Nieuwe CAO voor de kleinmetaal Beurs Amsterdam haalt opnieuw bakzeil in CSM-affaire Jazeker! President Fed tempert vrees voor spoedige verhoging van rente Boeing ziet geen markt voor Superjumbo Gedwongen ontslagen Audax zijn teken van nood ik bij deze baan igerop komen? jenwoordigers m/v DE STEM ECONOMIE A7 Pensioenleeftijd naar 61 jaar :ken voor ons Hoofdkantoor in regio Breda: :eur MA/ Kleintje Airbus: 'Als wij succes hebben, komen ze wel' KOP MUNT Geert Bommetje! ECONOMIE KORT Kranten profiteren van reclameslag tv Doorbraak van Hema op Belgische markt Recordwinsten voor Shell Oil en Exxon BW/IP Int. neemt Stork Pompen over Recordwinst Northwest Airlines Meer gas verkocht aan Duitsland )AG 22 JANUARI 1997 A6 1/01 82555 790314 381870 859680 10624 01854 i169585 138913 62066 124124 79909 170385 1027521 158940 185616 318142 103884 146193 '06637 177275 374991 680524 124412 94417 220756 343746 684687 307203 354277 815658 Wall Street 20/01 aegon 64% ahold 61 akzo 68% allied signal 72% amer.brands 51% amer.tel.tel 38% amoco corp 85% asarcoinc. 27% asm intern 13 asm lith 60% baan company 42% bethl. steel 8 boeing co 106% burlington sfe 86% can.pacific 26 chevron 67% chiquita 14% Chrysler 34% citicorp 109 cons.edison 30% digit.equipm. 34 dupontnemours 110% dow chemical 82 eastman kodak 87 exxon corp 102% ford motor 33% gen. electric 105 gen. motors 60% goodyear 54% hewlett-pack. 53% int. bus.mach. 167 itt industries 25% kim airlines 26% kpn 35% mcdonnell 66% merek co. 85% mobil oil 129 oce vd grinten 108% omega financ. 35% philips 41 royal dutch 172% sears roebuck 48 shell tr. 102 texaco inc. 107 travelers 52 unilever nv 169% united techo. 67% westinghouse 19% whitman corp 23% woolworth 21 21/01 64s/, 61% 6814 71 52 39% 85 26% 12% 42% 8 114% 86% 26% 67% 14% 36 112% 31% 34% 111% 81% 87% 105% 62 55% 54% 169% 25% 26% 35% 71% 86% 129% 113% 37 41 175% 49 103% 107% 51% 168% 67% 19% 24 21% A advieskoers vk vorige koers sk slotkoers gisteren a laten b bieden c ex claim d ex dividend e gedaan /bieden gedaan/laten bieden en ex dividend laten en dividend gedaan en laten ex dividend gedaan en bieden ex dividend 120,00 1194 3,40 3,40 125,00 1697 1,90 1,50 100,00 1030 20,50 20,30 120,00 1872 5,80 5,50 120,00 1036 7,50 7,30 70,00 824 50,20 49,50 b 85,00 792 36,80 36,00 100,00 1388 28,50 27,80 115,00 1136 2,00 2,30 100,00 1221 9,80 10,10 a 100,00 1010 0,70 0,70 115,00 1324 3,70 3,80 665,00 3410 20,00 19,00 b 670,00 2079 16,80 a 16,50 675,00 1231 13,80 14,00 a 690,00 974 7,70 7,80 680,00 604 21,50 22,50 620,00 560 2,50 3,00 630,00 539 3,50 b 3,80 640,00, 11.72 ..,,4,90... 5,30 650,00 809 6,50 6,70 660,00 635 9,50 a 9,50 670,00 567 13,20 a 13,40 670,00 784 18,50 a m.00 115,00 1252 5,10 a 4,80 110,00 605 9,20 8,50 95,00 902 23,00 22,70 175,00 548 7,80 8,00 180,00 594 6,90 6,80 170,00 1007 10,00 9,90 180,00 1395 5,30 5,30 29,00 884 1,10 1,10 30,00 1611 3,90 3,90 30,00 1605 4,30 4,20 60,00 618 2,40 1,90 280,00 783 3,90 5,40 290,00 1020 7,00 10,00 70,00 777 2,20 2,20 72,50 909 1,30 1,20 65,00 559 6,70 6,40 70,00 1161 3,60 3,50 62,50 955 8,90 8,90 48,00 1044 23,70 23,50 60,00 5721 17,80 17,60 60,00 545 0,80 0,70 60,00 557 6,40 6,40 50,00 646 2,10 2,20 40,00 532 1,20 1,30 65,00 2355 2,20 2,30 75,00 660 3,60 3,90 11111 WOENSDAG 22 JANUARI 1997 pen Haag (anp) - De Amster damse effectenbeurs, per 1 ja nuari dit jaar samen met de Optiebeurs opgegaan in de Amsterdam Exchanges, heeft opnieuw een nederlaag gele den is de CSM-affaire. pe beurs heeft de noteringsover eenkomst met het voedings- en zoetwarenconcern in juni 1994 ten onrechte eenzijdig opgezegd, zo oordeelde het College van Be roep voor het Bedrijfsleven giste ren. Het deed dat in het hoger be roep dat de beurs tegen de eerde re uitspraak van dit college had aangetekend. Het slepende conflict tussen het beursbestuur en CSM draait om beschermingsconstructies. Het concern kreeg het met de beurs aan de stok over de in 1989 inge voerde bijlage X van het Fond senreglement. Daarin worden be perkingen opgelegd ten aanzien van beschermingsmaatregelen voor beursgenoteerde bedrijven. CSM, dat zich heeft beschermd via de inmiddels verboden niet- royeerbare certificaten van aan delen, weigerde die bijlage te on dertekenen. Het concern beticht te de beurs van contractbreuk. De Stichting Toezicht Effecten verkeer (STE), die namens de mi nister toezicht houdt op de beur zen, gaf CSM daarin gelijk. De beurs verwijt het voedings fonds halsstarrigheid. Volgens het beursbestuur wilde CSM nauwelijks over de kwestie over leggen. Het college ziet hierin echter geen reden om de no teringsovereenkomst eenzijdig te beëindigen. Over de CSM-affaire loopt ook nog een hoger-beroepszaak bij de civiele rechter. Ook hier haalde de beurs in eerste instantie bak zeil. Wanneer het beroep dient, is nog niet bekend. Het College van Beroep voor het Bedrijfsleven oordeelde gisteren dat de beurs er goed aan had gedaan eerst de uit komst van deze civiele procedure af te wachten alvorens de note ring van CSM te schrappen. De Amsterdam Exchanges wilde gisteren nog niet reageren. „Dui delijk is dat we op deze lijn zijn uitgeprocedeerd. Maar voor com mentaar wachten we liever eerst de procedure af bij de civiele rechter," aldus een woordvoer der. De vete tussen de beurs, de STE en CSM heeft een hoog prin cipieel karakter. In de nieuwe Wet Toezicht Effectenverkeer die binnenkort in werking treedt, krijgt de Amsterdam Exchanges aanzienlijk meer bevoegdheden om leden nieuwe regels op te leg gen. Beschermingsconstructies mogen blijven bestaan, maar bie den niet langer de zekerheid dat daarmee een vijandige overname kan worden voorkomen. Rijswijk (anp) - Werknemers in de metaalnijverheid mogen vanaf 61 jaar vervroegd met pensioen. Zij krijgen dan bruto ne gentig procent van hun loon. De individuele regeling vervangt de oude VUT in de kleinmetaal, waarbij de leeftijd collectief op 59 jaar lag. Het vervroegd pensioen is één van de belangrijkste punten van de nieuwe, tweejarige CAO voor de driehonderdduizend werkne mers in de kleinmetaal. Bonden en werkgevers bereikten daar over in de nacht van maandag op dinsdag een principe-akkoord na een onderhandelingsronde van meer dan veertien uur. Werknemers en werkgevers ne men ieder de helft van de premie voor de nieuwe pensioenregeling voor hun rekening. Werknemers mogen ook met hun zestigste Zij moeten daarvoor hun ADV-dagen over een jaren opsparen of - als zij dat niet doen - genoegen nemen met een bruto-uitkering van ze ventig procent. De werkgevers hadden aanvan kelijk een collectief pensioen bij 62 jaar voorgesteld. Zij waren be reid werknemers ook eerder te la ten gaan en bij wijze van premie het aantal gespaarde ADV-dagen ie verdubbelen, maar de pen sioenleeftijd was dan wel afhan kelijk van hun toestemming. De werkgevers kwamen terug op dit voorstel, omdat de bedrijven waar de animo voor het vrijwilli ge vroegpensioen groot is, con- currentie-nadeel zouden hebben. De bonden hadden ingezet op verkorting van de werkweek van 38 tot 36 uur op de langere ter mijn. Die mag wat hen betreft ook na de looptijd van de nieuwe CAO worden verwezenlijkt. Het afgesloten akkoord voorziet ech ter in geen enkele extra ADV- dag. Verkorting van de werkweek met één uur staat gelijk aan on geveer 6,5 ADV-dagen extra per jaar. De bonden zeggen dat zij binnen de nieuwe CAO voor de kleinme taal toch hun eis voor meer werk gelegenheid binnenslepen. Zij gaan ervan uit dat de nieuwe pensioenregelig voor meer banen zorgt. Daarnaast is afgesproken dat er ongeveer zeventig miljoen gulden extra wordt gestort in het werkgelegenheidsfonds voor de kleinmetaal. Bij verstandig ge bruik goed voor drieduizend nieuwe banen, zeggen vakbonds bestuurders. De nieuwe CAO voorziet verder in een loonsverhoging van 2,75 procent per 1 juni, 2,25 procent per 1 januari 1998 en 0,75 pro cent per 1 januari 1999, en daar bij eenmalige uitkeringen op 1 oktober dit jaar en 1998 van 0,75 procent. De CAO voor de metaal nijverheid is de grootste in de marktsector. De kleinmetaal om vat een bonte verzameling van grote en kleine bedrijven, varië rend van garages en grote instal latiebedrijven tot goudsmeden, loodgieters en fietsenmakers. dige interne opleiding wordt u bij on.s n begeleid, om zo snel mogelijk carriere maken in ons verkoopteam. _.it van een auto, en direct beschikbaar, lar Personeelszaken, tijdens kantoorur ir.: 0162-519787 - 0162-513372. Breda zoekt voor opstart van een nieuw projekt een S-er WERKTUIGBOUW lig in o.a. (CAD)-CAM besturingen en wordt gewerkt met high-end softwar temen. In eerste instantie is het een P t werktijden in overleg. Belangrijk z'|h enschappen: technisch creatief, kunl) in een klein team, plezier hebben in n „en en ontwikkelen van prototypes y jkten. Uw sollicitatie met uitgebreide .g tegemoet ondernr. 2678 van dit uia_j Washington (krf) - President Alan Greenspan van de Ameri kaanse centrale banken (Fed) heeft gisteren de vrees voor een spoedige renteverhoging in de Verenigde Staten enigszins ge temperd. Hij zei, ondanks de gestage groei van de economie, weinig inflatiegevaar te zien. igen starten, vijf maanden i. Eigen rij- k. Info? Gra- 1499-399425 h. die zelfst. lag of 2 hal- Terheijden, k. eetkamer 1165-553302 Gezin in Breda Cent1r. op korte term. voor - naschoolse opvang vo dg p/wk, bij voork. iemand en niet rokend- 076-5206077. Wie wil mij 1 ocht. P-w' helpen, 076-5201198^ VERING 150 d, beige/grijs 24001 slaapkamer ar., kl. wit, groene be- fct. 195,-, Wijnrode TRAPLOPER I tap.roeien halkl. f nW' 250,-, 0164-242028 CENTRIFUGE m. T76-I knecht i.g.st. 75,-- 5146447. DROGER met slang Philips 250,-- 0162-429455 Greenspan legde een verklaring '(tegenover de begrotingscom missie van de Amerikaanse Se- J'at. Zijn uitspraak over de in flatie zorgde voor opluchting op ie financiële markten. De Dow tones-index van de effectenbeurs m New York kwam na een flink hgere opening ruim in de plus te staan. Greenspan had begin december nog een schrikreactie op de beur- z® veroorzaakt met de waar schuwing dat 'overdadige' koers stijgingen nadelig kunnen zijn »or de economie. Beleggers za gen daarin een signaal dat de Fed ïan plan was de rente te verho gen om de euforie op de beurzen 'e temperen. Gisteren verklaarde Greenspan ™t zijn opmerking over over had doordacht was, maar uit de nontext is gelicht. Wel stelde hij Ias' Gat de aandelenkoersen in de a blijven stijgen 'in een adem benemend tempo', o'gens Greenspan overtreft de wikkeling van Amerikaan- e economie de meeste prognoses. rnu al zes jaar sprake van groei. De cijfers over het vierde ™jartaal van 1996 zijn nog niet or T331 volgens de Fed- P esident is de groei over het ge- Iaar uitgekomen op ongeveer ^Procent. "flanks de expansie is de infla- volgens sommige maatstaven B afgenomen, aldus Greenspan. tekende hij aan dat on- schijnlijk zijn over zes tot twaalf maanden of nog later." Dat de inflatie binnen de perken blijft, heeft volgens Greenspan te maken met de gematigde loon ontwikkeling in de VS, die weer voortvloeit uit de onzekerheid over de werkgelegenheid. Werk nemers zijn bereid loonconcessies te doen in ruil voor een baan, ook al is de werkloosheid in de VS in ternationaal gezien vrij gering. „Daar komt op een bepaald punt echter een einde aan en sommige indicatoren duiden erop dat zo'n ommekeer mogelijk al gaande is," waarschuwde Greenspan. »Ron Woodard, president van de divisie verkeersvliegtuigen van Boeing, met een model van de middelgrote Boeing 777. FOTO REUTER Door Willem Reijn Seattle/Toulouse - De groot ste vliegtuigfabrikant ter wereld, Boeing, ziet voorlo pig geen markt voor een Su perjumbo met vijf- tot ze venhonderd passagiers. Het concern zet de ontwikkeling van de nieuwe generatie 747- X op een laag pitje. Dat heeft het concern uit Seatt le gisteren meegedeeld. „Veel klanten vertellen ons dat zij het snel groeiende luchtverkeer wil len bedienen met middelgrote vliegtuigen als de Boeing 767 en 777," zegt Ron Woodard, presi dent van de divisie verkeers vliegtuigen. „Er is onvoldoende markt om de grote investeringen in grotere versies van de 747 te rechtvaardigen." Voor de uitge rekte versies van de huidige Jumbo had Boeing vijf miljard dollar uitgetrokken. Scepsis In Toulouse reageert een woord voerder van aartsrivaal Airbus met enige scepsis op het bericht. Airbus werkt aan een eigen Su perjumbo onder de codenaam A3XX. Voor het - in tegenstel ling tot de 747-X - compleet nieuwe Airbus-toestel is een in vestering van acht miljard mil jard dollar nodig. Voor financie ring van het project is het Euro pese consortium naarstig op zoek naar risico-dragende deel nemers. Vorige week sloten Air bus en Fokker Aviation nog een voorcontract dat mogelijk twee miljard dollar aan werk naar Woensdrecht en Papendrecht zou brengen. „Als Boeing ziet dat wij met succes opereren in die markt, zullen ze gegarandeerd met een eigen toestel komen," zegt de Airbus-woordvoerder. Zo is het ook gegaan toen wij succesvol met de A330 een toestel voor driehonderd passagiers in de markt zetten. Toen kwam Boeing met de 777, terwijl ze eerst riepen dat er geen markt was voor zo'n toestel." De Airbus-woordvoerder zegt dat de gesprekken met negen tien grote luchtvaartmaatschap pijen voorspoedig verlopen. Overigens noemt hij daarbij KLM, dat desgevraagd zegt geen heil te zien in de aanschaf van enkele Superjumbo's. Volgens de woordvoerder in Toulouse zijn de klanten misschien niet geïnteresseerd in een derivaat van een dertig jaar oud toestel als de 747, maar denken zij wel baat te hebben bij een gloed nieuw vliegtuig met de techniek van de 21e eeuw. Opmerkelijk Toch is de beslissing van Boeing opmerkelijk. Want ook Boeing zag een marktpotentie van acht honderd Superjumbo's, globaal evenveel als Airbus. Het concern wilde met afgeleide types van de 747 bestaande klanten interes seren voor een Superjumbo. Dat toestel zou grote voordelen ople veren, omdat klanten met de 747-X gewoon naast de bestaan de vliegtuigen zouden kunnen opereren. De operationele kos ten per stoel zouden, ondanks een aanschafprijs van tweehon derd miljoen dollar per vlieg tuig, twintig procent omlaag gaan. Niettemin zag Boeing de laatste maanden de ene na de andere potentiële klant afhaken. Het bedrijf had de eerste officiële klanten willen presenteren tij dens de grote airshow van Farn- borough in Engeland. Maar sep tember ging voorbij zonder launching customers, de kopers die de start van het programma mogelijk maken. Wachten Ook oktober bleef stil en aan het einde van het jaar stond Boeing met lege handen. Met slechts tien potentiële kandidaten op de lijst was de marktpotentie on voldoende. Boeing stelt dat luchtvaart maatschappijen steeds meer middelgrote toestellen willen inzetten, die met hoge frequen tie rechtstreekse verbindingen tussen bestemmingen onderhou den. Jumbo's en Superjumbo's hebben voeding nodig uit een groot gebied. Kleine toestellen vliegen klanten in naar een cen trale luchthaven, vanwaar de passagiers hun intercontinenta le vlucht beginnen. Vervolgens moeten zij weer met kleine toe stellen naar him eindbestem ming worden gebracht. Voor de passagiers betekent dat een reis van wachten, wachten en nog eens wachten, zegt men in Seattle. Vandaar dat op de At lantische routes inmiddels niet de Jumbo het meest gebruikte toestel is, maar de kleinere, 280 stoelen tellende 767. Dat vlieg tuig maakt het economisch ren dabel om rechtstreekse verbin dingen tussen kleinere steden te onderhouden. Een 777 kan vier honderd passagiers tot zestien duizend kilometer verderop af zetten. Vandaar dat Boeing nu aankon digt dat het vooral de middel grote toestellen verder gaat ont wikkelen. Boeing wil van de 767 en 777 (het laatste vliegtuig is overigens even groot als de eer ste generatie 747's) nieuwe types afleiden, die meer passagiers over een langere afstand kunnen vervoeren. Daardoor kunnen meer bestemmingen over lange afstand rechtstreeks worden verbonden. Airbus houdt er on dertussen aan vast dat de Su perjumbo A3XX in 2003 zijn commerciële luchtdoop krijgt. Of de klanten tegen Airbus ja zeggen, waar zij marktleider Boeing neen hebben verkocht, zal volgend jaar moeten blijken, als het principebesluit over de officiële lancering van het pro gramma op de agenda staat. fletzoek van de Fed erop duidt fl" officiële cijfers de geldont- nog overschatten. De j „-r* «ident wees er wel op dat »edbij het rentebeleid vooruit lino n °P iuflatie-outwikke- tuar S33*-11'^ om de si- da „le van het moment, maar om "istandigheden die er waar- Door Hélène Schenk en Willem Reijn Gilze - Gedwongen ontslagen bij een uitgeversconcern dat miljoenen winst maakt, is bepaald niet aan de orde van de dag. Dat Audax dit paarden middel moet toepassen, lijkt een te ken aan de wand. Na een periode van welhaast ongebreidelde expansie moet de broekriem stevig worden aangehaald. Zoals deze krant gisteren meldde, verval len er 65 arbeidsplaatsen bij Audax. Het concern schrapt de banen door de hele or ganisatie, zowel op de hoofdkantoren in Gilze en Amsterdam als bij een enkele AKO-vestiging. Volgens de directie krij gen 'minimaal 35 mensen' binnenkort ontslag aangezegd en dat wordt dit jaar nog geëffectueerd. Audax maakt blijk baar moeilijke tijden door. De uitgever heeft uiteenlopende tijd schriften als HP/De Tijd, Mijn Geheim en Story in portefeuille. Het beheert de ver koopketen AKO. En onlangs benaderde het concern nog vergeefs het noodlijden de dagblad Het Parool, dat de helpende hand uit het Brabantse land overigens hooghartig afwees. Belangrijke tegenvaller voor het concern was het wegvallen van twintig miljoen gulden aan omzet door het verdwijnen van de omroepgids van Veronica. De overeenkomst met de Tros, die de samen werking met De Telegraaf inruilde voor Audax, leverde tot nog toe onvoldoende compensatie op. In 1995 was de winst al teruggevallen van zestien naar elf miljoen gulden. Over 1996 zijn de cijfers formeel nog niet vast gesteld, maar het concern houdt rekening met een halvering van het resultaat. Op een omzet van circa vierhonderd miljoen gulden is dat een marginaal resultaat. Andere uitgevers werken met marges van tien tot twintig procent over de omzet. Het rendement varieert overigens sterk naar het marktsegment waarin men werkzaam is. Het concern wil bovendien in haar tarief stelling meer aansluiten bij de wensen van de reclamemakers. Audax wil voor taan de tarieven bepalen op basis van de daadwerkelijk verkochte oplage, waar mee het een concurrentiewapen denkt te hebben gevonden tegen de andere grote spelers op de markt, zoals VNU en De Te legraaf. Maar zo'n stap betekent in prin cipe natuurlijk wel een verlaging van de inkomsten per adverteerder. Nu gaan uitgevers uit van gedrukte op lage, maar omdat de verkoop van pu bliekstijdschriften van nummer tot num mer sterk verschilt, vinden de reclamebu- reau's die tarieven niet reëel. Audax heeft de plannen overigens mede onder druk van de overkoepelende branche-organi satie NUV voorlopig moeten uitstellen. Ondertussen haalt Audax de stofkam door de hele organisatie. In de algemeen snel groeiende media-sector zijn gedwon gen ontslagen zeer ongebruikelijk. De bonden stellen dat zij het principe van gedwongen ontslagen niet hebben aan vaard. Volgens bestuurder P. Smit van de Dienstenbond FNV zal het outplacement bureau van Start zowel intern als extern proberen om mensen te plaatsen. „Eerst kijkt men binnen het bedrijf, dan pas eventueel daarbuiten." De vrees dat 35 mensen gedwongen ont slag boven het hoofd hangt, deelt hij niet. „Ik schat in dat met de voorgestelde maatregelen de problemen aan het eind nul kunnen zijn. Maar mocht er voor twee of drie mensen geen oplossing zijn gevon den, dan gaan we kijken wat de mogelijk heden nog zijn." Hij zegt dan ook dat 'het sociaal plan uit gaat van het principe van geen gedwon gen ontslagen'. Maar die formulering is tamelijk optimistisch gekozen. Want uit de tekst van het sociaal plan blijkt niet meer dan dat Audax zich wil inspannen om gedwongen ontslagen zoveel mogelijk te vermijden. Daarmee is het principe van gedwongen ontslagen dus wel aanvaard door de bonden. Dat op een personeelsbestand van circa elfhonderd mensen blijkbaar geen andere middel is gevonden, geeft aan dat Audax zich niet moeiteloos staande kan houden in het mediageweld. Nog zó gezegd: geen bommetje! Ja, soms is het leven heel plezierig. De laatste spot van Melkunie bijvoorbeeld. Nou zijn wij he vige Melkunie- consumenten. Onze trouwe melkman René brengt drie keer per week de flessen aan huis met een hu meur waar zelfs vijftien graden vorst geen vat op krijgt. Maar stel nou dat René Cam- pina aan de man zou brengen? Zouden wij dan van zijn servi ce afzien omdat we de Melk unie-producten tegelijk voller van smaak als calorisch slan ker achten? Neen, toch. Weten wij veel. De persoonlijk service van de melkman is me bovendien heel wat waard. Hij verblijdde mij namelijk na lezing van deze ru briek met een echte Tatjana- kalender. Die overigens weer op mysterieuze wijze van mijn bureau is verdwenen. In het reclamevak woedt een heftige discussie over de waar de van reclame. Wetenschap pelijk schijnt er weinig vast te staan van de invloed van recla me op het bestedingsgedrag van de consument. „De helft van het reclamegeld wordt ge woon weggegooid," beweerde Giep Franzen, buitengewoon hoogleraar in de reclame. Die heeft er voor doorgeleerd, zou je zeggen. Maar toch waren de reclame jongens niet gediend van dit soort marktverpestende praat. Dus deed de Nederlandse Ver eniging van Erkende Recla mebureaus, de Vea, een op roep aan de hoogleraar om geen uitingen meer te doen die zouden zijn uit te leggen als anti-reclame voor de branche. Zouden die gasten nooit tv kij ken, vraag je je dan af. Want driekwart van de tijd zie ik an ti-reclame voor de reclame op het scherm. Als dat de norm wordt, is de Vea op korte ter mijn tot een overzichtelijk clubje ingekrompen. Daar hebben die jongens het natuurlijk niet over. In de re clame gaat pak-hem-beet vijf tien miljard gulden om en dan motte ze niet aan je brood zit tel Dat die meneer Franzen niet helemaal onzin verkondigt, blijkt uit een onderzoek dat zeventig procent van de bevol king niet gelooft dat reclame juiste informatie verschaft. Eerlijk gezegd vind ik dat re clame daarmee nog behoorlijk scoort, want er blijken dus ook nog zo'n slordige vijf miljoen Door Willem Reijn Nederlanders rond te lopen die alles geloven wat ze horen! Niettemin zijn er fabrikanten die denken dat met een sausje reclame hun gerecht alsnog lekker smaakt. Neem nou Ci troen. We zijn een heel inno verende autoproducent, net als vroeger, roept de impor teur na artikelen over de te loorgang van het mooie Franse merk. En met een offensief zal de consument dat weten ook! Dat is tamelijk naïef. Want als hij een rijtje prachtige nieuw lichterij opsomt, blijken al die uitvindingen gemonteerd op dure modellen. De gewone Ci troen is een heel gewone auto geworden en het segment van gewone auto's biedt de consu ment een hele ruime keus. Nou rij ik Citroen, dus als ik die reclame al niet geloof! Kennis hindert, zeggen we op de krant. Als Citroen dan re clame maakt voor de hele ge wone Saxo, meldt de impor teur trots dat het karretje zo waar een mini-test van de ANWB heeft gewonnen. Dat is correct, met dien verstande dat de ANWB om onbegrijpe lijke reden had besloten om de Fiat Punto niet mee te laten doen, daar het olijke Italiaan- tje al twee keer op rij had ge wonnen. Zelfs als er de naam van ANWB bij staat, kun je re clame dus niet vertrouwen. Maar soms kunnen we ons heerlijk behelpen. Ik noem een Melkunie, ik noem een EnergieNed. Werkelijk fantas tisch wat Loes Luca presteert in de rollen van de onhandige, bedrogen huisvrouw en van de verkoopster van het huis van de overleden tante Agaath. Ik noem ook nog een keer Tem po-Team, dat een ploegje par ket-medewerkers afstuurde op een hakkelaar-proces. (Voor die andere vijf miljoen: dat is niet echt gebeurd, hoor!) Amsterdam - De Nederlandse kranten hebben vorig jaar hun voordeel gedaan met de gunstige economische ontwikkeling en de reclameslag bij de tv-stations. De versnippering van tv-reclame over een groter aantal kanalen heeft een aantal adverteerders doen terugkeren naar gedrukte media. Het rendement van de dagbladen is ten opzichte van 1995 met dertien procent gegroeid tot 10,9 procent (winst voor belasting). De advertentie-inkomsten zijn volgens de uitgevers in 1996 ge middeld met 7,1 procent toegenomen. De opbrengst van abonnementen is bij een nagenoeg gelijk geble ven oplage met 4,2 procent gestegen. Kranten werden vorig jaar vier procent duurder. Brussel - KBB-dochter Hema staat op het punt de Belgische tex tielwinkels van Sarma over te nemen. De onderhandelingen hier over zijn bijna afgerond. Sarma heeft 27 vestigingen in België. Bij de groep zijn vijfhon derd personeelsleden in dienst. Sarma is nu nog in handen van de Belgische distributiegroep GIB. De Hema heeft vier vestigingen in België. De start van de Bel gische Hema-winkels verliep aanvankelijk nogal moeizaam. 'De Belgische consument vond zijn gading niet in het oer-Hollandse assortiment', schreef gisteren de Financieel Economische Tijd. Volgens de zakenkrant bleven de rookworsten, tompoezen en drop in de rekken liggen. Hema had de voorkeuren van de Belgische consument duidelijk verkeerd ingeschat. Inmiddels is het assortiment aangepast aan de Belgische smaak en gaat het beter met de Hema-winkels. New York - Shell Oil, de Amerikaanse tak van Koninklijke/Shell Groep, heeft in het laatste kwartaal van 1996 goed geboerd en daarmee een ongekend profijtelijk jaar afgesloten. Ook Exxon, het grootste olieconcern in de Verenigde Staten, boekte een re cordwinst. Over het hele jaar kwam de nettowinst van Shell Oil uit op 3,7 miljard gulden vergeleken met 1,52 miljard over 1995. De omzet steeg 53 miljard gulden). De nettowinst van Exxon schoot in het vierde kwartaal van 1996 met 49 procent omhoog tot 2,5 miljard dollar. Over het hele jaar steeg het resultaat van 6,47 tot 7,51 miljard dollar. Daarmee was Exxon vorig jaar waarschijnlijk het Amerikaanse concern met de grootste Etten-Leur - BW/IP International uit Etten-Leur heeft Stork Pompen uit Hengelo overgenomen. Welk bedrag er met de overname is gemoeid, is niet bekendge maakt. Stork Pompen is vooral actief in de olie-industrie. Minneapolis - Northwest Airlines, de Amerikaanse partner van KLM, heeft wederom een uitstekend jaar achter de rug. North west behaalde in 1996 een nettowinst van 976 miljoen gulden. In 1995 bedroeg het resultaat nog 713 miljoen gulden. Bestuursvoorzitter John H. Dasburg van Northwest noemde de resultaten uitstekend. „Tegen de achtergrond van de toegenomen vervoersstromen, de felle concurrentie en de hogere brandstofprijzen hebben de mede werkers alle recht om trots te zijn." Ook 1997 wordt volgens Das burg 'weer een zwaar jaar'. Groningen - De Nederlandse Gasunie heeft het Duitse bedrijf Ru- hrgas negentig miljard kubieke meter aardgas verkocht. Dit aan vullende contract komt neer op de verlenging van de lopende le veringen met zes jaar tot tenminste 2022 en een verhoging van de jaarlijkse leveranties. Tegen de huidige prijzen gaat het om ongeveer vijftien miljard gulden.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 7