Fusie DHV
en Heidemij
ketst af
Gezocht
Duitse ondernemers massaal de grens over
Airbus staat open
voor nieuwe partners
Nederlandse oplossingen Brent Spar vallen af
S"r«t?»3!a'^reten°ii°eenIi™°cledbe" Kegermg Zuid-Korea houdt voet bij stuit
S'ÏÜÏÜ
iSfSIZfS'o,
'Alleen Maasvlakte 2
lost ruimtenood op'
KLM en Northwest claimen allebei voorsprong in rechtszaak
O DE VIJANDEN
S VAN VALS
3 ALARM
ECONOMÏE KORT
DESTEM
ECONOMIE
A7
Natuurgeneeskunde
en beton,
:heidingen,
in 1001 kleurenmixen
DHV verliest vertrouwen
Financieel directeur Grundig stapt op
Randstad maakt forse winstsprong
Renault lijdt verlies
Kermisbranche weer in de lift
Mega-uitbreiding General Motors
EMI geeft euro-beleid handvatten
Sluiting Heinekenbrouwerij Burundi geëist
3= Bel: 076-5143986
I III
DINSDAG 14 JANUARI 1997
UARI 1997
signal
.brands
Mtel
o corp
co inc.
intern
(ith
company
I. steel
ng co
ngton sfe
pacific
ron
quita
sler
orp
s.edison
t.equipm.
ont nemours
chemical
tman kodak
on corp
d motor
electric
n. motors
odyear
wlett-pack.
bus.mach.
industries
airlines
n
donnell
erck co.
obil oil
e vd grinten
a financ.
ilips
yal dutch
ars roebuck
II tr.
xaco inc.
avelers
i lever nv
nited techn.
estinghouse
hitman corp
oolworth
62%
59%
38
85
27
11%
55%
40%
8
105%
87%
26%
69%
13%
35%
100%
30
35%
106
82%
82%
105%
33%
101%
61%
54%
54%
163
24%
27
35
65%
83%
130%
111%
36%
41%
174
47%
103
107%
45%
168%
69%
19%
22%
13/01
62%
59%
69%
70%
49%
38%
84%
26%
11
55
41
9
106%
86
26%
68%
13%
35
100%
30%
34%
104%
83
82%
103%
33%
103%
60%
54
54%
164%
24%
26
36%
66%
83
127%
110
35
41%
173%
47%
102
106%
47%
170%
68%
19%
22%
21
advieskoers
k vorige koers
k slotkoers gisteren
laten
bieden
ex claim
ex dividend
gedaan /bieden
f gedaan /laten
bieden en ex dividend
h laten en dividend
k gedaan en laten ex dividend
gedaan en bieden ex dividend
1428
2,40
3,00
1625
0,30
0,40
1117
4,40
4,80
861
2,60
3,00
1480
29,70
30,80
714
22,60
23,70 a
1315
0,30
0,10
704
0,90
0,30
778
13,30
14,00 a
noo
1,50
1,50
1140
7,50 b
6,80 b
4245
4,00
6,80
1755
2,40
4,00
970
1,40
2,10
2104
0,50
1,00
1280
9,70 b
13,10
1011
21,50 a
23,50
1207
4,30
1,80
923
6,30
2,60
2753
9,00
4,40
1886
12,50
6,60
1076
7,00 b
5,00
3106
11,50 a
10,00 b
1441
37,00
32,50
1608
1,80
2,30
863
15,50
16,10
712
3,80
5,20
913
2,20
2,50
1131
5,10
5,20
3113
3,80
3,60
2250
4,50
4,30
2030
0,10
0,80
1085
0,40
0,50
808
18,60'
19,40
930
13,20»
13,70 a
704
1,90
2,10
925
0,30
0,50
2123
8,20
8,80
2120
6,30 b
5,80
1000
1,00 a
1,00
878
6,10
8,80
766
2,40
2,00
1455
7,60
9,80
2561
1,50 a
2,50
1073
11,00 b
12,50 b
1336
8,00
9,20
1046
3,50
4,10
1437
6,30
6,50
992
3,50
3,90
997
2,20
3,00
iriscopie, homeopathie etc.
0117-491054.
50 mensen die hun gewicht
moeten beheersen. Ik zal u
helpen uw doel te bereiken
Tel. 078-615.2956 of
0117-40.21.32
WIELER-HOMETRAINER
Powertacx i.g.st. 1el-
0115-564601
ngen en paardestallen.
sl. 040-2869449 fax 2850360
:hte, betaalbare en
lijvende
'RAPPENOPLOSSING
(Door u zelf te kiezen)
- Nooit meer verven, noch
tapijt
- Onderhoudsvriendelijk
- Zonder rommel geplaatst
OOK:
Keukendeurtjes, vloeren,
wanden, deuren, kozijnen
GESCHIKT VOOR:
Woningen, kantoren, show
rooms, bars, restaurants,
hotels, etc...
0162-451736
RAINBOW
PRODUCTS y
Frans Wijnands
n Duitse ondernemers
ien de komende jaren - tot
9 - voor meer dan 300.000
I ^euwe arbeidsplaatsen. Niet
:JDuitsland, maar in het bui-
onland. Vooral in het goedko
pe Midden- en Oost-Europa.
Volgens een onderzoek van de
I pjjjse Kamers van Koophandel
0®T) zegl 28 procent van de
Duitse bedrijven - bijna een op
Idrie - in het buitenland te
lillen investeren. Delen van de
bestaande productie, alsmede
bedrijfsuitbreidingen worden
over de grens gerealiseerd.
Als doorslaggevende redenen
worden genoemd de arbeidskos
ten die in de Bondsrepubliek on
betaalbaar worden, en/of de on
aantrekkelijk hoge belastingta
rieven. Voor kleinere en middel
grote bedrijven zijn vooral Po
len, de Tsjechische republiek en
Hongarije aantrekkelijke vesti
gingsplaatsen. Ook Oostenrijk
trekt Duitse ondernemingen
aan. Westwaarts zijn vooral En
geland en Nederland populair.
Zo blijkt een voorlichtende wer
vingscampagne in Noordrijn-
Westfalen van de Gelderse Ont-
wikkelings Maatschappij (GOM)
nog steeds na te werken. De
GOM wees in een wervende brief
op het aantrekkelijke verschil
van de arbeidskosten in de regio
Gelderland en in Duitsland.
Bondskanselier Kohl noemde die
actie weliswaar 'tamelijk onbe
schaamd', maar moest toegeven
dat het argument van de GOM
klopt. Transportondernemingen
voeren vooral de belastingvoor
delen van de buitenlandse con
currentie op om naar het buiten
land uit te wijken. In dat ver
band klagen zowel de Duitse
wegtransporteurs, als de bin
nenschippers over de ongelijke,
moordende concurrentie van
hun Nederlandse collega's.
De haven van Duisburg, de
grootste binnenhaven van Euro
pa, noteerde het afgelopen jaar
een daling van de goederenom
slag van bijna 7 procent, oftewel
ruim 43 miljoen ton goederen.
Voor het hele Rijn-stroomgebied
in Noordrijn-Westfalen wordt
op een teruggang van zo'n vier
procent gerekend.
De DIHT merkt als een soort
zelftroost op, dat de nieuwe ar
beidsplaatsen die over de gren
zen ontstaan weliswaar aan
Duitsland voorbij gaan, maar
niet noodzakelijkerwijs tot ver
mindering van de werkgelegen
heid in Duitsland hoeven te lei
den.
Het aantrekkelijker loonkosten
argument geldt niet langer voor
dynamische Aziatische landen
als Hongkong, Taiwan en Singa
pore.
Die zijn niet meer 'goedkoop'.
Daar - en in de VS - richten
Duitse bedrijven zich veel meer
op markt-, en dus exportontwik
keling.
Amsterdam (anp) - Het advies- en ingenieursbureau DHV heeft
je in oktober gestarte fusiebesprekingen met Heidemij afge
kapt. De DHV-organisatie, zowel het personeel als de raad van
bestuur, verloren in de afgelopen maanden gaandeweg het ver
trouwen in de mogelijkheid van een combinatie met branchege
noot Heidemij.
Een poging tijdens de kerst en
nieuwjaar van Heidemij om DHV
over de streep te krijgen,
Beide partijen waren
g de gehele dag en nacht
i. Het mocht niet baten.
Heidemij zou een omvang
krijgen van 8.300 werknemers,
«aarvan 4.000 in Nederland, met
jaaromzet van 1,4 miljard
{lilden. Het beursgenoteerde Hei-
ietnij was in 1995 goed voor een
■zet van ruim 900 miljoen gul-
(6.000 werknemers). DHV -
Ét aan de beurs - had in 1995
omzet van ongeveer 400 mil
joen gulden (1995).
De directie van DHV vreesde bij
voortzetting van de fusie verlies
marktgerichtheid - met ande
re woorden, minder opdrachten.
Ook was ze bang dat werknemers
zouden opstappen. Die zouden
betrokkenheid kunnen ver
liezen, aldus algemeen directeur
J. Huis in 't Veld gisteren tijdens
een inderhaast belegde perscon-
tiep de directie stuk op onwil van
let personeel? Huis in't Veld liet
«t het achterste van zijn tong
zien. Geluiden dat het personeel
een overname door Heide
mij was - Heidemij was groter,
doorwerkt in de ruilver
houdingen - wees hij van de hand.
„Het was een fusie op basis van
gelijkwaardigheid.De nieuwe on
derneming zou ook DHV gaan he
ten."
president-directeur F.
Luttmer van Heidemij speelde er
wel een cultuurkwestie. DHV is
anders georganiseerd dan Heide
mij, gaf hij te kennen. „DHV is
meer bottom up. Je gelooft in be
paalde succesformules", beaamde
Huis in 't Veld. „Zowel directie
als personeel zag bij DHV dat het
integratieproces moeizaam ver
liep. Iedere werknemer zag dat
voor zijn eenheid en het bestuur
voor het geheel."
„Het proces was complexer dan
we hadden verwacht", aldus Huis
in 't Veld op zijn beurt. De kosten
voor de fusie waren aanmerkelijk
hoger dan verwacht. Bovendien
kostte de integratie te veel van de
aandacht die nodig is om projec
ten binnen te halen en klanten
goed te bedienen. Die (potentiële)
klanten mag DHV niet verspelen,
net nu het bedrijf net een jaar
weer in herstel is. In 1995 leed het
bureau nog een duidelijk verlies
17 miljoen gulden. DHV vreesde
dat 'de te behalen voordelen niet
zouden opwegen tegen de verlie
zen. En er zit niet zoveel spek op
de ribben'.
Heidemij zag het fusieproces.vol
gens Heidemij-directeur Luttmer
niet zo somber in al^ DHV. Zijn
bedrijf is qua presaties al enige
jaren stabiel en gewend aan inge
wikkelde fusieprocessen. „Voor
ons mocht het fusieproces best
iets meer kosten dan verwacht."
Luttmer was dan ook duidelijk
meer teleurgesteld dan Huis in 't
Veld.
Deze foto van juni 1995 laat een Greenpeace-actie tegen het olieplatform Brent Spar op de Noordzee zien. Nu ligt de Brent Spar
in een Noors fjord. foto epa
Door Bob van Huët
Londen - Zes internationale
consortia zijn door Shell ge
selecteerd voor hun elf alter
natieven voor het omstreden
afzinken van het olieplatform
Brent Spar. De firma's moe
ten deze zomer hun uitge
werkte plannen presenteren
voor het opruimen van het
14.000 ton metende gevaarte,
dat momenteel voor anker
ligt in de Noorse Erf jord.
Het beste alternatief moet wel
'minstens zo goed zijn of beter
dan afzinken'. Shell maakt
daarbij een afweging tussen mi
lieu-aspecten, veiligheid en
kosten. Alleen het in Zoeter-
meer gevestigde Seaway Heavy
Lifting, betrokken bij de Noors-
Britse Kvaemer Stolt Seaway
Alliance (KSSA), is nog in de
race voor de kolossale order.
Shell biedt de zes overblijvende
consortia in totaal 4,5 miljoen
gulden voor het aandragen van
oplossingen. Vier andere Neder
landse bedrijven die projecten
hadden ingediend voor Brent
Spar zijn afgewezen. Dit zijn
HSM Rotterdam, Hollandia BV,
ROS Holland BV en Heeremac.
De geselecteerde plannen zijn
onder te verdelen in een aantal
categorieën. Minder aanspre
kend maar zeer riskant vanwe
ge milieu-risico en veiligheid
rond de werkzaamheden zijn
voorstellen om Brent Spar aan
land te brengen voor de
schroothoop. Alternatieven be
helzen gedeeltelijke ontmante
ling en recycling als opleidings
centrum voor de offshore-in
dustrie, reparatiedok, kadever
lenging, gigantische golfbreker
voor de Engelse oostkust of
kwekerij voor kabeljauw.
'Optimisme'
Bij een presentatie in Londen
benadrukte Shell-manager Eric
Faulds gisteren het 'optimisme'
van Shell om een voor iedereen
aanvaardbare oplossing te vin
den maar voegde daar wel aan
toe dat het omstreden 'afzink-
plan' toch de toetssteen zal blij
ven. Ook de Britse regering
heeft al duidelijk gemaakt dat
elke alternatief de aanvakelijke
keuze moet overtreffen. De ver
gunningen voor het afzinken
ten noordwesten van Schotland
waren reeds gegeven.
Pr-probleem
Het voornemen Brent Spar te
dumpen bezorgde Shell een
groot pr-probleem. In Duits-
lapd gaven consumenten gehooij
aan een oproep van Greenpeace
tot een boycot van Shell-pro-
ducten. De milieu-organisatie
beschuldigde Shell ervan te kie
zen voor de goedkoopste oplos
sing en met Brent Spar olieres
ten en andere gevaarlijke stof
fen te willen dumpen. Later on
derzoek wees uit dat zich op het
platform veel minder afvalstof
fen bevonden dan steeds door
Greenpeace was gesuggereerd.
Gisteren gaf Greenpeace een ta
melijk voorbarige verklaring
waarin werd gesteld dat Shell
afzinken nu had uitgesloten. Dit
is zeker niet het geval. Afzinken
van het immense platform kan
nog steeds de beste oplossing
blijken.
Voor de olieproducenten in de
Noordzee is Brent Spar, hoewel
uniek van structuur, een testca
se en de eerste van een reeks
'superplatforms' die moeten
worden opgeruimd. De komen
de vijf jaar moeten alleen al op
het Britse vlak tientallen plat
forms worden verwijderd. Vol
gens eqn woordvoerder van de
Britse Offshore Operators Asso
ciation moet afzinken daarbij
een optie blijven. De olie-indus
trie is hierover niet alleen in ge
vecht met milieugroepen maar
ook met de Europese Commissie
die vindt dat de meeste plat
forms op land moeten worden
ontmanteld.
Labour liet gisteren weten dat
het - als het aan de macht komt
- geen toestemming zal geven
Brent Spar in zee te dumpen.
Volgens een woordvoerder lag
het probleem bij Shell om met
een goed alternatief te komen.
Parijs (anp) - De Europese vliegtuigbouwer Airbus Industrie
staat open voor nieuwe internationale, strategische deelne- -»-» f~m -■ y -j -■ 1 1
"at zijn twee van de belangrijkste
prnten van een akkoord over her-
facturering van de onderneming
«de vier huidige partners giste-
W hebben ondertekend. In de
vorm moet Airbus in 1999
i® start gaan.
Aerospatiale uit Frankrijk, het
Duitse Daimler-Benz Aerospace
jDASA), British Aerospace en het
Spaanse Casa kwamen vorig jaar
"Vereen een andere opzet te kie-
De huidige organisatie, in de
'witi van een industrieel samen-
Wrtingsverband waarbij bij be-
^Srijke belissingen de vier een
consensus moeten bereiken, vol-
öoet niet langer. Bij tal van onder
open is tegenwoordig in de har-
e internationale eoncurrentie-
n)d een snelle besluitvorming
®eist. Juridisch gezien wordt
®™is een naamloze vennoot-
«lap. Airbus zal zich in de toe-
wast ook gaan bezighouden met
{t ontwikkelen, testen en bou-
van toestellen. Nu is het con-
raum nog voornamelijk actief
Pnet gebied van verkoop en pro-
*tondersteuning, terwijl de
j uctle van de machines is ver-
°ver de verschillende part-
nin' ®°k.streeft Airbus in zijn
imT St® een nauwere band
e afnemers na. De uitbrei-
|Iiljoenenoptlracht
Volkswagen voor
kindhovense firma
to K °I!n ^anp1Armada-Groep
HolS en' onderdeel van TBI
heeft een order van 150
Voor ri ,guld®1 binnengehaald
voor levering van materiaal
Werk» °nderneming Dambaeh
Kehl 6 totale opdracht om het
Werk lmPorteur- en dealemet-
geven jeiDAnieuwe aankleding te
1 s D00 gulden miljoen groot.
ding van het assortiment, die
eveneens één van de belangrijkste
pijlers van de nieuwe onderne
ming moet worden, betreft onder
meer de bouw van een 100-zitter
samen met de Italiaanse vliegtuig
producenten Alenia, AVIC uit
China en Singapore Aerospace.
Verder kijkt Airbus naar een nieu
we versie van de viermotorige
A340, waarbij voornamelijk het
bereik en het aantal stoelen om
hoog moeten. Daarnaast staat de
A3XX, een nieuwe toestel met on
geveer zeshonderd plaatsen voor
de lange afstand, op het program
ma alsmede de FLA, een militair
transporttoestel voor de Europese
markt.
Het Franse lucht- en ruimtevaart-
concern Aerospatiale praat met
het Amerikaanse Lockheed Mar
tin over samenwerking op militair
terrein. Bij de gesprekken zou ook
een rol van de Amerikanen bij
projecten van het Europese vlieg-
tuigbouwconsortium Airbus aan
de orde kunnen komen, zo heeft
Aerospatiale-topman Yves Michot
gisteren verklaard.
(ADVERTENTIE)
Seoul (ap/anp) - De Zuid-Koreaanse re
gering en de vakbonden hebben zich gis
teren niet bereid getoond tot een compro
mis in een arbeidsconflict dat volgens de
bonden morgen culmineert in een staking
van zo'n 850.000 mensen bij onder ande
re het openbaar vervoer en telefoonmaat
schappijen.
De Zuid-Koreaanse president Kim Young-
sam bleef zich gisteren onverzettelijk opstel
len tegenover de bonden, die eisen dat een
nieuwe, liberalere arbeidswet wordt inge
trokken. „We kunnen de implementatie van
de wet niet ophouden, omdat het nationale
geluk ervan afhangt", zei Kim tijdens een di
ner met parlementariërs van zijn regerings
partij. Hij zei dat de nieuwe wet onvermijde
lijk was om het Zuid-Koreaanse bedrijfsleven
te kunnen laten concurreren met het buiten
land. Kort nadat Kim zijn uitspraken deed
riepen zo'n 1.000 vakbondsleden, priesters en
nonnen tijdens een wake bij kaarslicht bij de
Myongdong-kathedraal in Seoul, waar sta
kingsleiders hun toevlucht hebben gezocht
om aan arrestatie te ontkomen, op tot het af
zetten van Kim. „We hebben de verkeerde
president gekozen. We willen geen dicta
tuur", zo was te lezen op een spandoek dat
aan de kerk hing. De duizenden arbeiders die
de afgelopen dagen aan stakingsacties deel
namen worden gesteund door de oppositie
partijen, professoren, en religieuze en cultu
rele leiders.
Ook de organisatoren van het arbeidsprotest
zwoeren gisteren niet te zullen opgeven voor
de arbeidswet van tafel is. „President Kim
moet beslissen wat belangrijker is: zijn ge
zicht redden of de nationale economie", zei
stakingsleider Kwon Young-gil. Vandaag zul
len de stakingen, die al bijna drie weken du
ren, verder worden uitgebreid, zei Kwon,
waardoor de economie zal worden lamgelegd.
De arbeidswet, die de arbeiders een groot deel
van hun zekerheden ontneemt, werd 19 dagen
Rotterdam (anp) - Het ruimteprobleem van de Rotterdamse ha
ven is alleen op te lossen door de aanleg van een tweede Maas
vlakte. Een andere inpassing van bedrijvigheid öp en intensie
ver gebruik van het nu beschikbare gebied levert niet voldoen
de ruimte op, is duurder en staat of valt met de medewerking
van alle partijen.
Dat blijkt uit de tweede tussen
rapportage van de projectgroep
Maasvlakte 2, met vertegenwoor
digers van het gemeentelijk ha
venbedrijf en Rijkswaterstaat,
die gisteren aangeboden werd
aan directeur J. de Graaf van de
ministeriële werkgroep Verken
ning Ruimteprobleem Mainport
Rotterdam (VERM). VERM
brengt in april advies uit aan de
regering.
De projectgroep gaat uit van een
tweede Maasvlakte van 2000 hec
tare. De projectgroep komt op dat
aantal door een optelsom van be
hoefte aan nieuwe terreinen van
ongeveer 1000 hectare, en zoge
noemde 'schuifruimte' ten behoe
ve van de verbetering van de mi
lieukwaliteit (met name geluid)
van circa vierhonderd hectare.
De overige zeshonderd hectare
verwacht de projectgroep nodig
te hebben juist door de uitbrei
ding en de aanwijzing van Rotter
dam als Mainport, en na 2020, het
jaar waarvan tot nu toe alle stu
dies uitgingen. Bovendien levert
de aanleg ongeveer zevenhonderd
hectare natuurgebied op. De
groep werkte vier varianten uit.
De zuidelijkste is het goedkoopst
(tussen de vijf en acht miljard)
maar die levert met name voor de
kust van Voome Putten proble
men op. Daar staat tegenover dat
deze variant nauwelijks invloed
heeft op natuur en milieu ten
noorden van een eventuele twee
de Maasvlakte. De noordelijkste
variant is het duurst (tussen de
acht en twaalf miljard) en daar
van zijn de gevolgen voor de na
tuur tot in de Waddenzee merk
baar.
Rotterdam heeft haast: er zijn
geen grote terreinen meer. In
1996 kon voor dertien bedrijven
geen ruimte gevonden vonden, al
dus projectdirecteur N. van den
Berg. De Maasstad wil in 2002
beginnen met de uitgifte van
grond.
Natuur en Milieu, Natuurmonu
menten en het Zuidhollands
Landschap reageerden negatief
op de tussenrapportage. Volgens
hen is te eenzijdig gekeken naar
de economische belangen en te
weinig naar de gevolgen voor mi
lieu en natuur.
geleden aangenomen. Het protest ertegen is
intussen uitgegroeid tot de grootste georgani
seerde stakingsactie die ooit in Zuid-Korea is
gehouden en heeft politieke lading gekregen.
Voor president Kim, die begin 1993 aantrad
als eerste burgerpresident in 32 jaar en als
hervormer grote populariteit genoot, bete
kent de arbeidsonrust de grootste crisis van
zijn bewind. Veel mensen zijn verbijsterd
over de manier waarop de nieuwe wet is aan
genomen - 's morgens vroeg, zonder enig de
bat, tijdens een slechts zeven minuten duren
de geheime sessie van het parlement waarbij
alleen vertegenwoordigers van de regerings
partij aanwezig waren.
De verliezen als gevolg van stilgelegde of ver
traagde productie in Zuid-Korea zijn verder
opgelopen.
Aan het eind van de dag was het bedrag ge
stegen tot 4,1 miljard gulden, zo blijkt uit cij
fers van het ministerie van Handel. De in
komstenderving uit export kwam uit op om
gerekend f 615 miljoen.
Fürth - De financieel directeur van het noodlijdende Duitse elek
tronicaconcern Grundig, Karl-Heinz Wieland, zal waarschijnlijk
per 1 februari zijn functie neer leggen. Een zegsman van Grundig
gaf geen reden voor zijn vertrek. Volgende week maandag zal de
raad van commissarissen zich over een nieuw bestuurslid uitlaten.
Grundig is hard op zoek naar een financieel draagkrachtige part
ner sinds Philips vorige week bekendmaakte zich te willen losma
ken van het bedrijf.
Diemen - Uitzendorganisatie Randstad Holding heeft vorig jaar
een forse winstsprong gemaakt van circa 25 procent, enkele pro
centen meer dan de onderneming zelf had voorspeld. De winst zal
volgens voorlopige cijfers die het concern gisteren bekendmaakte,
uitkomen op circa 204 miljoen gulden. Randstad behaalde in 1995
al een recordwinst van 163 miljoen.
Net als de winst steeg ook de omzet met zo'n 25 procent en kwam
vorig jaar uit op bijna zes miljard. Definitieve jaarcijfers maakt
Randstad op 28 februari bekend.
Parijs - Het Franse autoconcern Renault is vorig jaar in de negatie
ve cijfers terecht gekomen, aldus topman Louis Schweitzer in Le
Figaro van gisteren. Definitieve cijfers zijn er nog niet, maar het is
wel voor het eerst in tien jaar dat de autofabrikant verlies heeft ge
leden.
Volgens Schweitzer is in 1996 de harde concurrentie onderschat. In
1995 boekte zijn concern nog een winst van-TOOmiljoen gulden bij
een omzet van 184 61 miljard gulden. De Rênault-baas verwacht
voor dit jaar winst noch verlies.
Verder wil het autoconcern af van de samenwerking met Volkswa
gen op het gebied van automatische versnellingsbakken.
Apeldoorn - Na jaren van achteruitgang breekt voor de Nederland
se kermisbranche weer een beetje de zon door. Kermissen waren
vorig jaar redelijk populair. De nostalgie viert hoogtij en de kermis
lijkt weer een familiegebeurtenis te worden. Het aantal bezoekers
lijkt vorig jaar enigszins toegenomen. Exacte cijfers kan woord
voerder Donks van de kennisbond niet noemen. „In totaal bezoch
ten tientallen miljoenen mensen de zes- tot achthonderd kermis
sen."
Detroit - General Motors Corporation is momenteel bezig met de
grootste expansie van de productie buiten Noord-Amerika, zo heeft
directeur Jack Smith tijdens een speech gezegd. Smith meldde dat
nieuwe fabrieken gebouwd worden of gepland zijn in Polen, Thai
land, India, Indonesië, China, Rusland, Argentinië, Brazilië en
Hongarije. In de opkomende markten van Azië, Latijns-Amerika en
Oost-Europa zullen in de komende 10 jaar zo'n 8,4 miljoen auto's
verkocht worden, een groei van 72 procent, stelde Smith.
Frankfurt - Het Europees Monetair Instituut (EMI), de voorloper
van de Europese Centrale bank, heeft gisteren een concept voorge
legd voor het monetaire beleid waarmee een stabiele koers van de
euro, de toekomstige EU-munteenheid, moet worden gewaarborgd.
Het voorgestelde beleid lijkt veel op de koers die de Bundesbank, de
centrale bank van Duitsland, vaart.
Amsterdam - Heineken moet zijn brouwerij in Burundi sluiten. Dat
is de mening van een delegatie van de Hutu-oppositie die gister
middag overleg heeft gevoerd met de Heineken-top in Amsterdam,
die de productie juist wil opvoeren.Hoewel de delegatie begrip had
voor de problemen van Heineken in het Midden-Afrikaanse land,
vonden de Hutu's toch dat de brouwerij dicht moest. De brouwerij
is immers een te belangrijke geldbron voor het door de internatio
nale gemeenschap geboycotte Tutsi-bewind.
2g Borg 1.0 gecertificeerd
jtSj, ISO-9001 gecertificeerd
Wilhelminastraat 4, Breda
Door Willem Reijn
New York/Amstelveen - De recht
bank in New York heeft een tussen
vonnis geveld in de rechtszaak van
de KLM tegen de aandeelhouders
Checchi en Wilson van haar partner
Northwest Airlines. De interpretatie
van de uitspraak loopt nogal uiteen.
Zowel Northwest als de Nederlan
ders claimen voor te staan.
In de lucht gaat het goed met de strate
gische alliantie van Northwest Airlines
(NWA) en KLM, maar in de directieka
mers blijven de verhoudingen troebel.
In de zomer van vorig jaar wekte een
opgetogen KLM-topman P. Bouw de in
druk dat een vrede onder handbereik
was, maar zeven maanden later staan
de kemphanen nog steeds tegenover el
kaar in de rechtszaal. Een Alliancefrom
Heil, typeerde het Amerikaanse zaken
blad Fortune de relatie eerder.
De ruzie gaat over de invloed die KLM
bij haar Amerikaanse partner wil uitoe
fenen. KLM redde NWA begin jaren ne
gentig met een kapitaalinjectie van een
gewisse ondergang en nam een belang
van 18,8 procent. Daarnaast kreeg KLM
een optie op een pakket aandelen,
waarmee het belang zou uitgroeien tot
23,4 procent.
De directeuren annex grootaandeelhou
ders Checchi en Wilson vreesden een te
grote controle van de KLM over NWA.
Hun belang zou worden geschaad, om
dat de aandelen NWA minder kopers
zouden kunnen trekken als NWA door
de KLM zou worden ingekapseld. Ge
steund door de vakbonden, die een
plaats hebben in de raad van bestuur
van NWA, diende de grootaandeelhou
ders een 'gifpil' toe: KLM kon wel de
extra aandelen krijgen, maar niet de
bijbehorende zeggenschap. Ook kreeg
KLM niet meer plaats in de Raad van
Bestuur dan de drie stoelen die het for
meel bezet. Formeel, omdat KLM in het
kader van de ruzie haar vertegenwoor
digers heeft teruggeroepen.
KLM heeft nu twee rechtszaken lopen
tegen NWA. Een daarvan dient in New
York en is gericht tegen de andere aan
deelhouders. Volgens een woordvoer
ster van KLM bestaat de klacht uit drie
punten, waarvan het supreme court nu
stelt er twee in behandeling te willen
nemen: de eerste betreft de wijze waar
op leden van de raad van bestuur moe
ten worden benoemd en de tweede gaat
over het in depot zetten van de optie
aandelen.
De KLM is tevreden over deze uit
spraak. „De rechter wil deze punten in
behandeling nemen. Dat betekent dat
hij hiermee erkent dat andere aandeel
houders de KLM niet zo had mogen be
handelen," zegt de woordvoerster.
Het derde punt valt uiteen in vier delen.
Van groot belang is de positie van de
KLM bij eventuele fusies. KLM eist het
recht op om als eerst aandelen te mogen
kopen die door de andere eigenaren
worden verkocht, het zogeheten right of
first refusal. De rechter neemt dit punt
niet in behandeling.
Een woordvoerder van Northwest ziet
dit als een overwinning voor zijn maat
schappij en hoopt, aldus de Wall Street
Journal, 'dat hiermee een einde komt
Pieter Bouw foto klm
aan de misleidende manier waarop
KLM controle over NWA probeert te
verkrijgen'.
KLM overweegt overigens tegen dit
deel van de uitspraak in beroep te gaan.
Met de uitspraak is de stand van zaken
in de onderlinge twist 2-1 voor de KLM
of 4-2 voor Northwest, afhankelijk van
de telling en de partij die de waarnemer
kiest.
In de tweede rechtszaak van KLM tegen
Northwest Airlines zelf, heeft de recht
bank te Delaware nog geen standpunt
ingenomen, In deze zaak vecht KLM het
besluit aan om het stemrecht van aan
deelhouders tot 19 procent te beperken,
ongeacht de omvang van het pakket
aandelen dat zij in handen hebben.
KLM stelt niets tegen de gifpil op zich
te hebben, maar vindt dat de limitering
niet kan omdat daarmee oude rechten
van de maatschappij worden beknot.
Volgens een persbericht van de KLM
'blijft de primaire aandacht gericht op
de wereldwijde commerciële samen
werking met Northwest Airlines'. Maar
in de herschikking van transatlantische
allianties sluiten ingewijden niet uit dat
KLM op termijn breekt met NWA als in
Europa de langverwachte partners wor
den gevonden.