VNU gaat belang YTM verkopen eken CPB noemt cijfers over tweede Maasvlakte 'veel te optimistisch' Autoverkoop in West-Europa fors gegroeid 'Tussen de 100 en 120 Fokkers ombouwen' DB STEM ECONOMIE A7 .RKREDIET ulltime werk !ER m/v Gesprekken met CLT-UFA Nieuwe fabriek op Shell Moerdijk Loodgieters/ CV monteurs/ Electromonteurs SSSS2SM5«j« Kleintje Fokker F28RE Partnership Nederlanders optimistisch volkje in Europa BA niet onder indruk EU-dreigement KOP MUNT Luch tfietsm ijlen ECONOMIE KORT Leesportefeuillehouders boos Nieuwe vereniging busbedrijven Mestafvoer onveranderd ondanks regels Werkplaatsen laten miljoenenorder lopen Stakingen Zuid-Korea breiden zich uit AR11997 A6 en verhandeld tegen f 12,00-1180 ming was prijshoudend. Street nal nds .tel orp on sfe ific ison uipm. nemurs emical n kodak orp otor ectric otors ear -pack, .mach. stries lines nell CO. oil grinten a financ. dutch roebuck ernv techn. nghouse an corp orth 13/01 62/ 59% 69s/, 70/ 49% 26s/, m m 35 100/ 30/, 34/ 104/ 83 82'/. 103/, 33'/, 54 5414 164/ 241/. 26 12?/, 11154 35 m 173/. 47'/. 102 106'/. 47'/, 170/ 6814 m 22/ 21 14/01 62/ 5014 38V. 85/ 26/ 11/. 56/ .41/ 9 106/ 86% 27/ 68 14'/. 35V. 104/ 30'/. 35 104 83'/, 82'/, 103 33 104'/, 61 54'/, 54 36/ 66/ 84 129/ 110% 35 41% 173/ 49 103/ 105'/. 48/ 174/ 68'/, 19/ 22/ 21/ advieskoers vorige koers slotkoers gisteren laten bieden ex claim ex dividend gedaan /bieden gedaan/laten bieden en ex dividend laten en dividend gedaan en laten ex dividend gedaan en bieden ex dividend 754 739 942 705 7,70 3,00 0,40 0,10 a 10,80 4,80 3,00 8,50 43,60 30,80 23,70 a 3,80 6,80 4,00 2,10 1,00 13,10 0,80 1,80 2,60 4,40 6,60 10,00 8,50 a 10,00 b 19,00 2,30 6,50 2,40 39,70 22,30 7,50 a 8,30 3,60 4,30 10,40 8,40 6,40 4,40 0,50 6,20 3,00 2,00 1,30 29,70 2,50 4,10 3,90 0,30 1122,00 b 10,90 b 6,10 a 1,60 0,10 13,50 6,60 4,30 10,70 46,80 33,50 25,40 3,00 9,50 b 6,00 3,20 1,50 16,30 0,40 0,70 I,00 2,00 3,30 a 5,80 7,70 9,20 19,00 2,50 6,50 2,40 40,00 23,00 6,80 8,70 3,80 4,40 II,30 b 9,30 b 7,50 5,30 b 0,80 6,80 b 3,40 2,40 1,40 30,90 2,30 4,10 3,70 2,20 1129,00 b WOENSDAG 15 JANUARI 1997 nie Totale Progn.uitk. ïnd. maandlast spaarplan 60.- ƒ288.- 61.400- 95.- 349.- 74.800.- 60.- 465.- 99.700.- nde leningen. Ook het adres e leningen en/of lage hypo- maat bel 0172-473277 of nradstraat 19,2405 BJ t mensen voor div. functies. 176-5424817- trant, De Stem izorgers. Per direct ;en 5 jaar. ndere in ekende vergoeding. voordelen voor bezorgers, sn een gratis krant. 314 Rotterdam (anp) - Het Centraal planbureau (CPB) vindt de voorstel len voor een nieuwe, tweede Maas vlakte in de Noordzee bij Rotterdam veel te optimistisch. De gemeente Rotterdam en Rijkswaterstaat gaan uit van de meest gunstige economi sche cijfers van het CPB zelf en over schatten vervolgens het benodigde aantal hectares. Dat stelt een woordvoerder van het CPB. De projectgroep Maasvlakte 2, met daar in het Gemeentelijk Havenbedrijf in Rot terdam en Rijkswaterstaat, presenteerde maandag de plannen voor de tweede Maasvlakte. De projectgroep gaat uit van 850 tot 1000 hectare grond voor nieuwe bedrijfsruimten tot 2035. Het CPB houdt het op nul hectare in het slechtste scena rio tot 650 hectare in het gunstigste geval tot 2020. „Die laatste berekening gaat uit van fan tastische groeicijfers, die neerkomen op 7 procent wereldhandelsgroei. Als je de gulden middenweg neemt, dan nog praat je over een sterkere economische groei dan we de afgelopen 25 jaar hebben mee gemaakt", aldus de woordvoerder van het planbureau. Voorzitter N. van den Berg van de projectgroep wijst erop dat cijfers niet de enige waarheid zijn. „Essentieel is de visie die wij hebben op de positie van de haven. Het gaat om de wereldmarkt voor met name de chemie, distributie en containers. Het CPB heeft goed werkt ge leverd, maar onze kennis van specifieke grondbehoeften en visie verklaart het verschil in berekeningen." Het Havenbedrijf heeft overigens vorig jaar dertien bedrijven niet kunnen helpen aan grond in de Rotterdamse haven. Van den Berg: „Dat is een verontrustende ont wikkeling." De cijfers van het CPB staan globaal ver meld in het rapport dat de gemeente Rot terdam en Rijkswaterstaat hebben aange boden aan de ministeriële werkgroep Ver kenning Ruimteprobleem Mainport Rot terdam (VERM). De werkgroep brengt in april advies uit aan de regering. Het CPB komt volgende week met een eigen rap port, waarin de minder optimistische cij fers worden onderbouwd. In totaal wil Rotterdam 2000 hectare op spuiten voor de tweede Maasvlakte. Naast de ruimte voor nieuwe bedrijven, moet er ruimte komen voor bestaande be drijven die moeten verhuizen van hun huidige plek en voor het mainport-eifect, waarbij nieuwe activiteiten ontstaan doordat Rotterdam een officiële main- port-functie heeft. Natuur en Milieu, Natuurmonumenten en het Zuidholland Landschap reageerden maandag negatief op de tweede Maas vlakte. Zij vrezen aantasting van het Voornse duinlandschap, ten zuiden van het toekomstige land in zee. Voor 1 een 2e monteors hebben wij gebeerd er ook mogelijk.Ins'al' bii vakmensen werken U Tecpool. Bel: 0416-66 Luxemburg (anp) - De Duits-Luxemburgse televisiegroep CLT- UFA wil het belang van uitgeverij VNU in de Vlaamse tv-zen- der VTM overnemen. Beide partijen zijn hierover met elkaar in gesprek, zo maakte R. Sautter, een van de twee bestuursvoor zitters van CLT-UFA, gisteren bekend tijdens de eerste persbij eenkomst van de fusiecombinatie. VNU kondigde vorig najaar zijn belang van ruim 44 procent in VTM te heroverwegen. De Haar lemse uitgeverij probeerde eerder een meerderheid in de zender in banden te krijgen. Een poging hiertoe mislukte. Sindsdien staat hetaandelenbelang in de etalage. CLT-UFA is geen onbekende van VNU. Beide partijen nemen deel ia de Nederlandse commerciële zenders RTL 4, RTL 5 en Veroni ca, CLT-UFA heeft in deze zen ders een meerderheidsbelang, VNU is minderheidsaandeelhou der. Sautter verklaarde dat beide par tijen de gesprekken over verkoop van het VTM-belang succesvol willen afronden. Volgens de CLT- UFA-bestuurder hangt een goede afloop van de onderhandelingen mede af van de politieke besluit vorming in Vlaanderen, die het buitenlandse partijen moeilijk maakt om een groot belang in ielevisie-zenders te verwerven. De Europese Commissie heeft hierte gen al bezwaar aangetekend. Over de prijs van het aandelenpakket is nog niet gesproken. CLT-UFA is een fusie tussen het Luxemburgse CLT, eigenaar van STL en Veronica en het Duitse UFA. Deze laatste partij is de televisie-divisie van het Duitse mediaconcern Bertelsmann. De fusiecombinatie weet zich met een geschatte omzet van 5 miljard Duitse mark de grootste partij in CLT-UFA heeft belangen in 19 televisie- en 23 radiostations in Europa. Met de productie van programma's en audiovisuele rechten op bijvoorbeeld sporteve nementen behaalt CLT-UFA al leen al een jaaromzet van 750 mil joen mark. Ter vergelijking: de grootste onaf hankelijke producent in Europa, het Nederlandse Endemol, boekt een jaaromzet van 600 miljoen gulden. De mediagroep heeft gro te ambities. Ze zegt een leidende rol te willen spelen in ^e interna tionale media-markt, die wordt overheerst door Amerikaanse on dernemingen. Naast het verstevigen van geves tigde marktposities, zoals in Duitsland en Nederland, wil CLT- UFA ook meer vaste voet aan de grond krijgen in Engeland en lan den in Oost-Europa en Scandina vië. Verder wil ze de positie op het gebied van televisierechten verder versterken en ziet de combinatie groeiende mogelijkheden vopr be- taal-televisie. De komende tijd denkt het con cern zeker 5 procent per jaar te groeien, al noemde het bestuur van de onderneming dit een voor zichtige schatting. De winstge vendheid komt voorlopig onder druk staan. De investeringen in nieuwe markten brengen veel aanloopverliezen met zich mee. Een woordvoerder van VNU ont kent dat er contacten zijn met CLT-UFA over de Vlaamse tv- zender VTM. Een plaatsen: resultaten boeken. vervolg van voorpagina De F28 kwam precies dertig jaar geleden op de markt en werd in 1986 vervangen door de grotere Fokker 100. Er vliegen wereld wijd 200 Fokkers 28, waarvan er 160 in aanmerking komen voor de modernisering. Boenders zegt de hand van het marketing- onderzoek en de gesprekken met klanten er op te rekenen dat wssen de 100 en 120 Fokkers 28 uiteindelijk zullen worden omge bouwd. Dat zal gebeuren in een tempo van twintig kisten per jaar De ontwikkeling van de lokker 28 RE is gezien het werk dat het project oplevert, van worm belang voor Fokker Servi- ces, dat sinds afgelopen zomer onderdeel uitmaakt van het «ork-concern, stelt Boenders, e 28 zou door de aangescherp- e eisen op het gebied van ge- w .verlast en luchtverontrei- o'ging rond het jaar 2000 nage- °eg uit het luchtruim van Euro- N en de Verenigde Staten moe- verdwijnen. Nu al vraagt bij- oeld Schiphol een toeslag 2 landingsgelden, omdat het ,„„8 lawaai-toestellen wil eren, Op een aantal Ameri- fi. Zeegvelden is de 'Fel- meer ^e'emaa^ niet welkom Fokker 28 valt onder de zoge- J" sta9e 2-categorie. Na de anpassingen zal de F28RE zeker veranderingen t.o.v. de Fokker F28 verlenging ran vleugelrand en tips van de Fokker 70 de romp met 114 cm. 1 1= 1 stoelenrij) v Ai nieuwe i optie: nieuw interieur m "«v» en Uightdeck avionics °ren; Rolls'Royce Tay 620BMW R-RBR710; Parijs (afp) - Binnen West- Europa hebben Nederlan ders het meeste vertrouwen in de economie van hun land. Dat blijkt uit een consumen tenonderzoek in Europa door het bureau Ipsos. Fransen en ook Duitsers blijken tamelijk pessimistisch. Uit een telefonische enquête onder ruim zesduizend per sonen in zeven Europese lan den bleek dat niet meer dan 35 procent van de Europese consumenten vertrouwen heeft in de economie van hun land. Maar liefst 63 procent liet weten pessimistisch te zijn. Precies driekwart van de Ne derlanders bestempelt de huidige economische om- standigenheden als zonnig. Van de Britten is dat met 53 procent iets meer dan de helft. Slechts een kwart van de Duitsers heeft vertrouwen in de economie van hun land, terwijl in Frankrijk niet meer dan 22 procent vrolijk gestemd is. De 15.000e paal op Shell Moerdijk wordt geslagen voor een 'klein project'. foto de stem/ben steffen aan de eisen van stage 3 en waar schijnlijk ook aan die van stage 4 voldoen. „Die eisen staan nog niet helemaal vast," zegt Boen ders. Met de nieuwe aanpassin gen kan de F28 vijftien jaar lan ger mee. Belangrijkste wijziging is het monteren van nieuwe motoren, die op een vlucht van 555 kilo meter tussen de twaalf en twintig procent minder brandstof ver bruiken. Het toestel kan vijftien tot twintig procent verder ko men, waardoor de klanten meer bestemmingen kunnen aandoen. Bovendien verbeteren de presta ties bij de start, waardoor het toestel een kortere startbaan no dig heeft en sneller kan klimmen. Zodoende kan de F28RE vanaf meer vliegvelden kan vertrek ken. Deze of volgende maand wil Fokker Services een keuze ma ken uit drie kandidaten: Rolls Royce, RR BMW en General Electric. Rolls-Royce heeft de Tay 620 in de aanbieding, die vanaf begin 1999 leverbaar is. De F28 is nu voorzien van de Mk555, eveneens van Rolls-Royce. De BR710 is een motor uit de stal van de join-venture Rolls-Royce en BMW en is in het derde kwar taal van 1999 beschikbaar. Ge neral Electric, een zusje van GE Plastics, kan de CF34-8c een jaar later leveren. Van onze correspondente Klundert Met het slaan van heipaal nummer 15.000 door directeur D. Kleverlaan van Shell Moerdijk en de vice-pre sident van Shell Europa, de Fransman J. Couteau, is gis termiddag een begin gemaakt met de bouw van de nieuwe VeoVa fabriek bij Shell Ne derland Chemie op industrie terrein Moerdijk. „Het is een klein project hier op Shell Moerdijk," aldus Klever laan in zijn toespraak. „Maar na zoveel tijd zijn we blij met dit project. In de jaren zeventig is er al een fabriek van VeoVa op Shell Moerdijk gebouwd. De nieuwe fabriek komt naast de oude te staan. De laatste zal worden aan gepast aan de nieuwe fabriek." Hierna toog het gezelschap naar buiten waar de beide directeuren, gehuld in witte beschermende jassen, laarzen en dito helmen, een wit geverfde heipaal met het nummer 15.000 de grond insloe gen. VeoVa is de handelsnaam van verschillende soorten producten die gebruikt worden bij de ver vaardiging van polymeren en harsen, die op hun beurt weer worden gebruikt in de verf- en coatingindustrie. Met de bouw van deze nieuwe fabriek, die on geveer twintig miljoen gulden gaat kosten en in oktober dit jaar klaar moet zijn, wordt de huidige productiecapaciteit op Shell Moerdijk met 10 kiloton vergroot tot 55 kiloton per jaar. De bouw brengt tevens een uitbreiding van de carbonzurenfabriek van Shell Pernis met zich mee. Londen (rtr/dpa) - British Air ways (BA) vertrouwt er ondanks dreigementen van de Europese Commissie op dat zijn plannen om nauw te gaan samenwerken met American Airlines (AA) kunnen doorgaan. „Ik zie geen reden waarom waarom de plannen niet volgens schema kunnen worden uitge voerd", aldus Bob Ayling, de be stuursvoorzitter van het Britse luchtvaartconcern. Ayling reageerde daarmee op het voornemen van de Europese Commissie om Groot-Brittannië eventueel voor het Hof van Jus titie in Luxemburg te dagen als het land eenzijdig toestem ming geeft voor de samenwer king. EU-commissaris Van Miert heeft per brief aan Ian Lang, de Britse minister van Handel, la ten weten stappen te onderne men als Brussel niet kan instem men met de wijze waarop Lon den de samenwerkingsplannen afhandelt. Ayling zei verder dat Van Miert er onterecht van uitgaat dat de concurrentie voor andere maat schappijen op alle routes tussen Groot-Brittannië en de Verenig de Staten wordt beperkt. De commissaris gaat ervan uit er geen nieuwe luchtvaartover eenkomst tussen beide landen komt. Brussel (anp) - De autover koop in West-Europa is vorig jaar gegroeid met 6,5 procent tot ruim 12,8 miljoen stuks. Na de minieme groei van 0,6 procent betekent dat een aar dige opleving van de verkoop. Nederland zat met een ver- koopgroei van 6,1 procent tot 473.500 wagens vrijwel op het gemiddelde. De opmars van Koreaanse au tobouwers als Daewoo en Hyundai lijkt niet te stuiten te zijn. In aantal was hun verkoop (ruim 248.000) nog niet erg groot, maar in vergelijking met 1995 verkochten ze 38 procent meer. Hun marktaandeel ging van 1,5 naar 1,9 procent. Een en ander blijkt uit cijfers die de ACEA, het Europese ver bond van autofabrikanten, gis teren publiceerde. De gegevens hebben betrekking op de vijf tien landen van de Europese Unie plus Zwitserland en Noor wegen. Marktleider bleef Volkswagen. Het aandeel van de Duitse au toproducent op de West-Euro- pese automarkt nam vorig jaar toe van 16,8 tot 17,2 procent. De Skoda-divisie van het con cern verkocht met ruim 81.000 auto's 26 procent meer. Ondanks een achteruitgang van zijn marktandeel bleef General Motors (GM), met merken als Opel en Vauxhall, tweede op de ranglijst van. De verkoop nam weliswaar toe met 1,9 procent tot 1,6 miljoen auto's, maar het marktaandeel zakte van 13,1 tot 12,5 procent PSA (Peugeot en Citroën) was derde. Het marktaandeel van deze Franse autofabrikant ging van 12 naar 11,9 procent, maar de autoverkoop groeide met 6,1 procent tot ruim 1,5 miljoen stuks. Na PSA komt Ford, met een marktaandeel dat vermin derde van 1,9 tot 11,6 procent. Er werden vorig jaar in West- Europa 1,48 miljoen Fords ver kocht, 4,2 procent meer dan in 1995. De verkoop van Fiat nam toe met 7,5 procent tot 1,43 miljoen wagens. De Italiaanse fabri kant, met onder meer merken als Alfa Romeo en Lancia, had een marktaandeel van 11,2 pro cent. In 1995 was dat 11,1 pro cent. De Japanse autoproducenten brachten 1,37 miljoen wagens aan de man, 7,2 procent meer dan in 1995. Hun marktaandeel ging van 10,6 naar 10,7 procent. Nissan, de grootste, boekte een verkoopgroei van maar 0,2 pro cent. Mitsubishi deed het van de Japanse automerken het best met een groei van de afzet van 16,2 procent. Voor Renault was een markt aandeel weggelegd van 10,1 procent na 10,3 procent in 1995. De verkoop van het Franse con cern nam toe met 3,8 procent tot 1,29 miljoen stuks. BMW (en dochterbedrijf Rover) en Mer- Sevenstern: ...'kleine auto heeft de toekomst'foto anp cedes boekten een groei van respectievelijk 5,3 en 14,2 pro cent met 805.000 en 462.000 wagens. Volvo was de enige die genoegen moest nemen met een achteruitgang van de verkoop. Een vermindering van 5,5 pro cent resulteerde in een afzet van ruim 206.000 auto's. De toekomst voor de kleine au to ziet er goed uit. De markt voor auto's met een lengte van minder dan 3,75 m zal de ko mende jaren flink toenemen. In 2000 zal dit marktsegment 8 procent van de totale auto markt voor zijn rekening ne men, tegen 5 procent nu. Dat zei ir. F. Sevenstern van de Autorai gistermiddag in Am sterdam bij de perspresentatie van de Autorai 97, die van 6 tot en met 16 februari plaatsvindt. De opmars van de kleinste au to's zal vooral ten koste gaan van de categorie die direct daarboven zit. Deze categorie daalt van 27,5 tot 23 procent van de markt. Voor een deel komt de opmars van de kleine auto voor reke ning van huishoudens die een tweede auto aanschaffen. Ook zijn er veel autobezitters die kiezen voor een kleinere autö, omdat die net zoveel comfort en veiligheid biedt als een groter model. Bovendien zijn kleinere auto's handiger in het steeds drukkere verkeer, stelde Seven stern. Ambtenaren op het ministerie van VROM zien met lede ogen aan dat autofabrikanten steeds vaker auto's voorzien van air conditioning. „Het gebruik van ënergievreters als airconditio ning moet juist worden ont moedigd", vindt mr. G. Wol- ters, directeur-generaal milieu beheer op het ministerie. Wolters verwoordde zijn afkeer van airconditioning in de auto gisteren in het hol van de leeuw. Hij gebruikte de pers presentatie van de Autorai 97 om de aanval te openen deze luxe-accessqire, die autofabri kanten vaak als goedkoop plus pakket in de aanbieding doen bij de aanschaf van een nieuwe auto. OOK zo'n goed gevulde por temonnee? Neen, niet met geld, maar met kaartjes? Zelfs als ik afzie van de creditcards en bankpasjes, heb ik zo al vijf van die plastic kaarten op zak. En neen, dat maakt het leven er helemaal niet eenvoudiger op. Mijn baas heeft me onlangs uitgerust met een Lips-beveili- gingskaart. Zonder kaart kom je er bij De Stem niet meer in. Nadat de hoofdredacteur dreigde om de daardoor niet gewerkte dagen af te boeken van mijn vakantietegoed, heb ik die kaart vast bij me. Evenmin kan ik zonder de ANWB-lidmaatschapskaart, want ik heb een voorliefde voor Franse auto's. Dan zit daar de Golden Tiger-kaart van Esso om te sparen 'met grote sprongen', die volgens na-telling helemaal niet zo groot schijnen te zijn. Maar de enige kaart die bin nenkort een eigen televisie programma krijgt, is die van Air Miles. Wij sparen fanatiek Air Miles, mag ik wel zeggen. Ik rijd elke avond op en neer van Breda naar Boerenhol teneinde zo vaak mogelijk bij een Shell-station te mogen aanleggen. Als Etos op maandverband extra luchtki- lometers verstrekt, haal ik het volume in huis waarmee mijn vrouw makkelijk de overgang haalt. U moet namelijk weten: met drie kinderen moet je echt het woon-werk-verkeer Terneu- zen-Tokyo rijden en drie keer per week vier winkelkarretjes bij Albert Heijn volstouwen om op een onchristelijk tijd stip een overgeschoten plaats in een KLM-toestel gratis te mogen bezetten. En dan moe ten wij nog vijf stoelen in zo'n kist zien te vinden. Anders wordt het alsnog gescheiden reizen. Maar goed, dit is weer alle maal veel te negatief. We moeten samen positief denken en dan is de lancering van het programma 'De Tearoom' op RTL4 prima nieuws, toch? Joop van den Ende gaat sa men met Loyalty Manage ment Nederland, de beheerder van onze mijl-tegoeden, een 'bewegende sponsor-etalage' maken, zoals Adformatie het noemt. We beschikken hier nog niet over een apart Jezus- kanaal, maar een stukje socia le warmte mogen we al ver wachten, want De Tearoom is 'een uniek bindmiddel' voor een ieder met een blauw pasje. Dat zijn inmiddels 2,3 miljoen Nederlandse huishoudens, die voorlopig liefst 67 tv-program- Door Willem Reijn ma's te verteren krijgen, op voorwaarde dat ze 's middags om drie uur thuis achter de buis kruipen. Ex-Tros-om- roeps ter Ellen Brusse gaat het programma presenteren dat een 23 man/vrouw sterke re dactie heeft uitgebroed. Zij zal ons vertellen hoe wij onze airmiles kunnen uitge ven. Elke week leidt 'een bekende Nederlander' ons rond door een stad 'met leuke eettentjes en onverwachte bezienswaar digheden'. Maar ook kunnen we straks met het hele gezin gezellig naar René Froger, die de laatste tijd op tv trouwens overtuigend slaapverwekkend zingt. De 34 Iuchtmijlen-sponsors krijgen ruim baan om de tele visiekijker hun zegeningen te laten tellen. Twee redacteuren zijn speciaal belast met de sponsor-contacten en item- pjes. „Als we een niet gespon sord filmpje uitzenden over de zalmvangst in Schotland, kan ik me voorstellen dat je daarna een IP-pingel hoort en dan verneemt dat deze week de Schotse zalm bij Albert Heijn in de aanbieding is," zegt eind redacteur Van der Meulen in Adformatie. Kortom, wat mogen wij weer blij zijn met commerciële televisie. Want anders hadden wij de middagen maar in ledig heid doorgebracht met het plakken van fietsbanden, het stoppen van sokken of het ve gen van de stoep. Of werken. Neen jongens, positief den ken. „Dit is weer een stap voorwaarts," zegt Air Miles- directeur Van Everdingen. „Aantrekkelijke televisie. Net als Air Miles zelf, is óók dit een win-concept." Neen, dan de publieke om roep. Die brengt tenminste een week lang de nieuwste cd van Marco Borsato met slechts de integere bedoeling het Ne derlandse volk cultuur bij te brengen! Leidschendam - Tien grotere leesportefeuillehouders, verenigd in G.Tien, zetten via hun Leidschendamse uitgeverij drie nieuwe tijdschriften in de markt. Volgens directeur R. van Rijn van G.Tien is dat het antwoord van de leesportefeuille-exploitanten op de weigering van de grote publieksbladenuitgevers, VNU en Audax, de leesportfeuillehouders de kortingen toe te kennen die zij kioskhouders voor de losse verkoop wel gunnen.Van Rijn wil af van de 'houdgreep' van de grote bladenuitgevers. Via de nieu we bladen Amazone (gericht op de man), Thuis (huis en tuin) en Aimée (werkende vrouwen met een gezin) denkt G.Tien de ge wenste onafhankelijkheid dichter bij te brengen. G.Tien gaat uit van een eerste oplage van 245.000 exemplaren voor de abonnees. Den Haag - Ontevreden touringcarondernemers richten een nieu we belangenorganisatie op. Zij stappen uit Koninklijke Neder lands Vervoer (KNV) dat volgens hun woordvoerder J. de Bruijne onvoldoende voor hun belangen opkomt. De woede van de busondernemers geldt vooral het streekvervoer dat zich in toenemende mate op hun markt beweegt. Verenigd Streekvervoer Nederland (VSN) maakt zich volgens de touring- carbedrijven schuldig aan misbruik van subsidies.„Door de sub sidies die de overheid aan het openbaar vervoer geeft, kunnen zij ook in het particulier vervoer tegen afbraakprijzen rijden." Uit een in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat ver richt onderzoek blijkt overigens dat er van misbruik geen sprake is. Den Haag - Veehouders hebben in 1995 evenveel mest afgevoerd van hun bedrijf als in 1994. De hoeveelheid fosfaat in de mest is weliswaar met 5 procent gedaald, maar deze daling is niet genoeg om aan de strengere regelgeving te voldoen. Dat blijkt uit een pu blicatie van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en de Stichting Landelijke Mestbank (SLM). Door de strengere regelge ving nam de wettelijke toegestane hoeveelheid mest die boeren mogen gebruiken in 1995 met 22 procent af. In heel Nederland ge bruikten de veehouders in 1995 vaker de maximaal toegestane hoeveelheid mest dan in 1994. Een aantal provincies bemest prak tisch overal met de maximale hoeveelheid of zelfs meer. Rijswijk - De organisatie van sociale, werkplaatsen NOSW heeft eind vorig jaar op het nippertje afgezien van een overeenkomst met het postbedrijf Algemene Post Nederland (APN) in Zwolle. APN wilde de sociale werkplaatsen inschakelen bij het sorteren en bezorgen van (reclame)drukwerk. Met deze opdracht is volgens directeur J. Makkinga van APN jaarlijks ongeveer 30 miljoen gul den gemoeid. Het NOSW zou een meerderheidsbelang van 51 pro cent in de postonderneming krijgen om de werkgelegenheid van zijn werknemers bij een eventuele verkoop van het bedrijf veilig te stellen. Bij nadere bestudering van het ondernemingsplan kreeg het NOSW twijfels over de financiële haalbaarheid en zag - voorlopig - af van de deelname. Seoul - Het merendeel van de taxichauffeurs en bankmedewer kers heeft zich gisteren aangesloten bij de stakingen in Zuid-Ko rea uit protest tegen een liberalere arbeidswet. De taxichauffeurs legden het werk geheel stil en de bankmedewerkers bekortten hun werkdag. Toch hadden de stakingen nog niet het verlammen de effect dat door de bonden was voorspeld en de regering zal zich er vooralsnog niet door laten vermurwen. Arbeiders van autofa- brieken en scheepswerven en andere vakbondsleden waren al in staking. De vakbonden hebben gezegd dat de stakingsacties vandaag ver der zullen worden uitgebreid. S

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 7