IEPAEPE Bank voor adviseurs verzekering k A k Vendex opent winkel met booschappenwand Actie bij Hoogovens 71 Langdurig verlof erg gewild bij werknemer 'Telefoonrekeningen bedrijven stijgen' Familie Kuis claimt 10 miljoen gulden van Hillsdown Nederlander gek op 'n wijntje en cola Effect koeiencrisis op handel wisselend Ik abrio en 4x4. aar. zeker. Jaar md tot 21.00 uur aat 3 17-401901 sIDIJKE ECONOMIE A6 Reactie op bankverzekeraars Recordwinst Philip Morris Groei van vacatures neemt af VDe Meeuw zorgt snel voor (tijdelijke) ruimte AIR Holding economie KORT 076-5220600 van'bpstal bedrijfsobjekten X 56 i kunt u gebruik maken" i zijn de beschermende 2.553,- (afhankelijk van [en geldt niet voor andere speciale 0164-234254. TEN LEUR, bdrijf Jan Dekkers, In, Rijksstraatweg 109, kdrijf King Cars B.V., iRNEUZEN, \MSTEDE, IK, Automobielbedrijf 4TEAU 350 touring, '79, nwe voort., met bnt, goed onderh. o.a, kach., 2500,-, 076- 1)5966, na 18.00 u. 076- B3994. 170.000 km 1991 1991 1991 Km 1990 1986 ■00 km 1987 1987 Ikm 1987 Km 1988 1989 rev, 60.000 km 1990 1992 J'88 1987 1)0 km 1989 1QQ0 1.000 km 1992 Irt 1990 Irs. 1991 16V 1990 1QR8 K ItJOO 1983 tel 1991 :8 dec. 1992 kent., 90.000 km 1991 ringen Bovag-garantiebewijS at 21.00 uur geopend DE STEM 11111 DONDERDAG 30 JANUARI 1997 y3n onze verslaggever Helmond/Utrecht - Vendex Food Groep opent vandaag in Utrecht een 24-uurswinkel. Het gaat om een grote auto- matenwand met een assorti ment van 200 levensmidde len-artikelen. De boodschap- penwand is aangebracht in de pui van een vestiging nabij liet centrum. Klanten kunnen vanaf de straat gewenste arti kelen uit de robot-gestuurde automaat halen. Met de 24-uursshop, voorlopig een proef van een jaar, speelt Vendex Food Groep in op de be hoefte van de consument ieder moment van de dag levensmid delen te kopen. „Het is bedoeld voor de 'verge ten boodschappen' of voor men sen die buiten winkeltijden nog dingen nodig hebben," licht een woordvoerder van Vendex Food Groep in Helmond toe. „Maar snelheid is ook een aspect. Wie alleen een pak melk nodig heeft, kan kiezen of hij daarvoor de winkel in loopt of het uit de au tomaat neemt." Vendex is niet de eerste in Ne derland met een boodschappen- wand, maar op dit gebied loopt het zeker nog niet storm. Albert Heijn experimenteert in Zaan dam sinds een jaar of twee met een boodschappenautomaat met 160 soorten artikelen. Het gaat hier om een doorlopende proef, waarvan geen einddatum in zicht is. Het concern zegt tevre den te zijn over het gebruik er van door consumenten, maar weet niet wanneer het zich gaat beraden over meer levensmidde- ienautomaten. Niet alle automaten blijven ech ter zo lang bestaan als die in Zaandam. In augustus opende Albert Heijn bij de nieuwe, hy permoderne supermarkt in Haarlem ook een automaten- wand, maar die ging weer snel dicht omdat vandalen er een mo- lotov-cocktail tegen aan gooi den. Uit voorzorg sloot het Zaanse concern toen ook een an dere boodschappenautomaat in Haarlem. Of Vendex Food Groep meer boodschappenautomaten gaat openen, hangt af van de resulta ten die het komende jaar worden geboekt met de proef in Utrecht. Over investeringen en winsver- wachting wil het concern niets kwijt. Het assortiment bij de automa- tenwand in Utrecht bevat onder andere melk, eieren, kant-en- klaarmaaltijden, scheermesjes en toiletpapier. De producten worden op vaste momenten ver verst. De levensmiddelen in de automaat bij de Dagmarkt zijn even duur als de artikelen in de winkel. Amsterdam (anp) - Over een aantal maanden ziet een nieuwe bank het levenslicht, de Interactie Bank te Amsterdam. De bank richt zich uitsluitend op tussenpersonen in de verzeke ringsbranche. Voor hen is het de hoogste tijd om te reageren op de gigantische concurrentie van de bankverze keraars, meent initiatiefnemer en algemeen directeur L. Mos, ex- directeur van Zürich Verzekerin gen. Meerderheidsaandeelhouder is Deutsche Bank. De voorbereidingen hebben zo'n anderhalf jaar geduurd. De bank, die officieel per 1 juli van start gaat, werkt nauw samen met Deutsche Bank-dochter Deut sche Bank de Bary. Die verzorgt in de eerste plaats de administra tieve dienstverlening en biedt In teractie Bank onderdak. Vanaf 1 juli kan Interactie Bank ook ge bruik maken van het elektroni sche banksysteem van Deutsche Bank. De bank wil via Deutsche Bank de Bary haar tussenperso nen alle bankdiensten kunnen aanbieden. Interactie Bank moet een wapen worden in de 'oorlog' met de bankverzekeraars, aldus Mos. De bank is bedoeld voor assurantie tussenpersonen die problemen hebben met de sterke verweven heid tussen bancaire activiteiten en verzekeringsactiviteiten. Veel tussenpersonen hebben een reke ning-courant lopen bij een Ne derlandse bank, die zelf direct New York (dpa) - Het Ameri kaanse voedingsmiddelen- en tabakconcern Philip Morris heeft vorig jaar een record winst behaald van 6,3 miljard dollar. Volgens de grootste si- garettenproducent ter wereld is dat 15 procent meer dan in 1995. Volgens het concern is de sterke winstgroei te danken aan een zeer goede gang van zaken in de tabak over de hele wereld en in de voe dingsmiddelen op de Amerikaan se markt. De omzet nam vorig jaar toe met 8,1 procent tot 68,9 miljard dollar. Daarvan kwam 36,5 miljard dol lar uit de sigaretten, 13,1 procent meer dan in 1995. Bij de voe dingsmiddelen groeide de omzet met 3,4 procent tot 27,7 miljard dollar. De brouwerijen meldden een stagnerende omzet van 4,3 miljard dollar, terwijl de omzet in de financiële diensten en het on roerend goed eveneens onveran derd was met 378 miljoen dollar. Philip Morris verkocht buiten ei gen land 660 miljard sigaretten, he bedrijfswinst liep hierdoor op tot 4,1 miljard dollar. In de Vere nigde Staten zelf liep de verkoop ondanks de sterke antirookcam pagnes op met 4,1 procent tot 230,8 miljard sigaretten. In West-Europa haalde Philip Morris in de meeste landen meer verkoop. Het marktaandeel nam toe met 1,4 procent tot 31,4 pro cent. In Oost-Europa boekte het concern met zijn rookwaar een verkoopgroei van maar liefst 30 procent. Voorburg (anp) - De groei van net aantal vacatures is in het derde kwartaal van 1996, verge leken met een jaar eerder, aan zienlijk afgenomen. Volgens het Centraal Bureau voor de Statis tiek (CBS) blijkt wel dat de dy namiek van de arbeidsmarkt hoog bleef. to het derde kwartaal van 1996 groeide het aantal vacatures met W>00 ten opzichte van het zelfde kwartaal een jaar eerder. In het tweede kwartaal van 1996 kwam de groei uit op 16.000. verzekeringen verkoopt. Die banken kunnen zich volgens Mos door die rekeningen van het intermediair grondig te analyse ren een beeld vormen van de ont wikkelingen bij die bedrijven. Bovendien is het zakelijk gezien beter geen relatie aan te houden met deze concurrenten, aldus Mos. In de markt van tussenper sonen gaat jaarlijks zo'n 25 mil jard gulden om. De branche van tussenpersonen heeft tot nu toe volgens Mos vrij gelaten gereageerd op de enorme hoge vlucht die het 'bancassuran- ce'-concept heeft genomen. Steeds meer grote banken bege ven zich op verzekeringsvlak. „Inmiddels zijn het van roeiboot jes vliegdekschepen geworden." Volgens Mos wordt het gewoon oorlog. „Als je ziet dat een ABN Amro zijn marktaandeel binnen enkele jaren wil uitbreiden van 4 tot 10 procent." De belangstelling voor de bank is volgens Mos groot. „Er zijn zowel tussenpersonen als verzekeraars die reeds nu voor grote bedragen aandelen in onze bank willen ko pen." Mos denkt dat zijn bank pas bij enkele honderden reke ninghouders quitte zal spelen. Daarvoor wil hij drie jaar nemen. De branche-organisaties van de tussenpersonen, de Nederlandse Vereniging van Makelaars in As surantiën en Assurantie-advi seurs (NVA) en NBvA houden zich wat op de vlakte. „In het al gemeen staan we altijd positief tegenover dergelijke initiatieven, maar ieder lid moet zelf bepalen met welke bank hij zaken doet", aldus de NBvA, een organisatie van negenhonderd tussenperso nen. AT Amsterdam (anp) - Ruim tweevijfde (43 procent) van de Neder landers zegt behoefte te hebben aan langdurig verlof. Dit blijkt uit een onderzoek van de Organisatie voor Strategisch Arbeidsmarktonderzoek (OSA). Afstand nemen van het werk, meer tijd voor hobby's, opgroeien de kinderen en reizen wordt als grootste voordeel gezien. Minder dan 3 procent van de werknemers geniet tot nu toe langdurig verlof. De FNV en de Industriebond FNV organiseren morgen een conferen tie over loopbaanonderbreking. De vakbeweging wil deze vorm van verlof stimuleren. De herbe zetting van de opengevallen plaat sen is in de vakbondsvisie een middel om de werkloosheid te be strijden. Het loopbaanverlof spreekt werk nemers tussen de twintig en veer tig jaar het meest aan. De meeste belangstelling, hoe kan het ook anders, is er voor de vorm waarbij mensen een uitkering krijgen en daarbovenop de mogelijkheid hebben opgespaarde vrije dagen in te zetten. Naarmate de werkgever meer meebetaalt aan het loopbaanver lof zijn meer werknemers bereid er een tijdje tussenuit te gaan. Van de werkgevers geeft 12 procent aan een deel te willen financieren. Volgens de OSA is de praktische haalbaarheid van loopbaanverlof voorlopig nog beperkt omdat tweederde van de werkgevers het onwenselijk vindt. (ADVERTENTIE) De Meeuw Oirschot B.V.. Tel. 0499-572024. De Meeuw Zwolle B V.. Tel. 038-4773155. demeeuw Internet-site: http://www.demeeuw.com E-mailadres: demeeuw@pi.net Brussel (anp) Grote ondernemingen, die langdurig tele foongesprekken voeren met het bui tenland, zullen hun reke ningen daarvoor de komende jaren fors zien stijgen. De Europese Commissie wil de bedrijven namelijk btw laten betalen op conversaties en In- temet-gebruik via bijvoorbeeld Amerikaanse belcentra. Bi-ussel hoopt daarmee de telefoon maatschappijen in het Europa van de vijftien te beschermen. Het bedrijfsleven bespaart nu op telecommunicatiekosten door internationale gesprekken te voeren via belcentra. Deze centra buiten de Europese Unie, bijvoorbeeld in de Verenigde Staten, kunnen goedkoper ver bindingen tot stand brengen, omdat hun regeringen hen niet verplichten btw in rekening te brengen. Dat kostenvoordeel berekenen zij door aan grote in ternationale klanten. Op deze wijze voeren Europese multinationals zelfs gesprekken met klanten of contacten bin nen de Europese Unie. De Euro pese Commissie wil belcentra uit derde landen nu ook btw la ten betalen. Daarmee hoopt zij de eigen telecombedrijven te beschermen tegen oneerlijke concurrentie van buitenaf. Al leen voor Groot-Brittannië zijn cijfers beschikbaar. British Te lecom heeft op deze wijze vorig jaar naar schatting f 2,4 miljard aan inkomsten gemist. Via facturen van Manten wil de commissie controleren of Ame rikaanse of andere buitenlandse belfirma's ook daadwerkelijk btw-heffingen in rekening brengen. Europees commissaris Monti baseert zich bij zijn voor stel op de richtlijn dat over elke transactie binnen de EU belas ting mag worden geheven. De btw op gesprekken via buiten landse belcentra blijft in de re gel voor grote ondernemingen wel fiscaal aftrekbaar. Van onze verslaggever Raamsdonskveer - De familie Kuis, voormalige eigenaar van de fritesfabriek Kuibo in Raamsdonskveer, heeft een claim van 10 miljoen gulden neergelegd bij voedingsmid delen-concern Hillsdown International. Volgens F. Smeltzer, adviseur van de familie Kuis, is de claim gebaseerd op de schade die de familie heeft ondervonden als gevolg van het jarenlange beslag dat Hillsdown International heeft laten leggen op de bezittin gen van de familie en haar be drijven. „Bovendien is de familie emotio neel beschadigd door de vele aantijgingen die Hillsdown geuit heeft," aldus Smeltzer. Volgens A. Kuis, een van de vier broers die bij de zaak betrokken zijn, is de claim vorige maand bij Hillsdown International neerge legd en is een advocaat bezig met het voorbereiden van een proces. Bij het Nederlandse kantoor van Hillsdown in Amersfoort beves tigt men dat er een brief van de familie Kuis is binnengekomen. Maar directeur C. Andringa neemt de claim 'niet serieus'. „Het gaat om een korte medede ling waarin een niet gespecifi ceerd bedrag van 10 miljoen gul den wordt genoemd. Er wordt ook niet in beargumenteerd waarom men dat bedrag van ons eist." De achtergrond van de zaak tus sen Kuis en Hillsdown voert te rug tot 1988. In dat jaar ver kocht de familie Kuis haar fri tesfabriek Kuibo aan Hillsdown, een Brits concern dat met name Een productielijn van Kuibo in Raamsdonksveer in het jaar 1989. opereert in de voedingsmidde lenindustrie. Vrij snel na de ver koop ging het bergafwaarts met Kuibo en eind 1990 stond de fa briek aan de rand van het faillis sement. Begemann Hillsdown verkocht de fabriek aan Joep van den Nieuwen- huyzen. De Begemann-topman ging in sterk afgeslankte vorm (de helft van de 140 werknemers verloor zijn baan) met de fabriek verder. Kuibo bleef echter in moeilijkheden verkeren en in 1995 ging de fabriek definitief ten onder. In 1991 stelde Hillsdown, dat bijgestaan werd door de Ooster- houtse acquisiteur H. van den Hombergh, de familie Kuis aan- foto de stem/johan van gurp sprakelijk voor de slechte gang van zaken bij Kuibo. Volgens Hillsdown had de familie geen goede informatie gegeven bij de verkoop. Hillsdown diende der halve een claim van 33 miljoen gulden in bij de familie en liet beslag leggen op haar bezittin gen en de bezittingen van de be drijven (onder andere Hoka Snacks in Waspik) die de broers Kuis nog hadden. Op de claim volgde een arbitra gezaak die zich jarenlang voort sleepte. Vorig jaar zomer werd uiteindelijk door het Nederlands Arbitrage Instituut de claim van Hillsdown afgewezen. „Wij heb ben de zaak verloren en daarmee is de kwestie voor ons verleden tijd," aldus Hillsdown-directeur Andringa. De familie Kuis vindt dat ze zwaar beschadigd was door de beslagglegging. „Men was lam gelegd in de bedrijfsvoering. Zo wilde Hoka Snacks diverse be drijven acquireren, maar dat werd onmogelijk door de beslag legging. Door die situatie is de familie veel inkomsten misgelo pen," aldus Smeltzer. Smeltzer is met name verbolgen over het optreden van Hills- down-adviseur Van den Hom bergh, die tegenwoordig vooral in het nieuws is in verband met zijn poging om de AIR Holding over te nemen. „Van den Hom bergh komt nu als grote jongen in de pers, maar ik ken hem als de aquisiteur van Hillsdown die in de kwestie Kuibo dubieus ge handeld heeft." Van den Hombergh had gisteren geen behoefte om commentaar te geven op de uitlatingen van Smeltzer. „Die zijn voor zijn re kening. Ik ben niet meer bij Hillsdown betrokken en wil daarom niet op de zaak ingaan." Volgens Smeltzer was de claim van Hillsdown volkomen ten on rechte in elkaar gezet op grond 'van list en bedrog'. Hij voelt zich in die opvatting gesteund door het vonnis in de arbitrage zaak. Den Haag (anp) - De Nederlandse bevolking heeft vorig jaar voor 2,5 miljard gulden aan wijn gekocht. Dat is 8 pro cent meer dan in 1995. Ook de consumptie van wijn nam toe: van 16,6 liter per persoon in 1995 tot 16,9 liter vorig jaar. Dat heeft het Productschap voor Wijn gisteren bekendge maakt. Ook drinkt Nederland drinkt steeds meer cola. Het aandeel op de frisdranken- markt is vorig jaar gestegen naar ruim 51 procent. Dit blijkt weer uit voorlopige cijfers die de Nederlandse Frisdranken Industrie (NFI) heeft bekend gemaakt. De wijnmarkt is sterk in bewe ging, zo meldt het Product schap. Frankrijk is nog steeds de belangrijkste leverancier (60 procent), op grote afstand ge volgd door Spanje (11 procent), Italië (9), Zuid-Afrika (6) en Bulgarije (5). Zuid-Afrika had het jaar daarvoor nog een aan deel van 4 procent. Verder zijn ook Australië, Argentinië en Chili als wijnland in opkomst. Vrouwen zijn voor de con sumptie van wijn nog altijd be langrijker dan mannen, zo heeft het marktonderzoeksbu reau Trendbox vastgesteld. Op een gemiddelde dag in 1996 dronken 19 procent van alle vrouwen in Nederland van 16 jaar en ouder wijn, terwijl dat percentage bij mannen op 12 uitkomt. De totale consumptie van fris bleef met ruim 80 liter per per soon op hetzelfde niveau als in 1995. In totaal dronk Neder land vorig jaar 1250 miljoen li ter fris en water. Door de tegenvallende tempe raturen lag de afzet van de fris drankenindustrie in de zomer 20 procent lager dan in de zeer warme zomer van 1995. Grote verliezers onder de fris dranken zijn ook dit jaar weer de limoen-citroendranken zo als Seven-Up en Sprite. Hun marktaandeel daalde van 13,3 procent in 1995 naar 11 pro cent vorig jaar. Tussen de zevenhonderd en duizend werknemers van de staalfa- door 3.000 oudere werknemers moeten afvloeien. Daarvoor in de briek Hoogovens hebben gisterochtend het werk een uur neerge- plaats wil Hoogovens duizend jongere, goedkopere werknemers legd. Ze deden dit uit protest tegen de reorganisatieplannen waar- aannemen. Bij Hoogovens werken 10.500 mensen. foto reuter Megapool staakt verkoop cd's Apeldoorn - Megapool, de landelijke wit- en bruingoedketen, stopt met de verkoop van cd's. De keten, die populaire muziek ja renlang ver beneden de normale winkelprijs aanbood, noemt de afnemende marges en het inzakken van de markt als voornaam ste redenen om de verkoop te beëindigen. BolsWessanen zet hoog in in Azië Amstelveen - BolsWessanen zet hoog in in Azië. Het dranken- en voedingsmiddelenconcern wil het werelddeel snel tot zijn derde markt maken, naast die in Europa en de VS. De eerste stap is gis teren gezet met de start van Golden Foods International in Bang kok. In dit bedrijf, waarin BolsWessanen een controlerend be lang heeft, brengt de Thaise Golden Poultry zijn pluimveever- werkende belangen in. De omzet van 180 miljoen gulden per jaar moet binnen vijf jaar worden verdubbeld. Groen licht high-tecli park Marknesse - De gemeente Noordoostpolder heeft het licht op groen gezet voor de ontwikkeling van een zogenoemd Geoma- ticpark bij Marknesse. In het park wordt ruimte gecreëerd voor kleine tot middelgrote high tech-bedrijven. Vanuit de high tech-sector is inmiddels van diverse kanten be langstelling getoond. Het gaat daarbij vooral om bedrijfjes die zich hebben afgesplitst van het Waterloopkundig Laboratorium (WL), dat anderhalf jaar geleden de vestiging bij Marknesse sloot. Hogere winst Ford ondanks verües Europa Dearbqrn - Het Amerikaanse autoconcern Ford heeft de netto winst vorig jaar met 7,5 procent zien stijgen van 4,14 miljard dol lar tot 4,45 miljard dollar (8,2 miljard gulden). Dat was te danken aan goede resultaten in Noord-Amerika. In Europa en Zuid- Amerika leed het concern flinke verliezen. De omzet groeide met 7,2 procent van 137,1 tot 147 miljard dollar (272 miljard gulden). Beursnieuweling AND breekt alle records Amsterdam - Het fonds staat pas sinds december genoteerd op de Amsterdamse effectenbeurs. Maar nu al lijkt AND International Publishers de eerste prijs in de AEX-competitie 1997 niet meer te kunnen ontgaan. In zegge en schrijve 31 dagen handel is de beurswaarde van de onderneming gegroeid van 70 miljoen tot 235 miljoen gulden. De Meine hoogvlieger steekt daarmee succesfonds Baan danig naar de kroon. Op 12 december kon men nog een aandeeltje AND kopen voor 3,30. Gisteren bereikte het fonds een hoogste koers van 12,70. Den Haag/Moskou (anp/afp) - De recente berichten over het Duitse gekkekoeienkalf Cindy en de daaropvolgende consu mentenonrust bij de oosterburen hebben zeer verschillende ef fecten op de Nederlandse rundvee- en vleeshandel. Afgelopen vrijdag zakte op de veemarkt in Zwolle de prijs voor slachtvee in, omdat de slachter ijen die vlees leveren aan Duits land aanmerkelijk minder afna men. De prijsval, circa twintig cent per kilo levend gewicht, scheelde de verkopende boeren circa zestig gulden per koe. Maar op de meeste recente vee markt, gisteren in Den Bosch, bleven de prijzen overeind. „Wij merken er weinig van", aldus G. Pijnenburg van de Brabantse veemarkt. „In één bepaalde cate gorie vee lag de prijs een dubbel tje lager, maar dat valt binnen de gebruikelijke wekelijkse fluctua ties." Aan de andere kant houden de slachterijen rekening met een verminderde afzet in Duitsland. „De handel is momenteel slecht", aldus L. Sala van het grote slach terij-concern Dumeco. „Maar aan de andere kant is die altijd wat minder in deze tijd van het jaar, zo na de feestdagen." Gisteren meldde het Russische persbureau Inter-Tass dat de stad Moskou geen Europees rundvlees en daarvan afgeleide producten meer zou kopen, uit angst voor de gekke-koeienziekte BSE. Volgens een functionaris is de Russische hoofdstad van plan zijn vlees te kopen in Argentinië en Nieuw-Zeeland, zelfs als het daar duurder is. De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) en het Pro- duktschap Vee en Vlees (PW) is echter niets bekend over enige beperking van de Russische rundvleesimport. „En we hebben ook geen enkel signaal dat zo'n beperking eraan zit te komen", aldus een PW-woordvoerder. (ADVERTENTIE) verhuren, verkopen, beleggen

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 7