DE STEM
Nationale Toneel speelt verder in Haags zwembad
Holly oaks is één grote vlucht"
Platen-label Excelsior volgt trends niet
4
Filmfestival Brussel
eert Nederlandse
Australiër Paul Cox
Kunst uit Napels te
bewonderen in Bonn
Nieuwe jeugdsoap speelt zich af in Noord-Engelse stad
D1
Nederlandse gitaarbands op weg naar wereldwijde bekendheid
Gids
DINSDAG 14 JANUARI 1997
0ell Haag (anp) - Tijdens de
snovatie van de Koninklijke
Schouwburg speelt het Natio
nale Toneel door in het voor
malig zwembad De Regentes
ij., Den Haag. Dat voorstel
teelt de instemming gekregen
tan het Haags college van B
cnW.
De schouwburg is 1 januari dicht
gegaan voor ongeveer twee jaar.
Het Nationale Toneel is daarom
extra blij dat het stadsbestuur nu
eindelijk een besluit heeft geno
men over een alternatieve locatie.
In de zoektocht naar tijdelijke
huisvesting overwoog het gezel
schap zelfs een vliegtuighangar
nabij het Prins Clausplein.
Het Nationale Toneel hoopt in
september van dit jaar het zwem
bad in gebruik te nemen. Op 24
oktober moet vervolgens het stuk
Lu Lu in premiere gaan. In totaal
heeft het gezelschap honderd
voorstellingen gepland in het tij
delijke onderkomen.
Al eerder zag de actrice Guusje
Eijbers het monumentale zwem
bad, dat al een tijdje leeg staat,
als een potentieel theater. Zij
richtte er zelfs een theatergroep
voor op om haar plannen te on
derstrepen. Ze speelde er één
(succesvol) toneelstuk: Maanlicht
en rozen.
De gemeente ging echter niet ver
der met de actrice maar met het
Nationale Toneel. Er kwam een
masterplan dat voorziet in de rea
lisatie van „zelfstandige bedrijfs-
units in de bijruimtes van het
zwembad". De grote hal van het
zwembad wordt omgeturnd tot
een multi-functionele zaal voor
sociaal-culturele activiteiten.
De totale kosten voor de plannen
in de huidige vorm bedragen on
geveer vijf miljoen gulden. Die
komen niet alleen ten laste van de
gemeente, ook het Nationale To
neel en het stadsvernieuwings
fonds dragen bij. De gemeente
heeft haast met het plan omdat
het pand dubbel zo snel verloede
rt als het leegstaat. Over twee jaar
neemt het gemeentebestuur een
definitief besluit over de bestem
ming van De Regentes.
[oor Patrick Bremmers
Maddie heeft nog steeds het ge-
nel dat ze door iemand wordt
Ruth vindt het maar
i dat Kurt zo roekeloos rijdt
en het verjaardagspartijtje van
Lucy dreigt niet door te gaan om-
Jat Ollie geen uitnodiging krijgt.
Gesneden koek voor de trouwe
fans van de Britse jeugdsoap Hol
lyoaks, die de bewoners van deze
gelijknamige wijk in Chester in
tan hart hebben gesloten.
Zo'n honderdduizend kijkers van zes jaar
a ouder zijn inmiddels gek op Kurt, Lu
is, Ollie en alle andere ingezetenen van
Hollyoaks. Deze Noord-Engelse stad mag
misschien op het eerste gezicht niet zo
aantrekkelijk ogen als het exotische Au
stralië of het zonnige Californië waar
kirtbreak High en Beverly Hills 90210
rijn gesitueerd. Maar Phil Redmond- het
brein achter Holly oaks - wist gewoon dat
Sereen reden voor succes lag. Hij heeft er
in de loop der jaren een prima neus voor
ontwikkeld.
Zo creëerde Redmond de BBC-jeugdserie
Grange Hill en stond hij aan de wieg van
Bmkside, de populairste soap van Chan-
nel Four. Enige jaren geleden haalde hij
leEngelse soap Emmerdale uit het slop.
Phil Redmond begon Hollyoaks met het
idee een programma te maken waarin de
jeugd gewoon te zien is terwijl ze lol
maakt. „Hollyoaks is één grote vlucht. Er
al zoveel sociale ellende op de buis.
Hoewel de jongeren in Hollyoaks natuur
lijk constant worstelen met de belangrij
ke levensvragen: Wie ben ik? Wat zal Üc
en: Waarom?"
f!ï$
Kerrie Taylor: „Lucy is zoals ik zelf zou willerrzijn.
Nick Pickard: „Tony is een beetje het gevoelige, verlegen typetje.
I He 22-jarige Kerrie Taylor vertolkt een
I ran de hoofdrollen. „Ze heeft een beetje
een vurig temperament", vertelt de blon
de schoonheid over Lucy die voor vele
mannelijke kijkers als een echte babe
geldt. „Lucy is zoals ik zelf zou willen
ajn. Ze heeft altijd haar zegje klaar. Er
sjn weieens van die situaties waaruit je
wegloopt en waarvan je naderhand
dtnkt: 'Goh, ik wou dat ik dat en dat had
gezegd'. Lucy zegt de juiste woorden op
het juiste moment. En daardoor komt ze
in de problemen. Soms is ze net iets te
koppig. Maar ze weet wat ze wil van het
leven en ze gaat ervoor."
Taylor erkent dat ze sinds de rol haar in
augustus 1995 toekwam, in het dagelijkse
leven steeds meer op Lucy is gaan lijken.
„Ik kom weieens thuis na een dagje fil
men en dan zit ik nog te denken over wat
ik die dag op de set heb gezegd. Vaak ben
ik er uren later nog enthousiast over. Ik
word met de dag sterker door haar.
Anderzijds vertoont Lucy ook steeds
meer trekjes van haar vertolkster. In de
latere afleveringen, die momenteel in En
geland worden uitgezonden, krijgt de kij
ker een meer kwetsbare kant te zien. „Die
komt van mij", erkent Taylor.
„Als je Lucy voor het eerst ziet, heeft ze
een heel erg zwart-wit idee van de wereld.
Voor haar bestaat alleen goed en slecht.
Gaandeweg komt ze erachter dat het le
ven helemaal niet zo hoeft te zijn. Dat ze
niet alles kan bevatten en dat er een heel
grijs gebied is van schipperen en over en
weer toegeven. Ze realiseert zich dat het
leven lang niet eenvoudig is. Volwassen
worden, heet dat."
Broertje
Een van de hunks in de serie wordt neer
gezet door acteur Nick Pickard. Trouwe
kijkers naar Engelse comedy's is vast al
opgevallen dat hij een opvallende gelijke
nis vertoont met het jongetje uit
2PointiChïldren. „Da's mijn jongere
broertje", roept Pickard.
„John heeft voor ons het pad geëffend. We
hebben allebei de Sylvia Toung Theatre
School doorlopen en dat betekende dat je
naast huiswerk al heel veel op pad moest
om toneel te spelen. Ik ben er als het ware
vanzelf ingegroeid. Nadat ik school heb
afgemaakt, bleef ik bij dezelfde agent in
geschreven staan. Van het een kwam het
ander en voor ik het wist had ik een
hoofdrol in Hollyoaks."
„Ik speel Tony", vervolgt Pickard. „Een
vreemde vogel. Net achttien en dan al be
zig om zijn pensioen te regelen. Hij is een
beetje het gevoelige, verlegen typetje.
Saai misschien wel. Saai, in zoverre dat
hij niet zoveel ambities heeft en erg op ze
kerheden staat. Vooral met meisjes wil
het niet zo lukken. Als hij een meisje mee
uit wil vragen, krijgt hij een kop als een
boei. Hij klapt dicht en reageert doodze
nuwachtig."
„Maar hij is geen loser," zegt Pickard be
slist.
„Hij kan het prima vinden met Kurt en
Jambo. Ze houden elkaar een beetje voor
de gek en gaan vaak samen achter de mei
den aan."
'Hollyoaks', Veronica, 17.30 uur
Door Frans Wijnands
Bonn - Andy Warhol zorgt met een karakteristieke, kleuri
ge uitbarsting van de Vesuvius voor een wat onverwacht
klapstuk van een expositie met overwegend renaissance,
(vroeg)barok en vroege Vlamingen uit de 16e eeuw: Napoli
in de Kunsthalle Bonn. Een indrukwekkende overzicht
stentoonstelling met meer dan 130 werken en stukken uit
het rijkgevulde Museo Nazionale di Capodimonte in Nap
els; passend in de serie tentoonstellingen die de Kunsthalle
in de loop van enkele jaren realiseert in samenwerking met
toonaangevende musea in Europa.
Dat Italië in die reeks niet kon
ontbreken stond bij voorbaat
vast, gezien de door de eeuwen
heen begeesterde belangstel
ling van Duitsers voor dat
land.
De Napolitanen hebben zich
bij de inrichting van de expo
sitie meer dan ruimhartig ge
toond en werken naar Bonn
gebracht die tot nu toe niet
eerder buiten Napels werden
getoond.
Dat geldt niet alleen voor
schilderijen, maar ook voor
bijvoorbeeld een gobelin met
de negen muzen.
Het doek is zó groot - meer
dan vier meter hoog en twintig
meter lang - dat het in het mu
seum Capodimonte nooit uit
gehangen kan worden. In
Bonn is het nu voor het eerst
uitgerold, in volle breedte en
schoonheid te zien.
De indeling van de tentoon
stelling is overzichtelijk inge
deeld; chronologisch, maar
ook naar de belangrijke basis
verzamelingen van het mu
seum.
Zoals de beroemde collectie
van kardinaal Farnese, de ver
zameling van zijn ambtscolle
ga Stefano Borgia wiens rela
tie tot de gifmengende Bor
gia's duister blijft èn vooral de
collectie van de koningen van
Bourbon; voornamelijk werk
uit de 17e eeuw, de secoio
d'oro, gouden eeuw van de Na-
politaanse school.
Mantegna, Raffael, Titiaan, El
Greco, Pontormo, Correggio.
De kunstliefhebber heeft aan
een half dozijn namen meer
dan genoeg om zich een voor
stelling te kunnen maken van
wat hem in de Bonner Kunst
hal te wachten staat.
Bloem- en dus kleurrijke stil
levens, portretten waaronder
dat van Francesco Gongaza
geschilderd door Mantegna,
barok-religieuze voorstellin
gen zoals de onthoofding van
Holofernes door Judith,
wreed-realistisch geschilderd
door Gentileschi en uiteraard
landschappen met of zonder
allegorische taferelen.
Hoezëer de mediterrane mens
- en dus ook de kunstenaar uit
die streken - in uiterlijk en
werkwijze verschilt met de
noordelijke Europeanen is
mooi te zien in de vergelijking
tussen de Italiaanse volkstafe
relen en het schilderij 'De
vrekken' van Marinus van
Reymerswaele.
Tapisserie, beelden, porcelein,
alsmede email- en goudsmeed
kunst uit de 'school van Posil-
lipo'; foto's, plattegronden,
barokmuziek, literatuur en
een traditionele Napolitaanse
kerststal met 120 figuren ma
ken deze ontmoeting met Nap
els tot een opgewekt stemmen
de ervaring.
Zeker als daar tot slot in de
foyer-bar een echte Napoli
taanse espresso of een wijn
van de Vesuviushellingen op
wordt gedronken.
Want volgens de Napolitanen
combineert dat perfect met
hoogstaand kunstgenot.
De expositie duurt tot 2 maart.
por Bart Ebisch
I Sa The Golden Earring, Her-
I nan Brood en Bettie Serveert
I staan nieuwe Nederlandse
poepen als Daryll-Ann, Jo
nnen Scram C Baby te pope-
j jfflom de wereld te veroveren.
link tussen de laatste drie
I tands is hun platenlabel, Ex-
j «sior Recordings. Gitaar-
I tock uit de polder met inter-
I nationale allure.
I 'We kunnen financieel net rond-
I in0"' relabveert label-mana-
Rosenboom (31) de ar-
®Mte triomf. Alle lofuitingen in
e media en van collega-muzi-
®®en ten spijt, commercieel ge-
stelt de Excelsior-stal (nog)
eimg voor. Niet voor niets houdt
®®boom zijn tweede baan als
«koerier in Utrecht aan.
tee harde cijfers: van Daryll-
Weeps werden 2500 exem
pli verkocht. Van het titelloze
l van uieuwe aanwinst Jo-
- voorheen Visions of Johan-
"gingen er totnutoe een stuk
jzen(l over de toonbank.
I,i ,?m zit er niet mee. Het
j is dat de platen uit-
„Als je succes wilt
ken t" moet slechte punk ma-
j„. enc's volgen. Dat doen wij
Wij brengen platen uit
uN® .wij vinden dat ze be-
!e z'jn- Waarvan je weet dat
n°S steeds ver"
deho V Daryll-Anns Weeps,
'kechtaat °0it «emaakt'
„Het is niet makke-
ia„T een gitaarband in Ne-
Hier geldt nog steeds 'al-
van ver komt is beter'.
Daryll-Ann, een van de troeven van het platenlabel Excelsior
Terwijl er toch heel behoorlijk
muziek wordt geschreven. Nieu
we dingen worden ook nauwelijks
opgepikt. In Duitsland, België en
Engeland is de radio en muziek-
pers wat dat betreft stukken be
ter. BBC1, Radio Brussel, de bla
den RifRaf en Spex om maar eens
wat te noemen. Daar kunnen Hil
versum en Oor nog iets van le
ren."
Iedere Excelsior-band, zes in to
taal nu, klinkt anders. Naast de
melodieuze gitaarliedjes van Da
ryll-Ann staat de weerbarstige
wave-pop van Caesar. Met Benja
min B heeft Excelsior zijn teena-
ge-rockband, wat mooi aansluit
op het tot volle wasdom gekomen
Johan, dat het aandurft 5 O'Clock
van Aphrodites Child (bijzonder
geslaagd) te bewerken. Favoriet
nummer: het jengelige poppy Kis
ses Suzuki van Scram C Baby.
Rosenboom kiest voor de single
Summerdaze van Daryll-Ann.
„De meeste van de muzikanten
bij ons ken ik persoonlijk. En je
hoort nog wel eens wat in het
clubcircuit. Zo komen we aan de
bands. Nee, nieuwe namen zijn
voorlopig niet te verwachten."
Het Amerikaanse blad Billboard
spreekt van een vital Dutch rock-
scene. Dankzij Bettie Serveert,
dat volgens de Amerikanen ge
fungeerd heeft als een katalysa
tor. „Bettie Serveert heeft laten
zien dat je als Nederlandse gi
taarband kunt touren in Ameri
ka", zegt zanger/gitarist Jelle
Paulusma van Daryll-Ann in het
Amerikaanse muziekblad. Colle
ga Jacco de Greeuw van Johan:
„Sinds Bettie proberen Neder-
FOTO EXCELSIOR
landse bands origineler te klin
ken, spelen ze meer vanuit hun
hart."
En huisproducer Frans Hagen
aars, mede-opdrichter van Excel
sior en producent van de eerste
twee platen van Bettie Serveert:
„Na Betties debuut Palomine was
er plotseling interesse voor alter
natieve rockmuziek."
Label-manager Rosenboom vindt
dat de invloed van Bettie Serveert
ook weer niet overdreven moet
worden.
„Ik kan me voorstellen dat Ame
rikanen zeggen dat het allemaal
begonnen is met Bettie Serveert,
want dat is een bekende naam
daar. Maar Daryll-Ann was er
eerder. En dat geldt ook voor
Simmer, een band die is voortge
komen uit The Serenes."
Een kleine schare fans sluit Ex
celsior in de armen. Het label doet
er van alles aan om de band met
de diehards te verstevigen. Tij
dens optredens worden gratis sin
gles uitgedeeld of mogen mensen
gratis naar binnen. Laatst bij het
optreden van Beck in Amsterdam
kreeg iedere bezoeker van de la-
belmanager een stempel op de
hand van Johan. Rosenboom:
„Dat is het voordeel van de koe-
rierdienst. Tijdens het fietsen
kom ik op ideeën. Het werkt. Zo'n
naam blijft hangen bij het pu
bliek, dat merk je aan de reac
ties." Bij het grote publiek mag
Excelsior niet bekend zijn, in de
muziekwereld zelf heeft het label
in anderhalf jaar tijd behoorlijk
naam gemaakt. Daryll-Ann deed
in Engeland optredens met Smas
hing Pumpkins en Cracker. En
het management van The Cran
berries kreeg de Excelsior-samp
ler in handen en inviteerde Johan
als openingsact. Een zere knie bij
zangeres Dolores O'Riordan was
er de oorzaak van dat de tour niet
doorging. Inmiddels komen lied
jes van Johan regelmatig voorbij
op Radio 3. Rosenboom: „Het be
gint te lopen. De technicus die de
platen mixed van U2 is geïnteres
seerd in Daryll-Ann. Wil met de
groep samenwerken. Wat mijn
ambities zijn? Ik hoef niet rijk te
worden van Excelsior. Als ik er
redelijk van kan leven is voldoen
de. Desnoods wil ik nog een dag
per week fietskoerier blijven."
Scène uit de film. 'Man of Flowers' van Paul Cox.
FOTO ARCHIEF DE STEM
Brussel (anp) - Het Internationaal Filmfestival van Brussel, dat
woensdag begint, zet de Nederlands-Australische cineast Paul
Cox in de schijnwerpers.
Het brengt een retrospectieve van
zijn zes belangrijkste films,
waaronder Man of Flowers
(1983), My First Wife (1984) en
Vincent (1987). Zijn jongste film
Lust and Revenge gaat in Brussel
in première voor de Benelux-lan-
den. Ter ere van Cox vertoont het
festival ook de Belgisch-Neder
landse documentaire A journey
with Paul Cox van Gerrit Mes-
siaen en Robert Visser. Brussel
hoopt ook op de komst van de ci
neast zelf.
Ongeveer 80 procent van de gese
lecteerde films op het festival is
in Europa geproduceerd. Tien
films dingen mee naar de Kristal
len Ster voor de beste Europese
film. Speciale aandacht is er voor
de Griekse film.
Het Griekse Panorama geeft met
dertig producties een overzicht
van de Griekse filmgeschiedenis
met een extra eerbetoon aan de
cineast Michael Cacoyannis.
Paradepaardje blijft de Nacht
van de Korte film op zaterdag 18
januari in het Congressenpaleis.
Het festival heeft overigens ver
takkingen naar Leuven, Gent en
Luik.