Idyllische jongensliefde
in Londens arbeidersmileu
Jackie Chan eregast op Filmfestival Rotterdam
0
0
0
0
ui
0
2
Nicole Kidman
fascineert in
mistige kostuumfilm
A
2
149
2.69
1.94
1.49
de stem
Stralend happy end in 'Beautiful Thing'
IA
ILM
D4
Hype
Vechtfilm
Nederlands
'Portrait of a Lady' van Jane Campion
Remia
bakken en
braden
vloeibaar,
fles 400 gram
izouten pinda's
am,
am extra
Calvé
nr. 1 sauzen
diverse smaken,
statube a
500 ml 300 ml
extra gratis
2?9
ijerse
lokte worst
rerpakt,
ïlaan 1
43.
verkocht. Hiervoor onze t
DONDERDAG 23 JANUARI 1997
David Bowie als
Andy Warhol in 'Basquiat'
Van onze filmredactie
Het 26e International Filmfes
tival Rotterdam opent op
woensdag 29 januari officieel
met de première van Basquiat,
het speelfilmdebuut van de
Newyorkse kunstschilder
Julian Schnabel. Vanavond is
Basquiat al te zien in Chassé
Cinema in Breda, om 19.30
uur.
Eregast in Rotterdam is Jackie
Chan, komisch acteur en karate-
specialist uit veertig Hong
Kong-films, terwijl vele promi
nente regisseurs aanwezig zullen
zijn bij de première van hun
films.
De nieuwe directeur van het
filmfestival, de Engelsman Si
mon Field, zal vanavond in Bre
da aanwezig zijn om Basquiat te
introduceren. Voor hem is de
film het boegbeeld van het Rot
terdamse festivalprogramma.
„Schnabel laat al in zijn eerste
film zien dat hij over een opmer
kelijk talent beschikt en op een
frisse, directe en inventieve ma
nier het filmen beheerst," aldus
Field. „In hem zien we de beel
dend kunstenaar terug die niet
terugschrikt voor het medium
film. Net zoals destijds Andy
Warhol: origineel, verrassend en
bovendien nog toegankelijk ook.
Die kwaliteiten zie je ook bij
Basquiat".
Wijlen Andy Warhol keert in de
ze Amerikaanse kunstenaarsfilm
terug in de gedaante van David
Bowie, met witte pruik aardig
lijkend op het succesvolle po-
part-fenomeen. Basquiat speelt
zich namelijk af in de door Andy
Warhol gedomineerde Newyork-
se kunst- en glamourwereld van
de jaren tachtig en toont de op
komst en ondergang van de Haï-
tiaans-Puertoricaanse graffiti
kunstenaar Jean-Michel Bas
quiat.
Basquiat (Jeffrey Wright) ont
wikkelde zich begin jaren tach
tig van een dakloze graffiti-ar
tiest tot een megaster in de schil
derkunst. Als protégé van Andy
Scène uit 'Basquiat', de officiële openingsfilm van het Filmfestival Rotterdam, met van links naar rechts David Bowie als Andy War
hol, Jeffrey Wright als de jonge kunstschilder Jean-Michel Basquiat en Dennis Hopper als kunsthandelaar. Vanavond is de film te zien
in Chassé Cinema Breda.
Warhol weet de donkere jongen
zich in de schijnwerpers te
plaatsen en wordt de hype van
spraakmakend New York.
Succes en rijkdom brengen ech
ter geen redding voor de met
zichzelf worstelende, jeugdige
kunstenaar.
Hij is verslaafd aan drugs en
sterft in 1989 op 31-jarige leef
tijd aan een overdosis.
Jeffrey Wright maakt in de titel
rol van Basquiat zijn debuut als
filmacteur, naast sterren als Da
vid Bowie, Oscar-kandidate
Courtney Love, Gary Oldman,
Dennis Hopper en Christopher
Walken (als respectievelijk
kunsthandelaar en criticus).
Julian Schnabel, de regisseur
van de film, maakte zelf in de ja
ren tachtig fortuin met kolossa
le, ruige schilderijen waarin
scherven van gebruiksaarde-
werk waren verwerkt.
Op de openingsavond van het
Filmfestival Rotterdam, ditmaal
voor het eerst ook toegankelijk
voor het gewone publiek, zijn in
alle zeven zalen van het Pathé-
theater twee avondvoorstellin
gen geprogrammeerd met hoog
tepunten uit de verschillende
festivalprogramma's (20.30 en
23.00 uur).
Vertoond worden onder meer het
beklemmende La Promesse van
de Belgische broers Jean-Pierre
en Luc Dardenne, de Chinese
komedie Signal Left, Turn Right
van Huang Jianxin, de erotische
thriller Guy van Michael Lind
say-Hogg, het Franse platte
landsdrama Y'aura-t-il de la nei-
ge a Noël van Sandrine Veysset,
de Afrikaanse film Macadam
Tribu van José Laplaine en Hwa-
Eom-Gyong van de Koreaan Jan
Sun-Woo.
Tijdens het festival, dat gedu
rende tien dagen circa duizend
filmvoorstellingen te bieden
heeft, is de eregast Jackie Chan,
de grootste ster van de Hong
Kong-cinema en internationaal
bekend door de Amerikaanse
vechtfilm Rumble in the Bronx.
De 42-jarige Chinees begon zijn
filmcarrière als stuntman van
Bruce Lee en werd ook diens op
volger in talloze Oosterse vecht
films, waarin hij zich steeds va
ker als komediant profileerde.
Chan is al een levende legende
sinds hij in coma raakte na een
ongeluk op de set en bijna over
leed.
Hij heeft een metalen plaat in
zijn schedel en wordt vanwege
zijn levensgevaarlijke stuntwerk
door geen enkele verzekerings
maatschappij gedekt.
De regisseurs Steve Buscemi,
Peter Greenaway, Otar Iosselia-
ni, Chantal Akerman, Claire De-
nis, Takeshi Kitano, Marion
Hansel, Jan Svankmajer en Wer
ner Schroeter behoren tot de
prominentste gasten.
Sex, death sacrilege is een van
de vier Nederlandse speelfilms
en lange documentaires die tij
dens het filmfestival in première
gaan. Het is een documentair
portret van de controversiële
Amerikaanse kunstenaar Andres
Serrano, gemaakt door Brigit
Hillenius en Marten Rabarts.
De film volgt Serrano tijdens
zijn zoektocht naar modellen en
locaties en toont de totstandko
ming van zijn meest recente
werk dat vooral betrekking heeft
op seksuele handelingen. Serra
no, wiens werk tijdens het festi
val is tentoongesteld in het Gro
ninger Museum, zal zelf bij de
première aanwezig zijn.
De overige nieuwe Nederlandse
films in het festival zijn de docu
mentaire Toekomst is over een
uur van Ramon Gieling; de
speelfilm Hufters en Hofdames
van Eddy Terstall en de episode
film Rainbow Stories, met bij
dragen van onder anderen Bar
bara Hanlo en Janneque Drais-
ma. Daarnaast draaien in Rot
terdam achttien nieuwe, korte
Nederlandse films, waaronder Ik
zal je leven eren... van Cyrus
Frisch.
De jonge, door reality tv gefasci
neerde filmmaker Frisch was
met zijn videocamera aanwezig
toen in december zijn buurman
en leermeester, de filmjournalist
Hans Saaltink, plotseling in hun
gezamenlijke trappenhuis over
leed. In zijn schokkende, soms
hilarische film betrekt Frisch
zijn eigen stunteligheid en onge
mak jegens deze plotselinge
dood.
Het 26e International Filmfesti
val Rotterdam wordt van 29 ja
nuari tot en met 7 februari ge
houden in Pathé Cinema,
Schouwburgplein, het Venster en
enkele andere locaties. De festi
valkassa is in de Rotterdamse
Schouwburg. Vanaf vrijdag 24 ja
nuari kan ook telefonisch gere
serveerd worden voor het ope
ningsprogramma, tel. 010-
2331410.
Door Marjan Mes
Wat Jane Campion, de veelgeroemde Nieuwzeelandse regis
seur van films als An Angel at my Table en The Piano, pre
cies heeft bewogen om de complexe roman The Portrait of a
Lady van de Amerikaan Henry James (1843-1916) te verfil
men, wordt niet helemaal duidelijk uit haar filmverhaal.
Onomstreden is in ieder geval de uiterlijke schoonheid van
deze zorgvuldig aangeklede en gefotografeerde kostuum
film.
Campion moet zich speciaal
aangetrokken hebben gevoeld
tot de figuur van Isabel Archer,
de vrijgevochten Amerikaanse
uit James' roman die in 1872 op
het Britse landgoed van haar
bejaarde oom Touchett komt
wonen en een gekooide vrouw
is in een wereld vol strenge
conventies. De mooie, slimme
en eigenzinnige Isabel (Nicole
Kidman) wordt omringd door
aanbidders, maar wijst hun hu
welijksaanzoeken af, omdat ze
eerst het leven en zijn valkuilen
beter wil leren kennen. De
schatrijke Warburton (Richard
E. Grant), haar sympathieke
maar ziekelijke neef Touchett
(Martin Donovan) en een sta
pelverliefde Amerikaan
draaien vergeefs om haar heen.
Wanneer haar oom Touchett is
overleden, erft Isabel een for
tuin waarmee zij, zoals een
meisje uit de betere kringen be
taamt, naar Italië reist. In Flo
rence ontmoet zij de intrige
rende, ogenschijnlijk onafhan
kelijke Madame Merle (Barba
ra Hershey), die haar kennis
'aat maken met de arrogante
Amerikaanse weduwnaar Gil
bert Osmond (John Malkovich),
een cynische, kille kunstverza
melaar, die geen enkele vrouw
goed genoeg vindt. Wat Isabel
doet besluiten om juist met de-
ze onaangename man te trou
wen, blijft raadelachtig. Cam
pion slaat drie jaar over uit de
ze episode en keert terug naar
Rome waar het echtpaar, dank
zij het fortuin van Isabel, in
middels in luxe en weelde een
oud palazzo bewoont. Er wordt
een duivels complot gesugge
reerd tussen Osmond en Mada
me Merle, die niet alleen zijn
minnares maar ook de moeder
van zijn buitenechtelijke doch
ter Pansy blijkt te zijn, wat Isa
bel niet heeft geweten. Isabel is
doodongelukkig met haar des
potische echtgenoot, die haar
vergeefs dwingt ervoor te zor
gen dat dochter Pansy trouwt
met de rijke Warburton. Wan
neer neef Touchett in Engeland
aan tbc dreigt te sterven, gaat
Isabel tegen de zin van haar
man terug naar Engeland, om
te ontdekken dat zij haar neef
bemint.
Portrait of a Lady onderwerpt
de kijker voortdurend aan wei
nig invoelbare ontwikkelingen
in haar sombere verhaal. Het
probleem was kennelijk de
complexe 19e eeuwse roman
van Henry James waaruit de
regisseuse slechts een greep
kon doen, waardoor de relaties
tussen de personages en hun
motieven enigszins in mist ge
huld blijven. Fijnzinnig en bij
zonder zijn niettemin de enor
me close-ups van het gezicht
van Nicole Kidman, die de ge
kwelde titelheldin prachtig
speelt.
'Portrait of a Lady' van Jane
Campion draait in Cinésol 3 in
Breda.
Door Marjan Mes
Wat aanvankelijk het zoveel
ste sociale drama in een nood
lijdend Engels arbeidersmilieu
lijkt te worden, draait in de
kleurrijk aangeklede film
Beautyful Thing uit op een
aanstekelijke slotscène, waar
in de twee homoseksuele
hoofdpersonen midden op
straat innig dansen, niet on
welwillend gadegeslagen door
de hele buurt, hoewel die wei
nig op heeft met homogedoe.
De Engelse toneelregisseuse
Hettie Macdonald (die er haar
filmdebuut mee maakte) was tij
dens een bliksembezoek aan
Amsterdam duidelijk over haar
boodschap: „Jonge mensen moe
ten naar deze film en ze moeten
begrijpen dat er hoop is. Ouders
moeten hem zien en hun kinde
ren steunen."
Macdonald heeft haar filmver
haal (gebaseerd op het gelijkna
mige toneelstuk dat ze eerder re
gisseerde) met opzet opgefleurd
met vrolijke kleding, felgekleur
de interieurs en leuke muziek.
Daardoor kon het ondanks de
rauwe trekjes toch amusement
blijven. En dat was een welbe
wust doel, want met alleen maar
treurnis werk je volgens de film
maakster niet mee aan homo-ac
ceptatie.
De tieners Jamie en Ste zijn
buurjongens in een gehorig flat
gebouw in Zuid-Londen waar
burenruzies- en roddels rond-
gonzen op de galerij. Allebei le
ven ze in een gebroken gezin
waarin het niet bepaald zacht
zinnig toe gaat. Jamies felle
moeder Sandra, gehard door te
genslagen, heeft een grote bek en
losse handen, maar als het er op
Linda Henry (rechts) als de solidaire moeder van de homoseksuele tiener Jamie in de slotscène van
'Beautiful Thing'. fotocinemien
aan komt ook een warm hart.
Als haar gevoelige buurjongen
Ste(ven) weer eens door zijn ge
welddadige vader en broer is
mishandeld, mag hij bij Jamie
komen logeren. Jamie ontdekt
tijdens die logeerpartijen dat hij
Ste aantrekkelijk vindt.
Hij richt zijn latent homoseksue
le gevoelens op zijn passieve
buurjongen, die als de dood is
dat zijn vader en broer het zul
len ontdekken. Ste is voor de
naar jongens hunkerende Jamie
een beautiful thing, een 'lekker
stuk' en hij slaagt erin om de on
zekere Ste te verleiden.
De muren hebben oren. Het aan
de xtc verslaafde, malle zwarte
buurmeisje dat zich inbeeldt dat
ze Mama Cass is, is een kletstan-
te, die haar buurjongens graag
pest.
Als Jamies moeder merkt dat
haar zoon en haar buurjongen
een homobar bezoeken, is ze
eerst furieus, maar even later
ruimhartig genoeg om haar zoon
diens voorkeur te gunnen.
In de opwekkende slotscène
voegt moeder Sandra zich met
haar zwarte buurmeisje in de ar
men bij de twee innig verstren
gelde, dansende jongens om de
omstanders te laten zien dat er
niks mis is met homoliefde. Het
is een charmante, geidealiseerde
fantasiescène bij heerlijke mu
ziek, aan het slot van een film
die vooral sterk is door de rake,
geestige portrettering van de be
woners van het flatgebouw.
De liefdesrelatie zelf blijft daar
bij vergeleken toch enigszins on
derbelicht en conventioneel.
Maar de rollen zijn sterk bezet
en worden hartverwarmend ge
speeld. Bijzonder overtuigend is
Linda Henry als de snel geagi
teerde moeder Sandra.
I 'Beautiful Thing' van Hettie Mac
donald draait in Chassé Cinema
in Breda.
Ui
0
0
0
4
De dikke komediant Rodney Dangerfield speelt in Meet Wally
Sparks van Peter Baldwin de presentator van een tv-talk-show die
door zijn baas (Burt Reynolds) dreigt te worden ontslagen omdat de
kijkcijfers zakken. Jerry Springer komt ook nog opdraven in deze flau
we klucht, waarin het barst van de melige toespelingen op seks. (Ciné
sol 1 in Breda)
In de Zweedse speelfilm All things fair van Bo Widerberg krijgt een
15-jarige scholier een verhouding met een ongelukkig getrouwde le
rares. De begripvolle echtgenoot ontfermt zich, vreemd genoeg, over
de jongen, die daarop zijn passie voor de vernederde lerares verliest.
De klassiek verfilmde geschiedenis speelt zich af tegen de achter
grond van het oorlogsjaar 1943 in Malmö. Met een prachtige hoofd
rol van de jonge Johan Widerberg. Een aantal indringende scènes ver
hult niet de tekortkomingen van deze sfeervolle film, die werd be
kroond met een Zilveren Beer in Berlijn. (Chassé Cinema in Breda)
Adembenemend mooi om te zien, aangrijpend en nog geestig ook is
Secret and Lies van Mike Leigh, waarin geheimen en leugens het le
ven van een Engelse arbeidersfamilie verstikken. De volksvrouw Cynt
hia is diep ongelukkig totdat zij, volslagen onverwacht, geconfron
teerd wordt met eem inmiddels volwassen dochter. Bekroond met de
Gouden Palm in Cannes. (Chassé Cinema in Breda)
Gay Cinema Breda draait zondagmiddag in Chassé Cinema Breda de
Engelse succesfilm Priest van Antonia Bird. Een boeiende smartlap
over een conservatieve priester die vanwege een homoseksuele rela
tie in conflict komt met de kerk en bovendien worstelt met een
biechtgeheim.
Het succesvolle, felrealistische maar ook mystieke Deense liefdesdra
ma Breaking the Waves van Lars von Trier draait behalve in Chassé
Cinema in Breda ook vanavond in cultureel centrum Fideï et Arti in
Oudenbosch.
Novecento van Bernardo Bertolucci uit 1976 (deel 1) is de maandag
avond-klassieker op 27 januari. Een van de allermooiste Italiaanse
films over het boerenleven aan het begin van de eêuw, de linkse strijd
tegen het grootgrondbezit en de opkomst van het fascisme. Met
prachtrollen van o.a. Robert de Niro, Gérard Depardieu, Burt Lancas
ter en Donald Sutherland. Deel 2 wordt op 3 februari vertoond.
Filmclub Paradiso vertoont Trainspotting, de grimmige, cynische film
van de Schot Danny Boyle; over het weerzinwekkend nihilistische le
ven van vier jeugdige junks in Edinburgh. Hun druggebruik krijgt een
uiterst zintuiglijke en filmisch creatieve uitbeelding. Op maandag en
dinsdag in Cinemactueel in Bergen op Zoom, woensdag in City in
Roosendaal.
BERGEN OP ZOOM
Cinemactueel 1-2-3 - First Wives Club - De klokkenluider van Notre
Dame - Ransom - Jingle all the way - Daylight - De avonturen van Pi-
nokkio
Cinema Paradiso - Trainspotting
Roxy 1 Ransom - Matilda
Roxy 2 - Evita - De Klokkenluider van Notre Dame
BREDA
Grand-Ransom (16 j)
Mignon - Jack (a.l) - Geen lucht, geen licht, geen doorgang, geen uit
weg! (12 j)
Cinesol 1 - Meet Wally Sparks (a.l)
Cinesol 2 - Surviving Picasso (12 j) - Pinokkio (a.l)
Cinesol 3 - Portret of a lady (16 j)
Casino 1 - First Wives Club - Klokkenluider van Notre Dame
Casino 2 - Sleepers
Casino 3 - Evita
Casino 4 - Matilda - Courage under Fire
Chassé Cinema - Basquait - All Things Fair - Secrets and Lies - Bre
aking the Waves - Beautiful Thing - Priest - Novecento deel 1 - James
and the Giant Peach - Pudding Tarzan (6+)
GEERTRUIDENBERG
Centraal 1 2 - Ransom (16 j) - De Klokkenluider van de Notre Dame
(a.l) - Jack (a.l) - Jingle all the way (a.l)
GOES
Grand Theater Goes - Daylight - Naar de klote! - De Klokkenluider
van de Notre Dame
Podium't Beest - Trainspotting - Down by law
HULST
Koning van Engeland - The First wives club - Ransom - Courage un
der Fire - Evita - Jack - Daylight - Matilda - Pinokkio - De klokkenluider
van Notre Dame
MIDDELBURG
Cinema Middelburg - Chacun cherche son chat - Like grains of sand
- The Time To live, The Time To Die - Pantserkruiser Potemkin
OUDENBOSCH
Fidei et Arti - Breaking the Waves
ROOSENDAAL
City 1-2-3 - First Wives Club - De Klokkenluider van de Notre Dame -
Ransom - Chain Reaction - De avonturen van Pinokkio
Cinema Paradiso - Trainspotting
TILBURG
Heuvelpoort 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - Evita (a.l) - Courage under Fire (16 j) -
Matilda (a.l) - Daylights (12 j) - Pinokkio (a.l) - The First Wives Club (a.l)
- Long Kiss Goodnight (16 j) - The Hunchback of Notre Dame (a.l)
Cinecitta 1 - Secrets and lies
Cinecitta 2 - Breaking the Waves - Chacun Cherche Son Chat
Cinecitta 3 - Surviving Picasso - Beautiful Thing
Midi - Ransom - De Klokkenluider van de Notre Dame
Filmtheater Louis - Fatal reaction: New York - Identificazione di una
donna - Manhattan - Bad Lieutenant - Betrayel - Haifa
VLISSINGEN
Alhambra Theater - de Klokkenluider van Notre Dame - Ransom -
Mathilda - First Wives Club - Pinokkio - Evita - Jack - Glimmerman
ANTWERPEN
Metropolis
Zaal 1 -14.30 en 17.00 uur the Nutty Professor
20.00 en 22.30 uur Fled
Zaal 2 -14.30,17.00 en 20.00 uur Microcosmos
22.30 uur the Nutty Professor
Zaal 3 -14.30 en 17.00 uur De klokkenluider van Notre Dame
20.00 uur The Hunchback of the Notre Dame
22.30 uur Chain Reaction
Zaal 4 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Sleepers
Zaal 5 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Ransom
Zaai 6 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur the Long Kiss Goodnight
Zaal 7 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Courage under Fire
Zaal 8 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Ransom
Zaal 9 - 14.30, 17.00, 20.00 en 22.30 uur First Wife Club
Zaal 10 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur teh Truth about Cats and
Dogs
Zaal 11 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Jack
Zaal 12 -14.30 en 17.00 uur Dragonheart
20.00 en 22.30 uur Tin cup
Zaal 13 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The Substitute
Zaal 14 -14.30 en 17.00 uur Jingle all the way
20.00 en 22.30 uur A time to kill
Zaal 15 - 14.30,17.00.20.00 en 22.30 uur La Sicilia
Zaal 16 - 14.30, 17.00, 20.00 en 22.30 uur Mission Impossible
Zaal 17 -14.30 en 17.00 uur Hunchback of the Notre Dame
20.00 en 22.30 uur Surviving Picasso
Zaal 18 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 Alles moet weg
Zaal 19 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur ID4
Zaal 20 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Evita
Zaal 21 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Ransom
Zaal 22 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Daylight
Zaal 23 - 14.30,17.00 en 20.00 uur Matilda
22.30 uur The Glimmerman
Zaai 24 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Kingpin
Voor aanvangstijden van regionale bioscopen zie de Dagklapper op
de regionale pagina.