Fabrikanten worden door hoge kosten in eikaars armen gedreven
Dikke Honda
Mm
leidingen
erkster
DESTEM
SURPLUS
Vrijage
Overspuiten
RSUSSEN
HUUR PC's
FTWARE
ERKEN
udeloo'
er
040
JS
64
NJ
Snel jasje
Miljoenen
AUTONIEUWS KORT
Peugeot houdt 205 toch in productie
Kleine VW start als Seat Arosa
50 jaar Pon
Actros Truck van het Jaar
50 jaar Ferrari
Karmann bouwt VW-campers
VRIJDAG 10 JANUARI 1996 E3
orpsontwikkelinq
■bes Grote Markt
n en wonen),
gen een van de
estemmingsplan
ijn schriftelijk 0f
burgemeester en
1st,
Kessen
n
ar-transport; voert
met meer dan llo
dwijd 430 mensen
Een leuke VW,
Ford of eh...Seat?
hauffeursdiploma
t en motivatie, nodi-
nd adres. Telefonisch
hriftelijk te reageren.
gen Saab van nu is geen
Saab. Een Lancia even
min. De autofabrikanten
jjjn op grote schaal be
tonnen van eikaars
tiuchten te plukken. Veel
tenners vrezen het erg
ste, Waar blijft de identi
teit van uw favoriete
automerk?
Door Rien van der Steen
Daewoo doet het met FSO, Ford
naakt samen met Volkswagen
ruimteauto's, Ford maakt ook
terreinauto's met Nissan, Fiat is
close met PSA (Peugeot/Ci
troen), Volvo doet technisch za
ken met Renault, het Koreaanse
Hyundai is nog steeds maatjes
met het Japanse Mitsubishi, Ja
guar is in stevige handen van
Ford, net als Aston Martin en
Saab probeert onder de knoet
van Opel leuke nieuwe modellen
van de tekentafel te krijgen.
Mkswagen had Audi al, maar
ook Seat en Skoda. BMW maakt
tegenwoordig de dienst uit bij
Rover. Waar blijft de identiteit
van de auto's, of liever gezegd
van de automerken?
Heem de vrijage van Fiat en
PSA. Ze ontwerpen en ontwik
kelen samen een ruimte- annex
bedrijfswagen, hangen daar ie
der voor zich een merkneus aan
en proberen die onafhankelijk
van elkaar te slijten. Volkswa
gen en Ford doen hetzelfde. Ze
bouwen samen een knoert van
een fabriek in het achergebleven
land van het Portugese Setubal,
strijken daar ook nog een hoop
subsidie voor op van de Europe
se Commissie en bouwen daar
gezamenlijk een ruimte-wagen.
Een jaar na introductie mag ook
VW-dochter Seat ervan profite
ren. En dus dezelfde auto, voor
zien van het Seat-badge, op de
markt brengen.
Iets goedkoper dan de rest na
tuurlijk, want anders werkt het
systeem niet. Wie een Seat koopt
heeft daar blijkbaar niet hetzelf
de geld voor over als voor een
Ford of een VW. Misschien komt
er in een later stadium nog wel
een andere Wolfsburgse dochter
bij. Want waarom zou Skoda de
zelfde auto niet voorzien van het
groene logo met indianenkop?
Misschien speciaal voor het
Oostblok?
De meneer in Amsterdam die
Lancia's verkoopt, signaleert
een opmerkelijk fenomeen: vol
gens hem zijn er mensen die een
ruimtewagen van Peugeot, de
806, aanschaffen. Zo'n ding kost
minstens 58.500 gulden. Maar
als je daar een nieuwe motorkap
voor koopt en in de kleur laat
spuiten en bovendien een grille
en koplampunits aanschaft heb
je inenen een Lancia Zeta. Die in
of opfriscursussen.
"0 en 20.45-22.45.
CDROM's e.d.
aag om inlichtingen.
orkeur 20-25 jaar; een
en oplost; kan tegel
n mens.
len en die regelmatig
b meegemaakt..."-
h kantoor in een j°p9
et een kollega verant-
stratieve binnengebeu
ch) te woord staan van
enst.
aar en bestaat uit een
het gebied van particu,
aast zijn wij ook aktie
enefits.
;t van arbeidsvoorwaar
rektie, Postbus 20, 45001
4 Citroen
de winkel toch even ruim 75 mil
le kost. Hop. Daar heeft de buur
man niet van terug. Nou is zo'n
plastische operatie niet goed
koop. Maar wel veel voordeliger
dan de Peugeot laten staan en
rechtstreeks naar de Lancia-ga-
rage stappen.
Een Citroen Saxo is niks meer of
minder dan een Peugeot 106. De
huidige Subaru Justy is op de
vierwielaandrijving na krék het
zelfde als een Suzuki Swift. En
er zit allesbehalve een wereld
van verschil tussen de nieuwe
VW Passat en een Audi A4. Ter
wijl de laatste vroeger de chique,
dure auto's maakte en VW meer
voor de gewone man aan het
werk was.
Met de bedrijfsauto's is het het
zelfde verhaal. De Mercedes
Sprinter en de nieuwe Volkswa
gen LT zijn exact dezelfde au
to's. Met verschillend merklogo.
Nou zal degene die daar voor
zijn baas in rondrijdt er niet
over piekeren om bij de dealer
cosmetische uitrustingsstukken
te bestellen, maar het is in een
oogwenk gebeurd. Paar aanpas
singen en je rijdt plots geen VW,
maar een Mercedes. En voor hele
volksstammen is dat toch weer
een klasse beter of in elk geval
deftiger dan zo'n Volkswagen.
Neem Fiat. De Fiats waren voor
de arbeider, de Alfa Romeo's
voor de scheurneuzen en de Lan
cia's voor de gestudeerden. De
drie merken uit hetzelfde huis
hielden eikaars deuren stijf ge
sloten. Momenteel is een Alfa
Romeo 155 in de meeste opzich
ten gewoon een Fiat in een snel
jasje. Net als een Lancia een Fiat
in een maatpak is. Trouwens: de
robots waarmee in Sindelfingen
Mercedessen gebouwd worden,
zijn op hun beurt weer gemaakt
door Fiat.
Waar blijft kortom de individua
liteit van de automerken? Nog
maar pas- 'gëleden' vertelde een
ontwerper van Jaguar tijdens
een gezellige dis heel bang te
zijn voor de toekomst van het
oer-Engelse merk. 'De overname
door Ford enkele jaren geleden
heeft Jaguar veel goeds ge
bracht. Maar ik ben doodsbang
dat het stempel van Ford steeds
zwaarder op ons zal gaan druk
ken. We zullen alles moeten doen
om onszelf te blijven. Want Ja
guar-kopers willen een volstrekt
individuele auto,' wist de ont
werper.
Zo gaat het immers ook met
Saab. Een niet zo peperdure,
maar altijd nog kostbare auto
mobiel die jarenlang hoog op de
hitladders stond bij mensen die
zich in het verkeer wilden profi
leren. Toen General Motors Saab
inlijfde verschenen er schake
laars van Opel in de tot dan toe
zo eigenwijs uitgedoste Saab
900. De merkminnaars spraken
er schande van. Terwijl er kwali
tatief absoluut niks mis was met
de uitgebreide Duitse magazij
nen waar de Saab-ingenieurs tot
hun genoegen in mochten ronds
truinen.
Een goede reputatie opbouwen
kost vele jaren. Naamsbekend
heid en image leiden fabrikanten
en importeurs tot het uitgeven
van vele miljoenen guldens. Er
zijn mensen die ervan overtuigd
zijn dat de huidige trend van
steeds meer samendoen veel fa
brikanten zal opbreken. En mis
schien stomen ze zichzelf op die
manier wel zó gaar, dat ze een
willig slachtoffer worden voor
complete overname in de toe
komst.
Dat veel constructeurs tegen
woordig zoveel samen onderne
men is gemakkelijk verklaar
baar. Het ontwikkelen van plat
forms (de bodemplaat van de au
to) is afgrijselijk duur. Als je dat
samen met anderen doet en er
samen gebruik van maakt wordt
het veel voordeliger. Fiat had
het vroeger al eens geprobeerd
met Saab. Op een en dezelfde
bodem verschenen vervolgens de
Saab 9000, de Alfa 164, de Lan
cia Thema en de Fiat Croma. Het
project liep vast.
De fabrikanten waren er nog
niet aan toe zoveel identiteit
prijs te geven. De veranderende
tijd heeft hen een handje gehol
pen. Ze zitten met zich sta-bili-
serende markten in Europa en
met prijzenoorlogen. Ontwikke
len van nieuwe modellen moet
sneller en vooral goedkoper. Zo
dat ze in eikaars concurrerende
armen worden gedreven. Dat
kost identiteit. Maar resulteert
in betere en meer betaalbare au
to's.
En in een morrende merkfanaat.
BMW
Opel
FOTO'S MARC BOLSIUS
De VT 750 wordt gekenmerkt door veel chroom en kettingaandrijving.
De vormen zijn rond, de uitstraling is jaren vijf
tig, links en rechts veel chroom, een lage zitposi-
tie: Honda heeft een nieuwe custom. De VT 750C
Shadow ACE doet wat de 600 C en 1100 C2 van
hetzelfde merk al jaren proberen: Harley-Da-
vidson te imiteren.
De middelzware motor komt in maart 1997 op de
markt. Kleur: zwart. De V-twin telt drie kleppen
per cilinder, is vloeistofgekoeld, maar terwilie
van het oog zijn de koelribben op de cilinders ge
bleven. De motor zal ongeveer 17.500 gulden kos
ten.
De bel voor de laatste ronde luidde in november vorig jaar voor
de Peugeot 205. Een ijzersterk nummer werd uit produktie ge
nomen. Althans: dat zou in mei 1997 gebeuren. De laatste editie
van het succesvolle kleintje, de Génération, zou dan in Europa
voor het laatste verkocht worden en vervolgens nog in een paar
Latijns-Amerikaanse landen. Maar: ze hebben spijt bij Peugeot.
De eerdere plannenom de produktie te staken zijn geschrapt.
„De 205 Génération blijkt een doorslaand succes. Het blijft het
laatste model van deze auto, maar tot nader order draait de pro
duktie gewoon door", aldus de pr-afdeling van Peugeot in
Utrecht, die zich ietwat in hun hemd gezet voelt, aangezien er
maandenlang geroepen is dat de produktie van de 205 op zijn
einde liep.
Van het laatste model zijn inmiddels in Nederland alleen al 5000
exemplaren besteld. Peugeot spreekt van een klapper. De mees
te orders betreffen een driedeurs. Van het laatste model had de
importeur in Utrecht nog 1.500 exemplaren naar Nederland ge
haald. Eind november werd al duidelijk dat de belangstelling
vele malen groter was.
Peugeot heeft in dertien jaar tijd vijf miljoen 205's gemaakt. In
Nederland zijn er 150.000ste exemplaar afgeleverd wordt. Het
autootje was er met drie en vijf deuren, als cabriolet, met benzi
ne en dieselmotoren en vooral met dat herkenbare snuitje, dat
duizenden aansprak. Voor Peugeot belichaamt de 205 een indus
trieel sprookje. De auto heeft model gestaan voor het gezicht
van de totale Peugeot-lijn.
De nieuwe Seat Arosa, die in maart op de autosalon van Genève
zal staan, verschijnt wellicht volgend jaar ook in het palet van
Volkswagen. De naam van de kleinste VW zou Lupino zijn.
Volkswagen ontkent berichten in de Duitse krant Frankfurter
Allgemeine Zeitung dat de in Wolfsburg gebouwde auto's dit
jaar al op de markt komen.
De vierpersoonsauto heeft als basis de VW Polo, waarvan de bo
demplaat iets ingekort wordt, en gebruikt dezelfde motor. De
prijs van de Seat Arosa zal rond rond 20.000 gulden komen te
liggen. De betere uitgeruste versie van VW zal iets duurder zijn.
Volkswagen wil met de nieuwe kleine auto concurreren met an
dere kleine wagens als de Ford Ka, de Renault Twingo, de Fiat
Cinquecento en de Smart van Mercedes/Swatch, die volgend
jaar op de markt verschijnt.
De productietijd van de Lupino, die binnen VW als EA 420
wordt aangeduid, zal rond zeven uur liggen. Dat is de helft van
de tijd die nodig is om de VW Polo in elkaar te zetten en onge
veer een kwart van het aantal uren dat het bouwen van de VW
Golf vergt. Importeur Pon in Leusden zegt momenteel 'over nul
informatie aangaande de auto te beschikken'.
Op 8 augustus 1997 is het vijftig jaar geleden dat Ben en Wijn
and Pon een contract tekenden met de Volkswagen-fabriek in
Wolfsburg. De eerste bestelling betrof 200 Kevers. De auto kost
te destijds 2.775 gulden. Op basis van de Kever verscheen in
1950 het bekende VW-busje. Het ontwerp was van Ben Pon, die
tijdens een van zijn fabrieksbezoeken op een velletje papier de
contouren van een bestelwagen schetste. Pon in Leusden impor
teert nu behalve Volkswagens ook Audi en Porsche. Dochterbe
drijven importeren de merken Skoda en Seat.
In 1968 had Pon een half miljoen VW's geïmporteerd. In 1978
werd het miljoen bereikt. Toen VW in 1965 Auto Union (DKW)
overnam, haalde het bedrijf veel kennis over voorwielaandrij
ving in huis. In 1971 verscheen dan ook de K70, de eerste VW
met voorwielaandrijving en bovendien de eerste Volkswagen
met watergekoelde motor.
Ter gelegenheid van het gouden import jubileum heeft Pon dit
jaar een speciale collectie van de modellen Polo, Golf en Vento,
die aangeduid worden als 'Milestone'. De auto's zijn completer
aangekleed dan de normale modellen. Tegelijk worden de Golf
GT, de GTI16V en VR6 Syncro uit het leveringsprogramma ge
nomen, net als de Vento VR6. De Golf krijgt wel een iets rijkere
uitrusting.
De nieuwe vrachtauto van Mercedes-Benz, de Actros, is gekozen
tot Truck van het Jaar 1997. De wagen kreeg 76 van de in totaal
156 toe te kennen punten. Tweede werd de Premium-serie van
Renault, derde Scania 4-serie en vierde de MAN M2000. De jury
was enthousiast over de standaard rondom gemonteerde schijf
remmen op de Actros, de elektrisch bediende reminstallatie en
de verlenging van de onderhoudsinterval tot 120.000 kilometer.
De Actros is ook de enige vrachtwagen waarin standaard een
automatisch schakelende versnellingsbak aangeboden wordt.
Jan Haakman eh Henk Wagenaar Hummelinck hebben een
nieuw naslagwerkje over Ferrari op de markt gebracht. Het Ita
liaanse merk is vijftig jaar oud en de twee hebben er een boekje
van 260 pagina's over volgeschreven. Met de geschiedenis, de
autosport-activiteiten en veel foto's. Het boek kost 19,90.
De nieuwe Karmann Missouri is de meest ruime kampeerau
to die VW te bieden heeft.
Volkswagen heeft een paar nieuwe kampeerauto's in het pro
gramma. De Karmann Missouri en Karmann Colorado zijn ge
woon te koop, maar ze kunnen, net als de andere kampeermo-
dellen, ook bij elke dealer in Nederland gehuurd worden.
De nieuwe kampeerwagens zijn gebouwd door VW en de firma
Karmann in het Duitse Rheine. De hoekige vormgeving van de
eerdere modellen heeft plaatsgemaakt voor ronde vormen. De
Missouri is gebouwd op basis van de nieuwe VW LT. Veel ruim
te en veel bagagemogelijkheden dus. De Colorado heeft de VW
Transporter als basisauto. Naast Karmann werkt VW voor de
kampeerwagens ook samen met Westfalia, dat een complete lijn
California-modellen bouwt. De huurprijzen van de auto's varië
ren van 675 tot 1450 gulden per week, inclusief btw.
Tijdens de Vakantiebeurs in de Utrechtse Jaarbeurs is er op de
VW-stand een opvallende reisaanbieding. Samen met P&O
North Sea Ferries wordt op de stand een reis per camper naar
Schotland aangeboden voor 870 gulden. De trip geldt een week
Schotland op een camping, maar is exclusief de huur van de
kampeerwagen.