VNU gaat
belang YTM
verkopen
eken
CPB noemt cijfers over tweede Maasvlakte 'veel te optimistisch'
Autoverkoop in West-Europa fors gegroeid
'Tussen de 100 en 120
Fokkers ombouwen'
DB STEM
ECONOMIE
A7
.RKREDIET
ulltime werk
!ER m/v
Gesprekken met CLT-UFA Nieuwe fabriek op Shell Moerdijk
Loodgieters/
CV monteurs/
Electromonteurs
SSSS2SM5«j«
Kleintje
Fokker F28RE Partnership
Nederlanders
optimistisch
volkje in Europa
BA niet onder
indruk
EU-dreigement
KOP MUNT
Luch tfietsm ijlen
ECONOMIE KORT
Leesportefeuillehouders boos
Nieuwe vereniging busbedrijven
Mestafvoer onveranderd ondanks regels
Werkplaatsen laten miljoenenorder lopen
Stakingen Zuid-Korea breiden zich uit
AR11997 A6
en verhandeld tegen f 12,00-1180
ming was prijshoudend.
Street
nal
nds
.tel
orp
on sfe
ific
ison
uipm.
nemurs
emical
n kodak
orp
otor
ectric
otors
ear
-pack,
.mach.
stries
lines
nell
CO.
oil
grinten
a financ.
dutch
roebuck
ernv
techn.
nghouse
an corp
orth
13/01
62/
59%
69s/,
70/
49%
26s/,
m
m
35
100/
30/,
34/
104/
83
82'/.
103/,
33'/,
54
5414
164/
241/.
26
12?/,
11154
35
m
173/.
47'/.
102
106'/.
47'/,
170/
6814
m
22/
21
14/01
62/
5014
38V.
85/
26/
11/.
56/
.41/
9
106/
86%
27/
68
14'/.
35V.
104/
30'/.
35
104
83'/,
82'/,
103
33
104'/,
61
54'/,
54
36/
66/
84
129/
110%
35
41%
173/
49
103/
105'/.
48/
174/
68'/,
19/
22/
21/
advieskoers
vorige koers
slotkoers gisteren
laten
bieden
ex claim
ex dividend
gedaan /bieden
gedaan/laten
bieden en ex dividend
laten en dividend
gedaan en laten ex dividend
gedaan en bieden ex dividend
754
739
942
705
7,70
3,00
0,40
0,10 a
10,80
4,80
3,00
8,50
43,60
30,80
23,70 a
3,80
6,80
4,00
2,10
1,00
13,10
0,80
1,80
2,60
4,40
6,60
10,00
8,50 a
10,00 b
19,00
2,30
6,50
2,40
39,70
22,30
7,50 a
8,30
3,60
4,30
10,40
8,40
6,40
4,40
0,50
6,20
3,00
2,00
1,30
29,70
2,50
4,10
3,90
0,30
1122,00 b
10,90 b
6,10 a
1,60
0,10
13,50
6,60
4,30
10,70
46,80
33,50
25,40
3,00
9,50 b
6,00
3,20
1,50
16,30
0,40
0,70
I,00
2,00
3,30 a
5,80
7,70
9,20
19,00
2,50
6,50
2,40
40,00
23,00
6,80
8,70
3,80
4,40
II,30 b
9,30 b
7,50
5,30 b
0,80
6,80 b
3,40
2,40
1,40
30,90
2,30
4,10
3,70
2,20
1129,00 b
WOENSDAG 15 JANUARI 1997
nie Totale Progn.uitk.
ïnd. maandlast spaarplan
60.- ƒ288.- 61.400-
95.- 349.- 74.800.-
60.- 465.- 99.700.-
nde leningen. Ook het adres
e leningen en/of lage hypo-
maat bel 0172-473277 of
nradstraat 19,2405 BJ
t mensen voor div. functies.
176-5424817-
trant, De Stem
izorgers. Per direct
;en
5 jaar.
ndere in
ekende vergoeding.
voordelen voor bezorgers,
sn een gratis krant.
314
Rotterdam (anp) - Het Centraal
planbureau (CPB) vindt de voorstel
len voor een nieuwe, tweede Maas
vlakte in de Noordzee bij Rotterdam
veel te optimistisch. De gemeente
Rotterdam en Rijkswaterstaat gaan
uit van de meest gunstige economi
sche cijfers van het CPB zelf en over
schatten vervolgens het benodigde
aantal hectares.
Dat stelt een woordvoerder van het CPB.
De projectgroep Maasvlakte 2, met daar
in het Gemeentelijk Havenbedrijf in Rot
terdam en Rijkswaterstaat, presenteerde
maandag de plannen voor de tweede
Maasvlakte. De projectgroep gaat uit van
850 tot 1000 hectare grond voor nieuwe
bedrijfsruimten tot 2035. Het CPB houdt
het op nul hectare in het slechtste scena
rio tot 650 hectare in het gunstigste geval
tot 2020.
„Die laatste berekening gaat uit van fan
tastische groeicijfers, die neerkomen op 7
procent wereldhandelsgroei. Als je de
gulden middenweg neemt, dan nog praat
je over een sterkere economische groei
dan we de afgelopen 25 jaar hebben mee
gemaakt", aldus de woordvoerder van het
planbureau. Voorzitter N. van den Berg
van de projectgroep wijst erop dat cijfers
niet de enige waarheid zijn. „Essentieel is
de visie die wij hebben op de positie van
de haven. Het gaat om de wereldmarkt
voor met name de chemie, distributie en
containers. Het CPB heeft goed werkt ge
leverd, maar onze kennis van specifieke
grondbehoeften en visie verklaart het
verschil in berekeningen."
Het Havenbedrijf heeft overigens vorig
jaar dertien bedrijven niet kunnen helpen
aan grond in de Rotterdamse haven. Van
den Berg: „Dat is een verontrustende ont
wikkeling."
De cijfers van het CPB staan globaal ver
meld in het rapport dat de gemeente Rot
terdam en Rijkswaterstaat hebben aange
boden aan de ministeriële werkgroep Ver
kenning Ruimteprobleem Mainport Rot
terdam (VERM). De werkgroep brengt in
april advies uit aan de regering. Het CPB
komt volgende week met een eigen rap
port, waarin de minder optimistische cij
fers worden onderbouwd.
In totaal wil Rotterdam 2000 hectare op
spuiten voor de tweede Maasvlakte.
Naast de ruimte voor nieuwe bedrijven,
moet er ruimte komen voor bestaande be
drijven die moeten verhuizen van hun
huidige plek en voor het mainport-eifect,
waarbij nieuwe activiteiten ontstaan
doordat Rotterdam een officiële main-
port-functie heeft.
Natuur en Milieu, Natuurmonumenten en
het Zuidholland Landschap reageerden
maandag negatief op de tweede Maas
vlakte. Zij vrezen aantasting van het
Voornse duinlandschap, ten zuiden van
het toekomstige land in zee.
Voor 1 een 2e monteors
hebben wij gebeerd er
ook mogelijk.Ins'al' bii
vakmensen werken U
Tecpool. Bel: 0416-66
Luxemburg (anp) - De Duits-Luxemburgse televisiegroep CLT-
UFA wil het belang van uitgeverij VNU in de Vlaamse tv-zen-
der VTM overnemen. Beide partijen zijn hierover met elkaar in
gesprek, zo maakte R. Sautter, een van de twee bestuursvoor
zitters van CLT-UFA, gisteren bekend tijdens de eerste persbij
eenkomst van de fusiecombinatie.
VNU kondigde vorig najaar zijn
belang van ruim 44 procent in
VTM te heroverwegen. De Haar
lemse uitgeverij probeerde eerder
een meerderheid in de zender in
banden te krijgen. Een poging
hiertoe mislukte. Sindsdien staat
hetaandelenbelang in de etalage.
CLT-UFA is geen onbekende van
VNU. Beide partijen nemen deel
ia de Nederlandse commerciële
zenders RTL 4, RTL 5 en Veroni
ca, CLT-UFA heeft in deze zen
ders een meerderheidsbelang,
VNU is minderheidsaandeelhou
der.
Sautter verklaarde dat beide par
tijen de gesprekken over verkoop
van het VTM-belang succesvol
willen afronden. Volgens de CLT-
UFA-bestuurder hangt een goede
afloop van de onderhandelingen
mede af van de politieke besluit
vorming in Vlaanderen, die het
buitenlandse partijen moeilijk
maakt om een groot belang in
ielevisie-zenders te verwerven. De
Europese Commissie heeft hierte
gen al bezwaar aangetekend. Over
de prijs van het aandelenpakket is
nog niet gesproken.
CLT-UFA is een fusie tussen het
Luxemburgse CLT, eigenaar van
STL en Veronica en het Duitse
UFA. Deze laatste partij is de
televisie-divisie van het Duitse
mediaconcern Bertelsmann.
De fusiecombinatie weet zich met
een geschatte omzet van 5 miljard
Duitse mark de grootste partij in
CLT-UFA heeft belangen
in 19 televisie- en 23 radiostations
in Europa. Met de productie van
programma's en audiovisuele
rechten op bijvoorbeeld sporteve
nementen behaalt CLT-UFA al
leen al een jaaromzet van 750 mil
joen mark.
Ter vergelijking: de grootste onaf
hankelijke producent in Europa,
het Nederlandse Endemol, boekt
een jaaromzet van 600 miljoen
gulden. De mediagroep heeft gro
te ambities. Ze zegt een leidende
rol te willen spelen in ^e interna
tionale media-markt, die wordt
overheerst door Amerikaanse on
dernemingen.
Naast het verstevigen van geves
tigde marktposities, zoals in
Duitsland en Nederland, wil CLT-
UFA ook meer vaste voet aan de
grond krijgen in Engeland en lan
den in Oost-Europa en Scandina
vië. Verder wil ze de positie op het
gebied van televisierechten verder
versterken en ziet de combinatie
groeiende mogelijkheden vopr be-
taal-televisie.
De komende tijd denkt het con
cern zeker 5 procent per jaar te
groeien, al noemde het bestuur
van de onderneming dit een voor
zichtige schatting. De winstge
vendheid komt voorlopig onder
druk staan. De investeringen in
nieuwe markten brengen veel
aanloopverliezen met zich mee.
Een woordvoerder van VNU ont
kent dat er contacten zijn met
CLT-UFA over de Vlaamse tv-
zender VTM.
Een
plaatsen:
resultaten boeken.
vervolg van voorpagina
De F28 kwam precies dertig jaar
geleden op de markt en werd in
1986 vervangen door de grotere
Fokker 100. Er vliegen wereld
wijd 200 Fokkers 28, waarvan er
160 in aanmerking komen voor
de modernisering. Boenders zegt
de hand van het marketing-
onderzoek en de gesprekken met
klanten er op te rekenen dat
wssen de 100 en 120 Fokkers 28
uiteindelijk zullen worden omge
bouwd. Dat zal gebeuren in een
tempo van twintig kisten per
jaar De ontwikkeling van de
lokker 28 RE is gezien het werk
dat het project oplevert, van
worm belang voor Fokker Servi-
ces, dat sinds afgelopen zomer
onderdeel uitmaakt van het
«ork-concern, stelt Boenders,
e 28 zou door de aangescherp-
e eisen op het gebied van ge-
w .verlast en luchtverontrei-
o'ging rond het jaar 2000 nage-
°eg uit het luchtruim van Euro-
N en de Verenigde Staten moe-
verdwijnen. Nu al vraagt bij-
oeld Schiphol een toeslag
2 landingsgelden, omdat het
,„„8 lawaai-toestellen wil
eren, Op een aantal Ameri-
fi. Zeegvelden is de 'Fel-
meer ^e'emaa^ niet welkom
Fokker 28 valt onder de zoge-
J" sta9e 2-categorie. Na de
anpassingen zal de F28RE zeker
veranderingen t.o.v. de Fokker F28
verlenging ran vleugelrand en tips van de Fokker 70
de romp met 114 cm. 1
1= 1 stoelenrij)
v Ai nieuwe i
optie: nieuw interieur m "«v»
en Uightdeck avionics
°ren; Rolls'Royce Tay 620BMW R-RBR710;
Parijs (afp) - Binnen West-
Europa hebben Nederlan
ders het meeste vertrouwen
in de economie van hun land.
Dat blijkt uit een consumen
tenonderzoek in Europa door
het bureau Ipsos. Fransen en
ook Duitsers blijken tamelijk
pessimistisch.
Uit een telefonische enquête
onder ruim zesduizend per
sonen in zeven Europese lan
den bleek dat niet meer dan
35 procent van de Europese
consumenten vertrouwen
heeft in de economie van hun
land. Maar liefst 63 procent
liet weten pessimistisch te
zijn.
Precies driekwart van de Ne
derlanders bestempelt de
huidige economische om-
standigenheden als zonnig.
Van de Britten is dat met 53
procent iets meer dan de
helft. Slechts een kwart van
de Duitsers heeft vertrouwen
in de economie van hun land,
terwijl in Frankrijk niet
meer dan 22 procent vrolijk
gestemd is.
De 15.000e paal op Shell Moerdijk wordt geslagen voor een 'klein project'. foto de stem/ben steffen
aan de eisen van stage 3 en waar
schijnlijk ook aan die van stage 4
voldoen. „Die eisen staan nog
niet helemaal vast," zegt Boen
ders. Met de nieuwe aanpassin
gen kan de F28 vijftien jaar lan
ger mee.
Belangrijkste wijziging is het
monteren van nieuwe motoren,
die op een vlucht van 555 kilo
meter tussen de twaalf en twintig
procent minder brandstof ver
bruiken. Het toestel kan vijftien
tot twintig procent verder ko
men, waardoor de klanten meer
bestemmingen kunnen aandoen.
Bovendien verbeteren de presta
ties bij de start, waardoor het
toestel een kortere startbaan no
dig heeft en sneller kan klimmen.
Zodoende kan de F28RE vanaf
meer vliegvelden kan vertrek
ken.
Deze of volgende maand wil
Fokker Services een keuze ma
ken uit drie kandidaten: Rolls
Royce, RR BMW en General
Electric. Rolls-Royce heeft de
Tay 620 in de aanbieding, die
vanaf begin 1999 leverbaar is. De
F28 is nu voorzien van de Mk555,
eveneens van Rolls-Royce. De
BR710 is een motor uit de stal
van de join-venture Rolls-Royce
en BMW en is in het derde kwar
taal van 1999 beschikbaar. Ge
neral Electric, een zusje van GE
Plastics, kan de CF34-8c een jaar
later leveren.
Van onze correspondente
Klundert Met het slaan van
heipaal nummer 15.000 door
directeur D. Kleverlaan van
Shell Moerdijk en de vice-pre
sident van Shell Europa, de
Fransman J. Couteau, is gis
termiddag een begin gemaakt
met de bouw van de nieuwe
VeoVa fabriek bij Shell Ne
derland Chemie op industrie
terrein Moerdijk.
„Het is een klein project hier op
Shell Moerdijk," aldus Klever
laan in zijn toespraak. „Maar na
zoveel tijd zijn we blij met dit
project. In de jaren zeventig is er
al een fabriek van VeoVa op Shell
Moerdijk gebouwd. De nieuwe
fabriek komt naast de oude te
staan. De laatste zal worden aan
gepast aan de nieuwe fabriek."
Hierna toog het gezelschap naar
buiten waar de beide directeuren,
gehuld in witte beschermende
jassen, laarzen en dito helmen,
een wit geverfde heipaal met het
nummer 15.000 de grond insloe
gen.
VeoVa is de handelsnaam van
verschillende soorten producten
die gebruikt worden bij de ver
vaardiging van polymeren en
harsen, die op hun beurt weer
worden gebruikt in de verf- en
coatingindustrie. Met de bouw
van deze nieuwe fabriek, die on
geveer twintig miljoen gulden
gaat kosten en in oktober dit jaar
klaar moet zijn, wordt de huidige
productiecapaciteit op Shell
Moerdijk met 10 kiloton vergroot
tot 55 kiloton per jaar. De bouw
brengt tevens een uitbreiding van
de carbonzurenfabriek van Shell
Pernis met zich mee.
Londen (rtr/dpa) - British Air
ways (BA) vertrouwt er ondanks
dreigementen van de Europese
Commissie op dat zijn plannen
om nauw te gaan samenwerken
met American Airlines (AA)
kunnen doorgaan.
„Ik zie geen reden waarom
waarom de plannen niet volgens
schema kunnen worden uitge
voerd", aldus Bob Ayling, de be
stuursvoorzitter van het Britse
luchtvaartconcern.
Ayling reageerde daarmee op
het voornemen van de Europese
Commissie om Groot-Brittannië
eventueel voor het Hof van Jus
titie in Luxemburg te dagen
als het land eenzijdig toestem
ming geeft voor de samenwer
king.
EU-commissaris Van Miert
heeft per brief aan Ian Lang, de
Britse minister van Handel, la
ten weten stappen te onderne
men als Brussel niet kan instem
men met de wijze waarop Lon
den de samenwerkingsplannen
afhandelt.
Ayling zei verder dat Van Miert
er onterecht van uitgaat dat de
concurrentie voor andere maat
schappijen op alle routes tussen
Groot-Brittannië en de Verenig
de Staten wordt beperkt.
De commissaris gaat ervan uit
er geen nieuwe luchtvaartover
eenkomst tussen beide landen
komt.
Brussel (anp) - De autover
koop in West-Europa is vorig
jaar gegroeid met 6,5 procent
tot ruim 12,8 miljoen stuks.
Na de minieme groei van 0,6
procent betekent dat een aar
dige opleving van de verkoop.
Nederland zat met een ver-
koopgroei van 6,1 procent tot
473.500 wagens vrijwel op het
gemiddelde.
De opmars van Koreaanse au
tobouwers als Daewoo en
Hyundai lijkt niet te stuiten te
zijn. In aantal was hun verkoop
(ruim 248.000) nog niet erg
groot, maar in vergelijking met
1995 verkochten ze 38 procent
meer. Hun marktaandeel ging
van 1,5 naar 1,9 procent.
Een en ander blijkt uit cijfers
die de ACEA, het Europese ver
bond van autofabrikanten, gis
teren publiceerde. De gegevens
hebben betrekking op de vijf
tien landen van de Europese
Unie plus Zwitserland en Noor
wegen.
Marktleider bleef Volkswagen.
Het aandeel van de Duitse au
toproducent op de West-Euro-
pese automarkt nam vorig jaar
toe van 16,8 tot 17,2 procent.
De Skoda-divisie van het con
cern verkocht met ruim 81.000
auto's 26 procent meer.
Ondanks een achteruitgang van
zijn marktandeel bleef General
Motors (GM), met merken als
Opel en Vauxhall, tweede op de
ranglijst van. De verkoop nam
weliswaar toe met 1,9 procent
tot 1,6 miljoen auto's, maar het
marktaandeel zakte van 13,1
tot 12,5 procent
PSA (Peugeot en Citroën) was
derde. Het marktaandeel van
deze Franse autofabrikant ging
van 12 naar 11,9 procent, maar
de autoverkoop groeide met 6,1
procent tot ruim 1,5 miljoen
stuks. Na PSA komt Ford, met
een marktaandeel dat vermin
derde van 1,9 tot 11,6 procent.
Er werden vorig jaar in West-
Europa 1,48 miljoen Fords ver
kocht, 4,2 procent meer dan in
1995.
De verkoop van Fiat nam toe
met 7,5 procent tot 1,43 miljoen
wagens. De Italiaanse fabri
kant, met onder meer merken
als Alfa Romeo en Lancia, had
een marktaandeel van 11,2 pro
cent. In 1995 was dat 11,1 pro
cent.
De Japanse autoproducenten
brachten 1,37 miljoen wagens
aan de man, 7,2 procent meer
dan in 1995. Hun marktaandeel
ging van 10,6 naar 10,7 procent.
Nissan, de grootste, boekte een
verkoopgroei van maar 0,2 pro
cent. Mitsubishi deed het van
de Japanse automerken het best
met een groei van de afzet van
16,2 procent.
Voor Renault was een markt
aandeel weggelegd van 10,1
procent na 10,3 procent in 1995.
De verkoop van het Franse con
cern nam toe met 3,8 procent
tot 1,29 miljoen stuks. BMW (en
dochterbedrijf Rover) en Mer-
Sevenstern: ...'kleine auto
heeft de toekomst'foto anp
cedes boekten een groei van
respectievelijk 5,3 en 14,2 pro
cent met 805.000 en 462.000
wagens. Volvo was de enige die
genoegen moest nemen met een
achteruitgang van de verkoop.
Een vermindering van 5,5 pro
cent resulteerde in een afzet
van ruim 206.000 auto's.
De toekomst voor de kleine au
to ziet er goed uit. De markt
voor auto's met een lengte van
minder dan 3,75 m zal de ko
mende jaren flink toenemen. In
2000 zal dit marktsegment 8
procent van de totale auto
markt voor zijn rekening ne
men, tegen 5 procent nu.
Dat zei ir. F. Sevenstern van de
Autorai gistermiddag in Am
sterdam bij de perspresentatie
van de Autorai 97, die van 6 tot
en met 16 februari plaatsvindt.
De opmars van de kleinste au
to's zal vooral ten koste gaan
van de categorie die direct
daarboven zit. Deze categorie
daalt van 27,5 tot 23 procent
van de markt.
Voor een deel komt de opmars
van de kleine auto voor reke
ning van huishoudens die een
tweede auto aanschaffen. Ook
zijn er veel autobezitters die
kiezen voor een kleinere autö,
omdat die net zoveel comfort en
veiligheid biedt als een groter
model. Bovendien zijn kleinere
auto's handiger in het steeds
drukkere verkeer, stelde Seven
stern.
Ambtenaren op het ministerie
van VROM zien met lede ogen
aan dat autofabrikanten steeds
vaker auto's voorzien van air
conditioning. „Het gebruik van
ënergievreters als airconditio
ning moet juist worden ont
moedigd", vindt mr. G. Wol-
ters, directeur-generaal milieu
beheer op het ministerie.
Wolters verwoordde zijn afkeer
van airconditioning in de auto
gisteren in het hol van de
leeuw. Hij gebruikte de pers
presentatie van de Autorai 97
om de aanval te openen deze
luxe-accessqire, die autofabri
kanten vaak als goedkoop plus
pakket in de aanbieding doen
bij de aanschaf van een nieuwe
auto.
OOK zo'n goed gevulde por
temonnee? Neen, niet met
geld, maar met kaartjes? Zelfs
als ik afzie van de creditcards
en bankpasjes, heb ik zo al vijf
van die plastic kaarten op zak.
En neen, dat maakt het leven
er helemaal niet eenvoudiger
op.
Mijn baas heeft me onlangs
uitgerust met een Lips-beveili-
gingskaart. Zonder kaart kom
je er bij De Stem niet meer in.
Nadat de hoofdredacteur
dreigde om de daardoor niet
gewerkte dagen af te boeken
van mijn vakantietegoed, heb
ik die kaart vast bij me.
Evenmin kan ik zonder de
ANWB-lidmaatschapskaart,
want ik heb een voorliefde
voor Franse auto's. Dan zit
daar de Golden Tiger-kaart
van Esso om te sparen 'met
grote sprongen', die volgens
na-telling helemaal niet zo
groot schijnen te zijn.
Maar de enige kaart die bin
nenkort een eigen televisie
programma krijgt, is die van
Air Miles. Wij sparen fanatiek
Air Miles, mag ik wel zeggen.
Ik rijd elke avond op en neer
van Breda naar Boerenhol
teneinde zo vaak mogelijk bij
een Shell-station te mogen
aanleggen. Als Etos op
maandverband extra luchtki-
lometers verstrekt, haal ik het
volume in huis waarmee mijn
vrouw makkelijk de overgang
haalt.
U moet namelijk weten: met
drie kinderen moet je echt het
woon-werk-verkeer Terneu-
zen-Tokyo rijden en drie keer
per week vier winkelkarretjes
bij Albert Heijn volstouwen
om op een onchristelijk tijd
stip een overgeschoten plaats
in een KLM-toestel gratis te
mogen bezetten. En dan moe
ten wij nog vijf stoelen in zo'n
kist zien te vinden. Anders
wordt het alsnog gescheiden
reizen.
Maar goed, dit is weer alle
maal veel te negatief. We
moeten samen positief denken
en dan is de lancering van het
programma 'De Tearoom' op
RTL4 prima nieuws, toch?
Joop van den Ende gaat sa
men met Loyalty Manage
ment Nederland, de beheerder
van onze mijl-tegoeden, een
'bewegende sponsor-etalage'
maken, zoals Adformatie het
noemt. We beschikken hier
nog niet over een apart Jezus-
kanaal, maar een stukje socia
le warmte mogen we al ver
wachten, want De Tearoom is
'een uniek bindmiddel' voor
een ieder met een blauw pasje.
Dat zijn inmiddels 2,3 miljoen
Nederlandse huishoudens, die
voorlopig liefst 67 tv-program-
Door Willem Reijn
ma's te verteren krijgen, op
voorwaarde dat ze 's middags
om drie uur thuis achter de
buis kruipen. Ex-Tros-om-
roeps ter Ellen Brusse gaat het
programma presenteren dat
een 23 man/vrouw sterke re
dactie heeft uitgebroed.
Zij zal ons vertellen hoe wij
onze airmiles kunnen uitge
ven.
Elke week leidt 'een bekende
Nederlander' ons rond door
een stad 'met leuke eettentjes
en onverwachte bezienswaar
digheden'. Maar ook kunnen
we straks met het hele gezin
gezellig naar René Froger, die
de laatste tijd op tv trouwens
overtuigend slaapverwekkend
zingt.
De 34 Iuchtmijlen-sponsors
krijgen ruim baan om de tele
visiekijker hun zegeningen te
laten tellen. Twee redacteuren
zijn speciaal belast met de
sponsor-contacten en item-
pjes. „Als we een niet gespon
sord filmpje uitzenden over de
zalmvangst in Schotland, kan
ik me voorstellen dat je daarna
een IP-pingel hoort en dan
verneemt dat deze week de
Schotse zalm bij Albert Heijn
in de aanbieding is," zegt eind
redacteur Van der Meulen in
Adformatie.
Kortom, wat mogen wij weer
blij zijn met commerciële
televisie. Want anders hadden
wij de middagen maar in ledig
heid doorgebracht met het
plakken van fietsbanden, het
stoppen van sokken of het ve
gen van de stoep. Of werken.
Neen jongens, positief den
ken. „Dit is weer een stap
voorwaarts," zegt Air Miles-
directeur Van Everdingen.
„Aantrekkelijke televisie. Net
als Air Miles zelf, is óók dit
een win-concept."
Neen, dan de publieke om
roep. Die brengt tenminste
een week lang de nieuwste cd
van Marco Borsato met slechts
de integere bedoeling het Ne
derlandse volk cultuur bij te
brengen!
Leidschendam - Tien grotere leesportefeuillehouders, verenigd in
G.Tien, zetten via hun Leidschendamse uitgeverij drie nieuwe
tijdschriften in de markt. Volgens directeur R. van Rijn van
G.Tien is dat het antwoord van de leesportefeuille-exploitanten
op de weigering van de grote publieksbladenuitgevers, VNU en
Audax, de leesportfeuillehouders de kortingen toe te kennen die
zij kioskhouders voor de losse verkoop wel gunnen.Van Rijn wil
af van de 'houdgreep' van de grote bladenuitgevers. Via de nieu
we bladen Amazone (gericht op de man), Thuis (huis en tuin) en
Aimée (werkende vrouwen met een gezin) denkt G.Tien de ge
wenste onafhankelijkheid dichter bij te brengen. G.Tien gaat uit
van een eerste oplage van 245.000 exemplaren voor de abonnees.
Den Haag - Ontevreden touringcarondernemers richten een nieu
we belangenorganisatie op. Zij stappen uit Koninklijke Neder
lands Vervoer (KNV) dat volgens hun woordvoerder J. de Bruijne
onvoldoende voor hun belangen opkomt.
De woede van de busondernemers geldt vooral het streekvervoer
dat zich in toenemende mate op hun markt beweegt. Verenigd
Streekvervoer Nederland (VSN) maakt zich volgens de touring-
carbedrijven schuldig aan misbruik van subsidies.„Door de sub
sidies die de overheid aan het openbaar vervoer geeft, kunnen zij
ook in het particulier vervoer tegen afbraakprijzen rijden." Uit
een in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat ver
richt onderzoek blijkt overigens dat er van misbruik geen sprake
is.
Den Haag - Veehouders hebben in 1995 evenveel mest afgevoerd
van hun bedrijf als in 1994. De hoeveelheid fosfaat in de mest is
weliswaar met 5 procent gedaald, maar deze daling is niet genoeg
om aan de strengere regelgeving te voldoen. Dat blijkt uit een pu
blicatie van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en de
Stichting Landelijke Mestbank (SLM). Door de strengere regelge
ving nam de wettelijke toegestane hoeveelheid mest die boeren
mogen gebruiken in 1995 met 22 procent af. In heel Nederland ge
bruikten de veehouders in 1995 vaker de maximaal toegestane
hoeveelheid mest dan in 1994. Een aantal provincies bemest prak
tisch overal met de maximale hoeveelheid of zelfs meer.
Rijswijk - De organisatie van sociale, werkplaatsen NOSW heeft
eind vorig jaar op het nippertje afgezien van een overeenkomst
met het postbedrijf Algemene Post Nederland (APN) in Zwolle.
APN wilde de sociale werkplaatsen inschakelen bij het sorteren
en bezorgen van (reclame)drukwerk. Met deze opdracht is volgens
directeur J. Makkinga van APN jaarlijks ongeveer 30 miljoen gul
den gemoeid. Het NOSW zou een meerderheidsbelang van 51 pro
cent in de postonderneming krijgen om de werkgelegenheid van
zijn werknemers bij een eventuele verkoop van het bedrijf veilig
te stellen. Bij nadere bestudering van het ondernemingsplan
kreeg het NOSW twijfels over de financiële haalbaarheid en zag -
voorlopig - af van de deelname.
Seoul - Het merendeel van de taxichauffeurs en bankmedewer
kers heeft zich gisteren aangesloten bij de stakingen in Zuid-Ko
rea uit protest tegen een liberalere arbeidswet. De taxichauffeurs
legden het werk geheel stil en de bankmedewerkers bekortten
hun werkdag. Toch hadden de stakingen nog niet het verlammen
de effect dat door de bonden was voorspeld en de regering zal zich
er vooralsnog niet door laten vermurwen. Arbeiders van autofa-
brieken en scheepswerven en andere vakbondsleden waren al in
staking.
De vakbonden hebben gezegd dat de stakingsacties vandaag ver
der zullen worden uitgebreid.
S