Fusie DHV en Heidemij ketst af Gezocht Duitse ondernemers massaal de grens over Airbus staat open voor nieuwe partners Nederlandse oplossingen Brent Spar vallen af S"r«t?»3!a'^reten°ii°eenIi™°cledbe" Kegermg Zuid-Korea houdt voet bij stuit S'ÏÜÏÜ iSfSIZfS'o, 'Alleen Maasvlakte 2 lost ruimtenood op' KLM en Northwest claimen allebei voorsprong in rechtszaak O DE VIJANDEN S VAN VALS 3 ALARM ECONOMÏE KORT DESTEM ECONOMIE A7 Natuurgeneeskunde en beton, :heidingen, in 1001 kleurenmixen DHV verliest vertrouwen Financieel directeur Grundig stapt op Randstad maakt forse winstsprong Renault lijdt verlies Kermisbranche weer in de lift Mega-uitbreiding General Motors EMI geeft euro-beleid handvatten Sluiting Heinekenbrouwerij Burundi geëist 3= Bel: 076-5143986 I III DINSDAG 14 JANUARI 1997 UARI 1997 signal .brands Mtel o corp co inc. intern (ith company I. steel ng co ngton sfe pacific ron quita sler orp s.edison t.equipm. ont nemours chemical tman kodak on corp d motor electric n. motors odyear wlett-pack. bus.mach. industries airlines n donnell erck co. obil oil e vd grinten a financ. ilips yal dutch ars roebuck II tr. xaco inc. avelers i lever nv nited techn. estinghouse hitman corp oolworth 62% 59% 38 85 27 11% 55% 40% 8 105% 87% 26% 69% 13% 35% 100% 30 35% 106 82% 82% 105% 33% 101% 61% 54% 54% 163 24% 27 35 65% 83% 130% 111% 36% 41% 174 47% 103 107% 45% 168% 69% 19% 22% 13/01 62% 59% 69% 70% 49% 38% 84% 26% 11 55 41 9 106% 86 26% 68% 13% 35 100% 30% 34% 104% 83 82% 103% 33% 103% 60% 54 54% 164% 24% 26 36% 66% 83 127% 110 35 41% 173% 47% 102 106% 47% 170% 68% 19% 22% 21 advieskoers k vorige koers k slotkoers gisteren laten bieden ex claim ex dividend gedaan /bieden f gedaan /laten bieden en ex dividend h laten en dividend k gedaan en laten ex dividend gedaan en bieden ex dividend 1428 2,40 3,00 1625 0,30 0,40 1117 4,40 4,80 861 2,60 3,00 1480 29,70 30,80 714 22,60 23,70 a 1315 0,30 0,10 704 0,90 0,30 778 13,30 14,00 a noo 1,50 1,50 1140 7,50 b 6,80 b 4245 4,00 6,80 1755 2,40 4,00 970 1,40 2,10 2104 0,50 1,00 1280 9,70 b 13,10 1011 21,50 a 23,50 1207 4,30 1,80 923 6,30 2,60 2753 9,00 4,40 1886 12,50 6,60 1076 7,00 b 5,00 3106 11,50 a 10,00 b 1441 37,00 32,50 1608 1,80 2,30 863 15,50 16,10 712 3,80 5,20 913 2,20 2,50 1131 5,10 5,20 3113 3,80 3,60 2250 4,50 4,30 2030 0,10 0,80 1085 0,40 0,50 808 18,60' 19,40 930 13,20» 13,70 a 704 1,90 2,10 925 0,30 0,50 2123 8,20 8,80 2120 6,30 b 5,80 1000 1,00 a 1,00 878 6,10 8,80 766 2,40 2,00 1455 7,60 9,80 2561 1,50 a 2,50 1073 11,00 b 12,50 b 1336 8,00 9,20 1046 3,50 4,10 1437 6,30 6,50 992 3,50 3,90 997 2,20 3,00 iriscopie, homeopathie etc. 0117-491054. 50 mensen die hun gewicht moeten beheersen. Ik zal u helpen uw doel te bereiken Tel. 078-615.2956 of 0117-40.21.32 WIELER-HOMETRAINER Powertacx i.g.st. 1el- 0115-564601 ngen en paardestallen. sl. 040-2869449 fax 2850360 :hte, betaalbare en lijvende 'RAPPENOPLOSSING (Door u zelf te kiezen) - Nooit meer verven, noch tapijt - Onderhoudsvriendelijk - Zonder rommel geplaatst OOK: Keukendeurtjes, vloeren, wanden, deuren, kozijnen GESCHIKT VOOR: Woningen, kantoren, show rooms, bars, restaurants, hotels, etc... 0162-451736 RAINBOW PRODUCTS y Frans Wijnands n Duitse ondernemers ien de komende jaren - tot 9 - voor meer dan 300.000 I ^euwe arbeidsplaatsen. Niet :JDuitsland, maar in het bui- onland. Vooral in het goedko pe Midden- en Oost-Europa. Volgens een onderzoek van de I pjjjse Kamers van Koophandel 0®T) zegl 28 procent van de Duitse bedrijven - bijna een op Idrie - in het buitenland te lillen investeren. Delen van de bestaande productie, alsmede bedrijfsuitbreidingen worden over de grens gerealiseerd. Als doorslaggevende redenen worden genoemd de arbeidskos ten die in de Bondsrepubliek on betaalbaar worden, en/of de on aantrekkelijk hoge belastingta rieven. Voor kleinere en middel grote bedrijven zijn vooral Po len, de Tsjechische republiek en Hongarije aantrekkelijke vesti gingsplaatsen. Ook Oostenrijk trekt Duitse ondernemingen aan. Westwaarts zijn vooral En geland en Nederland populair. Zo blijkt een voorlichtende wer vingscampagne in Noordrijn- Westfalen van de Gelderse Ont- wikkelings Maatschappij (GOM) nog steeds na te werken. De GOM wees in een wervende brief op het aantrekkelijke verschil van de arbeidskosten in de regio Gelderland en in Duitsland. Bondskanselier Kohl noemde die actie weliswaar 'tamelijk onbe schaamd', maar moest toegeven dat het argument van de GOM klopt. Transportondernemingen voeren vooral de belastingvoor delen van de buitenlandse con currentie op om naar het buiten land uit te wijken. In dat ver band klagen zowel de Duitse wegtransporteurs, als de bin nenschippers over de ongelijke, moordende concurrentie van hun Nederlandse collega's. De haven van Duisburg, de grootste binnenhaven van Euro pa, noteerde het afgelopen jaar een daling van de goederenom slag van bijna 7 procent, oftewel ruim 43 miljoen ton goederen. Voor het hele Rijn-stroomgebied in Noordrijn-Westfalen wordt op een teruggang van zo'n vier procent gerekend. De DIHT merkt als een soort zelftroost op, dat de nieuwe ar beidsplaatsen die over de gren zen ontstaan weliswaar aan Duitsland voorbij gaan, maar niet noodzakelijkerwijs tot ver mindering van de werkgelegen heid in Duitsland hoeven te lei den. Het aantrekkelijker loonkosten argument geldt niet langer voor dynamische Aziatische landen als Hongkong, Taiwan en Singa pore. Die zijn niet meer 'goedkoop'. Daar - en in de VS - richten Duitse bedrijven zich veel meer op markt-, en dus exportontwik keling. Amsterdam (anp) - Het advies- en ingenieursbureau DHV heeft je in oktober gestarte fusiebesprekingen met Heidemij afge kapt. De DHV-organisatie, zowel het personeel als de raad van bestuur, verloren in de afgelopen maanden gaandeweg het ver trouwen in de mogelijkheid van een combinatie met branchege noot Heidemij. Een poging tijdens de kerst en nieuwjaar van Heidemij om DHV over de streep te krijgen, Beide partijen waren g de gehele dag en nacht i. Het mocht niet baten. Heidemij zou een omvang krijgen van 8.300 werknemers, «aarvan 4.000 in Nederland, met jaaromzet van 1,4 miljard {lilden. Het beursgenoteerde Hei- ietnij was in 1995 goed voor een ■zet van ruim 900 miljoen gul- (6.000 werknemers). DHV - Ét aan de beurs - had in 1995 omzet van ongeveer 400 mil joen gulden (1995). De directie van DHV vreesde bij voortzetting van de fusie verlies marktgerichtheid - met ande re woorden, minder opdrachten. Ook was ze bang dat werknemers zouden opstappen. Die zouden betrokkenheid kunnen ver liezen, aldus algemeen directeur J. Huis in 't Veld gisteren tijdens een inderhaast belegde perscon- tiep de directie stuk op onwil van let personeel? Huis in't Veld liet «t het achterste van zijn tong zien. Geluiden dat het personeel een overname door Heide mij was - Heidemij was groter, doorwerkt in de ruilver houdingen - wees hij van de hand. „Het was een fusie op basis van gelijkwaardigheid.De nieuwe on derneming zou ook DHV gaan he ten." president-directeur F. Luttmer van Heidemij speelde er wel een cultuurkwestie. DHV is anders georganiseerd dan Heide mij, gaf hij te kennen. „DHV is meer bottom up. Je gelooft in be paalde succesformules", beaamde Huis in 't Veld. „Zowel directie als personeel zag bij DHV dat het integratieproces moeizaam ver liep. Iedere werknemer zag dat voor zijn eenheid en het bestuur voor het geheel." „Het proces was complexer dan we hadden verwacht", aldus Huis in 't Veld op zijn beurt. De kosten voor de fusie waren aanmerkelijk hoger dan verwacht. Bovendien kostte de integratie te veel van de aandacht die nodig is om projec ten binnen te halen en klanten goed te bedienen. Die (potentiële) klanten mag DHV niet verspelen, net nu het bedrijf net een jaar weer in herstel is. In 1995 leed het bureau nog een duidelijk verlies 17 miljoen gulden. DHV vreesde dat 'de te behalen voordelen niet zouden opwegen tegen de verlie zen. En er zit niet zoveel spek op de ribben'. Heidemij zag het fusieproces.vol gens Heidemij-directeur Luttmer niet zo somber in al^ DHV. Zijn bedrijf is qua presaties al enige jaren stabiel en gewend aan inge wikkelde fusieprocessen. „Voor ons mocht het fusieproces best iets meer kosten dan verwacht." Luttmer was dan ook duidelijk meer teleurgesteld dan Huis in 't Veld. Deze foto van juni 1995 laat een Greenpeace-actie tegen het olieplatform Brent Spar op de Noordzee zien. Nu ligt de Brent Spar in een Noors fjord. foto epa Door Bob van Huët Londen - Zes internationale consortia zijn door Shell ge selecteerd voor hun elf alter natieven voor het omstreden afzinken van het olieplatform Brent Spar. De firma's moe ten deze zomer hun uitge werkte plannen presenteren voor het opruimen van het 14.000 ton metende gevaarte, dat momenteel voor anker ligt in de Noorse Erf jord. Het beste alternatief moet wel 'minstens zo goed zijn of beter dan afzinken'. Shell maakt daarbij een afweging tussen mi lieu-aspecten, veiligheid en kosten. Alleen het in Zoeter- meer gevestigde Seaway Heavy Lifting, betrokken bij de Noors- Britse Kvaemer Stolt Seaway Alliance (KSSA), is nog in de race voor de kolossale order. Shell biedt de zes overblijvende consortia in totaal 4,5 miljoen gulden voor het aandragen van oplossingen. Vier andere Neder landse bedrijven die projecten hadden ingediend voor Brent Spar zijn afgewezen. Dit zijn HSM Rotterdam, Hollandia BV, ROS Holland BV en Heeremac. De geselecteerde plannen zijn onder te verdelen in een aantal categorieën. Minder aanspre kend maar zeer riskant vanwe ge milieu-risico en veiligheid rond de werkzaamheden zijn voorstellen om Brent Spar aan land te brengen voor de schroothoop. Alternatieven be helzen gedeeltelijke ontmante ling en recycling als opleidings centrum voor de offshore-in dustrie, reparatiedok, kadever lenging, gigantische golfbreker voor de Engelse oostkust of kwekerij voor kabeljauw. 'Optimisme' Bij een presentatie in Londen benadrukte Shell-manager Eric Faulds gisteren het 'optimisme' van Shell om een voor iedereen aanvaardbare oplossing te vin den maar voegde daar wel aan toe dat het omstreden 'afzink- plan' toch de toetssteen zal blij ven. Ook de Britse regering heeft al duidelijk gemaakt dat elke alternatief de aanvakelijke keuze moet overtreffen. De ver gunningen voor het afzinken ten noordwesten van Schotland waren reeds gegeven. Pr-probleem Het voornemen Brent Spar te dumpen bezorgde Shell een groot pr-probleem. In Duits- lapd gaven consumenten gehooij aan een oproep van Greenpeace tot een boycot van Shell-pro- ducten. De milieu-organisatie beschuldigde Shell ervan te kie zen voor de goedkoopste oplos sing en met Brent Spar olieres ten en andere gevaarlijke stof fen te willen dumpen. Later on derzoek wees uit dat zich op het platform veel minder afvalstof fen bevonden dan steeds door Greenpeace was gesuggereerd. Gisteren gaf Greenpeace een ta melijk voorbarige verklaring waarin werd gesteld dat Shell afzinken nu had uitgesloten. Dit is zeker niet het geval. Afzinken van het immense platform kan nog steeds de beste oplossing blijken. Voor de olieproducenten in de Noordzee is Brent Spar, hoewel uniek van structuur, een testca se en de eerste van een reeks 'superplatforms' die moeten worden opgeruimd. De komen de vijf jaar moeten alleen al op het Britse vlak tientallen plat forms worden verwijderd. Vol gens eqn woordvoerder van de Britse Offshore Operators Asso ciation moet afzinken daarbij een optie blijven. De olie-indus trie is hierover niet alleen in ge vecht met milieugroepen maar ook met de Europese Commissie die vindt dat de meeste plat forms op land moeten worden ontmanteld. Labour liet gisteren weten dat het - als het aan de macht komt - geen toestemming zal geven Brent Spar in zee te dumpen. Volgens een woordvoerder lag het probleem bij Shell om met een goed alternatief te komen. Parijs (anp) - De Europese vliegtuigbouwer Airbus Industrie staat open voor nieuwe internationale, strategische deelne- -»-» f~m -■ y -j -■ 1 1 "at zijn twee van de belangrijkste prnten van een akkoord over her- facturering van de onderneming «de vier huidige partners giste- W hebben ondertekend. In de vorm moet Airbus in 1999 i® start gaan. Aerospatiale uit Frankrijk, het Duitse Daimler-Benz Aerospace jDASA), British Aerospace en het Spaanse Casa kwamen vorig jaar "Vereen een andere opzet te kie- De huidige organisatie, in de 'witi van een industrieel samen- Wrtingsverband waarbij bij be- ^Srijke belissingen de vier een consensus moeten bereiken, vol- öoet niet langer. Bij tal van onder open is tegenwoordig in de har- e internationale eoncurrentie- n)d een snelle besluitvorming ®eist. Juridisch gezien wordt ®™is een naamloze vennoot- «lap. Airbus zal zich in de toe- wast ook gaan bezighouden met {t ontwikkelen, testen en bou- van toestellen. Nu is het con- raum nog voornamelijk actief Pnet gebied van verkoop en pro- *tondersteuning, terwijl de j uctle van de machines is ver- °ver de verschillende part- nin' ®°k.streeft Airbus in zijn imT St® een nauwere band e afnemers na. De uitbrei- |Iiljoenenoptlracht Volkswagen voor kindhovense firma to K °I!n ^anp1Armada-Groep HolS en' onderdeel van TBI heeft een order van 150 Voor ri ,guld®1 binnengehaald voor levering van materiaal Werk» °nderneming Dambaeh Kehl 6 totale opdracht om het Werk lmPorteur- en dealemet- geven jeiDAnieuwe aankleding te 1 s D00 gulden miljoen groot. ding van het assortiment, die eveneens één van de belangrijkste pijlers van de nieuwe onderne ming moet worden, betreft onder meer de bouw van een 100-zitter samen met de Italiaanse vliegtuig producenten Alenia, AVIC uit China en Singapore Aerospace. Verder kijkt Airbus naar een nieu we versie van de viermotorige A340, waarbij voornamelijk het bereik en het aantal stoelen om hoog moeten. Daarnaast staat de A3XX, een nieuwe toestel met on geveer zeshonderd plaatsen voor de lange afstand, op het program ma alsmede de FLA, een militair transporttoestel voor de Europese markt. Het Franse lucht- en ruimtevaart- concern Aerospatiale praat met het Amerikaanse Lockheed Mar tin over samenwerking op militair terrein. Bij de gesprekken zou ook een rol van de Amerikanen bij projecten van het Europese vlieg- tuigbouwconsortium Airbus aan de orde kunnen komen, zo heeft Aerospatiale-topman Yves Michot gisteren verklaard. (ADVERTENTIE) Seoul (ap/anp) - De Zuid-Koreaanse re gering en de vakbonden hebben zich gis teren niet bereid getoond tot een compro mis in een arbeidsconflict dat volgens de bonden morgen culmineert in een staking van zo'n 850.000 mensen bij onder ande re het openbaar vervoer en telefoonmaat schappijen. De Zuid-Koreaanse president Kim Young- sam bleef zich gisteren onverzettelijk opstel len tegenover de bonden, die eisen dat een nieuwe, liberalere arbeidswet wordt inge trokken. „We kunnen de implementatie van de wet niet ophouden, omdat het nationale geluk ervan afhangt", zei Kim tijdens een di ner met parlementariërs van zijn regerings partij. Hij zei dat de nieuwe wet onvermijde lijk was om het Zuid-Koreaanse bedrijfsleven te kunnen laten concurreren met het buiten land. Kort nadat Kim zijn uitspraken deed riepen zo'n 1.000 vakbondsleden, priesters en nonnen tijdens een wake bij kaarslicht bij de Myongdong-kathedraal in Seoul, waar sta kingsleiders hun toevlucht hebben gezocht om aan arrestatie te ontkomen, op tot het af zetten van Kim. „We hebben de verkeerde president gekozen. We willen geen dicta tuur", zo was te lezen op een spandoek dat aan de kerk hing. De duizenden arbeiders die de afgelopen dagen aan stakingsacties deel namen worden gesteund door de oppositie partijen, professoren, en religieuze en cultu rele leiders. Ook de organisatoren van het arbeidsprotest zwoeren gisteren niet te zullen opgeven voor de arbeidswet van tafel is. „President Kim moet beslissen wat belangrijker is: zijn ge zicht redden of de nationale economie", zei stakingsleider Kwon Young-gil. Vandaag zul len de stakingen, die al bijna drie weken du ren, verder worden uitgebreid, zei Kwon, waardoor de economie zal worden lamgelegd. De arbeidswet, die de arbeiders een groot deel van hun zekerheden ontneemt, werd 19 dagen Rotterdam (anp) - Het ruimteprobleem van de Rotterdamse ha ven is alleen op te lossen door de aanleg van een tweede Maas vlakte. Een andere inpassing van bedrijvigheid öp en intensie ver gebruik van het nu beschikbare gebied levert niet voldoen de ruimte op, is duurder en staat of valt met de medewerking van alle partijen. Dat blijkt uit de tweede tussen rapportage van de projectgroep Maasvlakte 2, met vertegenwoor digers van het gemeentelijk ha venbedrijf en Rijkswaterstaat, die gisteren aangeboden werd aan directeur J. de Graaf van de ministeriële werkgroep Verken ning Ruimteprobleem Mainport Rotterdam (VERM). VERM brengt in april advies uit aan de regering. De projectgroep gaat uit van een tweede Maasvlakte van 2000 hec tare. De projectgroep komt op dat aantal door een optelsom van be hoefte aan nieuwe terreinen van ongeveer 1000 hectare, en zoge noemde 'schuifruimte' ten behoe ve van de verbetering van de mi lieukwaliteit (met name geluid) van circa vierhonderd hectare. De overige zeshonderd hectare verwacht de projectgroep nodig te hebben juist door de uitbrei ding en de aanwijzing van Rotter dam als Mainport, en na 2020, het jaar waarvan tot nu toe alle stu dies uitgingen. Bovendien levert de aanleg ongeveer zevenhonderd hectare natuurgebied op. De groep werkte vier varianten uit. De zuidelijkste is het goedkoopst (tussen de vijf en acht miljard) maar die levert met name voor de kust van Voome Putten proble men op. Daar staat tegenover dat deze variant nauwelijks invloed heeft op natuur en milieu ten noorden van een eventuele twee de Maasvlakte. De noordelijkste variant is het duurst (tussen de acht en twaalf miljard) en daar van zijn de gevolgen voor de na tuur tot in de Waddenzee merk baar. Rotterdam heeft haast: er zijn geen grote terreinen meer. In 1996 kon voor dertien bedrijven geen ruimte gevonden vonden, al dus projectdirecteur N. van den Berg. De Maasstad wil in 2002 beginnen met de uitgifte van grond. Natuur en Milieu, Natuurmonu menten en het Zuidhollands Landschap reageerden negatief op de tussenrapportage. Volgens hen is te eenzijdig gekeken naar de economische belangen en te weinig naar de gevolgen voor mi lieu en natuur. geleden aangenomen. Het protest ertegen is intussen uitgegroeid tot de grootste georgani seerde stakingsactie die ooit in Zuid-Korea is gehouden en heeft politieke lading gekregen. Voor president Kim, die begin 1993 aantrad als eerste burgerpresident in 32 jaar en als hervormer grote populariteit genoot, bete kent de arbeidsonrust de grootste crisis van zijn bewind. Veel mensen zijn verbijsterd over de manier waarop de nieuwe wet is aan genomen - 's morgens vroeg, zonder enig de bat, tijdens een slechts zeven minuten duren de geheime sessie van het parlement waarbij alleen vertegenwoordigers van de regerings partij aanwezig waren. De verliezen als gevolg van stilgelegde of ver traagde productie in Zuid-Korea zijn verder opgelopen. Aan het eind van de dag was het bedrag ge stegen tot 4,1 miljard gulden, zo blijkt uit cij fers van het ministerie van Handel. De in komstenderving uit export kwam uit op om gerekend f 615 miljoen. Fürth - De financieel directeur van het noodlijdende Duitse elek tronicaconcern Grundig, Karl-Heinz Wieland, zal waarschijnlijk per 1 februari zijn functie neer leggen. Een zegsman van Grundig gaf geen reden voor zijn vertrek. Volgende week maandag zal de raad van commissarissen zich over een nieuw bestuurslid uitlaten. Grundig is hard op zoek naar een financieel draagkrachtige part ner sinds Philips vorige week bekendmaakte zich te willen losma ken van het bedrijf. Diemen - Uitzendorganisatie Randstad Holding heeft vorig jaar een forse winstsprong gemaakt van circa 25 procent, enkele pro centen meer dan de onderneming zelf had voorspeld. De winst zal volgens voorlopige cijfers die het concern gisteren bekendmaakte, uitkomen op circa 204 miljoen gulden. Randstad behaalde in 1995 al een recordwinst van 163 miljoen. Net als de winst steeg ook de omzet met zo'n 25 procent en kwam vorig jaar uit op bijna zes miljard. Definitieve jaarcijfers maakt Randstad op 28 februari bekend. Parijs - Het Franse autoconcern Renault is vorig jaar in de negatie ve cijfers terecht gekomen, aldus topman Louis Schweitzer in Le Figaro van gisteren. Definitieve cijfers zijn er nog niet, maar het is wel voor het eerst in tien jaar dat de autofabrikant verlies heeft ge leden. Volgens Schweitzer is in 1996 de harde concurrentie onderschat. In 1995 boekte zijn concern nog een winst van-TOOmiljoen gulden bij een omzet van 184 61 miljard gulden. De Rênault-baas verwacht voor dit jaar winst noch verlies. Verder wil het autoconcern af van de samenwerking met Volkswa gen op het gebied van automatische versnellingsbakken. Apeldoorn - Na jaren van achteruitgang breekt voor de Nederland se kermisbranche weer een beetje de zon door. Kermissen waren vorig jaar redelijk populair. De nostalgie viert hoogtij en de kermis lijkt weer een familiegebeurtenis te worden. Het aantal bezoekers lijkt vorig jaar enigszins toegenomen. Exacte cijfers kan woord voerder Donks van de kennisbond niet noemen. „In totaal bezoch ten tientallen miljoenen mensen de zes- tot achthonderd kermis sen." Detroit - General Motors Corporation is momenteel bezig met de grootste expansie van de productie buiten Noord-Amerika, zo heeft directeur Jack Smith tijdens een speech gezegd. Smith meldde dat nieuwe fabrieken gebouwd worden of gepland zijn in Polen, Thai land, India, Indonesië, China, Rusland, Argentinië, Brazilië en Hongarije. In de opkomende markten van Azië, Latijns-Amerika en Oost-Europa zullen in de komende 10 jaar zo'n 8,4 miljoen auto's verkocht worden, een groei van 72 procent, stelde Smith. Frankfurt - Het Europees Monetair Instituut (EMI), de voorloper van de Europese Centrale bank, heeft gisteren een concept voorge legd voor het monetaire beleid waarmee een stabiele koers van de euro, de toekomstige EU-munteenheid, moet worden gewaarborgd. Het voorgestelde beleid lijkt veel op de koers die de Bundesbank, de centrale bank van Duitsland, vaart. Amsterdam - Heineken moet zijn brouwerij in Burundi sluiten. Dat is de mening van een delegatie van de Hutu-oppositie die gister middag overleg heeft gevoerd met de Heineken-top in Amsterdam, die de productie juist wil opvoeren.Hoewel de delegatie begrip had voor de problemen van Heineken in het Midden-Afrikaanse land, vonden de Hutu's toch dat de brouwerij dicht moest. De brouwerij is immers een te belangrijke geldbron voor het door de internatio nale gemeenschap geboycotte Tutsi-bewind. 2g Borg 1.0 gecertificeerd jtSj, ISO-9001 gecertificeerd Wilhelminastraat 4, Breda Door Willem Reijn New York/Amstelveen - De recht bank in New York heeft een tussen vonnis geveld in de rechtszaak van de KLM tegen de aandeelhouders Checchi en Wilson van haar partner Northwest Airlines. De interpretatie van de uitspraak loopt nogal uiteen. Zowel Northwest als de Nederlan ders claimen voor te staan. In de lucht gaat het goed met de strate gische alliantie van Northwest Airlines (NWA) en KLM, maar in de directieka mers blijven de verhoudingen troebel. In de zomer van vorig jaar wekte een opgetogen KLM-topman P. Bouw de in druk dat een vrede onder handbereik was, maar zeven maanden later staan de kemphanen nog steeds tegenover el kaar in de rechtszaal. Een Alliancefrom Heil, typeerde het Amerikaanse zaken blad Fortune de relatie eerder. De ruzie gaat over de invloed die KLM bij haar Amerikaanse partner wil uitoe fenen. KLM redde NWA begin jaren ne gentig met een kapitaalinjectie van een gewisse ondergang en nam een belang van 18,8 procent. Daarnaast kreeg KLM een optie op een pakket aandelen, waarmee het belang zou uitgroeien tot 23,4 procent. De directeuren annex grootaandeelhou ders Checchi en Wilson vreesden een te grote controle van de KLM over NWA. Hun belang zou worden geschaad, om dat de aandelen NWA minder kopers zouden kunnen trekken als NWA door de KLM zou worden ingekapseld. Ge steund door de vakbonden, die een plaats hebben in de raad van bestuur van NWA, diende de grootaandeelhou ders een 'gifpil' toe: KLM kon wel de extra aandelen krijgen, maar niet de bijbehorende zeggenschap. Ook kreeg KLM niet meer plaats in de Raad van Bestuur dan de drie stoelen die het for meel bezet. Formeel, omdat KLM in het kader van de ruzie haar vertegenwoor digers heeft teruggeroepen. KLM heeft nu twee rechtszaken lopen tegen NWA. Een daarvan dient in New York en is gericht tegen de andere aan deelhouders. Volgens een woordvoer ster van KLM bestaat de klacht uit drie punten, waarvan het supreme court nu stelt er twee in behandeling te willen nemen: de eerste betreft de wijze waar op leden van de raad van bestuur moe ten worden benoemd en de tweede gaat over het in depot zetten van de optie aandelen. De KLM is tevreden over deze uit spraak. „De rechter wil deze punten in behandeling nemen. Dat betekent dat hij hiermee erkent dat andere aandeel houders de KLM niet zo had mogen be handelen," zegt de woordvoerster. Het derde punt valt uiteen in vier delen. Van groot belang is de positie van de KLM bij eventuele fusies. KLM eist het recht op om als eerst aandelen te mogen kopen die door de andere eigenaren worden verkocht, het zogeheten right of first refusal. De rechter neemt dit punt niet in behandeling. Een woordvoerder van Northwest ziet dit als een overwinning voor zijn maat schappij en hoopt, aldus de Wall Street Journal, 'dat hiermee een einde komt Pieter Bouw foto klm aan de misleidende manier waarop KLM controle over NWA probeert te verkrijgen'. KLM overweegt overigens tegen dit deel van de uitspraak in beroep te gaan. Met de uitspraak is de stand van zaken in de onderlinge twist 2-1 voor de KLM of 4-2 voor Northwest, afhankelijk van de telling en de partij die de waarnemer kiest. In de tweede rechtszaak van KLM tegen Northwest Airlines zelf, heeft de recht bank te Delaware nog geen standpunt ingenomen, In deze zaak vecht KLM het besluit aan om het stemrecht van aan deelhouders tot 19 procent te beperken, ongeacht de omvang van het pakket aandelen dat zij in handen hebben. KLM stelt niets tegen de gifpil op zich te hebben, maar vindt dat de limitering niet kan omdat daarmee oude rechten van de maatschappij worden beknot. Volgens een persbericht van de KLM 'blijft de primaire aandacht gericht op de wereldwijde commerciële samen werking met Northwest Airlines'. Maar in de herschikking van transatlantische allianties sluiten ingewijden niet uit dat KLM op termijn breekt met NWA als in Europa de langverwachte partners wor den gevonden.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 7