'Meer nodig dan diep vaarwater' Lokale aannemers moeten samenwerken Kortere golfslag chemiereus DSM sprijs Uien op voorpagina van Bildzeitung Analyse DE STEM ECONOMIE A9 Nieuwe Moerdijk-directeur: ijke projectontwikkelaars gaan met bouwgrond van gemeenten aan de haal RUARI 1997 A8 r wordt uitbetaald. hema-directeur denkt de an te kunnen gaan op it en dat begint bij het el en bij een goede orga. „Irritatie is de basis van ing. Die irritatie moet el gehoord worden." Dus t de bureaucratie, weg verborgen fabriekjes', die ig werk verrichten, weg inkrijkjes zoals de tech- ienst. nische dienst opereerde door de verkeerde orga- van het werk uitermate ënt. nagement besprak man en pas in de ochtendver- g, waarna de technici op n hun prioriteiten aan de ngen. Productielijnen la ardoor urenlang stil. Het naar een bezettingsgraad gentig procent tijdens de ekelijkse productie-uren n illusie. Maar het blijkt 'k, nu de technici zijn in- in de productiefacilitei trokken zijn bij het onder- n direct kunnen ingrijpen eringen. öwik in 1988 als directeur d, liet hij berekenen hoe- ld het kostte om binnen ijf een pen te bemachti- nuit het magazijn tot zijn kostte dat door alle bu- atie f 13,64. „Niks geen jes meer in achtvoud. Laat i eens per week de kan- ekhandel uit de stad langs- iedere werknemer heeft nichema-pen thuisliggen, u je niet tegen. Ik heb ze is liggen. Maar dit is min- dan een heel apparaat in houden om dat te voorko- bewerkt 360 Aardappeltermijnmarkt Amsterdam - In Bintje 50mm levering apri '97 werden 105 contracten verhandeld te gen f 11,00-10,90, voor levering mei'97 wer 63 contracten verhandeld tegen 11,20-11,00, en voor levering juni '97 we den 91 contracten verhandeld tegen 12,00-11,90. De stemming was dend. A vk vorige koers sk slotkoers gisteren a laten b bieden c exclaim d ex dividend e gedaan /bieden f gedaan/laten k gedaan en laten ex dividend gedaan en bieden ex dividend 1918 1,40 1,50 1140 6,20 b 6,50 1372 2,50 2,60 929 18,60 19,20 486 2,80 2,40 570 21,00 20,90 854 30,50 a 29,00 542 22,50 21,50 b 4536 15,00 14,50 581 12,40 a 11,30 796 10,00 9,30 588 8,10 7,50 1769 6,80 5,70 821 5,60 4,70 1441 4,20 3,20 2356 15,50 14,50 539 12,00 a 10,50 760 34,10 33,00 b 973 5,50 5,00 b 891 8,40 7,00 2746 11,40 10,00 546 17,00 14,90 515 30,50 28,80 761 1,50 2,00 922 5,00 b 5,00 533 21,80 21,00 854 36,00 36,00 1513 16,30 17,00 573 1,60 1,50 782 2,30 2,50 1124 3,70 3,80 896 4,50 4,20 1063 5,20 7,10 939 2,80 4,00 600 1,80 1,60 548 0,90 0,90 528 4,80 4,70 631 3,60 3,40 1034 18,40 18,50 1153 11,90 11,80 493 6,50 6,50 784 13,90 14,00 557 5,50 4,80 603 5,30 a 5,30 1282 5,80 7,00 504 64,00 65,50 570 6,50 5,70 540 •1,40 a U0 514 0,60 0,70 769 7,00 11111 ZATERDAG 1 FEBRUARI 1997 Een half jaar is N. van der Pool nu directeur van Ha venschap Moerdijk. Het industrieterrein is bijna vol, fflaar er is nog veel werk te doen: een verdere verdie ping van de haven, herschikking van het terrein en ontwikkeling van het PanEuroLog Park. En dan is er nog de discussie over Moerdijk II. Van der Pool: Voor een terrein aan diep vaarwater zie ik geen goe de locatie. Dan blijft de oksel A16/A17 als beste op lossing over." Door Paul Verlinden IV. van der Pool: 'Als een goede huisvader op de business passen' jfOG 185 HECTARE heeft het Haven schap Moerdijk uit te geven en dan is de koek op. Erg veel te ontwikkelen valt er niet meer. Dat was voor Gerard Rode rijk een van de redenen om vorig jaar zomer zijn functie van Havenschap-di recteur te verruilen voor een positie bij NBM Amstelland. „De nadruk gaat nu op het beheer liggen," zei hij bij zijn af scheid. Die beheerder vond het Havenschap-be stuur in de vorm van Nico van der Pool, toen nog Havenmeester in Rotterdam. „De belangrijkste taak van het schap is nu om als een goed huisvader op zijn bu siness te passen. Maar er valt ook heus nog wel wat te ontwikkelen. Ontwikkeling is er bijvoorbeeld nodig van het PanEuroLog Park, tegen de A17 aan. Het 55 hectare stuk grond is gere serveerd voor grote internationale logis tieke bedrijven. Die hadden zich tot voor kort echter nog niet gemeld zodat het Park nu nog steeds aardappelveld is. „Daar moet je ook niet overhaast mee aan de slag gaan. Je kunt het terrein wel helemaal bouwrijp maken, maar als zich er jarenlang maar een of twee bedrijven vestigen, zitten wij wel met een kostbare infrastructuur. Een industrieterrein als Moerdijk moet je fasegewijs invullen, anders ontstaat een lappendeken." Inmiddels hebben enkele bedrijven inte resse getoond in het PanEurolog Park. Van der Pool neemt die interesse derma te serieus dat besloten is een deel van het park bouwrijp te gaan maken. Dat zal in de loop van dit jaar gebeuren. Smoel Met het PanEurlog Park, de Distri-Blvd en het Servicepoint krijgt Moerdijk van af de snelweg Al 7 steeds meer 'smoel'. Zeker als er volgend jaar op het Service- Point enkele kantoren verschijnen. De Rotterdamse Euro Groep begint er vol gende maand met de bouw van zijn nieu we hoofdkantoor dat aan vijftig mensen werk zal bieden. Daarnaast willen pro jectontwikkelaars er drie a vier kantoren (goed voor enkele honderden banen) bouwen van vijf a zes verdiepingen hoog. Van der Pool rekent er op dat de kanto ren er in de loop van 1998 zullen staan. Het gaat met name om bedrijven in de advocatuur, uitzendsfeer en manage- mentsadvies die interesse in de kantoor ruimte hebben. Het Servicepoint krijgt volgend jaar ook een nieuw gebouw waar PTT Post en PTT Telecom gevestigd worden. Beide KPN-dochter zijn sinds enkele maanden in een 'noodlokaal' op Moerdijk geves tigd. De bouw van een hotel op het Service point is volgens Van der Pool voorlopig in de ijskast gezet. „Het blijft de vraag of dit zo'n geschikte locatie is voor een ho tel. We kunnen beter kijken of we wel licht in de omliggende plaatsen iets kun nen realiseren." Herschikken Een van de belangrijkste taken die het Havenschap de komende jaren zal gaan uitvoeren is herschikking van het totale industrieterrein. „We zitten bijna vol en moeten dus creatief met de ruimte om gaan," zegt van der Pool. „We bekijken bijvoorbeeld of bedrijven die stille reserves hebben die nog wel no dig hebben. Shell heeft bijvoorbeeld veel grond die nog steeds braak ligt. Het grootste deel wil men houden voor eigen gebruik, maar Shell is bereid een stuk van 30 hectare aan de westkant af te staan wat dan gebruikt kan worden voor kleinschalige industrie." Creatief met de ruimte omgaan, betekent ook dat het Havenschap praat met be drijven die nu nog aan het water liggen, maar dat water inmiddels niet meer no dig hebben voor de aan- en afvoer van goederen. Daarvan zijn er verschillende best bereid om te verhuizen naar elders op Moerdijk, dat kan logistiek gezien beter uitkomen. Bovendien is men dan gevrijwaard van de dure havengelden die voor de ligging aan het water betaald moeten worden. „Veel bedrijven regelen de verplaatsin gen onderling. Er is sprake van een na tuurlijk marktverloop, waarbij wij zor gen dat de partijen bijeen worden ge bracht." Haven De zeehaven is een van de belangrijkste speerpunten voor Moerdijk. De overslag van de zeevaart bedroeg vorig jaar bijna 2,2 miljoen ton. Dat is acht procent meer dan het jaar ervoor, terwijl het aantal zeeschepen dat Moerdijk aandeed met vijf procent terugliep tot 1023. „De zee schepen worden steeds groter," legt Van der Pool uit. „Dat is ook de reden waar om een verder verdieping van de haven nodig is. Nu is er een diepte van 8,5 me ter, daar moet één meter bij. Die verdie ping zal in 1998 plaatsvinden." Van der Pool voorziet een verder groei van de zeehavenactiviteiten tot een over slag van vier miljoen ton. Alleen al het bedrijf Omya (toeleverancier van de pa pierindustrie) is met nieuwbouw bezig waarbij de overslag van het bedrijf zal groeien van 600.000 ton naar meer dan één miljoen. De groei van de zeehaven, betekent ook dat er met dag meer goederen over de spoorlijnen op Moerdijk vervoerd wor den. Daarom wordt er fors geïnvesteerd in een railterminal (zes sporen). De ter minal zal in de loop van dit jaar in ge bruik worden genomen. De overslag is berekend op 70.000 container per jaar. „Die terminal wordt met name belang rijk nu Moerdijk wordt aangesloten op de goederenlijn Almelo-Polen waarop drie keer per week een lijndienst zal rij den. En er zijn ook plannen voor zo'n verbinding richting Spanje, Italië en Zweden." Ook de komst van shuttle-verbinding tussen Rotterdam en Moerdijk zal een impuls voor het railvervoer betekenen. Vanaf 1 maart zal er zes maal per week een containerschip tussen de twee ha vens varen. „Containers die in Rotter dam binnenkomen en bijvoorbeeld voor Polen bestemd zijn, kunnen rechtstreeks op de shuttle naar Moerdijk vervoerd worden om daar via de railterminal op de trein gezet te worden," voorspelt Van der Pool. Diep vaarwater Vorig jaar gaf het Havenschap 27 hecta re grond uit. In feite werd er meer ver handeld, maar nog niet alle grond is via de notaris gepasseerd. Moerdijk heeft de komende jaren dus nog minder dan 185 hectare te vergeven. Om te voorkomen dat het Havenschap binnenkort het bordje 'uitverkocht' op moet hangen en zo het gevaar loopt voor jaren uit de pic ture te zijn bij potentiële vestigers, is het zaak haast te maken met uibreiding van het terrein, danwel het aanleggen van een Moerdijk II. Van der Pool ziet voor de uitbreiding FOTO DE STEM/BEN STEFFEN mogelijkheden om over de Roode Vaart heen te stappen. Daar liggen water, rail en snelweg vlak bij elkaar. Hij hoopt dat de Brabantse bestuurders daar mogelijkheden toe ver schaffen. Nog belangrijker is de aanleg van een nieuwe grootschalig industrie terrein in West-Brabant. Met name van uit het West-Brabantse bedrijfsleven wordt steeds gehamerd op het belang van ligging aan diep vaarwater. Van der Pool onderschrijft dat belang. „Maar diep vaarwater is niet het enige wat telt." Goed idee Van der Pool ziet aan het Hollandsch Diep geen goede mogelijkheden om een nieuw terrein te vestigen. Het omklap pen van Moerdijk om Klundert heen vindt hij om meerdere redenen geen goed idee. „Je krijgt dan een situatie als in Pernis waarbij een gemeente ingeklemd is tussen industrieterreinen en water. Dat is uit het oogpunt van beheersbaar heid en veiligheid een probleem. Maar ook telt mee dat de infrastructuur op die locatie veel investeringen zou vergen. De Al 7 ligt er een eind vandaan en er is geen railverbinding." Een industrieterrein aan de andere kant van het dorp Moerdijk is ook een moge lijkheid om aan diep vaarwater te ko men, maar ook daar speelt weer mee dat er dan een leefgemeenschap tussen in dustrieterreinen ingeklemd wordt. De beste oplossing blijft dan volgens Van der Pool ook de oksel van A16 en de A17. „Dat is dichtbij het huidige industrieter rein zodat je handig gebruik kan maken van de bestaande infrastructuur en zo toch kunt profiteren van de ligging aan diep vaarwater," aldus Van der Pool. Door Henk den Ridder Bergen op Zoom - In Fijnaart werd in december wel heel erg duidelijk waar de schoen wringt. De gemeente besloot tot de bouw nieuwe wijk Plan West met een paar honderd woningen, sportvelden en in frastructuur en gunde aanleg en bouw aan projectontwik kelaar Heijmans uit Rosma len. DeFendertse aannemers ston den op hun achterste benen. Ze voelden zich belazerd en gepasseerd door de gemeente. Rjnaart en Heijningen was een kleine gemeente. Ook op grote schaal gebeurt het. Aan het fraaie nieuwbouwplan Bergse Plaat wordt ook wel door kleine aanne mers gewerkt, maar de dienst wordt uitgemaakt door ABP Pro jecten en Rabo Vastgoed, bat kan zo niet langer, dachten ze bij het NVOB Brabant-West. ™s het zo doorgaat gaan er harde klappen vallen onder de tachtig West-Brabantse bouwbedrijven (-.500 werknemers) die lid zijn 'an het Nederlands Verbond van Ondernemers in de Bouwnijver heid. Voorzitter G. Quirijnen uit Hoe- 'en bedacht -uiteraard 'samen ®et anderen' - een ingenieus Plan, waarmee de continuïteit 'an het plaatselijke bouwbedrijf een stuk rooskleuriger moet uitzien. Per gemeente moeten de ondernemers hun krachten bun delen om zo en bloc een gelijk waardige partner te zijn van de «ndelijk opererende projectont wikkelaars en bouwbedrijven. Ooel: bouwlocaties en dus bouw- 'olume verkrijgen. Geld «Vooral in de grotere plaatsen gaan grote projectontwikkelaars aij buiten de regio in overleg de gemeenten aan de haal jwt bouwgronden," legt voorzit- 'w Quirijnen uit in het NVOB- "Pieidingscentrum SSPB in Ber lin op Zoom. „Via acquisitie °uden projectontwikkelaars Precies in de gaten, waar ge- centen nieuwbouwwijken plan- en. En gemeenten zijn daar ook el gevoelig voor, want een pro- Secretaris M. Bierkens en voorzitter G. van de NVOB-af deling Brabants-West. FOTO DE STEM/BEN STEFFEN jectontwikkelaar zet een nieuw bouwwijk in één keer op." Bovendien kunnen de grote jon gens zonder al te veel hersen- knarsen grote stukken bouw grond opkopen; ze hebben geld. Daarnaast hebben ze vaak alles zelf in huis: beleggers, aanne mers, grondwerkers. „Het regio nale midden- en kleinbedrijf is gewoon te klein voor zoiets. Ze zijn geen gesprekspartner voor de gemeenten." Houdt dus in dat de plaatselijke bedrijven het voor een belangrijk deel van de particuliere markt moeten hebben. Maar ook die markt kalft af. Kleine timmer-, metsel- en klusbedrijven schieten als paddestoelen uit de grond en dan laten we de zwartwerkers nog even buiten beschouwing. Tijd om aan de bel te trekken. Te meer omdat de gemeenten in de visie van het NVOB zeker een verantwoordelijkheid hebben op het gebied van de lokale werkge legenheid. Binnen een paar maanden kwam voorzitter Qui rijnen met een plan, waarvan nu zelfs de landelijke brancheorga nisaties het belang inzien, Werkgroepen Het belangrijkste is volgens Qui rijnen - zelf directeur van Bouw bedrijf Quirijnen bv in Hoeven - dat per gemeente een of meerdere werkgroepen in het leven worden geroepen, waarin de plaatselijke NVOB-leden samenwerken. Met name in groeigemeenten als Roosendaal, Bergen op Zoom en Zevenbergen zijn dergelijke werkgroepen hoogst noodzake lijk, aldus de voorzitter: „Daar zit het bouwvolume." Met andere woorden: daar worden de komen de jaren veel huizen gebouwd. „We willen geen voorsprong op grote bedrijven van buiten de re gio, maar we willen als gelijk waardige partner worden ge zien," is de toevoeging van amb telijk secretaris M. Bierkens van de NVOB-afdeling. Van kartel vorming is volgens Bierkens geen sprake, te meer daar de Europese wetgever dat verbiedt. In de werk- of stuurgroep zetelen plaatselijke aannemers. Zij kie zen een dagelijks bestuur, dat in de slag gaat met de gemeente. Het oogmerk is het verwerven van bouwgronden. Als cluster staan de lokale bedrijven veel sterker in de strijd met 'de grote mannen uit de stad'. „De bedrijven geza menlijk hebben meer geld en zijn slagvaardiger. Zo dachten onze bedrijven in Fijnaart dat ze met de gemeente mee mochten pra ten. Maar toen bleek de gemeente alles binnen een paar dagen gere geld te hebben met Heijmans uit Rosmalen," laat Quirijnen note ren. Wat als een gemeentebestuur be sluit met een lokaal cluster ver der te gaan? „Dan kunnen ge meente en werkgroep het plan sa men uitwerken. Waarbij samen werken met een projectontwik kelaar of een stedenbouwkundige niet wordt uitgesloten. En als het plan klaar is, kunnen de plaatse lijke ondernemers bekijken of ze in staat zijn het samen te realise ren. Er kan een verdeelsleutel worden gemaakt: die bouwt der tig woningen, de andere twintig en een derde aannemer deze keer geen, omdat hij al barst van het werk." Door gezamenlijk in te kopen of met zijn allen bijvoorbeeld één grondwerker bij het plan te be trekken, kan geld worden be spaard. De totale kostprijs van een nieuwbouwwijk wordt laag gehouden, waardoor de plaatse lijke bouwbazen inderdaad kun nen concurreren met grote be drijven en waardoor de huizen koper in ieder geval niet meer hoeft te betalen. Renovatie Nu bouwen aannemers niet al leen huizen. Sommigen houden htm bedrijf in stand door te teke nen voor onderhoud en renovatie van huurwoningen van woning- bouwstichtingen of -verenigin gen. Monopolieposities komen niet zelden voor. Quirijnen wordt voorzichtig: „Bestaande situaties moet je zo laten. Maar het kan zijn dat zo'n aannemer bij een groot project hulp van anderen nodig heeft. Op den duur moet je misschien gaan kijken of renovatieprojecten ook niet via de werkgroep moeten worden toegewezen." De Bouw- en Houtbond FNV staat in eerste aanleg positief te genover de actie van het NVOB. Maar wijst wel op het grote ge heel. „Een protectionistisch be leid kan tot gevolg hebben, dat de grote pendelstroom van bouw vakkers en specialistische onder aannemers vanuit Zeeland en West-Brabant wel eens onder druk kan komen te staan," zeg gen J. van de Borgt en D. Witha gen van de FNV. Ook kan de nadruk van de werk gevers wel eens te veel op concur rentiepositie komen te liggen, waardoor de aandacht voor de ei gen personeelsorganisatie te wei nig belichting krijgt. Zo moet de Bouw- en Houtbond nog steeds veel bedrijven aansporen tot het oprichten van een ondernemings raad. Doodsteek Helemaal nieuw is het idee van Quirijnen niet, geeft hij toe. In Roosendaal werken aannemers (ook niet-NVOB-leden) al op de ze manier in twee stichtingen sa men, weet hij. Maar op zo'n re gionale schaal is van samenwer king nog nooit sprake geweest. Vandaar dat de landelijke NVOB en andere brancheorganisaties staan te popelen om van de eerste resultaten te horen. Maar dan de praktijk. Aannemer Y. concurreert zijn hele leven al op het scherpst van de snede met aannemer Q. Op vergaderingen mijden ze elkaar en bij inschrij vingen betichten ze elkaar van vals spel. Komt daar de NVOB in ene met het plan dat zowel Y. als Q. in een werkgroep plaats moe ten nemen en rond dezelfde tafel moeten. Quirijnen ontwijkt: „Voor de toekomst moet iedereen begrijpen dat er iets moet gebeu ren. Niet samenwerken zal de doodsteek voor veel aannemers betekenen. Bij ons staat voorop dat elk bedrijf zijn eigen identi teit behoudt." Dat het aantal aannemers de komende jaren zal afnemen, staat volgens Quirijnen als een paal boven water. Het kaf wordt van het koren gescheiden. Maar wie nu de stap niet durft op wil zetten, zal straks zeker buiten de boot vallen. De NVOB houdt op dinsdag 18 fe bruari een congres bijeenkomst voor alle betrokken partijen in restaurant De Wouwse Tol bij Ber gen op Zoom. Sprekers zijn onder anderen voorzitter mr. drs. L. Brinkman van het Algemeen Ver bond Bouwbwdrijf en gedepu teerde L. van Geel. Aanvang 15.30 uur. Van onze redactie economie Wageningen - „Zorg dat op de voorpagina van Bildzeitung komt te staan dat ui goed is voor de gezondheid, dan zal het in de weken daarna met de verkoop vast beter gaan." Of de Nederlandse uientelers deze troef nu direct via het Duitse boulevardblad zullen uitspelen is niet zeker, maar dat creativiteit vereist is om hun miserabele positie te ver lichten, is een feit. Met die boodschap stuurde Fred Hof man van groente- en fruitex- porteur Bocchi (omzet ƒ285 miljoen) de uientelers deze week naar huis. Telers, handel, onderzoekers: massaal waren ze naar Wage ningen getogen om te congress eren over de ui. Want daar gaat het slecht mee. Oorzaak: Euro pese overproductie. Gevolg: Lage prijzen. Enkele weken ge leden nog dicht bij nul cent per kilo, inmiddels circa negen cent, maar nog fiks onder de kostprijs. De export naar buur land Duitsland, dat meer Spaanse en Hongaarse uien im porteert stagneert. Rusland en Afrika vormen nieuwe, maar onzekere afzetmarkten. De uiensector is als geen ande re ongeorganiseerd. Zaadleve ranciers, wetenschappers, te lers en handel, ieder opereert op eigen houtje. Zelfs met de rug tegen de muur komt het woord 'samenwerking' nauwe lijks over de lippen. Het eerst Nationale Uiencongres bood in dat opzicht weinig soelaas. Sterker nog: in de weken voor het congres rommelde het van alle kanten. Beoogd voorzitter, Jaap van der Veen (Produkt- schap Tuinbouw) trok zich schielijk terug nadat zijn kriti sche kanttekeningen over de Nederlandse ui bij de handel in het verkeerde keelgat waren geschoten. Bestuurder Jaap Wiskerke van de Vereniging voor Groot- en Tussenhandel in Groenten en Fruit (VGT) bleef, geschrokken van alle negatieve publiciteit, ook maar thuis. „Van de be oogde sprekers ben ik de enige die nog over is", constateerde Hofman cynisch. Hij schudde de suggesties vlot uit de mouw: Betere geplande afzet zonder op 'toevalstreffers' te gokken, slijt de uien in de voorverkoop aan de handel, produceer veel uien als het slecht gaat en wei nig als het goed gaat, teel niet alleen de simpele gele ui, maar ook de witte, rode, zoete en zil- verui. Ui is een product dat bij de consument slechts bij het aan snijden ongewild emotie los maakt, voor het overige wordt hij er niet door gegrepen. Bete re informatie, presentatie en sortering moet de afzet, maar ook de prijs stimuleren. Wie verdient wat aan de ui? Dat wilden de telers gisteren wel eens weten, maar voorzitter Osinga (VGT) noch de overige handelaren wilden de vingers branden aan doorkijkje in de prijsopbouw. Alleen Hofman van exporteur Bocchi wilde wel kwijt dat de consument twee keer zoveel moet betalen als de prijs waarvoor de super markt inkoopt. Waar de boer een dubbeltje per kilo voor vangt, betaalt de con sument een gulden voor. In de keten komt de boer er het be- kaaidst af. Stoppen is nauwe lijks een alternatief, want daarvoor is er teveel geïnves teerd in opslag en automatise ring. Poolvorming, telersvere nigingen, samenwerking met de handel om een win-win si tuatie te bereiken, dan kan het zinkend schip drijvend gehou den worden meende teler Vol- lebregt uit Zeewolde. De weerklank was gering. „Want", zo maakte een 'uien- watcher' tijdens de lunchpauze al duidelijk, „één goed jaar en ze zijn de dag van vandaag meteen vergeten." De winst bij DSM is in 1996 forser gedaald dan ver wacht. Een incidentele dip of worden de conjunctuur golven in de chemie steeds korter? Dat de boterham bij DSM vorig jaar niet zo dik belegd zou zijn als in 1995 was al op voorhand duidelijk. Bestuursvoorzitter Simon de Bree liet daar al be gin 1996 geen misverstand over bestaan. Op dat moment - de winst van ruim een miljard gulden over 1995 was net in de boeken bij geschreven - had de DSM-baas vermoedelijk al enig zicht op de gang van zaken in dat eerste kwartaal. DSM verdiende toen 205 miljoen gulden, tegenover 356 miljoen in de eerste drie maanden van het 'jubeljaar' 1995. Als voornaamste oorzaak noemde De Bree de ingezakte prijzen voor kunststoffen. Toch was De Bree enkele maanden later optimistischer, omdat de markt voor kunst stoffen zich leek te herstellen. Maar krachtig was dat herstel in elk geval niet. De halfjaar winst kwam uit op 413 miljoen, zodat de teller in het tweede kwartaal bleef steken op 208 miljoen gulden. In het derde kwartaal daalde de winst verder, tot 178 miljoen gulden. Nu waren de fors ge stegen olieprijzen de grootste boosdoeners. „Een vat olie is zeven gulden duurder gewor den. Dat kunnen we niet snel even doorberekenen aan onze klanten." Toch bleven beursanalisten op timistisch gestemd. Voor ge heel 1996 gingen zij uit van een winst tussen de 730 en de 790 miljoen gulden. Zij sloegen daarmee waarschuwingen van bestuursvoorzitter De Bree in de wind. Die zei in een toelichting op de cijfers over het derde kwartaal dat de resultaten in de rest van het jaar niet alleen negatief beïnvloed zouden worden door de hoge grondstofprijzen, maar ook door enkele grote onder- houdsstops aan installaties. Bovendien is het vierde kwar taal bij DSM traditioneel een stuk slechter. Vanwege het groot aantal feestdagen, en het feit dat veel afnemers aan het eind van het jaar zo weinig mo gelijk bestellingen plaatsen met het oog op het afsluiten van de boeken. Dat wil niet zeggen dat er geen reden tot ongerustheid is. Een jaarwinst die met 300 miljoen gulden terugvalt tot 700 mil- Door Peter Kamps joen gulden: dat is niet gering. Het bedrijf profiteert als eerste van een aantrekkende econo mie, maar merkt ook als eerste als de economie hapert. De hamvraag is of het chemie concern aan de vooravond staat van een nieuwe neer waartse golf of dat er sprake is van een incidentele dip. Een blik in het verleden is verhel derend. DSM wisselt van ouds her diepe dalen af met hoge pieken. In 1982 belandde de onderneming diep in de rode cijfers. De jaren daarna klom de winst weer gestaag naar een recordbedrag van 1,3 miljard in het eerste beursjaar 1989. Daarna daalde de winst jaar lijks met grote regelmaat, met als dieptepunt 1993, toen 114 miljoen verlies werd geleden. Daarna ging het weer bergop waarts. In 1994 bedroeg de winst een half miljard, in 1995 ruim een miljard. Of met de winstdaling van 1996 de daling weer is ingezet, zal pas in de loop van dit jaar duidelijk worden. Naarmate de winter op zijn einde loopt, zul len ook de prijzen van olie en andere grondstoffen weer gaan dalen, zo is de verwachting. Als dat gebeurt dan zal de winst zich weer herstellen. Een forse prijsdruk door de felle concur rentie kan roet in het eten gooien. Bij zo'n prijzenslag zullen de winsten in de chemie nog ver der opdrogen, met een gevecht op leven en dood als gevolg. Opvallend is dat die conjunc tuurgolven in de chemie steeds korter en heviger worden. DSM heeft geleerd met die heftige schommelingen om te gaan door in de vette jaren genoeg geld opzij te zetten voor mage re jaren. Daarnaast probeert het con cern al jaren minder conjunc tuurgevoelig te worden. Was vroeger de zogeheten bulkche- mie nog goed voor ruim veertig procent van de omzet, nu is dat door uitbreidingen in de fijn- chemie al teruggelopen tot 21 procent. Tegen iedereen die het horen wil, vertelt De Bree dan ook dat het DSM van nu crisisbe- stendig is. Een nieuwe econo mische inzinking brengt het concern niet meer in de rode cijfers, verzekert hij. De ko mende jaren zal hij zijn gelijk moeten bewijzen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 11