DE STEM Nationale Toneel speelt verder in Haags zwembad Holly oaks is één grote vlucht" Platen-label Excelsior volgt trends niet 4 Filmfestival Brussel eert Nederlandse Australiër Paul Cox Kunst uit Napels te bewonderen in Bonn Nieuwe jeugdsoap speelt zich af in Noord-Engelse stad D1 Nederlandse gitaarbands op weg naar wereldwijde bekendheid Gids DINSDAG 14 JANUARI 1997 0ell Haag (anp) - Tijdens de snovatie van de Koninklijke Schouwburg speelt het Natio nale Toneel door in het voor malig zwembad De Regentes ij., Den Haag. Dat voorstel teelt de instemming gekregen tan het Haags college van B cnW. De schouwburg is 1 januari dicht gegaan voor ongeveer twee jaar. Het Nationale Toneel is daarom extra blij dat het stadsbestuur nu eindelijk een besluit heeft geno men over een alternatieve locatie. In de zoektocht naar tijdelijke huisvesting overwoog het gezel schap zelfs een vliegtuighangar nabij het Prins Clausplein. Het Nationale Toneel hoopt in september van dit jaar het zwem bad in gebruik te nemen. Op 24 oktober moet vervolgens het stuk Lu Lu in premiere gaan. In totaal heeft het gezelschap honderd voorstellingen gepland in het tij delijke onderkomen. Al eerder zag de actrice Guusje Eijbers het monumentale zwem bad, dat al een tijdje leeg staat, als een potentieel theater. Zij richtte er zelfs een theatergroep voor op om haar plannen te on derstrepen. Ze speelde er één (succesvol) toneelstuk: Maanlicht en rozen. De gemeente ging echter niet ver der met de actrice maar met het Nationale Toneel. Er kwam een masterplan dat voorziet in de rea lisatie van „zelfstandige bedrijfs- units in de bijruimtes van het zwembad". De grote hal van het zwembad wordt omgeturnd tot een multi-functionele zaal voor sociaal-culturele activiteiten. De totale kosten voor de plannen in de huidige vorm bedragen on geveer vijf miljoen gulden. Die komen niet alleen ten laste van de gemeente, ook het Nationale To neel en het stadsvernieuwings fonds dragen bij. De gemeente heeft haast met het plan omdat het pand dubbel zo snel verloede rt als het leegstaat. Over twee jaar neemt het gemeentebestuur een definitief besluit over de bestem ming van De Regentes. [oor Patrick Bremmers Maddie heeft nog steeds het ge- nel dat ze door iemand wordt Ruth vindt het maar i dat Kurt zo roekeloos rijdt en het verjaardagspartijtje van Lucy dreigt niet door te gaan om- Jat Ollie geen uitnodiging krijgt. Gesneden koek voor de trouwe fans van de Britse jeugdsoap Hol lyoaks, die de bewoners van deze gelijknamige wijk in Chester in tan hart hebben gesloten. Zo'n honderdduizend kijkers van zes jaar a ouder zijn inmiddels gek op Kurt, Lu is, Ollie en alle andere ingezetenen van Hollyoaks. Deze Noord-Engelse stad mag misschien op het eerste gezicht niet zo aantrekkelijk ogen als het exotische Au stralië of het zonnige Californië waar kirtbreak High en Beverly Hills 90210 rijn gesitueerd. Maar Phil Redmond- het brein achter Holly oaks - wist gewoon dat Sereen reden voor succes lag. Hij heeft er in de loop der jaren een prima neus voor ontwikkeld. Zo creëerde Redmond de BBC-jeugdserie Grange Hill en stond hij aan de wieg van Bmkside, de populairste soap van Chan- nel Four. Enige jaren geleden haalde hij leEngelse soap Emmerdale uit het slop. Phil Redmond begon Hollyoaks met het idee een programma te maken waarin de jeugd gewoon te zien is terwijl ze lol maakt. „Hollyoaks is één grote vlucht. Er al zoveel sociale ellende op de buis. Hoewel de jongeren in Hollyoaks natuur lijk constant worstelen met de belangrij ke levensvragen: Wie ben ik? Wat zal Üc en: Waarom?" f!ï$ Kerrie Taylor: „Lucy is zoals ik zelf zou willerrzijn. Nick Pickard: „Tony is een beetje het gevoelige, verlegen typetje. I He 22-jarige Kerrie Taylor vertolkt een I ran de hoofdrollen. „Ze heeft een beetje een vurig temperament", vertelt de blon de schoonheid over Lucy die voor vele mannelijke kijkers als een echte babe geldt. „Lucy is zoals ik zelf zou willen ajn. Ze heeft altijd haar zegje klaar. Er sjn weieens van die situaties waaruit je wegloopt en waarvan je naderhand dtnkt: 'Goh, ik wou dat ik dat en dat had gezegd'. Lucy zegt de juiste woorden op het juiste moment. En daardoor komt ze in de problemen. Soms is ze net iets te koppig. Maar ze weet wat ze wil van het leven en ze gaat ervoor." Taylor erkent dat ze sinds de rol haar in augustus 1995 toekwam, in het dagelijkse leven steeds meer op Lucy is gaan lijken. „Ik kom weieens thuis na een dagje fil men en dan zit ik nog te denken over wat ik die dag op de set heb gezegd. Vaak ben ik er uren later nog enthousiast over. Ik word met de dag sterker door haar. Anderzijds vertoont Lucy ook steeds meer trekjes van haar vertolkster. In de latere afleveringen, die momenteel in En geland worden uitgezonden, krijgt de kij ker een meer kwetsbare kant te zien. „Die komt van mij", erkent Taylor. „Als je Lucy voor het eerst ziet, heeft ze een heel erg zwart-wit idee van de wereld. Voor haar bestaat alleen goed en slecht. Gaandeweg komt ze erachter dat het le ven helemaal niet zo hoeft te zijn. Dat ze niet alles kan bevatten en dat er een heel grijs gebied is van schipperen en over en weer toegeven. Ze realiseert zich dat het leven lang niet eenvoudig is. Volwassen worden, heet dat." Broertje Een van de hunks in de serie wordt neer gezet door acteur Nick Pickard. Trouwe kijkers naar Engelse comedy's is vast al opgevallen dat hij een opvallende gelijke nis vertoont met het jongetje uit 2PointiChïldren. „Da's mijn jongere broertje", roept Pickard. „John heeft voor ons het pad geëffend. We hebben allebei de Sylvia Toung Theatre School doorlopen en dat betekende dat je naast huiswerk al heel veel op pad moest om toneel te spelen. Ik ben er als het ware vanzelf ingegroeid. Nadat ik school heb afgemaakt, bleef ik bij dezelfde agent in geschreven staan. Van het een kwam het ander en voor ik het wist had ik een hoofdrol in Hollyoaks." „Ik speel Tony", vervolgt Pickard. „Een vreemde vogel. Net achttien en dan al be zig om zijn pensioen te regelen. Hij is een beetje het gevoelige, verlegen typetje. Saai misschien wel. Saai, in zoverre dat hij niet zoveel ambities heeft en erg op ze kerheden staat. Vooral met meisjes wil het niet zo lukken. Als hij een meisje mee uit wil vragen, krijgt hij een kop als een boei. Hij klapt dicht en reageert doodze nuwachtig." „Maar hij is geen loser," zegt Pickard be slist. „Hij kan het prima vinden met Kurt en Jambo. Ze houden elkaar een beetje voor de gek en gaan vaak samen achter de mei den aan." 'Hollyoaks', Veronica, 17.30 uur Door Frans Wijnands Bonn - Andy Warhol zorgt met een karakteristieke, kleuri ge uitbarsting van de Vesuvius voor een wat onverwacht klapstuk van een expositie met overwegend renaissance, (vroeg)barok en vroege Vlamingen uit de 16e eeuw: Napoli in de Kunsthalle Bonn. Een indrukwekkende overzicht stentoonstelling met meer dan 130 werken en stukken uit het rijkgevulde Museo Nazionale di Capodimonte in Nap els; passend in de serie tentoonstellingen die de Kunsthalle in de loop van enkele jaren realiseert in samenwerking met toonaangevende musea in Europa. Dat Italië in die reeks niet kon ontbreken stond bij voorbaat vast, gezien de door de eeuwen heen begeesterde belangstel ling van Duitsers voor dat land. De Napolitanen hebben zich bij de inrichting van de expo sitie meer dan ruimhartig ge toond en werken naar Bonn gebracht die tot nu toe niet eerder buiten Napels werden getoond. Dat geldt niet alleen voor schilderijen, maar ook voor bijvoorbeeld een gobelin met de negen muzen. Het doek is zó groot - meer dan vier meter hoog en twintig meter lang - dat het in het mu seum Capodimonte nooit uit gehangen kan worden. In Bonn is het nu voor het eerst uitgerold, in volle breedte en schoonheid te zien. De indeling van de tentoon stelling is overzichtelijk inge deeld; chronologisch, maar ook naar de belangrijke basis verzamelingen van het mu seum. Zoals de beroemde collectie van kardinaal Farnese, de ver zameling van zijn ambtscolle ga Stefano Borgia wiens rela tie tot de gifmengende Bor gia's duister blijft èn vooral de collectie van de koningen van Bourbon; voornamelijk werk uit de 17e eeuw, de secoio d'oro, gouden eeuw van de Na- politaanse school. Mantegna, Raffael, Titiaan, El Greco, Pontormo, Correggio. De kunstliefhebber heeft aan een half dozijn namen meer dan genoeg om zich een voor stelling te kunnen maken van wat hem in de Bonner Kunst hal te wachten staat. Bloem- en dus kleurrijke stil levens, portretten waaronder dat van Francesco Gongaza geschilderd door Mantegna, barok-religieuze voorstellin gen zoals de onthoofding van Holofernes door Judith, wreed-realistisch geschilderd door Gentileschi en uiteraard landschappen met of zonder allegorische taferelen. Hoezëer de mediterrane mens - en dus ook de kunstenaar uit die streken - in uiterlijk en werkwijze verschilt met de noordelijke Europeanen is mooi te zien in de vergelijking tussen de Italiaanse volkstafe relen en het schilderij 'De vrekken' van Marinus van Reymerswaele. Tapisserie, beelden, porcelein, alsmede email- en goudsmeed kunst uit de 'school van Posil- lipo'; foto's, plattegronden, barokmuziek, literatuur en een traditionele Napolitaanse kerststal met 120 figuren ma ken deze ontmoeting met Nap els tot een opgewekt stemmen de ervaring. Zeker als daar tot slot in de foyer-bar een echte Napoli taanse espresso of een wijn van de Vesuviushellingen op wordt gedronken. Want volgens de Napolitanen combineert dat perfect met hoogstaand kunstgenot. De expositie duurt tot 2 maart. por Bart Ebisch I Sa The Golden Earring, Her- I nan Brood en Bettie Serveert I staan nieuwe Nederlandse poepen als Daryll-Ann, Jo nnen Scram C Baby te pope- j jfflom de wereld te veroveren. link tussen de laatste drie I tands is hun platenlabel, Ex- j «sior Recordings. Gitaar- I tock uit de polder met inter- I nationale allure. I 'We kunnen financieel net rond- I in0"' relabveert label-mana- Rosenboom (31) de ar- ®Mte triomf. Alle lofuitingen in e media en van collega-muzi- ®®en ten spijt, commercieel ge- stelt de Excelsior-stal (nog) eimg voor. Niet voor niets houdt ®®boom zijn tweede baan als «koerier in Utrecht aan. tee harde cijfers: van Daryll- Weeps werden 2500 exem pli verkocht. Van het titelloze l van uieuwe aanwinst Jo- - voorheen Visions of Johan- "gingen er totnutoe een stuk jzen(l over de toonbank. I,i ,?m zit er niet mee. Het j is dat de platen uit- „Als je succes wilt ken t" moet slechte punk ma- j„. enc's volgen. Dat doen wij Wij brengen platen uit uN® .wij vinden dat ze be- !e z'jn- Waarvan je weet dat n°S steeds ver" deho V Daryll-Anns Weeps, 'kechtaat °0it «emaakt' „Het is niet makke- ia„T een gitaarband in Ne- Hier geldt nog steeds 'al- van ver komt is beter'. Daryll-Ann, een van de troeven van het platenlabel Excelsior Terwijl er toch heel behoorlijk muziek wordt geschreven. Nieu we dingen worden ook nauwelijks opgepikt. In Duitsland, België en Engeland is de radio en muziek- pers wat dat betreft stukken be ter. BBC1, Radio Brussel, de bla den RifRaf en Spex om maar eens wat te noemen. Daar kunnen Hil versum en Oor nog iets van le ren." Iedere Excelsior-band, zes in to taal nu, klinkt anders. Naast de melodieuze gitaarliedjes van Da ryll-Ann staat de weerbarstige wave-pop van Caesar. Met Benja min B heeft Excelsior zijn teena- ge-rockband, wat mooi aansluit op het tot volle wasdom gekomen Johan, dat het aandurft 5 O'Clock van Aphrodites Child (bijzonder geslaagd) te bewerken. Favoriet nummer: het jengelige poppy Kis ses Suzuki van Scram C Baby. Rosenboom kiest voor de single Summerdaze van Daryll-Ann. „De meeste van de muzikanten bij ons ken ik persoonlijk. En je hoort nog wel eens wat in het clubcircuit. Zo komen we aan de bands. Nee, nieuwe namen zijn voorlopig niet te verwachten." Het Amerikaanse blad Billboard spreekt van een vital Dutch rock- scene. Dankzij Bettie Serveert, dat volgens de Amerikanen ge fungeerd heeft als een katalysa tor. „Bettie Serveert heeft laten zien dat je als Nederlandse gi taarband kunt touren in Ameri ka", zegt zanger/gitarist Jelle Paulusma van Daryll-Ann in het Amerikaanse muziekblad. Colle ga Jacco de Greeuw van Johan: „Sinds Bettie proberen Neder- FOTO EXCELSIOR landse bands origineler te klin ken, spelen ze meer vanuit hun hart." En huisproducer Frans Hagen aars, mede-opdrichter van Excel sior en producent van de eerste twee platen van Bettie Serveert: „Na Betties debuut Palomine was er plotseling interesse voor alter natieve rockmuziek." Label-manager Rosenboom vindt dat de invloed van Bettie Serveert ook weer niet overdreven moet worden. „Ik kan me voorstellen dat Ame rikanen zeggen dat het allemaal begonnen is met Bettie Serveert, want dat is een bekende naam daar. Maar Daryll-Ann was er eerder. En dat geldt ook voor Simmer, een band die is voortge komen uit The Serenes." Een kleine schare fans sluit Ex celsior in de armen. Het label doet er van alles aan om de band met de diehards te verstevigen. Tij dens optredens worden gratis sin gles uitgedeeld of mogen mensen gratis naar binnen. Laatst bij het optreden van Beck in Amsterdam kreeg iedere bezoeker van de la- belmanager een stempel op de hand van Johan. Rosenboom: „Dat is het voordeel van de koe- rierdienst. Tijdens het fietsen kom ik op ideeën. Het werkt. Zo'n naam blijft hangen bij het pu bliek, dat merk je aan de reac ties." Bij het grote publiek mag Excelsior niet bekend zijn, in de muziekwereld zelf heeft het label in anderhalf jaar tijd behoorlijk naam gemaakt. Daryll-Ann deed in Engeland optredens met Smas hing Pumpkins en Cracker. En het management van The Cran berries kreeg de Excelsior-samp ler in handen en inviteerde Johan als openingsact. Een zere knie bij zangeres Dolores O'Riordan was er de oorzaak van dat de tour niet doorging. Inmiddels komen lied jes van Johan regelmatig voorbij op Radio 3. Rosenboom: „Het be gint te lopen. De technicus die de platen mixed van U2 is geïnteres seerd in Daryll-Ann. Wil met de groep samenwerken. Wat mijn ambities zijn? Ik hoef niet rijk te worden van Excelsior. Als ik er redelijk van kan leven is voldoen de. Desnoods wil ik nog een dag per week fietskoerier blijven." Scène uit de film. 'Man of Flowers' van Paul Cox. FOTO ARCHIEF DE STEM Brussel (anp) - Het Internationaal Filmfestival van Brussel, dat woensdag begint, zet de Nederlands-Australische cineast Paul Cox in de schijnwerpers. Het brengt een retrospectieve van zijn zes belangrijkste films, waaronder Man of Flowers (1983), My First Wife (1984) en Vincent (1987). Zijn jongste film Lust and Revenge gaat in Brussel in première voor de Benelux-lan- den. Ter ere van Cox vertoont het festival ook de Belgisch-Neder landse documentaire A journey with Paul Cox van Gerrit Mes- siaen en Robert Visser. Brussel hoopt ook op de komst van de ci neast zelf. Ongeveer 80 procent van de gese lecteerde films op het festival is in Europa geproduceerd. Tien films dingen mee naar de Kristal len Ster voor de beste Europese film. Speciale aandacht is er voor de Griekse film. Het Griekse Panorama geeft met dertig producties een overzicht van de Griekse filmgeschiedenis met een extra eerbetoon aan de cineast Michael Cacoyannis. Paradepaardje blijft de Nacht van de Korte film op zaterdag 18 januari in het Congressenpaleis. Het festival heeft overigens ver takkingen naar Leuven, Gent en Luik.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 19