Moerdijkbrug 'Boogbrug is net een kermisattractie' Ook kleine crimineel 'kaalgeplukt' DE STEM Architecten van nieuwe Moerdijkbrug denken vooral aan de reiziger Kabinet wil invloed Weer oesters DONDERDAG 23 JANUARI 1997 Duidelijk is te zien dat de nieuwe spoorbrug veel hoger is dan de oude. JE NADERT met een snel heid van 300 kilometer per uur vanuit Zevenbergschen Hoek het Hollandsch Diep. Ter hoogte van Moerdijk klimt de trein even, komt halverwege de rivier op het hoogste punt en dendert dan naar beneden. Richting tun nel onder de Dordtse Kil. Dat alles in 12 seconden. Je er vaart het als een kermisat tractie. Dat is niet de belang rijkste reden dat de architec ten Liesbeth Boeter en Paul van der Ree gekozen hebben voor een betonnen brug in een boog over het Hollandsch Diep. Inpassing in het land schap, het strakke dat snel heid impliceert en de redelijk snelle bouwtijd hebben de doorslag gegeven. Dat de brug tientallen miljoenen goedkoper is dan alle andere varianten is mooi meegeno men. Architect Liesbeth Boe ter en constructeur Robert de Jager praten over 'hun' Moerdijkbrug. Door Ron Gregoor Er komt een nieuwe, derde Moerdijk brug vlak naast de oude spoorbrug. Die moet er komen omdat de Thalys in 2005 op volle snelheid van Amsterdam naar Parijs en terug moet kunnen rij den. Dat kan niet over de bestaande brug, omdat die niet verbreed kan wor den. Een tunnel onder het water van meer dan een kilometer is veel te duur. Het Projectbureau Hogesnelheidslijn Zuid Infra kreeg de opdracht om te be zien welke brug het meest geschikt is. Het bureau, door NS'ers ook wel PHZI genoemd, is een samenwerking tussen NS Rail Infra Beheer, het ministerie van Verkeer en Waterstaat en twee in genieursbureaus: Holland Railconsult en DHV. Begonnen met zo'n veertig mensen werken er nu, nadat de Kamer besloten heeft de HSL over Breda te la ten gaan, meer dan tweehonderd. Er is werk aan de winkel. Binnen een jaar moet het traject meter voor meter worden uitgewerkt. De Jager en Boeter maken deel uit van het team dat zich bezighoudt met het deel vanaf Barend- recht tot over het Hollandsch Diep. Waarbij de belangrijkste klus de nieu we Moerdijkbrug is. Strak en modern Een kilometer water moet overbrugd worden. „Toen drie jaar geleden de eerste plannen verschenen, ging Ver keer en Waterstaat uit van het type vakwerkbrug. Een kopie van de be staande spoorbrug. Om een idee te krijgen van het budget en de kosten is toen uitgegaan van die oude brug, het was eigenlijk een minimum-oplossing. Al vrij snel kregen we de opdracht om eens te bekijken of er andere varianten zijn, die beter passen bij zo'n snelle trein. We hebben zeven mogelijkheden bestudeerd, waaruit uiteindelijk de ge- Architect Liesbeth Boeter (rechts) be spreekt de plannen met de construc teurs (vlnr) Moham med Bashandy, Ro bert de Jager en Ron Alberti. (Foto boven) foto de stem/johan van gurp Tot het jaar 2005 zal de Thalys nog via de oude spoorbrug Noord-Brabant binnenrijden. foto de stem/JOHAN VAN GURP Vanaf de verkeers- brug zijn beide spoorbruggen goed te zien. (Maquette rechts) Dwarsdoorsnede van de bestaande (links) en de nieuwe spoorbrug over het Hollandsch Diep. (Tekening links) kozen strakke brug als beste uit de bus kwam," zegt Liesbeth Boeter. Samen met architect Peter van der Ree - hij ontwierp onder meer de brug over de Oude Maas in Dordrecht - en een aantal constructeurs, die de ideeën van de architecten toetsten op hun haalbaarheid, studeerde zij meer dan een jaar op alle mogelijkheden. „De brug moet in eerste instantie snel heid uitdrukken," legt constructeur Robert de Jager uit. „Een tuibrug of hangbrug, met hoge verticale bogen of andere overspanningen, zijn prima op lossingen voor de grote steden. We hebben het hier over een brug die een grote afstand moet overbruggen. Van landschap naar landschap. Het moet dus een strakke brug zijn. Een aantal varianten bleek uiteindelijk te breed, zodat de bouwers in botsing zouden komen met de funderingen van de oude brug. Anderen bleken te duur voor dit project of remmen de snelheid van de trein." Boog „Voor ons is ook de reiziger heel erg belangrijk. De Thalys rijdt in ons land voor een groot deel door tunnels en achter geluidschermen. De reiziger ziet bijna niets van ons mooie landschap. Het Hollandsch Diep is een van de markantste punten in ons land. Neder land, waterland. De reiziger moet daar een mooi uitzicht op hebben. De brug is hoger dan de bestaande spoorbrug, de reiziger kijkt daar dus overheen. Waar de passagiers bij andere varian ten het zicht wordt ontnomen door vakwerkspanten, kabels en hoge bal ken rijdt de Thalys bij dit type brug niet door maar over de constructie heen. Bovendien wordt de brug in een boog gebouwd, met het hoogste punt midden op het water. Het geeft nog eens een extra dramatisch effect als je over de brug rijdt. Het duurt twaalf se conden. Je klimt met een snelheid van 300 kilometer omhoog en daalt weer. Het is net of je in een kermisattractie zit," zegt Liesbeth Boeter. Later dit jaar zal definitief gekozen worden voor een brugontwerp. Er blij ven twee mogelijkheden over: de kopie van de bestaande spoorbrug en het mo del van Van der Ree en Boeter. Bij het Projectbureau HSL Zuid Infra, de NS en eigenlijk ook het ministerie twijfelt niemand meer aan de uiteindelijke keuze. „Voor 98 procent is het zeker dat het onze brug wordt. Het is de bes te oplossing, die bovendien het goed koopst is. Bovendien zijn landschaps architecten en ecologen erg enthou siast over ons model," is Boeter het op timisme zelve. Pijlers Driehonderd miljoen gulden kost de brug. Uiteraard zit dat bedrag in het .totaal budget van de HSL-Zuid. De brug zelf kost 200 miljoen, voor de in frastructuur eromheen moet 100 mil joen worden uitgetrokken. In 1999 begint de bouw van de brug. Robert de Jager: „Relatief het meeste werk zit hem in het leggen van de fun dering en het bouwen van de pijlers. We denken in het derde kwartaal van 1999 te beginnen. Eind 2000 zij» raaa ie uegmnen. «»-- twaalf pijlers klaar. Op de pijlers den hamerstukken gelegd. Daar.''j,s ngebouwd.Het' waarvan de horizo steeds een stuk aangebouwd. Het i. een T, waarvan de horizontale steeds groter wordt. Totdat deWS de pijler wordt bereikt. Pas in zli het publiek iets zien van de brug." In 2003 ligt de brug er helemaal daarna wordt de HSL er overhee gelegd. Daar heeft Rijkswaters» 9.005 Hp tiiH vnrvr Dflfl riïdt Q6 5^5"- ^aa.L iicuf ""m 2005 de tijd voor. Dan rijdt in drie uur en tien minuten va sterdam naar Parijs. Over de n Moerdijkbrug. 137e JAARGANG 3 katernen De Binnenkrant Binnenland Buitenland Beurs Economie Sport Zeeland C1 t/m C4 Gids 01 BTV-programma's D2 Surplus E1 t/m E3 A2 A3/A4 A5 A6 A7 B1/B2 Van onze Haagse redactie Den Haag - De ministers Dijkstal Sorgdrager (Justitie) gaan de vrijhei tiekorpsen flink inperken. Ze willen gulden die het Rijk aan de politie g stellen. Dijkstal zint daarnaast op n soneelsgebied. Dat blijkt uit een nota, die de be windslieden gisteren naar de Tweede Kamer hebben gestuurd. Sorgdrager en Dijkstal conclude ren dat ze te weinig bevoegdhe- i den hebben om de politiekorpsen te kunnen sturen. Daardoor kun- nen ze hun politieke verantwoor- 1 lelijkheid niet goed waarmaken. Ze willen de Politiewet, die in 1 1993 is ingevoerd en de korpsen een grote mate van vrijheid geeft, op onderdelen aanpassen. Die 1 wet functioneert volgens de mi- i nisters niet goed. 1 Zo komen de prioriteiten die 1 'Den Haag' stelt, onvoldoende uit 1 de verf. Het gaat dan vooral om de opsporing van bepaalde mis- 1 drijven, maar ook om de aan- 1 dacht bij de korpsen voor specia- lismen als jeugd- en zedenzaken s Den Haag (anp) - Het Open baar Ministerie (OM) wil iede re crimineel met een buit van meer dan 1000 gulden 'kaal plukken'. Dat staat in de nieuwe 'ontne mingsrichtlijn' van het OM, die deze maand in werking is getre den. Nu bestaat nog geen onder grens. De officier zal voortaan ook de rechter vragen de crimi neel in hechtenis te nemen, als hij niet met geld over de brug komt. Voor een bedrag van 50.000 gul den staat al een vervangende hechtenis van 180 dagen. Het maximum is zes jaar vervangen de hechtenis voor bedragen van een miljoen of meer. Vorig jaar waren er 1.300 'kaal- pluk'-zaken. Dit jaar hoopt het OM op rond de 2.000 zaken uit te somen. De aanklagers streven naar 3.000 tot 3.500 zaken per jaar. Kaalplukken' blijft achterwege wanneer de rechter oordeelt dat hij de veroordeelde toch niets te halen valt en dat ook in de toe komst niet te verwachten is. hi de wet staan nauwelijks regels °m de hoogte van de criminele winsten te bepalen. Daarom heeft het OM dat zelf maar gedaan. De iet die een tv steelt met een dag waarde van 1.000 gulden, heeft volgens het OM 1.000 gulden cri minele winst geboekt. Van onze verslaggever Yerseke - Met toestemming van de Inspectie gezond heidsbescherming is in Yer- e en Bruinisse de handel Jh oesters weer hervat. ie is meer dan een week «ugelegd omdat na de kerst OU mensen, voornamelijk in Denemarken en Zweden, ziek werden na het eten van en partij besmette oesters. Die partij zou uit Ierland ko- en te snel verwaterd zijn Yerseke, door de grote rstdrukte. Bij het bedrijf hoa,arL dat gebeurde, wordt et handelsverbod nog ge- andhaafd. Europese inspec- urs vonden daar deze week .foren van besmet water in ae verwaterbassins.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 30