DE STEM ruggen Schooltassentest Lamme armen, beurse schouders en pijnlijke Mossel msËsm E1 Bagagedragers Opstand Klakkeloos Straf «NUARI 1997 D2 a***® Ierland. 3, 21.25 uur). FOTO NIELS MULDER elijk zal treden met zijn fde, Rose Sellars. Hij als zijn laatste mogelijk- gelukkig te worden en eduwe na een ongeluk- elijk, hoopt op deze ma ar laatste levensjaren in levolle omgeving door te brengen. Op de terug- tmoet Martin een bont ap bestaande uit zeven n en hun gouvernante en te, de vijftienjarige Ju- aakt bijzonder veel in- hem. nd 1,23.00-00.25) domicile connu taliaanse speelfilm uit Regie: José Giovanni, illen: Lino Ventura, j Jobert en Jean Sobies- ecteur Marceau houdt er i methodes op na en daarom overgeplaatst n kleiner bureau. Samen assistente Jeanne moet landtastelijke mensen in —joop betrappen en arres- )p een dag krijgt hij ech- belangrijke opdracht. :t ene Roger Martin, een ijke getuige tegen de rbaas Soramon, zien te and 2, 01.00-02.35) aser Man Amerikaans- ingse speelfilm uit 1988. 'eter Wang. Hoofdrollen: ayashi, Maryann Urbano y Ka-Fei Leung. Kome- n Chinees-Amerikaanse ehapper raakt zijn baan ls hij bij een proef met er een collega doodt. Hij ;en nieuwe baan bij een in New York dat een zeer wapen ontwerpt. Pas het laserwapen klaar egint hij te twijfelen aan van zijn werk. 01.25-02.55) inastraat 24, Breda, lel. 076-521S213 Schooltas sloopt lijf scholieren feel scholieren tillen zich dagelijks een breuk aan schoolboeken en lesmate rialen. Ze klagen steen en been over lamme armen, beurse schouders en pijn lijke ruggen. Dit bleek tijdens steekproeven van deze krant onder leerlin gen van onderwijsinstel lingen in Geleen, Nijme gen, Breda, Eindhoven, Terneuzen en Den Bosch. „Er is ras degelijk onder- zoek nodig naar de gevol gen van loodzware schooltassen voor kinde ren en de effecten voor ap latere leeftijd," reageren desgevraagd de woordvoerders van vere nigingen van schoolart sen en orthopedisch-chi- rargen. van den Berg en Martje van Nes op de zes Franse scholieren aan ernstige vergroeiingen ran de ruggengraat. Volgens on- kers worden die veroor- door looiige schooltassen. „Jereinste kindermishandeling!" sneerde recent een ouder naar de van de Parijse midden- schoofGeorges Renault. Haar woede en onbegrip worden op hoofdlijnen gedeeld door het ministerie van onderwijs een circulaire liet uit- naar onderwijsinstellingen, n staat dat een schooltas maximaal 3,5 kilo mag wegen, •far dit sorteerde nauwelijks ef fect: schooltassen die het dubbele wegen zijn nog immer meer regel fan uitzondering. Bet liberale kamerlid Jean-Yves Baby heeft zich het onophoudelij- leweeklaag van scholieren en eis nu aangetrokken. Hij wil fat uitgeverijen hun schoolboe len als multo-mappen en op poe let-formaat op de markt brengen, mdat kinderen niet iedere dag hele mikmak hoeven mee te 'epen naar school. tok in Oostenrijk, waar één op de scholieren kampt met een slechte lichaamshouding, worden looiige schooltassen als probleem onderkend. De schoolinspectie in Wenen heeft bepaald dat een tas met schoolboeken en andere les- benodigdheden maximaal een- tiende van het lichaamsgewicht van een leerling mag wegen. In ons land weten we vrijwel alles van scholieren. Er is uitgebreid en indringend gekeken naar hun ont- bijtgewoonten, seksualiteit, nachtrust, alcoholgebruik, ta toeages, overgewicht, spijbelge- drag, sportblessures, overgevoe ligheid voor voedingsmiddelen en depressieve klachten. Om een wil lekeurig aantal voorbeelden te noemen. Maar nimmer hebben studenten en wetenschappers on derzoek gedaan naar de kwalijke gevolgen van hun zware school tassen. „Het zou best eens kunnen dat we in Nederland meer weten over het liefdesleven van de mossel dan over de negatieve effecten van zware schooltassen," bevestigt Margreet Wagenaar, voorzitter van de landelijke schoolartsenver eniging NVJG. 'Gevoelsmatig' zegt ze geen aanwijzingen te heb ben dat meer scholieren dan pak weg tien jaar geleden kwakkelen met aanwijsbare lichamelijke aandoeningen. „Ik vermoed dat dat komt doordat kinderen in Ne derland veel meer gebruik maken van de fiets. In tegenstelling tot in Frankrijk en Oostenrijk, waar zé eerder de bus, de trein en de metro pakken. Als gevolg waarvan ze dus langduriger hun schooltas moeten dragen," aldus Wagenaar. Maar zeker weten doet ze het niet. „Het is niettemin hoogst onwaar schijnlijk dat de lichamelijke pro blemen van scholieren in het bui tenland zich in het geheel niet in ons land voordoen. Het lijkt me dan ook uitermate zinvol dat er binnenkort een onderzoek wordt gestart. Ik zal de opleiding voor jeugdartsen vragen daartoe initia tieven te ontplooien," zegt de voorzitter van de vereniging van schoolartsen. Ook Napoleon Coenen, voorzitter van de werkgroep wervelkolom aandoeningen van de weten schappelijke vereniging van or thopedisch specialisten, beschikt evenmin over spijkerharde gege- j AVRO: 7.20 De tijd van je leven. RO/RNWO: 8.08 Wereldnet. KRO: 9JJZ die gebeuren (MA/). EO: 12.05 Het vijf. NPS: 13.08 NPS-Bijlage. KRO: WM gne. 16.02 Glas in lood. NPS: 17-05 Ra" PP: 17.50 CDA. RKK/KRO: 18.08 Op komen. NPS: 19.00 Nieuws en actua h n het Turks. 19.45 Nieuws en actuale in het Marokkaans en Berbers. 2UJU en actualiteiten in het Chinees. OT: 21.00 Moshi, moshi. 21.30 HosM- Turks voor beginners. VPR?:„ n, >e avonden met om ca. 22.04 Gesp zicht; ca. 23.00 Arnon Grunberg vanu'1 jrk; ca. 23.45 De mannen van de raam 3) Lijf A leven WOENSDAG 15 JANUARI 1997 vens. „Heel veel mensen hebben rug- en nekklachten, maar of er een directe relatie is met zware schooltassen durf ik niet te bewe ren. Brugklassers die met hun kleine lijfjes regelmatig met tien tot twaalf kilo over straat moeten? Dat is veel. Te veel zelfs, zegt mijn gezond verstand," aldus Coenen. „Het is zeker niet ondenkbaar dat zich bij die kinderen - vooral ook omdat ze nu nog in de groei zijn - op latere leeftijd ernstige klachten manifesteren. Dat is zelfs aanne melijk." Coenen wil dat de 'schooltassen- test' van deze krant een weten schappelijk vervolg krijgt in de vorm van een langdurig onder zoek. „Ik zal hierover op korte ter mijn mijn collega's raadplegen. Het lijkt me goed als we de minis teries erbij betrekken, want in zo'n diepgaand onderzoek zal veel tijd en geld moeten worden gesto ken," verwacht Coenen. Een woordvoerder van het depar tement van Onderwijs in Zoeter- meer zegt desgevraagd geen nood zaak te zien om, zoals in Frankrijk en Oostenrijk, richtlijnen uit te vaardigen. „We hebben uit het on derwijs geen alarmerende signa len opgevangen die ons ertoe no pen maatregelen te nemen," aldus de woordvoerder. Het ministerie mag dan zijn kop in het zand steken, de klachten van scholieren „zijn er niet minder om. Veel docenfen lachen om de vaak koddige taferelen, zoals de beken de stijgerende fietsen door over belaste bagagedragers. Maar on dernemen er zelden iets tegen. En dat steekt de scholieren. Ze klagen erover dat ze verplicht worden voor sommige vakken alle studie boeken mee te zeulen, terwijl er in de les maar één of twee worden gebruikt. Bovendien hebben ze problemen om de rugzak en de schooltas vakkundig in te pakken door de afwijkende formaten boe ken: lang en smal, vierkant en dik. Joke van der Ven is uitgever bij Wolters Noordhoff in Groningen, een van de grote educatieve uitge vers in ons land. „Ik heb zelf kin deren op de middelbare school. Het is belachelijk als ik zie wat ze mee moeten sjouwen, met die stu diecontainers op hun rug." Maar daar helpt ze zelf aan mee, want 'Het is belachelijk wat ze mee moeten sjouwen, met die studiecontainers op hun rug.' voor studieboeken geldt een maximum van 320 pagina's. „We zoeken dan wel naar een lichte pa piersoort. Maar goed, het blijft veel. Misschien is het goed als we de wensen en klachten van scho lieren en schoolleiders eens goed op een rijtje zetten. Dat zou er toch toe moeten leiden dat er op den duur niet meer van die grote dikke en zware studieboeken wor den gemaakt," meent Van der Ven. „Wellicht," filosofeert ze verder, „dat computerschijfjes in toenemende mate de plek van het boek kunnen innemen. Dat zou ook een flinke slok op een borrel schelen." Maar voorlopig zitten scholieren nog opgescheept met die boorde volle 'studiecontainers'. Zoals de degelijke leren schooltas, meestal verplicht gesteld vanwege het be houd van de boekenfondsboeken en onder scholieren nog even ge haat als twintig jaar geleden. In dertijd was de iegerpukkel (mo dieus opgesierd met felling Sto nes' en vrijheidsstrijder 'Che Gue vara') een geduchte concurrent. De 'schooltassentest' van deze krant is de afgelopen weken uit gevoerd op zes onderwijsinstel lingen in Zuid-Nederland, te weten de Augustinianum Scho lengemeenschap in Eindhoven, het Markenhage College in Bre da, het Stedelijk College in Nij megen, de Sint Anna Mavo in Geleen, het Koning Willem I College in Den Bosch en het Zel- denrust/Steelant College in Ter- neuzen. Ruim vijftig leerlingen van onderbouw en bovenbouw lieten zichzelf en hun schooltas sen/rugzakken wegen op een ge ijkte weegschaal. Dat gebeurde op volstrekt willekeurige dagen en tijdstippen. Sander van Aart (13) van het Markenhage College in Breda torste de zwaarste schooltas met 10,4 kilo. Gerelateerd aan het lichaamsgewicht van slechts 38,9 kilo was Mirjam Kaijser (13) van het Zeldenrust/Steelant College in Terneuzen topscoor der met een bagage van 8,4 kilo. Dat is maar liefst 21,6 procent van het lichaamsgewicht van de kleine, tengere scholiere. In de Oostenrijkse hoofdstad Wenen is slechts tien procent van het lichaamsgewicht toege staan. Het Franse ministerie van onderwijs heeft een maxi mum van 3,5 kilo (ongeacht het lichaamsgewicht) in petto. In de 'schooltassentest' scoorde Nick van Kerkvoorde van het Mar kenhage College in Breda met 3,8 kilo het gunstigst, maar daarbij moet worden opgemerkt dat de 12-jarige scholier die dag slechts drie vakken had. Tegenwoordig is de rugzak 'in'. „Eigenlijk is dat zo slecht nog niet," vindt Wagenaar, voorzitter van de schoolartsen. „Want de le ren schooltas en de populaire Ki- pling-tas worden aan één kant van het lichaam gedragen en zijn 'blus schadelijker dan de rugzak, die in het midden van het lichaam hangt." Ware het niet dat veel scholieren hun rugzak over één schouder dragen. Hoe dan ook: de meeste schoollei ders zweren bij de diarree-bruine, leren schooltassen. Op veel scho len zijn ze zelfs verplicht. „De boeken hebben natuurlijk het meest te lijden van het gooien en smijten met de tassen. Maar dan toch zijn ze in de leren tas het best beschermd. Boeken uit het fonds moeten ten minste vier jaar mee. Liever nog schrijven we ze in vijf tot zes jaar af. Dat is van belang om de boeken enigszins betaal baar te houden," legt rector Fons van Casteren van Scholengemeen schap Markenhage in Breda uit. „Dat belang wordt in de toekomst niet minder, want ik verwacht niet dat computers snel de rol van FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP boeken zullen en kunnen overne men. Al was het maar omdat veel scholen over onvoldoende pe's be schikken en lang niet elke scholiei er thuis eentje heeft." Ook ouders van scholieren komer steeds meer in opstand tegen di ultra-zware schooltassen. Op ouderavonden en onderling spre ken ze er hun afkeuring over uit „Het zou misschien goed zijn als ouders in samenspraak met schoolleiders tot goede afspraken komen," suggereert de woord voerder van het onderwijsminis- terie. „Voorwaarde is wel dat dt zware schooltas als probleem se rieus wordt genomen," reageer Arie van Rooijen van de Neder landse Katholieke Oudervereni ging. „Los hiervan zijn we voor stander van wetenschappelijk on derzoek. Zeker als dat wordt ge daan in samenhang met kranten- bezorgen, bijverdienen bij de su permarkt en het gebrekkige gym- onderwijs op scholen. Want daar mee kunnen de lichamelijki klachten ook verband houden." Gewicht schooltas: een emmer vol water schooitassen zijn veel en veel te zwaar. Bij deze rugzak geeft de weegschaal 10,5 kilo i FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP Door Martje van Nes en Ap van den Berg De schriele Bram (13) balt zijn vuist en steekt hem triomfantelijk in de lucht. De leerling van het Stedelijk College in Nijme gen zeult deze dag in zijn sporttas maar liefst 10,1 kilo aan schoolboeken en lesma terialen mee. „Ik ben recordhouder!", pocht hij stoer tegen zijn klasgenoten. In eens is zijn weerzin tegen de geijkte weeg schaal verdwenen: „Ik ben recordhouder! Maar een paar dagen later al wordt hij van zijn troon gestoten door Sander (13) van de Bredase scholengemeenschap Markenhage, die 10,4 kilo bagage bij zich heeft. „Jé, dat is nog niks. Ik weeg thuis regelmatig mijn schooltas. Twee keer per week zit er voor 11,4 kilo aan spullen in. En ik neem geen overbodige dingen mee, hoor," verzekert de 15-jarige Peggy. Op Markenhage wordt, evenals op andere scholen, wel degelijk aandacht besteed aan 'de schooltas'. Directeur Fons van Casteren: „In de studielessen vertellen we de leerlin gen hoe ze hun agenda moeten gebruiken en hoe ze hun tas het beste inpakken. Daar naast maken we hen duidelijk welke boe ken ze wel en niet hoeven meenemen." Dat veel tassen toch nog overvol zijn ligt vol gens de directeur voornamelijk aan het feit dat de scholieren worden overladen met in formatie over alles wat regel is op de school. „Bovendien blijven er altijd kinderen die bang zijn om iets te vergeten," voegt Van Casteren eraan toe. „Maar we moeten ook vaak boeken meenemen, die uiteindelijk in de les niet worden gebruikt," repliceren leerlingen. Albert Hooyer, directeur van de Nijmeegse scholengemeenschap, gelooft niet in uitpui lende schooltassen. „Of de kinderen klak keloos al hun boeken meezeulen? Welnee," zegt hij, „al die boeken passen niet eens in de tas, dus kunnen ze nooit al hun spullen bij zich hebben! Het is tijdens de steekproef op deze school tussen de vele sporttassen en rugzakken zoeken naar een ouderwetse schooltas, op deze school toch een verplicht nummer. Di recteur Hooyer acht de tijd derhalve weer rijp voor een controle. „Meestal kondigen we dat aan in het schoolbulletin," vertelt hij, „de leerlingen hebben dan een week de tijd om him leren tas tevoorschijn te halen." Directeur Evert van der Rijst van het Zel denrust/Steelant College in Terneuzen denkt er anders over: „Leerlingen hoeven van mij geen leren schooltas mee te sjou wen. Zo'n leren tas geeft - met zo'n zwaar gewicht aan boeken en lesmaterialen - een forse continue-belasting. Slecht voor je rug, lijkt me. Een rugzak is beter. Die verdeelt het gewicht over je lichaam als je 'm goed over je beide schouders draagt." De 16-jarige Anna (havo-3) is het met haar rector eens. Hoewel haar boeken eruit zien als oud vuil, piekert ze er niet over om haar rugzak in te wisselen voor een degelijke le ren schooltas: „Niet praktisch: te groot, te lomp en te log. Past niet op de bagagedra ger. Als je ermee loopt klotst hij tegen je heup!" En krachtiger: „Hij is niet mo dieus!" „Trouwens," vervolgt Anna. „Ik vind het belachelijk dat je elke les boeken moet meesjouwen, die je vervolgens niet ge bruikt." Op het boeken thuis laten liggen staat straf. Ook op de Sint Anna-Mavo in Geleen. „Bij Duits weet je hoe die man reageert," vertelt Eddie (14). „Heb je drie keer je spullen niet bij je, kun je extra huiswerk maken." Dus zijn er klassikaal tactieken ontwik keld. Eddie: „Gewoon samen afspreken dat je geen van allen dat ene boek bij je hebt. Daar doet een leraar meestal niets tegen." Klasgenoot Sjoerd voegt eraan toe: „Als je je huiswerk niet af hebt, kun je beter wèl zeggen dat je je schrift vergeten bent. Dat werkt heel goed." Zo weinig ais de leraren op de Zeeuwse scholengemeenschap wat aan de kilo's schoolmaterialen doen, zo handig worden de scholieren ook op deze school zelf. Voor al in bet derde en vierde leerjaar begint de laksheid toe te slaan. De leerlingen gaan dan samenwerken op het gebied van hun schoolbenodigheden. Leerlingen nemen dan om beurten bepaalde boeken mee. De basisvorming is er debet aan dat kinde ren meer boeken mee moeten nemen naai school. Naast Nederlands, Engels en wis kunde, krijgen de brugklassers nu ook vak ken als gezondheidskunde, techniek en huishoudkunde. In de meeste gevallen is een boek van 250 pagina's niet voldoende „Daar komt nog bij dat de meeste lerarer hun vak leuker proberen te maken. Dat re sulteert al snel in een extra boek per vak er in veel losse stencils die in een multomai moeten," aldus rector Van der Rijst. Door het toegenomen aantal boeken, is ooi de vorm van de boeken in toenemende mati een probleem. Mirjam (13) is tien minuten bezig om haar leren schooltas 'draaglijk' in te richten. „Het aardrijkskundeboek is vierkant en het economieboek langwerpig Het past allemaal niet naast elkaar," klaagl de leerling uit Den Bosch. Haar schoolgenootjes vallen Mirjam bij er geestdriftig worden de verschillende for maten boeken tevoorschijn gehaald, al dar niet voorzien van flinke ezelsoren. In tegen stelling tot Anna's boeken, zien die var Mirjam er perfect uit. Ook is ze duidelijk gehecht aan haar tas: „De tas leeft met mij. Hij gaat waar ik ga," zegt ze plechtig. Maar dat gaat Mirjam en haar leeftijdgenoten vaak slecht af. Cherryl (14) van de Augustinianum Scho lengemeenschap in Eindhoven: „We probe ren het gewicht zo veel mogelijk over beidi schouders te verdelen. Desondanks klaag vrijwel iedereen na een lange schooldag over last van nek, schouders en rug."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 19