'Be De Nieuw Amsterdam onderweg in de trein Ivo van Hove wordt artistiek leider van Holland Festival ui I h -r(' Drun jazzclu Smart in een wel erg extreme vorm Frieda Pittoors imponeert in 'Trojaanse Vrouwen' DE STEM H E DONDERDAG 23 JANUAR11997 D2 pflSTEM goor Ann Bouwma pit zijn tropenda^ nelt de artiest, die zilvergrijze BMW aanrijden. Alleen, j,et stuur, zonder 1 pat is hier in Ned iet nodig. Ik heb w meegemaakt, dat n wilden zoenen en d hard aan mijn haa dat de plukken in he gen. Maar dat zijn ui jen nuchtere, relative| gaar soms blijft het F bij plukken haar, maa artiest ferm in zijn pen. „Dat is ook ei beurd, ja. Maar dat wd je mijn eigen schuld, bet publiek sprong. 1 ze toch even voelen hl cjes in elkaar zat. Dod van boven de dertig, wacht je dat eigenlijk 1 heb het op een lopen was nodig ook." Dit zijn herinneringen! gekte moet nog beg' zijn nieuwe album De| heeft Marco Borsato e ketend, waarvan de on welijks is te overzien. cd zelfs maar in de werd hij al 160.000 kei Meteen de eerste dag vl was hij goed voor drie I na (300.000 exemplar! mee is Borsato zelfs recti Michael Jackson rigoif bijgestreefd, wiens HIS jaar in een eerste ofl 160.000 meteen de uitvloog. De tournee begint mol in De Dullaert in Hulst optredens waren ver vaj uitverkocht. Er kwan concerten bij in Ahoy, I binnen een uur geen kal te krijgen was. Een de geboekt. Waar is het ein' „Het gaat een eigen level zegt de zanger, die tussd re repetities voor de tournee amper tijd voo heeft. In winters will maakt hij echter de or) indruk van een pre even een uurtje gaat gcj alle jachtigheid rond is niks te merken. „Ik zit het af en toe bes^ te bekijken als lijdend 1 Het i^L'toch onvoorstellj veertig platenzaken open willen zijn om joud verkopen? Dat is uniek het fantastisch om deel 1 ken van die gekte." Onzeker Marco Borsato (30) is inl geboren. Zijn moeder i| landse, zijn vader Italia! 'Ik voel me absoluut geen wonderboy' Door Peter van Vlerken Ivo van Hove zegt zich absoluut niet de 'wonderboy' te voelen waarvoor hij nu vanwege zijn be noeming tot artistiek leider van het Holland Festival wordt ge houden. „Ik ben wat dat betreft een echte Vlaming die met beide benen op de grond blijft. Als ik volgende week begin met de voor bereidingen voor De Onbeminden, mijn nieuwe stuk bij Het Zuidelijk Toneel, dan is dat weer nieuw, spannend en onzeker. Druk bo vendien. Ik heb geen tijd om mee te vliegen op dat soort ijdele ge voelens." Niettemin heeft Van Hove, pas 37, zich nadrukkelijk gemanifesteerd als een van de grootste en boeiendste theatermakers in Ne derland. In de zes jaar dat hij in Eindhoven werkzaam is als artis tiek èn zakelijk directeur, heeft hij Het Zuidelijk Toneel om weten te vormen van een tamelijk onbete kende toneelvoorziening tot een vast en hecht gezelschap dat qua artistiek belang niet onderdoet voor bijvoorbeeld de veel rijkelij ker gesubsidieerde Toneelgroep Amsterdam. Met zijn keuze voor en heftige invulling van relatief minder bekende stukken wist hij Het Zuidelijk Toneel niet alleen een eigen gezicht te geven, hij wist Het bestuur van het Holland Festival heeft Ivo van Hove, direc teur bij Het Zuidelijk Toneel in Eindhoven, benoemd tot festival leider. Van Hove volgt de huidige directeur Jan van Vlijmen op, die per 1 oktober zijn functie neerlegt. Van Hove kan beide functies combineren. Hij gaat een door het bestuur van het Hol land Festival verlang de verandering door voeren. Als festival leider wordt hij ver antwoordelijk voor de theaterprogramme ring die in de nieuwe opzet de 'ruggegraat' van het festival moet worden. er tevens een groot aantal toneel bezoekers mee te bereiken. De Tramlijn die verlangen heet be leefde reprise op reprise en mag gelden als zijn grootste publieks trekker. Met Rijkemanshuis, ook al een drukbezochte produktie, sleepte hij de Gouden Gids Pu blieksprijs in de wacht. Caligula, een door vormgeving en videoge- bruik artistiek waagstuk, werd vorig jaar bekroond met de Grote Theaterfestivalprijs. In september gaat Van Hove een gastregie doen van Rijkemanshuis in New York bij de Theatre Work shop. Hij zegt de drukte door de combinatie van functies en bezig heden aan te kunnen. „Het Zuide lijk Toneel zal absoluut niet lijden onder mijn aanstelling bij het HoHand Festival. Hij benadrukt dat hij festivalleider wordt en en kel verantwoordelijk voor de ar tistieke invulling. Met de zakelij ke afwikkeling heb ik, in tegen stelling tot mijn functie bij Het Zuidelijk Toneel, niets van doen. Daar komen andere mensen voor." Al eerder stond vast dat Van Hove bij het Holland Festival een co productie gaat regisseren met Het Zuidelijk Toneel. Dat wordt Kop pen, naar de film Faces van John Cassavetes. De positie van de leider van Het Holland Festival is in het verleden gevoelig gebleken, vanwege dis cussies rondom de programme ring. Bij Van Hove zal dat niet an ders worden, maar hij zegt er rus tig onder te blijven. „Het is mijn job om keuzes te maken en die staan altijd ter discussie. Dat is ei gen aan het vak." Al eerder is in de gelederen van het Holland Festival besloten dat in de toekomst meer de nadruk zal liggen op theater. Vandaar ook de keuze voor Van Hove. In Jiet verle den zijn het steeds muziek en dans geweest die de boventoon Voer den. Mede daarom vindt Van Ho ve het een interessante uitdaging. „Anders had ik het niet gedaan." Voor de programmering van mu ziek en dans zal Van Hove terzijde worden gestaan door adviseurs. Uitvoerige artistieke beleidsplan- Het Zuidelijk Toneel speelt 'Trojaanse Vrouwen' van Euripides. Regie: Johan Si mons. Dramaturgie: Tom Blokdijk. Muziek: Astrid Serierse en Peter Meuris. Spel: Frie da Pittoors, Elsie de Brauw, Chris Ntetvelt, Camilla Siegertsz, Peter Paul Muller, Astrid Serierse (koor) en Peter Meuris (slagwerk). Gezien: première in Stadsschouwburg Eindhoven. Op 29 januari in De Kring Roosendaal, 30 januari Theater a/d Parade Den Bosch, 31 januari en 1 maart Chassé Theater Breda en 27 februari Schouwburg Tilburg. Door Ton Verbeeten Echtgenoot en kinderen, huis en haard, alles hebben de adelijke vrouwen van Troje verloren. Het is de ochtend na de val van de stad die de Grieken tien jaar hebben belegerd en die zij alleen dankzij de list met het houten paard konden ver overen. Poseidon, de god die met Apollo de muren van Troje bouwde, en Pallas Athene, de godin die op de hand van de Grieken was, gooien het op een akkoord je. Ze zullen de ondankbare Grieken het leven eens zuur gaan maken. In deze proloog laat Euripides weten dat er na deze oorlog een nieuwe komt en dat de zegevierende Grieken - in zijn geval waren dat zo'n 2500 jaar geleden de bur gers van Athene - de volgende keer wel eens slachtoffer zouden kunnen worden. Op het immense speelvlak, dat de kilte uitstraalt van een wachtruimte op een internationaal vliegveld, ligt terzijde een dood paard. Zijn poten steken stijf in de leegte. Plexiglas vitrines, links op het to neel, zijn vrijwel leeg. In een ervan ligt onderin een gedroogd hoofdje, in een an der de gehavende tors van een held. Twee symbolen van oorlogsbuit. In deze desolate omgeving slaakt Hekabe (Frieda Pittoors), de koningin van Troje, weduwe van Priamos en moeder van de gesneuvelde Hector en zijn broers, de eerste kreten van haar eindeloze klaag zangen. Ze ligt op en kruipt over de grond en geeft zich over aan haar ver driet. Haar stem schiet uit, de klanken vallen uit het zware metrum. Maar, zij herneemt zich. Terwijl het koor, vertolkt door de in fel rood geklede Astrid Serier se, wier hoofd aan een zijde als een grote brandwond geschminkt is, haar om haar lot beklaagt, keert iets van haar trots in haar houding terug. Wat heeft zij die al les verloren heeft en als slavin van nota bene de ergste van allen Odysseus naar Griekenland zal worden verscheept nog te doen in haar leven? Het antwoord daarop geven de jonge vrouwen die een voor een bij haar langs komen. Haar dochter Kassandra (Elsie de Brauw), de zieneres en de maagdelijke priesteres van Apollo. Legeraanvoerder Agamemnon is voor haar gevallen en zal haar huwen. Zij beklaagt zich op hoge toon. Haar moeder hoort haar aan en sa men zinnen ze op iets als wraak. Even moederlijk, ook al weet ook zij geen antwoord op de vraag welke zin het leven voor haar nog heeft, steunt ze haar schoondochter Andromache (Chris Niet- velt). Zij zal de seksslavin van Neoptole- mos worden, de zoon van Achilles die haar man Hektor doodde. Bovendien be sluit deze Neoptolemos ook nog eens dat haar en Hektors zoontje Astyanax van de stadsmuren zal worden gegooid voor de stad in brand gestoken wordt. De goden hebben zich volstrekt van deze vrouwen afgewend. Smart stapelt zich op smart. En dan komt Helena (Camilla Siegertsz), die zij tegen wil en dank als schoondoch ter heeft moeten erkennen en wier geil heid de oorzaak van alle ellende is, ook nog eens langs. Haar Griekse echtgenoot Menelaos heeft besloten dat zij als de verslagen adelijke vrouwen van Troje behandeld moet worden en in Sparta te ruggekeerd zal moeten sterven. Als een kind bepleit ze op jankende toon haar onschuld, buitengewoon venijnig haalt Hekabe haar onderuit. Even schemert er iets als gerechtigheid. Maar dat weegt in geen enkel opzicht op tegen het verdriet dat Hekabe nog wacht. Zij zal haar kleinkind de laatste eer moeten bewijzen. Dat leidt tot een Astrid Seriese in 'Trojaanse vrouwen' eerder verbazingwekkende dan deernis wekkende slotscène. We moeten ervan uitgaan, dat de smart Hekabe zo in de greep heeft, dat ze zich geheel verliest in haar verdriet. Balkend als een ezelin, snuffelend als een hond kruipt ze in cir kels rond het lijkje. Dat is een extreme vorm, die je maar moeilijk mee kunt voe len. Aangrijpend is het leed en het uitzichtlo ze lot van de vrouwen van Troje zeker. De teksten die ons dat laten weten, zijn voortreffelijk vertaald door Herman AÏ- tena, die ook Fenicische vrouwen van Q 2 AMSTERDAM The Rocky Horror Show - rock-musical - Café Carré (di 28 jan t/m y UI h UI Ivo van Hove: „Het Zuidelijk Toneel zal absoluut niet lijden onder mijn aanstelling." foto kees martens nen over het Holland Festival zijn van hem niet te verwachten. „Je kunt beleidsplannen maken van hier tot Tokio, maar het zal in de praktijk blijken hoe het program- mma evolueert." foto deen van meer Euripides voor Johan Simons vertaalde. De voorstelling is minder aangrijpend. De vreemde spreekwijze leidt af, hoezeer het hele scala van mogelijkheden van de stemmen van de verschillende vrouwen ook worden uitgebuit. Persoonlijk heb ik nog een bezwaar te gen deze voorstelling. Dat voortdurende gekruip over de grond is een wel erg een voudige manier om tragisch te wezen. Het lijkt wel of Dora van der Groen bij regisseur Johan Simons is langs geweest. Maar Frieda Pittoors imponeert. Dat wel. ANTWERPEN Kunst - van Yasmina Reza - door Nieuw Ensemble Raamtheatw Klein Raamtheater - wo t/m za - 20.00 uur (tot 23 feb) Nathan de Wijze - van Lessing - door KNS - Bourlaschouwburo - m r uur-zo 15.00 uur (t/m 25 jan) 'y Met de deur in huis - van Ruud de Ridder - door Echt Antwaar Teater - Echte Antwepse Schouwburg - vr 20.15 uur, za 18.30 en v S uur en zo 15.00 uur (24 t/m 26 jan) Rats - cabaretspektakel - dagelijkse aanpassing aan actualiteit- Zwarte Comedie - do t/m za 21.00 uur - zo 15.00 uur (tot 1 feb) De vrouw van het Zand - van Kobo Abe - door TIL - Het Klokhui, do t/m za 20.00 uur en zo 15.00 uur (tot 10 feb) Les commentaires d'Habacuc - choreografie van Josef Nadj Centre Choreographique d'Orleans - Rode zaal Singel - 20.00 uuïl» en za) Parijs in de 20ste eeuw - van Rieks Swarte, naar Jules Verne- don De Toneelschuur - Monty - 20.30 uur (do t/m za) Kafka klets - met Kamagurka alias Kafka - Arenbergschouwbum 20.15 uur (doen vr) 3 One man Show - door Toon Hermans - met 'De gekheid van het eer. ste uur en de liedjes van het tweede uur' - Arenbergschouwbum 20.15 uur (di en wo) 3 BREDA Groot Bredase Revue - Da's Breda 9 met 'Pompen of Verzuipen' Chassé Theater - 20.00 uur (t/m za 25 jan) Cabaret - 'Bandkaai' - door Waardenberg de Jong - Chassé Theater - 20.30 uur (vr en za) DEN BOSCH De Stille Kracht - toneel met o.a. Peter Tuinman en Linda van Dyck Theater aan de Parade - Parade 23 - voorbespreking om 19.00 uur 20.00 uur (vr en za) EINDHOVEN De Stille Kracht - toneel met o.a. Peter Tuinman en Linda van Dyck Stadsschouwburg - 20.15 uur (di en wo) GENT Zand - naar Kobe Abe - door De Tijd - Theaterzaal de Vooruit-20,0( uur (do t/m za) DONDERDAG BERGEN OP ZOOM Jeans VI - 'A Happening' - theatershow - Stadsschouwburg de Maaqd -20.15 uur BREDA Optisch Bedrog - door Titus Tiel Groenestege Han Römer - C Theater - 20.45 uur ETTEN LEUR Niet uit het raam (NUHR) - met 'Afgeragd' - De Nobelaer-AnnaV Berchemlaan2-20.15uur EINDHOVEN Nederlands Dans Theater 2 - Dynamische dans - inleiding dooi Vet, Bergman om 19.15 uur - Stadsschouwburg - 20.15 uur OOSTERHOUT Malpertuis Theaterkollektief - met 'Uit liefde voor Marie Salat' door het Westvlaams Theaterkollektief - De Bussel - 20.15 uur VRIJDAG BRUGGE Regina Mater - hedendaagse dans - door Compania Vicente Saez Stadsschouwburg - 20.00 uur DEN BOSCH Denk, Jürgens en Boll - met Der Lauf der Dinge - humoristische te i.k.v. Serie Nieuwe Theatermakers - Theater Bis - 20.30 uur ROOSENDAAL De Dulle Roeckers - Chickentales - cabaret - door Vlaams-Nederland se duo - Ingrid Dullens en Hilde de Roeck - Schouwburg de K 20.15 uur ZATERDAG BREDA Mensenlandschappen - werk van de Turkse dichter Hikmet op to neel - door De Nieuw Amsterdam - Chassé Theater - 20.45 uur ROOSENDAAL Priense Swaree - carnavaleske revue met Roosendaalse persoonlijk heden - Schouwburg de Kring -14.30 en 20.11 uur TERNEUZEN Introdans - dans en barok-muziek - Zuidlandtheater - Zuidlandstraat 111 -20.00 uur ZONDAG BERGEN OP ZOOM De Gelaarsde Kat - familievoorstelling (6+) - door Jeugdtheater He! Appeltje uit Antwerpen - Stadsschouwburg de Maagd - Grote Markt 32 - 14.30 uur BREDA Oliver Twist - door Introdans - familievoorstelling (6+) - Chassé Thea ter-15.00 uur DINSDAG BRUGGE De Notenkraker - ballet - door Kon. Ballet van Vlaanderen - op mu ziek van Tsjaikovski - Stadsschouwburg - 20.00 uur DEN BOSCH O Vertigo Danse - The Beast Within - Theater aan de Parade - 20.M uur EINDHOVEN La Musica II - door Toneelgroep De Appel - Globetheater - 20.30 uur GENT Kafka Kletst - met Kamagurka alias Kafka - Theaterzaal de Vooruit- 20.00 uur TERNEUZEN De Kersentuin - toneel door Theater Antigone - Zuidlandtheater 20.00 uur WOENSDAG BREDA Dans - door Regina Mater Vicente Saez - Chassé Theater - 20.30 uur Lof der Zotheid - door Johannes Kemkens - toneel - Chassé TWe 20.45 uur DEN BOSCH Lang Leve de Opera! - door Jasperina de Jong Lieuwe Visset Theater aan de Parade - 20.00 uur OOSTERHOUT De Bloeiende Maagden - met 'De Muts' - Nederlands cabaret- Bussel-20.15 uur ROOSENDAAL Het Zuidelijk Toneel - 'Trojaanse Vrouwen' - van Euripides - Schouw burg de Kring - 20.15 uur Slagwerk-legende Jim lazzclub Porgy en Be inteert aanstaande z; weer een aantal van d beste talenten uit Eut Amerika. °P het podium aan de straat in Terneuzen spc sextet, samengesteld uit öanse, Italiaanse, Belgi: A-Witserse jazzmusici. concert is het eerste jubileumjaar: Porgy en B< in 1997 zijn 40-jarig besta ^treden van zaterdag do aan de reputatie die de cli Sren heeft opgebouwd, ,„V*eest spraakmakende 1 eJ; Bert Joris/Roman r Sextet is ongetwijf r^mer, Jimmy Cobb. hb deel uit v van Miles Davis, '«der schitterden John Cc t-ann°nbai1 Adderly, Bill Paul Chambers, aJaar geleden was Bill P„„UWens °°h al te beluist en Bess, toen in het „S Nat Adderly. De Terne is voor veel rondre Scène uit de voorstelling 'Mensenlandschappen' van De Nieuw Amsterdam. Van onze kunstredactie In de trein van Istanbul naar An kara vertellen reizigers elkaar verhalen. Vier van hen zien eruit als keurige lieden in regenjas. Maar de drie mannen blijken met hun polsen aan elkaar vast te zit ten, want het zijn gevangen. De vrouw in hun gezelschap zit vrij. De trein zit ook nog vol andere, kleurrijker passagiers, die in de voorstelling Mensenlandschappen van de multi-culturele theater groep De Nieuw Amsterdam eveneens onder de loep worden genomen. De voorstelling is gebaseerd op het gelijknamige dichterlijk epos van Nazim Hikmet (1902-1963), naar verluidt de meest invloedrij ke Turkse dichter. In 1925 werd hij wegens staatsgevaarlijke acti viteiten veroordeeld tot vijftien jaar gevangenisstraf en vlucht foto dna naar Moskou. Bij zijn terugkeer in Turkije wordt hij verschillende malen gearresteerd en uiteindelijk veroordeeld tot twintig jaar. In de gevangenis van Bursa begint hij te schrijven aan wat zijn be langrijkste werk zou worden, Mensenlandschappen, een dikke bundel vol prachtige poëzie. Tij dens zijn gevangenschap hoort Hikmet over de inval van nazi- Duitsland in de Sovjet-Unie en verwerkt de geschiedenis van de Duitse opmars naar Moskou ook in zijn gedichten. In Turkije werd zijn werk in het geheim gepubli ceerd en gelezen. Als hij tijdens een amnestie in 1950 wordt vrijge laten, vertrekt hij naar Moskou waar hij in 1963 overlijdt. De Nieuw Amsterdam laat onder regie van Carl Ridders in losse scènes een stoet van mensen nogal luidruchtig voorbijtrekken. Aller lei verschillende mensen die soms lijden onder de oorlog, gespeeld door allochtone acteurs, die soms minder goed Nederlands spreken. De vier gevangen raken gaande weg wat uit het oog door al die typeringen. Enkele scènes zijn ontroerend of humoristisch, zoals tussen twee treinconducteurs en een monoloog van een vrouw over een vastgelo pen leven. Een climax ontbreekt in het verhaal en ook Hikmets poëzie raakt wat verloren in deze kleurrijke 'parade' van DNA, het Amsterdamse gezelschap dat na de dood van Rufus Collins onder leiding staat van Alida Neslo. 'Minderhedentoneel' wordt het wel genoemd, maar daar werd Collins altijd woedend over. 'Mensenlandschappen' van Nazim Hikmet door De Nieuw Amster dam is op zaterdag 25 januari in het Chassé Theater in Breda, vrij dag 31 januari in Stadsschouw burg Tilburg. I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 14