't Hek is
itverkocht
'Men accepteerde zijn veelzijdigheid niet'
Letten produceren
krachtige
0
Duo
Jakobijn
Wallis en
Tijn van Eijk
brengt
Schubert
en Brahms
2
ui
3
DB STEM
IV/I U
K
D3
Lucas Vis motor achter Maderna-herdenking van Brabants Orkest
UI
N
,G 30 JANUARI 1997 D2
ERDAM
nusical - Carré (t/m za 1 feb)
loor Helmert Woudenberg - stads
lur (di 4 t/m za 8 feb en zo 9 feb otT1"
VERPEN
resa De Keersmaeker - door Rosas -
i t/m za 8 feb)
Jan Lauwers - door Needcompanv -
'm za)
ise balletten - door het Weens Ballet
iabethzaal - 20.30 uur (za en zo)
r Nieuw Ensemble Raamtheater -'t
0.00 uur (tot 23 feb)
OP ZOOM
Bergse Vastenavend revue - Stads-
arkt 32 (do en vr 20.15 uur - za 14.00
(EDA
Zuidelijk Toneel - Chassé Theater -
al - Chassé Theater - 20.00 uur (ma 3
ibaret - Chassé Theater - 20.30 uur (di
UGGE
r Werkgroep 66 - De Werf - 20.00 uur
theater Twijfel - met Bob De Moor -
BOSCH
k - door Theater Artemis - voor kin-
cerspoort - Predikheerenpoort 50 (vr
•HOVEN
Stadsschouwburg - 20.15 uur (di en
SENT
- Theaterzaal de Vooruit - 20.00 uur
ENDAAL
ouwburg de Kring - 20.15 uur (di en
DERDAG
REDA
cabaret - Chassé Theater - 20.45 uur
(UGGE
n F. Garcia Lorca - Theater de Biecorf
JHOVEN
eelgroep Amsterdam - Stadsschouw-
EN-LEUR
d Nederlands Toneel - De Nobelear -
SENDAAL
or Els de Schepper - Schouwburg de
NEUZEN
1 humor - Zuidlandtheater - 20.00 uur
IJDAG
3UGGE
ent - Kunf-Fu Theater Xian China
BOSCH
Zuidelijk Toneel - Theater aan de Pa-
orbespreking 19.00 uur
NEUZEN
'Het Verdwenen Schaakstuk' - Zuid-
ERDAG
RUGGE
jwburg - 20.00 uur
BOSCH
Bruggencate - met 'Een Goed Ontbijt'
23 - 20.00 uur
TEN-LEUR
muzikale theatermakers met 'Back in
Berchemlaan2-20.15uur
ILBURG
ans Theater II - Schouwburg Tilburg -
INDAG
3REDA
)thof - jeugd- en familietheater (7+) -
ILBURG
g (8+) - door Peter Drost - Schouwburg
iANDAG
STERDAN
aenen - Mary Dresselhuys leest voor uit
orgt inleiding en gesprekken - Nieuwe
NSDAG
TWERPEN
lent - Kunf-Fu Theater Xian China - Eli-
IN OP ZOOM
cal door Jasperina de Jong en Lieuwe
aagd-20.15 uur
JDHOVEN
hannes Kemkens van Theater Overdag
Stadsschouwburg
TILBURG
toneel door Lidwien Roothlaan -
ENSDAG
TWERPEN
door theater Antigone - CC Berchem -
week vier avonden zijn nieuw
er in Breda, maar er is geen kaar -
artier staat vier keer in een uitve
ikaal begeleid door Rens van de
an Elteren.
in het Chassé Theater in Breda, aan
DONDERDAG 30 JANUARI 1997
'Je moet elkaar
kunnen vertrouwen'
Door Hans Rooseboom
Sinds drie jaar vormen de zan
geres JJkobijn Wallis en de
pianist Tijn van Eijk een hecht
duo. Kotaende zondag verzor
gen de beide in Breda wonende
musici bi de Waalse Kerk een
recital (pet liederen van Schu
bert en $rahms.
„De laagste weken vóór zo'n reci
tal zijn tve elke dag een paar uur
bezig njet repeteren," zegt Tijn
van Eijf. Hij is de vaste begelei
der van Jakobijn Wallis sinds de
ze oratirium-, opera- en liedzan
geres z)ch vanuit Rotterdam in
Breda \estigde.
De keus voor een recital met lie
deren san Schubert en Brahms is
niet toevallig. Dit jaar worden
overal in Europa de twee grote
meesta-s herdacht. Franz Schu-
bert wfrd geboren in 1797 en Jo
hannes Brahms overleed in 1897.
Wallis en Van Eijk noemen hun
optreden dan ook een 'herden
kingsconcert'. Het duo brengt
vóór qe pauze een paar heel be
kende liederen van Schubert, zo
als rik die Musik, Der Tod und
das Madchen en Lachen und Wei-
nen. tadden jullie niet wat onbe
kender werk kunnen uitzoeken?
Tijn van Eijk: „De toehoorders
willek juist die bekende nummers
horej. Die hoor je zelden meer.
Wanl zangers zijn steeds op zoek
naar] onbekend werk. Überhaupt
zul 'f niet gauw meer een Schu-
bertlavond tegenkomen."
Er vordt wel beweerd dat Schu
bert middelmatige teksten koos.
Is hit moeilijk om van die teksten
iets te maken?
Walis: „Dat valt wel mee. In de
eerste plaats zijn er teksten van
Gcéthe bij, zoals het Lied der
Mignon, en Goethe kun je moei
lijk middelmatig noemen. En ver
der is bijvoorbeeld het lied Sch-
wtstergruss geschreven op een
prachtige tekst. Een vrouw krijgt
een verschijning. Het is haar
overleden zuster, die vertelt dat
ze zich nu op een heerlijke plaats
bevindt. Je hóórt dat in de mu
ziek. En een dramatische lied als
Der Tod und das Madchen is een
klein operaatje, ook als is het
maar één bladzijde lang."
Yan Eijk: „Waar het bij het uit
voeren van Schubert allemaal om
draait, dat is om de sfeer neer te
zetten. Steeds een andere sfeer.
Wij hebben voor een recital een
Tijn van Eijk (piano) en Jakobijn Wallis (zang) repeteren voor een recital een paar weken lang en
kele uren per dag. foto de stem johan van gurp
hoop verschillende stemmingen
achter elkaar te. zetten. Je kunt
zeggen dat Schubert onverganke
lijke muziek heeft geschreven,
maar liederen zullen altijd voor
de fijnproevers blijven. Er is
maar een klein publiek voor."
Wallis: „Ook in Schuberts tijd
werden de liederavonden, de
Schubertiadesin de huiskamer
gehouden. Liederen vragen een
bescheiden ruimte. Voor ons doel
is een kleine kerk als de Waalse
Kerk heel geschikt, als-ie vol is.
Als de kerk leeg is dan galmt-ie.
Maar de sfeer, de ambiance van
die kerk is perfect."
Spreken de liederen van Brahms
het publiek net zo aan als die van
Schubert?
Wallis: „Dat denk ik wel, maar
wat bij Brahms vooral zo mooi is,
dat zijn de pianopartijen. Dat
zijn complete stukken, die kan
een pianist zo spelen, zonder
zangstem."
Van Eijk: „Ja, die partijen zijn
wel een stuk gecompliceerder
dan bij Schubert." Van Brahms
brengt het duo de Vier emste Ge-
sange ten gehore. Het concert
wordt besloten met vier losse lie
deren van Brahms. Jakobijn Wal
lis: „Ik vond eigenlijk dat we best
met die Ernste Gesange hadden
kunnen eindigen, maar Tijn vond
dat een minder goed idee."
Hetgeen ons brengt op de samen
werking tussen de twee. Tijn van
Eijk: „Wij zijn nu drie jaar als
duo bezig en het gaat erg goed.
Het voordeel is dat ik drie instru
menten speel: piano, clavecimbel
en orgel. Dus we hebben veel mo
gelijkheden. We willen dit jaar
een cd maken waarop ik de drie
instrumenten bespeel."
Wat komt er allemaal kijken voor
een recital als dit?
Van Eijk: „Eerst moet je de keus
maken welke liederen je wilt
gaan brengen. Dat moet heel af
gewogen gebeuren. Je moet reke
ning houden met de volgorde van
de liederen, van de toonsoorten,
je moet een afwisseling maken
van lange en korte liederen, tus
sen snelle en langzame, etcetera.
En dan komt het repeteren zelf.
Als pianist moet je de noten stu
deren, en de zangeres moet de
tekst uit het hoofd leren."
Mag je als liedzanger of -zangeres
niet uit het boek zingen?
Wallis: „Ik doe het liever niet. Je
leeft je veel beter in, als je het uit
je hoofd doet. Bovendien, als je je
handen vrij hebt, ben je veel
vrijer in je expressie. De relatie
met het publiek wordt belem
merd als er een boek tussen zit."
Is het samen repeteren niet erg
moeilijk? Botst dat nooit?
Van Eijk: „De laatste weken re
peteren we met z'n tweeën. Dat is
erg arbeidsintensief. In de aan
loop naar het recital zijn we een
paar weken iedere dag uren be
zig. Onze ervaring is dat we voor
alle voorkomende problemen wat
betreft de interpretatie een op
lossing vinden. Een compromis.
Een voordeel is dat ik veel met
zangers heb gewerkt. Vroeger
heb ik zelf gezongen, maar dat is
nu niet meer om aan te horen.
Mijn hele leven heb ik me als be
geleider aangepast aan anderen.
Daar pluk ik nu de vruchten van.
Ik moet zeggen dat ik het heerlijk
vind om weer eens piano te spe
len. Door een toeval ben ik vooral
in de clavecimbelhoek terecht ge
komen."
Jakobijn Wallis: „Het prettige
van een goede samenwerking is
dat je elkaar kunt vertrouwen.
Dat je niet constant wordt afge
leid door de bange vraag: als-ie
nou maar dit, of als-ie nou maar
dat... Dat stoort enorm en dan
presteer je veel minder. Je moet
100 procent vertrouwen kunnen
hebben in je partner. Je moet er
blindelings van uit kunnen gaan
dat hij je in alles volgt."
Maar je spreekt toch alles van te
voren af. Er kan met klassieke
muziek toch niets mis gaan?
Wallis: „In principe kan er niets
misgaan, want je studeert alles
in. Maar juist tijdens een uitvoe
ring ben je geneigd om andere
dingen te gaan doen. Dat komt
door de wisselwerking met het
publiek. Dat stimuleert je vaak
tot prachtige dingen, waartoe je
ter plaatse wordt geïnspireerd.
Een lang aangehouden noot bij
voorbeeld. Dan móet je dat ver
trouwen in je partner hebben."
Is er altijd sprake van zenuwen of
spanning voor een optreden?
Wallis: „In het begin van mijn
carrière ben ik wel verschrikke
lijk nerveus geweest. Als je daar
naast die vleugel ging staan...
Maar ik heb vijf jaar de operaklas
gevolgd aan het conservatorium
van Amsterdam. Door een rol te
spelen leer je die spanning af.
Maar de spanning overwin je
vooral door het besef dat je een
medium bent. Het draait niet om
jou, het draait om de muziek en
om de tekst. Dat is een kwestie
van leeftijd en ervaring. Als je
zonder die spanning de zaal tege
moet treedt komt dat ook het op
treden ten goede. Want dan sta je
meer open voor de positieve hou
ding die vanuit het publiek op je
afkomt. Dat geeft je meer
kracht."
Herdenkingsconcert. Liederen
van Franz Schubert en Johannes
Brahms. Uitgevoerd door Jakobijn
Wallis (alt-mezzo) en Tijn van Eijk
(piano). Zondag 2 februari, Waal
se Kerk, Breda. Aanvang 16.00
uur, toegang 15,00.
Uitverkocht huis bij opera van Verdi
Breda - Chassé Theater (grote
zaal). Opera Nabucco van Verdi
door de Nationale Opera van
Letland. Dirigent: Alexander
Viliumanis. Regie: Guntus Gai-
litis. Gehoord en gezien op 28
januari 1997.
Door Frans Baljeu
Voor een uitverkocht huis
speelde de Nationale Opera
van Letland een krachtige,
soms haast gespierde versie
van Verdi's vrijheidsdrama
Nabucco. Sommigen zullen de
doorleefde uitvoering wellicht
toegeschreven hebben aan de
in de flyer genoemde moge
lijkheid tot identificatie met
het gegeven door mensen uit
lang overheerste gebieden als
Letland.
Beeld en muziek maakten echter
duidelijk dat dit gezelschap Ver
di s 'doorbraakopera' gewoon als
lekker meeslepend 19e-eeuws
Italiaans belcanto leek te willen
neerzetten. En wat is daar ook op
tegen als het gedaan werd zoals
dinsdagavond in Breda?
Leze opera van koorhymnen en
marsen als die van 19e-eeuwse
straatorkesten, werd gepresen
teerd in een tijdloos archaïserend
decor, waarvan de wisselingen zo
te zien niet door drie pauzes ge
scheiden hadden hoeven worden.
Evenals vorig jaar in Tosco
maakte dirigent Alexander Viliu
manis van meet af aan duidelijk
dat het orkest ook in Nabucco
weer een van de sterke troeven
was. Op de begeleidingen trok
vooral het in frsaie kostuums sta
tisch op het podium opererende
koor soms stevig van leer. De nog
al eens unisono geschreven pas
sages kregen daardoor het Itali
aans populistische tintje, waarin
je sommige ongelijkheden voor
lief neemt.
Onverwacht subtiel was het Sla
venkoor, dat gewaagd breed en
met fraaie portamenti klonk; de
dragende resonans van de pianis
simo slottoon was van de beste
Oosteuropese koortraditie. Een
ander fijnzinnig element in het
vaak forse geheel was de begelei
ding door de a la Willem Teil ge
splitste celli in de Zacharias-aria
in de tweede akte.
Dat Verdi in Nabocco niet echt
een politieke allegorie schreef
kan blijken uit het feit dat de
sterkste karakterrollen (Nabucco
en Abigail) van de 'verkeerde'
partij zijn. Nabucco, die met zijn
woeste uitstraling meer oogde als
een hunnenkoning dan als een
Oosterse vorst, werd door Sams
ons Izjumovs vocaal net zo goed
neergezet als vorig jaar zijn Scar-
pia. Irena Milkeviciute was als
Abigail de verpersoonlijking van
de jaloerse, op macht beluste bas
taarddochter van Nebucadnezar.
Figuurlijk maar ook letterlijk
soms keihard; in het laag wel ge
meen, maar niet echt mooi; in het
pianissimo soms indrukwekkend.
Ismaël (Olewgs Orlovs) zong en
speelde niet echt dramatisch.
Een van de subtielste stemmen
was Antra Bigaca als Fenena.
Zacharias miste soms net te veel
bodem, maar was een echte pries
ter. De kleine rollen waren wisse
lend als de golven van de Eufraat.
In de ontknoping van het drama
was het neerstorten van het Baai-
beeld helaas niet meer dan een
lichtflits.
Door Max Steenberghe
Een ding staat vast over het com
ponistenportret dat Het Brabants
Orkest met gasten aan Bruno Ma-
derna wijdt: het zal te kort zijn.
„We doen ons best", verzekert
Lucas Vis, „maar de genialiteit
van deze man is nauwelijks te be
vatten, laat staan aanschouwelijk
of hoorbaar te maken." Van
avond en morgen zijn er concer
ten in een serie over de in 1973
overleden Italiaanse musicus.
Waar te beginnen met een man
als Maderna? Componist en diri
gent met als opvallendste eigen
heid dat hij, in Vis' woorden, 'al
les kon'. „Als we ons beperken tot
de muziek, is hij een van de wei
nigen die alle muziek uit de loop
der eeuwen op een gelijke manier
waardeert. Hij werd een specia
list 20e-eeuwse muziek genoemd,
maar was net zo goed specialist
van middeleeuwse muziek, van
barok en renaissance, van ro
mantiek en serieel. Een van de
zaken waar hij problemen mee
ondervond, was het feit dat hij
net zo boeiend Beethoven kon di
rigeren als werk van Boulez. Men
accepteerde die veelzijdigheid
niet."
Ook als componist was Maderna
ongebonden. Hij kon er naar har
telust op los experimenteren,
zonder in truukjes te vervallen of
methodes heilig te verklaren.
Vrijgevochten en speels ging hij
zijn weg, liet zich leiden door toe
val of juist door regelmaat. En
dan is er nog de mens Maderna,
de belezen erudiet die van alle
kunsten het nodige wist en ook
op wetenschappelijk gebied zijn
mannetje stond. „Ik heb hem ho
ren praten met professoren die
hij aardig aan het stotteren kon
krijgen", herinnert Vis zich.
Dichterbij staat het beeld van de
onvermoeibare workaholic, de
De legendarische Bruno Maderna
altijd-bezige kunstenaar, die zich
tot in taxi's en badkamers met
bladmuziek omringde, maar die
ook genoot van culinaire uitspat
tingen, zijn dorst zelden ongelest
liet, tot diep in de nacht doorging
'met wat hij deed' en hooguit en
kele uren in de vroege ochtend
zijn ogen sloot. „Hij propte meer
dere levens in dat ene", zegt Vis.
„Met als gevolg dat één lichaam
te weinig was. Hij putte het uit,
ging er aan ten onder."
Maderna overleed op 53-jarige
leeftijd aan kanker.
Dat Lucas Vis bij het Maderna-
portret betrokken werd, is voor
kenners geen verrassing. Vis was
jarenlang persoonlijk assistent
van de Italiaan. „Ik ontmoette
hem op de dirigentencursus van
1967, in Salzburg. Kon daar aan
vankelijk niet aarden, het was te
druk, te hectisch en ik wilde er
weg. Tot ik voor het orkest mocht
staan en na afloop Maderna op
me afkwam, zijn arm om mijn
schouders gooide en zei: 'Lucas,
we moeten eens eten'. En hij
vroeg me hem te assisteren."
Vis' relatie met de maestro was
perfect. „Ik voelde hem gewoon
meteen aan. Had aan een half
woord genoeg om te begrijpen
wat hij wilde. Wist wat hij be
doelde, waar hij naar toe wou.
Dat was vanaf het begin al zo,
nog op de cursus schoof hij be
paalde leerlingen al naar mij toe.
En het is gebleven tot op het
laatst, toen ze me belden of ik
twintig uitvoeringen van zijn
opera 'Satyricon' kon overnemen,
zonder repetities. Dat ging, ik
wist wat hij wilde."
Als iemand zich zo breed ontwik
kelt, gaat dat vaak ten koste van
de diepte. „Niet bij Maderna",
weet Vis. „De man wist ongelofe
lijk veel. Nu hebben we specialis
ten als Koopman en Brüggen,
maar er is nu tot geen andere
conclusie te komen dat Mader-
na's opvattingen van twintig jaar
geleden over authenticiteit hun
tijd ver vooruit waren. Terwijl
van hem ook met recht gezegd
wordt dat hij de 20e-eeuwse mu
ziek een glimlach heeft gegeven."
„De tragiek van de man was dat
hij het allemaal tegelijk deed.
Geen tijd had of nam. Overal wil
de hij bij zijn. Als hij thuis in zijn
werkkamer zat te componeren,
mocht ik de deur niet dichtdoen;
hij wilde de huiskamer horen, het
geroep van de kinderen, het ge
luid van de tv. Hij wilde niks mis
sen."
Even aarzelt Vis. „Het is makke
lijk om een emmer anekdotes leeg
te gooien, maar dat maakt het al
lemaal karikaturaal. Ach, wat we
allemaal niet hebben meege
maakt. Op de dirigentencursus
was een leerling jarig, waarop
Bruno uitriep dat hij een serena
de zou schrijven. Toen ik hem de
avond ervoor er naar vroeg was
er natuurlijk nog niks van geko
men. Ik moest muziekpapier ha
len waarop hij midden in het res
taurant, etend, drinkend en pra
tend, met jodelmuziek op de ach
tergrond, vroeg welke instrumen
ten er meededen en binnen een
half uur had hij de serenade op
papier staan. Iedereen kwam aan
bod en ook kwamen alle stukken
die we op de cursus bestudeer
den, voorbij."
I Het componistenportret van Bru
no Maderna door Het Brabants
Orkest: vanavond in Eindhoven
(Muziekcentrum) en vrijdag in
Den Bosch (Theater aan de Para
de). Gespeeld worden 'Le rire',
'Giardino religioso' en het viool
concert. Solist is Irvine Arditti; Het
HBO staat onder leiding van Lucas
Vis. Deze geeft voorafgaand aan
de concerten toelichtingen.
I Op woensdag 5 februari brengt
het Amsterdamse Nieuw Symfo-
nietta in Muziekcentrum Frits Phi
lips, werk van Ligeti (Ramifica
tions), Webern (Fünf satze für St-
reicher), Donatoni, een nieuw
werk van De Vries, en drie stuk
ken van Maderna, waaronder een
derde uitvoering van 'Serenata
per un satellite'. Het orkest staat
onder leiding van Reinbert de
Leeuw, soliste is alt Wilke te
Brummelstoete.
0
BREDA
Mini Maxi - - Chassé Theater - 20.00 uur (do t/m za (en wo 12 t/m
vr 14 feb)
DONDERDAG
EINDHOVEN
Het Brabants Orkest - Componistenportret van Bruno Maderna - di
rigent Lucas Vis - Muziekcentrum Frits Philips - 20.15 uur
OOSTERHOUT
ZENGA - muzikale show 'Musica Animals' - De Bussel - 20.15 uur
TILBURG
Swingle Singers Metropole Orkest - Concertzaal Tilburg - 20.30
uur
Total Touch en Crawfish - Noorderligt
VRIJDAG
ANTWERPEN
Helmut Lotti - Stadsschouwburg - 20.30 uur.
Kon. Filharmonisch Orkest van Vlaanderen - o.l.v. G. Llewellyn -
Schumann, Holloway, Van Beethoven - Blauwe zaal Singel - 20.00 uur
Beethoven Academie - Mozartprogramma - Elisabethzaal - 20.30
uur
BREDA
Hans Dulfer - PARA - Van Coothplein 39 - 21.00 uur
DEN BOSCH
Het Brabants Orkest - Componistenportret van Bruno Maderna -
20.00 uur - voorbespreking 19.15 uur - Theater aan de Parade
Beppe Costa - muziektheater en comedy - Theater Bis - Triniteitstraat
19-20.30 uur
EINDHOVEN
Radio Filharmonisch Orkest - en het Groot Omroepkoor - werk van
Elgar - The Dream of Gerontius - Muziekcentrum Frits Philips - 20.15
uur
ROOSENDAAL
Paul van Kemenade Quintet - De Kring - 20.15 uur
UTRECHT
Radio Symfonie Orkest - dirigent/Arvo Volmer - Vredenburg - 20.15
uur
Monti Amundson - Piek
Amorphis - Noorderligt
VLISSINGEN
TILBURG
BRUSSEL
Tiger, Symposium, 3 Colors en Red - V.K.
ZATERDAG
OOSTERHOUT
S.I.T.P, Mamma en Peter Pan - centrum de Toonzaal - Sperwerstraat
9 - 22.00 uur
ROOSENDAAL
Viktoria und ihr Husar - Hoofdstad Operette - De Kring - 20.15 uur
ROTTERDAM
The Glory of Gospel - De Doelen - 20.15 uur
André Rieu - Ahoy - 20.00 uur
TERNEUZEN
Anna Maria Conrado 8i Tango Orkest El Tilo - Zuidlandtheater -
20.00 uur
TILBURG
Capella Currende - Schouwburg Tilburg - 20.30 uur
ZONDAG
BREDA
Herdenkingsconcert - Liederen van Franz Schubert en Johannes
Brahms - door Jakobijn Wallis (alt-mezzo) en Tijn van Eijk (piano) -
Waalse Kerk - aanvang 16.00 uur
Symfonie Orkest van Odense - Chassé Theater -15.00 uur
Njava - wereldmuziek - Chassé Theater -15.00 uur
DEN HAAG
Jan Vayne - Circustheater Scheveningen -10.30 uur
EINDHOVEN
Gourds - Effenaar
GENT
El Cabrero - Theaterzaal de Vooruit - 20.00 uur
TERNEUZEN
Rats - Stichting Jeugdmusical Amsterdam - Zuidlandtheater - 15.00
uur
TILBURG
Travolta's - en Brotherhood Foundation, Undeclinable Amuscade en
Human Alert - Noorderligt, 16.00 uur
VLISSINGEN
Gabriel Yacoub - Het Arsenaaltheater -15.00 uur
MAANDAG
ANTWERPEN
The Sixteen - o.l.v. Harry Christophers -16de en 17de eeuwse muziek
uit Spanje en Italië - Blauwe zaal Singel - 20.00 uur
ROTTERDAM
Nederlands Blazers Emsemble - o.l.v. Thierry Fischer - m.m.v. so
praan Lia Sjevtsova - De Doelen - 20.15 uur
DINSDAG
GENT
Trio Koch - hardcore kamermuziek - de Vooruit - 20.00 uur
TERNEUZEN
W.A.C.K.O. - muziek en kolder - Zuidlandtheater - 20.00 uur
TILBURG
Pat Travers - Noorderligt - 20.30 uur
UTRECHT
Maxim Vengerov en Mikhail Murtsch - - Vredenburg - 20.15 uur
WOENSDAG
EINDHOVEN
Nieuw Sinfonietta Amsterdam - dirigent Reinbert de Leeuw -
Rondom Bruno Maderna - Muziekcentrum Frits Philips - 20.15 uur
TILBURG
Deep River Quartet - Schouwburg Tilburg - 20.30 uur