Weekend Peter R. de Vries, de Goeroe van de Nederlandse Misdaadverslaggeving Het trauma van Heiligerlee Naak PETER R. DE V DE STEM pE STEM ZATERDAG 1 FEBRUARI 1997 E2 m. Door Dirk Vellenga ■P De slachtoffers zijn geborgen, de restanten van wagens en kanonnen zijn voorgoed weggezakt in de modder. De tijd wil alles vergeten, zo lijkt het. Maar het tv-program- ma Netwerk dacht er anders over. De won den gaan weer open, schimmen laten zich horen in de mist van eeuwen. Geheime documenten tonen aan dat alles mis ging wat er mis kón gaan. Dat er van al les schortte aan de communicatie tegen de legertop en de politiek verantwoordelijken. Dat heel veel menselijk leed misschien voor komen had kunnen worden. Het slagveld spreekt opnieuw, beschuldigt, legt een nieuwe last op de schouders van de schriele Voorhoeve en onze kleine natie. Was dit nodig, was dit het allemaal waard? Vragen vliegen als windflarden over het kale land. Nederland heeft een nieuw militair schandaal en het heet: Heiligerlee. De camera's strijken over de moerassen in een afgewaaide hoek van Groningen. Oude geschriften geven de datum prijs: 23 mei 1568. lodewijk van Nassau denderde met 3900 geuzen vanuit Duitsland het land bin nen. Had hij goed naar de weerberichten ge luisterd? Had hij de aanval niet 48 uur uit moeten stellen? Deskundigen plaatsen hun vraagtekens. Door de drieste cavalerie-aanval sneuvelde Adolf van Nassau, de broer van Lodewijk. Goed, de Spanjaarden lieten zich vervolgens in een hinderlaag lokken, maar dat neemt niet weg dat er op de strategie van de Nas- saus het nodige aan te merken is. Waarom bijvoorbeeld kreeg Willem van Oranje niet op tijd inzage in de gegevens over de vijand? Hij was per slot van rekening de Vader des Vaderlands! De velden van Heiligerlee liggen roerloos in de winter, koppig als de mensen in de buurt die er niet meer over willen praten. Ze schudden hun Groninger koppen, maar je ziet hoe ze gebukt gaan onder persoonlijke tragedies, In het dorp staat een museum. Dat is waar. Maar het is een klokkengieterij museum, niet een huis waar de slag in volle glorie herleeft. Heiligerlee heeft een duivelse klank gekre gen. De bloedsporen van Heiligerlee lopen als een pijnlijke aanklacht door de school boekjes. Na de dood van de eerste Nassau volgden de lafhartige aanslagen op Willem van Oranje. Willem werd uiteindelijk ver moord, zo weet Netwerk nu definitief aan te tonen. De oorlog die daar in Groningen be gon, verscheurde het vaderland: boven de ri vieren luisterde men naar Calvijn, in het zui den volgde men de paus. De rampen volg den elkaar snel op, de wereldstad Antwer pen viel, steden als Leiden en Breda werden belegerd en uitgehongerd. En de ellende duurde 80 jaar! Stel je voor, 80 jaar, dat is 16 keer de Tweede Wereloorlog! Heiligerlee, Nieuwpoort, Atjeh, Maastricht, Srebrenica. Wij Nederlanders hebben in de geschiedenis weinig gevochten, maar de pijn duurt des te langer, De veldslagen bezorgen ons geweten ongeneeslijke littekens. Vrede betekent in dit land niets andere dan een eindeloos proces van onderzoek, boetedoe ning, herwaardering, van Voorhoeves en achterhoedegevechten. Nederland kan niet met slagen omgaan. La ten we er maar eerlijk voor uitkomen. We zijn niet geschapen voor massale herdenkin gen en indrukwekkende oorlogsmusea. We zijn niet trots op de helden van de strijd, zo- ais ze dat in andere landen zijn. We zijn een klein land met een grote krijgsangst. ia, we zijn een beetje vreemd. Daarom ontmoeten rip in de 'Je staat steeds aan de afgrond van het leven' Door Sjors van Beek en Henk Langenberg TrKt^ Vakman. Hufter. Ijdeltuit. Sensa tiezoeker. Geen etiketje of het is Peter R. de Vries wel opgeplakt. Neêrlands bekendste misdaadverslaggever wordt bejubeld en verguisd. Bewierookt en verketterd. „Soms vraag ik me zelf wel eens af: kan ik wel tegen kritiek? Mijn vrouw vindt dat ik er Si berisch onder blijf. Ze mogen alles van me zeggen. Ze mogen me arrogant noemen, een klootzak. Maar als ze aan m'n integriteit ko men, sla ik terug. Ze mogen niet zeggen dat ik niet eerlijk ben of mijn woord niet nakom". Een nagelnieuw kantoor op een Hilversums industrieterrein. Justitie-dossiers keurig ge rangschikt op tafel, de brandkast quasi-non- chalant geopend. Peter Rudolf de Vries him self is van top tot teen gesoigneerd: modern gekapt, modieus Armani spijkerhemd, dito broek. „IJdel? Ja, toch wel. Of laat ik het zo zeggen: ik wil niet ondergewaardeerd wor den." Van beginnend schrijvertje bij De Telegraaf in twintig jaar opgeklommen tot de Goeroe van de Nederlandse Misdaadverslaggeving. Veelbesproken, veelbekeken. „Ik doe nu toe vallig tv, maar mijn hart ligt bij het schrijven. Ik ben een journalist die toevallig ook presen teert. Niet een presentator die ook wat jour nalistiek werk doet." Bijzonder „Mijn werk is mijn le- ven," zegt de veertig jaar geleden in Aals meer geboren De Vries. Dat leven, dat werk, het is niet leuk, het is bijzonder. „Omdat je steeds aan de rand van de af grond van het leven staat." De loopbaan begon in dienst, waar De Vries zijn eerste stukjes schreef voor het blaadje Appèl. In 1977 werd hij aangenomen bij De Telegraaf. „Daar had ik het geluk dat ik wat affaires op mijn weg kreeg. Zo ging het balle tje rollen. En ineens werd ik misdaadverslag gever genoemd." In 1987 werd De Vries hoofdredacteur van het weekblad Aktueel. Vier jaar lang. Daarna werd hij eigen baas, werkend voor Panorama, het Algemeen Dagblad en de Tros. Met Jaap Jongbloed begon hij het tv-programma Crime Time. Sinds 1995 heeft De Vries - onder steund door achttien medewerkers - bij RTL4 zijn eigen programma. Tussendoor schreef hij nog zeven boeken. Gehuwd, twee kinderen, een hond. Peter R. de Vries, misdaadverslaggever. De Vries: „Mensen denken wel eens: die moet wel briljant zijn. Maar ik ben bereid altijd één stap meer te zetten dan collega's. Als het moet, rij ik ergens vijf keer of tien keer langs, steeds voor niks. Maar de elfde keer lukt het. „Een goede organisatie, veel investeren. Toen fax en mobiele telefoons him intrede deden, kocht ik die meteen zelf. Thuis heb ik een vol ledig ingericht kantoor, een enorm archief. En de factor geluk moet ik ook niet uitscha kelen. Zo kwam ik bij De Telegraaf nog nét binnen voordat daar een jarenlange perso neelsstop kwam." „Ik loop niet mee in de kudde. Ik heb een be paalde mate van onverschrokkenheid, van geestelijke onafhankelijkheid. Als het er op aankomt, laat ik me door niets en niemand dwingen, ongeacht de consequenties. Ik laat me niet imponeren door gezag en autoritei ten." Wat vinden anderen van Peter R. de Vries? Gerard van Zuuren, oud-medewerker bij het blad Aktueel: „Als mens vind ik het een af schuwelijke hufter. Altijd 'ikke, ikke, ikke'. Maar hij kan helder schrijven, heeft goede bronnen en weet mensen altijd zó te paaien dat ze hun verhaal doen. Daarna kan hij ze overigens genadeloos laten vallen. Hij is eer zuchtig en nietsontziend. Soms pakt hij de dingen erg goed aan. En soms denk ik: 'Lui, je hébt helemaal geen verhaal! Publicéér dan ook niet'." Klaas Wilting, woordvoerder van de politie Amsterdam: „De Vries maakt knappe pro gramma's. Ik heb altijd positieve contacten met hem, hij heeft me nog nooit verkeerd ge citeerd. Goede informanten, een goed team om hem heen, en hij is deskundig. Hij inves- Peter R. de Vries (links) laat zich filmen op de plaats van een misdrijf. teert nu eenmaal veel in politie- en justitieza ken en dat levert uiteindelijk altijd wat op. Al moet je uitkijken dat je je niet laat gebruiken door die criminele informanten." Jaap Jongbloed, indertijd presentator van Crime Time: „Met De Vries is niets fout. Een gepassioneerde, integere man. Zijn privé- en zakenleven lopen volkomen door elkaar heen. Om drie uur 's nachts kwam er wel eens een fax. Dan had Peter weer wat te melden." Advocaat Theo Hiddema: „De Vries? Een mier, altijd bezig. Hij heeft een grote aantrek kingskracht op criminelen, maar hij weet het kaf van het koren te scheiden. Kansloze kwesties gooit hij subiet van zich af. Hij laat zich niet op sleeptouw nemen, is volstrekt on afhankelijk en verkoopt geen zoete praatjes." Advocaat Max Moszkowicz, juridisch leer meester van De Vries: „Een vakman, inder daad. De Vries is een vasthouder. Ook na een interview blijft hij contact houden met zijn klanten." De Vries zelf: „Nazorg is de sleutel tot goede contacten. Je moet mensen ook het gevoel ge ven dat je echt belangstelling hebt, en niet al leen belt voor een stukkie." Heineken i De naam van De ft Vries is onverbreke lijk verbonden aan een aantal grote af faires. Zoals de ont voering van biermag naat Freddie Heine ken in 1983. De Vries onderhield later goe de contacten met de gevluchte ontvoerders Cor van Hout en Willem Holleeder. De derde ontvoerder, Frans Meijer, spoorde hij op in Paraguay. „Mijn mooiste scoop," zegt De Vries zelf. De paspoortaffaire zorgde in oktober 1995 voor veel opschudding. De Vries liet tv-kij- kend Nederland zien hoe makkelijk het is om op de Nederlandse Antillen een vals paspoort te krijgen. En dan de 'floppy-affaires': tot twee keer toe kreeg De Vries gestolen diskettes in handen gespeeld. Langs welke weg is altijd een raad sel gebleven. Het eerste setje werd eind 1994 gestolen bij de Amsterdamse officier van jus titie Jo Valente thuis. Het tweede setje werd onlangs ontvreemd op het hoofdkantoor van het Landelijk Rechercheteam (LRT). In beide gevallen bracht De Vries de inhoud naar bui ten. De 'heling van informatie' zorgde voor veel commotie. De Vries: „Als een ander programma citeert uit geheime stukken die gelekt zijn van een ministerie, hoor je daar nooit iemand over. Terwijl dat toch óók strafbaar is: diefstal of schending van het ambtsgeheim. Vind ik niet erg, maar begin dan niet steeds tegen mij als ik gestolen floppy's gebruik." Tijdens de meest recente LRT-affaire moest De Vries diep buigen. In tegenstelling tot de 'Valente-floppy's' bleek op de LRT-diskettes uitsluitend 'boterzacht' inlichtingen-materi aal te staan: tips van informanten, vaak ve nijnige achterklap, die niets met lopende op sporingszaken te maken hadden. Haas Wilting: „De LRT-zaak was niet zijn beste uitzending. Er zat te veel suggestie in." Theo Hiddema: „Hij heeft ditmaal mensen besmeurd met zaken waarvan hij weet dat het onzin is. Daarmee ondergraaft hij zijn eigen reputatie." Marcel van Dam, in het discussie-programma Het Lagerhuis: „Uit nodeloze sensatiezucht is de eer en goede naam van mensen door het slijk gehaald." Gerard van Zuuren: „De Vries weet verrotte goed hoe het werkt: mensen komen met de meest wilde verhalen die je moet checken en dubbelchecken. En dat weet hij nu ineens niet meer. Hij is de realiteit een beetje uit het oog verloren." De Vries zelf bood in een tweede uitzending op tv publiekelijk excuses aan voor het feit dat hij bij sommige betrokkenen geen weder hoor had gevraagd. Het leverde de man die zichzelf gekscherend Peter Relatie De Vries noemt, een nieuwe bijnaam op: Peter Rectifi catie De Vries. „Ik had een reactie moeten vragen. Een foute taxatie mijnerzijds. Het was dom, inder daad," blikt hij terug. Frits Abrahams in zijn column in het NRC: „Twee uur 'misdaadverslaggeverij' met ont hullingen die geen onthullingen bleken te zijn, maar roddels gebaseerd op de koffieleu- terpraat van obscure politie-informanten. Een onbegrijpelijke blunder." De Vries over columnisten: „De ergste kritiek komt vaak van mensen die ik nog nooit op een onthulling heb kunnen betrappen. Achter hun bureau maken ze puntige stukjes. Maar als je dit soort diskettes niet zelf in je bezit hebt, is het altijd makkelijk oordelen." Klaas Bruinsma Misschien wel de zwaarste kritiek kreeg De Vries te ver duren naar aanlei ding van zijn bericht geving over de Am sterdamse topcrimi neel Haas Bruinsma. Of beter gezegd: het ontbreken van die berichtgeving. De Vries zou nooit een letter hebben geschreven over de godfather van de vaderlandse penose. In ruil daarvoor zou hij tips en informatie heb ben gekregen over onderwerpen die Bruins ma en consorten beter uitkwamen. „Aantoonbaar niet waar," stelt De Vries nog altijd. „Ik heb een verhaal geschreven over de moorden waarmee Bruinsma in verband werd gebracht. Bovendien: ik heb geleerd geduld te hebben. Je moet niet van elk gesprek met ie dereen meteen een stukkie tikken. Soms heb je tien keer méér aan een contact als je het eerst eens een half jaartje aankijkt, een paar ontmoetingen hebt. Met Bruinsma zat ik net Het visitekaartje van De Vries. in de fase van contact leggen. En toen werd hij afgeknald." Felste kritikaster in dertijd was Parool journalist Bart Mid delburg, die openlijk stelde dat De Vries de p.r.-man was van Bruinsma. Middelburg - die het syndicaat van Bruin sma blootlegde en daarom op diens do denlijst belandde - wil er nu niets meer over zeggen. „Dan lijkt het een kruistocht tegen De Vries. Dat is hij niet waard." Strategie Begin vorig jaar hield Middelburg echter een lezing in Rotter dam. Daarin werd De Vries afgeslacht. Volgens Middelburg heeft de georgani seerde misdaad een strategie in drie fasen tegen de pers. Eerst wordt de journalist 'inge kapseld': vertel hem heel veel in vertrouwen en hij kan het niet meer opschrijven. Doet de journalist dat toch, dan pleegt hij 'verraad' met alle consequenties van dien. Als tegenprestatie krijgen dergelijke journa listen tips. Of floppy's. In de tweede fase wordt geweld gebruikt te gen onwillige journalisten, in fase drie wordt zijn krant bestookt met gerechtelijke proce dures. Een klassiek voorbeeld uit fase 1, zo liet Mid delburg weten, is Peter R. de Vries. Smaad, vond De Vries, en stapte naar de rechter. Daar ving hij echter bot. De rechtbank oor deelde dat De Vries 'zich aan de zijde van Bruinsma heeft geschaard en in die positie activiteiten heeft ontplooid'. Het gerechtshof sprak ronduit van een 'wederzijds profijtelij ke situatie'. De Vries nu: „Middelburg heeft me onheus behandeld. De hele zaak Bruinsma was een 'Parool-affaire'. En zoals u weet, loop ik niet mee in andermans affaires. Ik zocht gewoon een eigen invalshoek." Gerard van Zuuren: „Bij Aktueel mochten we gewoon niet over Bruinsma schrijven, zelfs niet toen hij doodgeschoten werd. Terwijl het toch de grootste crimineel van Nederland was." De Vries is vaker verweten dat hij te innige banden had met criminelen. Heineken-ont- voerder Van Hout bijvoorbeeld. De Vries: „Daar had ik inderdaad contact mee. Maar als iemand crimineel is, kan ik er toch nog wel koffie mee drinken?" Peter R. de Vries. Journalist. Postbus 5182, 1410 AD Naarden. Telefoon: 06 - 53-47-8528, fax 035 - 6952528. Van Zuuren: „Hij ging zéér amicaal met die ontvoerders om. Heeft ze, toen ze op Sint Maarten zaten, zelfs geholpen uit handen van de Nederlandse politie te blijven." De Vries: „Is Van Zuuren daar bij geweest dan?" Ander verhaal: De Vries zou al tijden contact hebben met de spoorloze Heineken-ontvoer- der Frans Meijer. Pas toen het, zoals Moszko wicz het noemt, 'publicitair interessant werd, onthulde De Vries de verblijfplaats. „Absoluut gelul," verzekert De Vries. Maar het gerucht dat hij zijn informanten bij de politie - zoals oud-rechercheur Martin H, de latere moordenaar van Bruinsma - betaal de, maakt De Vries pas echt boos. „Dat is een kwalijke bewering. Als iemand dat kan aantonen, treed ik morgen terug uit de journalistiek. Weet je: als er iets compro- mitterends over mij te melden viel, was dat in die twintig jaar heus wel boven water geko men. En echte uitglijders? Ik kan eigenlij!1 niets bedenken waarvan ik zeg: 'Oh jee, daar ben ik ingetuimeld." Van Zuuren: „De Vries heeft een beetje last van hoogmoed. Binnenkort gaat hij nog wel een keer op zijn bek." Kritiek, tot slot, is er ook op de vorm waarin al die primeurs worden gepresenteerd. Hiddema: „Bij de tv mag niet meer gezapt worden, hè. Dus moet je beelden hebben het publiek vreet. En wat willen de mensen' Bloed en tranen." Van Zuuren: „De Vries wil alles romantise ren. Een moord sec beschrijven is niet t genoeg, er moeten plassen bloed bij. Het gaat gewoon om de kijkcijfers. Ze zullen het altijd ontkennen. Maar het was bij Crime Time wel het eerste waar ze elke maandagmorgen op teletekst naar keken." „Waanzin," verzucht De Vries. Nederland zal het in ieder geval nog lang r» hem moeten doen, kondigt hij aan. „Ik ben geen passant. Ik weet dat ik dit werk overviel jaar nog doe. Ik ben er goed in, kan ook niks anders." „En al die kritiek? Ach, jalousie de métier, he Ik ben er aan gewend, het doet me niets meen Mijn devies is niet voor niets: zonder strijd geen overwinning." arniel Ham Huilen is geen kunst en toch huilen. Geen recensent is me als hij schrijven kan dat de tra hier vier over de wangen drupt totenlieder of Letzte Lieder moet een vochtig oog bereikt nat. Voor Puccini's Madama Buttei De tragiek van het meedoger gelaten naieve bruidje vraagt zakdoek. Maar ook een goed Nabucco en zelfs Parsifal mikl klier. Niet alleen, of zelfs mine haal, maar vooral door het i decor. Wie zonder snif Va, pei rate, het Slavenkoor dat zingt innering die op gouden vlei naar het verloren vaderland heeft de droeve pech een mis bij te wonen. Maar het is niet alleen muziel brengt. Zelfs grauwe, eentonig iiteit leidt tot het droogwrijven Van het Reves De avonden hameren op één aambeeld is baar - eindigt met een traan. A na dagen in eenzelfde dreun vijfendertig pagina's dofheid oi toonhoogte tenslotte zijn spe hand neemt en vrijwel in vraagt voor zijn doodgeschim] zelfs de hardvochtigste lezer w< niet uitsluitend Frits die het krijgt. Kunst met een echte k ontrol wat makkelijker dan de ander zigs Monument voor een gei weet alleen de in ballet geschc pen, Mike Leighs vorig jaar te de Secrets and Lies sleept iet brengt de kijker in het decor va directe herkenning dus. Ook waarschijnlijk en dat is het verf Een ongehuwde moeder met lende relaties gesproten basta; tje is meteen afgestaan en met van het bestaan van haar zu hoord heeft, leeft ze in Brits dersomstandigheden. De oud! een keurige middle class opvot zodoende een dito beroep. Zt Moeder beseft dat niet, want middellijk na de bevalling bi men. Zij ontdekt pas dat ze moet zijn van een donkere Am tieliefde, als het oudste kind haar wortels. De andere hoofdpersoon is moeder. Een typisch geval va onappetijtelijk puffend dikke moederlijke zorgen van zijn zi lijk vak heeft kunnen leren. H een studio voor bruidsreport daardoor een behoorlijke bo genote consumeert die met tentie. Schoonzus en geacc vallen daarom, hoe zeer haar den geeft, buiten haar wereld immers achter zich gelaten. Voor de buitenwacht leeft het gestelde, traditionele harmoni af en zij richt volgens glossy-v werkzaam de nieuwe woning i in de modeibehuizing ook een geheim. Eega heeft een klein niet vrucht te dragen. Met alle gens komt het goed in de film barbecue worden de geheir onthuld. Of dat verhaal de herkenning rechtstreeks bij de film betrekt, Zonder verzachtende leugen mand. Het is ook niet de identi langrijkste figuren, want als hi draaien zou driekwart van alle men zijn. Wie staat bijvoorbeel omgekomen societycomponisl kertijd koesterde in de rijkdom wegcijferende echtgenoot en bende maitresse om op die Kieslowski's veel geprezen Trc te kunnen waarderen. Het is niet de simpele rechttoa ling die trekt en ontroert. Goe tijden of Goudkust zouden d; nen boeien. Evenmin het tegei geloofwaardige. Want dan wc haal automatisch 'holde Kunst verwerkte thema, het zijn tipje van de sluier oplicht stroom van minstens accept; klanken die naar de zakdoek c Het zijn niet de leugens en no hullende waarheid die in Secre bliek tot een onderdrukte snik drie andere dingen, en per se normale voor ieder dagelijks te ving, de droeve verzuchting va graaf dat het hem niét lukt het sen om wie hij buitengewoon de met elkaar te laten leven e. verklapte geheim, wie de vade natuurlijke dochter is. De sue Z|jn kijker onbedwingbaar opc product van een incestueuze lii en zus moet zijn, is te zwaar e onthuld te worden. Wie huilt, beseft dat hij in moe kelijke fotografie twee tevens zeer eerlijkheid ook oplucht wordt het niks en met naaki minder. de itenc

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 42