Idyllische jongensliefde in Londens arbeidersmileu Jackie Chan eregast op Filmfestival Rotterdam 0 0 0 0 ui 0 2 Nicole Kidman fascineert in mistige kostuumfilm A 2 149 2.69 1.94 1.49 de stem Stralend happy end in 'Beautiful Thing' IA ILM D4 Hype Vechtfilm Nederlands 'Portrait of a Lady' van Jane Campion Remia bakken en braden vloeibaar, fles 400 gram izouten pinda's am, am extra Calvé nr. 1 sauzen diverse smaken, statube a 500 ml 300 ml extra gratis 2?9 ijerse lokte worst rerpakt, ïlaan 1 43. verkocht. Hiervoor onze t DONDERDAG 23 JANUARI 1997 David Bowie als Andy Warhol in 'Basquiat' Van onze filmredactie Het 26e International Filmfes tival Rotterdam opent op woensdag 29 januari officieel met de première van Basquiat, het speelfilmdebuut van de Newyorkse kunstschilder Julian Schnabel. Vanavond is Basquiat al te zien in Chassé Cinema in Breda, om 19.30 uur. Eregast in Rotterdam is Jackie Chan, komisch acteur en karate- specialist uit veertig Hong Kong-films, terwijl vele promi nente regisseurs aanwezig zullen zijn bij de première van hun films. De nieuwe directeur van het filmfestival, de Engelsman Si mon Field, zal vanavond in Bre da aanwezig zijn om Basquiat te introduceren. Voor hem is de film het boegbeeld van het Rot terdamse festivalprogramma. „Schnabel laat al in zijn eerste film zien dat hij over een opmer kelijk talent beschikt en op een frisse, directe en inventieve ma nier het filmen beheerst," aldus Field. „In hem zien we de beel dend kunstenaar terug die niet terugschrikt voor het medium film. Net zoals destijds Andy Warhol: origineel, verrassend en bovendien nog toegankelijk ook. Die kwaliteiten zie je ook bij Basquiat". Wijlen Andy Warhol keert in de ze Amerikaanse kunstenaarsfilm terug in de gedaante van David Bowie, met witte pruik aardig lijkend op het succesvolle po- part-fenomeen. Basquiat speelt zich namelijk af in de door Andy Warhol gedomineerde Newyork- se kunst- en glamourwereld van de jaren tachtig en toont de op komst en ondergang van de Haï- tiaans-Puertoricaanse graffiti kunstenaar Jean-Michel Bas quiat. Basquiat (Jeffrey Wright) ont wikkelde zich begin jaren tach tig van een dakloze graffiti-ar tiest tot een megaster in de schil derkunst. Als protégé van Andy Scène uit 'Basquiat', de officiële openingsfilm van het Filmfestival Rotterdam, met van links naar rechts David Bowie als Andy War hol, Jeffrey Wright als de jonge kunstschilder Jean-Michel Basquiat en Dennis Hopper als kunsthandelaar. Vanavond is de film te zien in Chassé Cinema Breda. Warhol weet de donkere jongen zich in de schijnwerpers te plaatsen en wordt de hype van spraakmakend New York. Succes en rijkdom brengen ech ter geen redding voor de met zichzelf worstelende, jeugdige kunstenaar. Hij is verslaafd aan drugs en sterft in 1989 op 31-jarige leef tijd aan een overdosis. Jeffrey Wright maakt in de titel rol van Basquiat zijn debuut als filmacteur, naast sterren als Da vid Bowie, Oscar-kandidate Courtney Love, Gary Oldman, Dennis Hopper en Christopher Walken (als respectievelijk kunsthandelaar en criticus). Julian Schnabel, de regisseur van de film, maakte zelf in de ja ren tachtig fortuin met kolossa le, ruige schilderijen waarin scherven van gebruiksaarde- werk waren verwerkt. Op de openingsavond van het Filmfestival Rotterdam, ditmaal voor het eerst ook toegankelijk voor het gewone publiek, zijn in alle zeven zalen van het Pathé- theater twee avondvoorstellin gen geprogrammeerd met hoog tepunten uit de verschillende festivalprogramma's (20.30 en 23.00 uur). Vertoond worden onder meer het beklemmende La Promesse van de Belgische broers Jean-Pierre en Luc Dardenne, de Chinese komedie Signal Left, Turn Right van Huang Jianxin, de erotische thriller Guy van Michael Lind say-Hogg, het Franse platte landsdrama Y'aura-t-il de la nei- ge a Noël van Sandrine Veysset, de Afrikaanse film Macadam Tribu van José Laplaine en Hwa- Eom-Gyong van de Koreaan Jan Sun-Woo. Tijdens het festival, dat gedu rende tien dagen circa duizend filmvoorstellingen te bieden heeft, is de eregast Jackie Chan, de grootste ster van de Hong Kong-cinema en internationaal bekend door de Amerikaanse vechtfilm Rumble in the Bronx. De 42-jarige Chinees begon zijn filmcarrière als stuntman van Bruce Lee en werd ook diens op volger in talloze Oosterse vecht films, waarin hij zich steeds va ker als komediant profileerde. Chan is al een levende legende sinds hij in coma raakte na een ongeluk op de set en bijna over leed. Hij heeft een metalen plaat in zijn schedel en wordt vanwege zijn levensgevaarlijke stuntwerk door geen enkele verzekerings maatschappij gedekt. De regisseurs Steve Buscemi, Peter Greenaway, Otar Iosselia- ni, Chantal Akerman, Claire De- nis, Takeshi Kitano, Marion Hansel, Jan Svankmajer en Wer ner Schroeter behoren tot de prominentste gasten. Sex, death sacrilege is een van de vier Nederlandse speelfilms en lange documentaires die tij dens het filmfestival in première gaan. Het is een documentair portret van de controversiële Amerikaanse kunstenaar Andres Serrano, gemaakt door Brigit Hillenius en Marten Rabarts. De film volgt Serrano tijdens zijn zoektocht naar modellen en locaties en toont de totstandko ming van zijn meest recente werk dat vooral betrekking heeft op seksuele handelingen. Serra no, wiens werk tijdens het festi val is tentoongesteld in het Gro ninger Museum, zal zelf bij de première aanwezig zijn. De overige nieuwe Nederlandse films in het festival zijn de docu mentaire Toekomst is over een uur van Ramon Gieling; de speelfilm Hufters en Hofdames van Eddy Terstall en de episode film Rainbow Stories, met bij dragen van onder anderen Bar bara Hanlo en Janneque Drais- ma. Daarnaast draaien in Rot terdam achttien nieuwe, korte Nederlandse films, waaronder Ik zal je leven eren... van Cyrus Frisch. De jonge, door reality tv gefasci neerde filmmaker Frisch was met zijn videocamera aanwezig toen in december zijn buurman en leermeester, de filmjournalist Hans Saaltink, plotseling in hun gezamenlijke trappenhuis over leed. In zijn schokkende, soms hilarische film betrekt Frisch zijn eigen stunteligheid en onge mak jegens deze plotselinge dood. Het 26e International Filmfesti val Rotterdam wordt van 29 ja nuari tot en met 7 februari ge houden in Pathé Cinema, Schouwburgplein, het Venster en enkele andere locaties. De festi valkassa is in de Rotterdamse Schouwburg. Vanaf vrijdag 24 ja nuari kan ook telefonisch gere serveerd worden voor het ope ningsprogramma, tel. 010- 2331410. Door Marjan Mes Wat Jane Campion, de veelgeroemde Nieuwzeelandse regis seur van films als An Angel at my Table en The Piano, pre cies heeft bewogen om de complexe roman The Portrait of a Lady van de Amerikaan Henry James (1843-1916) te verfil men, wordt niet helemaal duidelijk uit haar filmverhaal. Onomstreden is in ieder geval de uiterlijke schoonheid van deze zorgvuldig aangeklede en gefotografeerde kostuum film. Campion moet zich speciaal aangetrokken hebben gevoeld tot de figuur van Isabel Archer, de vrijgevochten Amerikaanse uit James' roman die in 1872 op het Britse landgoed van haar bejaarde oom Touchett komt wonen en een gekooide vrouw is in een wereld vol strenge conventies. De mooie, slimme en eigenzinnige Isabel (Nicole Kidman) wordt omringd door aanbidders, maar wijst hun hu welijksaanzoeken af, omdat ze eerst het leven en zijn valkuilen beter wil leren kennen. De schatrijke Warburton (Richard E. Grant), haar sympathieke maar ziekelijke neef Touchett (Martin Donovan) en een sta pelverliefde Amerikaan draaien vergeefs om haar heen. Wanneer haar oom Touchett is overleden, erft Isabel een for tuin waarmee zij, zoals een meisje uit de betere kringen be taamt, naar Italië reist. In Flo rence ontmoet zij de intrige rende, ogenschijnlijk onafhan kelijke Madame Merle (Barba ra Hershey), die haar kennis 'aat maken met de arrogante Amerikaanse weduwnaar Gil bert Osmond (John Malkovich), een cynische, kille kunstverza melaar, die geen enkele vrouw goed genoeg vindt. Wat Isabel doet besluiten om juist met de- ze onaangename man te trou wen, blijft raadelachtig. Cam pion slaat drie jaar over uit de ze episode en keert terug naar Rome waar het echtpaar, dank zij het fortuin van Isabel, in middels in luxe en weelde een oud palazzo bewoont. Er wordt een duivels complot gesugge reerd tussen Osmond en Mada me Merle, die niet alleen zijn minnares maar ook de moeder van zijn buitenechtelijke doch ter Pansy blijkt te zijn, wat Isa bel niet heeft geweten. Isabel is doodongelukkig met haar des potische echtgenoot, die haar vergeefs dwingt ervoor te zor gen dat dochter Pansy trouwt met de rijke Warburton. Wan neer neef Touchett in Engeland aan tbc dreigt te sterven, gaat Isabel tegen de zin van haar man terug naar Engeland, om te ontdekken dat zij haar neef bemint. Portrait of a Lady onderwerpt de kijker voortdurend aan wei nig invoelbare ontwikkelingen in haar sombere verhaal. Het probleem was kennelijk de complexe 19e eeuwse roman van Henry James waaruit de regisseuse slechts een greep kon doen, waardoor de relaties tussen de personages en hun motieven enigszins in mist ge huld blijven. Fijnzinnig en bij zonder zijn niettemin de enor me close-ups van het gezicht van Nicole Kidman, die de ge kwelde titelheldin prachtig speelt. 'Portrait of a Lady' van Jane Campion draait in Cinésol 3 in Breda. Door Marjan Mes Wat aanvankelijk het zoveel ste sociale drama in een nood lijdend Engels arbeidersmilieu lijkt te worden, draait in de kleurrijk aangeklede film Beautyful Thing uit op een aanstekelijke slotscène, waar in de twee homoseksuele hoofdpersonen midden op straat innig dansen, niet on welwillend gadegeslagen door de hele buurt, hoewel die wei nig op heeft met homogedoe. De Engelse toneelregisseuse Hettie Macdonald (die er haar filmdebuut mee maakte) was tij dens een bliksembezoek aan Amsterdam duidelijk over haar boodschap: „Jonge mensen moe ten naar deze film en ze moeten begrijpen dat er hoop is. Ouders moeten hem zien en hun kinde ren steunen." Macdonald heeft haar filmver haal (gebaseerd op het gelijkna mige toneelstuk dat ze eerder re gisseerde) met opzet opgefleurd met vrolijke kleding, felgekleur de interieurs en leuke muziek. Daardoor kon het ondanks de rauwe trekjes toch amusement blijven. En dat was een welbe wust doel, want met alleen maar treurnis werk je volgens de film maakster niet mee aan homo-ac ceptatie. De tieners Jamie en Ste zijn buurjongens in een gehorig flat gebouw in Zuid-Londen waar burenruzies- en roddels rond- gonzen op de galerij. Allebei le ven ze in een gebroken gezin waarin het niet bepaald zacht zinnig toe gaat. Jamies felle moeder Sandra, gehard door te genslagen, heeft een grote bek en losse handen, maar als het er op Linda Henry (rechts) als de solidaire moeder van de homoseksuele tiener Jamie in de slotscène van 'Beautiful Thing'. fotocinemien aan komt ook een warm hart. Als haar gevoelige buurjongen Ste(ven) weer eens door zijn ge welddadige vader en broer is mishandeld, mag hij bij Jamie komen logeren. Jamie ontdekt tijdens die logeerpartijen dat hij Ste aantrekkelijk vindt. Hij richt zijn latent homoseksue le gevoelens op zijn passieve buurjongen, die als de dood is dat zijn vader en broer het zul len ontdekken. Ste is voor de naar jongens hunkerende Jamie een beautiful thing, een 'lekker stuk' en hij slaagt erin om de on zekere Ste te verleiden. De muren hebben oren. Het aan de xtc verslaafde, malle zwarte buurmeisje dat zich inbeeldt dat ze Mama Cass is, is een kletstan- te, die haar buurjongens graag pest. Als Jamies moeder merkt dat haar zoon en haar buurjongen een homobar bezoeken, is ze eerst furieus, maar even later ruimhartig genoeg om haar zoon diens voorkeur te gunnen. In de opwekkende slotscène voegt moeder Sandra zich met haar zwarte buurmeisje in de ar men bij de twee innig verstren gelde, dansende jongens om de omstanders te laten zien dat er niks mis is met homoliefde. Het is een charmante, geidealiseerde fantasiescène bij heerlijke mu ziek, aan het slot van een film die vooral sterk is door de rake, geestige portrettering van de be woners van het flatgebouw. De liefdesrelatie zelf blijft daar bij vergeleken toch enigszins on derbelicht en conventioneel. Maar de rollen zijn sterk bezet en worden hartverwarmend ge speeld. Bijzonder overtuigend is Linda Henry als de snel geagi teerde moeder Sandra. I 'Beautiful Thing' van Hettie Mac donald draait in Chassé Cinema in Breda. Ui 0 0 0 4 De dikke komediant Rodney Dangerfield speelt in Meet Wally Sparks van Peter Baldwin de presentator van een tv-talk-show die door zijn baas (Burt Reynolds) dreigt te worden ontslagen omdat de kijkcijfers zakken. Jerry Springer komt ook nog opdraven in deze flau we klucht, waarin het barst van de melige toespelingen op seks. (Ciné sol 1 in Breda) In de Zweedse speelfilm All things fair van Bo Widerberg krijgt een 15-jarige scholier een verhouding met een ongelukkig getrouwde le rares. De begripvolle echtgenoot ontfermt zich, vreemd genoeg, over de jongen, die daarop zijn passie voor de vernederde lerares verliest. De klassiek verfilmde geschiedenis speelt zich af tegen de achter grond van het oorlogsjaar 1943 in Malmö. Met een prachtige hoofd rol van de jonge Johan Widerberg. Een aantal indringende scènes ver hult niet de tekortkomingen van deze sfeervolle film, die werd be kroond met een Zilveren Beer in Berlijn. (Chassé Cinema in Breda) Adembenemend mooi om te zien, aangrijpend en nog geestig ook is Secret and Lies van Mike Leigh, waarin geheimen en leugens het le ven van een Engelse arbeidersfamilie verstikken. De volksvrouw Cynt hia is diep ongelukkig totdat zij, volslagen onverwacht, geconfron teerd wordt met eem inmiddels volwassen dochter. Bekroond met de Gouden Palm in Cannes. (Chassé Cinema in Breda) Gay Cinema Breda draait zondagmiddag in Chassé Cinema Breda de Engelse succesfilm Priest van Antonia Bird. Een boeiende smartlap over een conservatieve priester die vanwege een homoseksuele rela tie in conflict komt met de kerk en bovendien worstelt met een biechtgeheim. Het succesvolle, felrealistische maar ook mystieke Deense liefdesdra ma Breaking the Waves van Lars von Trier draait behalve in Chassé Cinema in Breda ook vanavond in cultureel centrum Fideï et Arti in Oudenbosch. Novecento van Bernardo Bertolucci uit 1976 (deel 1) is de maandag avond-klassieker op 27 januari. Een van de allermooiste Italiaanse films over het boerenleven aan het begin van de eêuw, de linkse strijd tegen het grootgrondbezit en de opkomst van het fascisme. Met prachtrollen van o.a. Robert de Niro, Gérard Depardieu, Burt Lancas ter en Donald Sutherland. Deel 2 wordt op 3 februari vertoond. Filmclub Paradiso vertoont Trainspotting, de grimmige, cynische film van de Schot Danny Boyle; over het weerzinwekkend nihilistische le ven van vier jeugdige junks in Edinburgh. Hun druggebruik krijgt een uiterst zintuiglijke en filmisch creatieve uitbeelding. Op maandag en dinsdag in Cinemactueel in Bergen op Zoom, woensdag in City in Roosendaal. BERGEN OP ZOOM Cinemactueel 1-2-3 - First Wives Club - De klokkenluider van Notre Dame - Ransom - Jingle all the way - Daylight - De avonturen van Pi- nokkio Cinema Paradiso - Trainspotting Roxy 1 Ransom - Matilda Roxy 2 - Evita - De Klokkenluider van Notre Dame BREDA Grand-Ransom (16 j) Mignon - Jack (a.l) - Geen lucht, geen licht, geen doorgang, geen uit weg! (12 j) Cinesol 1 - Meet Wally Sparks (a.l) Cinesol 2 - Surviving Picasso (12 j) - Pinokkio (a.l) Cinesol 3 - Portret of a lady (16 j) Casino 1 - First Wives Club - Klokkenluider van Notre Dame Casino 2 - Sleepers Casino 3 - Evita Casino 4 - Matilda - Courage under Fire Chassé Cinema - Basquait - All Things Fair - Secrets and Lies - Bre aking the Waves - Beautiful Thing - Priest - Novecento deel 1 - James and the Giant Peach - Pudding Tarzan (6+) GEERTRUIDENBERG Centraal 1 2 - Ransom (16 j) - De Klokkenluider van de Notre Dame (a.l) - Jack (a.l) - Jingle all the way (a.l) GOES Grand Theater Goes - Daylight - Naar de klote! - De Klokkenluider van de Notre Dame Podium't Beest - Trainspotting - Down by law HULST Koning van Engeland - The First wives club - Ransom - Courage un der Fire - Evita - Jack - Daylight - Matilda - Pinokkio - De klokkenluider van Notre Dame MIDDELBURG Cinema Middelburg - Chacun cherche son chat - Like grains of sand - The Time To live, The Time To Die - Pantserkruiser Potemkin OUDENBOSCH Fidei et Arti - Breaking the Waves ROOSENDAAL City 1-2-3 - First Wives Club - De Klokkenluider van de Notre Dame - Ransom - Chain Reaction - De avonturen van Pinokkio Cinema Paradiso - Trainspotting TILBURG Heuvelpoort 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - Evita (a.l) - Courage under Fire (16 j) - Matilda (a.l) - Daylights (12 j) - Pinokkio (a.l) - The First Wives Club (a.l) - Long Kiss Goodnight (16 j) - The Hunchback of Notre Dame (a.l) Cinecitta 1 - Secrets and lies Cinecitta 2 - Breaking the Waves - Chacun Cherche Son Chat Cinecitta 3 - Surviving Picasso - Beautiful Thing Midi - Ransom - De Klokkenluider van de Notre Dame Filmtheater Louis - Fatal reaction: New York - Identificazione di una donna - Manhattan - Bad Lieutenant - Betrayel - Haifa VLISSINGEN Alhambra Theater - de Klokkenluider van Notre Dame - Ransom - Mathilda - First Wives Club - Pinokkio - Evita - Jack - Glimmerman ANTWERPEN Metropolis Zaal 1 -14.30 en 17.00 uur the Nutty Professor 20.00 en 22.30 uur Fled Zaal 2 -14.30,17.00 en 20.00 uur Microcosmos 22.30 uur the Nutty Professor Zaal 3 -14.30 en 17.00 uur De klokkenluider van Notre Dame 20.00 uur The Hunchback of the Notre Dame 22.30 uur Chain Reaction Zaal 4 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Sleepers Zaal 5 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Ransom Zaai 6 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur the Long Kiss Goodnight Zaal 7 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Courage under Fire Zaal 8 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Ransom Zaal 9 - 14.30, 17.00, 20.00 en 22.30 uur First Wife Club Zaal 10 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur teh Truth about Cats and Dogs Zaal 11 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Jack Zaal 12 -14.30 en 17.00 uur Dragonheart 20.00 en 22.30 uur Tin cup Zaal 13 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The Substitute Zaal 14 -14.30 en 17.00 uur Jingle all the way 20.00 en 22.30 uur A time to kill Zaal 15 - 14.30,17.00.20.00 en 22.30 uur La Sicilia Zaal 16 - 14.30, 17.00, 20.00 en 22.30 uur Mission Impossible Zaal 17 -14.30 en 17.00 uur Hunchback of the Notre Dame 20.00 en 22.30 uur Surviving Picasso Zaal 18 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 Alles moet weg Zaal 19 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur ID4 Zaal 20 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Evita Zaal 21 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Ransom Zaal 22 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Daylight Zaal 23 - 14.30,17.00 en 20.00 uur Matilda 22.30 uur The Glimmerman Zaai 24 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Kingpin Voor aanvangstijden van regionale bioscopen zie de Dagklapper op de regionale pagina.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 17