Handvol primeurs op 50e AutoRai Het file-effect van bloemkool bij Shell De eerste Rai had alleen fietsen 'ote monteur fswagen- <LUSSENBINK 2733 06-52783630 )ud De meeste snufjes op autogebied werden bijna 100 jaar geleden al uitgevonden earn zoeken wij de vereiste oplei- a telefonische gen op Zoom b.v. nes IER Bewaker Denklijn Stimulansen Spyker T-Ford Wereldprimeur 1997 X 68 ian, dat in 1996 lotingen jnden van onder- t der Nederlanden. uitgelote eindcijfers of gesteld. "EN: ieke aflossing eindcijfer groep 10 28 31 83 p iieke aflossing uitlotings groep iruari jegd aflosbaar ld 8 1 1 2 6 sruari >egd aflosbaar ld 1 3 6 7 jruari 8 2 ttober icember 1 5 aart tober 1 3 verzicht per lening kosteloos p de aanvraag dient vermeld lening waarvoor belang- an het Ministerie van Financiën) linistratief advies ing.biljet. Meustr. 14282, er en bel. Rugstr.8 -387045. Algemeen StUkadOOr- werkzaamheden Vrijblijvend prijsopgave. Tel. 076-5215648 b.g.g. 076-5035667. Autoverhuur Autoverhuur A. de Jong BV Speciaal weekendtarief, personenwagens, vrijdag avond tot zondagavond 80,- excl. Laan van Belgis 53, Roosendaal. Tel. 0165-555551. Ook uw adres voor bestelbusjes.^ Klusbedrijf iw klussen in en om het huis e voorkomende werkzaamheden. ,eerd in timmerwerkzaamheden. lur :ialist wlock-of merken, ave. ieestr.17 /larkt 48 jgstr. 30 Rioolontstop- Vooral uw VERSTOPPINGEN OONINCX. 076-5878658. Wij zijn al onderweg[_ Stofferingen Opruiming Meubelstof nu 19,00 p.mtr. OP=OP Jan Vos, Kade 28, Roosendaal, tel. 0165-533073. De vijftigste AutoRai wordt volgende week dinsdag 5 fe bruari om 17.00 uur officieel geopend door minister A. Jor- ritsma van Verkeer en Water staat. Het motto van dit jaar luidt: It's Showtime. De Amsterdamse autoten toonstelling werd in 1899 voor het eerst georganiseerd. Een kleine honderd jaar later ko men op de vijftigste editie veel facetten van het autorijden aan bod. Design, elektrisch rij den, cabrio's, autosport en off- road rijden worden gepresen teerd in diverse paviljoens en tijdens enkele evenementen. Ter gelegenheid van de vijftig ste AutoRai is ook op Internet een AutoRai-site geopend: http://www.auto.rai.nl AutoRai '97 beslaat alle hallen van de RAI. Er worden 59 au tomerken uit de hele wereld gepresenteerd. Er is ook veel aandacht voor accessoires en toebehoren. In totaal telt de tentoonstelling 150 exposanten. t)e status van een autoten toonstelling wordt mede afge meten aan het aantal primeurs dat wordt gebracht. BMW laat de 5-Touring in Amsterdam haar wereldprimeur beleven. De 316i Touring is een Europe se BMW-primeur. Mitsubishi toont de nieuwe Galant in twee versies voor het eerst in Europa en de nieuwe Jeep Cherokee is voor het eerst in Europa te zien. Mazda komt met de 323P en Mercedes- Benz brengt de nieuwe coupé CLK en laat de 4-matic vier- wielaandrijving voor de E-klas- se als wereldprimeur zien. li Meer nieuws van de AutoRai op de pagina's E2 en E3. De AutoRai is voor het publiek open van donderdag 6 tot en met zondag 16 februari, door de week van 10.00 tot 22.00 uur. In het weekend is de tentoonstelling open van 10.00 tot 17.00 uur. De toegangsprijs is twintig gulden per persoon. Jongeren van 4 tot en met 11 jaar, ouderen en groe pen betalen een knaak minder. Het affiche van de komende AutoRai. Donkere wolken tekenen zich af boven de glan zend opgepoetste Auto Rai. De auto, symbool van onze vrijheid, loopt vast in de file. De bus en de trein, vanouds gepre dikt als alternatief, lijken de aansluiting te missen. Paul Nouwen, als ANWB-topman spreek buis van miljoenen weg gebruikers, taxeert de schade. Door Joop van der Pol Neuspeuteren bij de Poot van Metz. Dagdromen bij Vianen. Nog maar weer 'ns die New-Age- cassette opzetten bij knooppunt Alexanderpolder - goed tegen de stress. Het wegennet zit potdicht, de filerecords sneuvelen onder hand maandelijks. Autorijden in Nederland vraagt om zitvlees en veel geduld. Bus en trein zijn nauwelijks een alternatief. Als ze al rijden, zijn ze in elk geval nooit te vroeg. Dus troosten miljoenen bumperstum pers zich maar met goedbedoelde wisselstroken en het filenieuws van Jelles Bode. Slecht nieuws vooral, want: traffic is booming. De komende week kruipen we ook weer met tienduizenden sta tionair naar de AutoRai in Am sterdam. Kijken met welke flit sende modellen we volgend jaar weer stilstaan voor de Brienen- oordbrug. De mobiliteit in Nederland is ernstig in het geding. En wie mo biliteit zegt, loopt al gauw tegen het visitekaartje aan van mr. Paul A. Noifwen. Hij is de baas van de Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB. De hoofd directeur-mag zich graag opwer pen als bewaker van de indivi duele bewegingsvrijheid. Maar voor iemand met zijn opgeruimde natuur, schetst Nouwen betrek kelijk sombere prognoses voor de eerste jaren. „Er rijden nu 5,5 miljoen auto's in Nederland en het bezit neemt nog met 1,5 procent toe. Mede doordat de economische groei aanhoudt, wordt het vrachtwa genpark groter. Koningin Beatrix noemde laatst een bevolkings groei naar 18 miljoen. Macro stromen die ertoe leiden dat de f i- ANWB-baas Paul Nouwen: „De gedachte dat in defile ook maar één auto staat die er niet thuishoort, gaat niet op. Onderscheid ma ken is een heilloze weg.foto marc bolsius les de eerste jaren alleen maar langer worden. Want het pijnlij ke is dat mensen steeds op dezelf de tijd dezelfde kant op plegen te gaan, gewoon omdat ze ergens moeten zijn. Wanneer je een op lossing zoekt voor de files, moet je dat als gegeven nemen." Wat Nouwdn betreft heeft ieder een dezéfSfereoèften, of je nu met een tientonner diepvrieserwten distribueert, of gezellig oma een dagje rondrijdt. „De gedachte dat in de file ook maar één auto staat die er niet thuishoort, gaat niet op. Onderscheid maken is een heilloze weg. Het is niet recht vaardig en ook niet te controleren welk verkeer noodzakelijk is en welk niet. Vrachtvervoer noodza kelijk? Jazeker, maar dat kan ook per spoor of over het water." Keuzevrijheid staat dus voor Nouwen voorop. Maar ook de vrije marktwerking, al staat die soms haaks op het streven naar oplossingen. „Als Albert Heijn winkels gaat inrichten bij de Shell-stations, rijden straks mensen op zondag naar de benzinepomp voor hun bloemkolen. En als PTT Post vrachtauto's kiest voor het post vervoer in plaats van de trein, dan heb je dat te aanvaarden. Een vrije markt houdt helaas ook in dat de NS en busmaatschap pijen onrendabele lijnen schrap pen." De stammenoorlog, auto versus openbaar vervoer, heeft afge daan. „Let wel: allemaal alléén in de auto staat nog steeds funda menteel ter discussie. Maar we weten inmiddels ook dat vier mensen in een auto uit verkeers- en milieu-oogpunt een betere op tie is dan vier in een bus. Waar we naar toe moeten, is ketenver plaatsing: je vertrekt thuis (sa men) met de auto, parkeert bij het station, pakt de trein en doet het laatste stukje met fiets o bus." Vooroordelen over duur, traag o afwezig openbaar vervoer speler dit keten-principe vooralsnog parten. „Op de eerste plaats zijr drastische investeringen in het openbaar vervoer nodig. Verder kan goede informatie verande ring in de denklijn teweegbren gen. We hebben een diskette op de markt gebracht, waarmee je thuis op je computer kan zien wat de verstandigste manier is om, bijvoorbeeld, van Den Bosch naar Zwolle te reizen: de Mob Disk. Daarnaast werken we aai een mobiliteitskaart, een univer seel ticket voor bus, trein en Park Ride-plaatsen." „Bedrijven kunnen veel doen door kilometer-reductieplannen voor hun personeel te maken. Je beloont je personeel als het met de fiets komt, of met de bus. Bi de ANWB werkt het voortreffe lijk, de mensen zijn enthousiast.' De ANWB introduceerde ook he systeem van de auto-op-afroep Je betaalt een abonnement en be stelt een auto wanneer je die no dig hebt. „Het principe kan bij voorbeeld prima de tweede auto in het gezin vervangen. Maar ook dat vergt een nieuwe manier var denken, en het project vórdert ti langzaam. Toch zal de ANWB al tijd dit soort initiatieven blijver nemen, al is de vraag of we, al: particuliere organisatie, daar al léén geld in moeten blijven ste- ken." De hoofdrol, zo wil de baasv var de toeristenbond maar zeggen, i: voor de overheid. „Die moet na denken over infrastructuur voor dat ze wijken gaat bouwen. Di kan het kopen van schone en zui nige auto's bevorderen. Die be paalt het fiscale klimaat. Ee stap in de goede richting is d verlaging van de vaste lasten i ruil voor hogere kosten naarmat je meer rijdt. Uitgaan van he profijtbeginsel is alleszins rede lijk. Als het vrachtverkeer econo misch voordeel heeft van apar daarvoor aangelegde infrastruc tuur, moet het betalen." „Het is zaak dat overheid ANWB, NS, Bovag, auto-impor teurs, bus- en vrachtvervoerder in goed samenspel alle haalbar stimulansen aanwenden om d burgers aan te spreken. Dan lig er genoeg in de week om strak; na het jaar 2000, het verkeer i goede banen te leiden." In 1899 werd in Amsterdam de eerste tentoonstelling waaraan ook auto's te pas kwamen gehou den. De 'eerste jaarlijkse ten toonstelling voor Rijwielen en toebehooren' was in 1895 al ge weest met slechts 4500 bezoekers in het Paleis voor Volksvlijt. En de initiatiefnemers van de op 1? december 1893 opgerichte Vereniging 'de Rijwiel Industrie' hadden nog wel zulke hoge ver wachtingen gekoesterd. Mis schien dat de ontstentenis van auto's het gebrek aan belangstel ling veroorzaakte, want de ten toonstelling in 1899 waarop naast honderden fietsen ook drie automobielen te bewonderen waren trok zowaar wat meer pu bliek. In dat jaar had M. Aertnijs in Nijmegen het eerste garagebe drijf van Nederland gevestigd. Aan de Hugo de Grootstraat werd een groot gebouw opge richt en 'waarschijnlijk geheel elektrisch verlicht', aldus jubel de De Kampioen in 1899. Auto's waren kort voor de eeuw wisseling in Nederland een hot item. Adolph Zimmermans had op 19 mei 1896 Neerlands' eerste auto ro Arnhem van de boot uit Duits land opgehaald en naar Den Haag gereden. Twee jaar later kreeg de Groningse automobilist A. van Dam het eerste Neder landse nummerbewijs. Vader en zoon Eysink in Amersfoort en de gebroeders Spijker in Amster dam namen de eerste initiatieven °ro in Nederland auto's te bou wen. En de vereniging R.I. veranderde in 1900 haar naam in R.A.I.: Rij wiel- en Automobiel Industrie. De Rai-tentoonstelling in het schitterende Paleis voor Volks vlijt aan het Fredriksplein werd al gauw het jaarlijks hoogtepunt voor autominnend Nederland, te beginnen met de expositie van 1900 toen er 19 modellen ston den, inclusief de eerste Spyker. Tienduizenden bezoekers ver gaapten zich sindsdien jaarlijks of iedere twee jaar aan de nieuw ste snufjes uit met name Frank rijk. Of viel de mond open van verbazing als zij een spectaculai re stand als die van Spyker (ge schreven met Y, want dat stond en klonk internationaal) in 1906 zagen. Hoewel de Rai-tentoonstellingen aanvankelijk heuse Amsterdam se evenementen waren, groeiden ze door de jaren heen uit tot eve nementen die nationale en inter nationale belangstelling trok ken. Een van de gekste 'Rai's' moet de elfde tentoonstelling ge weest zijn in 1913. Alleen auto's met een cilinderinhoud van 1,1 liter en minder werden toegela ten. Die zogenaamde cycle cars wa ren in Engeland in zwang. Het was de eerste poging om met kleine, zuinige auto's de massa- motorisering van de grond te krijgen. Bugatti had de Bébé Peugeot ontworpen en die 'Peu- geotte' bood 70 procent benzine besparing. Ook Opel stond op de expo met een kleine auto, de Phanomobil. De grote auto's stonden buiten tentoongesteld. Daar ontstond voor tien dagen een ware automarkt. Ruimtegebrek heeft de Rai altijd geplaagd, totdat vanaf 1922 een eigen - zij het tijdelijke huisves ting- aan de Ferdinand Bol straat werd betrokken. In de ka rakteristieke hal met zijn wel vende gevel stonden de grote merken in het middendeel, in de galerijen links en rechts geflan keerd door toeleveranciers. De show werd geopend door Prins Hendrik. En voor het eerst stpnd de legendarische T-Ford op de Nederlandse tentoonstel ling. Er werden in totaal dertig tentoonstellingen gehouden in het gebouw dat voor vijf jaar neergezet was, maar zichzelf tien keer overleefde. In 1922 telde Nederland in totaal 13.500 auto's. In de Verenigde Staten waren er toen al 10,5 mil joen. Een bezoek aan de vooroor logse Rai moet voor liefhebbers van auto's een hele belevenis zijn geweest. Het publiek staarde smullend naar techniek die we tegenwoordig klassieke ontwer pen noemen. Er waren inder daad al 16-kleppers, voorwiel aandrijving was uitgevonden en er waren achtcilinders-met compressor. De gloednieuwe Bu- gatti's, statige Rolls-Royces maar ook de eerste kleine auto's als de Austin Seven of DKW's en de 'gestroomlijnde' Amerikanen stonden zij-aan-zij. In 1936 werden er voor eerste keer vliegtuigen geëxposeerd op de Rai-tentoonstelling. Die wa ren nog zo klein dat dat toen Het affiche van de tentoonstilling in 1904. kon. Het was de 25ste tentoon stelling. Naast vliegtuigen ston den er ook tractors. Absolute blikvanger was de Peugeot Eclipse, die een stalen dak had dat zich opvouwde onder de kof ferklep. De Eclipse staat nu we derom in Amsterdam als herin nering aan een roemrucht verle den. In de jaren vijftig veranderde er veel. Mensen spaarden dat het een lieve lust was. Het eerste au tootje kwam in zicht. Een Fiat 600, Renault 4-tje of VW Kever. En niet te vergeten de Daf 600, de chauvinistische sensatie van de AutoRai 1958. De grote Ame rikanen met uitbundige staart vinnen stalen direct de show, maar nieuwe technische ideeën lieten een diepere indruk achter. Wie eenmaal de innovatieve Ci troen DS had gezien, vergat dat beeld van zijn leven niet. Een Mini was niet langer lachwek kend om zijn afmetingen, maar dwong juist respect af vanwege zijn intelligente benutting van ruimte en techniek. De jaren zes tig stonden duidelijk voor de deur. En de Rai groeide wederom uit zijn jas. De aërodynamisch revolutionai re Citroën DS was vanaf 1955 lange tijd de enige in zijn soort, tot twee achtereenvolgende olie crises (1973 en 1981) de kostbare investeringen in zuiniger model len met geringe luchtweerstand ineens rechtvaardigden. In de jaren dertig bood voorwiel aandrijving aanvankelijk con structieve oplossingen om auto's lager te bouwen, onder andere voor betere wegligging. Pas in de jaren zeventig kwam men tot de conclusie dat voorwielaandrij ving een ideaal uitgangspunt vormde voor modellen met maximale binnenruimte en toch compacte buitenafmetingen. Hetzelfde geldt voor de schijf rem en motoren met vier kleppen per cilinder. In 1961 opende Prins Bernhard het nieuwe (huidige) Rai-ge- bouw aan het Europaplein. De AutoRai trok in 1983 de meeste bezoekers uit zijn historie: 553.000. Nu is een aantal van 450.000 normaal. In 1983 werd de eerste keer een speciale stand ingericht met toekomstmodellen. Optimalisering van de stroom lijn van auto's was een punt van discussie. Want het moest alle maal zuiniger, dus zoetjesaan ging het naar kleiner en aërody- namischer. Intussen had de Japanse indus trie zich grootscheeps op Europa gestort. Dat dat zo laat gebeur de, wil niet zeggen dat daar geen plaats was voor innovatie. Voor al de toepassing van digitale elektronica raakte door Japanse inspanningen in een stroomver snelling. Zonder die elektronica zouden de vindingen uit de oude wereld nooit tot hun recht zou den zijn gekomen. Waarmee niet is gezegd dat er voordien niets gebeurd zou zijn in Europa. Rond 1900 was de viercilinder al te koop. Twee jaar later lanceerde het Amsterdamse automerk Spyker zelfs een zesci- lindermotor als wereldprimeur, in combinatie met vierwielaan- drijving. En de uit Bohemen af komstige en later wereldberoem de Ferdinand Porsche con strueerde direct na de eeuwwis seling al elektrische auto's met voor- en vierwielaandrijving. In Frankrijk en Duitsland be gonnen vrijwel direct nadat de eerste vliegtuigen opstegen de experimenten met 'gestroomlijn de' auto's. Door meer kleppen in een cilinder steeg het rendement, door remmen op alle vier wielen stopten auto's eerder en lichtere constructies bleken wendbaar der en reden tegelijkertijd zuini ger. Volautomatische transmis sies en stuurbekrachtiging volg den. In de tijd dat de auto het stadium van paardloze koets nauwelijks was ontgroeid en het grote pu bliek nog droomde van zelfs het meest elementaire, nauwelijks comfort biedende open wagen tje, bedachten vooruitziende geesten al luxe voorzieningen als airconditioning. Alles is dus inderdaad bijna hon derd jaar geleden uitgevonden.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 19