Illuster gezelschap van twaalf heren Youp van 't Hek is vier maal uitverkocht 'Voorjaarsontwaken' van Wedekind door Toneelgroep Amsterdam tc 4 Letten p krachtig DE STEM Huichelachtig Bohémien Aversie Wanhoop De Tijd André van den Heuvel regisseert moderne klassieker lil h I h DE STEM Uitverkocht huis DONDERDAG 30 JANUARI 1997 D2 Tragedie uit 1890 won het heel laat van censuur Door Marjan Mes Hoewel minder bekend en gespeeld dan Anton Tsjechow of Henrik Ibsen is Frank Wedekind (1864-1918) een van de boeiendste auteurs van het fin-de-siècle. Zijn bekendste stukken, Voor- jaarsontwaken en Lulu (eigenlijk twee stukken: Die Büchse der Pandora en Erdgeist) waren re volutionair door hun vorm en inhoud en luid den aan het begin van deze eeuw een nieuw tijdperk in. Met hun losse scènes - een vreemd ratjetoe van stij len - en hun gewaagde thematiek zorgden ze aan vankelijk voor veel onbegrip. Wedekind pleitte voor natuurlijkheid en een vanzelfsprekende beleving van de seksualiteit in deze drama's, die daarom de cennia lang aan censuur onderhevig waren. Voorjaarsontwaken uit 1890 zou pas in de volgende eeuw beschouwd worden als de mooiste tragedie over het seksuele ontwaken van kinderen, maar het probleem bleef altijd de rolbezetting, want konden volwassen acteurs wel pubers uitbeelden? Toneel groep Amsterdam heeft het onder regie van Gijs de Lange vorig jaar toch maar weer eens geprobeerd en speelt het ook dit seizoen nog, Met een aantal van zijn belangrijkste (oudere) acteurs in de kinderrol- len. Op 18 februari is de voorstelling Voorjaarsont waken te zien in Breda. Pas rond zijn 50e werd Frank Wedekind, drie jaar voor zijn dood, door gezaghebbende critici erkend als de grootste schrijver van het toenmalige Duitse taalgebied. Zijn drama Lulu, over een jong meisje dat met haar seksuele aantrekkingskracht al haar minnaars ten gronde richt, vormde een inspiratie bron voor tal van andere kunstenaars, met de opera van Alban Berg als belangwekkendste voorbeeld. Lulu werd het toonbeeld van de fatale verleidster, hoewel door Wedekind zelf niet zo eenduidig be doeld. De schitterende voorstelling van Ivo van Hove bij Toneelgroep Amsterdam, met Chris Nietveld in de breekbare titelrol, was in ons land een van de eerste die het door Wedekind zelf zo gehate cliché van de gevaarlijke vrouw doorbrak en haar liet zien als een onschuldig jong meisje waarop mannen vooral hun eigen verlangens projecteren. De 'kindertragedie' Voorjaarsontwaken die Frank Wedekind op zijn 26e schreef, werd zestien jaar voor onspeelbaar gehouden. Pas in 1906 beleefde het zijn gecensureerde wereldpremière. Wedekinds aanval in dit stuk op de huichelachtige burger- mansmoraal ten aanzien van seksualiteit werd rond 1890 nog als pornografie beschouwd. Uiteindelijk zou het stuk pas in 1962, in Keulen, voor de eerste maal integraal worden opgevoerd. In Voorjaarsontwaken worstelen jonge gymnasias ten met hun ontwakende seksuele gevoelens, die door hun starre, liefdeloze bourgeois-milieu wor den ontkend en bestraft, wat deze argeloze, niet voorgelichte pubers tot wanhoopsdaden drijft. De seksuele kant is heden ten dage niet zo interessant meer en komt wat gedateerd over, maar de onder drukking van de natuurlijke aanleg van kinderen door de opvoeding blijkt nog onverminderd geldig. De ongepolijste vorm van Voorjaarsontwaken, met zijn wonderlijke diversiteit aan stijlen (van symbo lisme, levensbeschouwelijke passages tot en met ex pressionisme en satire) was iets geheel nieuws en bleef in later jaren aantrekkelijk voor regisseurs met durf. Frank Wedekind was zelf een uitgesproken avontu rier, een opvallende verschijning in artistieke krin gen, een bohémien en vrouwenversierder. Hij was de zoon van een arts, die een rol had gespeeld in de mislukte revolutie van 1848 en die daarom naar Amerika was gevlucht en daar was getrouwd met een twintig jaar jongere operazangeres. Na de terugkeer van het echtpaar in Duitsland werd Hans Resting als de gymnasiast Moritz in 'Voorjaarsontwaken' door Toneel. FOTO SERGE UGTENBERG zoon Benjamin Franklin (Frank) in 1864 in Han nover geboren, zo genoemd naar de grote wegberei der van de Amerikaanse onafhankelijkheid. Dr. Wedekind was politiek actief tegen Bismarck's Groot-Pruisen, dat hij bestookte met redevoeringen en pamfletten. Na enkele jaren trok hij zich met zijn gezin terug op een middeleeuws slot in Zwitserland. De vader had een carrière als jurist voor zijn zoon op het oog en moest niets hebben van diens schrij versplannen. Toen Frank ophield met zijn rechten studie, stopte dr. Wedekind zijn toelage. Om te be wijzen dat hij van zijn pen kon leven, werd Frank Wedekind tekstschrijver op de reclameafdeling van de firma Maggi, waar hij na een jaar al schoon ge noeg van had. Na de dood van zijn vader joeg Frank er in vijftien jaar tijd diens gehele erfenis doorheen en hing de bon-vivant uit, maar schreef in die tijd ook de stukken, die allemaal wel iets van zijn eigen ervaringen bevatten. Erkenning brachten ze hem echter niet, waardoor hij op andere manieren aan de kost moest zien te komen. Hij was perschef van een circus (Wedekind was dol op circus, wat terug te vinden is in o.a. Lulu), hield voordrachtsavonden over Ibsen en trad op in cabarets met zijn eigen lie deren die hij op de luit begeleidde. Als dramaturg in München speelde hij ook kleine rolletjes en schreef satirische, politieke verzen voor het blad Simplicissimus. Een daarvan kwam hem, wegens majesteitsschennis, op gevangenisstraf te staan. Net als zijn vader trouwde Frank Wedekind met een twintig jaar jongere vrouw, Tilly Newes. Een actrice die hij in Wenen ontmoette toen zij daar als achttienjarige de rol van Lulu speelde en hij die van Lulu's moordenaar Jack the Ripper. De piep jonge Tilly was voor Wedekind de ideale, onschul dige Lulu, maar het huwelijk verliep uiterst tumul tueus. Net als destijds zijn vader, was Wedekind door het leeftijdsverschil met zijn vrouw jaloers op iedere jongere man in Tilly's buurt. Toen Max Reinhardt Voorjaarsontwaken in 1906 voor de eerste maal, weliswaar nog gecensureerd, zou regisseren, wilde Wedekind niet dat het door volwassen acteurs gespeeld zou worden. Hij stelde de regisseur voor om de jongensrollen door meisjes te laten vertolken. Reinhardt wees dit voorstel be slist van de hand en bezette de kinderrollen met de jonge, talentvolle spelers van zijn Berliner Kam- merspiele, aangevuld met jongelui van de toneel academie. De Duitse kritiek was na de première overtuigd van Wedekinds talent, maar het stuk bleef, vooral ook in het buitenland, grote aversie oproepen. In New York kon de kindertragedie in 1923 alleen gespeeld worden onder auspiciën van het Medisch Genootschap, waarmee men een verbod vanwege 'onzedelijkheid' hoopte te voorkomen. De Ne- wyorkse politie verklaarde het theater echter plot seling 'brandgevaarlijk' waardoor de voorstelling alsnog niet door kon gaan. Aan een buitengewoon succesvolle opvoering in Londen ging zelfs in 1963 nog een maandenlange discussie over de toelaat baarheid vooraf. Toneelgroep Amsterdam treft met haar voorstelling van Voorjaarsontwaken vooral door een aantal mooi geënscèneerde beelden. Het prille seksuele verlangen en de lichamelijke nieuwsgierigheid van de levenslustige, dweperige Melchior (Hugo Kool schijn), de pessimistische Moritz (Hans Kesting) en de argeloze 14-jarige Wendla (Barbara Pouwels) worden door ouders en leraren onderdrukt. Het ge volg zijn angst en wanhoop. Wendla's moeder (Kit ty Courbois) weigert haar dochter voor te lichten, met zwangerschap en abortus tot gevolg. Moritz pleegt ogenschijnlijk om een kleinigheid zelfmoord. Hans Kesting, als Moritz op het toneel een aandoen lijk lang groot kind in een te korte broek, zei on langs in deze krant de voorstelling van Toneelgroep Amsterdam nog volstrekt actueel te vinden. „Op de Veluwe of God weet waar zal ook nu nog wel door kinderen worden geleden omdat over (homo)sek- sualiteit moet worden gezwegen." Kesting: „In het verstikkende burgermansmilieu dat Wedekind schildert, wordt Moritz gedwongen om het gymnasium af te maken terwijl hij het niet aan kan. Kinderen kunnen onder zo'n prestatiedruk vreselijk lijden. Zelfmoord vanwege slechte cijfers is helemaal niet ongeloofwaardig. Moritz vindt zichzelf 'ongeneeslijk ziek' omdat hij natte dromen heeft. En dan blijft hij ook nog zitten. Hij heeft zich in zijn kop gezet dat het dan maar beter is voor ie dereen dat hij er een eind aan maakt." De Vlaamse Toneelgroep De Tijd speelde Voorjaars ontwaken in 1989 met piepjonge amateurspelers - echte scholieren - in witte, ondergoedachtige kle ding en dat leverde een broze, ontroerende voorstel ling op. Bij Toneelgroep Amsterdam ontbreekt vaak die ontroering omdat het wat moeilijk geloven is in de kinderlijkheid van de oudere acteurs. Gijs de Langes al te letterlijke weergave van het stuk legt ook onbedoeld de gedateerdheid van som mige, levensbeschouwelijke passages bloot. Maar als kennismaking met deze 'kindertragedie', zoals de 26-jarige Wedekind haar zelf betitelde, is de voorstelling van Toneelgroep Amsterdam beslist aan te bevelen. 'Voorjaarsontwaken' van Frank Wedekind door To neelgroep Amsterdam is op dinsdag 18 februari in het Chassé Theater in Breda. Regie: Gijs de Lange. Ge speeld door o.a. Hans Kesting, Hugo Koolschijn, Bar bara Pouwels, Joop Admiraal, Jasper Boeke, Hein van der Heijden, Kitty Courbois en Celia Nufaar. Door Ton Verbeeten Twaalf mannen in een bloed hete kamer. Ze kennen elkaar niet, maar ze worden wel ge acht een eensluidend oordeel uit te spreken over het leven van een zestienjarige jongen, die is aangeklaagd wegens moord. Het proces is geweest, het woord is aan de jury. Reginald Rose schreef Twelve angry men in de jaren vijftig als Amerikaans televisiedrama. Het werd een succes en dus een film, met Henry Fonda. In Nederland speelde de toenmalige Neder landse Comedie het stuk eind ja ren vijftig twee seizoenen lang. André van den Heuvel (1927) stond zo'n 250 keer in die voor stelling. Inmiddels is hij bijna een halve eeuw tonelist en regisseert hij twaalf collega's in het oude succesnummer. De oudste van het stel is Jaap Maarleveld (1924), de jongste Hilbert Dijkstra (1967). De heren laten ook zeer uiteenlopende car rières zien. Acteurs als Wim van den Heuvel, Kees Coolen en Jan Verhoeven kenden een lang be staan in het repertoire-toneel. Bij Edmond Classen, John Leddy en Manfred de Graaf denk je toch eerder aan de televisie. Al met al een illuster gezelschap dat met hart en ziel van 'De twaalf ge zworenen' een flitsende en span nende voorstelling maakt. Regisseur André van den Heuvel is erin geslaagd van het stuk een ensemble-voorstelling te maken en tegelijkertijd de individuele Juryleden bij het Noord Nederlands Toneel, met zittend in het midden Edmond Classen speler de ruimte te laten om te schitteren. Schitteren doet zeker Edmond Classen. Hij speelt de zakenman die met bravoure zijn kortzichtigheid toont, een drift kikker die niet toegeeft, zelfs niet als hij zichzelf wel heel erg dui delijk tegenspreekt. Hij is een man die eerst moet breken voor hij echt kan denken. Edmond Classen speelt hem subliem. In mooi contrast met de figuur die Edmond Classen speelt staat de rol van Jan Verhoeven. Hij speelt heel fraai de gereserveerde en wellevende oude man die be schikt over een scherpzinnig in zicht. Beide acteurs hebben ja- FOTO KAREL ZWANEVELD renlang bij Toneelgroep Theater in Arnhem gewerkt en het is een lust voor oog en oor om ze weer eens samen te zien. Dat is toch al een opvallend aar dige kant aan deze voorstelling, het acteurs-gehalte van de twaalf gezworenen. Dat maakt dat je eerder geboeid wordt door de wijze waarop de spelers indivi dueel glans aan hun rol geven. Bijvoorbeeld in de perfecte ti ming waarmee John Leddy er grove one-liners uitgooit, herken en bewonder je de komediespeler; in de bedachtzame ernst waar mee Frederik de Groot de man die aanvankelijk als enige zijn twijfels heeft speelt, klinkt grote dramatische kracht. Zo kun je doorgaan over het fijn zinnige spel van Wim van den Heuvel, de kracht van Rients Gratama, het neurotische spel van Michiel Kerbosch, het afge- wogene van Manfred de Graaf, de aandoenlijkheid van Hilbert Dijkstra, het keurige en het op standige van Mike Ho-Sam-Sooi en het gewicht van de eenvoud in het spel van Jaap Maarleveld. Zij met zijn allen maken de voor stelling stukken belangwekken der dan het thema van eigen ver antwoordelijkheid of de consta tering dat de twaalf illustere he ren ook als ensemble een hoog ni veau hebben. De twaalf gezwore nen levert een avond uiterst on derhoudend, spannend en geestig toneel, vakbekwaam gebracht door een groep acteurs die hun beroep met liefde uitoefenen. Het Noord Nederlands Toneel speelt 'De twaalf gezworenen'. Regie: André van den Heuvel. Vanavond in De Nobelaer in Et- ten-Leur, 19 februari in het Chassé Theater in Breda, 5 maart in de Schouwburg Tilburg lil AMSTERDAM The Rocky Horror Show - rock-musical - Carré (t/m za 1 feb) Milarepa, de torenbouwer - door Helmert Woudenberg - stads schouwburg Amsterdam - 20.15 uur (di 4 t/m za 8 feb en zo 9 feb nm 14.00 uur) 1,1 ANTWERPEN Woud - drie dansen van Anne Teresa De Keersmaeker - door Rosas Rode zaal Singel - 20.00 uur (wo 6 t/m za 8 feb) The Snakesong Trilogy 3 - van Jan Lauwers - door Needcompar». Rode zaal Singel - 20.00 uur (do t/m za) Kaiserwalsen - de mooiste Weense balletten - door het Weens Ballet en het Johann Strauss orkest - Elisabethzaal - 20.30 uur (za en zo) Kunst - van Yasmina Reza - door Nieuw Ensemble Raamtheater - 't Klein Raamtheater - wo t/m za - 20.00 uur (tot 23 feb) BERGEN OP ZOOM Da'k di nog mee mag make - Bergse Vastenavend revue - Stads, schouwburg de Maagd - Grote Markt 32 (do en vr 20.15 uur-za 1 uur) BREDA Trojaanse Vrouwen - door Het Zuidelijk Toneel - Chassé Theater- 20.30 uur (vr en za) The Rocky Horror Show - musical - Chassé Theater - 20.00 uur (ma 1 t/m do 6 feb) Youp van 't Hek - 'Scherven' - cabaret - Chassé Theater - 20.30 uur (dl 4 t/m vr 7 feb) BRUGGE Hartzeer - van Beth Henley - door Werkgroep 66 - De Werf - 20.00 uur (do t/m za) Grasland - van E. Verpale - door theater Twijfel - met Bob De Moor- De Korre - 20.30 uur (do en vr) DEN BOSCH Soms verdwaal ik in een draak - door Theater Artemis - voor kin- deren vanaf 4 jaar - Theater Prekerspoort - Predikheerenpoort 50 (vr en zo 19.00 uur - zo 15.00 uur) EINDHOVEN Flirt - door Het Zuidelijk Toneel - Stadsschouwburg - 20.15 uur (dien wo) GENT Flirt - door Het Zuidelijk Toneel - Theaterzaal de Vooruit - 20.00 uur (do t/m za) ROOSENDAAL West Side Story - musical - Schouwburg de Kring - 20.15 uur (dien wo) DONDERDAG BREDA Hester Macrander - met 'Drift' - cabaret - Chassé Theater - 20.45 uur BRUGGE Het huis van Alberta Alba - van F. Garcia Lorca - Theater de Biecorf - 20.30 uur EINDHOVEN Voorjaarontwaken - door Toneelgroep Amsterdam - Stadsschouw burg-20.15 uur ETTEN-LEUR De twaalf gezworenen - Noord Nederlands Toneel - De Nobelear- 20.15 uur. ROOSENDAAL Aaibaarheidsfaktor nr. 7 - door Els de Schepper - Schouwburg de Kring-20.15 uur TERNEUZEN Wurre Wurre - theater, mime en humor - Zuidlandtheater - 20.00 uur VRIJDAG BRUGGE De Kleine Leeuwen - amusement - Kunf-Fu Theater Xian China- Stadsschouwburg - 20.00 uur DEN BOSCH Trojaanse Vrouwen - door Het Zuidelijk Toneel - Theater aan de Pa rade - Parade 23 - 20.00 uur - voorbespreking 19.00 uur TERNEUZEN Antwerps Travestie Theater - 'Het Verdwenen Schaakstuk' - Zuid landtheater - 20.00 uur ZATERDAG BRUGGE Zand - door De Tijd - Stadsschouwburg - 20.00 uur DEN BOSCH Peter Faber - Catherine Ten Bruggencate - met 'Een Goed Ontbijt' - Theater aan de Parade - Parade 23 - 20.00 uur ETTEN-LEUR Het Groot Niet Te Vermijden - muzikale theatermakers met 'Backin Town' - De Nobelaer - Anna van Berchemlaan 2-20.15 uur TILBURG Dans - door het Nederlands Dans Theater II - Schouwburg Tilburg- 20.15 uur ZONDAG BREDA Don Giovanni - en Frank Groothof - jeugd- en familietheater (7+)- Chassé Theater -14.30 uur TILBURG Moby Dick - familievoorstelling (8+) - door Peter Drost - Schouwburg Tilburg -14.30 uur MAANDAG AMSTERDAN Mary Dresselhuys en Paul Haenen - Mary Dresselhuys leest voor uit eigen werk - Paul Haenen verzorgt inleiding en gesprekken - Nieuwe de la Mar theater DINSDAG ANTWERPEN De Kleine Leeuwen - amusement - Kunf-Fu Theater Xian China-E»' sabethzaal - 20.00 uur BERGEN OP ZOOM Lang Leve De Opera - musical door Jasperina de Jong en Lien# Visser - Stadsschouwburg De Maagd - 20.15 uur EINDHOVEN De Lof der Zotheid - door Johannes Kemkens van Theater Overdag -14.30 uur in het Globetheater Stadsschouwburg TILBURG Het Huis van Bernarda Alba - toneel door Lidwien Roothlaan Schouwburg Tilburg - 20.15 uur WOENSDAG ANTWERPEN De Kersentuin - van Tjechov - door theater Antigone - CC Berchem- 20.30 uur Youp van 't Hek brengt volgendse week vier avonden zijn nieu®'® show Scherven in het Chassé Theater in Breda, maar er is geen kaa' je meer te krijgen. De populaire cabartier staat vier keer in een uitvf' kochte middenzaal, nu en dan muzikaal begeleid door Rens van Zalm en in een decor van Herman van Elteren. Youp van 't Hek, 4, 5, 6 en 7 februari in het Chassé Theater in Breda, i" vang 20.30 uur Door Hans Rooseboom Sinds drie jaar vormen geres Jakobijn Wallis pianist Tijn van Eijk et duo. Komende zondag gen de beide in Breda w musici in de Waalse K recital ïjet liederen vai bert en Brahms. „De laatste weken vóór zi tal zijn jve elke dag een j bezig net repeteren," van Eijt Hij is de vaste der van Jakobijn Wallis s ze oratqrium-, opera- en geres zich vanuit Rotter Breda ijestigde. De keus voor een recital deren van Schubert en Br niet toevallig. Dit jaar overal in Europa de tw< meesters herdacht. Fran bert werd geboren in 179' hannes Brahms overleed Wallis en Van Eijk noen optreden dan ook een kingscpncert'. Het duo vóór <je pauze een paar kende liederen van Schut als Ai die Musik, Der 1 das Midchen en Lachen u nen. Hadden jullie niet w; kendfr werk kunnen uitzt Tijn van Eijk: „De toeh wille|i juist die bekende m horei. Die hoor je zeidei Wanj zangers zijn steeds naar; onbekend werk. Ubf zul je niet gauw meer eer bertjavond tegenkomen." Er èordt wel beweerd da bert middelmatige tekste Is hit moeilijk om van die iets te maken? Wallis: „Dat valt wel mei eerste plaats zijn er teks Goethe bij, zoals het Mignon, en Goethe kun j lijk middelmatig noemen, der is bijvoorbeeld het li< wtstergruss geschreven prachtige tekst. Een vroui een verschijning. Het overleden zuster, die ver ze zich nu op een heerlij ki bevindt. Je hóórt dat in ziek. En een dramatische Der Tod und das Madchei klein operaatje, ook als maar één bladzijde lang." Van Eijk: „Waar het bij I voeren van Schubert allen draait, dat is om de sfeer zetten. Steeds een ander Wij hebben voor een reci Breda - Chassé Theatei zaal). Opera Nabucco va door de Nationale Ope Letland. Dirigent: Ale Viliumanis. Regie: Gunt litis. Gehoord en geziei januari 1997. Door Frans Baljeu Voor een uitverkocht speelde de Nationale van Letland een krac soms haast gespierde van Verdi's vrijheidsi Nabucco. Sommigen zul doorleefde uitvoering w< toegeschreven hebben in de flyer genoemde lijkheid tot identificati het gegeven door mensi lang overheerste gebied Letland. Beeld en muziek maakten duidelijk dat dit gezelscha di s 'doorbraakopera' gew< lekker meeslepend 19e- Italiaans belcanto leek te neerzetten. En wat is daar tegen als het gedaan were dinsdagavond in Breda? Deze opera van koorhymi marsen als die van 19e-( straatorkesten, werd gep teerd in een tijdloos archaï decor, waarvan de wisselin te zien niet door drie pauz scheiden hadden hoeven wi Evenals vorig jaar in maakte dirigent Alexander manis van mee! af aan du dat het orkest ook in N( weer een van de sterke was. Op de begeleidingei vooral het in fraaie kostuui tiseh op het podium open koor soms stevig van leer. 1 al eens unisono geschreve ,-f

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 22