de met VO m/v
l)
moeder gew
DE STEM
'Ik ben een artistieke
'Fatsoen in
deze wilde
tv-wereld'
Pieter Jan Hagens heeft weer een programma met risico's
'Welingelichte Kringen' niet uitgezonden
Tijd voor jezelf!
nijdvoorje
eigen onderneming!
xIn De Pandora kent
iedereen iedereen'
D1
Micha Marah zingt nu Ierse muziek
h instituut/kinder- en jeugdpsychiatrie
[t veel ambities
He een kei zijn op hun vakgebied
net ons de omslag kan worden
A toonaangevende positie in de
deren en jeugdigen. Uiteindelijk
jipten zelf. De kinderen hebben
F je schoenen moet staan.
Onze opdracht is onze ernst we
\u kinderen uit het hele land met
bod als verwachtingen zijn hoog
\derzoeksafdeling verbonden. We
berg zijn voor mensen met ambi-
vastligt. Niet traditioneel, wel
f, zijn 32 kinderen toevertrouwd,
m het jaar al weer uitgeplaatst. u
'Ol aan voor- en nazorg (polikiini-
iemmingsproblemen kunnen voo-
Inderen uit multiprobleemsituaties
ouder- en gezinsbegeleiding, we"
i is, maar toch zijn/haar neus niet
?t kind. Wie ervaring heeft en nei
'deren en de eenzijdige, Hollandse
iemand die wat meerzijdigheio
;<f 4.300,- en 5.800,- (FWG 55).
T3GM zijn van toepassing.
drs. Sylvia Rasenberg (voorzrtter
(oon 013-5201011 (tijdens kantoor
chten aan De Hondsberg, aH?Q2
der Zwan, postbus lol"*'
gn behandeling
gen «ook uiill»» hebben, moor er nooit oon
sn. ten ogentuhop, olt franthiteforrn»»,
an K'doos kan daar verander^ inbren9en.
icept luxe verpakkingen verkopen.
Dit kan ai met minimaal 25 uur per
en wijl
vrouui/man met ondernemersgees
imentaliteft; eommercieêl - commun
it bezit van rijbewijs B en aulojbersi
an ca. 10.000,-
cv onder nr.: B4S4 vond» Wad,
R 454 s.v.p. in de linker bovenho
melden.
joor Tom Smeets
Ook in Nederland is de
zangeres Micha Ma-
onbekende. Integen-
jje), ze had hier al naam toen
jat voor Vlamingen in Neder
land nog heel ongewoon was.
1)6 dagen van Helmut Lotti,
Dana Winner of Frank Galan
taren nog lang niet aange
broken. Micha veroverde Ne
derland onder de vleugels van
Harry Thomas. Als het om
leesten en partijen ging, stond
Micha Marah veelvuldig op
bet affiche. Maar dat is voor
bij. Ze is een nieuwe weg in-
de weg naar Ierland.
dat de gedachte een
Iersgetinte cd te gaan maken be
paald niet voor de hand ligt. „Al
sinds de jaren zeventig ben ik al-
lijd goed geïnteresseerd geweest
in dingen die van daar kwamen.
Vooral de groep Clannad. Dat
rasvoor mij een openbaring. De
manier waarop deze mensen har
monie gebruikten en arrange
menten maakten, ik heb dat altijd
mom gevonden. Ik heb daar altijd
van gekocht. Maar ja, ik was
in een heel ander genre bezig.
Ook nooit het idee gehad 'ik ga
dat ooit eens zelf doen'."
Micha doceert verder: „Uit Clan
nad is het jongste zusje Enya zelf
Die heeft de sfeer van
nog een stukje verder
jebracht. Toen ik dat hoorde was
Haar helemaal kapot van. Toen
dacht ik echt: dat wil ik ooit ook
kus doen. Maar daar was niet
dadelijk de mogelijkheid toe. Tot
jaar of drie geleden. Toen heb
ik echt gezegd: ik ga nu iets an
ders doen. Ik heb nu lang genoeg
gedaan wat ik doe. Ik wil muzi
kaal voor ik ermee stop toch nog
iets doen waarvan ik denk, dat
leb ik nu altijd al willen doen.
Zelf vindt ze dat niet zo'n vreem
de gedachte. Micha: „Want je
bent niet meer dezelfde persoon
als twintig jaar geleden, toen ik
ais jong meisje in de showbusi
ness stapte. Dan ga je muziek ma
ken en je komt in een bepaalde
stijl terecht. Vaak kiest de stijl
jou en jij kiest niet de stijl... Het
komt vaak door de mensen waar-
je werkt. Ik ben als jong
in het schlagercircuit te-
ta haar veertigste verjaardag
begon te naderen, dacht ze: „Ik
wil toch nog iets
loen waar ik zelf
nuzikaal heel veel i
'oldoening van
A" Precies op
dot moment leerde
Yves Jongen
oen, volgens
een uiterst ta
lentvolle arran-
Ze spreekt
over 'soulma-
en samen be
dden ze aan het
«se avontuur te
•eginnen.
k&ha: „Waar kan
je beter dan naar
Wand gaan? Zien
Jat voor een muzi-
fe cultuur ik
kan opsnui-
'®t. Ik was er nog
»ooit geweest. Ik
aar naar toe
- -i en heb me
jaar ondergedom-
in de muziek.
er veel met
®»ikanten ge-
met uitge-
Ik heb daar
™uwens ook m'n
'eren kennen,
Cormack. Ik
verschillende
.ff",daar geweest
"heb hem zo be-
leren kennen,
beeft me heel
u Stolpen in
s?ri "eken. Hij heeft ook gehol-
het maken van arrange-
het kiezen van num-
Nederland verkrijgbaar." Alle
nummers die op de cd staan wer
den grondig herschreven. Micha:
„Het zijn oorspronkelijk traditio
nals, maar we hebben die hele
maal binnenstebuiten gehaald.
We hebben nummers uit elkaar
getrokken, ritmeveranderingen
toegepast, de arrangementen zijn
helemaal anders. Het is als een
concept gemaakt, als één geheel.
Het is nogal aan de rustige kant.
Het is zeker geen muziek waar je
na een tijdje hoofdpijn van
krijgt."
De repertoirekeus kwam in Ier
land tot stand. Micha: „Ik werk in
Vlaanderen veel voor de radio.
Daar heb ik met de mensen van
de discotheek wel eens een aantal
platen beluisterd, maar verder
dan The Dubliners en Clannad
kwamen we niet. Er was niks.
Daarom ben ik ook op goed geluk
naar Dublin gegaan. Ik ben ge
woon naar platenwinkels gegaan
en heb uitgevers en platenfirma's
gezocht. Ik ben naar muzikanten
gaan luisteren. Zo ben ik bij heel
wat materiaal terecht gekomen."
Haar man Isy McCormack is vol
gens haar net zoals de meeste Ie
ren bezeten van muziek. „Hij
heeft ook de nieuwe teksten voor
mij geschreven. We zijn gestart
met de melodie en daarop hebben
we nieuwe arrangementen ge
maakt en nieuwe teksten. Isy
heeft die allemaal gemaakt. Dat
was overigens niet zijn vak. Hij
zat in antiek, maar hij heeft ook
altijd een folkclub gehad. Niet
om geld te verdienen, maar puur
omdat hij een muziekliefhebber
is. Hij kent ook heel veel muzi
kanten."
Volgens haar keek niemand in
Ierland raar op. Wat toch heel
goed zou kunnen, want daar stapt
op gegeven moment een Belgische
zangeres binnen die ze helemaal
niet kennen en die is van plan een
Ierse cd te maken... Micha: „De
mensen vonden het allemaal ge
weldig. Wat wij in België niet
kennen is de ondersteuning van
het eigen materiaal en de eigen
muziek. Dat hebben ze daar wel.
Ze zijn zeer gecharmeerd als bui
tenlanders interesse hebben in
hun muziek."
Uitschakelen
Iedereen wist dat het niet gemak
kelijk zou zijn, ook dat geeft ze
onmiddellijk toe. „Het resultaat
is niet zoals Lotti, die 400.000 al
bums verkoopt. Maar we zijn
neuten,
nets."
^hoofdpijn
jjften hebben ze ongeveer negen
«i- ?an het Project ge-
nent'tla! j "Ja'vanaf het mo"
nummers hadden
fet eriri moment dat we
hadden In lm*- Ult de studio
derlanri ?\Belgle eerst een Ne-
L» stall§ album uitgekomen,
is Sj bestaan gebeten,
bracht Nn d niet uitge"
We het in ^TJ,jaar 'ater hebben
k cd No v BnSels gedaan met
ca Wo uiay bock. Die is wel in
Micha Marah: „Er was nikske dat mij nog stimuleerde.
FOTO KOEN BLANCKAERT
toch tevreden." Ze kreeg zelfs zo
veel publiciteit dat er aanvragen
binnenkwamen om met dit reper
toire op te treden. „We hebben
naar muzikanten gezocht die fee
ling hebben met deze muziek. Ik
werk met drie Ieren die in België
wonen, plus drie Belgische muzi
kanten. Intussen hebben we een
dertigtal concerten gedaan."
Om internationaal meer kans te
hebben, werd de Nederlandstali
ge cd gevolgd door een Engelsta
lige. Micha: „Als we het kaartje
bestuderen, dan zien we dat ne
gentig procent van de mensen het
in het Engels wil horen. Degene
die de Nederlandstalige cd kopen
doen dat meestal omdat ze ze al-
letwee willen hebben. Het is heel
eigenaardig. De Engelse taal
klinkt veel beter in dit soort mys
tieke muziek."
Zelf vindt ze de voorkeur voor de
Engelse taal niet verwonderlijk.
Micha: „Wat ik persoonlijk altijd
vind in het Nederlands; dat gaat
meteen naar je hersens. Je kan
dat niet uitschakelen. Zelfs als je
dat zou willen, het gaat niet. In
het Engels kun je je meer laten
gaan op de sfeer. Je kan een scha-
keltje omdraaien. Bij het Neder
lands gaat dat niet."
Tentencircuit
Een zestal nummers ligt al klaar
voor een nieuwe cd. Als alles naar
wens verloopt worden deze
maand de opnamen afgerond en
ligt de cd tegen maart in de win
kels. Het gaat daarbij overigens
niet om het restant van de eerste
keer. Micha: „Oh nee, we zoeken
het hele jaar door naar nieuwe
nummers. We gaan altijd door."
Hetzelfde geldt voor haar Ierse
avontuur. Dat gaat ook door. Het
oude repertoire is definitief afge
schreven. Micha: „Wat m'n vroe
gere repertoire was? Schlager,
populair. Wat Nederland betreft
zat ik in het circuit van Harry
Thomas. Helaas is de man overle
den. Ik werkte veel in het tenten
circuit, ambiance maken. Ik heb
dat altijd met veel plezier gedaan.
Maar ik voelde de laatste jaren
meer en meer dat ik daar minder
plezier in begon te krijgen. Ik be
gon het echt werken te vinden."
Micha Marah is mede-eigenaar
van Benelux Theater, een boe-
kings- en managementsbureau in
Turnhout. Daardoor heeft ze veel
met andere artiesten te maken.
Micha: „Ik ben van lieverlee een
artistieke moeder voor bepaalde
mensen geworden. Ik ben mis
schien een van de weinige arties
ten die zich goed voelt bij het suc
ces van andere artiesten. Als een
van onze artiesten goed scoort
heb. ik daar even veel plezier van
als wanneer ik zelf goed scoor.
Misschien zelfs nog meer."
Sfeer creëren
Als grote voordeel noemt ze bo
vendien dat het werken achter de
schermen minder druk met zich
meebrengt. Micha: „Neem Frank
Galan, onze laatste aanwinst. Hij
is gigantisch, zowel in België als
in Nederland. Wij zitten achter
de schermen en wij duwen en wij
trekken. Ik zie de druk voor die
man. Als ik zijn
agenda zie, die ik
zelf voor hem vol
schrijf, dan denk
ik: 'Ben ik blij dat
ik dat allemaal niet
meer hoef door te
maken'. Zachtjes
aan is het geëvolu
eerd naar werken
voor andere arties
ten, meer dan voor
mezelf. Ook daar
door kreeg ik min
der en minder inte
resse in mijn eigen
zingen. Er was
nikske dat mij nog
stimuleerde.
De periode van de
feesten en partijen
is zo goed als afge
sloten. „Het is
minder en min
der", zegt ze. „Er
zijn allerlei men
sen die mij willen
hebben. Ik kom op
televisie, ik zit in
panels, ze zien mij.
Ik zit op de radio.
Bepaalde mensen
willen Micha dan
toch. Ik zeg dan al
tijd: als het is voor
het nieuwe reper
toire, dan moet dat
met de hele groep.
Zonder muzikan
ten kan je daar niet
een half uur gaan
staan. Want dan vallen de men
sen in slaap. Voor feestavonden
heb ik apart repertoire samenge
steld. De wat rustige mummers
van vroeger, plus nieuw repertoi
re. Ik moet zeggen: dat gaat heel
goed samen."
Blijft nog één vraag: waar komt
de naam Micha Marah vandaan?
Lachend antwoordt ze: „Micha is
eigenlijk een jongensnaam. Ik
vond dat destijds wel grappig.
Het is dan ook niet m'n echte
naam, het is een pseudoniem. M'n
echte naam is heel anders. Marah
is een oud Germaans woord en
betekent strijdros. Ik vond het
mooi klinken en het had ook nog
een zekere betekenis."
ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA - D5
Gids
ZATERDAG 11 JANUARI 1997
Hilversum (anp) - Het me
ningsverschil tussen de direc
tie van de VPRO en de ma
kers van het radioprogramma
Welingelichte Kringen blijft
voortduren. De geplande uit
zending van gistermiddag is
komen te vervallen. In plaats
daarvan duurde het program
ma VPRO aan de Amstel een
uurtje langer.
In tegenstelling tot wat een
VPRO-woordvoerder eerder
meedeelde, vond er gisteren geen
overleg plaats tussen de makers
en de directie. Of dit overleg
spoedig volgt is niet bekend. Het
was gisteren de eerste keer in 22
jaar dat de uitzending van Welin
gelichte Kringen verviel.
De VPRO-directie laat weten dat
ze hoopt dat het discussiepro
gramma volgende week vrijdag
weer gewoon te beluisteren zal
zijn. Pessimisme overheerst ech
ter. In een toelichting laat de om
roep weten: „Het schrappen van
de uitzending op vrijdag lijkt te
betekenen dat het programma
vanaf heden niet meer terug
keert. De VPRO zou het betreu
ren als het programma definitief
zou gaan verdwijnen, temeer om
dat het niet om een inhoudelijk of
redactioneel meningsverschil
gaat."
Het conflict tussen de journalis
ten in het programma Joop van
Tijn, hoofdredacteur van Vrij
Nederland, de columnist Hugo
Brandt Corstius, Harry van Wij
nen, die bij NRC-Handelsblad de
opiniepagina verzorgt en Henk
Hofland, columnist bij dezelfde
krant, en de radiodirectie van de
VPRO draait om de uitzendloca-
tie. Het programma wordt sinds
jaar en dag uitgezonden vanuit
de Amsterdamse sociëteit Arti et
Amicitiae. De omroepleiding wil
echter dat het programma ver
kast naar een studio 200 meter
verderop aan de Amstel. Hier
door zou het programma voor de
omroep minder geld kosten.
De makers echter vinden dat de
sfeer in de sociëteit bepalend is
voor hun programma. Het geluid
van ketsende biljartballen en een
ietwat krakende houten vloer
moet volgens hen verbonden blij
ven met Welingelichte Kringen.
Toen begin december bleek dat
de VPRO bij haar standpunt
bleef, zegden zij dan ook hun me
dewerking op.
FOTO DIJKSTRA
om te worden nageleefd."
De eerste uitzending van Het Laatste
Woord met Feyenoord-voorzitter Jo-
rien van den Herik haalde 240.000
kijkers. Geen kijkcijferkanon, geeft
hij toe. „Maar met 300.000 zijn we
heel tevreden voor een programma op
de late avond met één gast."
Vaderschap
Hagens is een uitstekend voorbereide,
maar rustige vragensteller. Dat gaat
soms ten koste van de dynamiek in
het gesprek, geeft hij toe. Olie op het
vuur gooien a la wijlen Ischa Meijer
ligt hem niet. „Ik moet dichtbij me
zelf blijven. Anders wek ik misschien
het idee dat ik me zit aan te stellen.
Er zijn al genoeg collega's die dat
doen."
Pieter Jan Hagens werkt veel. Zo'n 70
uur per week. Dat trekt een wissel op
zijn privé-leven. „Mijn dochtertje Su-
zie werd tien maanden geleden gebo
ren tijdens de nadagen van Hagens.
Met name in die periode heb ik het
vaderschap niet uitsluitend als pret
tig ervaren. Een heel verschil met de
geboorte van mijn zoon, vier jaar eer
der. Voordeel van dit werk is dat je na
een drukke periode weer een aantal
maanden rust hebt. De volgorde van
belangrijkheid? In de eerste plaats
ben ik vader en dan pas journalist.
Echt waar. Iemand vroeg mij ooit:
'Wil jij nummer één worden?' 'Nee',
zei ik. 'Als je niet de allerbeste wilt
worden, dan lukt het nooit', zei hij.
Zo'n instelling vind ik verschrikke
lijk."
Wat is je grootste passie?
„Ik moet natuurlijk zeggen: mijn kin
deren. Ik word verschrikkelijk geluk
kig van mijn kinderen, vooral als ze
me stralend toelachen. Die andere
passie is mijn oude motorbootje
waarmee ik iedere dag naar m'n werk
vaar. Een voormalig salonbootje, een
snoepje uit 1929. Er is niks leukers
dan drie dagen achter elkaar in een
overall aan mijn bootje bikken, schu
ren, timmeren en teren."
En de grootste teleurstelling?
„Dat het zo verschrikkelijk moeilijk
is om in dit tijdperk iets nieuws op tv
te brengen, dat mensen weten te vin
den en te waarderen."
dat ze meer doet dan buitenlandse se
ries aankopen."
Hagens lepelt ontspannen zijn cap
puccino naar binnen. Steekt een siga
ret op. „Als je je laat imponeren door
het circus dat bij televisie hoort, gaat
het fput", vat hij zijn 14-jarige radio-
en tv-carrière samen. „Er lopen ont
zettend veel mensen rond die alle
maal heel belangrijk doen. Gevolg: je
gaat jezelf ook vreselijk belangrijk
vinden, óf je wordt nerveus van al dat
gedoe. Voor mijn eerste praatpro
gramma destijds bij de Vara, Wegens
Vakantie Geopend, had de PTT een
straalzender van 25 meter neergezet.
Ik weet dat zo'n ding wel 30.000 gul
den per dag kost. 'En dat allemaal
voor die paar gesprekjes van mij',
dacht ik toen heel nuchter. Ik heb
nooit het gevoel gehad dat ik voor het
grote succes wilde gaan. Ik hoop in
deze wilde tv-wereld nog enigszins
een fatsoenlijk en serieus programma
te maken."
Maar wil het Veronica-publiek
dat wel?
„Ik hoop het. Met amusement trok ik
vast tien keer zoveel kijkers. Maar ik
wil ontzettend graag een beetje trouw
blijven aan mijn eigen principes. Ik
weet heus wel dat ik bij Veronica
werk en dat Veronica niet grossiert in
serieuze programma's. Een collega
zei eens: 'Wat jij wilt, kan helemaal
niet'. Televisie is op de eerste plaats
vorm en dan pas inhoud. En bij jou
ligt dat andersom. Misschien ben ik
wel een domme Don Quichotte die te
gen windmolens vecht, misschien zit
niemand hierop te wachten. Dat moet
dan maar blijken. Maar ik ga echt
niet de showtrap af in een glitterpak
terwille van de kijkcijfers. Klaar,
punt uit. Ik verkoop mijn ziel niet aan
de duivel."
Lafbek
Hagens geeft toe dat een dergelijk se
rieus praatprogramma bij een publie
ke omroep veel meer kans maakt.
Waarom is hij dan overgestapt van de
Vara naar Veronica?
„Geen kwaad woord over de Vara.
Maar Wegens Vakantie Geopend
mocht bijvoorbeeld zes maal de lucht
in. En van het mediaprogramma Zap-
pelin werden er acht, daarna nog eens
elf afleveringen opgenomen. Bij Ver
onica mocht ik 35 live-uitzendingen
in één seizoen vullen. Ik werd in de
watten gelegd. Ik mocht mijn eigen
ideeën lanceren, kon mijn redactie
kiezen, mocht zelf de eindredactie
voeren. Ik, die altijd zei journalistiek
werk op tv te willen doen, kreeg die
kans. Als ik die niet had genomen,
was ik een lafbek geweest. Ik vond
dat er maar eens wat onzekerheid in
mijn leven moest komen. Nou, die heb
ik gehad. Absoluut. Ook dit jaar moet
ik vechten."
'Het Laatste Woord' als laatste
kans?
„Mijn contract bij Veronica loopt nog
twee jaar. Daarin staat dat ik alleen
journalistiek werk voor Veronica doe.
Ik ga ervan uit dat contracten er zijn
Pieter Jan Hagens: „Ik weet heus wel dat ik bij Veronica werk en dat ze daar niet grossieren in serieuze programma's.
Door Anja van den Akker
„Er is ongelooflijk veel Ikea-televisie.
Televisie per strekkende meter. Ik er
ger mij aan gemakkelijke televisie.
Een paar sportflaters en hup, daar
heb je weer 800.000 kijkers. Ik stoor
me ook aan presentatoren die nooit
risico's nemen. Daarom kijk ik met
trots terug op Hagens. Dat kijkcijfer
tussen de 150.000 en 200.000 lag niet
alleen aan mij. Wisselende uitzend
tijdstippen en een decor dat aan een
amusementsprogramma deed den
ken. Oké, een te hoog tempo van mijn
kant. Zeker in het begin. Maar de for
mule was goed. Ik vind nog steeds dat
Hagens een herkansing had moeten
krijgen. Dat had ik liever gedaan dan
een nieuwe formule bedenken."
In Het Laatste Woord krijgt de gast
meer ruimte dan in alle andere Vero-
nica-programma's bij elkaar. Jorien
van den Herik gaf in de eerste uitzen
ding toe dat hij als vader min of meer
heeft gefaald. En Theo van Gogh ont
hulde gisteravond dat hij zich
schaamt voor de tranen van zijn va
der op 4 mei. Op het gastenlijstje
staan verder minister Borst, Rutger
Hauer, Charles Z., Paul Witteman, de
vader van An Marchal en Rudi Car-
rell.
„Het is eigenlijk heel moedig van
Veronica. De directie wil laten zien
Na dertien jaar Vara stapte
Pieter Jan Hagens over naar
Veronica, waar hij debuteer
de met 'Hagens'. Een opval
lende mix van talkshow en
actualiteit tegen het flitsen
de decor van een neergestor
te raket en een zinkend
schip. 'Hagens' zonk letter
lijk in tegenvallende kijkcij
fers. 'Het Laatste Woord'
heet zijn nieuwe kans bij
Veronica, waarin hij op vrij
dagavond steeds één beken
de Nederlander 40 minuten
aan het woord laat. Pieter
Jan Hagens, het luxe artikel
in de jonge, wilde winkel van
Veronica.