Weekend Hot 'Vertrekcentrum' biedt asielzoekers laatste uitzicht op Nederland Vrouw *1 1997 £2 IPESTEM Het laatste station voor asiel zoekers in Nederland ligt in het Groningse Ter Apel. Op de grens met Duitsland en Drenthe wor den uitgeprocedeerden opgevan gen om te worden uitgezet. ZATERDAG 25 JANUARI 1997 als zij het kunnen dan ben in Rotterdam een l halen en in Roosend- |r had je meer junkies het CAD, ha, ha.... (et spul voor m'n neus staan om een trekje te I ik ziek. Thuis aange- gaan roken, maar een pr doodvallen dan ro il er bij kwam, maar ik Sinds begin 1996 ge liet meer, wel heb ik bcht, toen ben ik gaan lal vier maanden geen pn als straks jouw kin- l op gaan? r zal ik zeker voor zor- heb ik veel geleerd. Jteresseren in wat er A afspeelt, anders komt terecht. Je moet je kind 1 maar ook niet slaan." bij jou thuis ontbrak, kete bijgedragen dat je \n? niets van de Neder- |n vader hier al dertig stuurden de school of naar een technische el: dump maar op een goed. Als ik met huis- i'n ouders mij ook niet dan nog dat ik niet een as, ze moesten mij alles ggen." i gewoond, had je do" Jd? it bang voor de politie- was als in Marokko, ns in je op. Steel je 1 een kip, dan krijg Je nisstraf of in een beter ppels in elkaar geramd- aar om kan kopen, z° el." terug valt in het crimi- istal lijkt me niets meer- heb een goede baan - - -- dus werken. De kans is •eld in de criminele werf Nederlandse rechtssf ,nd ik perfect. Er is gee" behandeld word als i zo laat geworden dat op ïrnaal begint. Met tar een bericht over üjk, waar hij nu zit v en tijdje geweest." Lichaam en geest zijn een, maar samen gaan, dat is wat anders. Van de aantrekkelijke blonde schoonheid achter de kassa bij de drogist, ver wacht geen klant dat ze zonder gebruikmaking van de vingers aan haar dagelijks gemanicuurde handjes tot tien kan tellen. En een bibliotheca resse die naast belezen ook nog oogstrelend is, geldt volgens het vooroordeel evenzeer als in strijd met de wet. Uiterlijk en intelligentie staan op gespannen voet, zegt het volksgeloof. Blond is dom, zwart ondoorgrondelijk en rood vurig. Gevuld staat voor wulps en vel over been voor seksueel onge voelig. Slim heeft geen vorm. Voor een vrouw die het van verstand en doorzettingsvermogen wil hebben, bestaat geen stereotiep beeld. Re- dame die schranderheid benadrukken moet, kent geen voorbeeld. Vandaar dat Wendy van Dijk, de SBS6-presenta- trice die met snelheid en gevatheid scoren wil, met rondingen de bushokjes bevolkt. Een pron te kont, een geaccentueerde borst en een lekker bekkie dienen de kijkcijfers op te stuwen. Alsof het om hormonen gaat in plaats van een warm bloedig 'Broodje Aap', Mooi en onbezonnen zijn een klassieke combi natie. De Grieken dachten er al zo over. De go din van de liefde, de opperste schoonheid van de Olympus, heette Aphrodite, onbezonnen heid, dwaas, zonder verstand in rond Neder lands. En zo werd uiterlijke aantrekkelijkheid ook gezien. Helena, de Griekse prinses die zich door de Trojaanse vorstenzoon Paris uit het ech telijke bed liet schaken en om wie een tienjarige oorlog uitgevochten is, wierp alle schuld en ver antwoordelijkheid verre van zich. Zij kon het niet heipen dat haar nieuwe stad met de grond, gelijk gemaakt werd, het koningshuis waar zij ingetrouwd was uitgeroeid en duizenden om harentwille bloed gestort. Zij kon er toch niets aan doen dat zij zo mooi was? Haar lekkere toet had de belegering doorstaan. Dat al haar schoonzusters uitgemergeld liepen te rouwen, omdat ze verweduwd waren en zo nen te betreuren hadden, was natuurlijk betreu renswaardig, maar daar kon haar verleidelijke glimlach niet aansprakelijk voor gesteld worden. Dat is het verweer van de schone Helena in 'Tro jaanse Vrouwen', de nieuwe, gemengd ontvan gen productie van I^J Zuidelijk Toneel v Vrouwen zijn niet uitsluitend mooi in Euripides' tragedie. Veel eerder sterk. Of ze nu als slavin hun zelf gekozen maagdelijkheid moeten offe ren aan een Griekse overwinnaar, of ze nu als grootmoeder alle volgende generaties moeten begraven of als echtgenoot hun laatste kind ver liezen, ze overleven. Op modepopje Helena na blijven alle vrouwen recht overeind. Wenend, rouwend en klagend, maar zonder verlies van kracht. Vrouwen staan voor het leven bij Euripides. Op een lichtzinnige uitzondering na met oerkracht. En dat klopt, leert de actualiteit. Vrouwen zitten als kloeken op hun kroost, verzorgen de vorige generaties en nemen beslissingen. Zelfs ais er geen uitweg lijkt. Vrouwen die hun eigen kinderen offeren, be staan, leert dezelfde actualiteit, maar zijn grote uitzonderingen. Mannen die het water over de schoenen loopt, zijn eerder geneigd het hoofd in de schoot te leggen. Zij geloven dat hun kin deren in uitzichtsloze situaties geen toekomst hebben. Vrouwen vechten voor een laatste kans. Of ze nu mooi zijn of niet. Euripides is actueel. Wie naar Johan Simons' iet wat bizarre enscenering kijkt, ontkomt er niet aan parallellen met nu te trekken. Het Hoofd- dorpse drama speelt meteen door de hoofden. Niet omdat de oude Griekse dramaschrijver of de eigentijdse regisseur daarop zinspeelt, maar omdat het stuk gaat over het leven dat komen de generaties te wachten staat. Daaraan den ken vrouwen - moeders, vertelt Euripides, steeds. Hoe wanhopig slecht de vooruitzichten ook zijn, ze geven niet op. Aantrekkelijkheid, hoe vreemd het ook in deze tijd klinken mag, is de les van dit toneelstuk, be paalt niet het wezen van de vrouw; dat zijn kracht en sterkte. Schoonheid verwelkt. Een ver standige meid is op haar toekomst voorbereid; een man die slim is, begrijpt dat en kiest dus niet voor uiterlijk vertoon. Dat is extra. Eenvoudige vrouwelijkheid is genoeg. Want die garandeert karakter. De 29-jarige Armeense staart uit het raam van haar kamer. „Iedereen in Nederland zegt: je moet over je problemen praten. Maar uiteindelijk helpt het je niets. Door Jeroen Corduwener Avanisian slikt een brok in haar keel weg en zucht dan heel diep. „Ik wéét dat ik over mijn proble men moet praten," zegt ze zacht. Ze schudt haar hoofd en veegt de tranen van haar wan gen. „Maar ik ben zo moe, zo moe. Ik wil niet meer." De 29-jarige Armeense staart uit het raam van haar kamer. Eindeloze einder, grijs uitge slagen sneeuw, wiebelend kinderschommel tje, een bevroren zwembadrand. „Iedereen in Nederland zegt: je moet over je problemen praten. Maar uiteindelijk helpt het je niets." Een jaar geleden vluchtte ze met haar tienja rige zoontje vanuit de voormalige Sovjet-re publiek Armenië naar Nederland. Na een ver blijf van een half jaar in het Onderzoeks- en opvangcentrum Hoogeveen werd ze naar Ter Apel gestuurd. Het 'Vertrekcentrum' onder de asielzoekerscentra, gelegen in de Veenko loniën, op de grens van Drenthe en Gronin gen. „Wij zijn de laatste schakel in de asielzoe kersprocedure," verklaart directeur Jan Mul der van 'Ter Apel'. „Er was lange tijd niet ge regeld dat asielzoekers Nederland moesten verlaten. Met dit centrum is dat nu georgani seerd." Ter Apel is bedoeld voor asielzoekers die de lange weg naar een vluchtelingenstatus op een definitief 'nee' hebben zien stuklopen. Zes maanden Avanisian (mooi en lief gezicht, lange bruine haren) hoorde dat negatieve bericht al heel snel. Tijd voor een beroepszaak kreeg ze niet, ze werd doorverwezen naar Ter Apel, met de opzet om te worden uitgezet. Maar ze zit hier al zes maanden, drie maanden langer dan voor dit Vertrekcentrum gebruikelijk is. Ze heeft een tweede advocaat gekregen. „Maar ik heb geen zin meer om hem iets te vertellen. Het helpt me toch niet meer." Een deur verder zitten twee Armeense fami lies. Vader, moeder, twee kinderen en vader, moeder, één kind. Ze hebben naast elkaar plaatsgenomen op een breed bed. Kerstkrans jes op tafel, clowntjes als illustratie aan de muur. Er wordt niet gelachen. „Weet u, onze problemen zijn uw werk, maar wij schieten er niets mee op," vertellen ze. Ze verbleven ruim twee jaar hier en snappen niet waarom ze weg moeten. En al helemaal niet waarom ze daar voor in deze uithoek van Nederland terecht zijn gekomen. Ze arriveerden ooit in een Aanmeldcentrum voor een eerste verhoor, werden doorverwe zen naar een Opvang- en onderzoekscentrum voor een nader onderzoek en kwamen vervol gens terecht in een Asielzoekerscentrum. Het ministerie van justitie verfijnde dit systeem in mei vorig jaar met het Vertrekcentrum. m Try** laatste station m In een voormalig Nato-depot in het uitge strekte platte lege land van Oost-Groningen, dicht tegen de Duitse grens, wachten de uit geprocedeerde asielzoekers op... tja op wat ei genlijk? Directeur Mulder: „Op hun vertrek uit Nederland. Vanaf het allereerste intake gesprek is ons beleid gericht op terugkeer. Daar wordt constant op gewezen." Dat kost veel moeite, want asielzoekers zijn niet naar Nederland gekomen om er uiteinde lijk weer te worden uitgezet. Mulder: „Ik vind dat daar ook veel meer aandacht aan besteed moet worden, vanaf het begin van de proce dure." Maar tja, dat gebeurt onvoldoende, constateert de directeur. „Mensen zijn daar niet op voorbereid. Het duurt lang voor het verzet wijkt. Ze willen het heel lang niet toe geven." Dat ligt niet alleen aan de asielzoekers zelf, merkt Mulder op. Het heeft ook te maken met wat hij 'actoren' uit de omgeving noemt: Vluchtelingenwerk, rechtsbijstand, hulpver lening. „Wij zijn een land van hulpverleners. Ik ben ook wel zo reëel om te zien dat als mensen twee jaar lang een asielzoeker bege leiden, ze moeilijk afstand kunnen nemen. En als hulpverleners die omslag moeilijk kunnen maken, dan mag je dat van asielzoekers al he lemaal niet verwachten. Het is een hechtings- vraagstuk." Vluchtelingenwerk Ter Apel beaamt dat grif: „Het zou heel raar zijn om mensen hier hulp te ontzeggen. Dat zou een onnatuurlijke breuk zijn, met de hulpverlening die ze al die tijd hebben gehad." In het Vertrekcentrum wordt de knop wél omgedraaid en dat bezorgde Ter Apel vanaf het begin, mei vorig jaar, een negatief imago. Dat werd versterkt door een reeks incidenten. Een Nigeriaanse asielzoeker pleegde zelf moord, een Somalische vrouw ging in honger staking, Palestijnen staken een gebouw in brand. Bovendien werd het Vertrekcentrum vereenzelvigd met het Huis van Bewaring voor criminele asielzoekers, dat op hetzelfde terrein wordt gebouwd. Mulder: „Ook aan collega's kostte het mij nogal wat moeite om uit te leggen wat Ter Apel nu precies voor stelde. De directeur ziet niet veel verschil tussen zijn centrum en andere asielzoekerscentra. „Men sen kunnen hier gewoon in- en uitlopen.Los van het feit dat het complex nogal excen trisch ligt in Nederland, is die voorstelling wat al te simpel. Dat geeft Mulder gaandeweg het gesprek ook zelf toe. „Als je hier vertrekt, ben je illegaal. Een vreemdeling die zich aan de verwijdering onttrekt, is strafbaar." Moeilijkste groep Diegenen die naar Ter Apel gestuurd worden, behoren tot de moeilijkste groep uitgeproce deerde asielzoekers. Ze willen of kunnen niet meewerken aan hun 'verwijdering'. Hetzij omdat ze hun identiteit niet willen of kunnen prijsgeven. Of omdat de regering van het land waar ze thuishoren hen niet wil terugnemen. John de Liberiaan vult met zijn postuur al snel het kleine keukentje, waar Cecilia, die zegt uit Togo te komen, kippetjes in een pan netje braadt. John heeft een moeilijk verhaal, vertelt hij. „Ik kom uit Liberia. Ik heb ge vochten in de oorlog, ik was een van de chiefs van mijn tribe (stam)." Hij vluchtte naar Ne derland omdat het hem in het West-Afri kaanse land te heet onder de voeten werd. „Ik landde op Schiphol." Waar hij vandaan kwam? „Ik nam een vlieg tuig uit de bush. Mijn eigen vliegtuig natuur lijk. En zo landde ik op Schiphol." Het pro bleem is alleen, zo verzucht John, dat nie mand zijn verhaal gelooft. „It's a miracle", beaamt hij. Niettemin verblijft hij al vier maanden in de sneeuw van Ter Apel. „Want niemand kan mij vertellen wat er dan wél met mij gebeurd moet zijn", grijnst John en hij hapt in een kippeboutje dat Cecilia hem aan reikt. „Uitgeproceerde asielzoekers, waar de vreemdelingenpolitie elders in het land geen raad meer mee weet, worden naar Ter Apel gestuurd," legt Mulder uit. „Hier probeert de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) als nog voldoende gegevens te vergaren, om tot uitzetting over te kunnen gaan. Met contac ten bij ambassades, identiteitsonderzoek." MOB Het vooruitzicht van uitzetting heeft Ter Apel van begin af aan impopulair gemaakt. En om dat asielzoekers vrijwillig en op eigen gele genheid naar het centrum moeten reizen, komt slechts zestig procent aan. Van de 350 mensen die sinds de opening in mei 1996 naar ter Apel werden verwezen, 'verdween' veertig procent. „Misschien dat die zelf naar hun land terugreizen, dat kan," veronderstelt Mulder. Maar het kan ook dat zij in de illegaliteit ver dwijnen. MOB heet dat in ambtelijk jargon: Met Onbekende Bestemming vertrokken. Dat gebeurt ook vanuit Ter Apel zelf, waar men sen immers ongemoeid in- en uit kunnen lo pen. En het vindt plaats als de IND na maan den onderzoek nog Aeeds geen raad weet met een asielzoeker en deze dan letterlijk op straat zet. Mulder: „Dat is het beleid van de IND. Als de IND zegt dat ze geen oplossing hebben, dan zetten wij ook de opvang stop." Stichting Inlia maakt zich vreselijk boos over die praktijk. De in Groningen gevestigde in stelling, die steunt op honderden lokale ker ken in Europa, bekommert zich om het lot van uitgeprocedeerde asielzoekers en illega len. Woordvoerder John van Tiiborg: „De overheid onttrekt zich aan haar verantwoor delijkheid en wentelt die af op de samenle ving. En die samenleving moet zich vervol gens maar ontfermen over mensen die zo op straat worden gezet." De „dumpingen op straat", zoals Van Tiiborg ze noemt, vinden volgens hem vaak op onei genlijke gronden plaats. „Er zitten mensen tussen die helemaal niet terug kunnen. Bij voorbeeld de statenlozen, zoals Koerden of Palestijnen. Die worden nergens erkend. Of mensen uit Ethiopië, Eritrea of China die door de regeringen niet geaccepteerd worden in eigen land." Van Tiiborg verwijt Justitie dat ze door haar handen van die mensen af te trekken „zelf het probleem van de illegaliteit creëert". Waar mee Inlia vervolgens wordt belast. „Mensen die op straat worden gezet, zijn aangewezen op charitas, zoals die van ons. Kunnen ze die niet bereiken, dan vervallen ze in de crimina liteit. Ze hebben geen keus, want ze moeten toch op een of andere manier hun hoofd bo ven water zien te houden?" De Inlia-woord- voerder: „Ter Apel is gewoon dumpingsbe- leid." De instelling verwijt niet zozeer de opvang van Mulder cs. in Ter Apel (die onder de COA valt, Centrale Opvang Asielzoekers), als wel de IND onbetrouwbaarheid. „Er worden wil lens en wetens mensen de grens over gezet, waarvan van tevoren vaststaat dat ze niet aankomen. Een vrouw zei Liberiaanse te zijn, FOTO DENNIS BEEK de IND hield vol dat ze Nigeriaanse was. De Nigeriaanse ambassade weigerde de erken ning van die nationaliteit. Toch vloog de ma rechaussee met de vrouw naar Nigeria, waar ze vervolgens geweigerd werd. Het transport ging terug naar Nederland maar twee weken later herhaalde het tafereel zich. Bij de twee de terugkomst op Schiphol werd de vrouw door Justitie achtergelaten: 'Nu moet u het verder zelf maar bekijken,' zeiden de begelei ders en vertrokken." Kampen Volgens Mulder gaan de inspanningen van Justitie om asielzoekers terug te brengen „juist erg ver, zeker in vergelijking met het buitenland". Dat niettemin het beeld ontstaat van een onmenselijke behandeling van uitge procedeerde asielzoekers, ontkent hij niet. Aan de andere kant wordt juist gepleit voor het opsluiten van illegalen in gesloten inrich tingen. Het WD-Tweede Kamerlid J. Rijps- tra nam zelfs het woord 'kampen' in de mond. Ter Apel vond Rijpstra maar een halfslachti ge oplossing, gezien het open karakter. Mulder: „Het probleem van Ter Apel is, dat je het nooit goed doet. Kies je de duidelijke har de lijn, dan ben je al snel rechts en word je uitgenodigd om bij Janmaat een spreekbeurt te houden. Ter Apel is al uitgemaakt voor een tweede Westerbork en ik voor kampbeul. Voor anderen zijn we daarentegen weer te soft. Wij houden het erop dat we hard maar humaan beleid uitzetten." Ondanks die aanpak, biedt het Vertrekcen trum wel een omvangrijk les- en ontspan ningsprogramma. Niet alleen om mensen be zig te houden, maar ook om ze voor te berei den op terugkeer, aldus Mulder. „We hebben bijvoorbeeld een Bosnische asielzoeker ge had, die graag kleermaker wilde worden. Dat kon hij in drie maanden hier leren en toen is hij teruggekeerd." Er wordt samengewerkt met het ministerie van ontwikkelingssamen werking. „Om de programma's aan te passen op de situatie in het betreffende land." Volgens Mulder wordt aan het maximale ver blijf van drie maanden strikt de hand gehou den. Na die periode gaan de asielzoekers of het land uit of terug naar een gewoon asiel zoekerscentrum. Maar tussen de 55 bewoners van dit moment verblijven aantoonbaar mensen die al langer wachten dan die drie maanden. Van Tiiborgh van Inlia: „Mensen zitten vaak veel langer. Het is volgens ons simpelweg een manier van de IND om mensen te intimideren. Om hen zo te dwingen 'Met Onbekende Bestemming' te vertrekken. De illegaliteit in dus." Homo De Rus Michaël blikt heimelijk om de hoek van de keuken om zich ervan te vergewissen dat niemand meeluistert. „Ik ben homo", fluistert hij dan. Dat is de reden dat hij drie jaar geleden via Rusland uit Estland vluchtte. „In Rusland was homofilie verboden, je kreeg er gevangenisstraf voor. Nu niet meer, ten minste officieel. In de praktijk kun je nog steeds niet met een man samenleven." Michaël kan niet worden teruggestuurd, zegt hij. „Naar Estland mag ik niet, want als Rus krijg ik daar geen identiteitspapieren. Naar Rusland kan ik niet, want ik kom immers uit Estland, zeggen ze daar." Dus verblijft hij in Ter Apel. „Een centrum met politiemensen met pistool. Wat heb ik misdaan?" vraagt hij met een ironische glimlach. „Het is een gek- kencentrum." Maar hij constateert tevreden dat hij veel talen mag leren. „Behalve Neder lands natuurlijk."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 43