DE STEM
Ultimatum
vakbonden
inzake EBS
Schaalvergroting nodig in autobranche
Treinstoelfabrikant
Emsta gaat failliet
'In 1999 invoering
digitale tachograaf'
SnSTNvwüdfwerÊ- FNV wil 6 Groningse' oplossing KNP Leykam
Personeel Superclub
rouwt bij uitverkoop
Commerciële ballonvaarders verenigen zich
Koude sanering dreigt
Samenwerking
Air France
en Alitalia
A7
ECONOMIE KORT
Industrie verwacht daling werkgelegenheid
V&D tornt drie jaar niet aan toeslagen
KBB neemt Sarma in België over
Economie
[egenheid bij papierproducent X cv
0P Leykam in Maastricht
en Nijmegen op dezelfde ma-
nier verminderen als in het
Noorden van ons land gebeurt
inde massiefkarton.
Districtsbestuurder B. Addink
ziet in tegenstelling tot het moe
derbedrijf KNP BT mogelijkhe
den om het aantal banen te ver
minderen zonder gedwongen ont
slagen als de 'Groningse weg'
wordt ingeslagen.
In de massiefkartonbedrijven van
KNP BT in Groningen werkten
begin vorig jaar 1400 man. Net
als bij KNP Leykam moesten de
kosten structureel omlaag. Alge
meen werd gevreesd dat dit niet
kon zonder gedwongen ontsla
gen, maar de bonden kwamen
met het concern een plan over
een, dat de overtollige werkne
mers begeleidt. Volgens Addink
werkt dit goed en ziet het er naar
uit dat gedwongen ontslagen niet
nodig zijn. Volgens de bestuurder
is zijn idee bij het concern met
belangstelling ontvangen.
Moeder KNP BT wil tot eind 1999
bij KNP Leykam duizend banen
schrappen van de in totaal 4600
binnen de slecht draaiende divi
sie. In Nederland moeten 350 van
de 1500 banen weg. Volgens KNP
BT zijn ontslagen onvermijdelijk.
Het probleem is volgens de dis
trictsbestuurder dat KNP BT de
plannen voor de papiergroep nog
niet echt goed heeft ingevuld.
Addink is er op gebrand om snel
met het concern tot zaken te ko
men over duidelijke, sociaal aan
vaardbare plannen voor de over
tollige werknemers. Hij heeft er
Rotterdam (anp) - De vakbonden hebben nog tot maandag
12.00 uur de tijd om met de directie van European Bulk
Services tot overeenstemming te komen over het ontslag
van 276 van de 650 werknemers. Als dat niet lukt, zal de
directie overgaan tot een koude sanering.
Dat betekent dat in dat geval bij
de kantonrechter collectief ont
slag wordt aangevraagd voor de
276 werknemers, zonder dat er
sprake is van een sociaal plan.
Dat zei directeur D. 't Hooft van
EBS gisteren na afloop van het
kort geding, dat hij had aange
spannen tegen de Vervoersbon-
den van FNV en CNV. De bon
den zullen het plan zoals dat er
nu ligt op hoofdlijnen moeten
accepteren. Alleen op marginale
onderdelen kan het nog worden
aangepast, aldus de directeur.
De vakbondsleden bij EBS we
zen het ontslagplan afgelopen
weekeinde nog massaal van de
tand.
De president van Rotterdamse
rechtbank, mr. C. Boot, stelde
gisterochtend aan het slot van
het kort geding vast dat gedwon
gen ontslagen niet in alle geval
len zijn uitgesloten volgens het
Havenakkoord uit november
1993. Hij kwam tot deze conclu
sie, nadat ook mr. R. van der
Stege namens de vakbonden had
verklaard dat de bonden niet de
stelling aanhangen dat gedwon
gen ontslagen nooit mogelijk
zijn.
De president wist niet goed raad
met de zaak die gisteren voor
hem diende. Hem werd geen in
houdelijke toetsing van het con
flict gevraagd. Mr. V. Dissel
hoen, die namens EBS optrad,
wilde alleen dat de rechter zou
uitspreken dat het Havenak
koord gedwongen ontslagen niet
uitsluit. Bovendien zouden de
vakbonden dat standpunt aan
hun leden moeten overbrengen.
Mr. Boot besloot na afloop van
de pleidooien dan ook geen uit
spraak in formele zin te doen.
Hij filosofeerde wat over het
conflict en stelde vast dat beide
partijen het erover eens zijn dat
gedwongen ontslagen in bepaal
de gevallen mogelijk zijn. Hij zei
te hopen als katalysator in het
conflict een functie te hebben
gehad en zond EBS en de bonden
heen met de woorden: „Ik hoop
dat u eruit komt met z'n allen",
bestuurder D. ter Wisscha van
de Vervoersbond FNV zei dat de
bonden zich gaan beraden over
de nu ontstane situatie. Hij zei
wel van mening te zijn dat er
meer tijd moet komen om over
eenstemming te bereiken tussen
alle betrokken partijen.
EBS-directeur 't Hooft zei dat
hij vindt dat de bonden con
structieve voorstellen hebben
gedaan om meer werk te creëren
in de haven van Rotterdam: te
rugdringen van overwerk, min
der inleen van buiten en een
vierdaagse werkweek. Hij heeft
echter niet de tijd om te wachten
totdat dat allemaal is uitge
werkt.
Het sociaal plan van EBS be
helst dat de ontslagen werkne
mers in dienst komen van een
stichting, die nieuw werk voor
hen zoekt. Als de plannen van de
bonden slagen, dan zou dat
nieuw werk elders in de haven
kunnen opleveren, aldus 't
Hooft.
Parijs (anp) - De luchtvaart
maatschappijen Air France en
Alitalia hebben een intentie
verklaring getekend voor sa
menwerking bij vluchten tus
sen Frankrijk en Italië.
De samenwerking vanaf 1 april
gaat zich mogelijk ook uitstrek
ken tot andere landen, zo hebben
de maatschappijen gisteren be
kendgemaakt.
Er komt een reeks diensten tus
sen Frankrijk en Italië onder een
gezamenlijk vluchtnummer, de
zogenoemde codesharing. Bij de
maatschappij die de vlucht uit
voert, kan de partner recht
streeks zitplaatsen reserveren.
Air France en Alitalia blijven
daarbij verantwoordelijk voor
hun eigen exploitatiekosten en
marketing- en verkoopbeleid.
Het samenwerkingsakkoord is
het zoveelste in de internationale
luchtvaart. Maatschappijen zijn
driftig op zoek naar partners om
het hoofd boven water te kunnen
houden. De KLM heeft nog steeds
geen alliantie in Europa.
Woerden (anp) - Rouwkleding en stemmige muziek. Daarmee
begint het personeel van de 22 Nederlandse Superclubwinkels
vandaag aan de opheffingsuitverkoop.
De 141 personeelsleden zijn boos
°P moederbedrijf Philips, dat
weigert te praten over een sociaal
Plan.
Philips besloot twee weken gele
den tot sluiting van de winkelke
ten voor cd's, video's en multime-
diaproducten als cd-roms en cd
's.
»be mensen zijn ontevreden dat
er voor hen absoluut geen af
vloeiingsregeling inzit. Terwijl
'oor de Belgische winkels wel een
sociaal plan overeen is gekomen",
zei gisteren bestuurder L. Voor
puien van de FNV Diensten
bond. Het personeel van de Ne
derlandse winkels dreigt de deu
ren donderdag te sluiten, indien
Perclub niet alsnog met een af
vloeiingsregeling komt.
"iet correct' noemt een woord-
oerster op het hoofdkwartier
van Superclub in België de pro
testactie van het Nederlandse
personeel. „Wij betreuren het na
tuurlijk dat die mensen op straat
staan, maar de feitelijkheden lig
gen er. In België is er een sociaal
plan, omdat we hier met de on
dernemingsraad hebben onder
handeld. Maar in Nederland is er
helemaal geen ondernemingsraad
en is de sociale wetgeving heel
anders. Je kunt geen appels met
peren vergelijken."
De kans op een doorstart voor de
Nederlandse keten is minimaal.
Philips probeerde de winkels eer
der al te verkopen, maar stuitte
op een groot gebrek aan interesse.
De directie van de keten moet nog
een beslissing nemen over een
tiental overnameplannen voor af
zonderlijke winkels. Superclub
heeft in België 61 winkels.
De commerciële ballonvaart is een kleine bedrijfstak met een jaarlijkse omzet van naar schatting 7 tot 10 miljoen gulden.
FOTO ANP
Door Joop van Dalfsen (anp)
De Bilt - In het begin van de
jaren zeventig voeren de eer
ste heteluchtballonnen door
het Nederlandse luchtruim.
Reclame en betalende passa
giers bestonden toen nog
niet. Anno 1997 ligt dat com
pleet anders.
De commerciële ballonvaart is
een kleine bedrijfstak met een
jaarlijkse omzet van naar schat
ting zeven tot tien miljoen gul
den. Recent hebben 19 van de 23
bedrijven die in die sector actief
zijn, zich verenigd in de Profes
sionele Ballonvaarders Neder
land (PBN) met als belangrijkste
doel te overleven.
Beroepsmatige ballonvaarders
ervaren nogal wat zaken als be
dreigend, ook wanneer ze naar
elkaar kijken. „Iedereen heeft zo
zijn eigen manier van werken.
Sommigen gaan wat minder
zorgvuldig om met de regels.
Het gevaar bestaat dat een paar
lieden het voor de rest verknal
len", zegt PBN-voorzitter J.
Weerdenburg.
De nieuwe beroepsorganisatie is
een verklaard voorstander van
het aanscherpen van bestaande
regels. Die lopen achter bij de
ontwikkelingen van de laatste
jaren, vindt de PBN. „Ze date
ren nog uit de tijd dat de bal-
lonsport niet meer was dan een
hobby. Dat is het voor een aan
tal mensen nog steeds, maar er
zijn ook tientallen ballonvaar
ders die er hun boterham mee
verdienen, Dat vereist een ande
re regelgeving", meent secreta
ris J. Haarhuis.
Vrijwilligers
Tot voor kort behartigde alleen
de Koninklijke Nederlandse
Vereniging voor Luchtvaart, de
KNWL, de belangen van bal
lonvarenden. „Die organisatie
wordt hoofdzakelijk geleid door
vrijwilligers. De commerciële
bedrijven vonden het niet langer
passend om daar deel van uit te
maken", aldus de secretaris.
Overigens is de relatie met de
KNWL nog steeds zeer harte
lijk.
Aanvankelijk viel het niet mee
om vrijwel de hele branche bij
de nieuwe organisatie te betrek
ken. „Niet verwonderlijk", zegt
de voorzitter. „Het zijn tenslotte
allemaal concurrenten van el
kaar en bovendien zijn ballon
vaarders enorme individualis
ten. Het gezamenlijk belang gat-
uiteindelijk de doorslag."
De aangesloten bedrijven be
schikken over 120 ballonnen die
jaarlijks ruim 3000 vaarten ma
ken. Dat is ongeveer de helft van
alles wat in Nederland met hete
lucht omhoog gaat. Er werken
tussen de 50 en 75 mensen.
De PBN heeft een ambitieus
programma dat onder meer
voorziet in een verbetering van
de onderlinge communicatie,
verscherping van de regelge
ving, invoering van sancties op
overtredingen en optimalisering
van de veiligheid. De organisa
tie wil een beroepscode invoeren
die veel verder gaat dan de be
staande wettelijke voorschrif
ten. „Passagiers die met een van
onze leden meevliegen, moeten
ervan op aankunnen dat ze in
goede handen zijn. Het lidmaat
schap van de PBN moet voor
taan een waarborg zijn voor
kwaliteit."
Leden die zich niet houden aan
de regels, kunnen rekenen op
forse boetes die kunnen oplopen
tot enkele duizenden guldens.
Ze zijn verplicht een registratie
bij te houden van de vluchten
die ze maken. Dat is nodig om
bij klachten achteraf vast te
stellen wie verantwoordelijk is.
Tijdens een landing ontstaat nog
al eens schade aan landbouwge
was. Een andere veelgehoorde
klacht uit de agrarische sector is
dat koeien op tilt slaan door
laag overkomende of landende
ballonnen. „Om de dialoog met
de boeren zo goed mogelijk te
laten verlopen, maken we in hun
eigen bladen een centraal meld
punt voor klachten bekend."
Aanscherping
Met een aanscherping van de re
gelgeving wil de PBN vooruit lo
pen op de invoering van Europe
se voorschriften in 2000. Zo is
het de nieuwe organisatie min of
meer een doorn in het oog dat
een eenmaal gebreveteerde ge
zagvoerder in alle soorten en ty
pen ballons mag varen. „Het
maakt daarbij niets uit of hij één
passagier meeneemt of twintig.
Wij vinden dat dit wel verschil
zou moeten uitmaken."
De ontwikkelingen in
de auto-industrie vol
gen elkaar in hoog
tempo op. Niet alleen
in technologisch op
zicht, maar ook de
distributie verandert
de komende jaren.
Schaalvergroting is
het sleutelwoord.
Door Kees Bechtold
Uw auto, één stuk hoogwaardi
ge technologie, heeft er net de
brui aangegeven. Via een satel
lietverbinding communiceert de
computer in uw auto met de
werkplaats. Op afstand kan de
diagnose worden gesteld. Ge
lukkig! Het is maar een kleinig
heidje. De monteur rukt uit met
zijn mobiele werkplaats en de
juiste attributen. Binnen een
mum van tijd krijgt hij uw wa
gen weer aan de praat. Vergt de
ingreep meer tijd, dan neemt de
monteur een bruikleenauto mee,
zodat u verder kunt.
Leo Knijn, voorzitter van de Ne
derlandse Dealer Associatie
(NDA), schetste deze week dit
beeld in het jaar 2010 tijdens
een congres van de NDA in de
RAI in Amsterdam. Dat er veel
gaat veranderen iseen uitge
maakte zaak. En niet alleen in
technologisch opzicht. Ook de
distributie van auto's zal op een
heel andere manier geschoeid
gaan worden. De 80 jaar geleden
door autofabrikant Ford geïn
troduceerde filosofie van één
dealer die binnen een bepaald
gebied het alleenrecht op de ver
koop van het automerk heeft
zijn langste tijd gehad.
Concurrentie
Schaalvergroting is ook in de
autobranche het sleutelwoord
om het hoofd boven water te
kunnen houden. „De Europese
automarkt is grotendeels verza
digd. Er is een gigantische con
currentie tussen fabrikanten die
over de hoofden van de dealers
wordt uitgevochten. De rende
menten worden steeds lager. Je
ziet al een indikking van de au
tobranche. Er zijn nog steeds
zo'n 6000 verkooppunten, maar
ze zijn in handen van minder
dealers", zegt een woordvoerder
van de Bovag, de overkoepelen
de organisatie van garagehou
ders. Vorig jaar daalde het aan
tal contractpartners met vier
procent.
Volgens David Beck, voormalig
directeur van de Britse Lex
Groep en nu adviseur op het ge
bied van autodistributie en ma
nagement, volgt Europa dezelf
de weg in als in Groot-Brittan-
nië en de VS. Onder Beek werd
de Lex Groep begin jaren'90 uit
gebouwd tot een van de grootste
autoverkopers ter wereld met
140 verkooppunten en merken
als Vauxhall, Rover, Volvo en
Ford. De omzet bedroeg ruim
twee miljard gulden en jaarlijks
werden totaal 70.000 nieuwe en
30.000 tweedehands auto's ver
kocht.
In Nederland is de Nimox-hol-
ding uit Zaltbommel al jaren op
bescheiden schaal bezig op de
manier waarop de Lex Groep in
Groot-Brittannië opereert. On
der de Nimox-paraplu schuilen
dertien Opel-, Peugeot- en Su-
zukidealers en een leasebedrijf.
Onder andere de gebr. Vullings
met bedrijven in Oisterwijk,
Oirschot en Tilburg behoren tot
de holding. Jaarlijks zijn de der
tien dealers volgens directeur J.
Nefkens goed voor de verkoop
van 8.000 auto's. „Qua inkoop
maakt het niet uit of je klein of
groot bent, maar op deze manier
spreiden we wel de overhead
kosten. Al jaren bewijzen we dat
we op de manier waarop wij het
doen een behoorlijk rendement
valt te behalen. Wij zitten tussen
op een rendement van tussen de
vijftien en twintig procent op
het eigen vermogen. Komt er een
andere vorm van distributie,
dan passen wij ons daar gewoon
aan aan."
Carmax
Die andere vorm van distributie
is aanstaande met de mogelijke
komst van Carmax. Dit nieuwe
bedrijf kondigde twee weken
geleden aan op het voormalige
vliegveld Ypenburg een ver
kooppunt voor verschillende au
tomerken te gaan bouwen.
Daarmee speelt Carmax in op
nieuwe Europese wetgeving, die
sinds vorig jaar toestaat ver
schillende automerken onder
één dak te verkopen. Ze dienen
in afgescheiden eenheden en
met een eigen management aan
de man te worden gebracht. Een
gezamenlijke garage is wel toe
gestaan. De groep investeerders,
afkomstig uit de bestaande we
reld van autodealers en uit krin
gen van vastgoedondernemers,
wil Carmax in zeven Europese
landen introduceren. In heel Eu
ropa denken de initiatiefnemers
meer dan honderd miljoen gul
den te investeren. Boks daar
maar eens tegen op als kleine
dealer.
Overigens is nog maar de vraag
of de fabrikanten deze samen
klontering van merken zien zit
ten. „Fabrikanten zien het niet
graag dat merken bij elkaar zit
ten. Wij zijn daar ook kien op",
zegt Wim de Heer, commercieel
directeur bij de importeur van
Opel in Sliedrecht. „Maar wij
niet alleen. Kijk naar BMW. Dat
is aan het hergroeperen. Je ziet
geen BMW-dealers met nog een
ander merk. Wij zullen ook heel
veel moeite doen om te voorko
men dat er grote bedrijven ko
men waarin enkele of meer mer
ken huizen."
I I I I I
ZATERDAG 1 FEBRUARI 1997
overigens wel begrip voor dat er
banen verdwijnen.
Minder begrip is er bij collega-
bond De Unie. Deze gelooft niet
in de oplossing die KNP Leykam
aandraagt om de problemen op te
lossen. Bestuurder S. Reijnders
vindt dat de directie de zaken
verkeerd aanpakt door te kiezen
voor een simpele kostenreductie;
een weg die al eerder is bewan
deld door afscheid te nemen van
250 mensen.
Van onze verslaggever
Breda - Enkele jaren terug was het nog een bedrijf met een gou
den toekomst, maar gisteren werd Emsta Seatings uit Breda,
producent van trein- en busstoelen, failliet verklaard. Ondanks
mooie orders van de Nederlandse en Belgische Spoorwegen,
ondanks grote waardering en zelfs lof voor de vandaal-besten
dige stoelen.
Curator mr. C. van Lanschot
hoopt dat gesprekken dit week
einde nog tot een overname kun
nen leiden. De curator heeft daar
om de 38 personeelsleden van
Emsta nog geen ontslag aange
zegd. Opmerkelijk is dat Emsta
niet eerst uitstel van betaling
heeft aangevraagd, zodat de be
windvoerder in een periode van
relatieve rust de mogelijkheden
tot voortzetting kan bestuderen.
Van Lanschot toont zich daar
verbaasd over: „Ik weet niet
waarom dit zo is gedaan."
Snel handelen is daarom gebo
den. Vandaag spreekt de curator
met gegadigden. „Al voor het fail
lissement waren er overname
kandidaten," zegt de curator.
Tenminste één van hen liet de
overname afketsen op de slechte
financiële positie van Emsta. De
belangrijkste crediteuren zijn de
handelserediteuren 3,3 mil
joen) en de bank 3 miljoen).
„Per saldo zal er een negatief ver
mogen op de balans verschijnen,"
zegt Van Lanschot.
Een faillissement bevrijdt Emsta
van haar schulden. Maar Van
Lanschot is voorzichtig. Hij durft
niet te zeggen of het 'de vooropge
zette bedoeling is geweest' om
Emsta zo overname-rijp te ma
ken. Emsta schreef de laatste
twee jaar rode cijfers. Saneringen
die circa dertig arbeidsplaatsen
kostten, mochten niet baten. Over
1996 is ongeveer twee miljoen
gulden verlies geleden op een om
zet van dertien miljoen gulden.
Ondanks de grote investeringen
in het openbaar vervoer hebben
toeleveranciers van de ov-bedrij-
ven de pin op de neus gekregen.
Emsta heeft de kosten onvoldoen
de kunnen aanpassen aan de har
de prijsdruk, zegt curator Van
Lanschot. Het bedrijf kampte bo
vendien met overcapaciteit, ter
wijl sommige activiteiten te ar
beidsintensief waren om rendabel
te kunnen worden.
Emsta, dat begin jaren negentig
scheidde van trekhakenfabrikant
Tobo in Made, was in 1993 nog
een van de grootste fabrikanten
van bus- en treinstoelen van Eu
ropa. In dat jaar maakte directeur
B. Scholte orders ter waarde van
47 miljoen gulden bekend. Emsta
mocht 520 intercity-wagons van
de NMBS en 220 interregio-wa-
gons van de NS van stoelen voor
zien. In 1996 had de fabriek 110
werknemers moeten tellen. Maar
de werkelijkheid bleek te taai.
Bestuurder R. van den Bergh van
de Industriebond FNV uitte in
oktober zijn diepe bezorgdheid
over de toekomst van Emsta. Di
recteur B. Scholte ontkende toen
overigens in alle toonaarden dat
er problemen zouden zijn bij het
bedrijf. Van den Bergh zegt dat de
werknemers de laatste maanden
keihard hebben gewerkt om het
hoofd boven water te houden: „Er
zijn zelfs plusjes gescoord." Hij
heeft zijn hoop gevestigd op de
doorstart.
Voorburg - Ondernemers in de industrie verwachten dat de werk
gelegenheid in het eerste kwartaal van dit jaar licht zal dalen. Uit
de meest recente conjunctuurtest van het Centraal Bureau voor de
Statistiek (CBS) blijkt dat de werkgelegenheid in de zakelijke
dienstverlening nog iets zal toenemen. De ondernemers in de in
dustrie verwachten een goed eerste kwartaal met een toename
van de buitenlandse afzet en bedrijvigheid.
Woerden - Warenhuisketen Vroom en Dreesmann (13.500 werk
nemers) zal de komende drie jaar de toeslagen voor het werken 's
avonds en in de weekeinden niet verlagen. Dat is een van de on
derdelen van het CAO-akkoord dat directie en bonden donderdag
sloten. De bonden zijn er fel op tegen dat de winkeltijden steeds
maar worden verruimd.
Amsterdam - Het warenhuisconcern KBB breidt zijn Hema-win-
kelketen in België flink uit met de overname van 16 Sarma-win-
kels, voorheen eigendom van de Belgische GEB Group. Daarnaast
worden er nog twee vestigingen geopend. Vijf Sarma-franchise-
nemers kunnen een Hema-winkel opzetten. Dit heeft KBB giste
ren bekendgemaakt.
Van onze verslaggever
Breda - Zoals het overleg in de Europese Unie er nu voorstaat,
kan er over één jaar overeenstemming zijn over de invoering
van een digitale tachograaf voor het beroepsvervoer. Medio
1999 zouden dan de eerste vrachtwagens en bussen van de
nieuwe apparatuur voorzien kunnen worden.
Dat zei mevr. S. Maier, hoofd
Hoofafdeling Wegvervoer van het
Ministerie van Verkeer en Water
staat gisteren in Breda op het
symposium 'De tachograaf: wel of
niet heilig?'. De bijeenkomst was
georganiseerd door Triptech In
ternational, een bedrijf dat zich
bezig houdt met het vervaardigen
van software voor verkeers- en
vervoerstromen.
Maier verwacht dat volgens het
huidige schema in 2005 het me
rendeel van het beroepsvervoer
voorzien kan zijn van de digitale
tachograaf. Er moet wel nog be
paald worden welke categorie wa
gens de nieuwe apparatuur krijgt.
Volgens Maier gaat het in elk ge
val om het internationale goede
ren- en personenvervoer. „Daar
zouden verder ook alle grote
vrachtwagens en de wagens en
bussen die de langere nationale
ritten uitvoeren bij kunnen ho
ren," aldus Maier.
Maier noemde invoering van de
digitale tachograaf - die voorzien
is van een smartcard in plaats van
de ouderwetse schijf - 'een zegen'.
„Er is minder fraude mogelijk, het
apparaat registreert meer en be
ter, waarschuwt als de snelheid te
hoog is en geeft informatie over de
rij- en rusttijden. Dat leidt tot be
tere bescherming voor de werkne
mers, een betere concurrentiepo
sitie en een grotere verkeersveilig
heid."
Over twee jaar behoren deze
schijven tot het verleden.
FOTO DE STEM/BEN STEFFEN
Wil de invoering van de digitale
tachograaf echt goed aanslaan,
dan is het wel van belang dat op
Europees niveau harmonisatie
van wetgeving plaatsvindt, aldus
Maier. Dat lijkt echter nog een
lange weg. „Maar wellicht kunnen
we al een aantal basisregels over
bijvoorbeeld snelheden en overbe-
lading op elkaar afstemmen."