'Paddestoeltje' en
de naderende dood
DE STEM
Zuidelijk Toneel
snel naar nieuw
pand in Eindhoven
Fonds amateurkunst
Nog geen grote namen
bekend voor Pinkpop
toch op tijd rond
SCHIJF
Franz Schubert werd tweehonderd jaar geleden geboren
DE STEM
NEDERLAND 1
NEDERLAND 2
NEDERLAND 3
BELGIË FRANS 1
BELGIË FRANS 2
DUITSLAND 1
DUITSLAND 2
Vrienden
Tony Toni Toné
Holmes Brothers
Bruce Cockburn
Gelaten
Onvoltooid
Rob Tognoni Band
Gevierd
Bulk papier
Manisch
MUZIEKRECENSIES
07 00 Journaal
07.05 Roseanne (herh)
07.29 Ontbijt-TV
0900 Journaal
09 05 Get the Picture (herh)
09 31 'n Goeiedag met Jos Bri
(herh)
10.22 Rondom tien (herh)
10,58 De late ochtend (tot 11.44)
15,00 Aso Show (herh)
15,49 'n Goeiedag met Jos Brink,
dagmagazine
16,42 Cosby Show, comedy
17 08 Alles kits, kindermagazine
Robbedoes; 17.33 Bertje Knor,
Kleine verhalen, Lars de kleine
beer, La la liedje en Oakie Do
17.56 Alles kits kwis
18,07 Roseanne, comedy
18.34 Get the Picture, quiz
19.02 Studio RKK, actualiteiten uit k
en samenleving
19.30 Weg van de snelweg: Europa, s
rie: Turkije
20.00 Journaal
20.23 Netwerk, actualiteitenrubriek
20.57 Weeroverzicht
21.02 Vendetta, serie
21.53 Yoy: Up with Judith Rufus, r
portage
22.21 Close-Up: Happy Birthday Co
niel, documentaire over het vlie
tuig Lockheed Constellation d
onder de troetelnaam Connie g
schiedenis heeft geschreven
23.19 TeeVee Studio. Gast: Sandra Re
mer (tot 23.54)
09.00 Koekeioere (tot 09.15)
09.30 Ik Mik Loreland (tot 09.50)
10.00 Wat een vondst (tot 10.15)
12.30 Strip en cartoontekenen
13,00 Ik weet het beter (herh)
13.27 Otto op zoek (herh)
14.02 Jeugddromen (herh)
14.27 De verandering (herh)
15.00 Spreekuur. Thema: Consument
15.55 PP: Uitzending WD
16.00 Journaal
16.08 Coco Jappe, animatieserie
16.32 Eindeloze ontdekkingen, pop
lair-wetenschappelijk magazine
17.01 De dierenspoedkliniek, report
ge-serie
17.29 2Vandaag, actualiteiten met o
17.30 en 18.00 Journaal; 18.4
Sportjournaal en vanaf 18.5
Hoofdpunten uit het nieuws ge
volgd door het weer
19.01 Goeie zaken!, zakenmagazine
19.28 Ik weet het beter, spelletje
19.56 Kwintessens
20.30 Studio Sport
21.56 Tijdsein, actualiteiten
22.29 Peter in de bushalte, discussie
23.15 Studio NOS (tot 23.55)
12.00 Journaal
12.07 MiddagEditie, actueel middag
magazine
13.00 Journaal
13.08 B W (herh)
13.35 Lingo (herh)
13.58 Villa Achtëfwerk (herh)
16.00 Journaal
12.50 Nieuws (tot 13.15) 17.30 The Fall
Guy, misdaadserie 18.30 Régions soir 18.50
Cartes sur table 19.05 Le quotidien des
sports 19.30 Nieuws 20.10 Au nom de la loi
21.15 Depardieu-cydus: Deux, Franse speel
film uit 1988 22.50 Coup de film, magazine
23.15 Laatste nieuws
10.00 Parlementaire enquêtecommissie
Dutroux (verslag) 16.10 lei Bla bla, kinder
magazine 17.00 fa passé quand? 17.35
Cheval passion, paardensportmagazine
18.00 lei Bla bla 19.00 Du bout des ailes
19.30 Nieuws 20.00 Zoom arrière: Voetbal,
terugblik op Standaard Luik-RWDM 21.30
Atletiek: Cross Cup vanuit Hannut 22.00
Nieuws 22.25 Cheval passion, paarden
sportmagazine (tot 22.55)
05.30 Morgenmagazin, ontbijttelevisie
09.00 Heute 09.03 Dallas, soap 09.45 Tele-
Gym 10.00 Heute 10.03 37i, reportage-se
rie 10.35 Info Verbraucher, consumenten
magazine 11.00 Heute 11.04 Can you feel
me dancing?, Amerikaanse speelfilm uit
'986 12.15 Sportschau extra/skiën: Wereld
beker vanuit Laax, super G voor heren
13.45 Wirtschafts-Telegramm 14.00 Ta-
gesschau 14.03 Abenteuer Zoo, documen
taire-serie 14.50 Cartoons im Ersten 15.00
Tagesschau 15.03 WunschBox 16.00 Ta-
gesschau 16.03 Fliege, talkshow 17.00 Ta
gesschau 17.15 Brisant, boulevardmagazi
ne 17.55 Verbotene Liebe, serie 18.25 Ma-
rienhof, serie 18.55 Der Fahnder, serie
20.00 Tagesschau 20.15 Sanfte Morde, tv-
film 21.30 Ludwig Erhard und sein Wirt-
schaftwunder, portret van de Duitse eco
noom en politicus 22.30 Tagesthemen
23.00 Bommels Billigflüge, speelfilm 00.30
Nachtmagazin 00.50 Because You're Mine,
speelfilm
05.30 Zie Duitsland 1 13.45 Gesundheitl,
medisch magazine 14.10 Enid Blyton - Ab
enteuer, jeugdserie 14.32 Theos Geburt-
stagsecke 14.35 Achterbahn, jeugdserie
15.00 Logo, jeugdjournaal 15.10 Alfred J.
Kwak, tekenfilmserie 15.35 Dalli Dalli, spel
letje 16.00 heute 16.05 Reiselust, magazi
ne 16.10 Anna, tv-film (deel 2) 17.00 Heu
te 17.15 Abendmagazin 17.55 Aber ehr-
lichl, serie 19.00 Heute 19.25 SOKO 5113,
misdaadserie 20.15 Fröhliche Pfalz, carna
val in Mannheim 21.45 Heute 22.15 Was
nun,interview met een bekende politi
cus 22.45 Derrick, misdaadserie 23.45 Heu
te nacht 24.00 Nachtexpress, reportages
00.45 Bethune - The Making of a Hero,
speelfilm (deel 2/slot, tot 02.10)
Gids
WOENSDAG 29 JANUARI 1997 Dl
waarnemer op te treden.
Op zijn volgende week te ver
schijnen cd The Charity Of Night
vertelt Bruce Cockburn in het
nummer The Mines of Mozambi
que over de door landmijnen
aangerichte ellende die hij in die
voormalige Portugese kolonie
zag.
Het is een aangrijpend nummer
en zo staan er wel meer op The
Charity Of Night. Soms zijn zijn
teksten tamelijk uitgesproken,
soms lijken het impressionisti
sche schetsen te zijn van wat
Cockburn aan menselijk leven
aan zich voorbij ziet trekken.
Samen met gastmuzikanten als
Gary Burton, Bob Weir. Bonnie
Raitt en Maria Muldaur weet hij
er een rijke klank aan mee te ge
ven, waarin bij wijze van spre
ken elke noot raak is. Prachtig
voorbeeld daarvan is het gitaar
stuk Mistress Of Storms. Regel
recht meeslepend is-ie in het
openingsnummer Night Train,
waarin je als luisteraar daad
werkelijk het gevoel krijgt dat je
via Cockburns ogen vanachter
een treinraampje de ondoor
grondelijke nacht aan je voorbij
ziet trekken.
The Charity Of Night is Bruce
Cockburn op zijn best en wat dat
betreft is er dus weinig nieuws te
melden, want ook de voorgaande
platen waren vaak juweeltjes. Al
zijn er toch altijd weer mensen
die in zo'n constante kwaliteit
Door Jace van de Ven
Twaalf of dertien jaar oud
las ik een boek over het le
ven van Franz Schubert.
Het was geschreven door
niemand minder dan Helè-
ne Nolthenius. Ofschoon
deze geleerde dame zelfs
het hoogleraarschap in de
cultuurgeschiedenis heeft
uitgeoefend, vermeldde zij
nergens dat de componist
aan syfilis had geleden. Het
was ongetwijfeld een boek
voor katholieke jongeren,
anders had ik het natuur
lijk ook nooit in handen
gekregen.
Het trieste verhaal over de jong
gestorven en tijdens zijn leven zo
weinig succesvolle muziekmaker,
greep mij zozeer aan dat ik be
sloot om als postuum eerbetoon
alles wat hij gecomponeerd had,
goed te vinden. Waarschijnlijk
kende ik toen niet meer dan de
Unvollendete en Der Erlkönig.
En dat niet alleen. Ik nam me
voor om net als Franz Seraph
Peter, zoals ik hem op veel te
pompeuze wijze noemde, ook
kunstenaar te worden en om
evenals hij op 31-jarige leeftijd
dood te gaan.
Zo blies ik al te luidruchtig mijn
liefde voor een componist in het
rond die ik nauwelijks kende. Ik
stelde hem voor als een Griekse
held en bezoedelde zijn integri
teit met mijn bravoure.
Gelukkig zijn mijn ogen vanzelf
open gegaan. Eerst kwam ik er
achter dat mijn eigen kunste
naarschap die naam niet of nau
welijks verdiende, vervolgens dat
sommige muziek het best gedijt
in sereniteit en de 31 was ik ge
passeerd zonder fatsoenlijk
droog te worden achter mijn
oren.
Op 31 januari is het 200 jaar gele
den dat Franz Schubert werd ge
boren. Daarom is het dit jaar
Schubertjaar. Dat stelt niet zo
veel voor als het Mozart- of het
Van Goghjaar, maar het is in al
lerlei concert- en cd-series toch
duidelijk merkbaar.
En terecht, we spreken over een
kunstenaar die in zijn korte leven
bijna net zoveel belangwekkende
muziek componeerde als Mozart
of Beethoven. En dat terwijl hij
zelden een opdracht heeft gehad.
Sterker nog, muziek maken is
hem sterk afgeraden. Zijn vader,
weliswaar een oprechte muziek
liefhebber, wilde dat Franz on
derwijzer zou worden, net als hij.
Na twee jaar hield Franz dat
baantje voor gezien en bracht
zijn leven verder door als vrij
kunstenaar, dat wil zeggen in
schrijnende armoede.
Franz had een hele resem vrien
den met wie hij lief en leed deel
de: even arme collega-componis
ten, dichters of schilders en
kunstliefhebbende jongeren met
rijke ouders hadden. Ze kwamen
bij elkaar op zogenaande Schu-
bertiaden, waarop Franz zijn
nieuwste composities speelde en
later op de avond Duitse dansen.
Anderen declameerden hun ge
dichten, dronken of waren alleen
maar verliefd.
Op een van die Schubertiaden, in
1820, is Schubert nog eens gear-
IN 1994 werd Tony Toni Toné
door de critici van het Ameri
kaanse muziekblad Roling Stone
uitgeroepen tot 'de beste R&B
groep' van dat jaar. Laat je daar
echter niet door op het verkeerde
been zetten want hoewel er onte
genzeggelijk veel rhythm
blues in hun muziek zit, heeft
TTT beduidend meer inhoud dan
de meeste huidige R&B-groepjes
met hun aalgladde, computerge
stuurde swingbeat.
Centraal binnen TTT staan de
broers Raphael Saadiq en
D'Wayne Wiggins en hun neef
Timothy Riley. Zij worden bijge
staan door een tienkoppige band
en hele rij aan gastmuzikanten.
TTT werkt met een basis van
ouderwetse soul en mixt daar
naar believen blues, funk, gospel
en hiphop doorheen. Bovendien
werkt de band met uitsluitend
echte instrumenten. Dat maakt
van House of Music, de vierde cd
van TTT, een authentiek en lek
ker album.
TTT haalt zijn inspiratie vooral
uit de seventies soul. Dat is di
rect te merken bij de relaxte
opener Thinking of you, die zo
van een Al Green-plaat geplukt
had kunnen wordem. Maar we
horen ook invloeden van Marvin
Gaye, The Temptations en
Earth, Wind Fire. Pure retro is
het echter niet omdat TTT ook
moderne invloeden als rap en
hiphop-ritmes toepast.
Niet alle nummers zijn even
sterk op de cd, maar juweeltjes
als Lovin' you, Don't fall in Lo
ve, Let me Know en met name de
krachtige ballad Still a Man ma-
ken House of Music meer dan de
moeite waard. (Mercury)
PAUL VERLINDEN
DE AANTREKKINGSKRACHT
van muziek kun je op diverse
manieren meten. Zolang het een
persoonsbelevenis mag zijn, zijn
er meer uitersten mogelijk dan
wanneer de muziek voor meer
dere personen tegelijkertijd be
stemd is.
Muziek waarin je in je eentje he
lemaal op kunt gaan, is vaak we
zenlijk anders dan de muziek die
in gezelschap sfeerverhogend
moet/kan werken. Dat is niet al
leen zo met verschillende mu
zieksoorten, ook binnen één en
hetzelfde genre doet zich dat
verschijnsel voor.
Zo is de rhythm blues en go
spel die de Holmes Brothers op
hun platen laten horen eigenlijk
muziek die je individueel moet
ondergaan. De intensiteit die dit
drietal in zijn muziek stopt is ui
terst weldadig, maar ze komt pas
echt tot haar recht als je haar de
tijd voor neemt. Als je de Holmes
Brothers in gezelschap draait en
er dus wat oppervlakkiger naar
lijk kun je er wel in alledaagse
omstandigheden van genieten,
maar de ware pracht ontvouwt
zich pas als je je er helemaal
voor open stelt.
Qua muzikale aanpak zitten de
Holmes Brothers op hetzelfde
spoor als bij In the spirit. Bluesy
stukken, gospel en rhythm
blues worden niet alleen bloed
stollend mooi gezongen, maar
ook instrumentaal vün het enige
juiste decor voorzien. De groots
heid van de Holmes Brothers
blijkt uit het feit dat ze niet al
leen het voor het genre geijkte
materiaal gloedvol vertolken,
maar ook onverwachte stukken
als Tom Waits' Train Song en
And I Love Her van de Beatles
weten om te vormen tot onont
koombare soulmuziek.
Promised land is niet meer en
niet minder dan een magnifieke
plaat die je misschien niet vaak
zult draaien, maar die je aan de
andere kant voor geen goud zou
willen missen. (CRS, Munich
Records)
WIM VAN LEEST
DE CANADEES Bruce Cock
burn is zo iemand die al jaren
welhaast ongemerkt zijn eigen
gang gaat. Hij begon in 1970 aan
een muzikale carrière die tot op
heden 22 albums en tal van-mu
zikale onderscheidingen ople
verde. In thuisland Canada wa-
een zekere mate van eentonig
heid zien. (Ryko, Munich
Records)
WVL
wezenlijk meer inhoud geven. Hij
vat bergen, rivieren en land
schappen in melodieën en toont
ons tegelijk het innerlijk van de
mensen die in dat lanschap rond
lopen. Met gevoel voor tragedie,
zelden sentimenteel, schijnbaar
argeloos en o zo trefzeker.
Schubert heeft heel wat eigen
tijdse poëzie op muziek gezet.
Teksten van grote dichters als
Goethe, Schiller en Heine, maar
ook volop minder kwalitatief
werk van zijn vrienden. Zijn be
kendste liederencyclussen, Die
schone Müllerin en Winterreise,
zijn beide op tekst van Wilhelm
Müller, een eveneens jong gestor
ven leeftijdgenoot. Diens gedich
ten over een overal afgewezen
zwervende figuur die enigzins ge
laten de dood tegemoet gaat,
moeten Schubert heel persoonlijk
hebben getroffen. Müller be
schrijft een en ander op zeer ro
mantische wijze, maar houdt de
zaak overeind door een bijna la
tent aanwezig cynisme.
Zo niet Schubert, bij hem wordt
de doodsdreiging verklankt zon
der enige relativering. Kort voor
het schrijven van Die schone
Müllerin had hij ondekt dat hij
ongeneeslijk ziek was. In Winter
reise, pas in zijn laatste levens
jaar voltooid, komen de morbide
gevoelens op schrijnende en bijna
surrealistische wijze opnieuw
aan de orde. De vrienden schrok
ken van alle bizarre dissonanten
in de muziek, alleen het volkse
Der Lindenbaum kon hun goed
keuring wegdragen.
„Jullie gaan het nog wel eens
goed vinden," voorspelde Franz.
Ondanks zijn matige succes en
ondanks het feit dat hij er nooit
over pochte, geloofde hij inner
lijk heilig in zijn talent. Anders
had hij al die ongevraagde opus
nummers ook niet kunnen
maken.
De wilde jaren leken over. Door
zijn toch nog plotselinge dood,
weten we niet of Franz ooit aan
een regelmatiger leven zou zijn
toegekomen.
Er zijn Schubert-kenners die
denken dat hij dan in ieder geval
al die onvoltooide sonates en con
certstukken afgemaakt zou heb
ben die nu soms eindigen met de
geschreven toevoeging 'enzo
voort, enzovoort'. Hij wist wel
hoe het verder moest, maar had
gewoon geen tijd om het af te ma
ken. De liederen gingen voor. Dat
waren de enige composities die
hij met gemak aan uitgevers kon
verkopen. En acute geldnood had
hij nu eenmaal altijd.
Soms als ik zijn muziek aan het
draaien ben, spreek ik Schubert
aan. Of het waar is dat hij zo ver
liefd geweest is op Therèse Grob,
het meisje dat zijn eerste mis
zong en die later met een ander
trouwde? En wie die geheime
liefde is, die Schober zei te ken
nen, maar over wie hij aan bio
grafen nooit uitsluitsel heeft wil
len geven? Was Schober het mis
schien zelf? En dan zeg ik hem
dat ik lm Abendroth zijn mooiste
lied vind. En ik vraag hoe het
komt dat verdriet zo zoet kan
klinken.
„Als je ophoudt met door de mu
ziek heen te praten, hoor je het
misschien," antwoordt hij.
Ik zwijg en luister.
luistert, dan komt zo'n plaat am
per over. De composities zijn
dan niet gelikt genoeg en bevat
ten te veel reliëf om ze zomaar
als muzikaal decor te gebruiken.
Ik zou zo gauw geen andere re
den kunnen bedenken waarom
ik vroegere, toch geweldige Hol
mes Brothers-platen als In the
spirit en Where it's at zo weinig
draai. Je moet die platen echt
over je heen laten komen en in
laten werken op al je zintuigen.
Diezelfde luxe moet je je permit
teren voor Promised land, de
nieuwe cd van Sherman en Wen
dell Holmes en Popsy Dixon.
Wat ze je op die plaat voorscho
telen, is van een pure schoon
heid. Het is R B en gospel in
hun ongerepte essentie. Natuur -
IK ZEI het al, die Tognoni is een
blijvertje. Al maakte ik me wel
een beetje zorgen, want zijn de-
buut-cd Stones and Colours da
teert alweer van medio 1995.
Toen tekende zijn ontdekker, de
illustere Dave Hole voor de pro
ductie. Nu vond de Australiër
Tognoni de tijd rijp om zelf het
heft in handen te nemen.
Of Headstrong, zo heet zijn
tweede geesteskindje, daardoor
anders klinkt dan Stones and
Colours'! Welnee, Tognoni rockt
gewoon verder. Lekker vuil, lek
ker fel, zonder moeilijke hoog
standjes. Luister bijvoorbeeld
maar naar het strak gebrachte
Wanna Be With You, Ain't That
Enough en Times Change, het
openingsnummer op Head
strong.
Niet alles is ruig op de schijf-
The Riverside is een akoestisch
gebracht rustpunt. Als uitsmij
ter brengt Tognoni zijn live-ver
sie van Baby Please Don't Go
van Joe L. Williams ten gehore.
Die gouwe ouwe spat van de
schijf af. Tognoni bewijst met
Headstrong ook zonder Hole
goed uit de voeten te kunnen.
(Provogue)
PETER VIERENHALM
Bezoekers van het geboortehuis van Franz Schubert luisteren naar zijn muziek en bewonderen zijn portret. foto reuters
resteerd. Verdacht van het aan
stichten van politieke onrust. Na
verhoor mocht hij naar huis,
want hij bemoeide zich niet met
politiek.
Schubert en zijn vrienden leid
den soms lange tijd achtereen een
bijna nomadisch bestaan in de
stad. Franz woonde soms met
vrienden op één kamer en ze
droegen elkanders kleren zoals
het uitkwam. Lange tijd liet hij
zich op sleeptouw nemen door de
levensgenieter Franz von Scho
ber.
Hij was het die Franz op dat
avondje prostitutie tracteerde,
waar hij die syfilis aan overhield.
Maar er waren ook brave salon
optredens met de beroemde en
bijna dertig jaar oudere zanger
Johann Vogl en maanden dat hij
huisleraar was bij een rijke ade-
lijke familie.
De muziekwereld in Wenen hield
van Schuberts liederen. Er zijn er
tijdens zijn korte leven heel wat
uitgegeven. Een gevierd muziek-
idool is hij er niet door geworden.
Dat kwam ook, omdat hij anders
dan veel componisten uit het ver
leden, geen enkel instrument vir
tuoos bespeelde en omdat hij zich
met zijn verlegenheid en zijn kor
te gestalte - paddestoeltje of Ber
tje noemden zijn vrienden hem -
in het openbaar geen houding
wist te geven. De enige keer in
zijn leven dat er een groot concert
met alleen maar Schubert-wer-
ken werd gespeeld, durfde hij
achteraf niet voor het enthou
siaste publiek te verschijnen.
Maar hij werd niet zo miskend
zoals sommige romantische bio
grafieën het willlen doen voorko
men. Zelfs zijn absolute idool, die
rare, dove Beethoven moet naar
hem geïnformeerd hebben. In een
bewaard gebleven conversatie
schriftje antwoordt een neef van
hem: 'Man lobt den Schubert se-
hr, aber er soli sich verstecken'.
Nou, dat deed Beethoven zelf niet
minder en Schubert schijnt er
dan ook niet bij te zijn geweest,
toen de grote meester een aan
hem opgedragen Schubertcom-
positie in handen kreeg. Er is
geen bedankbriefje bekend, wel
staat vast dat Beethoven het pia
nostuk regelmatig heeft gespeeld.
Zijn artistieke vrienden zagen in
Franz een begenadigd liedcom
ponist, maar ook niet meer dan
dat. Een jaar na zijn dood schrijft
Spaun nog dat Schubert wat be
treft orkestmuziek natuurlijk
niet vergeleken kan worden met
een Haydn of Mozart. Zou hij dat
ook gezegd hebben als hij de Un
vollendete al had gekend, de Gro
te Symfonie of het Strijkkwintet?
Samen met andere belangrijke
composities kwamen die mees
terwerken van de muziekgeschie
denis pas jaren later uit de bulk
papier die her en der bij vrienden
verspreid lag. Vooral de grote ro
mantische componisten hebben
daarvoor gezorgd. Zij herkenden
in Schuberts werk muziek die ze
zelf ook wilden maken. „O, kon
ik maar zulke symfonieën schrij
ven", schrijft Robert Schumann
in 1839 - elf jaar na Schuberts
dood - aan zijn Clara na het ho
ren van de wereldpremière van
de Grote Symfonie onder leiding
van Mendelssohn.
De Unvollendete, die door diri
gent Jos van Immerseel wordt
omschreven als 'op en neer hip
pend tussen naïeve eenvoud en
genialiteit', werd pas 35 jaar na
Schuberts dood teruggevonden.
Zowel Unvollendete, Strijkkwin
tet, Grote Symfonie en de meeste
andere van Schuberts meester
werken zijn ontstaan in de laatste
jaren van zijn leven.
Het besef van de ongetwijfeld
trieste afloop van zijn ziekte
heeft zijn muziek verdiept.
Schuberts muzikale inlevings
vermogen dat al componenten als
liefde en dood, melancholie en le
venslust tegelijkertijd trachtte
uit te drukken, werd toen nog
eens aangevuld met een bijna in
trovert soort wanhoop, zoals bij
voorbeeld in de Unvollendete
goed te horen is.
Het lijkt er ook op dat Franz in
het besef van zijn naderende
dood nog eens alle registers open
heeft getrokken. Allerlei compo
sities moesten kennelijk nog af,
ook al had niemand erom ge
vraagd. En hoewel zijn ziekte
hem steeds voor langere tijd on
deruit haalde en een toekomst als
geslaagd musicus nog onmogelij
ker maakte, bleef hij iedere mi
nuut die hij min of meer onbe
kommerd kon leven, besteden
aan muziek.
De melodieën die zich altijd al als
zwermen spreeuwen hadden aan
gediend, kwamen weer onmid
dellijk aanvliegen zo gauw hij op
de been was.
Dat was altijd zo geweest. Op
achttienjarige leeftijd, terwijl hij
een volledige dagtaak uitoefende
als hulponderwijzer in het
schooltje van zijn vader, schreef
hij meer dan twee liederen per
week gemiddeld. En dan hebben
we het niet zomaar over deuntjes,
maar over muzikale schilderin
gen waarin de noten de woorden
Door Guuz Hoogaerts
Geleen - Met alle respect voor de twaalf Pinkpop-namen die
sinds gisteren bekend zijn, maar echte grote bands zitten er nog
niet tussen. Voor een uitverkocht festival (60.000 bezoekers) is
meer nodig dan een Bush, een Live, een Counting Crows of een
Kula Shaker.
Andere namen die Jan Smeets
gisteren onthulde waren die van
dEUS, Fun Lovin' Criminals, Jo-
han, Nada Surf, Morphine, Tracy
Bonham en Presidents of the
USA.
De Pinkpopprogrammerings-
commissie (PPC) is nog volop in
onderhandeling met No Doubt.
Deze Amerikaanse band eindigde
niet alleen op de eerste plaats van
de onlangs gehouden publieksen
quête, maar voert met Don't
Speak ook de hitparade in ons
land aan.
Het concert dat No Doubt op 21
februari aanvankelijk in de Am
sterdamse Melkweg zou geven, is
wegens overweldigende belang
stelling verplaatst naar de veel
grotere Statenhal in Den Haag.
Volgens Smeets bestaat er geen
kans op bands van het kaliber
Pearl Jam of Smashing Pumpk
ins, aangezien deze groepen pas
later in het jaar naar Europa ko
men.
Smashing Pumpkins is hoogst
waarschijnlijk de belangrijkste
trekker voor het Torhout/Werch-
ter-festival in België.
De 28ste editie van Pinkpop
wordt dit jaar gehouden op 17,18
en 19 mei.
De voorverkoop begint aanstaan
de zaterdag.
Van onze kunstredactie
Eindhoven - Het Zuidelijk Toneel verhuist al in augustus van
de Kleine Berg naar het Van Gend en Loos-pand aan de Fuut
laan in Eindhoven. De gemeente geeft het theatergezelschap
voor de huisvestingskosten jaarlijks een extra subsidie van
110.000 gulden. Bovendien staat de gemeente garant voor de
verbouwingskosten van 1,8 miljoen gulden. Een verhuizing
naar het Chassé Theater in Breda is daarmee volledig van de
baan.
Het geld is beschikbaar door de De huurprijs is 160.000 gulden
liquidatie van het Eindhoven per jaar. Van Hove zegt met het
Festival. Directeur Ivo van Hove Van Gend en Loos-gebouw goed
is tevreden over de overeenkomst uit de voeten te kunnen. Na ver
met de gemeente Eindhoven. De bouwing zal HZT de beschikking
cultuurcommissie en de raad krijgen over twee repetitieloka-
moeten zich er nog over uitspre- len, kantoren en andere voorzie-
ken. HZT kampt door personeels- ningen voor het personeel. Ook
uitbreiding al geruime tij d met de kan het gebouw voor opslag wor-
krappe huisvesting aan de Kleine den gebruikt, zodat de voorzie-
Berg. ning op industrieterrein De Hurk
De toneelgroep huurt het Van overbodig wordt. Van Zon sluit
Gend en Loos-pand van de niet uit dat het huidige HZT-on-
Spoorwegen voor 5 jaar met een derkomen aan de Kleine Berg
optie voor 20 jaar. wordt verkocht.
The Holmes Brothers: R B en gospel in hun ongerepte essen
tie. foto shonna valeska
ren 14 gouden en drie platina
platen en in Nederland kreeg hij
zelfs een Edison. Songmateriaal
van hem werd opgenomen door
uiteenlopende artiesten als Jerry
Garcia, Maria Muldaur, Dan Fo-
gelberg en the Oysterband.
Bruce Cockburn is het prototype
van een singer/songwriter die
het niet van rare muzikale frat
sen moet hebben, maar die een
vaste schare trouwe fans vero
verd heeft met sterke teksten en
simpele, rechtstreekse klanken.
Die teksten getuigen vaak van
sociale bewogenheid. Hij kwam
op voor de Noordamerikaanse
indianen, hekelde vervuiling en
waar het de honger in de derde
wereld betreft, maakte hij die
niet alleen tot onderwerp van
zijn teksten, maar ging hij daad
werkelijk naar ontwikkelings
landen om daar voor Oxfam als
Zoetermeer (anp) - Amateurkunstenaars kunnen hun ver
zoeken om subsidie voor het volgende seizoen toch voor 1
april indienen. Dat meldt het ministerie van Onderwijs,
Cultuur en Wetenschappen maandag aan de Raad voor
Cultuur. Die uitte recentelijk zijn zorgen over de trage
voorbereidingen voor het nieuwe Fonds voor Amateur
kunst.
De raad was bang dat de ama
teurs hun subsidie zouden mis
lopen, doordat ze niet wisten
bij wie of hoe ze een subsidie
aanvraag moesten indienen.
Dat moet voor 1 april.
Het fonds, per 1 maart geves
tigd aan de Haagse Balistraat,
mag jaarlijks 1,7 miljoen ver
delen. Directeur wordt H.
Scholten, die ook directeur is
van het Fonds voor de Podium
kunsten. Staatssecretaris Nuis
(Cultuur) heeft nu ook een
voorzitter, een secretaris en een
penningmeester benoemd.
Voorzitter is drs. M. Zierikzee,
E. Horlings en mr. H. Ahrens
zijn secretaris en penningmees
ter. Op korte termijn zullen
vier bestuursleden het bestuur
completeren en volgt de vor
ming van de beoordelingscom
missies. Zierikzee is directeur
van de dienst Cultuur en Edu
catie van de gemeente Leiden,
J