Primeur: Mazda 323 P
Aanbod van auto's
groter dan ooit
Schaalvergroting industrie en handel
PESTEM
SURPLUS
E2
VRIJDAG 31 JANUARI 1997
#De CR-V van Honda, die in september te koop komt. In voor het
merk een splinternieuw segment in Nederland.
De nieuwe sportcoupé Prelude van Honda is er al in veel verschillen
de gedaantes geweest. Maar altijd erg opvallend. De nieuwste staat op
deRai voor een prijs van ƒ49.990,-. Honda heeft er weer veel techniek
ingestopt, zoals geavanceerde tractie-controle. De Prelude is er met
2,0 en 2.2 benzinemotor. De vierwielbesturing die het vorige model
had, prijkt in het huidige topmodel ook weer. De CR-V die Honda laat
ook laat zien, komt in september. Het is een vierwielaangedreven au
to, die het midden houdt tussen een ruimtewagen en een stationcar.
Opvallend is de SSM, een studie van de komende nieuwe sportwagen
van het merk dat volgend jaar 50 jaar bestaat.
De Mercedes A is niet te zien op de Rai. Gek, want de auto is eind
dit jaar te koop.
De fraaie CLK is zonder meer een blikvanger op de stand van Merce
des-Benz. De coupé staat in juni bij de dealer. Ook de permanente
vierwielaandrijving die vanaf april voor de E-klasse beschikbaar is, is
bijzonder, net als de rem-assistent die voor de topmodellen beschik
baar komt. Het systeem herkent een noodrem-situatie en bouwt dan
automatisch de maximale remdruk op. De E-klasse kent ook nieuwe
V6-motoren en de E300 wordt in april een 300 turbodiesel. Vreemd,
dat Mercedes ervan afgezien heeft de compacte A-klasse op de Rai te
showen. Al wordt er wel aandacht aan besteed, want de auto is toch
eind dit jaar voor een kleine veertig mille te koop.
De Nissan 200SX laat met zijn nieuwe uiterlijk beter zien waar
toe de auto technisch in staat is.
De sportieve Primera GT laat Nissan als primeur zien. De auto heeft
150 pk en is eind maart leverbaar. Bij de sportcoupé 200SX zijn de
schaapskleren ingeruild voor een heftiger uiterlijk, dat beter bij de
uitstekende prestaties van de auto past. Op de Rai staan 25 modellen
van Nissan, waaronder de Almera die het best verkoopt en acht ver
schillende Primera's.
De oogstrelende Coupé 406 van Peugeot komt tegen de zomer op
de markt.
De door grootmeester Pininfarina gestileerde en inderdaad oogstrel
ende 406 Coupé steelt de show bij Peugeot. Het moet gek gaan willen
de autoliefhebbers daar niet als een gek voor gaan sparen. De auto
komt tegen de zomer op de markt met 2.0 zestienkleppen motor of de
nieuwe 3.0 V6, die ook in de 'gewone' 406-reeks ligt. Verder enkele ac
tiemodellen zoals de 106 Accent Select, de 306 Sublime en de elektri
sche troetelkinderen van Peugeot. Zoals de 106 Electric, de 406 Hybri
de en de Tulip, onderdeel van een netwerk van elektrische huurver-
voermiddelen. Die staan in het aparte Electric City-paviljoen. De
Touareg op de Peugeotstand is een prototype van een recreatievoer
tuig met elektrische aandrijving op vier wielen. Naast de nieuwe
Partner bestelwagen staat ook nog de ouwe trouwe 205 die dit jaar uit
productie zou gaan maar wegens succes geprolongeerd wordt.
StPR~986l
Porsche zal zonder moeite drommen bezoekers naar zijn stand
trekken. Voor de nieuwe Boxster, maar uiteraard ook voor de gou-
tve ouwe die altijd nieuw blijft: de 911.
Pij Porsche staan, hoe kan het trouwens anders, twee modellen cen
traal. De nieuwe Boxster en de 911 Carrera S. Een primeur is de 911
GTI.
winnaar van LeMans 1996. De Boxster verzekert Porsche van een
glorieuze toekomst. De aantrekkelijke Boxster met zijn watergekoel-
de zescilinder boxermotor staat in pastelgele kleur op de Rai-stand.
vorder nog een Carrera Cabriolet, een 911 Targa en o.a. een 911 Tur-
0 v°or een prijsje van 405.000 gulden.
Mazda wacht met smart op de nieuwe 626. Maar voorlopig kunnen de kopers heel goed uit de voeten met t
auto 323 P.
vlot rijdende gezins-
Mazda heeft de afgelopen jaren afgezien. De
koper ook. Door een moeizame wisselkoers
van de Japanse yen kreeg de Mazda-liefheb-
ber niet waar hij op dacht te kunnen reke
nen. Een technisch verfijnde auto? Dat wel.
Maar een prettige prijs en een fatsoenlijke
uitrusting? Helaas.
Zo rond het eind van het vorige jaar trad de
kentering in. De 323 werd door de Consu
mentenbond gelauwerd als betrouwbaarste
auto en de prijzen daalden dramatisch. Me
de door de wisselkoersen, maar waarschijn
lijk ook omdat fabriek, importeur en dealer
wat inleverden. Het was de klant zonder
twijfel worst. Hij kreeg in elk geval de be
taalbare Mazda waar hij op wachtte.
De Japanners staan nu voor de volgende
stap. Een van de Rai-primeurs is de Mazda
323 P. Met de P van praktisch. Daarmee
heeft Mazda namelijk opeens weer een aar
dig model met een prijskaartje onder de 30
mille. Om precies te zijn 29.595 gulden.
Maar toch een redelijke uitrusting: stuurbe
krachtiging, airbag en bijvoorbeeld een ge
deeld neerklapbare achterbank.
Gewoon een leuk driedeurs model met een
vlotte'lijn. Zoals de Nederlandse automobi
list die graag ziet dus. Uiterlijk vallen de
tails op als de uitgebouwde wielkastjes ach
ter, de in kleur gespoten bumpers en een
spoiler-achtig randje bovenaan de grote
achterklep.
Ingetogen sportief zogezegd. Van binnen
ontdekken we een nieuw dashboard, dat al
le 323's overigens meekrijgen. Strak, func
tioneel en ook vrij ingetogen. Achterin? Ver
rassend veel ruimte. Zowel boven het hoofd
als bij de knieën. Een echte gezinsauto dus.
De positieve indruk wordt doorgetrokken
als je op weg gaat. De P mag dan een Euro
pese Rai-primeur zijn, maar we reden er
toch al even in.
Met zijn 73 paardenkrachten is de 1.3 zes
tienklepper al goed bediend. De 88 pk ster
ke 1.5-liter is zelfs ronduit dynamisch en
laat de banden bij het optrekken knerpen.
De motor laat zich bij het optrekken wel
even horen, maar doet verder redelijk rustig
zijn werk. Schakelen? Zoals we van een Ja
panner verwachten: licht en uiterst trefze
ker.
En dat geldt eigenlijk ook voor de bekrach
tigde besturing. Lekker direct, misschien
wat erg licht, maar veel mensen waarderen
dat juist. Ook het zitcomfort mag er zijn. De
P heeft grote stoelen, een soort sportstoelen
eigenlijk.
Een hoofdrol bij Ford voor de Ka.
Ford, dat er maar vanaf zag om met een tentoonstelling in de ArenA
voor zichzelf te beginnen, zet de kleine Ka in de hoofdrol. Een eenvou
dige auto, die volgens Ford allesbehalve saai is. De eerste Ford in het
mini-segment, met standaard airbag en één uitrustingsniveau. De au
to kost 20.990. De iets grotere broer Fiesta heeft een betere stan
daarduitrusting. Bij de Escort geldt net als bij de Mondeo, dat voor de
wagon dezelfde prijs betaald wordt als voor de sedan, bovendien is er
opnieuw een Escort 1.8 TD. Aanbieding van Ford vormt een airco én
een Ford-radio voor 990,-. Verder toont Ford de verfraaide Mondeo
en de Scorpio met nieuwe 2,3 krachtbron.
De Berlingo Multispace is er eentje van de reeks compacte en be
taalbare ruimtewagens die de nieuwe trend zetten.
Na de AutoRai is de Citroen Xantia Activa V6/194 pk in Nederland le
verbaar. Met fraai hydractief veersysteem en een actief stabilisatie
systeem. Een uiterst snelle, moderne automobiel met comfortabele en
veiligheidsverhogende eigenschappen. De ZX staat op de Rai met de
nieuwe 16V-motor van 167 pk, net als de Berlingo Multispace, een
ruimtelijke auto met vijf zitplaatsen en een concurrent van de Renault
Scènic. Jammer van de beperkte motorisering: alleen een 1.4i en een
1.9 diesel zijn te leveren. Van de Saxo staat er een enorme serie mei
drie en vijf deuren, met automaat, met benzine- en dieselmotoren oi
elektrische aandrijving. En voor de lekkerbekken staat de ZX Rail}
Raid te pronken, het monster dat zes keer de rally Parijs-Dakar won.
De Rolls-Royce Silver Spur heeft een nieuwe lagedruk-trubo, die
de auto naar een vermogen van 300 pk helpt.
De stand van Hessing De Bilt is rijkelijk gevuld met de Rolls-Royces,
Bentleys, Maserati's, Lamborghini's en de Amerikaanse Fords. De
nieuwe Ford Taurus is door Hessing zelf volledig Europees gehomolo
geerd en dus goedgekeurd voor verkoop. Wereldwijd is de Taurus de
best verkochte auto met 550.000 exemplaren in 1996. Hessing heeft
verder de MPV Ford Windstar en de 4WD Explorer in de schijnwer
pers staan, net als de Mercury Sable en de Lincoln Continental.
De consument heeft nog nooit
zo'n brede keus uit auto's kunnen
maken als nu. Een grote fabri
kant had vroeger een cabriolet en
twee stationcars in het program
ma en tegenwoordig lijkt het
soms wel of ieder model in alle
denkbare uitvoeringen verkrijg
baar is.
Kijk naar de Mégane-serie van
Renault, naar het ongelooflijke
aanbod van Fiat, naar het als
maar groeiende gamma van Opel
en Mercedes. Na de grote, dure
ruimtewagens (mpv's) staan er op
de Rai verscheidene kleine en
meer betaalbare mpv's.
Auto's worden steeds beter en
naar verhouding goedkoper. De
concurrentie zorgt voor druk op
de marges.
Het autobedrijf behaalt gemid
deld een te laag rendement op
nieuwe auto's. Er waren in 1995
in Europa 56.000 dealerbedrijven
plus nog eens 43.000 kleinere
sub-dealers. Bij elkaar dus niet
minder dan 93.000 merkverte-
bij vijf andere dealers 'shoppen'
voor hij een beslissing neemt.
Dealerbedrijven zullen zeker in
handen komen van wat grotere
ondernemingen.
Die hebben grotere financiële
mogelijkheden. En de moderne
auto komt dan niet veel meer in
de werkplaats, maar als dat wel
gebeurt is er peperdure appara
tuur nodig voor de diagnose. In
Engeland is de tendens naar gro
tere bedrijven al langer zicht
baar.
Grotere bedrijven zullen multi-
merken-dealers worden. De
dealer is ook moeilijk weg te den
ken als schakel tussen importeur
en consument. Want de inruilau
to zal ook zijn weg moeten vin
den. Wie horloges verkoopt heeft
daar geen last van, maar bij au
to's werkt het nu eenmaal anders.
De gebruikte auto wordt nog
steeds gezien als de hoeksteen
van de autohandel. De dealer die
daarnaar handelt, zal overleven,
zo denken ze bij de Rai.
De achterruit is onafhankelijk van de achterklep te openen.
genwoordigingen. De Rai ver
wacht dat dit aantal in 2000 ze
ker met 10 tot 20 procent zal zijn
teruggelopen. Kleinere bedrijven
vallen weg of krijgen de status
van servicepunt. Voor de consu
ment maakt dat niet uit. Die is
best bereid eens in de paar jaar
wat verder te rijden om een nieu
we auto te kopen. Dat is hij ei
genlijk al gewend, want de Ne
derlandse autokoper gaat eerst
De nieuwe touring van BMW's 5-serie is vooral stijlvol.
BMW onthult de 5-serie touring. Een wereldpremière voor Am
sterdam. Eerst verschijnen dé 520 en 523, in de zomer komt de
540. De auto heeft airbags en zij-airbags, maar géén derde achter
bank voor kinderen. Kinderen horen niet thuis in de kreukelzone
van een auto vinden ze bij BMW. De schokdempers van de 5 staan
bijna horizontaal door toepassing van een bijzondere aluminium
achteras. Dat spaart ruimte en dat heeft gunstige gevolgen voor
de binnenplek van de touring. De auto heeft standaard achteras-
niveauregeling. Opvallend is het laadplatform, dat nog niet eer
der vertoond is: het kan 60 cm. naar buiten shuiven en heeft een
draagvermogen van 75 kg. De vijfde deur hee'ft een soft close-me
chaniek en de ruit kan wederom onafhankelijk daarvan open en
dicht. Bovendien is de deur ook met afstandsbediening te openen.
De 520 kost 89.300,-, de 525 tds touring is vijf mille duurder. De
528i touring vergt een bedrag van 107.400,-. BMW wil de Rai-
bezoekers op de stand de wereld achter de carrosserie laten zien
en de technische geavanceerdheid van het merk in beeld brengen.
De nieuwe Espace van Renault is het stralend middelpunt in
Amsterdam.
De markt voor Renault groeide in 1996 met 34.000 auto's naar een
aandeel van 7,2 De nieuwe Espace, de Mégane Cabriolet en de
Sport Spider mét voorruit zijn primeurs op de Rai. Daarnaast is het
merk trots met serie Méganes, waaronder de Auto van het Jaar Scènic,
de zakelijk goed scorende Laguna, de iets minder succesvolle Clio en
de vernieuwde Safrane. Tussen al die auto's staat ook de Williams-
Renault Formule I-auto
De vernieuwde 145- en 146-reeks van Alfa Romeo met de lijnmotoren
die de plaats van de boxers ingenomen hebben en de royaal aangekle
de 155 Trofeo en Viaggio zijn blikvangers op de Alfa-stand. De GTV
heeft een 3.0 V6-motor met 24 kleppen en er is de conceptcar Nuvola,
die toont hoe Alfa de serieproductie wil aanvullen met tailor made
modellen. De Trofeo en de Viaggio hebben een reeks extra's ter waar
de van bijna zevenduizend gulden, maar ze kosten maar duizend gul
den meer. De Nuvola (Italiaans voor wolk) heeft een heus chassis met
mechaniek als basis, net als vroeger. Op die manier kunnen verschil
lende carrosserieën op dezelfde bodem gebouwd worden en dat is in
teressant voor consumenten die op zoek zijn naar individuele voertui
gen.
Bij Audi is de Duo voor het eerst in Nederland te zien: hybride aan
drijving (diesel en elektro) waarvan de serieproductie dit najaar start.
Centraal bij Audi staat de A3, een fraaie compacte auto met veel kwa
liteit, comfort en uitstraling. En een stevige prijs: vanaf ƒ46.900.
Trots als Audi is op haar historie staan in Amsterdam ook de Front
UW Roadster uit 1934 en de A4 Quattro, de winnaar van de Super-
Tourenwagen-Cup. De topatleet van de familie heet S6 Plus met 326
pk. Heel exclusief is de S8 met 340 pk en uiteraard quattro-aandrij-
ving. Bij het topmodel A8 is een uitgebreid veiligheidssysteem stan
daard, de cabriolet heeft een nieuwe motorversie (1.8 5V), van de A4
zijn er vier nieuwe versies waaronder een 1.9 TDI Quattro, en Audi
heeft een breed aanbod voor telefoneerders in de auto, waaronder de
Carhandy.
De Alfa Nuvola is een studie van toekomstige constructie- en
designmogelijkeden.
De A3: niet goedkoop, maar rijdt wel als een echte Audi.