Primeur: Mazda 323 P Aanbod van auto's groter dan ooit Schaalvergroting industrie en handel PESTEM SURPLUS E2 VRIJDAG 31 JANUARI 1997 #De CR-V van Honda, die in september te koop komt. In voor het merk een splinternieuw segment in Nederland. De nieuwe sportcoupé Prelude van Honda is er al in veel verschillen de gedaantes geweest. Maar altijd erg opvallend. De nieuwste staat op deRai voor een prijs van ƒ49.990,-. Honda heeft er weer veel techniek ingestopt, zoals geavanceerde tractie-controle. De Prelude is er met 2,0 en 2.2 benzinemotor. De vierwielbesturing die het vorige model had, prijkt in het huidige topmodel ook weer. De CR-V die Honda laat ook laat zien, komt in september. Het is een vierwielaangedreven au to, die het midden houdt tussen een ruimtewagen en een stationcar. Opvallend is de SSM, een studie van de komende nieuwe sportwagen van het merk dat volgend jaar 50 jaar bestaat. De Mercedes A is niet te zien op de Rai. Gek, want de auto is eind dit jaar te koop. De fraaie CLK is zonder meer een blikvanger op de stand van Merce des-Benz. De coupé staat in juni bij de dealer. Ook de permanente vierwielaandrijving die vanaf april voor de E-klasse beschikbaar is, is bijzonder, net als de rem-assistent die voor de topmodellen beschik baar komt. Het systeem herkent een noodrem-situatie en bouwt dan automatisch de maximale remdruk op. De E-klasse kent ook nieuwe V6-motoren en de E300 wordt in april een 300 turbodiesel. Vreemd, dat Mercedes ervan afgezien heeft de compacte A-klasse op de Rai te showen. Al wordt er wel aandacht aan besteed, want de auto is toch eind dit jaar voor een kleine veertig mille te koop. De Nissan 200SX laat met zijn nieuwe uiterlijk beter zien waar toe de auto technisch in staat is. De sportieve Primera GT laat Nissan als primeur zien. De auto heeft 150 pk en is eind maart leverbaar. Bij de sportcoupé 200SX zijn de schaapskleren ingeruild voor een heftiger uiterlijk, dat beter bij de uitstekende prestaties van de auto past. Op de Rai staan 25 modellen van Nissan, waaronder de Almera die het best verkoopt en acht ver schillende Primera's. De oogstrelende Coupé 406 van Peugeot komt tegen de zomer op de markt. De door grootmeester Pininfarina gestileerde en inderdaad oogstrel ende 406 Coupé steelt de show bij Peugeot. Het moet gek gaan willen de autoliefhebbers daar niet als een gek voor gaan sparen. De auto komt tegen de zomer op de markt met 2.0 zestienkleppen motor of de nieuwe 3.0 V6, die ook in de 'gewone' 406-reeks ligt. Verder enkele ac tiemodellen zoals de 106 Accent Select, de 306 Sublime en de elektri sche troetelkinderen van Peugeot. Zoals de 106 Electric, de 406 Hybri de en de Tulip, onderdeel van een netwerk van elektrische huurver- voermiddelen. Die staan in het aparte Electric City-paviljoen. De Touareg op de Peugeotstand is een prototype van een recreatievoer tuig met elektrische aandrijving op vier wielen. Naast de nieuwe Partner bestelwagen staat ook nog de ouwe trouwe 205 die dit jaar uit productie zou gaan maar wegens succes geprolongeerd wordt. StPR~986l Porsche zal zonder moeite drommen bezoekers naar zijn stand trekken. Voor de nieuwe Boxster, maar uiteraard ook voor de gou- tve ouwe die altijd nieuw blijft: de 911. Pij Porsche staan, hoe kan het trouwens anders, twee modellen cen traal. De nieuwe Boxster en de 911 Carrera S. Een primeur is de 911 GTI. winnaar van LeMans 1996. De Boxster verzekert Porsche van een glorieuze toekomst. De aantrekkelijke Boxster met zijn watergekoel- de zescilinder boxermotor staat in pastelgele kleur op de Rai-stand. vorder nog een Carrera Cabriolet, een 911 Targa en o.a. een 911 Tur- 0 v°or een prijsje van 405.000 gulden. Mazda wacht met smart op de nieuwe 626. Maar voorlopig kunnen de kopers heel goed uit de voeten met t auto 323 P. vlot rijdende gezins- Mazda heeft de afgelopen jaren afgezien. De koper ook. Door een moeizame wisselkoers van de Japanse yen kreeg de Mazda-liefheb- ber niet waar hij op dacht te kunnen reke nen. Een technisch verfijnde auto? Dat wel. Maar een prettige prijs en een fatsoenlijke uitrusting? Helaas. Zo rond het eind van het vorige jaar trad de kentering in. De 323 werd door de Consu mentenbond gelauwerd als betrouwbaarste auto en de prijzen daalden dramatisch. Me de door de wisselkoersen, maar waarschijn lijk ook omdat fabriek, importeur en dealer wat inleverden. Het was de klant zonder twijfel worst. Hij kreeg in elk geval de be taalbare Mazda waar hij op wachtte. De Japanners staan nu voor de volgende stap. Een van de Rai-primeurs is de Mazda 323 P. Met de P van praktisch. Daarmee heeft Mazda namelijk opeens weer een aar dig model met een prijskaartje onder de 30 mille. Om precies te zijn 29.595 gulden. Maar toch een redelijke uitrusting: stuurbe krachtiging, airbag en bijvoorbeeld een ge deeld neerklapbare achterbank. Gewoon een leuk driedeurs model met een vlotte'lijn. Zoals de Nederlandse automobi list die graag ziet dus. Uiterlijk vallen de tails op als de uitgebouwde wielkastjes ach ter, de in kleur gespoten bumpers en een spoiler-achtig randje bovenaan de grote achterklep. Ingetogen sportief zogezegd. Van binnen ontdekken we een nieuw dashboard, dat al le 323's overigens meekrijgen. Strak, func tioneel en ook vrij ingetogen. Achterin? Ver rassend veel ruimte. Zowel boven het hoofd als bij de knieën. Een echte gezinsauto dus. De positieve indruk wordt doorgetrokken als je op weg gaat. De P mag dan een Euro pese Rai-primeur zijn, maar we reden er toch al even in. Met zijn 73 paardenkrachten is de 1.3 zes tienklepper al goed bediend. De 88 pk ster ke 1.5-liter is zelfs ronduit dynamisch en laat de banden bij het optrekken knerpen. De motor laat zich bij het optrekken wel even horen, maar doet verder redelijk rustig zijn werk. Schakelen? Zoals we van een Ja panner verwachten: licht en uiterst trefze ker. En dat geldt eigenlijk ook voor de bekrach tigde besturing. Lekker direct, misschien wat erg licht, maar veel mensen waarderen dat juist. Ook het zitcomfort mag er zijn. De P heeft grote stoelen, een soort sportstoelen eigenlijk. Een hoofdrol bij Ford voor de Ka. Ford, dat er maar vanaf zag om met een tentoonstelling in de ArenA voor zichzelf te beginnen, zet de kleine Ka in de hoofdrol. Een eenvou dige auto, die volgens Ford allesbehalve saai is. De eerste Ford in het mini-segment, met standaard airbag en één uitrustingsniveau. De au to kost 20.990. De iets grotere broer Fiesta heeft een betere stan daarduitrusting. Bij de Escort geldt net als bij de Mondeo, dat voor de wagon dezelfde prijs betaald wordt als voor de sedan, bovendien is er opnieuw een Escort 1.8 TD. Aanbieding van Ford vormt een airco én een Ford-radio voor 990,-. Verder toont Ford de verfraaide Mondeo en de Scorpio met nieuwe 2,3 krachtbron. De Berlingo Multispace is er eentje van de reeks compacte en be taalbare ruimtewagens die de nieuwe trend zetten. Na de AutoRai is de Citroen Xantia Activa V6/194 pk in Nederland le verbaar. Met fraai hydractief veersysteem en een actief stabilisatie systeem. Een uiterst snelle, moderne automobiel met comfortabele en veiligheidsverhogende eigenschappen. De ZX staat op de Rai met de nieuwe 16V-motor van 167 pk, net als de Berlingo Multispace, een ruimtelijke auto met vijf zitplaatsen en een concurrent van de Renault Scènic. Jammer van de beperkte motorisering: alleen een 1.4i en een 1.9 diesel zijn te leveren. Van de Saxo staat er een enorme serie mei drie en vijf deuren, met automaat, met benzine- en dieselmotoren oi elektrische aandrijving. En voor de lekkerbekken staat de ZX Rail} Raid te pronken, het monster dat zes keer de rally Parijs-Dakar won. De Rolls-Royce Silver Spur heeft een nieuwe lagedruk-trubo, die de auto naar een vermogen van 300 pk helpt. De stand van Hessing De Bilt is rijkelijk gevuld met de Rolls-Royces, Bentleys, Maserati's, Lamborghini's en de Amerikaanse Fords. De nieuwe Ford Taurus is door Hessing zelf volledig Europees gehomolo geerd en dus goedgekeurd voor verkoop. Wereldwijd is de Taurus de best verkochte auto met 550.000 exemplaren in 1996. Hessing heeft verder de MPV Ford Windstar en de 4WD Explorer in de schijnwer pers staan, net als de Mercury Sable en de Lincoln Continental. De consument heeft nog nooit zo'n brede keus uit auto's kunnen maken als nu. Een grote fabri kant had vroeger een cabriolet en twee stationcars in het program ma en tegenwoordig lijkt het soms wel of ieder model in alle denkbare uitvoeringen verkrijg baar is. Kijk naar de Mégane-serie van Renault, naar het ongelooflijke aanbod van Fiat, naar het als maar groeiende gamma van Opel en Mercedes. Na de grote, dure ruimtewagens (mpv's) staan er op de Rai verscheidene kleine en meer betaalbare mpv's. Auto's worden steeds beter en naar verhouding goedkoper. De concurrentie zorgt voor druk op de marges. Het autobedrijf behaalt gemid deld een te laag rendement op nieuwe auto's. Er waren in 1995 in Europa 56.000 dealerbedrijven plus nog eens 43.000 kleinere sub-dealers. Bij elkaar dus niet minder dan 93.000 merkverte- bij vijf andere dealers 'shoppen' voor hij een beslissing neemt. Dealerbedrijven zullen zeker in handen komen van wat grotere ondernemingen. Die hebben grotere financiële mogelijkheden. En de moderne auto komt dan niet veel meer in de werkplaats, maar als dat wel gebeurt is er peperdure appara tuur nodig voor de diagnose. In Engeland is de tendens naar gro tere bedrijven al langer zicht baar. Grotere bedrijven zullen multi- merken-dealers worden. De dealer is ook moeilijk weg te den ken als schakel tussen importeur en consument. Want de inruilau to zal ook zijn weg moeten vin den. Wie horloges verkoopt heeft daar geen last van, maar bij au to's werkt het nu eenmaal anders. De gebruikte auto wordt nog steeds gezien als de hoeksteen van de autohandel. De dealer die daarnaar handelt, zal overleven, zo denken ze bij de Rai. De achterruit is onafhankelijk van de achterklep te openen. genwoordigingen. De Rai ver wacht dat dit aantal in 2000 ze ker met 10 tot 20 procent zal zijn teruggelopen. Kleinere bedrijven vallen weg of krijgen de status van servicepunt. Voor de consu ment maakt dat niet uit. Die is best bereid eens in de paar jaar wat verder te rijden om een nieu we auto te kopen. Dat is hij ei genlijk al gewend, want de Ne derlandse autokoper gaat eerst De nieuwe touring van BMW's 5-serie is vooral stijlvol. BMW onthult de 5-serie touring. Een wereldpremière voor Am sterdam. Eerst verschijnen dé 520 en 523, in de zomer komt de 540. De auto heeft airbags en zij-airbags, maar géén derde achter bank voor kinderen. Kinderen horen niet thuis in de kreukelzone van een auto vinden ze bij BMW. De schokdempers van de 5 staan bijna horizontaal door toepassing van een bijzondere aluminium achteras. Dat spaart ruimte en dat heeft gunstige gevolgen voor de binnenplek van de touring. De auto heeft standaard achteras- niveauregeling. Opvallend is het laadplatform, dat nog niet eer der vertoond is: het kan 60 cm. naar buiten shuiven en heeft een draagvermogen van 75 kg. De vijfde deur hee'ft een soft close-me chaniek en de ruit kan wederom onafhankelijk daarvan open en dicht. Bovendien is de deur ook met afstandsbediening te openen. De 520 kost 89.300,-, de 525 tds touring is vijf mille duurder. De 528i touring vergt een bedrag van 107.400,-. BMW wil de Rai- bezoekers op de stand de wereld achter de carrosserie laten zien en de technische geavanceerdheid van het merk in beeld brengen. De nieuwe Espace van Renault is het stralend middelpunt in Amsterdam. De markt voor Renault groeide in 1996 met 34.000 auto's naar een aandeel van 7,2 De nieuwe Espace, de Mégane Cabriolet en de Sport Spider mét voorruit zijn primeurs op de Rai. Daarnaast is het merk trots met serie Méganes, waaronder de Auto van het Jaar Scènic, de zakelijk goed scorende Laguna, de iets minder succesvolle Clio en de vernieuwde Safrane. Tussen al die auto's staat ook de Williams- Renault Formule I-auto De vernieuwde 145- en 146-reeks van Alfa Romeo met de lijnmotoren die de plaats van de boxers ingenomen hebben en de royaal aangekle de 155 Trofeo en Viaggio zijn blikvangers op de Alfa-stand. De GTV heeft een 3.0 V6-motor met 24 kleppen en er is de conceptcar Nuvola, die toont hoe Alfa de serieproductie wil aanvullen met tailor made modellen. De Trofeo en de Viaggio hebben een reeks extra's ter waar de van bijna zevenduizend gulden, maar ze kosten maar duizend gul den meer. De Nuvola (Italiaans voor wolk) heeft een heus chassis met mechaniek als basis, net als vroeger. Op die manier kunnen verschil lende carrosserieën op dezelfde bodem gebouwd worden en dat is in teressant voor consumenten die op zoek zijn naar individuele voertui gen. Bij Audi is de Duo voor het eerst in Nederland te zien: hybride aan drijving (diesel en elektro) waarvan de serieproductie dit najaar start. Centraal bij Audi staat de A3, een fraaie compacte auto met veel kwa liteit, comfort en uitstraling. En een stevige prijs: vanaf ƒ46.900. Trots als Audi is op haar historie staan in Amsterdam ook de Front UW Roadster uit 1934 en de A4 Quattro, de winnaar van de Super- Tourenwagen-Cup. De topatleet van de familie heet S6 Plus met 326 pk. Heel exclusief is de S8 met 340 pk en uiteraard quattro-aandrij- ving. Bij het topmodel A8 is een uitgebreid veiligheidssysteem stan daard, de cabriolet heeft een nieuwe motorversie (1.8 5V), van de A4 zijn er vier nieuwe versies waaronder een 1.9 TDI Quattro, en Audi heeft een breed aanbod voor telefoneerders in de auto, waaronder de Carhandy. De Alfa Nuvola is een studie van toekomstige constructie- en designmogelijkeden. De A3: niet goedkoop, maar rijdt wel als een echte Audi.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 21