Fabrikanten worden door hoge kosten in eikaars armen gedreven Dikke Honda Mm leidingen erkster DESTEM SURPLUS Vrijage Overspuiten RSUSSEN HUUR PC's FTWARE ERKEN udeloo' er 040 JS 64 NJ Snel jasje Miljoenen AUTONIEUWS KORT Peugeot houdt 205 toch in productie Kleine VW start als Seat Arosa 50 jaar Pon Actros Truck van het Jaar 50 jaar Ferrari Karmann bouwt VW-campers VRIJDAG 10 JANUARI 1996 E3 orpsontwikkelinq ■bes Grote Markt n en wonen), gen een van de estemmingsplan ijn schriftelijk 0f burgemeester en 1st, Kessen n ar-transport; voert met meer dan llo dwijd 430 mensen Een leuke VW, Ford of eh...Seat? hauffeursdiploma t en motivatie, nodi- nd adres. Telefonisch hriftelijk te reageren. gen Saab van nu is geen Saab. Een Lancia even min. De autofabrikanten jjjn op grote schaal be tonnen van eikaars tiuchten te plukken. Veel tenners vrezen het erg ste, Waar blijft de identi teit van uw favoriete automerk? Door Rien van der Steen Daewoo doet het met FSO, Ford naakt samen met Volkswagen ruimteauto's, Ford maakt ook terreinauto's met Nissan, Fiat is close met PSA (Peugeot/Ci troen), Volvo doet technisch za ken met Renault, het Koreaanse Hyundai is nog steeds maatjes met het Japanse Mitsubishi, Ja guar is in stevige handen van Ford, net als Aston Martin en Saab probeert onder de knoet van Opel leuke nieuwe modellen van de tekentafel te krijgen. Mkswagen had Audi al, maar ook Seat en Skoda. BMW maakt tegenwoordig de dienst uit bij Rover. Waar blijft de identiteit van de auto's, of liever gezegd van de automerken? Heem de vrijage van Fiat en PSA. Ze ontwerpen en ontwik kelen samen een ruimte- annex bedrijfswagen, hangen daar ie der voor zich een merkneus aan en proberen die onafhankelijk van elkaar te slijten. Volkswa gen en Ford doen hetzelfde. Ze bouwen samen een knoert van een fabriek in het achergebleven land van het Portugese Setubal, strijken daar ook nog een hoop subsidie voor op van de Europe se Commissie en bouwen daar gezamenlijk een ruimte-wagen. Een jaar na introductie mag ook VW-dochter Seat ervan profite ren. En dus dezelfde auto, voor zien van het Seat-badge, op de markt brengen. Iets goedkoper dan de rest na tuurlijk, want anders werkt het systeem niet. Wie een Seat koopt heeft daar blijkbaar niet hetzelf de geld voor over als voor een Ford of een VW. Misschien komt er in een later stadium nog wel een andere Wolfsburgse dochter bij. Want waarom zou Skoda de zelfde auto niet voorzien van het groene logo met indianenkop? Misschien speciaal voor het Oostblok? De meneer in Amsterdam die Lancia's verkoopt, signaleert een opmerkelijk fenomeen: vol gens hem zijn er mensen die een ruimtewagen van Peugeot, de 806, aanschaffen. Zo'n ding kost minstens 58.500 gulden. Maar als je daar een nieuwe motorkap voor koopt en in de kleur laat spuiten en bovendien een grille en koplampunits aanschaft heb je inenen een Lancia Zeta. Die in of opfriscursussen. "0 en 20.45-22.45. CDROM's e.d. aag om inlichtingen. orkeur 20-25 jaar; een en oplost; kan tegel n mens. len en die regelmatig b meegemaakt..."- h kantoor in een j°p9 et een kollega verant- stratieve binnengebeu ch) te woord staan van enst. aar en bestaat uit een het gebied van particu, aast zijn wij ook aktie enefits. ;t van arbeidsvoorwaar rektie, Postbus 20, 45001 4 Citroen de winkel toch even ruim 75 mil le kost. Hop. Daar heeft de buur man niet van terug. Nou is zo'n plastische operatie niet goed koop. Maar wel veel voordeliger dan de Peugeot laten staan en rechtstreeks naar de Lancia-ga- rage stappen. Een Citroen Saxo is niks meer of minder dan een Peugeot 106. De huidige Subaru Justy is op de vierwielaandrijving na krék het zelfde als een Suzuki Swift. En er zit allesbehalve een wereld van verschil tussen de nieuwe VW Passat en een Audi A4. Ter wijl de laatste vroeger de chique, dure auto's maakte en VW meer voor de gewone man aan het werk was. Met de bedrijfsauto's is het het zelfde verhaal. De Mercedes Sprinter en de nieuwe Volkswa gen LT zijn exact dezelfde au to's. Met verschillend merklogo. Nou zal degene die daar voor zijn baas in rondrijdt er niet over piekeren om bij de dealer cosmetische uitrustingsstukken te bestellen, maar het is in een oogwenk gebeurd. Paar aanpas singen en je rijdt plots geen VW, maar een Mercedes. En voor hele volksstammen is dat toch weer een klasse beter of in elk geval deftiger dan zo'n Volkswagen. Neem Fiat. De Fiats waren voor de arbeider, de Alfa Romeo's voor de scheurneuzen en de Lan cia's voor de gestudeerden. De drie merken uit hetzelfde huis hielden eikaars deuren stijf ge sloten. Momenteel is een Alfa Romeo 155 in de meeste opzich ten gewoon een Fiat in een snel jasje. Net als een Lancia een Fiat in een maatpak is. Trouwens: de robots waarmee in Sindelfingen Mercedessen gebouwd worden, zijn op hun beurt weer gemaakt door Fiat. Waar blijft kortom de individua liteit van de automerken? Nog maar pas- 'gëleden' vertelde een ontwerper van Jaguar tijdens een gezellige dis heel bang te zijn voor de toekomst van het oer-Engelse merk. 'De overname door Ford enkele jaren geleden heeft Jaguar veel goeds ge bracht. Maar ik ben doodsbang dat het stempel van Ford steeds zwaarder op ons zal gaan druk ken. We zullen alles moeten doen om onszelf te blijven. Want Ja guar-kopers willen een volstrekt individuele auto,' wist de ont werper. Zo gaat het immers ook met Saab. Een niet zo peperdure, maar altijd nog kostbare auto mobiel die jarenlang hoog op de hitladders stond bij mensen die zich in het verkeer wilden profi leren. Toen General Motors Saab inlijfde verschenen er schake laars van Opel in de tot dan toe zo eigenwijs uitgedoste Saab 900. De merkminnaars spraken er schande van. Terwijl er kwali tatief absoluut niks mis was met de uitgebreide Duitse magazij nen waar de Saab-ingenieurs tot hun genoegen in mochten ronds truinen. Een goede reputatie opbouwen kost vele jaren. Naamsbekend heid en image leiden fabrikanten en importeurs tot het uitgeven van vele miljoenen guldens. Er zijn mensen die ervan overtuigd zijn dat de huidige trend van steeds meer samendoen veel fa brikanten zal opbreken. En mis schien stomen ze zichzelf op die manier wel zó gaar, dat ze een willig slachtoffer worden voor complete overname in de toe komst. Dat veel constructeurs tegen woordig zoveel samen onderne men is gemakkelijk verklaar baar. Het ontwikkelen van plat forms (de bodemplaat van de au to) is afgrijselijk duur. Als je dat samen met anderen doet en er samen gebruik van maakt wordt het veel voordeliger. Fiat had het vroeger al eens geprobeerd met Saab. Op een en dezelfde bodem verschenen vervolgens de Saab 9000, de Alfa 164, de Lan cia Thema en de Fiat Croma. Het project liep vast. De fabrikanten waren er nog niet aan toe zoveel identiteit prijs te geven. De veranderende tijd heeft hen een handje gehol pen. Ze zitten met zich sta-bili- serende markten in Europa en met prijzenoorlogen. Ontwikke len van nieuwe modellen moet sneller en vooral goedkoper. Zo dat ze in eikaars concurrerende armen worden gedreven. Dat kost identiteit. Maar resulteert in betere en meer betaalbare au to's. En in een morrende merkfanaat. BMW Opel FOTO'S MARC BOLSIUS De VT 750 wordt gekenmerkt door veel chroom en kettingaandrijving. De vormen zijn rond, de uitstraling is jaren vijf tig, links en rechts veel chroom, een lage zitposi- tie: Honda heeft een nieuwe custom. De VT 750C Shadow ACE doet wat de 600 C en 1100 C2 van hetzelfde merk al jaren proberen: Harley-Da- vidson te imiteren. De middelzware motor komt in maart 1997 op de markt. Kleur: zwart. De V-twin telt drie kleppen per cilinder, is vloeistofgekoeld, maar terwilie van het oog zijn de koelribben op de cilinders ge bleven. De motor zal ongeveer 17.500 gulden kos ten. De bel voor de laatste ronde luidde in november vorig jaar voor de Peugeot 205. Een ijzersterk nummer werd uit produktie ge nomen. Althans: dat zou in mei 1997 gebeuren. De laatste editie van het succesvolle kleintje, de Génération, zou dan in Europa voor het laatste verkocht worden en vervolgens nog in een paar Latijns-Amerikaanse landen. Maar: ze hebben spijt bij Peugeot. De eerdere plannenom de produktie te staken zijn geschrapt. „De 205 Génération blijkt een doorslaand succes. Het blijft het laatste model van deze auto, maar tot nader order draait de pro duktie gewoon door", aldus de pr-afdeling van Peugeot in Utrecht, die zich ietwat in hun hemd gezet voelt, aangezien er maandenlang geroepen is dat de produktie van de 205 op zijn einde liep. Van het laatste model zijn inmiddels in Nederland alleen al 5000 exemplaren besteld. Peugeot spreekt van een klapper. De mees te orders betreffen een driedeurs. Van het laatste model had de importeur in Utrecht nog 1.500 exemplaren naar Nederland ge haald. Eind november werd al duidelijk dat de belangstelling vele malen groter was. Peugeot heeft in dertien jaar tijd vijf miljoen 205's gemaakt. In Nederland zijn er 150.000ste exemplaar afgeleverd wordt. Het autootje was er met drie en vijf deuren, als cabriolet, met benzi ne en dieselmotoren en vooral met dat herkenbare snuitje, dat duizenden aansprak. Voor Peugeot belichaamt de 205 een indus trieel sprookje. De auto heeft model gestaan voor het gezicht van de totale Peugeot-lijn. De nieuwe Seat Arosa, die in maart op de autosalon van Genève zal staan, verschijnt wellicht volgend jaar ook in het palet van Volkswagen. De naam van de kleinste VW zou Lupino zijn. Volkswagen ontkent berichten in de Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung dat de in Wolfsburg gebouwde auto's dit jaar al op de markt komen. De vierpersoonsauto heeft als basis de VW Polo, waarvan de bo demplaat iets ingekort wordt, en gebruikt dezelfde motor. De prijs van de Seat Arosa zal rond rond 20.000 gulden komen te liggen. De betere uitgeruste versie van VW zal iets duurder zijn. Volkswagen wil met de nieuwe kleine auto concurreren met an dere kleine wagens als de Ford Ka, de Renault Twingo, de Fiat Cinquecento en de Smart van Mercedes/Swatch, die volgend jaar op de markt verschijnt. De productietijd van de Lupino, die binnen VW als EA 420 wordt aangeduid, zal rond zeven uur liggen. Dat is de helft van de tijd die nodig is om de VW Polo in elkaar te zetten en onge veer een kwart van het aantal uren dat het bouwen van de VW Golf vergt. Importeur Pon in Leusden zegt momenteel 'over nul informatie aangaande de auto te beschikken'. Op 8 augustus 1997 is het vijftig jaar geleden dat Ben en Wijn and Pon een contract tekenden met de Volkswagen-fabriek in Wolfsburg. De eerste bestelling betrof 200 Kevers. De auto kost te destijds 2.775 gulden. Op basis van de Kever verscheen in 1950 het bekende VW-busje. Het ontwerp was van Ben Pon, die tijdens een van zijn fabrieksbezoeken op een velletje papier de contouren van een bestelwagen schetste. Pon in Leusden impor teert nu behalve Volkswagens ook Audi en Porsche. Dochterbe drijven importeren de merken Skoda en Seat. In 1968 had Pon een half miljoen VW's geïmporteerd. In 1978 werd het miljoen bereikt. Toen VW in 1965 Auto Union (DKW) overnam, haalde het bedrijf veel kennis over voorwielaandrij ving in huis. In 1971 verscheen dan ook de K70, de eerste VW met voorwielaandrijving en bovendien de eerste Volkswagen met watergekoelde motor. Ter gelegenheid van het gouden import jubileum heeft Pon dit jaar een speciale collectie van de modellen Polo, Golf en Vento, die aangeduid worden als 'Milestone'. De auto's zijn completer aangekleed dan de normale modellen. Tegelijk worden de Golf GT, de GTI16V en VR6 Syncro uit het leveringsprogramma ge nomen, net als de Vento VR6. De Golf krijgt wel een iets rijkere uitrusting. De nieuwe vrachtauto van Mercedes-Benz, de Actros, is gekozen tot Truck van het Jaar 1997. De wagen kreeg 76 van de in totaal 156 toe te kennen punten. Tweede werd de Premium-serie van Renault, derde Scania 4-serie en vierde de MAN M2000. De jury was enthousiast over de standaard rondom gemonteerde schijf remmen op de Actros, de elektrisch bediende reminstallatie en de verlenging van de onderhoudsinterval tot 120.000 kilometer. De Actros is ook de enige vrachtwagen waarin standaard een automatisch schakelende versnellingsbak aangeboden wordt. Jan Haakman eh Henk Wagenaar Hummelinck hebben een nieuw naslagwerkje over Ferrari op de markt gebracht. Het Ita liaanse merk is vijftig jaar oud en de twee hebben er een boekje van 260 pagina's over volgeschreven. Met de geschiedenis, de autosport-activiteiten en veel foto's. Het boek kost 19,90. De nieuwe Karmann Missouri is de meest ruime kampeerau to die VW te bieden heeft. Volkswagen heeft een paar nieuwe kampeerauto's in het pro gramma. De Karmann Missouri en Karmann Colorado zijn ge woon te koop, maar ze kunnen, net als de andere kampeermo- dellen, ook bij elke dealer in Nederland gehuurd worden. De nieuwe kampeerwagens zijn gebouwd door VW en de firma Karmann in het Duitse Rheine. De hoekige vormgeving van de eerdere modellen heeft plaatsgemaakt voor ronde vormen. De Missouri is gebouwd op basis van de nieuwe VW LT. Veel ruim te en veel bagagemogelijkheden dus. De Colorado heeft de VW Transporter als basisauto. Naast Karmann werkt VW voor de kampeerwagens ook samen met Westfalia, dat een complete lijn California-modellen bouwt. De huurprijzen van de auto's varië ren van 675 tot 1450 gulden per week, inclusief btw. Tijdens de Vakantiebeurs in de Utrechtse Jaarbeurs is er op de VW-stand een opvallende reisaanbieding. Samen met P&O North Sea Ferries wordt op de stand een reis per camper naar Schotland aangeboden voor 870 gulden. De trip geldt een week Schotland op een camping, maar is exclusief de huur van de kampeerwagen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 23