)E STEM Mezzosopraan Jard van Nes na operatie weer volop aan het werk 6.98 w3.49 14.99 th D1 >r zelf nog een zakje mheen doet. Misschien vindt iet allemaal wat veel spas voor zo'n sim- truikje. ^aar dan moet u wel ken dat er aan onze i extra veel van die itten, die extra veel n daarom ook snel hebben daar zelfs iale rassen voor ge- dat we weten dat u s toch het lekkerste broccoli vindt. Daarom ook rij en we ze meteen na het afsnijden dage lijks helemaal van Campo Cartagena (aan de Spaanse oostkust) linea climate controlled) inkel. maar eens in zo'n rauw roosje. Blan- de hele kroon beet- m kokend water met een sausje, balletjes is met een dressing de broccoli niet alleen mines vasthoudt. En C per 100 gram. ef climate control) nter. o 8.95 De artikelen In deze advertentie kunt u In alle AH winkels kppea behalve de artikelen waar kleine cijfertjes DIJ staan. Die artikelen kunt u alleen kopen in AH winkels waar een van die cijfertjes op de deur staat. Reclame prijzen gelden t/m a januari as. 'Zolang de voorraad strekt. kken a 300 ui, Df ak 1699" Stress Winterreise Uitdaging Mes en vork Betrouwbaar IVI u IC R I IVI KUN BOEKE Grote Gids DONDERDAG 23 JANUARI 1997 AH Servicelijn: O r\t- 800-0305. 'oor de kat, bero 3 Go, ït 2 Bonus Miles. cd 'Je moet meer bieden dan een mooi geluid' Een jaar lang sleepte ze zich onder toenemende pijn uar de concertzalen om, alsof er niets aan de hand jas, recitals te geven. Toen ging het niet meer. In [pril vorig jaar liet ze een specialist naar haar rug lijken. Ze bleek een permanente ontsteking te heb- veroorzaakt door een tot op de draad versleten ussenwervelschijf. In juli lag ze op de operatietafel. Een stuk eigen bot vervangt het versleten onderdeel, u november startte ze haar comeback in het formule i-circuit van internationale topzangers, met een mas terclass in de kleine zaal van het Concertgebouw. De mezzosopraan Jard van Nes is dolblij dat ze weer kan iptreden. „Want zingen is een ongelooflijk groot on- ierdeel van wie ik ben." tor IvoPostma 1 had Mattheus in München. Die eerste aria, Buss und Reu «t nog best. Dat is aan het be- jn. Maar dan zit je vervolgens tóe kwartier stil voordat het tiet komt met de sopraan. En ten wist ik dus niet hoe ik op noest staan, en wel op een ma- dat het publiek het niet zou ren zien, want daar ben je kook nog mee bezig. Dus ik begon een poos van tevoren naar ierand van mijn stoel te sehui- dan heel voorzichtig op te staan. Dat was niet gemakke lijk." tor het tuinraam van een fraaie in Oosterbeek valt het licht ran een heldere januarimiddag. lan de huiskamertafel gaat Jard Nes, die hier met haar man a twee bijna volwassen zonen it, een enkele keer behoed- i verzitten, terwijl ze laco- en relativerend vertelt over laar rug. En over een lawine van ■uwe concerten. „Ik ben niet die 's ochtends op- in ik weet niet wat zegt ze. „Ik heb t dat niet soepel is. geen natuurstem. Hij is «tót gebouwd. Alleen als-ie een maal draait is het net een diesel motor. Dan houdt-ie ook niet meer op, zal ik maar zeggen. Toen ik die pijn kreeg, kon ik het niet meer opbrengen zo'n lange op warmingstijd te nemen, want dan ras ik al kapot voordat ik uitein delijk het podium op moest. io april vorig jaar zag ze zich ge noodzaakt naar de dokter te De orthopedisch chirurg s na veel wikken en wegen te opereren. Ze nam het zie kenhuis met de kortste wachttijd, jkp 14 juli stond ze nog in Jeruza lem te zingen. Twee dagen later 'ond de operatie plaats. Jk heb niets afgezegd", zegt zij met nadruk over het jaar vooraf- pide aan het uur van de waar- leid. En met nieuwe nadruk: •laar ben ik wel een beetje trots JP' Het probleem met zo'n aan doening is: je hebt dus ook heel ?oeie dagen. En dan opeens 's middags om vier uur houdt het "P En als dat gebeurt op de dag ïan het concert, kun je niet meer Pellen van ik kom niet. Dat ®n je een organisatie niet aan ton. Dus dan verbijt je je en dan •fear achteraf denk ik wel eens •at ik een paar concerten wel had «ten afzeggen. Ik hoopte maar at de geest het lichaam een heel zou overwinnen, maar op gegeven moment moet je je gewonnen geven." Jd met al heeft Jard van Nes nit eenmaand lang helemaal „Dat was ook wel weer lekker", geeft ze toe, „want ik had natuur lijk in een ongelooflijke stress ge zongen de laatste periode. Ik heb al heel lang gezegd: ik wil er eens een half jaar uit, want het is een stressvol bestaan. Nu het gewoon werd afgedwongen, merkte ik na drie maanden dat ik het spuugzat was en weer aan het werk wou. Alleen dat lijf wou nog helemaal niks. „Nu kan ik wel een paar dagen niksen, maar ik word er niet vro lijk van. Zingen is zo een onge looflijk groot onderdeel van wie ik ben, van wat ik doe. Als ik een uur heb gestudeerd in mijn stu deerkamer, kan de dag niet meer stuk. Dan kunnen de vreselijkste catastrofes om me heen gebeuren, dat neem ik dan allemaal fluitend mee. En als ik dat niet heb, wordt alles een probleem." Tijdens de gipsperiode na haar operatie deed ze elke dag tien mi nuten zangoefeningen. „Want ik kon staan, zij het op een been, leunend op krukken of op een rek. Na tien minuten begon het gips te plakken. Dan was de in spanning te groot geweest. Dan ging ik weer liggen en viel in slaap." Tijdens het gips, had ze zich voorgenomen, zou ze Die Winter reise van Schubert gaan instude ren. De zangeres studeert liede ren in door de muziek te lezen, maar ze is niet verder dan het eerste lied gekomen. „Ik kon me helemaal niet concentreren. En er waren zo ongelooflijk veel men sen die begaan waren met mijn lot, dat ik soms hele dagen aan de telefoon hing." Het leven van de veelgevraagde mezzosopraan wordt inmiddels alweer grotendeels bepaald door een tot maart 1998 volgeplande agenda. Opera's. Mahlersymfo- nieën. Nieuw repertoire. New York. Salzburg, Parijs, Montreal. Haar general manager - „zoals dat tegenwoordig in goed Neder lands heet" - zorgt er wel voor dat er voorlopig geen concerten op komen, want anderhalf uur staan is haar nog te vermoeiend. Wat ze wel doet en inmiddels al gedaan heeft, is bepaald niet niks. Zo heeft ze deze winter in de VARA-matinee, naast de bari ton Henk Smit, in Arabella van Richard Strauss gezongen. „Dat is een opera van drie uur; je hebt af en toe wat te zingen, waarbij ik op een looprek steunde om mijn rug te ontlasten, en dan ga je weer zitten. Henk zei: het is goed genoeg. En Henk is een zeer pro fessionele zanger." Een zwaardere taak vond ze zelf de liederencyclus Der Kornett van Frank Martin. „Dat is een uur zingen. Dat is lang. Ik had een contrabas-kruk achter me. Bij de meer intieme liederen zak- Jard van Nes: „Toen ik die pijn kreeg, kon ik het niet meer opbrengen zo'n lange opwarmingstijd te nemen, want dan was ik al kapot voordat ik uiteindelijk het podium op moest.foto erik van t hullenaar te ik gewoon op een bil op die kruk. Als het wat heftiger werd, kwam ik weer overeind en steun de op dat looprek. Mijn man zei dat het er volkomen natuurlijk uitzag. En de weduwe van de componist, die erbij was, heeft het helemaal niet gezien. Dus dat werkte heel goed." Kort geleden sprong ze in Keulen in voor een collega wier moeder plotseling was overleden. „De Wesendoncklieder van Wag ner, die ik heel graag zing. Dus ik zei: ja ik kom. Dan word je een beetje als de koningin ingehaald. Je redt immers de heleboel van programmawijziging en zo. Het concert is goed gegaan. Alleen zo'n repetitie met het orkest. Je neemt het een keer samen door en dat gaat uitstekend. Na een pau ze moet je het nog een keer door nemen. En dan zegt het lijf: be kijk het maar. Ik heb het de diri gent, Heinz Walberg, uitgelegd en hij was vol begrip. Hij vond het goed om de tweede repetitie weg te laten. Als zo'n man je dan aan het orkest voorstelt en zegt Sie hat Gold im Hals, dan gaat het bij jou ook wel lekker. Vorige week moest ze naar Frankfurt voor de derde symfo nie van Mahler. Dan volgt een heel voorjaar vol Mahler-evene- menten in Europa, de Verenigde Staten en Canada. En komende zomer staat ze in Salzburg op de planken in Pelleas et Melisande van Debussy en Le Grand Maca bre, een opera van Györgi Ligeti. In dat laatste stuk is ze volgens de rolbeschrijving 'een vies, vet wijf in het leer met een zweep'. „Ik heb het stuk doorgenomen en ik kan je zeggen: mijn Engelse vocabulaire is er aardig door uit gebreid, maar dan vooral in het meer geile jargon. Ik vind dat een enorme uitdaging, want ik houd van nieuwe dingen. Wat ik erg prettig vind, is dat ik tegelijkertijd in Pelleas kan laten horen dat ik misschien ook nog kan zingen, want dat is echt zin gen. Terwijl Ligeti, dat is krijsen en pratend zingen, van heel laag tot heel hoog." Jard van Nes zei als kind al dat ze zangeres wilde worden. Ze had een heel hoge en heldere stem. Die andere grote Nederlandse zangeres, Gré Brouwenstein, mocht van de juf niet met de klas meezingen omdat ze bromde. Jard mocht de intro zingen van Mariken waar gade gij henen. „Toen werd die stem lager en ik zei: dan kan ik dus geen zangeres worden. Toen heeft mijn moeder me verteld dat er ook nog zoiets bestond als een alt. Ik zei oh en nam vioolles. „Muziek was bij ons hetzelfde als eten met mes en vork. Dat hoorde er gewoon bij. Mijn moeder is nu zesenzeventig en speelt nog steeds viool. Ze zit in een ama teurorkest en heeft een paar maanden geleden haar concert meestersplaats afgestaan aan een jongere. „Mijn vader kon zijn eigen ge klungel op instrumenten niet aanhoren. Die luisterde. Hij heeft later wel eens gezegd dat hij er altijd enorm van genoot wanneer we tijdens lange autotochten zongen. Van Assen naar Ouddorp op Goeree Overflakkee. De uil zat in de olmen. Als canon. Dat was in de tijd dat je nog door al die steden heen moest. Zwolle. Amersfoort. Eindeloos." Jard van Nes ging schoolmuziek studeren met als doel muziekthe rapie voor gehandicapte kinde ren. Als bijvak had ze zang. „Na een paar maanden dacht ik: dit is het dus. Alleen die stem was nog niet zoveel. Ik heb een paar jaar nodig gehad om hem op een der gelijk niveau te brengen dat men het interessant genoeg vond om me aan te nemen op het conserva torium. Terwijl veel jonge getalenteerde zangers de grootste moeite heb ben om aan de bak te komen, vindt Jard van Nes van zichzelf dat ze eigenlijk te veel werkt. Toch zegt ze dat ze nooit aan een carrière heeft gedacht. „Ik wil gewoon goed muziek maken en dat wil ik nog steeds. En dan ont wikkelt de rest zich ook. Als jij professioneel bezig bent, be trouwbaar bent, dan word je dus teruggevraagd. Zo werkt dat." Lesgeven en het houden van mas- terclasses vormen de grote liefde van de gelouterde mezzosopraan. Ze heeft daarbij gemerkt dat jon ge musici nogal eens aan de ver keerde kant beginnen. „Ze willen carrière maken, beroemd worden en weet ik wat allemaal meer. Ik denk: je moet goed muziek willen maken. Als je dat doet dan komt de rest ook." Alleen maar een mooie stem is volgens Jard van Nes heel verve lend. „Een mooi geluid, dat weet je na vijf minuten wel. Je moet echt meer te bieden hebben. Je moet professioneel zijn. Bezeten zijn. Inhoud hebben. We hadden het net over Henk Smit. Die is nu drieënzestig of zo en zingt nog steeds als een god. Het wordt ei genlijk alleen nog maar mooier. Maar als je dan in zijn boek kijkt hoe die studeert. Dat is van een professionaliteit. Niet even doen. Neen. Alles hartstikke serieus. Kei- en keihard werken. Zo ie mand is gewoon in orde en ik denk dat dat overkomt bij het pu bliek. Kijk, je hebt natuurlijk nog een ander type zanger. Maar dat be hoort in mijn ogen dan toch meer tot het circus." Het is even stil. Dan voegt ze er grommend aan toe: „Mega-ge- doe." De drie tenoren „Ja. Van wie ik er een toch wel heel geweldig vind. Dat is Do mingo. Maar dat is ook een man met inhoud. En de mooiste stem is toch wel Pavarotti. Ik hoop dat hij voldoening vindt in wat hij nu doet. Ik kan het me niet voorstel len, maar ik ben hem niet, dus eh... Hij zingt in stadions met ge luidsversterking. Ik zou dus heel ongelukkig zijn als ik onder die omstandigheden zou moeten zin gen. Ik kwets daar misschien an dere mensen mee, maar in mijn ogen valt dat toch meer onder het hoofdstuk amusement dan onder kunst." Je bereikt wel een groter publiek. „Ik vraag me af of die mensen de overstap zullen maken naar de werkelijke kunst. Maar goed, het voorziet in een behoefte. Alleen: vraag mij nooit om aan zoiets mee te werken. Hoewel haar programma voor de komende tijd volledig dichtge spijkerd is, is er een ding waar voor Jard van Nes een uitzonde ring wenst te maken. Het is het instuderen van liederen van de nog levende Russische compo- niste Gubaidolina, met een orkest en een mannenkoor, en met Rein- bert de Leeuw. Eigenlijk denk ik moet ik het niet doen, want ik krijg het te druk, maar ik werk zo vreselijk graag met Reinbert. Daarbij is het een heel boeiend programma. Ik heb de muziek net gisteren ingekeken en dan begint het weer te kriebe len. Het ziet er prachtig uit." U gaat ze in het Russisch zingen „Ja. Ik ken geen Russisch, in die zin: ik heb de liederen van Sjostakovitsj gezongen en een aantal woorden ken ik wel. Ik kan het cyrillische schrift lezen, maar dit is een handschrift en dat kan ik weer niet lezen. Ik heb ie mand die het fonetisch voor me opschrijft en van ieder woord vertelt wat het betekent. Russisch is een prachtige taal om te zingen, maar ik durf Russische liederen niet uit mijn hoofd te zingen. Als ik Duits zing en ik ben mijn tekst kwijt dan gaat er zo een ander woord in. Met Rus sisch is het wat anders. Lieuwe Visser zong in New York eens Liederen en Dansen van de Dood van Moussorgski. Uit zijn hoofd. Ineens was hij zijn hele tekst kwijt. Dat maakt hem geen moer uit want dan flatst hij er gewoon van alles doorheen. Rasjnikwors- jt en zo. Die dacht daarmee weg te komen, tot er opeens drie hoof den omhoog kwamen op de vier de rij. Daar zat de Russische am bassade. Hahahahaha. Die flair om maar wat te verzin nen, heb ik niet. Misschien als het zou moeten, dat ik het ook zou kunnen, maar, hahaha, ik durf het eerlijk gezegd niet uit te pro beren." Ivo van Hove geeft Holland Festival Festival theater-injectie W pagina d2 Marco Borsato begint in Hulst zijn zegetocht Openingsfilm 'Rotterdam' vanavond al in Breda Eigentijdse tapijten van Barbara Broekman pagina d6 Kees 't Hart houdt van raadsels

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 13