Dat underdog-denken moet ophouden' CIALIST M/v 'Inwendig knars ik van de zenuwen' DE STEM Henk van Os leidt jury Libris-prijs Nationale Ballet wil groep voor experiment R&B gaat het maken in Nederland Het Amsterdamse succes van twee muzikale Bredanaars 4' AT1E D1 Jan Steen nog populairder 5,5 Miljoen voor kleinste Rembrandt Kijker stemt mee op Songfestival Tros-gezicht Ellen Brusse voortaan iedere dag bij RTL 4 jpffl a ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA - D5 Gids orgen.... ikerwerkproducten van hoge kwa- "drijf is Van Melle inmiddels uitge- onderneming met 20 vestigingen arika en de Verenigde Staten, etingconcepten en geavanceerde os en Fruittella in alle werelddelen "en als een open organisatie, waar oduct'ebedrijf onderdeel uit van het ning van de productieorganisatie ers tellende Technische Dienst 'sering zijn wij op zoek naar een: dienst) met de operationele ondersteuning ienst op het gebied van industriële e functie is te werken binnen de aan- cn een hoge graad van uniformiteit e functionaris draagt in nauwe sa- ftwarecoördinator zorg voor onder- areprogramma's voor onze produc- "t aan de Chef Onderhoudsdienst. Altijd optreden voor vol le zalen met enthousiast publiek. Op vakantie met Michiel Romeyn van Jis- kefet tot je kaakkramp 1 i kjijgt van het lachen. Meespelen met bands als The Gun Club, Shine en Loïs Lane. Geregeld met j je hoofd op de TV te zien E zijn, kortom leven van je j passie. Dat wil toch bijna iedere muzikant? Het overkwam twee vrienden, die in Bredase New Wave bands als Piu Piu en Du plex Johnson speelden. Hun besluit om halver wege de jaren tachtig naar de hoofdstad te ver huizen, had grote gevol gen. Een gesprek met Bart van Poppel en Jac Bico: „We kwamen totaal berooid in Amsterdam aan." Door Rob Musters Tijdens de opnamen van het tv- programma De Plantage van Hanneke Groenteman houdt de regisseur buiten het oog van de camera's een papier omhoog met daarop het woord muziek. Meteen daarna lopen zes muzikanten het podium op. Twee zelfverzekerd kijkende zangeressen pakken ie der een microfoon, terwijl de be geleiders hun instrumenten aan een laatste inspectie onderwer pen, Presentatrice Groenteman kijkt recht in de lens en kondigt degroep aan, het publiek applau disseert. „Dames en heren...Loïs Lane." De band zet in met de uiterst breekbare, maar onverwoestbare smartlap Close To You. Zonder spoor van nervositeit speelt zich door de kwetsbare heen. Dit zijn professio nals. Niets in hun gedrag wijst er op, dat ze zich bekeken weten door honderdduizenden ogen. Dan is het ineens over. Na dat ene nummer gaat het tv-programma weer door. „Ach, ik heb dat al zo vaak ge daan. Er is altijd wel iets van ze nuwen, maar je weet dat het op een of andere manier altijd goed gaat," zegt bassist Bart van Pop- pel (40) na afloop. „Nou, ik vind eenzo'n liedje best wel eng," al dus gitarist Jac Bico (39). „Ik speel al twintig jaar, maar die spanning blijft." Het tekent de twee oud-Bredanaars. Van Pop- pel met al zijn bravoure lijkt op de chirurg die Kanis Gunnink drinkt en de wat bedachtzamere Bico doet uiterlijk denken aan een jonge versie van Jeff Beck. Piu Piu Beiden hebben het gemaakt in het Amsterdamse muziekwereldje. Ooit begonnen in Breda met inte gere bandjes als Piu Piu en Du plex Johnson, zijn de twee vrien den nu veel gevraagde sessiemu zikanten, producers, liedjes schrijvers en niet te vergeten de "rbeeld electrotechniek met speciali- Voorts beschikt hij/zij over kennis van: erkverbindingen, Databases en Windows 95/NT. Ook kennis van pro- sic etc. is vereist. n kandidaat over enkele jaren ervaring bij voorkeur opgedaan in een indus- deze functie kunt u contact opnemen lechnisch Bedrijfsbureau, telefoonnurrv igen na het verschijnen van deze adver- an Roosmalen, Sector Personeelschef, bus 3000,4800 DA BREDA Bart van Poppel (links) en Jac Bico; „In Amsterdam vind je meer gelijkgestemden. Je zit ook dichter bij het vuur. Hier heb je eerder de juiste contacten en er zijn veel podia.foto roy tee vaste begeleiders van Monique en Suzanne Klemann in Loïs Lane. Hoe zijn deze twee Brabanders erin geslaagd om het succes af te dwingen en te overleven in de jungle van Amsterdam? Bart van Poppel: „Ik ben gewoon met de stroom meegegaan. Bico was er al in '87 met Piu Piu. Ik dacht: wat doe ik hier nog in Bre da? Bovendien had ik een enorme huurachterstand." De bassist bul dert van het lachen. Zijn zwart - grijze krullen trillen mee. „Totaal berooid kwam ik in Am sterdam aan. Het enige wat ik be zat waren mijn muziekinstru menten en mijn studioappara tuur." Bico: „Ik was in het begin rade loos. Je doet rare dingen. Ik heb zelfs overwogen om taxichauffeur te worden. Ik wilde als gitarist aan de bak komen, daarom deed ik een keer mee met een bluesses sie. Met drie gitaristen op een po dium door elkaar heen solo's spe len. Nou dat ontaardt dan in een soort kinderachtige wedstrijd wie het beste of het snelste speelt. Met de gitaren naar elkaar toe, zo van: kijk eens wat ik kan." Bico trekt een grimas en speelt met soepele, getrainde vingers een gitaarsolo in de lucht. De slanke gitarist lijkt met zijn ribfluwelen jasje en zijn bruine haarlok zo te zijn weggelopen uit een beatgroep midden jaren zestig. Van Poppel: „We besloten om ge woon met z'n tweeën te spelen. Ie dere dag repeteerden we van 's morgens elf tot 's nachts vier uur in Jacs' huiskamer. Nu leefde ik op dat moment ook in onmin met mijn vriendin, dus ik was zo vaak mogelijk weg," lacht Van Poppel. Zijn langzame, melodieuze ma nier van praten en de directe hu mor doen aan Godfried Bomans denken. De bassist zegt precies wat hij denkt. Zijn mening over Breda is dan ook niet mals. Bredase muzikanten hoor je vaak klagen over Amsterdam. De sfeer zou er onpersoonlijk en koud zijn. Van Poppel maakt zich kwaad: „Weet je, daar haat ik Breda om. In 1991 ben ik nog een half jaartje terug gekomen naar Breda. Als je dan luistert naar de lokale radio met muziek van beneden de Moerdijk, dan is dat zo gefrus treerd, alsof ze genegeerd worden. Als je meer wilt, moet je gewoon naar de grote stad verhuizen. Dat is overal ter wereld zo. In Ameri ka moet je ook naar New York of Los Angeles, als je beroemd wil worden. De Wraak van Brabant is ook zoiets. Zo'n wedstrijd vind ik op zich uitstekend, maar waarom moet dat dan weer de Wraak he ten? Dat underdog-denken is het eerste waar ze mee op moeten houden. Vreemd genoeg neem ik het in Amsterdam altijd weer op voor het zuiden, want die echte Jorda- nezen zijn zo bekrompen. De leukste Amsterdammers zijn de mensen die uit de provincie ko men. Die verruilden hun veilige woonomgeving voor iets nieuws, dat is goed voor een mens. Ik raad het iedere jonge muzikant aan om in de hoofdstad te gaan wonen. Ik verhuisde op mijn dertigste. Nou ik had op mijn twintigste moeten gaan. Hoewel. In mijn geval was ik dan waarschijnlijk dood ge weest. Onze Lieve Heer heeft me voor de zekerheid nog maar tien jaar langer in Brabant laten wo nen." Voor Bico liggen de zaken anders: „Er komen wel degelijk goede bands uit de provincie en die hoeven van mij echt niet naar de randstad te trekken. Sommi gen zijn gewoon goed bezig. Het zijn vaak vriendenclubs die sa men in een schuur zitten te musi ceren en leuke, originele nummers schrijven. Dan denk ik laat die lekker blijven waar ze zijn. In Amsterdam vind je wel meer ge lijkgestemden. Je zit ook dichter bij het vuur. Hier heb je eerder de juiste contacten en er zijn veel po dia. Je krijgt vaker aanbiedingen voor sessiewerk. Wij spelen alle bei geregeld mee op andermans cd's." Jiskefet Bart valt Jac bij: „Ik heb een lijst gemaakt met alle platen waar ik op meespeel. Dat zijn er nu veer tig. Daar staan groepen bij als The Gun Club, Shine, The Moon- dogs (met Kees Prins), maar ook op de soloplaat van Henny Vrien- ten zing ik koortjes en speel ik or- g^lpartijen. Jac doet mee met een paar nummers van Jiskefet. Dacht je dat we die kansen ooit hadden gekregen als we in het zuiden waren blijven hangen? Wij hebben natuurlijk wel geluk gehad met de hits van Tambouri ne. Jac en ik kwamen de zangeres Saskia van Orly tegen. De man van Saskia had een productie- maatschappijtje, die wilde wel een plaatje uitbrengen. Het enige wat we hadden liggen was het liedje Summer of Love. We namen het op en pats het werd de zomer hit van 1988. De naam Tambouri ne had ik er snel bij bedacht. Daarna werd High Under the Moon ook een hit. Toen kende de muziekwereld ons. Na twee cd's gingen we uit elkaar, maar de aanbiedingen voor productie en sessiewerk stroomden bij Jac en mij binnen. Dat gaat hier alle maal informeel. Je komt die ar tiesten hier tegen. Ze zien ons spelen en denken: die kunnen we wel eens vragen voor achter grondzang of voor een gitaarsolo. Zo gaat dat hier. Op die manier leerden we ook de zussen Kle mann van Loïs Lane kennen." De groep Loïs Lane had inmid dels al aardig naam gemaakt met de hitsingles Amsterdamned en It's the First Time. De samenwer king met Prince maakte hun naamsbekendheid nog groter. De zangeressen wilden echter een nieuwe richting inslaan. In 1993 vroegen ze aan Bart van Poppel of hij samen met Slyde Don Cher van Surkus hun nieuwe cd wilde produceren. Bart hapte toe en haalde meteen zijn oude vrienden erbij, Jac Bico voor de gitaarpar tijen en toetsenvirtuoos Dionys Breukers op keyboard. De nieuwe band was geboren. Van Poppel: „De oude Loïs Lane, daar vond ik echt geen reet aan. Daarom heb ik zoveel respect voor Monique en Suzanne, dat ze zo brutaal waren om iets anders te gaan doen. Het is nu meer een geheel, maar dat heeft ook nade len. Zonder Bico klopt er meteen geen hol meer van," aldus de bas sist. Jac Bico staat onder muzikanten bekend als een van de beste gita risten van Nederland en wordt dan ook veel gevraagd. Een van zijn nevenprojecten is de funky kitschpopband Beeswamp, met ZATERDAG 1 FEBRUARI 1997 wie hij in maart '97 voor een aan tal optredens naar Austin, Texas vertrekt. Bico: „Beeswamp is een soort uit laatklep. Lekker jammen en maar zien waar je uitkomt. Bij Loïs La ne kan ik mijn ei ook wel kwijt, maar je hebt daar met meer me ningen te maken. Hoewel het live wel kickt. Ik kan met mijn solo's op een flink volume helemaal loos gaan." Van Poppel: „Het goede van Loïs Lane is, dat je altijd voor volle zalen speelt, waar je ook komt. Heerlijk. Wat wil je dan nog meer? We gaan nu weer aan de slag voor de nieuwe cd. Die komt uit in het najaar van '97. Ik moet alleen nog even een paar hits schrijven," denkt Van Poppel hardop. Verleden Bico schrijft ook nummers. Zo maakte hij een van de bonus tracks op de laatste single van Jis kefet. Beide muzikanten halen hun inspiratie uit het verleden. Van Poppel: Ik ga niet als een dolle hond achter allerlei trends aanhollen, Ik weet wel wat goed is. Zo vond ik The Small Faces in '67 al geweldig en dat zal wel al tijd zo blijven." Bico is tevens gecharmeerd van Jeff Beck, op wie hij uiterlijk ook lijkt. Bico: „Dat hoofd heb ik nou eenmaal. Wij houden echter ook van moderne bands zoals Kula Shaker, dEUS en Beck." Van Poppel: „Tijdens de productie van de laatste Loïs Lane cd zorgde ik voor het zestiger jaren geluid, ter wijl medeproducer Slyde het ge heel moest opleuken met allerlei rare loops en sounds. Zo staan we toch open voor de nieuwste muzi kale ontwikkelingen." De twee muzikanten kennen el kaar nu twaalf jaar. Ze speelden voor het eerst samen in de hobby band Perezel en vervolgens in Piu Piu, The Daddy Candle Set, Tam bourine en Loïs Lane. Buiten de muziek om bleven ze ook beste maatjes. „We zijn het bijna altijd met elkaar eens. We hebben ook precies dezelfde reistas," lacht Van Poppel. „We gaan samen stappen, zuipen, 's zomers wiel rennen, 's winters schaatsen en soms op vakantie." Kaakkramp Bico: „Op een keer gingen we naar de Ardennen met Vincent van Warmerdam en Michiel Ro meyn. Van Warmerdam had daar een huisje gehuurd. We hebben daar zo ontzettend gelachen. Die Michiel Romeyn is dus echt pre cies hetzelfde als op televisie. Die staat de hele dag op scherp. Hij verzint aan de lopende band al lerlei typetjes. Eigenlijk zou je die man de hele dag moeten filmen." Van Poppel: „Ik kreeg er kaak kramp van." Hoewel de twee vrienden het in Amsterdam reuze naar hun zin hebben, willen ze er toch niet blij ven wonen. Terug naar Breda zien ze ook niet zitten. Van Poppel: „Nee, Breda is zo veranderd. Al die nieuwe grand-cafés zijn vre selijk. Het is echt zo'n studenten stad geworden. Ik wil wel ergens lekker rustig buiten wonen.... Rijsbergen of zo." Amsterdam (anp) - Het Nationale Ballet (HNB) wil een nieuwe groep oprichten voor experimentele producties. De dansers zullen onder leiding van choreografen die de work shops van het balletgezelschap volgen, voorstellingen ge ven in de kleinere theaters. Dat is de 'droom' die artistiek directeur Wayne Eagling vol gend jaar hoopt te verwezenlij ken, zo bevestigde hij gisteren. Eagling, die sinds 1991 de artis tieke leiding voert, denkt dat de choreografen in de wat kleinere theaters, zoals Bellevue in Am sterdam, minder onder druk staan dan in het Muziektheater, de thuisbasis van het gezel schap. Choreografen die voor het nieu we project in aanmerking ko men zijn bij voorbeeld Alfredo Fernandez en Ted Brandsen, dansers van HNB die ook al stukken maakten in het Mu ziektheater. Ook wil hij er zelf graag aan meedoen. Voor de nieuwe groep heeft Eagling een bedrag van 50.000 gulden no dig. Het budget kan meer of minder zijn, afhankelijk van de productie. Voor aanvullende fi nanciering wil hij een beroep doen op het Fonds voor de Po diumkunsten en sponsors. De werktitel van de nieuwe groep, HNB+, is tot Eaglings spijt al vergeven. Een nieuwe benaming heeft hij nog niet ge vonden, maar te denken valt aan HNB-step forward. In Groot-Brittannië opereert bij de Royal Ballet een vergelijkba re groep onder de naam Dansbi- tes. Bergen (anp) - Voormalig directeur Henk van Os van het Am sterdamse Rijksmuseum is de voorzitter van de jury voor de Li- bris Literatuurprijs 1998. De jury gaat zich buigen over het in 1997 uitgegeven Nederlandstalige literair verhalend proza. Amsterdam (anp) - De 17e-eeuwse meester Jan Steen is nog populair der dan het Rijksmuseum tot nu toe heeft gedacht. Het museum dacht dat de tentoonstelling Jan Steen, Schilder en Verteller door 310.000 bezoekers was bezichtigd, maar het blijken er 355.000 te zijn geweest. Het Rijksmuseum had de verkoopcijfers van de voorver koopadressen in Europa nog niet meegerekend. De Jan Steen-ten toonstelling, die tot 13 januari te zien was, is na de Rembrandt-ten toonstellingen van 1956 en 1991 de best bezochte tentoonstelling in de geschiedenis van het Rijks museum. New York (efe/rtr) - Op een vei ling bij Sotheby's in New York is 5,5 miljoen gulden neergeteld voor het kleinste schilderij van Rem brandt. Gerekend per vierkante centimeter (bijna 77.000 gulden) is het schilderij nu waarschijnlijk het duurste ter wereld, zo denken de veilingmeesters. Het gaat om een doek uit 1633 waarop een oude man is afge beeld. Het portret is 11 bij 6,5 cen timeter, kleiner dan een bankbil jet. Het schilderij-op-zakformaat bracht bijna twee keer zoveel op als verwacht. Het was in het bezit van de miljonair Saul Steinberg en gaat nu naar een Europese ver zamelaar. De winnaar, die in mei 1998 uit zes nominaties wordt aangewe zen, krijgt een bedrag van 100.000 gulden. Libris heeft dat gisteren meegedeeld. De voorzit ter van de jury is gewoontege trouw afkomstig uit de maat schappelijke sector buiten de li teratuur. Voor 1996 was het com missaris der koningin in Noord- Holland Jos van Kemenade, vooi 1997 is dat KPN-topman Wiir. Dik. De overige juryleden voor 1998 zijn de auteur Hermine de Graaf, literatuurcriticus Willem Kui pers, literatuurcritica Annemiek Neefjes en hoofddocent taal- en literatuuronderwijs aan de Uni versiteit van Gent prof. dr. R. Soetaert. De jury voor de Libris Litera tuurprijs 1997 brengt op 26 fe bruari de eerste selectie van circa twintig titels titels naar buiten. Op 2 april volgen de zes nomina ties, 12 mei rolt de winnaar uit de bus. Bart Peeters presenteert dit jaar rechtstreeks het Nationaal Song festival, waarop de zanggroep Mrs. Einstein zes liedjes voorlegt aan een jury én aan het publiek. De kijker krijgt op zondag 23 fe bruari namelijk grote invloed bij de keuze voor het winnende lied je, waarmee Nederland het Euro visiesongfestival vertegenwoor digt, dat op 3 mei in Dublin wordt gehouden. Volgens juryvoorzitter Willem van Beusekom is het niveau van de zes eerder geselecteerde num mers goed. hoor Anja van den Akker Voor zo'n miljoen kijkers is het ie dere dag vaste prik. Eerst om 16.00 uur Catherine, dan de 5 Uur Show, direct gevolgd door The Bold and the Beautiful. Vanaf maandag kan die doelgroep een uurtje eerder aanschuiven bij RT- L 4. Dan start Ellen Brusse met net nieuwe middagmagazine Tearoom. Informatie en gezellig heid samengebakken tot een knus hoekje bij de thee. »0p een middag ging de telefoon. Van to Ende Produkties. Of ik de andere dag om 10.00 uur kon komen.Die vol gende ochtend vroeg Joop het haar Persoonlijk. Zijn aanbod was aanlok- xelijk. Dus zei Brusse 'ja' en verliet ze na 16,5 jaar de Tros. Zonder al te veel spijt. «Natuurlijk was de Tros een stuk van ®ijn leven geworden. Maar de tijd was njp voor wat anders. Wat Joop bood, •uk m^n televisieleven al ge- Wild. En eerlijk gezegd, de Tros kwam op tv-gebied niet echt met knetterende mngen voor mij." au den Ende gaf haar een redactie Jian liefst 27 man en liet z'n oude bal- etstudio ombouwen voor Tearoom. ten luchtig, informatief podium voor ue tv-kijker overdag. Brusse (46) verkeert in de luxe positie dat ze kan kiezen: wel of niet werken. „Als ik niet werk, kan ik met mijn vriend op reis, als hij weg moet voor zaken. Dat hebben we de afgelopen tijd ook gedaan. Ik heb jaren heel hard gewerkt en vond het helemaal niet erg om het even rustiger aan te doen. Dat had ik wel een beetje verdiend." Die windstilte is nu in één klap voorbij. „De komende drie maanden krijg ik het verschrikkelijk druk. Mijn presen taties in het land staan dan ook even op de sudderpit. Maar hier kon ik toch geen 'nee' tegen zeggen. Dit kwam als een geschenk uit de hemel." Tearoom zit vlak voor publiekstrekker Catherine Keijl. Is dit programma stie kem een soort opwarmertje voor Ca therine' Brusse vindt dit duidelijk geen leuke gedachte. „Hoezo? Waarom zou ik Ca therine moeten opwarmen?", klinkt het een beetje knorrig. „Dat zie ik hele maal niet zo." De formule van Tearoom is tamelijk voorspelbaar. Een grabbelton vol in formatie op het gebied van uiterlijk, gezondheid, financiën en opvoeding. Van brillen tot makelaars. De Gouden Theepot voor de 'vrouw van de week'. Wekelijks rondneuzen in een andere stad. Vroegere vriendjes van bekende Nederlanders die een oude foto laten zien. Ofwel: wie zat er destijds in de zandbak met Marco Borsato? Een vas te kok, plus het speciale reizende Tearoom-Team dat allerlei problemen bij de mensen thuis oplost. „Je hoeft toch niet steeds opnieuw het wiel uit te vinden?", meent Brusse. Zou de kijker op wéér een nieuw magazine zitten te wachten? „Kennelijk is er steeds meer behoefte aan dagtelevisie. Je ziet die tendens ook bij de publieke omroepen", verwijst ze naar program ma's als De late ochtend en Een goeie- dag met op Nederland 1. In Tearoom ook de rubriek sociaal. Daarin bijvoorbeeld een vrouw die een tweeling verwacht of mensen die zijn gestopt met roken. „Waarvan ik er dus één ben", meldt Brusse trots, doelend op het laatste onderwerp. „Vanaf mijn dertiende, veertiende jaar af heb ik ge rookt. Afgezien van de periode dat ik in verwachting was van mijn dochter. Góh, mijn moeder schrikt zich rot als ze dit leest." Brusse doet het met behulp van nicoti- ne-pleisters. „En ik lijn óók nog. En dat in zo'n spannende tijd. Ik maak het mezelf dus niet gemakkelijk. Ik ben wel een beetje vechter, ja. Een emotio neel mens ook. Ik jank zó mee, maar voor de camera vind ik dat moeilijk. Voor je het weet wordt het verkeerd uitgelegd. Tearoom is een behoorlijk zwaar ge sponsord programma. Zo wordt er veel aandacht besteed aan het fenomeen Air Miles. „Om die sponsoring hoeven we geen doekjes te winden", stelt Brusse. „Maar het druipt er niet vanaf, zullen we maar zeggen. De kijker heeft er geen last van. Ik wil behoorlijk in formatief zijn, iets 'zwaarder' wellicht dan de 5 Uur Show. De formule moet zich nog uitkristalliseren." Over mogelijk zwaardere richtlijnen voor programmasponsoring bij com merciële omroepen als RTL 4 maakt ze zich niet druk. „Daar is ongetwijfeld heel goed over nagedacht." De stelling dat er destijds even goed is nagedacht over TV10, RTL 5 en Sport7 is niet zo aan haar besteed. De mannen van Van den Ende hebben vertrouwen in deze formule. En zij ook. „We gaan hier nog een jaar of twintig mee door." Ze lacht. Ellen Brusse spaart zelf ook Air Miles. „Vanaf het begin. Heel fanatiek. Ik heb ze nog niet gebruikt, maar sta wel op het punt om er iets mee te doen. Waar ik heen wil? Turkije - hoe heet het daar - Istanboel! Een lang weekend lijkt me heel interessant." Brusse bestrijdt dat de Air Miles-klan- ten een soort sluitpost vormen en met minder service genoegen moeten ne men. „Er is wel een beperkt aantal stoelen per vlucht beschikbaar", weet ze. „Je kunt zo'n kist natuurlijk niet ongelimiteerd volzetten met Air Miles- mensen. Stel, 180 man wil tegelijk naar i Ai M 1 e Ellen Brusse: „We gaan hier nog een jaar of twintig mee door. mij. Een dagje op zijn hoogst. Voor mij hoort er 's avonds toch wel lekker eten bij, met een borreltje enzo. Gezellig. Mijn ideale vakantiebestemming is zonnig en ik moet er kunnen uitrusten. Als ik meer tijd heb, wil ik ook wel din gen bekijken. Hoog op ons lijstje staat Australië. Nou, daar ga je niet naar toe een leuke voetbalwedstrijd in Milaan. Dat kan niet." Hoe gaat Ellen Brusse zelf het liefst op vakantie? Met een goed gevulde beau tycase shoppen in New York of een survival door het oerwoud? „Geen van beide. Je drie weken afbeu len in het zweet, nee dat is niks voor foto dijkstra om in de zon te liggen. „Ik ben geen kakelpot", omschrijft Brusse zichzelf. „Straal een bepaalde rust uit. En dat terwijl ik inwendig knars van de zenuwen hoor. Iedere keer als die rode lamp van de camera brandt, ga je toch een beetje dood. Dat gaat nooit over. Nooit."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 33