HH11 SS Piet doet het voor de gabbers (D 0 Ql H 0 TJ O O R&B gaat het maken Een nieuw land, een nieuwe cultuur H Vereniging 31 komt op voor jongeren in Europa 1 1) No Doubt - Don't Speak 2 2) Gabber Piet - Hakke Zagge 3 3) Spice Girls - 2 Become 1 4 (14) No Mercy - When I die 5 4) Madonna - Don't cry for me Argentina 6 9) Zxibit - Paparazzi 7 6) Gala - Freed from desire 8 8) Mc Race - Fuck the Macarena 9 5) Marco Borsato De Waarheid 10(l3)Ginuwine-Pony 11(7) 3T -1 Need you 12 (11) Hakkuhbar - Gabbertje 13 (56) BN'ers voor BNN - Hij gaat voor C.' 14 (12) Toni Braxton - Un-Break my heart 15 (10) Flamman Abraxas Feat) Mc Remsy - Good to go 16(15) Khaled - Aicha 17 (20) Whitney Houston - Step by step 18 (23) Grooveyard - Mary go wild 19 (17) AZ Yet - Last night 20 (16) Babra Steisand/Bryan Adams - I finally found someome 21 (18) 2 Pac -1 ain't mad at 'cha 22 (69) En Vogue - Don't let go (love) 23 (44) Erik Huizebosch - Hulzebosch, Huizebosch 24 (26) Robert Miles Feat) Maria Nayler - One one 25 (21) Braids - The -1 can't help myself 27 (38) Red 5 - Da beat goes 28 (27) Critical Mass - Happy generation 29 (22) Dune - Who wants to live forever 30 (24) Linda Ross Jessica - Lange nacht 31 (28) Prodigy - Breathe 32 (47) Sarah Brightman Andrea Bocelli - Time to say goodbye 33 (25) Backstreet Boys - Quit playing games 34 (34) LL Cool J -1 need love/Mama said knock you out 35 (31) Van Dik Hout - Laat het los 36 (35) Rene Froger - In dreams 37 (33) Total Touch - 'One moment your mind' 38 (42) ICT - Lasciati Tentare 39 (29) Nasty - Een moment zonder jou 40 (32) Ghetto People Feat) L-Viz - In the ghetto 41 (30) Charly Lownoise Mental Theo - Streetkids 42 (52) Anneke Douma - Bonkevaart 43 (49) Faithless - Salva Mea 44 (40) Delinquent Habits - Tres delinquentes 45 (36) Peter Andre I feel you 46 (76) George Michael - Older 47 (48) Guus Meeuwis Vagant - Verliefd zijn 48 (45) Total Touch Somebody else's lover 49 (39) Blackstreet Feat) Dr) Dre - No diggity 50 (37) Nakatomi - Sing 51 (46) Faithless - 'Insomnia' 52 (41) Rob de Nijs - Banger hart 53 (43) Paradisio Bailanao 54 (50) Snoop Doggy Dogg - Snoop's upside ya head 55 (55) Kakkertje - Kakkertje 56 -N-Sync) -1 want you back 57 (62) De nachroaf Frans Theunisz - Zing 'ns eve, spring 'ns eve 58 (60) Nada Surf - Popular 59 (53) Andre Rieu - The last rose 60 (82) Puff Johnson - Over and over 61 -David Bowie - Little Wonder 62 (63) Urban Dance Squad - Temporarily expendable 63 -De Mosselman Mossels 64 (61) Kaieef - Golden Brown 65 (58) Clouseau - Nobelprijs 66 -The Offspring - All I want 67 (74) Armand van Helden - The funk phenomena (old school) 68 (65) BZN - MaMa 69 (66) Metallica - Mama said 70 (72) Blossom - Bicycle race 71 (59) Jiskefet - Hemel 72 (57) The Artist Betcha by golly wow! 73 (86) Chris Rea/Shirley Bassey Disco La Passione 74 (73) Zucchero Sugar Fornaciari - Cosi Celeste 75 (81) K's Choice - Dad 76 (70) Spice Girls Say you'll be there 77 (68) Kristine W - Land of the living 78 (78) Jamiroquai - Cosmic girl 79 (71) Lois Lane - Simply beautiful 80 -McLyte - Cold rock a party 81 (98) Velvet - Weg van jou 82 -Dare van Dijk - Je kan de hele wereld aan 83 (80) Elton John 8> Luciano Pavarotti - Live like horses - 86 (87) Donna Lewis -1 love you always forever 87 (95) Reef - place your hands 88 (83) Mariah Carey - Forever 89 (89) Andrea Bocelli - Vivo per lei 90 De Kast - De ideale vrouw 91 (84) Celine Dion - It's all coming back to me now 92 (88) Farahy - Wake Up 93 (85) Anita Meyer - De warmte in je hart 94 -Texas - Say what you want 95 -Mark Morrison Horny 96 -East 17 - Hey Child 97 -Lisa Stansfield - People hold on 98 -De Havenzangers - Hallelujah 99 Herman Brood Van Dik Hout - Pijn 100 (97) Maribelle - Geef mij je hand) Eindredactie Paul Vertinden Reacties: Vind je jezelf heel interessant, heb je een goed idee of wil je gewoon je gal spuwen? Schnjf of bel naar: Ragaal Postbus 3229,4800 MB Breda. Telefoon: 076-5312379. 8W „room Corey ■Letterlijk over mensen gekropen Door Ann Bouwma Soul is terug en het heet R&B. De zwoele, sensuele zangpartijen van weleer zijn verpakt in een heden daags jasje: met stukjes rap en moderne samples en beats. De Amerikaanse hitparade stond er vorig jaar vol mee, nu gaat het in Nederland gebeuren. „Er was hier nog geen markt voor," zegt talent- scouter Harvey Pian, „vaak liepen carrières al stuk voordat een artiest goed en wet begonnen was. Maar het leeft hier wel. Nu R&B groot is in Ameri ka, wordt het ook hier opgepikt". R&B is een rekbaar begrip. De term is eind jaren veertig gemunt, als verzamelnaam voor muziek van de zwarte jeugdcultuur. Daarna raakte de term vrij snel in onbruik, maar werd een paar jaar geleden weer van stal gehaald om een nieuwe stroming in de zwarte muziek naam te geven. Waren het vroeger Marvin Gaye, Stevie Wonder en James Brown die de toon zetten, nu vallen namen als Blackstreet, Keith Sweat, R. Kelly, Genuwine, Teddy Riley, New Edition, TLC, Mary J. Blige. Zelfs grote artiesten als Oleta Adams en Toni Braxton worden bij R&B ingelijfd. Dat is op zich niet zo vreemd, want het draait in dit genre om de kwali teit van de zang. Hoewel er leentjebuur wordt gespeeld bij hiphop, lijkt R&B eerder een reactie op het zware geschut van de rapscene. De muziek heeft een hoog zwij- mel-gehalte, de produkties zijn vaak aalglad en ui terlijk ligt het accent op chique en sexy. Ato Sweat - Dutch R&B Flava heet de verzamel-cd, waarmee de Stichting Popmuziek Nederland het Unsigned Project lanceert. Stromingen in de pop muziek, die nog niet zijn ontdekt of 'getekend', worden met een cd en een tour langs het clubcir cuit onder de aandacht gebracht. In eerste instantie hadden zich maar liefst vierhon derd gegadigden gemeld, voornamelijk uit de Suri naamse en Antilliaanse gemeenschap. Daar zijn uit eindelijk tien artiesten uit gekozen. De eerste sin gle is Talk to me van de meidengroep Dignity, die ontstond na een optreden op een bruiloft. „Nu is onze hobby uitgegroeid tot prioriteit num mer één", zegt Susan Haps (20). „Het heeft lang geduurd voordat er in ons land aandacht voor kwam, in Hilversum hoefde je al helemaal niet aan te komen met R&B. Maar als mensen nu nog niet weten wat het is, dan hebben ze echt zitten sla pen." De misverstanden zijn echter nog lang niet opge ruimd. „Ik wil graag één ding duidelijk maken. Wat je vaak ziet bij andere artiesten en in clips, is veel luxe en sex. Dat is in onze ogen helemaal niet be langrijk, het is in elk geval niet waarover wij willen zingen. Muziek is meer dan koetjes en kalfjes." Bovendien wordt Dignity ten onrechte vaak verge leken met de Spice Girls, zegt Susan. „Zo willen wij absoluut niet overkomen". Almere is dé R&B-city van Nederland, meent zanger Joshua (Siegfried Peroti, 22). „Er zit ongelooflijk veel talent, mensen zijn daar dol op R&B. Dat is wel apart, want er is bijna geen uitgaans-gelegenheid. Er zijn geloof ik maar twee discotheken, en die lo pen niet eens goed." Net zoals de soulsterren van vroeger vaak uit een gospelkoor kwamen, zo is ook Joshua begonnen in een kerkkoor. Meedoen aan No Sweat beschouwt hij als een voorrecht. „Het is niet gemakkelijk om een ereplaats te verwerven in de muziek, er zijn zo ontzettend veel goeie artiesten. Je moet gewoon doorzetten. En als je eenmaal een bepaald punt hebt bereikt, moet je je omdraaien en kijken wie er na jou komen. Ik denk niet alleen aan mezelf. God heeft mij de kracht gegeven om door te gaan, en het is mijn streven om ook anderen te helpen." Beroemd worden wil iedereen. Maar geld en roem is niet het belangrijkste, vindt Joshua. Het gaat vooral om erkenning. Dat mensen zeggen: 'ik weet wie dat is'. „Je moet een doel voor ogen hebben om ergens te komen. En dat doel is een droom. Daar moet je je aan vastklampen, want voor iedereen is er een kans. Of je nou zingt of voetbalt." Corey van den Nes (22) heeft altijd het volste ver trouwen gehad in R&B. „Niet alleen de soul-kant, ik ga voor het hele pakket met rap en ragga. Ik wil alle kwaliteiten benutten." Als engelen konden zingen, dan was Corey een van hen. Daar hebben zelfs de Amerikanen al een voor proefje van gehad, toen Corey tijdens een verblijf in New York een Amateurnight in het beroemde Apollo Theatre bezocht. Alle groten uit ze zwarte muziek hebben ooit op het podium van Apollo ge staan, van James Brown tot Michael Jackson. Op amateur-avonden fungeert het publiek als jury. Artiesten, die zich daar na de nodige voorrondes mogen presenteren, zijn aan de leeuwen overgele verd. „Het is echt gruwelijk hoe het er daar aan toegaat", zegt Corey, „ze mogen blij zijn als ze het eind van een nummer halen. Het publiek kan je maken en breken. Sommigen worden meteen al weggejoeld". Na de pauze werd de microfoon opengezet voor het publiek, onder het mom van: 'als jullie het be ter kunnen...'. Corey zag haar kans schoon. „Met heel veel zenuwen ben ik naar voren gegaan. Ik ben letterlijk over mensen heen gekropen. Tenslot te heb ik het met drie anderen gehaald. En toen moest ik opeens een liedje zingen. Ik begon acapel- la met 'Weak' van Sisters With Voices. Het bleef stil, tot ik merkte dat er een drummer ging meetikken. Steeds meer muzikanten speelden mee, zelfs ach tergrondzangeressen. Ik heb het hele nummer uit gezongen, en kreeg een staande ovatie. Dat was niet te geloven. Huilend ben ik van het podium ge vlucht." Door Muriel Boll Zo langzamerhand weet iedereen wel dat Nederland een tijdje voorzitter is van de Europese Unie. De Unie is ont staan om de aangesloten landen vooral op economisch gebied sterker te ma ken, daarom wordt binnenkort in Am sterdam een Eurotop gehouden waar belangrijke afspraken zullen worden, afspraken voor een betere toekomst. Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst, maar tot nu toe is nog nooit vastgelegd dat zorgen voor de jeugd ook een taak is van de Europese Unie. Als het aan de Vereniging 31 ligt, gaat dat er nu ein delijk van komen. In het splinternieuwe blad van die vere niging, kun je lezen dat het hoog tijd wordt dat de belangen van agrarische jongeren op Europees niveau behartigd worden. Voor hen is de maat vol; de landbouwprijzen worden steeds meer losgelaten en de milieueisen worden zwaarder. Een rampscenario voor jon geren die hun hart hebben verpacht aan het leven op de boerderij. In een interview zegt Cindy te Voortwis (19): „Ik pas ervoor om me mijn hele le ven de pleuris te moeten werken, zon der ook maar een centje waardering te krijgen." Cindy wist al heel jong dat ze koste wat kost agrariër wilde worden, het liefst fokker van koeien. Ze ging vol overtui ging en ambitie naar de Middelbare Agrarische School. In het derde jaar liep ze stage in Michigan en daar gingen haar ogen open. „In Amerika liggen de mogelijkheden in de landbouw voor het oprapen. In Michigan is zelfs een tekort aan melk." Kom daar in Europa eens om, met de melkquota. Hier wor- den de boeren afgeremd, anders ont- De cover van het blad Vereniging 31 staan er overvolle graanschuren, boter bergen en melkplassen. Cindy werkt op het bedrijf van haar ou ders, honderd koeien, maar binnenkort vertrekt ze voor twee jaar naar Michi gan om te werken op een bedrijf met duizend beesten. Ze droomt ervan om in die tijd daar haar eigen ranch te ko pen. De emigratiebijeenkomsten die het NA- JK (Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt) organiseert, trekken steeds meer geinteresseerden. Ook de cursus sen en de discussieavonden worden goed bezocht. De jonge agrariërs zijn goed bij de tijd. Het NAJK is een van de ruim dertig jon gerenorganisaties die bij de Vereniging 31 zijn aangesloten, net als de FNV- en de CNV-jongeren, en de politieke jon- Door Margot Smolenaars Gabber Piet is het gezicht van het programma Hak- kuh! op de Nederlandse variant op MTV, The Music Factory. Hakkuh! is uniek in Europa. Het is het enige muziekprogramma in televisieland dat op een positie ve manier aandacht besteedt aan gabbers en de hele cultuur daaromheen. „Ik zie het als mijn opdracht om gabbers een positiever imago te geven." De laatste tijd is Gabber Piet (van Dolen) toch ietwat teleurgesteld in de hele gabberscene. Dat komt door dat veel gabbers hem massaal hebben aangevallen vanwege zijn singeltje met de titel Hakken en Zagen. Gebaseerd op de herkenningsmelodie van de tv-serie Peppi en Kokki hakken gabber Piet en kornuiten een eind weg. I Het plaatje ging al zo'n 40.000 keer over de toonbank. Gabber Piet is in de ogen van zijn mede-gabbers daar om commercieel bezig. Op Internet zijn de scheldka nonnades niet van de lucht. Lekker anoniem halen gabbers flink uit naar 'zwabber' Piet. Hij zou 'rete- commercieel' zijn, geld als water verdienen en dus een zwabber zijn geworden. „Luister, kan ik er wat aan doen dat dat singeltje zo goed verkoopt?", zegt Piet verontwaardigd. „Ik vind dat nummer ook belachelijk. Ik zou het zelf niet eens kopen. Echt, ik heb het alleen ingezongen om wat meer begrip te kweken voor gabbers. Als ik mijn zak ken had willen vullen, had ik wel drie keer per week end een paar minuten op het podium gestaan in een of andere discotheek. Ik heb al een aanbod gehad. Vijfduizend gulden voor drie minuten optreden. Heb ik niet gedaan, want dat vind ik commercieel." Hij kijkt wat verongelijkt. „Ach, dat liedje is een uit de hand gelopen grap." Ook de insinuatie dat het nummer wel erg handig in springt op de hit Gabbertje van gelegenheidstrio Hak kuhbar wuift Piet weg: „Dat nummer vind ik pas echt negatief. 'Honderd pillen op, ingevallen kop', dat klopt gewoon niet. Niet alle gabbers slikken pillen. Ik bijvoorbeeld drink liever een biertje. Word ik ook re laxed van." Volgens Piet hebben de mannen van Hak kuhbar geen idee waar ze het over hebben. Bij oppervlakkige beluistering zijn Hakken en Zagen en Gabbertje broertjes van elkaar. Het melodietje is in beide gevallen geleend van een populair kinderpro gramma en vervolgens voorzien van een stompende beat. Bij nadere inspectie blijkt het nummer van Hak kuhbar echter bol te staan van de vooroordelen, ter wijl Gabber Piet enkele heikele kwesties in de scene aansnijdt. Zo trekt hij in de videoclip bijvoorbeeld aan een waterkraan. Scène uit het liedje: „Tering, hebben ze de waterkraan dichtgedraaid. Moet ik weer uit de sloot drinken." „De achterliggende gedachte daarbij is dat de organi satie van feesten vaak erg fout bezig is", legt Piet uit. „Ze draaien de waterkranen in de toiletten dicht, zo dat de gabbers geen water meer kunnen drinken. En als je drugs hebt gebruikt, moet je gewoon veel water Gabber Piet: „Ik zou 'Hakken en zagen' zelf ook niet kopen. FOTO BAS RUTTEN hebben. Op deze manier moeten gabbers tegen beta ling een glaasje water halen bij de bar." Gabbers staken als maatschappelijk verschijnsel een jaar of vijf geleden voor het eerst hun koppen op. Sindsdien is deze subcultuur in ons land enorm ge groeid. Daarom besloot TMF-bobo Lex Harding er een programma aan te wijden. Overigens op initiatief van Gabber Piet. „Ik was mei vorig jaar op een party. Ik zag daar Harding staan en ben gewoon op hem afge stapt met de vraag of het niet eens tijd werd om te gaan hakküh. Later kreeg ik een persbericht dat Hak- küh en Zagen in september de lucht in zou gaan. In oktober ben ik het programma gaan presenteren." Gabber Piet werd meteen in het diepe gegooid. Tij dens het dansfestijn Mysteryland kreeg hij een micro foon onder zijn toet geduwd met de opdracht 'doe maar wat'. „Dat vond ik niet erg", lacht hij. „Ik houd wel van een goede vuurdoop." Al na de eerste uitzen ding wist Piet dat presenteren dé baan voor hem was. Het presenteren van Hakküh is niet het enige waar Piet zich mee bezighoudt. Voor de platenmaatschappij XSV-Music loopt hij met verschillende platen radio- en tv-stations af om een plaatje gedraaid te krijgen. Een plugger noemt men zo iemand. Piet is verantwoorde lijk voor verschillende grote hits. Nieuwste kindje is Mosselman van de Mossels. Nu al veelgedraaid op TMF en hard op weg een nieuwe hit te worden. „Ik zie me zelf als brug tussen het publiek en de gabberscene. Ik probeer bij het publiek goodwill te kweken voor de gabbers. Want we hebben wel een negatieve reputa tie, maar dat is grotendeels te danken aan de media." In de paar maanden dat Hakküh bij TMF te zien is, is het uitgegroeid tot een populair programma. Het staat in de top vijf van de best bekeken TMFprogram- ma's. Binnenkort gaat Piet samen met de samensteller van Hakküh, Kemal Seref, naar Schotland om daar twee afleveringen te maken. „De sfeer is in Schotland echt geweldig, net als aan het begin van het gabbertijd perk in Nederland. Heel ontspannen. Het maakt niet uit uit welke stad je komt of hoe je erbij loopt. Dat is hier wel anders." In Nederland is nu een vete ontstaan tussen Amster damse en Rotterdamse gabbers. De Rotterdammers denken het patent te hebben op het oppergabber- dom, Amsterdammers ook. Gabbers uit de provincie tellen niet eens mee. Meest gehoorde klacht onder de gabbers is dat de mu ziekstijl niet meer underground is. Underground staat voor niet-commercieel, met kleine feesten en een ge zellige sfeer. „Underground is voorbij", zegt Gabber Piet, die zelf al jaren meegaat in de hardcore-scene. „Daarvoor is de groep te groot geworden. Hoe graag ik ook zou willen, die sfeer uit de begintijd is er niet meer op party's." gerenpartijen. Er zijn werkgroepen die zich bezighouden met de VN, de Unes co, Midden- en Oost-Europa of met de Nederlandse oud-kolonieën. Veel politiek dus, maar ook de scou ting, milieugroepen, het homojonge renwerk en organisaties die zich bezig houden met cultuur of met multicultu rele zaken, zijn bij de vereniging onder dak. Samen vertegenwoordigen ze zo'n 250.000 jongeren. Het blad 31 houdt je vier keer per jaar op de hoogte van de stand van zaken. Aan de hand van een onderzoek van de FNV blijken de nadelen van de nieuwe ziektewet. Ook jongeren bij ziekte wor den gepusht om snel weer aan het werk te gaan of anders met ontslag be dreigd. De jongerenvertegenwoordiger die in de Nederlandse VN-delegatie mee loopt, doet verslag van zijn toespraak voor de Algemene Vergadering van de VN, van zijn gesprekken met de Human Rights League, Amnesty International, de Iraanse verzetsvrouwen. Als je het niet bij lezen alleen wil laten, kun je je aanmelden als vrijwilliger. „Er zijn een heleboel zaken waar we niet aan toe komen," vertelt Eddy Habben Jansen, voorzitter van Vereniging 31. (31 is het internationale toegangsnum mer voor Nederland, vandaar.) „We zouden graag een Europees Jongeren- jaar tegen racisme organiseren, een landelijk werkgelegenheidsproject on der anderen voor Marokkaanse jonge ren opzetten. En het is nuttig als jonge ren meer met vakbonden en werkge vers discussiëren." Wie het blad wil ontvangen of meer over Vereniging 31 wil weten, kan bel len naar 020-6383918. Johan Martens (24) uit Sprundei schreef vorig jaar over zijn belevenissen in Australië. Inmid dels is hij op de weg terug naar huis, maar maakt eerst nog een tussenstop in Azië. Be richt uit Bali. Door Johan Martens Een nieuw jaar, een nieuw land, een nieuwe cultuur. Na ruim negen maanden Australië doe ik nu Indone sië aan. Het betekent ook de overgang van een wes terse beschaving naar die van een ontwikkelings land. Maar eerst nog even terug naar Australië. Rachel maakte mijn laatste dag Down Under er een om niet gauw te vergeten. Cycloon Rachel, wel te verstaan. Ze kwam gevaarlijk dicht bij de kust en zorgde voor een officiële waarschuwing om voorbereidingen te treffen voor een 'eventueel noodzakelijk evacuatie'. Dat klonk serieus voor mij en de andere gasten in het hostel in Darwin. Maar eigenaar Nick maakte zich minder druk. Darwin krijgt ieder jaar wel be zoek van een orkaan, maar ze blijven altijd boven de oceaan. Maar in het museum had ik beelden gezien van Rachels Zusje, Tracey, die in 1972 de hele stad in puin legde. Maar voor deze keer kreeg Nick gelijk, 's Avonds ging ook het vliegveld weer open. Ik kon weg. Door dit natuurgeweld hadden alle vliegtuigen vertraging, waardoor ik pas om 03.00 uur in Bali landde. Een veel te jonge taxichauffeur bracht me naar Kuta, het uitgaanscentrum met een heleboel hostels (in het Indonesisch 'losmen', geheten) en dis co's. Ook hier achtervolgde Rachel me. Daags tevo ren hadden zware regenbuien de straten laten on derlopen. En de chauffeur wilde niet verder het wa ter inrijden. Hij wees me vaag in de richting van een losmen, en reed weg. Dichte deuren en gesloten rol luiken staarden me aan. Ik was alleen, maar niet voor lang. Een jongen die voor zijn leeftijd allang op bed had moeten liggen, vertelde me in gebrekkig Engels wel een losmen te weten. Aan mijn andere arm trok een flets uitziend hoertje, die zei ook wel een kamertje vrij te hebben. Ik kwam geen seconde in de verleiding en gelukkig wist de jongen me de juiste kant op te wijzen. Na een beroerde nachtrust ging ik 's morgens de be ruchte sfeer van Kuta proeven. Om de paar meter wordt je aangesproken door straatverkopers met koffers vol horloges, sieraden en aanstekers. Ge woon negeren en doorlopen blijkt het beste te wer ken. En mocht je geïnteresseerd zijn in iets dan ga je afdingen. Het wordt van je verwacht en het leidt soms tot belachelijke discussies over 500 Roepiah (Rp), oftewel twee dubbeltjes. Maar het is een leuk spel. Het is allemaal even wennen, net iets anders, net iets minder. Verroeste minibusjes voeren je over hobbeli ge wegen, zowel links als rechts inhalend. Wist je dat er op een één-baansweg een busje, motor en paar- dekar naast elkaar passen? Na een dag crossen met een gehuurde motorbike heb ik de simpele en effec tieve verkeersregels geleerd; het grootste voertuig neemt voorrang en als je een claxon hoort, word je ingehaald. Maar zodra je je aan dit alles aangepast hebt kun je genieten van een fascinerend land. Ik heb gezwom men en gedoken bij de paradijselijke Gilli-eilanden van Lombok, en eindelijk mijn eerste haai gezien! Ik heb rolletjes volgeschoten van de uitgestrekte rijst velden van Ubud en het indrukwekkende landschap van vulkaan Batur op Bali. Na vier weken heb ik ge leerd er van te genieten. Aan de aandacht en opmer king die je als westerse toerist met blanke huid voortdurend krijgt zal ik wel nooit wennen. En dat maakt reizen in Indonesië tot iets wat me langzaam uitput. Maar ik ben hier tenslotte niet voor mijn rust gekomen. 8 N H m 73 O O CD 73 c 73 C7 cn

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 40