De tekening als omweg naar het beeld z z Het vernuft bij de NBKS Barbara Broekman zoekt in Arnhem en Tilburg het museumcircuit op 0 0 ui 0 ui Z 3 to pE STEM DE STEM BEELDENDE KUN Textiel Bezaaid Fijnmazig Kopers Verscheidenheid Gelijkwaardigheid lil h l/l lil j UJ Raadselachtig DONDERDAG 23 JANUARI 1997 D6 Textielkunstenares in alle vezels Door Koos Tuitjer Barbara Broekman, textiel kunstenares en 41 jaar oud, is het toonbeeld van voortva rendheid en enthousiasme. Deze trekken hebben haar het nodige succes opgeleverd in haar vak. Na vele en diverse opdrachten te hebben uitge voerd, heeft de Amsterdamse toegang gezocht tot het mu seumcircuit. Het museum voor Moderne Kunst in Arnhem toont vanaf zaterdag haar werk. Later in het jaar volgt het Nederlands Textielmu seum in Tilburg. Wie de zojuist opgeleverde ate lierwoning op het Java Eiland binnenstapt, raakt in tweestrijd. Als een groots gebaar stroomt daar vlak onder je neus het IJ. Maar op de vloer ligt ook een op zienbarend eiland van kleur, in li noleum uitgevoerd. Het ontwerp is van Barbara Broekman. Maar waar nu het eerst de aandacht aan te geven? De kunstenares trekt zich be gripsvol in haar woonkeuken te rug om koffie te gaan zetten. Wan neer ze terugkeert, eist ze vanaf dat moment alle aandacht voor zich op. En voortvarend als ze is, ligt diezelfde vloer even later be zaaid met ontwerptekeningen. En in gedachten zijn we dan niet al leen het IJ, maar zelfs de oceaan overgestoken. Want Barbara Broekman memo reert ook haar studie in Amerika. Één jaar aan het California Colle ge of Arts and Crafts in San Fran cisco. Bij wijze van stage-onder- breking gedurende haar studie aan de Rietveldakademie in Am sterdam. Voor beide inspanningen ontving Barbara ruim vijftien jaar geleden zowel een Master Degree als een Einddiploma. Om kort te gaan: ze bleef niet stil zitten. De eerste jaren van haar Barbara Broekman: monumentale tapijten vol kleur en beeldinformatie beroepspraktijk, ontwierp Barba ra Broekman uitsluitend vloerkle den. In de loop der jaren ontplooi de ze zich ook als monumentaal kunstenaar. Vloerkleden werden alsmaar groter en leidden tenslot te ook tot de inrichting van plei nen. Eerst was er een binnen plaats voor de strafinrichting in Overloon. Inmiddels staat er ook een project van zes ton op stapel in Amsterdam Noord. Maar de textielkunstenares blijft ook nog steeds bij haar leest. Voor Tilburg wordt een wandtapijt van 27 bij 2,3 meter uitgevoerd. Dit werk geldt een kunsttoepassing in een woonomgeving (Zwijsenelus- ter). Op grote afstand zal het ta pijt vanaf de straat aandacht gaan trekken. De tapijten van Barbara Broek man zijn in vele opzichten een verhaal apart. Ze zijn om te begin nen zeer eigentijds. Uitermate kleurrijk en stikvol beeldinforma tie. Als kijkervaring is vijf minu ten zappen op de tv daar niets bij vergeleken. De kunstenares gaat in haar ont werpen te biecht bij de fotografie. Overal vandaan plukt ze beelden bijeen: uit kranten, tijdschriften en boeken. Je kunt wat dat aan gaat zeggen dat Barbara niet voor niets een nichtje is van de foto graaf en cineast Johan van der Keuken. Met fotografisch materiaal com poneert zij een nieuwe wereld. Zij tekent en schildert haar ontwer pen. Je kunt spreken van een vorm van artistieke recycling van foto grafische beelden. Maar zij dienen een van te voren vastgesteld the ma. De kunstenares is in de ban geraakt van de mens in zijn cultu rele verscheidenheid. In elk doek weeft zij de mensen in hun type rende culturele achtergronden. Zo onderscheidt het recente werk zich van het vroegere. Voorheen putte Barbara zich uit in geome trische motieven. Maar met de beelden die ze nu maakt, voelt ze zich emotioneler betrokken bij haar werk. Niet voor niets raakt de vloer in het atelier bezaaid met ontwerp tekeningen. Afgezien van het meest recente werk, hebben alle tapijten een bestemming gevon den. De fraai geschilderde ont werpen herinneren daaraan. Maar de tekeningen hebben voor al gediend als patroon bij uitvoe ring van de kleden. Want een fas cinerende kant van dit werk is ook de fabricage ervan. Barbara laat deze aan anderen over. Haar ta pijten worden onder handen ge nomen in Polen, Spanje, India en China. Per vliegtuig worden zij vervolgens aangevoerd. De sa menwerking met diverse ateliers heeft Barbara in de loop der jaren geleerd dat zij blindelings op an- FOTO WILLEM MIDDELKOOP deren kan varen. Dat vertrouwen gaat heel ver. Aan elk kleed werken vijf en soms tien paar handen. Als je dan straks in het museum met je neus op de doeken staat, gaat er een wereld van vlijt voor je open. Steekje voor steekje werden de tekeningen overgezet op doek. De gobelin techniek wordt in de regel in Pool se handen gelegd. Hollandse kruissteken worden in China toe gepast en in India en Spanje wordt ander borduurwerk uitge voerd. Je blijft vol bewondering turen op deze fijnmazige wereld. Maar niet minder fascinerend is ook het to tale beeld. Op afstand kijk je naar kleurige beelden die zich als in ge zeefd licht openbaren. Het is een wonder wat je ziet. Wie had twintig jaar gelden dur ven denken dat een textielkunst- werk ooit nog eens zoveel indruk zou maken? Want op het moment dat Barbara Broekman haar op leiding startte, was het textiel- kunstwerk bron van velerlei spot. Barbara Broekman heeft zich daar nooit een zier van aangetrok ken. Ze had nu eenmaal iets met textiel. Achteraf bekeken, veron derstelt ze dat het misprijzen van de textielkunst ook te maken had met het beeld over vrouwen. Tex- tielwerk werd met vrouwen geas socieerd en kreeg zo vanzelf een slechte bijklank. Want vrouwen hadden ook een slechte klank. Na vijftien jaar opdrachten te hebben uitgevoerd, heeft Barbara Broekman besloten om ook als vrij kunstenaar een plaats op te eisen. Een eerste succesvolle stap zette zij al in het Stedelijk Mu seum. Voor de Rijksgebouwen dienst had zij acht tapijten ge maakt. Met haar opdrachtgever kwam zij een verlate levering overeen. Zo konden de doeken in het Mekka van de Hedendaagse Kunst geëxposeerd worden. Want het Stedelijk wilde haar werk dol graag tonen. Nu is het Museum voor Moderne Kunst in Arnhem aan bod. Barba ra Broekman besloot zestien tapij ten uit te voeren. Om uit de kosten te komen, zocht ze eerst kopers voor deze serie. Aan één deur klopte zij tevergeefs: het museum in Arnhem liet het afweten. Het Textielmuseum in Tilburg, waar dit jaar een overzichtstentoonstel ling komt, reageerde royaler en kocht twee doeken uit de Arn hemse serie. Barbara Broekman blijft even goed tevreden met haar Arnhemse tentoonstelling. „Ik ben er ten slotte voor het kijkgenot," zo vat ze haar werk bondig samen. Barbara Broekman: 'Gelaagdheid in kleur', Museum voor Moderne Kunst, Utrechtseweg 87, Arnhem. Tot en met 30 maart. Di. t/m za. 10-17; zo. 11-17 uur. Door Frits de Coninck Als een beeldhouwer tekent, levert dat door gaans een interessante tekening op. Dat is niet vanzelfsprekend. Het werken, letterlijk het met de handen veroveren, met hout, metaal, staal, hardsteen, klei, glas, gips lijkt zo anders dan de enkele beweging van het potlood over het papier. Fysiek gesproken is het papier he lemaal geen partij. Wat zou de beeldhouwer dan met een tekening moe ten? Waarom zo'n goedkope beperking als je dat he le arsenaal tot je beschikking hebt dat de natuur je levert? Het antwoord daarop strekt zich veel verder uit dan wat zo voor de hand ligt: de beeldhouwer maakt een tekening als schets voor een concrete beeld. Natuurlijk doen veel beeldhouwers dat, maar een voorbereidende schets is nog geen zelfstandige tekening. Daar is meer voor nodig. Een idee daarvan geeft galerie De Verbeelding in Baarle-Nassau die acht beeldhouwers uit Brabant heeft uitgenodigd om tekeningen te tonen vergezeld van enkele beelden. Een tentoonstelling die op kleien schaal laat zien waar het om kan gaan in de beeldende kunst. Wie de tentoonstelling van deze acht kunstenaars ziet als acht verschillende benaderingen van het beeld, ziet vooral ook acht verschillende houdingen tegenover de tekening. Juist op dat kleine gebied van de tekening wordt zoveel duidelijk over wat de kunstenaar beweegt. Het beeld kan achter ambach telijkheid nog veel verbergen, de tekening niet. De tekening is de porseleinen huid waardoorheen het kloppen van de aderen zichtbaar is. De tekening is transparant, in verhouding snel, persoonlijk van uitdrukking. De tekening is een idee dat kans biedt op een beeld. Maar ook zonder dat beeld bestaat de tekening. De eerste waarneming in deze verscheidenheid van tekeningen geldt de autonomie van de tekening. Er zijn tekeningen van Melanie de Vroom en van Tine van de Weyer die een gesloten karakter dragen. Ze hebben een duidelijk voltooid karakter en lijken in zich zelf gekeerd. Hun werk op papier is af, als beeld en als techniek. Bij Huib Fens, Jan Goossen en Arie Berkulin dragen de tekeningen een meer 'Run home slow' van Sjef Voets, te zien in De Verbeelding in Baarle-Nassau FOTO MARTIN STOOP schetsmatig karakter en zijn minder autonoom. Ze zijn een opener zoektocht naar ruimte. Zon teke ning bekommert zich minder om het definitieve beeld en meer om de weg die daarheen leidt. In die weg, een omweg eigenlijk, is de kijker een deelge noot die van het begin tot het einde meegaat. Tussen de tekeningen en beelden van Arie Berkulin bestaat een gespannen verhouding. De tekeningen die hier hangen hebben een vrij en los handschrift en lijken een oefening te zijn in lijnvoering, niet het eerste instrument van de beeldhouwer. De gevoelig heid die deze tekeningen willen raken, heeft niks van de monumentaliteit van zijn beelden. Het is als of in zijn schetsen op papier allee het hart regeert op zoek naar een eigen uitdrukkingsmanier, waar de beelden geleid worden door het kijkende en den kende hoofd. Hij is een beeldhouwer die de leegheid van de openbare ruimte als weinig anderen kan markeren met een monumentaal beeld. Huib Fens heeft een paar beelden staan in bruine was. Het zijn gebouwen die niet over het bouwen of over architectuur gaan, maar om het volume dat in een bouwsel besloten ligt. Door in die hechte klomp was hier en daar de aanzet voor een trap of een raam te maken en daarmee een suggestie van open heid te doen, benadrukt hij van het beeld de massa en het volume, zijnde de vorm waarin wij de massa ervaren. Hij slaagt daar ook in op de tekening, uit gevoerd met oilstick. Maar wat de tekening aan het beeld toevoegt, dat is het mysterie. Zo'n ruimte scheppen op een plat vlak, het ontwerp voor een ge bouw dat er niet naar uitziet dat het ooit de mens tot woning dient maar waarin alles op mensenmaat gedacht is. Een tekening die meer is dan met woor den benoembaar is. Bij Sjef Voets is er tussen tekening en beeld sprake van een optimale gelijkwaardigheid. In de tekening herken je het beeld, in het beeld herken je de teke ning, en geen heeft de ander nodig om begrepen te worden. Elk voltrekt zich langs eigen weg. Run home slow uit 1994 staat er in hout en hangt er als werk op papier, een collage met oliekrijt. Het is een beeld dat Sjef Voets typeert. Hij heeft het beeld gehakt uit dat deel van de plataan waar de boom verkruint, waar de lineaire stam in beeldhouwers woorden gesproken massa wordt. De kroon van de ze plataan, wordt beeld in de handen van Sjef Voets. Dat is dus geen beeld dat hij vindt omdat hij het zoekt, hij zoekt het in de massa die hij gevonden heeft, die hem in de schoot geworpen is door de gang van de natuur. In de houtmassa die zijn oog ziet, zit het beeld dat hij eruit wil halen. Hij gaat aan het werk met zaag en beitel, snijdt weg wat het beeld in de weg zit en houdt een vorm over die over al even dik is waardoor er een lijn ontstaat. De na tuur is constructie geworden, een plattegrond in de ruimte. Deze tentoonstelling over de tekening en het beeld is een oefening in zien. Er is geen kant-en-klaar concept, er is geen sprake van een samenhangende groep, er zijn acht individuen die iets laten zien van wat hen artistiek beweegt. Dat vraagt aandacht en openheid van de kijker die van het ene atelier naar het andere gevoerd wordt. Verschillend van bena dering, verschillend van kwaliteit. Uiteraard. Elke beeldhouwer die tekent, gaat een eigen omweg die voert naar een beeld, een omweg die kotbaar van betekenis is en laag van prijs. Galerie De Verbeelding, Klokkenstraat 12, Baarle-Nas sau. De tentoonstelling In teken van het beeld duurt tot 9 februari en is open van donderdag t/m zondag, van 13 tot 17 uur. 0 1 AMSTERDAM Stedelijk Museum Paulus Potterstraat 13 - Twintig jaar beeldende kunst in Suriname 1975-1995 - ma-zo 11-17 uur (tot 16 febr) ANTWERPEN Museum voor Schone Kunsten - 'Het volk ten voeten uit' - Natura lisme in België en Europa 1875 - 1915 - di t/m zo - 10.00-17.00 uur (tot 16 f eb) Museum voor Fotografie - 'Working it out' - fotografie van Jerome de Perlinghi - dagelijks behalve ma (tot 2 feb) - Pioniers in beeid - Bel gische fotografen 1839-1905 - dagelijks behalve ma -10.00-16.45 uur (tot 16 feb) BAARLE-NASSAU De Verbeelding Klokkenstraat 12 - In teken van het beeld - met Arie Berkulin, Huib Pens, Jan Goossens, Carola Popma, Sjef Voets, Melanie de Vroom, Tine van de Weyer en Niko de Wit - do t/m zo 13-17 uur (tot 9 febr.) BERGEN OP ZOOM Kunstkader, kunst vormgeving Antwerpsestraat 27 - 'Bewegend Licht' - Jean-Marc Spaans/fotowerken - licht, tijd en ruimte - tijdens kantooruren op afspraak - vr 13.00-17.00 uur (24 jan t/m 9 mrt) Het Markiezenhof Steenbergsetraat - 'Een blik van boven en ander werk' van Ron Möhlman - di t/m zo 14-17 uur (van 25 jan tot 23 maart) BREDA Chassé Galerie Claudius Prinsenlaan 8 - Leonne Hendriksen/Ge- mengde Techniek - ma t/m za 13.00-18.00 uur (t/m 27 feb) Chassé Artiestencafé Claudius Prinsenlaan 8 - Dicky van den Noort/schilderijen - Pim Derene/schilderijen - za 16.30-18.00 uur (tot 13 mrt) Galerie Segeren Raadhuisstraat 10 - Arja Hop - schilderijen 'Waar ik ben daar wil ik schilderen' - di t/m vr 10.00-18.00-do 10.00-21.00-za 10.00-17.00 uur (t/m 25 jan) Galerie Molenaars Ginnekenweg 79 - Salon d'Hiver - Terugblik en Vooruitblik - werken van o.a. vaste kunstenaars van de galerie - Gin nekenweg 79 - wo t/m vr 13.00-17.30 - za 11.00-17.00 uur (t/m 31 jan) CLINGE Galerie Esprit 's Gravenstraat 99 - Frea Lenger/schilderijen en objec ten - do t/m zo 13.30-17.30 uur en do 19.00-21.00 uur (t/m 16 feb) EINDHOVEN Van Abbemuseum Vonderweg 1 - ID - Een internationale verken ning naar het begrip identiteit in de hedendaagse kunst - diverse in ternationale kunstenaars- di t/m zo 11.00-17.00 uur (t/m 9 feb) GENT Museum van Hedendaagse Kunst - 'De Rode Poort' - kunst van 40 internationale 20ste eeuwse kunstenaars - dagelijks behalve ma - 09.30-17.00 uur (tot 3 feb) HULST Galerie van Geyt - Wintertentoonstelling - werken van Berserik, Horman, Szikra, Verwey, Wouters e.a. - ma, wo t/m vr 09.00-12.00 en 14.00-18.00 uur, za 09.00-17.00 uur en zo 14.00-18.00 uur (tot 26 jan) ROOSENDAAL Expositiezaal Tongerlohuys Molenstraat 2 - Jan Vosters/olieverf- schilderijen - Cees Post en vijf leden NL Edelsmedenvereniging/siera- den - di t/m zo 14.00-17.00 uur (t/m 3 mrt) ROTTERDAM Museum Boijmans Van Beuningen Museumpark 18-20 - Lof der zeevaart - Hollandse zeeschilders van de 17e eeuw (tot 23 febr.) -ver der: Willem van de Velde de Oude (tot 23 febr.) en Raymond Roussel (tot 16 maart) TILBURG Nederlands Textielmuseum Goirkestraat 96 - 'Ruik de tijd, hoor be weging, kijk naar klank!' - geluidscuipturen van Nico Parlevliet (t/m23 mrt) ULVENHOUT Galerie De Pekhoeve Dorpstraat 92 - 'Kunst naar de natLiyr' - Hen- nie van Dijk/wildschilder en illustrator - Ewoud Zuring/beeldhouwer - dot/mza 11.00-18.00 uur-zo 13.00-17.00 uur (t/m 23 feb) Door Frits de Coninck De kleine presentatie bij de NBKS in Breda is getiteld ruimte en in zekere zin gaat elke vorm van beeldende kunst daar ook over. Niks opzienbarends dus. Wat de daadwerkelijke ingrepen in de ruimte van Jan Merx, de drie beelden van Jan Goossen en een reeks kleine schilderijen van Theresa Ferket bij onderschei ding wel opmerkelijk maakt, is het vernuft dat ze uitstralen. Vernuftig, dat zeg je niet als de dingen ingewikkeld of emotio neel of raadselachtig of zoiets zijn, en dat zijn de dingen dan ook niet die je hier ziet. De drie vreemde eenden bij elkaar tonen afgewogen, koel, eenvoudig. Met heldere, op het oog eenvoudige middelen een ingreep tot stand brengen die de ruimte naar zich toe trekt, dat is in hoge mate doeltreffend. En dat noemen wij vernuftig. Jan Merx maakt van de steriele, witte ruimte van de NBKS een frame door tussen de bestaande rijen pijlers balken te leggen. Doordat de balken dezelfde om vang hebben als de pijlers ont staat de indruk dat het raam werk een onlosmakelijk deel is van de architectuur. Het frame wérkt als de lijst om een schilde rij:' de zaal wordt zo zelf het kunstwerk dat het wil tonen. Achterin herhaalt hij die in greep, met een klein verschil: de balken liggen nu niet op de grond maar verheffen zich een weinig van de vloer zodat ze lijnen wor den in de ruimte. Aan de muren teksten. Voorin, als vierkant ge ordend de woorden frame, rea lity, picture, reality en achterin ornament. Hij voegt niet alleen toe aan de architectuur, hij haalt ook stukken weg uit de houten achterwand. Veel effect sorteert dat niet. De beelden van Jan Goossen zijn het resultaat van zeer doordach te constructie, hoe open en door zichtig ze ook zijn. Het zijn beel den in hout, twee kleine uit 1996 in geel, dat uit 1994 in rood. Dat laatste beeld, een vlechtwerk van kooien, heet La casa de los pen- samientos enarcelados. Het is een uiterst ingenieuze verstren geling van houten raamwerken die naar buiten toe open zijn maar met elkaar zo gesloten als een huis. Het is een soort laby rint: je zou erin kunnen, maar je weet- niet of je eruit kunt en al helemaal niet waar. De kleine olieverfschilderijen van Theresa Ferket aan de wand zijn zonder uitzondering hori zontaal van vorm en tonen een beeld dat verticaal doorsneden wordt. In pastel- en halfkleuren schildert zij uit de hand mo nochrome vlakken die door lij nen van boven naar beneden be grensd worden. Zowel vlak als lijn varieert in breedte. Op het netvlies van de kijker ontstaan de verbindingen en daarmee ooit het ritme van de herhaling- He ritme verbindt het ene doekje met het andere en dat levert een voortgaande beweging langs oe muren op. De presentatie is te zien tot 17 te bruari bij de NBKS, Reigerstraat 16, Breda. Open dinsdag t/m zon dag van 13 tot 17 uur Door johan Diepstraten Ook al heeft uitgeverij Q do zelfs een fanclubblad oj markt gebracht om haar teur Kees 't Hart onder de dacht van literair lezend derland te brengen, veel het niet helpen. Een ex_ menteel schrijver die tege je stromingen in zijn eigen gaat, verdient applaus, jioeft niet te rekenen op staande ovatie. De nieuw man Blauw Curagao gaat, als de drie vorige romans Kees 't Hart, een margi bestaan leiden in de Ne landse literatuur. 't Hart wordt liefdevol in d men gesloten door de verded' van het postmodernisme in d teratuur, zoals nu blijkt ui speciale december- en janua levering van het tijdschrift letin. In dit alleraardigste n mer wordt afgerekend met d censenten 'die niet langer ki dan hun psychologisch-re tische neus lang is'. Het onbe over het werk van Kees 't H~ groot. Het schijnt maar aan enkeling te zijn gegeven om te grijpen waarmee 't Hart bezig Kort gezegd gaat het in zijn mans Land, van genade (1988) neus van Pinokkio (1990) Zwembad (1992) om person die op een extreme manier soort samenhang in de we proberen te ontdekken, "t gaat tamelijk ver in zijn dec structie van de normale m~ waarop wij betekenis en orde aanbrengen in de werkelijkh- beweert iemand in Bzzlletin. lezer weet wat dit concreet houdt: de romanpersonages c ren een eigen wereld die van valligheden en obsessies aan kaar hangt. In een maalstr- van poëtische uitbarstingen wonderlijke waarnemingen beert Kees 't Hart de lezer me Met Blauw Curagao heeft Ke Hart een aantal concessies daan aan een publiek dat in ie geval iets van een verhaal wil Door Marjan Mes „Mijn levenskracht is de tuur", antwoordt de Poo schrijfster Anna Bolecka op vraag hoe het mogelijk is dat haar roman Een witte steen natuurbeschrijvingen zo'n zi tuigelijke sensatie veroorzakt „Heel de natuur is voor mij 1 zield. Ik ben een bewonc raarster van eeuwenou knoestige bomen, van berg en rotsen, beken en meren, stad is niet mijn terrein." Haar bruin-grijze ogen acht goudgerande brilleglazen begi nen te glinsteren: „Het is m schien en beetje heidens, maar beschouw deze verering zelf een vorm van pantheïsme." „Mijn grootste zorg is de verw nering van de mens van de r tuur. De natuur is en blijft moeder. Vroeg of laat moet mensen zich dat realiseren. D mytische binding die oude cult ren vroeger hadden met de natu en de godsdienstige rituelen c naar uit voortkwamen, vertege woordigen voor mij een verlori idylle. Die vooroorlogse Pool idylle heb ik via dit boek aan 1 mensen terug willen geven." °!a«/ Kamien Een witte steer °or de schrijfster zelf in duizei ionm^aren "itgegeven, prijkte 1994 op de bestsellerlijst in Pol< en won een jaar later een prest gieuze literaire prijs. De nostalg van een voorbije wereld waar I hoofdpersoon, een arme Pools °er die als wees opgegroeit i een mengelmoes van katholiek yzantijnse en joodse culture: prak in haar eigen land sterk t< e v®rbeelding. Het is het verha: van Bolecka's eigen overgrootv; er, die ze overigens nooit geken eeft. Tegelijk is het een mystif symbolische verbeelding va a menselijke levenscyclu overgrootvader', zoals hij ook a m uw,0rdt 8enoemd, is 'onaangt oor or be geschiedenis', Joi sebng en Oude Man tegelijk. t e Was Bolecka's manier om aa 1 °even dat een aantal zaken dt do ?s' z°als geboorte, liefde e Kr ïi* no°K veranderen. Harm li een van Polens meest g< dn,AaUteurs' was hiep getroffe het n W^e steen en noemd I M^een magisch boek'. Kart an heeft het in het Neder

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 20