DE STEM
Licht op hemels erfgoed
i
Nabucco: vrijheid, liefde en drama
Deel van bisschoppelijke collectie tijdelijk te zien in Roosendaal
Talkradio: station naar
Amerikaans voorbeeld
Weer klachten over
programma Breekijzer
\1
Nationale Opera van Letland brengt top-opera van Yerdi
Gids
Door Hans Rooseboom
Meer dan een jaar geleden, in
december 1995, sloot Breda's
Museum de deuren van zijn
historische pand aan de Grote
Markt. Op zijn minst pas in de
zomer van 1998 zal er in Breda
weer een Stedelijk en een Bis
schoppelijk Museum zijn, ver
enigd onder de naam Breda's
Museum, in de nieuwe behui
zing op het Chassé-terrein.
Ook in de oude behuizing in de Boter-
hal was er zelden iets te zien uit de rij
ke bisschoppelijke collectie van het
museum. Om het wachten op het
nieuwe museum te bekorten is het
bisschoppelijk museum tijdelijk uit
geweken naar een gastadres om een
deel van zijn schatten te tonen.
In het museum De Ghulden Roos in
Roosendaal is onder de titel Hemels
Erfgoed een fraaie selectie uitgestald,
met daartussen een aantal gerestau
reerde en nieuw aangeschafte objec
ten.
De technische dienst van Breda's Mu
seum is in Roosendaal aan het werk
gegaan om twee zaaltjes in stijl in te
richten. Vitrines, informatiezuiltjes
en andere expositie-elementen zijn
uitgevoerd in een hemelsblauwe
kleur.
Uit de enorme bisschoppelijke verza
meling is een keus gemaakt van op
vallende en waardevolle objecten. Er
is geen sprake van een volledig of his
torisch overzicht. Het publiek krijgt
gewoon mooie en gave kunstvoorwer
pen te zien, zoals men die in een mu
seum mag verwachten.
Stijl
Wat is er zoal uitgestald in die twee
hemelsblauwe zalen van museum De
Ghulden Roos. Om een idee te krijgen
moet hier een kleine opsomming vol
gen. Kazuifels uit de 18e eeuw, een ar
chitectonisch vormgegeven mon
strans uit 1706, een torenmonstrans
uit Breda, eerste helft 16e eeuw, uit
gevoerd in zilver en goud, stijl Bra
bantse laatgotiek, dus dezelfde stijl
als de Grote Kerk van Breda.
Heel fraai is de rijke, laatneogotische
monstrans in de vorm van de Boom
van Jesse, gemaakt in 1918 door J.H.
Brom in Utrecht, een kunstenaar die
aan heel katholiek Nederland leverde.
Sommige voorwerpen uit de collectie
zijn heel oud, zoals een bronzen
Christus-corpus uit de 12e eeuw en
een reliekhouder uit Dongen uit 1450.
Verder: reliekkruizen, relikwielijsten,
reliekbeelden, een oliedoos uit de 16e
eeuw, zilveren water- en wijnampul
len op een blad (1762, rococo), en in
dezelfde stijl een zilveren altaarschel
uit 1726 met het wapen van de familie
Van Lanschot.
Dan de beelden. Uit 1840 stamt een
beeltenis van de H. Apollonia, tot wie
men zich dient te wenden bij kiespijn.
De H. Apollonia werden in het jaar
249 de tanden uit de mond geslagen,
en vervolgens stierf zij de marteldood.
Als de topper van de collectie wordt
het beeldje (62 cm) van de H. Cathari
na uit de Begijnhofkerk in Breda
(1520) beschouwd. Dit beeldje van de
martelares uit Alexandrië is helemaal
gerestaureerd, ontdaan van verflagen
die er in de loop van eeuwen op zijn
aangebracht. In vroeger tijden
schroomde men niet om beelden aan
te passen aan de mode van de tijd. In
dit geval zat er een dikke neogotische
verflaag op deH. Catharina.
Nog een voorbeeld van een geslaagde
restauratie: twee houten neogotische
reliëfs van communiebanken (1863)
uit de O.L.V. ten Hemelopneming in
Prinsenbeek (gesloopt 1964). De twee
groepen zijn in oude glorie hersteld.
Ze stellen respectievelijk het oudtes
tamentische Paasmaal en het nieuw
testamentische Laatse Avondmaal
voor.
Kopieën
In de afdeling schilderijen moet de
bezoeker geen meesterstukken ver
wachten. De meeste schilderijen zijn
anonieme kopieën, zij het kopieën uit
de 16e en de 17e eeuw, van originelen
uit Antwerpen en andere Vlaamse ste
den. Te zien zijn o.a. De Kerkvaders
(Ulvenhout, 17e eeuw), De aanbidding
der koningen (Oud-Vossemeer, 16e
eeuw), een Pief a-drieluik (Ooster
hout, 16e eeuw), de H. Hieronymus
(Breda, 16e eeuw) en de H. Christop-
horus (Huijbergen, 16e eeuw).
Uit Zeeuws-Vlaanderen zijn te zien
een houten Sint-Anna-te-Drieën
(Nieuw-Namen, 1500) en het schilde
rij De Heilige Familie (IJzendijke, 16e
eeuw).
Naast officiële kerkelijke voorwerpen
behelst de collectie ook devotionalia,
oftewel uitingen van volkskunst.
Voorbeelden: ex-voto's (geschenkjes
van gelovigen aan heiligen), zegenfor
mulieren, reisrelieken, hangers, borst
kruisen, medaillons, doosjes en ande
re kwaadafwerende objecten. In deze
categorie merkt het museum de devo
tieprentjes als topstukken aan.
Cultuurdrager
Het Bisschoppelijk Museum is ooit
begonnen als een poging om het artis
tiek bezit van kerken en kloosters in
het bisdom niet verloren te laten
gaan. Het initiatief ging in 1927 uit
van mgr. Hopmans, toenmalig bis
schop. Hij besefte dat de katholieke
kerk zijn rol als cultuurdrager zou
verliezen. De bisschop gelastte dat in
onbruik geraakte kunstvoorwerpen
uit kerken en kloosters zouden wor
den aangeworven en geconserveerd.
In 1932 werd de verzameling in bruik
leen en in beheer gegeven aan het Ste
delijk Museum Breda. Na de oorlog
groeide de collectie gestaag. De
roomskatholieke liturgie veranderde
en versoberde. Bovendien werden er
in de jaren '60 en '70 de nodige kerken
gesloopt.
In 1992 werd de naam gewijzigd van
Stedelijk en Bisschoppelijk Museum
in Breda's Museum. Het nieuwe mu
seum in de Chassé-kazerne, dat in de
zomer van 1998 wordt geopend, zal de
beide collecties door elkaar heen ten
toonstellen, in een ongescheiden pre
sentatie. Want religie is een onderdeel
van het leven.
Hemels Erfgoed. Een keuze uit de bis
schoppelijke collectie van Breda's Mu
seum'. In museum De Ghulden Roos te
Roosendaal. Tongerlohuys, Molen
straat 2 Roosendaal. Dagelijks 14.00-
17.00 uur. (t/m 11 mei. Daarna verhuist
de tentoonstelling naar Goes)
De vier Latijnse kerkvaders, Gregorius, Hieronymus, Augustinus en Ambrosius. Schilderij afkomstig uit de Laurentiuskerk in
Ulvenhout (17e eeuw). foto's breda's museum
Een van de kostbaarheden uit de bisschoppelijke collectie is
dit beeldje van de Heilige Catharina (1520), eikenhout, hoogte 62
cm, afkomstig uit de Begijnhofkerk in Breda.
Rijkbewerkte zilveren monstrans (1706).
De Nationale Opera van Letland brengt Nabucco van Giuseppe
Verdi in Breda, Tilburg en Brugge. foto sam
Van onze verslaggever
Met de opera Nabucco werd Giuseppe
Verdi in 1842 wereldberoemd. Hij was
29 jaar toen hij in' één klap zijn naam in
Europa vestigde als de nieuwe ster van
de Italiaanse opera.
In zijn eigen land Italië werd Verdi méér
dan beroemd: Nabucco maakte hem legen
darisch. Twintig jaar vóór de daadwerke
lijke eenwording en onafhankelijkheid van
Italië stal hij de harten van zijn landgenoten
met deze vrijheidsopera.
Slavernij en vrijheid, liefde en verraad, dra
ma en passie: Verdi heeft alle ingrediënten
bij de hand om een spectaculair muziek
theater te maken van het oude bijbelse ver
haal. Het hoogtepunt van Nabucco is en
blijft het onverwoestbare Slavenkoor 'Va,
pensiero, sull'ali dorate'.
De eerste helft van de 19e eeuw was een pe
riode van romantiek, nationalisme en vrij
heidsdrang. Vooral in het intern verdeelde
en door buitenlandse mogendheden beknot
te Italië spraken deze bevlogen thema's de
bevolking aan.
Overheerser
Nabucco is de naam van de buitenlandse
overheerser. Zijn naam is een verkorte ver
sie van Nabucodonosor, die we in het 'Ne
derlands' kennen als Nebukadnezar, de Ba
bylonische koning die het gehele Midden-
Oosten bezette, Palestina incluis.
De opera Nabucco heeft Nebukadnezar en
zijn daden ten aanzien van het door hem
overwonnen joodse volk tot onderwerp. De
belangrijkste rollen zijn Nabucco (bas), zijn
bastaarddochter Abigail (sopraan), zijn
wettige dochter Fenema (mezzosopraan) en
de joodse hogepriester Zaccaria (bas). On
der leiding van de hartstochtelijke hoge
priester strijdt het volk tegen de vreemde
overheersing om de vrijheid terug te win
nen. Als rode draad in het verhaal fungeert
een liefdesverhaal rond de echte en de on
echte dochters van Nabucco.
Volksheld
Als gevolg van het succes van de Nabucco
mocht Verdi in de bijna zestig jaar die hem
restten (hij stierf in 1901) zich koesteren in
de status van volksheld nummer één. Zijn
naam werd als symbool gebruikt: de strijd
kreet van de Italiaanse vrijheidsstrijders
luidde Viva Verdi, waarbij 'Verdi' stond
voor Vittore Emmanuele, Re D'Italia (Victor
Emmanuel, koning van Italië).
De vrijheidsthematiek, zoals die in Nabucco
tot uitdrukking komt, is natuurlijk van toe
passing op alle tijden, niet alleen op het 19e-
eeuwse Italië. Ook de landen in het Oostblok
hadden tot voor kort hun eigen bittere erva
ringen met onderdrukking en dictatuur.
Vandaar dat een Nabucco-enscenering uit
Letland een extra accent aan de opera ver
leent.
Afgezien van deze parallel heeft Letland -
dat is wellicht weinig bekend - een lange
operatraditie. Die traditie begon al in de 17e
eeuw en werd in gang gezet door rondtrek
kende Italiaanse operagezelschappen. Op
dezelfde wijze heeft ook bijvoorbeeld Polen
een lange operatraditie.
Centrum
De Letse hoofdstad Riga, belangrijke han
delshaven aan de Oostzee, is al een paar
eeuwen een centrum van operacultuur. Riga
heeft vanaf 1782 een eigen operatheater, op
dat moment zelfs één van de grootste huizen
van opera. Riga was een begeerde stand
plaats. Niemand minder dan Richard Wag
ner was er enige jaren kapelmeester en later
treffen we er de grote dirigent Bruno Walter
aan.
In 1918 werd Letland onafhankelijk en van
af dat moment bloeit vooral het Italiaanse
operarepertoire. Het huidige operatheater
dateert overigens uit 1863. Het is gebouwd
in grote neoclassicistische stijl en onderging
onlangs een renovatie.
De Letse productie van Nabucco wordt in de
Nederlandse theaters mogelijk gemaakt
door Supierz Artist Management, een in
Amsterdam gevestigd impressariaat dat
sinds 1989 klassieke operaproducties uit
Oost-Europa naar Nederland brengt.
'Nabucco' van G. Verdi door de Nationale
Opera van Letland. Op dinsdag 28 januari in
het Chassé Theater Breda, op vrijdag 31 ja
nuari in de Schouwburg Tilburg, op maandag
3 februari in het Cultureel Centrum Brugge.
MAANDAG 27 JANUARI 1997 ft]
Door Joop Kraan
Sinds deze maand is Nederland weer een nieuw, commer
cieel radiostation rijker. Op de frequentie van het ter ziele
gegane Veronica Nieuwsradio is 24 uur per dag gesproken
woord te beluisteren. Talkradio, zo heet niet alleen het sta
tion, maar ook de manier van radiomaken. Overgewaaid uit
de Verenigde Staten, waar talkradio al jaren een fenomeen
is.
Ergens weggemoffeld in het ge
bouw van de Wereldomroep
heeft Talkradio (1395 AM) een
paar kamers kunnen bemachti
gen. Een grote, witte tafel
neemt één van die kamers bijna
geheel in beslag. Bekers koffie,
asbakken, een fles Spa en een
ongeordende stapel papier be
dekken de tafel. Alleen de mi
crofoons en een klein mengpa
neel verraden dat het hier om
een radiostudio gaat. Iedere
luisteraar die denkt iets te mel
den te hebben kan naar deze
studio bellen, gestuurd door
een presentator.
Paul van Liempt is een van die
presentatoren. Elke werkdag
tussen tien uur 's ochtends en
één uur 's middags mag hij het
gesprek leiden. Met een map vol
krantenknipsels onder z'n arm
komt hij tijdens het nieuws de
studio binnen. Geruisloos, want
ook de nieuwslezer zit in het
zelfde kamertje. Als na het
nieuws de enige jingle van het
station start, is het woord drie
uur lang aan Van Liempt.
Reageren
De formule van talkradio is
eenvoudig. De presentator
draagt aan het begin van het
programma een onderwerp of
stelling aan. Luisteraars kun
nen reageren door te bellen. In
principe komt vrijwel elke
reactie in de uitzending.
Reizen per taxi en zelfverdedi
ging, dat zijn de onderwerpen
voor deze ochtend. Beller Harry
meldt zich als eerste, weliswaar
vooraf ingeseind door de redac
tie. Harry is taxi-chauffeur en
vertelt breeduit over de avontu
ren die hij meemaakt. Van
Liempt stelt de juiste vragen,
Harry geeft uitgebreid ant
woord.
Al pratend tikken de minuten
weg. In de loop van de uitzen
ding reageren steeds meer luis
teraars. Een oudere vrouw ver
telt hoe ze zelfverdedigingscur
sussen volgt, omdat ze weieens
lastig wordt gevallen. Johan uit
Zeist is juist weer fel tégen die
cursussen. Van Liempt zorgt
intussen voor een vlot lopend
gesprek, en besluit uiteindelijk
Johan af te kappen. „Op een ge
geven moment draaft iemand
door, dan is het niet interessant
meer," verklaart hij later.
„Aan het begin was het soms
best moeilijk," vertelt Van
Liempt als zijn drie uur erop
zitten. „De eerste week kwam
ik weieens met een kop als een
dweil uit de studio. Maar hoe
meer ervaring, hoe ontspanne-
ner het wordt. Je gaat het aan
voelen, weet wanneer je wel of
niet in moet grijpen.
Volgens Van Liempt, ook werk
zaam voor een lokaal station, is
Talkradio niet te vergelijken
met de normale manier van ra
diomaken. „Je probeert nu mi
nutenlang bij mensen het ver
trouwen te winnen. Het verhaal
wat ze bij zich dragen, komt er
dan wel uit. Bij nieuwsstations
is het vaak doorvragen naar de
nieuwsfeiten. Bij Talkradio is
meer tijd voor het persoonlijke.
Mensen moeten eigenlijk verge
ten dat ze op de radio zijn, meer
het gevoel hebben dat ze ge
woon met iemand bellen."
Voorbereiding
„Talkradio is eigenlijk radio
die boven radio uitstijgt," vindt
programmadirecteur Martijn
Roos. „Omdat je nooit weet
waar het heen zal gaan, is het
nauwelijks te vergelijken met
andere soorten radiozenders.
Waar bij 'normale' radio een
programma op papier al gro
tendeels vastligt, is bij talkra
dio van voorbereiding amper
sprake. De presentator verza
melt hooguit een paar leuke
krantenartikelen, de andere
thema's zijn afkomstig van
luisteraars."
Roos ziet een duidelijk verschil
tussen Talkradio hier en de
twee grote talkradio-stations in
Amerika. „Wij Nederlanders
kijken meer de kat uit de boom,
reageren minder fel dan de
meeste Amerikanen. Ook min
der interessante verhalen gaan
nu de ether in, terwijl in Ameri
ka al snel sensatie gezocht
wordt.
Een belangrijk deel van succes
ligt volgens Roos bij de presen
tatie. „Die mensen maken of
breken het natuurlijk. De selec
tie was daarom heel streng." Na
een aantal cursussen van de
Amerikaanse talkradio-ster
Peter Laufer denkt Roos dat het
team - met bekende namen als
Theo van Gogh, Willem de Rid
der en vanaf februari Margreet
Dolman - geschikt is voor Talk
radio. „En als ik kijk naar het
aantal telefoontjes, soms meer
dan veertig per uur, dan vindt
de luisteraar dat ook."
Zwarte lijst
Door de lage drempel om m de
uitzending te komen, bestaat de
kans dat mensen kwetsende
uitspraken op de radio brengen.
„Alleen als bellers ongenuan
ceerd gaan schelden, of zich bij
voorbeeld racistich uitlaten,
dan komen ze niet in de uitzen
ding," vertelt Roos. Er bestaat
inmiddels een 'zwarte lijst' met
mensen die niet op de zender
mogen, al noemt Roos die bena
ming wel 'erg negatief'.
Hoeveel mensen luisteren kan
de programmadirecteur nog
niet inschaten. „Over de hoe
veelheid bellers ben ik in ieder
geval dik tevreden, dat over
treft alle verwachtingen." Van
moederbedrijf Manaus heeft hij
drie jaar gekregen om iets neer
te zetten. Reclame-inkomsten
moeten de zender dan financie
ren. „Uiteindelijk streef ik naar
een marktaandeel van 4 a 5
met daarbij een radiostation
waar de luisteraar de onder
werpen bepaalt. En iets waar
mensen op af stemmen die ge
woon een te gekke, nieuwe ma
nier van radio willen horen."
Amsterdam (anp) - De Raad voor de Journalistiek behandelt
vrijdag een klacht tegen het SBS6-programma Breekijzer. Een
arts heeft een klacht tegen maker Pieter Storms ingediend.
De arts voelde zich overdonderd
toen SBS gewapend met came
ra's bij hem kwam. De dokter
zou ook geen enkele uitleg over
de bedoeling van Breekijzer
hebben gekregen. De man was
door een verzekeringsmaat
schappij ingehuurd om een
klacht van een patiënt tegen een
ziekenhuis te onderzoeken.
Ook het NCRV-programma Do
cument heeft een klacht aan de
broek, die vrijdag door de raad
behandeld wordt. In de afleve
ring De Rivierpolitie werd de
berging van een dode jongeman
getoond. De ouders van de jon
gen hebben geklaagd dat zij niet
over de uitzending waren geïn
formeerd. Ze zouden ook nooit
toestemming hebben gegeven.
Pieter Storms is met zijn Breek
ijzer al meerdere keren in op
spraak geweest. In december
werd hij door de politie van
Nieuwegein aangehouden toen
hij ondanks sommaties van
agenten weigerde een pand van
een vastgoedmaatschappij te
verlaten.
SBS6 haalde zich vorig jaar ook
al de woede van het Academism1
Medisch Centrum (AMC) op de
hals, omdat het productieteam
van Hart van Nederland onaan
gekondigd in het ziekenhuis aan
de slag zou zijn gegaan.
SBS6 ontwikkelt sinds decem
ber een gedragscode voor
het
maken van deze zogeheten rea-
lity-programma's. Een speciale
commissie is bezig regels vast te
leggen voor bijvoorbeeld het ge
bruik van verborgen cameras.
het in beeld brengen van slacht
offers en het met een camera be
zoeken van instellingen.
De gemeente Middelburg lie'in
augustus, zonder directe aan!el*
ding overigens, officieel wete
niet gediend te zijn van Pr°*
gramma's als Breekijzer. Derge
lijke programmamakers zoude
daar in het stadhuis geen
tussen de deur
gezegd.
krijgen,
de stem
NEDERLAND 1
07.00
07.05
07.29
09.00
09.05
09.31
10.17
10.59
15.17
1545
16.38
17.05
18.01
18.28
18,56
19.26
20.00
20.24
21.04
21.58
22.26
23.02
23.10
journaal
Roseanne
Ontbijt-TV
journaal
Get the Picture (h)
Spoorloos (h)
Kenmerk: mensen veranderen
de wereld (h)
De late ochtend (tot 11.44)
Kookgek Co (h)
'n Goeiedag met Jos Brink
Cosby Show
Alles kits met Bamboo Bears;
17.29 Quatro; 17.52 Alles kits
kwis
Roseanne, comedy
Get the Picture, quiz
Ja, natuurlijk: Geef vogels een
thuis
Waku waku, spelletje
Journaal
Netwerk, actualiteiten
Taxi, gesprekken. Chauffeurs:
Yvonne van den Hurk en Jan
Mom
De beesten, de baas, reportage
Dokument: De varende dokter,
3-delige documentaire over de
praktijk van havenarts Wim den
Hoed. Deel. 2
Miniatuur (h)
Murder One, rechtbankserie (h,
tot 23.55)
NEDERLAND 2
09.30
10.00
10.30
11.00
11.30
12.30
12.55
13.00
14.17
15.04
15.55
16.00
16.08
16.36
17.23
17.29
18.59
19.28
20.02
20.38
21.16
22.17
23.15
Zig zag: De oude Egyptenaren.
Afl. 1 (tot 09.50)
Huisje, boompje, beestje (tot
10.20)
Sybe Satellyt (h, tot 10.50)
Nederlanders en hun vakantie-
besteming. Afl. 1 (tot 11.20)
Schrijvers over ongelukkige
liefdes. Marja Brouwers: Havin-
ck (tot 11.50)
Pique-nique (Frans voor begin
ners)
Digiataal
Studio Sport (h)
Dierenmanieren op reis (h)
Spreekuur. Thema: Politiek
(PP) GPV (h)
Journaal
De ark van Stekeltje
The Waltons, serie
Gospelclip, videoclip
2Vandaag, actualiteiten met
17.30 en 18.00 Journaal, 18.43
Sportjournaal en 18.51 Hoofd
punten uit het nieuws
Het pakhuis: uitreiking Pakhuis
Award 1996
Radar, consumentenrubriek
Kenny Rogers. Portret country-
zanger
Gaos, talkshow
Dieren wereldwijd, 3-delige se
rie. Deel 1: Water en ijs
Het elfde uur, praatprogramma
Studio NOS, sportmagazine (tot
23.55)
NEDERLAND 3
12.00 Journaal
12.07 MiddagEditie met om 12.30
Sportjournaal
13.00 Journaal
13.07 Urbania, een stadstriptiek (h)
13.37 Buitenhof (h)
BELGIË FRANS 1
12.50 Nieuws (tot 13.15) 17.30 The Fall
Guy, misdaadserie 18.30 Régions soir
18.50 Cartes sur table 19.10 Le quotidien
des sports 19.30 Nieuws 20.10 L'écran té-
moin: Lamerica, Italiaanse speelfilm uit
1994 22.10 Débat, discussie n.a.v. de hier
voor uitgezonden film. Thema: Investeren
in het oosten 23.30 Nieuws 23.55 Javas (h)
00.05 Le coeur et l'esprit (tot 00.15)
BELGIË FRANS 2
14.00 Parlementaire enquêtecommissie.
Verslag van deze onderzoekscommissie
n.a.v. de verdwenen kinderen 16.10 lei Bla
bla (h) 17.05 Tour des salles (h) 17.35 Che-
val passion (h) 18.00 lei Bla bla 19.00 Du
bout des ailes 19.25 Paardenkoersen 19.30
Nieuws 20.10 L'écran temoin: Lamerica,
Italiaanse speelfilm uit 1994 22.05 Nieuws
22.30 Javas (h) 22.40 L'hebdo, actueel
weekmagazine 23.10 Reflets du libéralis
me 23.40 PME Créateurs, zakenmagazine
(tot 00.05)
DUITSLAND 1
05.30 Morgenmagazin, ontbijttelevisie
09.00 Heute 09.03 ML Mona Lisa, magazi
ne voor vrouwen 09.45 Kneippen für die
Gesundheit 10.00 Heute 10.03 Weltspie-
9el 10.45 Recht in Deutschland: Alles was
«echt ist 11.00 Heute 11.04 Das Winter-
test der Volksmusik 12.35 Umschau 12.55
Presseschau 13.00 Mittagsmagazin met
neute 13.45 Wirtschafts-Telegramm 14.00
agesschau 14.03 Abenteuer Zoo, docu
mentaire-serie 14.50 Cartoons im Ersten
'■00 Tagesschau 15.03 WunschBox, amu
sement 16.00 Tagesschau 16.03 Fliege,
'«show 17.00 Tagesschau 17.15 Brisant,
wulevardmagazine 17.55 Verbotene Lie-
e. serie 18.25 Marienhof, serie 18.55 Ge-
9en den Wind, serie 20.00 Tagesschau
15 Abenteuer Zo°. documentaire-serie
ver dieren in de dierentuin 21.00 Report,
egazine 21.40 Oh Gott, Herr Pfarrer, se-
je 22.30 Tagesthemen 23.00 Tatort, poli
tieserie 00.40 Nachtmagazin 01.00 (ZW)
The Big Shot, speelfilm
DUITSLAND 2
°5,30 Zie Duitsland 1. 13.45 Gesundheit,
medisch magazine 14.10 Enid Blyton,
14 55 le 14,32 ^eos Geburtstagsecke
I "j Mittendrin, milieumagazine voor de
Alf a15'®0 Lo9°' jeugdjournaal 15.10
Dair J' Kwak' tekenfilmserie 15.35 Dalli
Jj: spe"etje 16.00 Heute 16.05 TeleRita,
I7tosazine 16-10 Unser char|y. serie
Der ?,Heute 17-15 Abendmagazin 17.50
A|te, misdaadserie 19.00 Heute 19.25
(i
„.iif
Wim
ten, i
21.58
14.32
14.57
16.00
16.05
17.02
17.52
18.00
18.15
18.30
18.40
19.00
19.28
19.56
20.29
20.57 J
22.00 J
22.16
22.34
23.04 I
23.22
RTL
07.00
07.10
08.08 1
08.35
09.30
10.00
11.00 T,
11.45 5
12.30
13.30
14.20
15.05
16.00
16.10
17.00 l\
Verkehrs
verkeersc
nal 21.4!
film 23.4
sind wir
jodenven
(ZW) In G
Mittelwe
DUI
08.15 Te
geschiedi
siv, maga
Vom Leic
12.00 Bo
tag, magi
gazine 1
14.00 Ka
kinderma
der - M
16.15 Ve
tv-beelde
suchen
17.00 Or
Orient, rr
rie 18.00
her, mag
18.50 Ak
ne 19.3(
20.15 Eii
21.05 Lil
strasse, s<
Markt, ec
schen hat
radiesvög
re mense
Kind Ke
BBC
07.00 Bu
News 10.C
over the
cussie 11.
Nieuws 1
12.45 Sn
Nieuws 1
Going foi
Weather
hours, so;
film 16.31
Bodger at
get Boy 1
pilatie IE
18.10 BI
19.00 Nie
Watchdoi
soap 21.!
22.00 Nie
Punishme
Talkshow
23.50 Sile
Barry No
Rock, spe.