de met VO m/v l) moeder gew DE STEM 'Ik ben een artistieke 'Fatsoen in deze wilde tv-wereld' Pieter Jan Hagens heeft weer een programma met risico's 'Welingelichte Kringen' niet uitgezonden Tijd voor jezelf! nijdvoorje eigen onderneming! xIn De Pandora kent iedereen iedereen' D1 Micha Marah zingt nu Ierse muziek h instituut/kinder- en jeugdpsychiatrie [t veel ambities He een kei zijn op hun vakgebied net ons de omslag kan worden A toonaangevende positie in de deren en jeugdigen. Uiteindelijk jipten zelf. De kinderen hebben F je schoenen moet staan. Onze opdracht is onze ernst we \u kinderen uit het hele land met bod als verwachtingen zijn hoog \derzoeksafdeling verbonden. We berg zijn voor mensen met ambi- vastligt. Niet traditioneel, wel f, zijn 32 kinderen toevertrouwd, m het jaar al weer uitgeplaatst. u 'Ol aan voor- en nazorg (polikiini- iemmingsproblemen kunnen voo- Inderen uit multiprobleemsituaties ouder- en gezinsbegeleiding, we" i is, maar toch zijn/haar neus niet ?t kind. Wie ervaring heeft en nei 'deren en de eenzijdige, Hollandse iemand die wat meerzijdigheio ;<f 4.300,- en 5.800,- (FWG 55). T3GM zijn van toepassing. drs. Sylvia Rasenberg (voorzrtter (oon 013-5201011 (tijdens kantoor chten aan De Hondsberg, aH?Q2 der Zwan, postbus lol"*' gn behandeling gen «ook uiill»» hebben, moor er nooit oon sn. ten ogentuhop, olt franthiteforrn»», an K'doos kan daar verander^ inbren9en. icept luxe verpakkingen verkopen. Dit kan ai met minimaal 25 uur per en wijl vrouui/man met ondernemersgees imentaliteft; eommercieêl - commun it bezit van rijbewijs B en aulojbersi an ca. 10.000,- cv onder nr.: B4S4 vond» Wad, R 454 s.v.p. in de linker bovenho melden. joor Tom Smeets Ook in Nederland is de zangeres Micha Ma- onbekende. Integen- jje), ze had hier al naam toen jat voor Vlamingen in Neder land nog heel ongewoon was. 1)6 dagen van Helmut Lotti, Dana Winner of Frank Galan taren nog lang niet aange broken. Micha veroverde Ne derland onder de vleugels van Harry Thomas. Als het om leesten en partijen ging, stond Micha Marah veelvuldig op bet affiche. Maar dat is voor bij. Ze is een nieuwe weg in- de weg naar Ierland. dat de gedachte een Iersgetinte cd te gaan maken be paald niet voor de hand ligt. „Al sinds de jaren zeventig ben ik al- lijd goed geïnteresseerd geweest in dingen die van daar kwamen. Vooral de groep Clannad. Dat rasvoor mij een openbaring. De manier waarop deze mensen har monie gebruikten en arrange menten maakten, ik heb dat altijd mom gevonden. Ik heb daar altijd van gekocht. Maar ja, ik was in een heel ander genre bezig. Ook nooit het idee gehad 'ik ga dat ooit eens zelf doen'." Micha doceert verder: „Uit Clan nad is het jongste zusje Enya zelf Die heeft de sfeer van nog een stukje verder jebracht. Toen ik dat hoorde was Haar helemaal kapot van. Toen dacht ik echt: dat wil ik ooit ook kus doen. Maar daar was niet dadelijk de mogelijkheid toe. Tot jaar of drie geleden. Toen heb ik echt gezegd: ik ga nu iets an ders doen. Ik heb nu lang genoeg gedaan wat ik doe. Ik wil muzi kaal voor ik ermee stop toch nog iets doen waarvan ik denk, dat leb ik nu altijd al willen doen. Zelf vindt ze dat niet zo'n vreem de gedachte. Micha: „Want je bent niet meer dezelfde persoon als twintig jaar geleden, toen ik ais jong meisje in de showbusi ness stapte. Dan ga je muziek ma ken en je komt in een bepaalde stijl terecht. Vaak kiest de stijl jou en jij kiest niet de stijl... Het komt vaak door de mensen waar- je werkt. Ik ben als jong in het schlagercircuit te- ta haar veertigste verjaardag begon te naderen, dacht ze: „Ik wil toch nog iets loen waar ik zelf nuzikaal heel veel i 'oldoening van A" Precies op dot moment leerde Yves Jongen oen, volgens een uiterst ta lentvolle arran- Ze spreekt over 'soulma- en samen be dden ze aan het «se avontuur te •eginnen. k&ha: „Waar kan je beter dan naar Wand gaan? Zien Jat voor een muzi- fe cultuur ik kan opsnui- '®t. Ik was er nog »ooit geweest. Ik aar naar toe - -i en heb me jaar ondergedom- in de muziek. er veel met ®»ikanten ge- met uitge- Ik heb daar ™uwens ook m'n 'eren kennen, Cormack. Ik verschillende .ff",daar geweest "heb hem zo be- leren kennen, beeft me heel u Stolpen in s?ri "eken. Hij heeft ook gehol- het maken van arrange- het kiezen van num- Nederland verkrijgbaar." Alle nummers die op de cd staan wer den grondig herschreven. Micha: „Het zijn oorspronkelijk traditio nals, maar we hebben die hele maal binnenstebuiten gehaald. We hebben nummers uit elkaar getrokken, ritmeveranderingen toegepast, de arrangementen zijn helemaal anders. Het is als een concept gemaakt, als één geheel. Het is nogal aan de rustige kant. Het is zeker geen muziek waar je na een tijdje hoofdpijn van krijgt." De repertoirekeus kwam in Ier land tot stand. Micha: „Ik werk in Vlaanderen veel voor de radio. Daar heb ik met de mensen van de discotheek wel eens een aantal platen beluisterd, maar verder dan The Dubliners en Clannad kwamen we niet. Er was niks. Daarom ben ik ook op goed geluk naar Dublin gegaan. Ik ben ge woon naar platenwinkels gegaan en heb uitgevers en platenfirma's gezocht. Ik ben naar muzikanten gaan luisteren. Zo ben ik bij heel wat materiaal terecht gekomen." Haar man Isy McCormack is vol gens haar net zoals de meeste Ie ren bezeten van muziek. „Hij heeft ook de nieuwe teksten voor mij geschreven. We zijn gestart met de melodie en daarop hebben we nieuwe arrangementen ge maakt en nieuwe teksten. Isy heeft die allemaal gemaakt. Dat was overigens niet zijn vak. Hij zat in antiek, maar hij heeft ook altijd een folkclub gehad. Niet om geld te verdienen, maar puur omdat hij een muziekliefhebber is. Hij kent ook heel veel muzi kanten." Volgens haar keek niemand in Ierland raar op. Wat toch heel goed zou kunnen, want daar stapt op gegeven moment een Belgische zangeres binnen die ze helemaal niet kennen en die is van plan een Ierse cd te maken... Micha: „De mensen vonden het allemaal ge weldig. Wat wij in België niet kennen is de ondersteuning van het eigen materiaal en de eigen muziek. Dat hebben ze daar wel. Ze zijn zeer gecharmeerd als bui tenlanders interesse hebben in hun muziek." Uitschakelen Iedereen wist dat het niet gemak kelijk zou zijn, ook dat geeft ze onmiddellijk toe. „Het resultaat is niet zoals Lotti, die 400.000 al bums verkoopt. Maar we zijn neuten, nets." ^hoofdpijn jjften hebben ze ongeveer negen «i- ?an het Project ge- nent'tla! j "Ja'vanaf het mo" nummers hadden fet eriri moment dat we hadden In lm*- Ult de studio derlanri ?\Belgle eerst een Ne- L» stall§ album uitgekomen, is Sj bestaan gebeten, bracht Nn d niet uitge" We het in ^TJ,jaar 'ater hebben k cd No v BnSels gedaan met ca Wo uiay bock. Die is wel in Micha Marah: „Er was nikske dat mij nog stimuleerde. FOTO KOEN BLANCKAERT toch tevreden." Ze kreeg zelfs zo veel publiciteit dat er aanvragen binnenkwamen om met dit reper toire op te treden. „We hebben naar muzikanten gezocht die fee ling hebben met deze muziek. Ik werk met drie Ieren die in België wonen, plus drie Belgische muzi kanten. Intussen hebben we een dertigtal concerten gedaan." Om internationaal meer kans te hebben, werd de Nederlandstali ge cd gevolgd door een Engelsta lige. Micha: „Als we het kaartje bestuderen, dan zien we dat ne gentig procent van de mensen het in het Engels wil horen. Degene die de Nederlandstalige cd kopen doen dat meestal omdat ze ze al- letwee willen hebben. Het is heel eigenaardig. De Engelse taal klinkt veel beter in dit soort mys tieke muziek." Zelf vindt ze de voorkeur voor de Engelse taal niet verwonderlijk. Micha: „Wat ik persoonlijk altijd vind in het Nederlands; dat gaat meteen naar je hersens. Je kan dat niet uitschakelen. Zelfs als je dat zou willen, het gaat niet. In het Engels kun je je meer laten gaan op de sfeer. Je kan een scha- keltje omdraaien. Bij het Neder lands gaat dat niet." Tentencircuit Een zestal nummers ligt al klaar voor een nieuwe cd. Als alles naar wens verloopt worden deze maand de opnamen afgerond en ligt de cd tegen maart in de win kels. Het gaat daarbij overigens niet om het restant van de eerste keer. Micha: „Oh nee, we zoeken het hele jaar door naar nieuwe nummers. We gaan altijd door." Hetzelfde geldt voor haar Ierse avontuur. Dat gaat ook door. Het oude repertoire is definitief afge schreven. Micha: „Wat m'n vroe gere repertoire was? Schlager, populair. Wat Nederland betreft zat ik in het circuit van Harry Thomas. Helaas is de man overle den. Ik werkte veel in het tenten circuit, ambiance maken. Ik heb dat altijd met veel plezier gedaan. Maar ik voelde de laatste jaren meer en meer dat ik daar minder plezier in begon te krijgen. Ik be gon het echt werken te vinden." Micha Marah is mede-eigenaar van Benelux Theater, een boe- kings- en managementsbureau in Turnhout. Daardoor heeft ze veel met andere artiesten te maken. Micha: „Ik ben van lieverlee een artistieke moeder voor bepaalde mensen geworden. Ik ben mis schien een van de weinige arties ten die zich goed voelt bij het suc ces van andere artiesten. Als een van onze artiesten goed scoort heb. ik daar even veel plezier van als wanneer ik zelf goed scoor. Misschien zelfs nog meer." Sfeer creëren Als grote voordeel noemt ze bo vendien dat het werken achter de schermen minder druk met zich meebrengt. Micha: „Neem Frank Galan, onze laatste aanwinst. Hij is gigantisch, zowel in België als in Nederland. Wij zitten achter de schermen en wij duwen en wij trekken. Ik zie de druk voor die man. Als ik zijn agenda zie, die ik zelf voor hem vol schrijf, dan denk ik: 'Ben ik blij dat ik dat allemaal niet meer hoef door te maken'. Zachtjes aan is het geëvolu eerd naar werken voor andere arties ten, meer dan voor mezelf. Ook daar door kreeg ik min der en minder inte resse in mijn eigen zingen. Er was nikske dat mij nog stimuleerde. De periode van de feesten en partijen is zo goed als afge sloten. „Het is minder en min der", zegt ze. „Er zijn allerlei men sen die mij willen hebben. Ik kom op televisie, ik zit in panels, ze zien mij. Ik zit op de radio. Bepaalde mensen willen Micha dan toch. Ik zeg dan al tijd: als het is voor het nieuwe reper toire, dan moet dat met de hele groep. Zonder muzikan ten kan je daar niet een half uur gaan staan. Want dan vallen de men sen in slaap. Voor feestavonden heb ik apart repertoire samenge steld. De wat rustige mummers van vroeger, plus nieuw repertoi re. Ik moet zeggen: dat gaat heel goed samen." Blijft nog één vraag: waar komt de naam Micha Marah vandaan? Lachend antwoordt ze: „Micha is eigenlijk een jongensnaam. Ik vond dat destijds wel grappig. Het is dan ook niet m'n echte naam, het is een pseudoniem. M'n echte naam is heel anders. Marah is een oud Germaans woord en betekent strijdros. Ik vond het mooi klinken en het had ook nog een zekere betekenis." ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA - D5 Gids ZATERDAG 11 JANUARI 1997 Hilversum (anp) - Het me ningsverschil tussen de direc tie van de VPRO en de ma kers van het radioprogramma Welingelichte Kringen blijft voortduren. De geplande uit zending van gistermiddag is komen te vervallen. In plaats daarvan duurde het program ma VPRO aan de Amstel een uurtje langer. In tegenstelling tot wat een VPRO-woordvoerder eerder meedeelde, vond er gisteren geen overleg plaats tussen de makers en de directie. Of dit overleg spoedig volgt is niet bekend. Het was gisteren de eerste keer in 22 jaar dat de uitzending van Welin gelichte Kringen verviel. De VPRO-directie laat weten dat ze hoopt dat het discussiepro gramma volgende week vrijdag weer gewoon te beluisteren zal zijn. Pessimisme overheerst ech ter. In een toelichting laat de om roep weten: „Het schrappen van de uitzending op vrijdag lijkt te betekenen dat het programma vanaf heden niet meer terug keert. De VPRO zou het betreu ren als het programma definitief zou gaan verdwijnen, temeer om dat het niet om een inhoudelijk of redactioneel meningsverschil gaat." Het conflict tussen de journalis ten in het programma Joop van Tijn, hoofdredacteur van Vrij Nederland, de columnist Hugo Brandt Corstius, Harry van Wij nen, die bij NRC-Handelsblad de opiniepagina verzorgt en Henk Hofland, columnist bij dezelfde krant, en de radiodirectie van de VPRO draait om de uitzendloca- tie. Het programma wordt sinds jaar en dag uitgezonden vanuit de Amsterdamse sociëteit Arti et Amicitiae. De omroepleiding wil echter dat het programma ver kast naar een studio 200 meter verderop aan de Amstel. Hier door zou het programma voor de omroep minder geld kosten. De makers echter vinden dat de sfeer in de sociëteit bepalend is voor hun programma. Het geluid van ketsende biljartballen en een ietwat krakende houten vloer moet volgens hen verbonden blij ven met Welingelichte Kringen. Toen begin december bleek dat de VPRO bij haar standpunt bleef, zegden zij dan ook hun me dewerking op. FOTO DIJKSTRA om te worden nageleefd." De eerste uitzending van Het Laatste Woord met Feyenoord-voorzitter Jo- rien van den Herik haalde 240.000 kijkers. Geen kijkcijferkanon, geeft hij toe. „Maar met 300.000 zijn we heel tevreden voor een programma op de late avond met één gast." Vaderschap Hagens is een uitstekend voorbereide, maar rustige vragensteller. Dat gaat soms ten koste van de dynamiek in het gesprek, geeft hij toe. Olie op het vuur gooien a la wijlen Ischa Meijer ligt hem niet. „Ik moet dichtbij me zelf blijven. Anders wek ik misschien het idee dat ik me zit aan te stellen. Er zijn al genoeg collega's die dat doen." Pieter Jan Hagens werkt veel. Zo'n 70 uur per week. Dat trekt een wissel op zijn privé-leven. „Mijn dochtertje Su- zie werd tien maanden geleden gebo ren tijdens de nadagen van Hagens. Met name in die periode heb ik het vaderschap niet uitsluitend als pret tig ervaren. Een heel verschil met de geboorte van mijn zoon, vier jaar eer der. Voordeel van dit werk is dat je na een drukke periode weer een aantal maanden rust hebt. De volgorde van belangrijkheid? In de eerste plaats ben ik vader en dan pas journalist. Echt waar. Iemand vroeg mij ooit: 'Wil jij nummer één worden?' 'Nee', zei ik. 'Als je niet de allerbeste wilt worden, dan lukt het nooit', zei hij. Zo'n instelling vind ik verschrikke lijk." Wat is je grootste passie? „Ik moet natuurlijk zeggen: mijn kin deren. Ik word verschrikkelijk geluk kig van mijn kinderen, vooral als ze me stralend toelachen. Die andere passie is mijn oude motorbootje waarmee ik iedere dag naar m'n werk vaar. Een voormalig salonbootje, een snoepje uit 1929. Er is niks leukers dan drie dagen achter elkaar in een overall aan mijn bootje bikken, schu ren, timmeren en teren." En de grootste teleurstelling? „Dat het zo verschrikkelijk moeilijk is om in dit tijdperk iets nieuws op tv te brengen, dat mensen weten te vin den en te waarderen." dat ze meer doet dan buitenlandse se ries aankopen." Hagens lepelt ontspannen zijn cap puccino naar binnen. Steekt een siga ret op. „Als je je laat imponeren door het circus dat bij televisie hoort, gaat het fput", vat hij zijn 14-jarige radio- en tv-carrière samen. „Er lopen ont zettend veel mensen rond die alle maal heel belangrijk doen. Gevolg: je gaat jezelf ook vreselijk belangrijk vinden, óf je wordt nerveus van al dat gedoe. Voor mijn eerste praatpro gramma destijds bij de Vara, Wegens Vakantie Geopend, had de PTT een straalzender van 25 meter neergezet. Ik weet dat zo'n ding wel 30.000 gul den per dag kost. 'En dat allemaal voor die paar gesprekjes van mij', dacht ik toen heel nuchter. Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik voor het grote succes wilde gaan. Ik hoop in deze wilde tv-wereld nog enigszins een fatsoenlijk en serieus programma te maken." Maar wil het Veronica-publiek dat wel? „Ik hoop het. Met amusement trok ik vast tien keer zoveel kijkers. Maar ik wil ontzettend graag een beetje trouw blijven aan mijn eigen principes. Ik weet heus wel dat ik bij Veronica werk en dat Veronica niet grossiert in serieuze programma's. Een collega zei eens: 'Wat jij wilt, kan helemaal niet'. Televisie is op de eerste plaats vorm en dan pas inhoud. En bij jou ligt dat andersom. Misschien ben ik wel een domme Don Quichotte die te gen windmolens vecht, misschien zit niemand hierop te wachten. Dat moet dan maar blijken. Maar ik ga echt niet de showtrap af in een glitterpak terwille van de kijkcijfers. Klaar, punt uit. Ik verkoop mijn ziel niet aan de duivel." Lafbek Hagens geeft toe dat een dergelijk se rieus praatprogramma bij een publie ke omroep veel meer kans maakt. Waarom is hij dan overgestapt van de Vara naar Veronica? „Geen kwaad woord over de Vara. Maar Wegens Vakantie Geopend mocht bijvoorbeeld zes maal de lucht in. En van het mediaprogramma Zap- pelin werden er acht, daarna nog eens elf afleveringen opgenomen. Bij Ver onica mocht ik 35 live-uitzendingen in één seizoen vullen. Ik werd in de watten gelegd. Ik mocht mijn eigen ideeën lanceren, kon mijn redactie kiezen, mocht zelf de eindredactie voeren. Ik, die altijd zei journalistiek werk op tv te willen doen, kreeg die kans. Als ik die niet had genomen, was ik een lafbek geweest. Ik vond dat er maar eens wat onzekerheid in mijn leven moest komen. Nou, die heb ik gehad. Absoluut. Ook dit jaar moet ik vechten." 'Het Laatste Woord' als laatste kans? „Mijn contract bij Veronica loopt nog twee jaar. Daarin staat dat ik alleen journalistiek werk voor Veronica doe. Ik ga ervan uit dat contracten er zijn Pieter Jan Hagens: „Ik weet heus wel dat ik bij Veronica werk en dat ze daar niet grossieren in serieuze programma's. Door Anja van den Akker „Er is ongelooflijk veel Ikea-televisie. Televisie per strekkende meter. Ik er ger mij aan gemakkelijke televisie. Een paar sportflaters en hup, daar heb je weer 800.000 kijkers. Ik stoor me ook aan presentatoren die nooit risico's nemen. Daarom kijk ik met trots terug op Hagens. Dat kijkcijfer tussen de 150.000 en 200.000 lag niet alleen aan mij. Wisselende uitzend tijdstippen en een decor dat aan een amusementsprogramma deed den ken. Oké, een te hoog tempo van mijn kant. Zeker in het begin. Maar de for mule was goed. Ik vind nog steeds dat Hagens een herkansing had moeten krijgen. Dat had ik liever gedaan dan een nieuwe formule bedenken." In Het Laatste Woord krijgt de gast meer ruimte dan in alle andere Vero- nica-programma's bij elkaar. Jorien van den Herik gaf in de eerste uitzen ding toe dat hij als vader min of meer heeft gefaald. En Theo van Gogh ont hulde gisteravond dat hij zich schaamt voor de tranen van zijn va der op 4 mei. Op het gastenlijstje staan verder minister Borst, Rutger Hauer, Charles Z., Paul Witteman, de vader van An Marchal en Rudi Car- rell. „Het is eigenlijk heel moedig van Veronica. De directie wil laten zien Na dertien jaar Vara stapte Pieter Jan Hagens over naar Veronica, waar hij debuteer de met 'Hagens'. Een opval lende mix van talkshow en actualiteit tegen het flitsen de decor van een neergestor te raket en een zinkend schip. 'Hagens' zonk letter lijk in tegenvallende kijkcij fers. 'Het Laatste Woord' heet zijn nieuwe kans bij Veronica, waarin hij op vrij dagavond steeds één beken de Nederlander 40 minuten aan het woord laat. Pieter Jan Hagens, het luxe artikel in de jonge, wilde winkel van Veronica.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 33