'Paddestoeltje' en de naderende dood DE STEM Zuidelijk Toneel snel naar nieuw pand in Eindhoven Fonds amateurkunst Nog geen grote namen bekend voor Pinkpop toch op tijd rond SCHIJF Franz Schubert werd tweehonderd jaar geleden geboren DE STEM NEDERLAND 1 NEDERLAND 2 NEDERLAND 3 BELGIË FRANS 1 BELGIË FRANS 2 DUITSLAND 1 DUITSLAND 2 Vrienden Tony Toni Toné Holmes Brothers Bruce Cockburn Gelaten Onvoltooid Rob Tognoni Band Gevierd Bulk papier Manisch MUZIEKRECENSIES 07 00 Journaal 07.05 Roseanne (herh) 07.29 Ontbijt-TV 0900 Journaal 09 05 Get the Picture (herh) 09 31 'n Goeiedag met Jos Bri (herh) 10.22 Rondom tien (herh) 10,58 De late ochtend (tot 11.44) 15,00 Aso Show (herh) 15,49 'n Goeiedag met Jos Brink, dagmagazine 16,42 Cosby Show, comedy 17 08 Alles kits, kindermagazine Robbedoes; 17.33 Bertje Knor, Kleine verhalen, Lars de kleine beer, La la liedje en Oakie Do 17.56 Alles kits kwis 18,07 Roseanne, comedy 18.34 Get the Picture, quiz 19.02 Studio RKK, actualiteiten uit k en samenleving 19.30 Weg van de snelweg: Europa, s rie: Turkije 20.00 Journaal 20.23 Netwerk, actualiteitenrubriek 20.57 Weeroverzicht 21.02 Vendetta, serie 21.53 Yoy: Up with Judith Rufus, r portage 22.21 Close-Up: Happy Birthday Co niel, documentaire over het vlie tuig Lockheed Constellation d onder de troetelnaam Connie g schiedenis heeft geschreven 23.19 TeeVee Studio. Gast: Sandra Re mer (tot 23.54) 09.00 Koekeioere (tot 09.15) 09.30 Ik Mik Loreland (tot 09.50) 10.00 Wat een vondst (tot 10.15) 12.30 Strip en cartoontekenen 13,00 Ik weet het beter (herh) 13.27 Otto op zoek (herh) 14.02 Jeugddromen (herh) 14.27 De verandering (herh) 15.00 Spreekuur. Thema: Consument 15.55 PP: Uitzending WD 16.00 Journaal 16.08 Coco Jappe, animatieserie 16.32 Eindeloze ontdekkingen, pop lair-wetenschappelijk magazine 17.01 De dierenspoedkliniek, report ge-serie 17.29 2Vandaag, actualiteiten met o 17.30 en 18.00 Journaal; 18.4 Sportjournaal en vanaf 18.5 Hoofdpunten uit het nieuws ge volgd door het weer 19.01 Goeie zaken!, zakenmagazine 19.28 Ik weet het beter, spelletje 19.56 Kwintessens 20.30 Studio Sport 21.56 Tijdsein, actualiteiten 22.29 Peter in de bushalte, discussie 23.15 Studio NOS (tot 23.55) 12.00 Journaal 12.07 MiddagEditie, actueel middag magazine 13.00 Journaal 13.08 B W (herh) 13.35 Lingo (herh) 13.58 Villa Achtëfwerk (herh) 16.00 Journaal 12.50 Nieuws (tot 13.15) 17.30 The Fall Guy, misdaadserie 18.30 Régions soir 18.50 Cartes sur table 19.05 Le quotidien des sports 19.30 Nieuws 20.10 Au nom de la loi 21.15 Depardieu-cydus: Deux, Franse speel film uit 1988 22.50 Coup de film, magazine 23.15 Laatste nieuws 10.00 Parlementaire enquêtecommissie Dutroux (verslag) 16.10 lei Bla bla, kinder magazine 17.00 fa passé quand? 17.35 Cheval passion, paardensportmagazine 18.00 lei Bla bla 19.00 Du bout des ailes 19.30 Nieuws 20.00 Zoom arrière: Voetbal, terugblik op Standaard Luik-RWDM 21.30 Atletiek: Cross Cup vanuit Hannut 22.00 Nieuws 22.25 Cheval passion, paarden sportmagazine (tot 22.55) 05.30 Morgenmagazin, ontbijttelevisie 09.00 Heute 09.03 Dallas, soap 09.45 Tele- Gym 10.00 Heute 10.03 37i, reportage-se rie 10.35 Info Verbraucher, consumenten magazine 11.00 Heute 11.04 Can you feel me dancing?, Amerikaanse speelfilm uit '986 12.15 Sportschau extra/skiën: Wereld beker vanuit Laax, super G voor heren 13.45 Wirtschafts-Telegramm 14.00 Ta- gesschau 14.03 Abenteuer Zoo, documen taire-serie 14.50 Cartoons im Ersten 15.00 Tagesschau 15.03 WunschBox 16.00 Ta- gesschau 16.03 Fliege, talkshow 17.00 Ta gesschau 17.15 Brisant, boulevardmagazi ne 17.55 Verbotene Liebe, serie 18.25 Ma- rienhof, serie 18.55 Der Fahnder, serie 20.00 Tagesschau 20.15 Sanfte Morde, tv- film 21.30 Ludwig Erhard und sein Wirt- schaftwunder, portret van de Duitse eco noom en politicus 22.30 Tagesthemen 23.00 Bommels Billigflüge, speelfilm 00.30 Nachtmagazin 00.50 Because You're Mine, speelfilm 05.30 Zie Duitsland 1 13.45 Gesundheitl, medisch magazine 14.10 Enid Blyton - Ab enteuer, jeugdserie 14.32 Theos Geburt- stagsecke 14.35 Achterbahn, jeugdserie 15.00 Logo, jeugdjournaal 15.10 Alfred J. Kwak, tekenfilmserie 15.35 Dalli Dalli, spel letje 16.00 heute 16.05 Reiselust, magazi ne 16.10 Anna, tv-film (deel 2) 17.00 Heu te 17.15 Abendmagazin 17.55 Aber ehr- lichl, serie 19.00 Heute 19.25 SOKO 5113, misdaadserie 20.15 Fröhliche Pfalz, carna val in Mannheim 21.45 Heute 22.15 Was nun,interview met een bekende politi cus 22.45 Derrick, misdaadserie 23.45 Heu te nacht 24.00 Nachtexpress, reportages 00.45 Bethune - The Making of a Hero, speelfilm (deel 2/slot, tot 02.10) Gids WOENSDAG 29 JANUARI 1997 Dl waarnemer op te treden. Op zijn volgende week te ver schijnen cd The Charity Of Night vertelt Bruce Cockburn in het nummer The Mines of Mozambi que over de door landmijnen aangerichte ellende die hij in die voormalige Portugese kolonie zag. Het is een aangrijpend nummer en zo staan er wel meer op The Charity Of Night. Soms zijn zijn teksten tamelijk uitgesproken, soms lijken het impressionisti sche schetsen te zijn van wat Cockburn aan menselijk leven aan zich voorbij ziet trekken. Samen met gastmuzikanten als Gary Burton, Bob Weir. Bonnie Raitt en Maria Muldaur weet hij er een rijke klank aan mee te ge ven, waarin bij wijze van spre ken elke noot raak is. Prachtig voorbeeld daarvan is het gitaar stuk Mistress Of Storms. Regel recht meeslepend is-ie in het openingsnummer Night Train, waarin je als luisteraar daad werkelijk het gevoel krijgt dat je via Cockburns ogen vanachter een treinraampje de ondoor grondelijke nacht aan je voorbij ziet trekken. The Charity Of Night is Bruce Cockburn op zijn best en wat dat betreft is er dus weinig nieuws te melden, want ook de voorgaande platen waren vaak juweeltjes. Al zijn er toch altijd weer mensen die in zo'n constante kwaliteit Door Jace van de Ven Twaalf of dertien jaar oud las ik een boek over het le ven van Franz Schubert. Het was geschreven door niemand minder dan Helè- ne Nolthenius. Ofschoon deze geleerde dame zelfs het hoogleraarschap in de cultuurgeschiedenis heeft uitgeoefend, vermeldde zij nergens dat de componist aan syfilis had geleden. Het was ongetwijfeld een boek voor katholieke jongeren, anders had ik het natuur lijk ook nooit in handen gekregen. Het trieste verhaal over de jong gestorven en tijdens zijn leven zo weinig succesvolle muziekmaker, greep mij zozeer aan dat ik be sloot om als postuum eerbetoon alles wat hij gecomponeerd had, goed te vinden. Waarschijnlijk kende ik toen niet meer dan de Unvollendete en Der Erlkönig. En dat niet alleen. Ik nam me voor om net als Franz Seraph Peter, zoals ik hem op veel te pompeuze wijze noemde, ook kunstenaar te worden en om evenals hij op 31-jarige leeftijd dood te gaan. Zo blies ik al te luidruchtig mijn liefde voor een componist in het rond die ik nauwelijks kende. Ik stelde hem voor als een Griekse held en bezoedelde zijn integri teit met mijn bravoure. Gelukkig zijn mijn ogen vanzelf open gegaan. Eerst kwam ik er achter dat mijn eigen kunste naarschap die naam niet of nau welijks verdiende, vervolgens dat sommige muziek het best gedijt in sereniteit en de 31 was ik ge passeerd zonder fatsoenlijk droog te worden achter mijn oren. Op 31 januari is het 200 jaar gele den dat Franz Schubert werd ge boren. Daarom is het dit jaar Schubertjaar. Dat stelt niet zo veel voor als het Mozart- of het Van Goghjaar, maar het is in al lerlei concert- en cd-series toch duidelijk merkbaar. En terecht, we spreken over een kunstenaar die in zijn korte leven bijna net zoveel belangwekkende muziek componeerde als Mozart of Beethoven. En dat terwijl hij zelden een opdracht heeft gehad. Sterker nog, muziek maken is hem sterk afgeraden. Zijn vader, weliswaar een oprechte muziek liefhebber, wilde dat Franz on derwijzer zou worden, net als hij. Na twee jaar hield Franz dat baantje voor gezien en bracht zijn leven verder door als vrij kunstenaar, dat wil zeggen in schrijnende armoede. Franz had een hele resem vrien den met wie hij lief en leed deel de: even arme collega-componis ten, dichters of schilders en kunstliefhebbende jongeren met rijke ouders hadden. Ze kwamen bij elkaar op zogenaande Schu- bertiaden, waarop Franz zijn nieuwste composities speelde en later op de avond Duitse dansen. Anderen declameerden hun ge dichten, dronken of waren alleen maar verliefd. Op een van die Schubertiaden, in 1820, is Schubert nog eens gear- IN 1994 werd Tony Toni Toné door de critici van het Ameri kaanse muziekblad Roling Stone uitgeroepen tot 'de beste R&B groep' van dat jaar. Laat je daar echter niet door op het verkeerde been zetten want hoewel er onte genzeggelijk veel rhythm blues in hun muziek zit, heeft TTT beduidend meer inhoud dan de meeste huidige R&B-groepjes met hun aalgladde, computerge stuurde swingbeat. Centraal binnen TTT staan de broers Raphael Saadiq en D'Wayne Wiggins en hun neef Timothy Riley. Zij worden bijge staan door een tienkoppige band en hele rij aan gastmuzikanten. TTT werkt met een basis van ouderwetse soul en mixt daar naar believen blues, funk, gospel en hiphop doorheen. Bovendien werkt de band met uitsluitend echte instrumenten. Dat maakt van House of Music, de vierde cd van TTT, een authentiek en lek ker album. TTT haalt zijn inspiratie vooral uit de seventies soul. Dat is di rect te merken bij de relaxte opener Thinking of you, die zo van een Al Green-plaat geplukt had kunnen wordem. Maar we horen ook invloeden van Marvin Gaye, The Temptations en Earth, Wind Fire. Pure retro is het echter niet omdat TTT ook moderne invloeden als rap en hiphop-ritmes toepast. Niet alle nummers zijn even sterk op de cd, maar juweeltjes als Lovin' you, Don't fall in Lo ve, Let me Know en met name de krachtige ballad Still a Man ma- ken House of Music meer dan de moeite waard. (Mercury) PAUL VERLINDEN DE AANTREKKINGSKRACHT van muziek kun je op diverse manieren meten. Zolang het een persoonsbelevenis mag zijn, zijn er meer uitersten mogelijk dan wanneer de muziek voor meer dere personen tegelijkertijd be stemd is. Muziek waarin je in je eentje he lemaal op kunt gaan, is vaak we zenlijk anders dan de muziek die in gezelschap sfeerverhogend moet/kan werken. Dat is niet al leen zo met verschillende mu zieksoorten, ook binnen één en hetzelfde genre doet zich dat verschijnsel voor. Zo is de rhythm blues en go spel die de Holmes Brothers op hun platen laten horen eigenlijk muziek die je individueel moet ondergaan. De intensiteit die dit drietal in zijn muziek stopt is ui terst weldadig, maar ze komt pas echt tot haar recht als je haar de tijd voor neemt. Als je de Holmes Brothers in gezelschap draait en er dus wat oppervlakkiger naar lijk kun je er wel in alledaagse omstandigheden van genieten, maar de ware pracht ontvouwt zich pas als je je er helemaal voor open stelt. Qua muzikale aanpak zitten de Holmes Brothers op hetzelfde spoor als bij In the spirit. Bluesy stukken, gospel en rhythm blues worden niet alleen bloed stollend mooi gezongen, maar ook instrumentaal vün het enige juiste decor voorzien. De groots heid van de Holmes Brothers blijkt uit het feit dat ze niet al leen het voor het genre geijkte materiaal gloedvol vertolken, maar ook onverwachte stukken als Tom Waits' Train Song en And I Love Her van de Beatles weten om te vormen tot onont koombare soulmuziek. Promised land is niet meer en niet minder dan een magnifieke plaat die je misschien niet vaak zult draaien, maar die je aan de andere kant voor geen goud zou willen missen. (CRS, Munich Records) WIM VAN LEEST DE CANADEES Bruce Cock burn is zo iemand die al jaren welhaast ongemerkt zijn eigen gang gaat. Hij begon in 1970 aan een muzikale carrière die tot op heden 22 albums en tal van-mu zikale onderscheidingen ople verde. In thuisland Canada wa- een zekere mate van eentonig heid zien. (Ryko, Munich Records) WVL wezenlijk meer inhoud geven. Hij vat bergen, rivieren en land schappen in melodieën en toont ons tegelijk het innerlijk van de mensen die in dat lanschap rond lopen. Met gevoel voor tragedie, zelden sentimenteel, schijnbaar argeloos en o zo trefzeker. Schubert heeft heel wat eigen tijdse poëzie op muziek gezet. Teksten van grote dichters als Goethe, Schiller en Heine, maar ook volop minder kwalitatief werk van zijn vrienden. Zijn be kendste liederencyclussen, Die schone Müllerin en Winterreise, zijn beide op tekst van Wilhelm Müller, een eveneens jong gestor ven leeftijdgenoot. Diens gedich ten over een overal afgewezen zwervende figuur die enigzins ge laten de dood tegemoet gaat, moeten Schubert heel persoonlijk hebben getroffen. Müller be schrijft een en ander op zeer ro mantische wijze, maar houdt de zaak overeind door een bijna la tent aanwezig cynisme. Zo niet Schubert, bij hem wordt de doodsdreiging verklankt zon der enige relativering. Kort voor het schrijven van Die schone Müllerin had hij ondekt dat hij ongeneeslijk ziek was. In Winter reise, pas in zijn laatste levens jaar voltooid, komen de morbide gevoelens op schrijnende en bijna surrealistische wijze opnieuw aan de orde. De vrienden schrok ken van alle bizarre dissonanten in de muziek, alleen het volkse Der Lindenbaum kon hun goed keuring wegdragen. „Jullie gaan het nog wel eens goed vinden," voorspelde Franz. Ondanks zijn matige succes en ondanks het feit dat hij er nooit over pochte, geloofde hij inner lijk heilig in zijn talent. Anders had hij al die ongevraagde opus nummers ook niet kunnen maken. De wilde jaren leken over. Door zijn toch nog plotselinge dood, weten we niet of Franz ooit aan een regelmatiger leven zou zijn toegekomen. Er zijn Schubert-kenners die denken dat hij dan in ieder geval al die onvoltooide sonates en con certstukken afgemaakt zou heb ben die nu soms eindigen met de geschreven toevoeging 'enzo voort, enzovoort'. Hij wist wel hoe het verder moest, maar had gewoon geen tijd om het af te ma ken. De liederen gingen voor. Dat waren de enige composities die hij met gemak aan uitgevers kon verkopen. En acute geldnood had hij nu eenmaal altijd. Soms als ik zijn muziek aan het draaien ben, spreek ik Schubert aan. Of het waar is dat hij zo ver liefd geweest is op Therèse Grob, het meisje dat zijn eerste mis zong en die later met een ander trouwde? En wie die geheime liefde is, die Schober zei te ken nen, maar over wie hij aan bio grafen nooit uitsluitsel heeft wil len geven? Was Schober het mis schien zelf? En dan zeg ik hem dat ik lm Abendroth zijn mooiste lied vind. En ik vraag hoe het komt dat verdriet zo zoet kan klinken. „Als je ophoudt met door de mu ziek heen te praten, hoor je het misschien," antwoordt hij. Ik zwijg en luister. luistert, dan komt zo'n plaat am per over. De composities zijn dan niet gelikt genoeg en bevat ten te veel reliëf om ze zomaar als muzikaal decor te gebruiken. Ik zou zo gauw geen andere re den kunnen bedenken waarom ik vroegere, toch geweldige Hol mes Brothers-platen als In the spirit en Where it's at zo weinig draai. Je moet die platen echt over je heen laten komen en in laten werken op al je zintuigen. Diezelfde luxe moet je je permit teren voor Promised land, de nieuwe cd van Sherman en Wen dell Holmes en Popsy Dixon. Wat ze je op die plaat voorscho telen, is van een pure schoon heid. Het is R B en gospel in hun ongerepte essentie. Natuur - IK ZEI het al, die Tognoni is een blijvertje. Al maakte ik me wel een beetje zorgen, want zijn de- buut-cd Stones and Colours da teert alweer van medio 1995. Toen tekende zijn ontdekker, de illustere Dave Hole voor de pro ductie. Nu vond de Australiër Tognoni de tijd rijp om zelf het heft in handen te nemen. Of Headstrong, zo heet zijn tweede geesteskindje, daardoor anders klinkt dan Stones and Colours'! Welnee, Tognoni rockt gewoon verder. Lekker vuil, lek ker fel, zonder moeilijke hoog standjes. Luister bijvoorbeeld maar naar het strak gebrachte Wanna Be With You, Ain't That Enough en Times Change, het openingsnummer op Head strong. Niet alles is ruig op de schijf- The Riverside is een akoestisch gebracht rustpunt. Als uitsmij ter brengt Tognoni zijn live-ver sie van Baby Please Don't Go van Joe L. Williams ten gehore. Die gouwe ouwe spat van de schijf af. Tognoni bewijst met Headstrong ook zonder Hole goed uit de voeten te kunnen. (Provogue) PETER VIERENHALM Bezoekers van het geboortehuis van Franz Schubert luisteren naar zijn muziek en bewonderen zijn portret. foto reuters resteerd. Verdacht van het aan stichten van politieke onrust. Na verhoor mocht hij naar huis, want hij bemoeide zich niet met politiek. Schubert en zijn vrienden leid den soms lange tijd achtereen een bijna nomadisch bestaan in de stad. Franz woonde soms met vrienden op één kamer en ze droegen elkanders kleren zoals het uitkwam. Lange tijd liet hij zich op sleeptouw nemen door de levensgenieter Franz von Scho ber. Hij was het die Franz op dat avondje prostitutie tracteerde, waar hij die syfilis aan overhield. Maar er waren ook brave salon optredens met de beroemde en bijna dertig jaar oudere zanger Johann Vogl en maanden dat hij huisleraar was bij een rijke ade- lijke familie. De muziekwereld in Wenen hield van Schuberts liederen. Er zijn er tijdens zijn korte leven heel wat uitgegeven. Een gevierd muziek- idool is hij er niet door geworden. Dat kwam ook, omdat hij anders dan veel componisten uit het ver leden, geen enkel instrument vir tuoos bespeelde en omdat hij zich met zijn verlegenheid en zijn kor te gestalte - paddestoeltje of Ber tje noemden zijn vrienden hem - in het openbaar geen houding wist te geven. De enige keer in zijn leven dat er een groot concert met alleen maar Schubert-wer- ken werd gespeeld, durfde hij achteraf niet voor het enthou siaste publiek te verschijnen. Maar hij werd niet zo miskend zoals sommige romantische bio grafieën het willlen doen voorko men. Zelfs zijn absolute idool, die rare, dove Beethoven moet naar hem geïnformeerd hebben. In een bewaard gebleven conversatie schriftje antwoordt een neef van hem: 'Man lobt den Schubert se- hr, aber er soli sich verstecken'. Nou, dat deed Beethoven zelf niet minder en Schubert schijnt er dan ook niet bij te zijn geweest, toen de grote meester een aan hem opgedragen Schubertcom- positie in handen kreeg. Er is geen bedankbriefje bekend, wel staat vast dat Beethoven het pia nostuk regelmatig heeft gespeeld. Zijn artistieke vrienden zagen in Franz een begenadigd liedcom ponist, maar ook niet meer dan dat. Een jaar na zijn dood schrijft Spaun nog dat Schubert wat be treft orkestmuziek natuurlijk niet vergeleken kan worden met een Haydn of Mozart. Zou hij dat ook gezegd hebben als hij de Un vollendete al had gekend, de Gro te Symfonie of het Strijkkwintet? Samen met andere belangrijke composities kwamen die mees terwerken van de muziekgeschie denis pas jaren later uit de bulk papier die her en der bij vrienden verspreid lag. Vooral de grote ro mantische componisten hebben daarvoor gezorgd. Zij herkenden in Schuberts werk muziek die ze zelf ook wilden maken. „O, kon ik maar zulke symfonieën schrij ven", schrijft Robert Schumann in 1839 - elf jaar na Schuberts dood - aan zijn Clara na het ho ren van de wereldpremière van de Grote Symfonie onder leiding van Mendelssohn. De Unvollendete, die door diri gent Jos van Immerseel wordt omschreven als 'op en neer hip pend tussen naïeve eenvoud en genialiteit', werd pas 35 jaar na Schuberts dood teruggevonden. Zowel Unvollendete, Strijkkwin tet, Grote Symfonie en de meeste andere van Schuberts meester werken zijn ontstaan in de laatste jaren van zijn leven. Het besef van de ongetwijfeld trieste afloop van zijn ziekte heeft zijn muziek verdiept. Schuberts muzikale inlevings vermogen dat al componenten als liefde en dood, melancholie en le venslust tegelijkertijd trachtte uit te drukken, werd toen nog eens aangevuld met een bijna in trovert soort wanhoop, zoals bij voorbeeld in de Unvollendete goed te horen is. Het lijkt er ook op dat Franz in het besef van zijn naderende dood nog eens alle registers open heeft getrokken. Allerlei compo sities moesten kennelijk nog af, ook al had niemand erom ge vraagd. En hoewel zijn ziekte hem steeds voor langere tijd on deruit haalde en een toekomst als geslaagd musicus nog onmogelij ker maakte, bleef hij iedere mi nuut die hij min of meer onbe kommerd kon leven, besteden aan muziek. De melodieën die zich altijd al als zwermen spreeuwen hadden aan gediend, kwamen weer onmid dellijk aanvliegen zo gauw hij op de been was. Dat was altijd zo geweest. Op achttienjarige leeftijd, terwijl hij een volledige dagtaak uitoefende als hulponderwijzer in het schooltje van zijn vader, schreef hij meer dan twee liederen per week gemiddeld. En dan hebben we het niet zomaar over deuntjes, maar over muzikale schilderin gen waarin de noten de woorden Door Guuz Hoogaerts Geleen - Met alle respect voor de twaalf Pinkpop-namen die sinds gisteren bekend zijn, maar echte grote bands zitten er nog niet tussen. Voor een uitverkocht festival (60.000 bezoekers) is meer nodig dan een Bush, een Live, een Counting Crows of een Kula Shaker. Andere namen die Jan Smeets gisteren onthulde waren die van dEUS, Fun Lovin' Criminals, Jo- han, Nada Surf, Morphine, Tracy Bonham en Presidents of the USA. De Pinkpopprogrammerings- commissie (PPC) is nog volop in onderhandeling met No Doubt. Deze Amerikaanse band eindigde niet alleen op de eerste plaats van de onlangs gehouden publieksen quête, maar voert met Don't Speak ook de hitparade in ons land aan. Het concert dat No Doubt op 21 februari aanvankelijk in de Am sterdamse Melkweg zou geven, is wegens overweldigende belang stelling verplaatst naar de veel grotere Statenhal in Den Haag. Volgens Smeets bestaat er geen kans op bands van het kaliber Pearl Jam of Smashing Pumpk ins, aangezien deze groepen pas later in het jaar naar Europa ko men. Smashing Pumpkins is hoogst waarschijnlijk de belangrijkste trekker voor het Torhout/Werch- ter-festival in België. De 28ste editie van Pinkpop wordt dit jaar gehouden op 17,18 en 19 mei. De voorverkoop begint aanstaan de zaterdag. Van onze kunstredactie Eindhoven - Het Zuidelijk Toneel verhuist al in augustus van de Kleine Berg naar het Van Gend en Loos-pand aan de Fuut laan in Eindhoven. De gemeente geeft het theatergezelschap voor de huisvestingskosten jaarlijks een extra subsidie van 110.000 gulden. Bovendien staat de gemeente garant voor de verbouwingskosten van 1,8 miljoen gulden. Een verhuizing naar het Chassé Theater in Breda is daarmee volledig van de baan. Het geld is beschikbaar door de De huurprijs is 160.000 gulden liquidatie van het Eindhoven per jaar. Van Hove zegt met het Festival. Directeur Ivo van Hove Van Gend en Loos-gebouw goed is tevreden over de overeenkomst uit de voeten te kunnen. Na ver met de gemeente Eindhoven. De bouwing zal HZT de beschikking cultuurcommissie en de raad krijgen over twee repetitieloka- moeten zich er nog over uitspre- len, kantoren en andere voorzie- ken. HZT kampt door personeels- ningen voor het personeel. Ook uitbreiding al geruime tij d met de kan het gebouw voor opslag wor- krappe huisvesting aan de Kleine den gebruikt, zodat de voorzie- Berg. ning op industrieterrein De Hurk De toneelgroep huurt het Van overbodig wordt. Van Zon sluit Gend en Loos-pand van de niet uit dat het huidige HZT-on- Spoorwegen voor 5 jaar met een derkomen aan de Kleine Berg optie voor 20 jaar. wordt verkocht. The Holmes Brothers: R B en gospel in hun ongerepte essen tie. foto shonna valeska ren 14 gouden en drie platina platen en in Nederland kreeg hij zelfs een Edison. Songmateriaal van hem werd opgenomen door uiteenlopende artiesten als Jerry Garcia, Maria Muldaur, Dan Fo- gelberg en the Oysterband. Bruce Cockburn is het prototype van een singer/songwriter die het niet van rare muzikale frat sen moet hebben, maar die een vaste schare trouwe fans vero verd heeft met sterke teksten en simpele, rechtstreekse klanken. Die teksten getuigen vaak van sociale bewogenheid. Hij kwam op voor de Noordamerikaanse indianen, hekelde vervuiling en waar het de honger in de derde wereld betreft, maakte hij die niet alleen tot onderwerp van zijn teksten, maar ging hij daad werkelijk naar ontwikkelings landen om daar voor Oxfam als Zoetermeer (anp) - Amateurkunstenaars kunnen hun ver zoeken om subsidie voor het volgende seizoen toch voor 1 april indienen. Dat meldt het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen maandag aan de Raad voor Cultuur. Die uitte recentelijk zijn zorgen over de trage voorbereidingen voor het nieuwe Fonds voor Amateur kunst. De raad was bang dat de ama teurs hun subsidie zouden mis lopen, doordat ze niet wisten bij wie of hoe ze een subsidie aanvraag moesten indienen. Dat moet voor 1 april. Het fonds, per 1 maart geves tigd aan de Haagse Balistraat, mag jaarlijks 1,7 miljoen ver delen. Directeur wordt H. Scholten, die ook directeur is van het Fonds voor de Podium kunsten. Staatssecretaris Nuis (Cultuur) heeft nu ook een voorzitter, een secretaris en een penningmeester benoemd. Voorzitter is drs. M. Zierikzee, E. Horlings en mr. H. Ahrens zijn secretaris en penningmees ter. Op korte termijn zullen vier bestuursleden het bestuur completeren en volgt de vor ming van de beoordelingscom missies. Zierikzee is directeur van de dienst Cultuur en Edu catie van de gemeente Leiden, J

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 16