Moerdijkbrug
'Boogbrug is net een kermisattractie'
Ook kleine
crimineel
'kaalgeplukt'
DE STEM
Architecten van nieuwe Moerdijkbrug denken vooral aan de reiziger
Kabinet wil invloed
Weer oesters
DONDERDAG 23 JANUARI 1997
Duidelijk is te zien dat de nieuwe spoorbrug veel hoger is dan de oude.
JE NADERT met een snel
heid van 300 kilometer per
uur vanuit Zevenbergschen
Hoek het Hollandsch Diep.
Ter hoogte van Moerdijk
klimt de trein even, komt
halverwege de rivier op het
hoogste punt en dendert dan
naar beneden. Richting tun
nel onder de Dordtse Kil. Dat
alles in 12 seconden. Je er
vaart het als een kermisat
tractie. Dat is niet de belang
rijkste reden dat de architec
ten Liesbeth Boeter en Paul
van der Ree gekozen hebben
voor een betonnen brug in
een boog over het Hollandsch
Diep. Inpassing in het land
schap, het strakke dat snel
heid impliceert en de redelijk
snelle bouwtijd hebben de
doorslag gegeven. Dat de
brug tientallen miljoenen
goedkoper is dan alle andere
varianten is mooi meegeno
men. Architect Liesbeth Boe
ter en constructeur Robert de
Jager praten over 'hun'
Moerdijkbrug.
Door Ron Gregoor
Er komt een nieuwe, derde Moerdijk
brug vlak naast de oude spoorbrug. Die
moet er komen omdat de Thalys in
2005 op volle snelheid van Amsterdam
naar Parijs en terug moet kunnen rij
den. Dat kan niet over de bestaande
brug, omdat die niet verbreed kan wor
den. Een tunnel onder het water van
meer dan een kilometer is veel te duur.
Het Projectbureau Hogesnelheidslijn
Zuid Infra kreeg de opdracht om te be
zien welke brug het meest geschikt is.
Het bureau, door NS'ers ook wel PHZI
genoemd, is een samenwerking tussen
NS Rail Infra Beheer, het ministerie
van Verkeer en Waterstaat en twee in
genieursbureaus: Holland Railconsult
en DHV. Begonnen met zo'n veertig
mensen werken er nu, nadat de Kamer
besloten heeft de HSL over Breda te la
ten gaan, meer dan tweehonderd.
Er is werk aan de winkel. Binnen een
jaar moet het traject meter voor meter
worden uitgewerkt. De Jager en Boeter
maken deel uit van het team dat zich
bezighoudt met het deel vanaf Barend-
recht tot over het Hollandsch Diep.
Waarbij de belangrijkste klus de nieu
we Moerdijkbrug is.
Strak en modern
Een kilometer water moet overbrugd
worden. „Toen drie jaar geleden de
eerste plannen verschenen, ging Ver
keer en Waterstaat uit van het type
vakwerkbrug. Een kopie van de be
staande spoorbrug. Om een idee te
krijgen van het budget en de kosten is
toen uitgegaan van die oude brug, het
was eigenlijk een minimum-oplossing.
Al vrij snel kregen we de opdracht om
eens te bekijken of er andere varianten
zijn, die beter passen bij zo'n snelle
trein. We hebben zeven mogelijkheden
bestudeerd, waaruit uiteindelijk de ge-
Architect Liesbeth
Boeter (rechts) be
spreekt de plannen
met de construc
teurs (vlnr) Moham
med Bashandy, Ro
bert de Jager en Ron
Alberti. (Foto
boven) foto de
stem/johan van gurp
Tot het jaar 2005 zal de Thalys nog via de oude spoorbrug Noord-Brabant binnenrijden.
foto de stem/JOHAN VAN GURP
Vanaf de verkeers-
brug zijn beide
spoorbruggen goed
te zien. (Maquette
rechts)
Dwarsdoorsnede
van de bestaande
(links) en de nieuwe
spoorbrug over het
Hollandsch Diep.
(Tekening links)
kozen strakke brug als beste uit de bus
kwam," zegt Liesbeth Boeter.
Samen met architect Peter van der Ree
- hij ontwierp onder meer de brug
over de Oude Maas in Dordrecht - en
een aantal constructeurs, die de ideeën
van de architecten toetsten op hun
haalbaarheid, studeerde zij meer dan
een jaar op alle mogelijkheden.
„De brug moet in eerste instantie snel
heid uitdrukken," legt constructeur
Robert de Jager uit. „Een tuibrug of
hangbrug, met hoge verticale bogen of
andere overspanningen, zijn prima op
lossingen voor de grote steden. We
hebben het hier over een brug die een
grote afstand moet overbruggen. Van
landschap naar landschap. Het moet
dus een strakke brug zijn. Een aantal
varianten bleek uiteindelijk te breed,
zodat de bouwers in botsing zouden
komen met de funderingen van de oude
brug. Anderen bleken te duur voor dit
project of remmen de snelheid van de
trein."
Boog
„Voor ons is ook de reiziger heel erg
belangrijk. De Thalys rijdt in ons land
voor een groot deel door tunnels en
achter geluidschermen. De reiziger ziet
bijna niets van ons mooie landschap.
Het Hollandsch Diep is een van de
markantste punten in ons land. Neder
land, waterland. De reiziger moet daar
een mooi uitzicht op hebben. De brug
is hoger dan de bestaande spoorbrug,
de reiziger kijkt daar dus overheen.
Waar de passagiers bij andere varian
ten het zicht wordt ontnomen door
vakwerkspanten, kabels en hoge bal
ken rijdt de Thalys bij dit type brug
niet door maar over de constructie
heen. Bovendien wordt de brug in een
boog gebouwd, met het hoogste punt
midden op het water. Het geeft nog
eens een extra dramatisch effect als je
over de brug rijdt. Het duurt twaalf se
conden. Je klimt met een snelheid van
300 kilometer omhoog en daalt weer.
Het is net of je in een kermisattractie
zit," zegt Liesbeth Boeter.
Later dit jaar zal definitief gekozen
worden voor een brugontwerp. Er blij
ven twee mogelijkheden over: de kopie
van de bestaande spoorbrug en het mo
del van Van der Ree en Boeter. Bij het
Projectbureau HSL Zuid Infra, de NS
en eigenlijk ook het ministerie twijfelt
niemand meer aan de uiteindelijke
keuze. „Voor 98 procent is het zeker
dat het onze brug wordt. Het is de bes
te oplossing, die bovendien het goed
koopst is. Bovendien zijn landschaps
architecten en ecologen erg enthou
siast over ons model," is Boeter het op
timisme zelve.
Pijlers
Driehonderd miljoen gulden kost de
brug. Uiteraard zit dat bedrag in het
.totaal budget van de HSL-Zuid. De
brug zelf kost 200 miljoen, voor de in
frastructuur eromheen moet 100 mil
joen worden uitgetrokken.
In 1999 begint de bouw van de brug.
Robert de Jager: „Relatief het meeste
werk zit hem in het leggen van de fun
dering en het bouwen van de pijlers.
We denken in het derde kwartaal van
1999 te beginnen. Eind 2000 zij»
raaa ie uegmnen. «»--
twaalf pijlers klaar. Op de pijlers
den hamerstukken gelegd. Daar.''j,s
ngebouwd.Het'
waarvan de horizo
steeds een stuk aangebouwd. Het i.
een T, waarvan de horizontale
steeds groter wordt. Totdat deWS
de pijler wordt bereikt. Pas in zli
het publiek iets zien van de
brug."
In 2003 ligt de brug er helemaal
daarna wordt de HSL er overhee
gelegd. Daar heeft Rijkswaters»
9.005 Hp tiiH vnrvr Dflfl riïdt Q6
5^5"- ^aa.L iicuf ""m
2005 de tijd voor. Dan rijdt
in drie uur en tien minuten va
sterdam naar Parijs. Over de n
Moerdijkbrug.
137e JAARGANG
3 katernen
De Binnenkrant
Binnenland
Buitenland
Beurs
Economie
Sport
Zeeland C1 t/m C4
Gids 01
BTV-programma's D2
Surplus E1 t/m E3
A2
A3/A4
A5
A6
A7
B1/B2
Van onze Haagse redactie
Den Haag - De ministers Dijkstal
Sorgdrager (Justitie) gaan de vrijhei
tiekorpsen flink inperken. Ze willen
gulden die het Rijk aan de politie g
stellen. Dijkstal zint daarnaast op n
soneelsgebied.
Dat blijkt uit een nota, die de be
windslieden gisteren naar de
Tweede Kamer hebben gestuurd.
Sorgdrager en Dijkstal conclude
ren dat ze te weinig bevoegdhe- i
den hebben om de politiekorpsen
te kunnen sturen. Daardoor kun-
nen ze hun politieke verantwoor- 1
lelijkheid niet goed waarmaken.
Ze willen de Politiewet, die in 1
1993 is ingevoerd en de korpsen
een grote mate van vrijheid geeft,
op onderdelen aanpassen. Die 1
wet functioneert volgens de mi- i
nisters niet goed. 1
Zo komen de prioriteiten die 1
'Den Haag' stelt, onvoldoende uit 1
de verf. Het gaat dan vooral om
de opsporing van bepaalde mis- 1
drijven, maar ook om de aan- 1
dacht bij de korpsen voor specia-
lismen als jeugd- en zedenzaken s
Den Haag (anp) - Het Open
baar Ministerie (OM) wil iede
re crimineel met een buit van
meer dan 1000 gulden 'kaal
plukken'.
Dat staat in de nieuwe 'ontne
mingsrichtlijn' van het OM, die
deze maand in werking is getre
den. Nu bestaat nog geen onder
grens. De officier zal voortaan
ook de rechter vragen de crimi
neel in hechtenis te nemen, als hij
niet met geld over de brug komt.
Voor een bedrag van 50.000 gul
den staat al een vervangende
hechtenis van 180 dagen. Het
maximum is zes jaar vervangen
de hechtenis voor bedragen van
een miljoen of meer.
Vorig jaar waren er 1.300 'kaal-
pluk'-zaken. Dit jaar hoopt het
OM op rond de 2.000 zaken uit te
somen. De aanklagers streven
naar 3.000 tot 3.500 zaken per
jaar.
Kaalplukken' blijft achterwege
wanneer de rechter oordeelt dat
hij de veroordeelde toch niets te
halen valt en dat ook in de toe
komst niet te verwachten is.
hi de wet staan nauwelijks regels
°m de hoogte van de criminele
winsten te bepalen. Daarom heeft
het OM dat zelf maar gedaan. De
iet die een tv steelt met een dag
waarde van 1.000 gulden, heeft
volgens het OM 1.000 gulden cri
minele winst geboekt.
Van onze verslaggever
Yerseke - Met toestemming
van de Inspectie gezond
heidsbescherming is in Yer-
e en Bruinisse de handel
Jh oesters weer hervat.
ie is meer dan een week
«ugelegd omdat na de kerst
OU mensen, voornamelijk in
Denemarken en Zweden,
ziek werden na het eten van
en partij besmette oesters.
Die partij zou uit Ierland ko-
en te snel verwaterd zijn
Yerseke, door de grote
rstdrukte. Bij het bedrijf
hoa,arL dat gebeurde, wordt
et handelsverbod nog ge-
andhaafd. Europese inspec-
urs vonden daar deze week
.foren van besmet water in
ae verwaterbassins.