Nieuwe CAO
voor de
kleinmetaal
Beurs Amsterdam haalt opnieuw bakzeil in CSM-affaire
Jazeker!
President Fed tempert
vrees voor spoedige
verhoging van rente
Boeing ziet geen markt voor Superjumbo
Gedwongen ontslagen Audax zijn teken van nood
ik bij deze baan
igerop komen?
jenwoordigers m/v
DE STEM
ECONOMIE
A7
Pensioenleeftijd naar 61 jaar
:ken voor ons Hoofdkantoor
in regio Breda:
:eur MA/
Kleintje
Airbus: 'Als wij succes hebben, komen ze wel'
KOP MUNT
Geert Bommetje!
ECONOMIE KORT
Kranten profiteren van reclameslag tv
Doorbraak van Hema op Belgische markt
Recordwinsten voor Shell Oil en Exxon
BW/IP Int. neemt Stork Pompen over
Recordwinst Northwest Airlines
Meer gas verkocht aan Duitsland
)AG 22 JANUARI 1997 A6
1/01
82555
790314
381870
859680
10624
01854
i169585
138913
62066
124124
79909
170385
1027521
158940
185616
318142
103884
146193
'06637
177275
374991
680524
124412
94417
220756
343746
684687
307203
354277
815658
Wall Street
20/01
aegon
64%
ahold
61
akzo
68%
allied signal
72%
amer.brands
51%
amer.tel.tel
38%
amoco corp
85%
asarcoinc.
27%
asm intern
13
asm lith
60%
baan company
42%
bethl. steel
8
boeing co
106%
burlington sfe
86%
can.pacific
26
chevron
67%
chiquita
14%
Chrysler
34%
citicorp
109
cons.edison
30%
digit.equipm.
34
dupontnemours
110%
dow chemical
82
eastman kodak
87
exxon corp
102%
ford motor
33%
gen. electric
105
gen. motors
60%
goodyear
54%
hewlett-pack.
53%
int. bus.mach.
167
itt industries
25%
kim airlines
26%
kpn
35%
mcdonnell
66%
merek co.
85%
mobil oil
129
oce vd grinten
108%
omega financ.
35%
philips
41
royal dutch
172%
sears roebuck
48
shell tr.
102
texaco inc.
107
travelers
52
unilever nv
169%
united techo.
67%
westinghouse
19%
whitman corp
23%
woolworth
21
21/01
64s/,
61%
6814
71
52
39%
85
26%
12%
42%
8
114%
86%
26%
67%
14%
36
112%
31%
34%
111%
81%
87%
105%
62
55%
54%
169%
25%
26%
35%
71%
86%
129%
113%
37
41
175%
49
103%
107%
51%
168%
67%
19%
24
21%
A advieskoers
vk vorige koers
sk slotkoers gisteren
a laten
b bieden
c ex claim
d ex dividend
e gedaan /bieden
gedaan/laten
bieden en ex dividend
laten en dividend
gedaan en laten ex dividend
gedaan en bieden ex dividend
120,00
1194
3,40
3,40
125,00
1697
1,90
1,50
100,00
1030
20,50
20,30
120,00
1872
5,80
5,50
120,00
1036
7,50
7,30
70,00
824
50,20
49,50 b
85,00
792
36,80
36,00
100,00
1388
28,50
27,80
115,00
1136
2,00
2,30
100,00
1221
9,80
10,10 a
100,00
1010
0,70
0,70
115,00
1324
3,70
3,80
665,00
3410
20,00
19,00 b
670,00
2079
16,80 a
16,50
675,00
1231
13,80
14,00 a
690,00
974
7,70
7,80
680,00
604
21,50
22,50
620,00
560
2,50
3,00
630,00
539
3,50 b
3,80
640,00,
11.72
..,,4,90...
5,30
650,00
809
6,50
6,70
660,00
635
9,50 a
9,50
670,00
567
13,20 a
13,40
670,00
784
18,50 a
m.00
115,00
1252
5,10 a
4,80
110,00
605
9,20
8,50
95,00
902
23,00
22,70
175,00
548
7,80
8,00
180,00
594
6,90
6,80
170,00
1007
10,00
9,90
180,00
1395
5,30
5,30
29,00
884
1,10
1,10
30,00
1611
3,90
3,90
30,00
1605
4,30
4,20
60,00
618
2,40
1,90
280,00
783
3,90
5,40
290,00
1020
7,00
10,00
70,00
777
2,20
2,20
72,50
909
1,30
1,20
65,00
559
6,70
6,40
70,00
1161
3,60
3,50
62,50
955
8,90
8,90
48,00
1044
23,70
23,50
60,00
5721
17,80
17,60
60,00
545
0,80
0,70
60,00
557
6,40
6,40
50,00
646
2,10
2,20
40,00
532
1,20
1,30
65,00
2355
2,20
2,30
75,00
660
3,60
3,90
11111
WOENSDAG 22 JANUARI 1997
pen Haag (anp) - De Amster
damse effectenbeurs, per 1 ja
nuari dit jaar samen met de
Optiebeurs opgegaan in de
Amsterdam Exchanges, heeft
opnieuw een nederlaag gele
den is de CSM-affaire.
pe beurs heeft de noteringsover
eenkomst met het voedings- en
zoetwarenconcern in juni 1994
ten onrechte eenzijdig opgezegd,
zo oordeelde het College van Be
roep voor het Bedrijfsleven giste
ren. Het deed dat in het hoger be
roep dat de beurs tegen de eerde
re uitspraak van dit college had
aangetekend.
Het slepende conflict tussen het
beursbestuur en CSM draait om
beschermingsconstructies. Het
concern kreeg het met de beurs
aan de stok over de in 1989 inge
voerde bijlage X van het Fond
senreglement. Daarin worden be
perkingen opgelegd ten aanzien
van beschermingsmaatregelen
voor beursgenoteerde bedrijven.
CSM, dat zich heeft beschermd
via de inmiddels verboden niet-
royeerbare certificaten van aan
delen, weigerde die bijlage te on
dertekenen. Het concern beticht
te de beurs van contractbreuk.
De Stichting Toezicht Effecten
verkeer (STE), die namens de mi
nister toezicht houdt op de beur
zen, gaf CSM daarin gelijk.
De beurs verwijt het voedings
fonds halsstarrigheid. Volgens
het beursbestuur wilde CSM
nauwelijks over de kwestie over
leggen. Het college ziet hierin
echter geen reden om de no
teringsovereenkomst eenzijdig te
beëindigen.
Over de CSM-affaire loopt ook
nog een hoger-beroepszaak bij de
civiele rechter. Ook hier haalde
de beurs in eerste instantie bak
zeil. Wanneer het beroep dient, is
nog niet bekend. Het College van
Beroep voor het Bedrijfsleven
oordeelde gisteren dat de beurs er
goed aan had gedaan eerst de uit
komst van deze civiele procedure
af te wachten alvorens de note
ring van CSM te schrappen.
De Amsterdam Exchanges wilde
gisteren nog niet reageren. „Dui
delijk is dat we op deze lijn zijn
uitgeprocedeerd. Maar voor com
mentaar wachten we liever eerst
de procedure af bij de civiele
rechter," aldus een woordvoer
der. De vete tussen de beurs, de
STE en CSM heeft een hoog prin
cipieel karakter. In de nieuwe
Wet Toezicht Effectenverkeer die
binnenkort in werking treedt,
krijgt de Amsterdam Exchanges
aanzienlijk meer bevoegdheden
om leden nieuwe regels op te leg
gen. Beschermingsconstructies
mogen blijven bestaan, maar bie
den niet langer de zekerheid dat
daarmee een vijandige overname
kan worden voorkomen.
Rijswijk (anp) - Werknemers in de metaalnijverheid mogen
vanaf 61 jaar vervroegd met pensioen. Zij krijgen dan bruto ne
gentig procent van hun loon. De individuele regeling vervangt
de oude VUT in de kleinmetaal, waarbij de leeftijd collectief op
59 jaar lag.
Het vervroegd pensioen is één
van de belangrijkste punten van
de nieuwe, tweejarige CAO voor
de driehonderdduizend werkne
mers in de kleinmetaal. Bonden
en werkgevers bereikten daar
over in de nacht van maandag op
dinsdag een principe-akkoord na
een onderhandelingsronde van
meer dan veertien uur.
Werknemers en werkgevers ne
men ieder de helft van de premie
voor de nieuwe pensioenregeling
voor hun rekening. Werknemers
mogen ook met hun zestigste
Zij moeten daarvoor
hun ADV-dagen over een
jaren opsparen of - als zij
dat niet doen - genoegen nemen
met een bruto-uitkering van ze
ventig procent.
De werkgevers hadden aanvan
kelijk een collectief pensioen bij
62 jaar voorgesteld. Zij waren be
reid werknemers ook eerder te la
ten gaan en bij wijze van premie
het aantal gespaarde ADV-dagen
ie verdubbelen, maar de pen
sioenleeftijd was dan wel afhan
kelijk van hun toestemming. De
werkgevers kwamen terug op dit
voorstel, omdat de bedrijven
waar de animo voor het vrijwilli
ge vroegpensioen groot is, con-
currentie-nadeel zouden hebben.
De bonden hadden ingezet op
verkorting van de werkweek van
38 tot 36 uur op de langere ter
mijn. Die mag wat hen betreft
ook na de looptijd van de nieuwe
CAO worden verwezenlijkt. Het
afgesloten akkoord voorziet ech
ter in geen enkele extra ADV-
dag. Verkorting van de werkweek
met één uur staat gelijk aan on
geveer 6,5 ADV-dagen extra per
jaar.
De bonden zeggen dat zij binnen
de nieuwe CAO voor de kleinme
taal toch hun eis voor meer werk
gelegenheid binnenslepen. Zij
gaan ervan uit dat de nieuwe
pensioenregelig voor meer banen
zorgt. Daarnaast is afgesproken
dat er ongeveer zeventig miljoen
gulden extra wordt gestort in het
werkgelegenheidsfonds voor de
kleinmetaal. Bij verstandig ge
bruik goed voor drieduizend
nieuwe banen, zeggen vakbonds
bestuurders.
De nieuwe CAO voorziet verder
in een loonsverhoging van 2,75
procent per 1 juni, 2,25 procent
per 1 januari 1998 en 0,75 pro
cent per 1 januari 1999, en daar
bij eenmalige uitkeringen op 1
oktober dit jaar en 1998 van 0,75
procent. De CAO voor de metaal
nijverheid is de grootste in de
marktsector. De kleinmetaal om
vat een bonte verzameling van
grote en kleine bedrijven, varië
rend van garages en grote instal
latiebedrijven tot goudsmeden,
loodgieters en fietsenmakers.
dige interne opleiding wordt u bij on.s
n begeleid, om zo snel mogelijk carriere
maken in ons verkoopteam.
_.it van een auto, en direct beschikbaar,
lar Personeelszaken, tijdens kantoorur
ir.: 0162-519787 - 0162-513372.
Breda zoekt voor opstart van een nieuw
projekt een
S-er WERKTUIGBOUW
lig in o.a. (CAD)-CAM besturingen en
wordt gewerkt met high-end softwar
temen. In eerste instantie is het een P
t werktijden in overleg. Belangrijk z'|h
enschappen: technisch creatief, kunl)
in een klein team, plezier hebben in n
„en en ontwikkelen van prototypes y
jkten. Uw sollicitatie met uitgebreide
.g tegemoet ondernr. 2678 van dit uia_j
Washington (krf) - President Alan Greenspan van de Ameri
kaanse centrale banken (Fed) heeft gisteren de vrees voor een
spoedige renteverhoging in de Verenigde Staten enigszins ge
temperd. Hij zei, ondanks de gestage groei van de economie,
weinig inflatiegevaar te zien.
igen starten,
vijf maanden
i. Eigen rij-
k. Info? Gra-
1499-399425
h. die zelfst.
lag of 2 hal-
Terheijden,
k. eetkamer
1165-553302
Gezin in Breda Cent1r.
op korte term. voor -
naschoolse opvang vo
dg p/wk, bij voork.
iemand en niet rokend-
076-5206077.
Wie wil mij 1 ocht. P-w'
helpen, 076-5201198^
VERING 150
d, beige/grijs
24001
slaapkamer
ar., kl. wit,
groene be-
fct. 195,-,
Wijnrode TRAPLOPER I
tap.roeien halkl. f nW'
250,-, 0164-242028
CENTRIFUGE m. T76-I
knecht i.g.st. 75,--
5146447.
DROGER met slang
Philips 250,--
0162-429455
Greenspan legde een verklaring
'(tegenover de begrotingscom
missie van de Amerikaanse Se-
J'at. Zijn uitspraak over de in
flatie zorgde voor opluchting op
ie financiële markten. De Dow
tones-index van de effectenbeurs
m New York kwam na een flink
hgere opening ruim in de plus te
staan.
Greenspan had begin december
nog een schrikreactie op de beur-
z® veroorzaakt met de waar
schuwing dat 'overdadige' koers
stijgingen nadelig kunnen zijn
»or de economie. Beleggers za
gen daarin een signaal dat de Fed
ïan plan was de rente te verho
gen om de euforie op de beurzen
'e temperen.
Gisteren verklaarde Greenspan
™t zijn opmerking over over
had doordacht was, maar uit de
nontext is gelicht. Wel stelde hij
Ias' Gat de aandelenkoersen in de
a blijven stijgen 'in een adem
benemend tempo',
o'gens Greenspan overtreft de
wikkeling van Amerikaan-
e economie de meeste prognoses.
rnu al zes jaar sprake van
groei. De cijfers over het vierde
™jartaal van 1996 zijn nog niet
or T331 volgens de Fed-
P esident is de groei over het ge-
Iaar uitgekomen op ongeveer
^Procent.
"flanks de expansie is de infla-
volgens sommige maatstaven
B afgenomen, aldus Greenspan.
tekende hij aan dat on-
schijnlijk zijn over zes tot twaalf
maanden of nog later."
Dat de inflatie binnen de perken
blijft, heeft volgens Greenspan te
maken met de gematigde loon
ontwikkeling in de VS, die weer
voortvloeit uit de onzekerheid
over de werkgelegenheid. Werk
nemers zijn bereid loonconcessies
te doen in ruil voor een baan, ook
al is de werkloosheid in de VS in
ternationaal gezien vrij gering.
„Daar komt op een bepaald punt
echter een einde aan en sommige
indicatoren duiden erop dat zo'n
ommekeer mogelijk al gaande
is," waarschuwde Greenspan.
»Ron Woodard, president van de divisie verkeersvliegtuigen van Boeing, met een model van de middelgrote Boeing 777.
FOTO REUTER
Door Willem Reijn
Seattle/Toulouse - De groot
ste vliegtuigfabrikant ter
wereld, Boeing, ziet voorlo
pig geen markt voor een Su
perjumbo met vijf- tot ze
venhonderd passagiers. Het
concern zet de ontwikkeling
van de nieuwe generatie 747-
X op een laag pitje.
Dat heeft het concern uit Seatt
le gisteren meegedeeld. „Veel
klanten vertellen ons dat zij het
snel groeiende luchtverkeer wil
len bedienen met middelgrote
vliegtuigen als de Boeing 767 en
777," zegt Ron Woodard, presi
dent van de divisie verkeers
vliegtuigen. „Er is onvoldoende
markt om de grote investeringen
in grotere versies van de 747 te
rechtvaardigen." Voor de uitge
rekte versies van de huidige
Jumbo had Boeing vijf miljard
dollar uitgetrokken.
Scepsis
In Toulouse reageert een woord
voerder van aartsrivaal Airbus
met enige scepsis op het bericht.
Airbus werkt aan een eigen Su
perjumbo onder de codenaam
A3XX. Voor het - in tegenstel
ling tot de 747-X - compleet
nieuwe Airbus-toestel is een in
vestering van acht miljard mil
jard dollar nodig. Voor financie
ring van het project is het Euro
pese consortium naarstig op
zoek naar risico-dragende deel
nemers. Vorige week sloten Air
bus en Fokker Aviation nog een
voorcontract dat mogelijk twee
miljard dollar aan werk naar
Woensdrecht en Papendrecht
zou brengen.
„Als Boeing ziet dat wij met
succes opereren in die markt,
zullen ze gegarandeerd met een
eigen toestel komen," zegt de
Airbus-woordvoerder. Zo is het
ook gegaan toen wij succesvol
met de A330 een toestel voor
driehonderd passagiers in de
markt zetten. Toen kwam
Boeing met de 777, terwijl ze
eerst riepen dat er geen markt
was voor zo'n toestel."
De Airbus-woordvoerder zegt
dat de gesprekken met negen
tien grote luchtvaartmaatschap
pijen voorspoedig verlopen.
Overigens noemt hij daarbij
KLM, dat desgevraagd zegt geen
heil te zien in de aanschaf van
enkele Superjumbo's. Volgens
de woordvoerder in Toulouse
zijn de klanten misschien niet
geïnteresseerd in een derivaat
van een dertig jaar oud toestel
als de 747, maar denken zij wel
baat te hebben bij een gloed
nieuw vliegtuig met de techniek
van de 21e eeuw.
Opmerkelijk
Toch is de beslissing van Boeing
opmerkelijk. Want ook Boeing
zag een marktpotentie van acht
honderd Superjumbo's, globaal
evenveel als Airbus. Het concern
wilde met afgeleide types van de
747 bestaande klanten interes
seren voor een Superjumbo. Dat
toestel zou grote voordelen ople
veren, omdat klanten met de
747-X gewoon naast de bestaan
de vliegtuigen zouden kunnen
opereren. De operationele kos
ten per stoel zouden, ondanks
een aanschafprijs van tweehon
derd miljoen dollar per vlieg
tuig, twintig procent omlaag
gaan.
Niettemin zag Boeing de laatste
maanden de ene na de andere
potentiële klant afhaken. Het
bedrijf had de eerste officiële
klanten willen presenteren tij
dens de grote airshow van Farn-
borough in Engeland. Maar sep
tember ging voorbij zonder
launching customers, de kopers
die de start van het programma
mogelijk maken.
Wachten
Ook oktober bleef stil en aan het
einde van het jaar stond Boeing
met lege handen. Met slechts
tien potentiële kandidaten op de
lijst was de marktpotentie on
voldoende.
Boeing stelt dat luchtvaart
maatschappijen steeds meer
middelgrote toestellen willen
inzetten, die met hoge frequen
tie rechtstreekse verbindingen
tussen bestemmingen onderhou
den. Jumbo's en Superjumbo's
hebben voeding nodig uit een
groot gebied. Kleine toestellen
vliegen klanten in naar een cen
trale luchthaven, vanwaar de
passagiers hun intercontinenta
le vlucht beginnen. Vervolgens
moeten zij weer met kleine toe
stellen naar him eindbestem
ming worden gebracht. Voor de
passagiers betekent dat een reis
van wachten, wachten en nog
eens wachten, zegt men in
Seattle. Vandaar dat op de At
lantische routes inmiddels niet
de Jumbo het meest gebruikte
toestel is, maar de kleinere, 280
stoelen tellende 767. Dat vlieg
tuig maakt het economisch ren
dabel om rechtstreekse verbin
dingen tussen kleinere steden te
onderhouden. Een 777 kan vier
honderd passagiers tot zestien
duizend kilometer verderop af
zetten.
Vandaar dat Boeing nu aankon
digt dat het vooral de middel
grote toestellen verder gaat ont
wikkelen. Boeing wil van de 767
en 777 (het laatste vliegtuig is
overigens even groot als de eer
ste generatie 747's) nieuwe types
afleiden, die meer passagiers
over een langere afstand kunnen
vervoeren. Daardoor kunnen
meer bestemmingen over lange
afstand rechtstreeks worden
verbonden. Airbus houdt er on
dertussen aan vast dat de Su
perjumbo A3XX in 2003 zijn
commerciële luchtdoop krijgt.
Of de klanten tegen Airbus ja
zeggen, waar zij marktleider
Boeing neen hebben verkocht,
zal volgend jaar moeten blijken,
als het principebesluit over de
officiële lancering van het pro
gramma op de agenda staat.
fletzoek
van de Fed erop duidt
fl" officiële cijfers de geldont-
nog overschatten. De
j „-r* «ident wees er wel op dat
»edbij het rentebeleid vooruit
lino n °P iuflatie-outwikke-
tuar S33*-11'^ om de si-
da „le van het moment, maar om
"istandigheden die er waar-
Door Hélène Schenk
en Willem Reijn
Gilze - Gedwongen ontslagen bij een
uitgeversconcern dat miljoenen winst
maakt, is bepaald niet aan de orde
van de dag. Dat Audax dit paarden
middel moet toepassen, lijkt een te
ken aan de wand. Na een periode van
welhaast ongebreidelde expansie
moet de broekriem stevig worden
aangehaald.
Zoals deze krant gisteren meldde, verval
len er 65 arbeidsplaatsen bij Audax. Het
concern schrapt de banen door de hele or
ganisatie, zowel op de hoofdkantoren in
Gilze en Amsterdam als bij een enkele
AKO-vestiging. Volgens de directie krij
gen 'minimaal 35 mensen' binnenkort
ontslag aangezegd en dat wordt dit jaar
nog geëffectueerd. Audax maakt blijk
baar moeilijke tijden door.
De uitgever heeft uiteenlopende tijd
schriften als HP/De Tijd, Mijn Geheim en
Story in portefeuille. Het beheert de ver
koopketen AKO. En onlangs benaderde
het concern nog vergeefs het noodlijden
de dagblad Het Parool, dat de helpende
hand uit het Brabantse land overigens
hooghartig afwees.
Belangrijke tegenvaller voor het concern
was het wegvallen van twintig miljoen
gulden aan omzet door het verdwijnen
van de omroepgids van Veronica. De
overeenkomst met de Tros, die de samen
werking met De Telegraaf inruilde voor
Audax, leverde tot nog toe onvoldoende
compensatie op.
In 1995 was de winst al teruggevallen van
zestien naar elf miljoen gulden. Over
1996 zijn de cijfers formeel nog niet vast
gesteld, maar het concern houdt rekening
met een halvering van het resultaat. Op
een omzet van circa vierhonderd miljoen
gulden is dat een marginaal resultaat.
Andere uitgevers werken met marges van
tien tot twintig procent over de omzet.
Het rendement varieert overigens sterk
naar het marktsegment waarin men
werkzaam is.
Het concern wil bovendien in haar tarief
stelling meer aansluiten bij de wensen
van de reclamemakers. Audax wil voor
taan de tarieven bepalen op basis van de
daadwerkelijk verkochte oplage, waar
mee het een concurrentiewapen denkt te
hebben gevonden tegen de andere grote
spelers op de markt, zoals VNU en De Te
legraaf. Maar zo'n stap betekent in prin
cipe natuurlijk wel een verlaging van de
inkomsten per adverteerder.
Nu gaan uitgevers uit van gedrukte op
lage, maar omdat de verkoop van pu
bliekstijdschriften van nummer tot num
mer sterk verschilt, vinden de reclamebu-
reau's die tarieven niet reëel. Audax heeft
de plannen overigens mede onder druk
van de overkoepelende branche-organi
satie NUV voorlopig moeten uitstellen.
Ondertussen haalt Audax de stofkam
door de hele organisatie. In de algemeen
snel groeiende media-sector zijn gedwon
gen ontslagen zeer ongebruikelijk. De
bonden stellen dat zij het principe van
gedwongen ontslagen niet hebben aan
vaard. Volgens bestuurder P. Smit van de
Dienstenbond FNV zal het outplacement
bureau van Start zowel intern als extern
proberen om mensen te plaatsen. „Eerst
kijkt men binnen het bedrijf, dan pas
eventueel daarbuiten."
De vrees dat 35 mensen gedwongen ont
slag boven het hoofd hangt, deelt hij niet.
„Ik schat in dat met de voorgestelde
maatregelen de problemen aan het eind
nul kunnen zijn. Maar mocht er voor twee
of drie mensen geen oplossing zijn gevon
den, dan gaan we kijken wat de mogelijk
heden nog zijn."
Hij zegt dan ook dat 'het sociaal plan uit
gaat van het principe van geen gedwon
gen ontslagen'. Maar die formulering is
tamelijk optimistisch gekozen. Want uit
de tekst van het sociaal plan blijkt niet
meer dan dat Audax zich wil inspannen
om gedwongen ontslagen zoveel mogelijk
te vermijden. Daarmee is het principe van
gedwongen ontslagen dus wel aanvaard
door de bonden.
Dat op een personeelsbestand van circa
elfhonderd mensen blijkbaar geen andere
middel is gevonden, geeft aan dat Audax
zich niet moeiteloos staande kan houden
in het mediageweld.
Nog zó gezegd: geen
bommetje! Ja, soms is
het leven heel plezierig.
De laatste spot van Melkunie
bijvoorbeeld. Nou zijn wij he
vige Melkunie- consumenten.
Onze trouwe melkman René
brengt drie keer per week de
flessen aan huis met een hu
meur waar zelfs vijftien graden
vorst geen vat op krijgt.
Maar stel nou dat René Cam-
pina aan de man zou brengen?
Zouden wij dan van zijn servi
ce afzien omdat we de Melk
unie-producten tegelijk voller
van smaak als calorisch slan
ker achten?
Neen, toch. Weten wij veel.
De persoonlijk service van de
melkman is me bovendien heel
wat waard. Hij verblijdde mij
namelijk na lezing van deze ru
briek met een echte Tatjana-
kalender. Die overigens weer
op mysterieuze wijze van mijn
bureau is verdwenen.
In het reclamevak woedt een
heftige discussie over de waar
de van reclame. Wetenschap
pelijk schijnt er weinig vast te
staan van de invloed van recla
me op het bestedingsgedrag
van de consument. „De helft
van het reclamegeld wordt ge
woon weggegooid," beweerde
Giep Franzen, buitengewoon
hoogleraar in de reclame. Die
heeft er voor doorgeleerd, zou
je zeggen.
Maar toch waren de reclame
jongens niet gediend van dit
soort marktverpestende praat.
Dus deed de Nederlandse Ver
eniging van Erkende Recla
mebureaus, de Vea, een op
roep aan de hoogleraar om
geen uitingen meer te doen die
zouden zijn uit te leggen als
anti-reclame voor de branche.
Zouden die gasten nooit tv kij
ken, vraag je je dan af. Want
driekwart van de tijd zie ik an
ti-reclame voor de reclame op
het scherm. Als dat de norm
wordt, is de Vea op korte ter
mijn tot een overzichtelijk
clubje ingekrompen.
Daar hebben die jongens het
natuurlijk niet over. In de re
clame gaat pak-hem-beet vijf
tien miljard gulden om en dan
motte ze niet aan je brood zit
tel
Dat die meneer Franzen niet
helemaal onzin verkondigt,
blijkt uit een onderzoek dat
zeventig procent van de bevol
king niet gelooft dat reclame
juiste informatie verschaft.
Eerlijk gezegd vind ik dat re
clame daarmee nog behoorlijk
scoort, want er blijken dus ook
nog zo'n slordige vijf miljoen
Door Willem Reijn
Nederlanders rond te lopen
die alles geloven wat ze horen!
Niettemin zijn er fabrikanten
die denken dat met een sausje
reclame hun gerecht alsnog
lekker smaakt. Neem nou Ci
troen. We zijn een heel inno
verende autoproducent, net
als vroeger, roept de impor
teur na artikelen over de te
loorgang van het mooie Franse
merk. En met een offensief zal
de consument dat weten ook!
Dat is tamelijk naïef. Want als
hij een rijtje prachtige nieuw
lichterij opsomt, blijken al die
uitvindingen gemonteerd op
dure modellen. De gewone Ci
troen is een heel gewone auto
geworden en het segment van
gewone auto's biedt de consu
ment een hele ruime keus.
Nou rij ik Citroen, dus als ik
die reclame al niet geloof!
Kennis hindert, zeggen we op
de krant. Als Citroen dan re
clame maakt voor de hele ge
wone Saxo, meldt de impor
teur trots dat het karretje zo
waar een mini-test van de
ANWB heeft gewonnen. Dat
is correct, met dien verstande
dat de ANWB om onbegrijpe
lijke reden had besloten om de
Fiat Punto niet mee te laten
doen, daar het olijke Italiaan-
tje al twee keer op rij had ge
wonnen. Zelfs als er de naam
van ANWB bij staat, kun je re
clame dus niet vertrouwen.
Maar soms kunnen we ons
heerlijk behelpen. Ik noem
een Melkunie, ik noem een
EnergieNed. Werkelijk fantas
tisch wat Loes Luca presteert
in de rollen van de onhandige,
bedrogen huisvrouw en van de
verkoopster van het huis van
de overleden tante Agaath. Ik
noem ook nog een keer Tem
po-Team, dat een ploegje par
ket-medewerkers afstuurde op
een hakkelaar-proces.
(Voor die andere vijf miljoen:
dat is niet echt gebeurd, hoor!)
Amsterdam - De Nederlandse kranten hebben vorig jaar hun
voordeel gedaan met de gunstige economische ontwikkeling en de
reclameslag bij de tv-stations. De versnippering van tv-reclame
over een groter aantal kanalen heeft een aantal adverteerders
doen terugkeren naar gedrukte media.
Het rendement van de dagbladen is ten opzichte van 1995 met
dertien procent gegroeid tot 10,9 procent (winst voor belasting).
De advertentie-inkomsten zijn volgens de uitgevers in 1996 ge
middeld met 7,1 procent toegenomen.
De opbrengst van abonnementen is bij een nagenoeg gelijk geble
ven oplage met 4,2 procent gestegen. Kranten werden vorig jaar
vier procent duurder.
Brussel - KBB-dochter Hema staat op het punt de Belgische tex
tielwinkels van Sarma over te nemen. De onderhandelingen hier
over zijn bijna afgerond.
Sarma heeft 27 vestigingen in België. Bij de groep zijn vijfhon
derd personeelsleden in dienst. Sarma is nu nog in handen van de
Belgische distributiegroep GIB.
De Hema heeft vier vestigingen in België. De start van de Bel
gische Hema-winkels verliep aanvankelijk nogal moeizaam. 'De
Belgische consument vond zijn gading niet in het oer-Hollandse
assortiment', schreef gisteren de Financieel Economische Tijd.
Volgens de zakenkrant bleven de rookworsten, tompoezen en
drop in de rekken liggen.
Hema had de voorkeuren van de Belgische consument duidelijk
verkeerd ingeschat. Inmiddels is het assortiment aangepast aan
de Belgische smaak en gaat het beter met de Hema-winkels.
New York - Shell Oil, de Amerikaanse tak van Koninklijke/Shell
Groep, heeft in het laatste kwartaal van 1996 goed geboerd en
daarmee een ongekend profijtelijk jaar afgesloten. Ook Exxon,
het grootste olieconcern in de Verenigde Staten, boekte een re
cordwinst.
Over het hele jaar kwam de nettowinst van Shell Oil uit op 3,7
miljard gulden vergeleken met 1,52 miljard over 1995. De omzet
steeg 53 miljard gulden).
De nettowinst van Exxon schoot in het vierde kwartaal van 1996
met 49 procent omhoog tot 2,5 miljard dollar. Over het hele jaar
steeg het resultaat van 6,47 tot 7,51 miljard dollar. Daarmee was
Exxon vorig jaar waarschijnlijk het Amerikaanse concern met de
grootste
Etten-Leur - BW/IP International uit Etten-Leur heeft Stork
Pompen uit Hengelo overgenomen.
Welk bedrag er met de overname is gemoeid, is niet bekendge
maakt. Stork Pompen is vooral actief in de olie-industrie.
Minneapolis - Northwest Airlines, de Amerikaanse partner van
KLM, heeft wederom een uitstekend jaar achter de rug. North
west behaalde in 1996 een nettowinst van 976 miljoen gulden. In
1995 bedroeg het resultaat nog 713 miljoen gulden.
Bestuursvoorzitter John H. Dasburg van Northwest noemde de
resultaten uitstekend.
„Tegen de achtergrond van de toegenomen vervoersstromen, de
felle concurrentie en de hogere brandstofprijzen hebben de mede
werkers alle recht om trots te zijn." Ook 1997 wordt volgens Das
burg 'weer een zwaar jaar'.
Groningen - De Nederlandse Gasunie heeft het Duitse bedrijf Ru-
hrgas negentig miljard kubieke meter aardgas verkocht. Dit aan
vullende contract komt neer op de verlenging van de lopende le
veringen met zes jaar tot tenminste 2022 en een verhoging van de
jaarlijkse leveranties.
Tegen de huidige prijzen gaat het om ongeveer vijftien miljard
gulden.