en Tilburg behoren tot de holding. Jaarlijks zijn de der tien dealers volgens directeur J. Nefkens goed voor de verkoop van 8.000 auto's. „Qua inkoop maakt het niet uit of je klein of groot bent, maar op deze manier spreiden we wel de overhead kosten. Al jaren bewijzen we dat we op de manier waarop wij het doen een behoorlijk rendement valt te behalen. Wij zitten tussen op een rendement van tussen de vijftien en twintig procent op het eigen vermogen. Komt er een andere vorm van distributie, dan passen wij ons daar gewoon aan aan." Carmax Die andere vorm van distributie is aanstaande met de mogelijke komst van Carmax. Dit nieuwe bedrijf kondigde twee weken geleden aan op het voormalige vliegveld Ypenburg een ver kooppunt voor verschillende au tomerken te gaan bouwen. Daarmee speelt Carmax in op nieuwe Europese wetgeving, die sinds vorig jaar toestaat ver schillende automerken onder één dak te verkopen. Ze dienen in afgescheiden eenheden en met een eigen management aan de man te worden gebracht. Een gezamenlijke garage is wel toe gestaan. De groep investeerders, afkomstig uit de bestaande we reld van autodealers en uit krin gen van vastgoedondernemers, wil Carmax in zeven Europese landen introduceren. In heel Eu ropa denken de initiatiefnemers meer dan honderd miljoen gul den te investeren. Boks daar maar eens tegen op als kleine dealer. Overigens is nog maar de vraag of de fabrikanten deze samen klontering van merken zien zit ten. „Fabrikanten zien het niet graag dat merken bij elkaar zit ten. Wij zijn daar ook kien op", zegt Wim de Heer, commercieel directeur bij de importeur van Opel in Sliedrecht. „Maar wij niet alleen. Kijk naar BMW. Dat is aan het hergroeperen. Je ziet geen BMW-dealers met nog een ander merk. Wij zullen ook heel veel moeite doen om te voorko men dat er grote bedrijven ko men waarin enkele of meer mer ken huizen." I I I I I ZATERDAG 1 FEBRUARI 1997 overigens wel begrip voor dat er banen verdwijnen. Minder begrip is er bij collega- bond De Unie. Deze gelooft niet in de oplossing die KNP Leykam aandraagt om de problemen op te lossen. Bestuurder S. Reijnders vindt dat de directie de zaken verkeerd aanpakt door te kiezen voor een simpele kostenreductie; een weg die al eerder is bewan deld door afscheid te nemen van 250 mensen. Van onze verslaggever Breda - Enkele jaren terug was het nog een bedrijf met een gou den toekomst, maar gisteren werd Emsta Seatings uit Breda, producent van trein- en busstoelen, failliet verklaard. Ondanks mooie orders van de Nederlandse en Belgische Spoorwegen, ondanks grote waardering en zelfs lof voor de vandaal-besten dige stoelen. Curator mr. C. van Lanschot hoopt dat gesprekken dit week einde nog tot een overname kun nen leiden. De curator heeft daar om de 38 personeelsleden van Emsta nog geen ontslag aange zegd. Opmerkelijk is dat Emsta niet eerst uitstel van betaling heeft aangevraagd, zodat de be windvoerder in een periode van relatieve rust de mogelijkheden tot voortzetting kan bestuderen. Van Lanschot toont zich daar verbaasd over: „Ik weet niet waarom dit zo is gedaan." Snel handelen is daarom gebo den. Vandaag spreekt de curator met gegadigden. „Al voor het fail lissement waren er overname kandidaten," zegt de curator. Tenminste één van hen liet de overname afketsen op de slechte financiële positie van Emsta. De belangrijkste crediteuren zijn de handelserediteuren 3,3 mil joen) en de bank 3 miljoen). „Per saldo zal er een negatief ver mogen op de balans verschijnen," zegt Van Lanschot. Een faillissement bevrijdt Emsta van haar schulden. Maar Van Lanschot is voorzichtig. Hij durft niet te zeggen of het 'de vooropge zette bedoeling is geweest' om Emsta zo overname-rijp te ma ken. Emsta schreef de laatste twee jaar rode cijfers. Saneringen die circa dertig arbeidsplaatsen kostten, mochten niet baten. Over 1996 is ongeveer twee miljoen gulden verlies geleden op een om zet van dertien miljoen gulden. Ondanks de grote investeringen in het openbaar vervoer hebben toeleveranciers van de ov-bedrij- ven de pin op de neus gekregen. Emsta heeft de kosten onvoldoen de kunnen aanpassen aan de har de prijsdruk, zegt curator Van Lanschot. Het bedrijf kampte bo vendien met overcapaciteit, ter wijl sommige activiteiten te ar beidsintensief waren om rendabel te kunnen worden. Emsta, dat begin jaren negentig scheidde van trekhakenfabrikant Tobo in Made, was in 1993 nog een van de grootste fabrikanten van bus- en treinstoelen van Eu ropa. In dat jaar maakte directeur B. Scholte orders ter waarde van 47 miljoen gulden bekend. Emsta mocht 520 intercity-wagons van de NMBS en 220 interregio-wa- gons van de NS van stoelen voor zien. In 1996 had de fabriek 110 werknemers moeten tellen. Maar de werkelijkheid bleek te taai. Bestuurder R. van den Bergh van de Industriebond FNV uitte in oktober zijn diepe bezorgdheid over de toekomst van Emsta. Di recteur B. Scholte ontkende toen overigens in alle toonaarden dat er problemen zouden zijn bij het bedrijf. Van den Bergh zegt dat de werknemers de laatste maanden keihard hebben gewerkt om het hoofd boven water te houden: „Er zijn zelfs plusjes gescoord." Hij heeft zijn hoop gevestigd op de doorstart. Voorburg - Ondernemers in de industrie verwachten dat de werk gelegenheid in het eerste kwartaal van dit jaar licht zal dalen. Uit de meest recente conjunctuurtest van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat de werkgelegenheid in de zakelijke dienstverlening nog iets zal toenemen. De ondernemers in de in dustrie verwachten een goed eerste kwartaal met een toename van de buitenlandse afzet en bedrijvigheid. Woerden - Warenhuisketen Vroom en Dreesmann (13.500 werk nemers) zal de komende drie jaar de toeslagen voor het werken 's avonds en in de weekeinden niet verlagen. Dat is een van de on derdelen van het CAO-akkoord dat directie en bonden donderdag sloten. De bonden zijn er fel op tegen dat de winkeltijden steeds maar worden verruimd. Amsterdam - Het warenhuisconcern KBB breidt zijn Hema-win- kelketen in België flink uit met de overname van 16 Sarma-win- kels, voorheen eigendom van de Belgische GEB Group. Daarnaast worden er nog twee vestigingen geopend. Vijf Sarma-franchise- nemers kunnen een Hema-winkel opzetten. Dit heeft KBB giste ren bekendgemaakt. Van onze verslaggever Breda - Zoals het overleg in de Europese Unie er nu voorstaat, kan er over één jaar overeenstemming zijn over de invoering van een digitale tachograaf voor het beroepsvervoer. Medio 1999 zouden dan de eerste vrachtwagens en bussen van de nieuwe apparatuur voorzien kunnen worden. Dat zei mevr. S. Maier, hoofd Hoofafdeling Wegvervoer van het Ministerie van Verkeer en Water staat gisteren in Breda op het symposium 'De tachograaf: wel of niet heilig?'. De bijeenkomst was georganiseerd door Triptech In ternational, een bedrijf dat zich bezig houdt met het vervaardigen van software voor verkeers- en vervoerstromen. Maier verwacht dat volgens het huidige schema in 2005 het me rendeel van het beroepsvervoer voorzien kan zijn van de digitale tachograaf. Er moet wel nog be paald worden welke categorie wa gens de nieuwe apparatuur krijgt. Volgens Maier gaat het in elk ge val om het internationale goede ren- en personenvervoer. „Daar zouden verder ook alle grote vrachtwagens en de wagens en bussen die de langere nationale ritten uitvoeren bij kunnen ho ren," aldus Maier. Maier noemde invoering van de digitale tachograaf - die voorzien is van een smartcard in plaats van de ouderwetse schijf - 'een zegen'. „Er is minder fraude mogelijk, het apparaat registreert meer en be ter, waarschuwt als de snelheid te hoog is en geeft informatie over de rij- en rusttijden. Dat leidt tot be tere bescherming voor de werkne mers, een betere concurrentiepo sitie en een grotere verkeersveilig heid." Over twee jaar behoren deze schijven tot het verleden. FOTO DE STEM/BEN STEFFEN Wil de invoering van de digitale tachograaf echt goed aanslaan, dan is het wel van belang dat op Europees niveau harmonisatie van wetgeving plaatsvindt, aldus Maier. Dat lijkt echter nog een lange weg. „Maar wellicht kunnen we al een aantal basisregels over bijvoorbeeld snelheden en overbe- lading op elkaar afstemmen."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 9