Nog geen uitspraak in Alanya Rij-instructeurs willen niet 'op herhaling' Hakkelaar weigert vervoer per heli Alanya-proces sleept zich voort HALFORDS 'Bestrijders Prozac geen lid Scientology' Massaal op de schaats I Je^elHd Herman is omgevallen Amsterdam mag junks van straat verwijderen lil fïïj Slachtoffers teleurgesteld 1997 A2 db STEM BINNENLAND A3 Topdrukte in garages door kou 23 bolletjes heroïne in geslachtsdeel Z7" En GRATIS 2C»Or aan kadobonnen! 1111 DONDERDAG 9 JANUARI 1997 en Ierland: net name in hotland plaat- leeuw, of vrij- i Ierland don- i toe zon. Vrij- pleidelijk meer f tot de avond ■agtemperatuur j graden in En- ferland. Vrijdag he dooi. Iburg: Bewolkt I en toe sneeuw, loog en later op opklaringen, jtuur rond -3 Iden-Frankrijk: nderdag in het ïen enige regen Jit noorden en leeuw. Middag- isen -1 en 4 gra- Donderdag ooral langs de Eee regen. Vrij- II droog en af en «Pyreneeën vrij- Ins op sneeuw of ^dagtemperatuur 10 graden. In de Ineeën tempera- eter hoogte don- [4 graden, in de vat kouder. |erdag nog enke- llijk met onweer, jveral droog. Zo- lig- als vrijdag- j op zon. Maxi- uur uiteenlopend in het noorden uiden. |erdag met name 1 en zuiden enige yen de 900 meter Bag in het zuiden ■in het midden en jrenvelden en nu Maxima tussen raden, vrijdag in I zon mogelijk 20 J-dag flink wat be- evige buien, soms In het noorden Jen. Vrijdag af en met name in het lien. Middagtem- leenlopend van 5 E noorden tot 16 in leel bewolking en pist. In de hogere f en toe zon. In het i de Alpen van tijd pw en mogelijk ij- pkaal lichte mot- -'i "i oyrilór ieratuur rond -5, in 'ijdelijk .rond het Veel bewolking bt tijd wat sneeuw. |dflank donderdag beneden 600 me nd in regen. Mid- tuur -2 aan de ;n +4 aan de zuid- jeratuur op 2000 'Jden. I Meest bewolkt en lijd sneeuw, vrijdag |de zuidzijde. Tem- niddags -3 graden. op 2000 meter -9 graden. plaats van deze man de de naam van zijn de kost? >r; 2. paneel, outilla- s, ma, eosine, elk; 5. pias, karate; 7. nenie, trans; 9. eren, sleper; 11. klok, d, tape, ene; 13. egel, en, idee; 15. terp, eer, 2. takel, Oder, ele- Let, segment, kol, al, raap, Amor, i. Europa, inderdaad, uk, Sem, staken; 11- Roemenie; 13. galei, neen; 15. reeks, Ier, Ooor Rinze Brandsma ^sterdam - Het Hakkelaar- proces liep gisteren vertraging op. Johan V., de 'Hakkelaar', weigerde in de klaarstaande politie-helicopter te stappen. pe tweede verdachte uit de ■Octopus-bende', Koos R., liet zich wel per heli overbrengen van de Tebi-'superbajes' in Vught naar Amsterdam. Ach teraf bezwoer hij nooit meer zo'n luchtreisje te maken. Hij ging per auto retour. Omdat hij tijdens het transport door de lucht met een zwarte kap over zijn hoof d geblindeerd werd, was hij in de beweeglijke heli copter doodziek geworden. „Mijn maag kwam m'n neus uit," pro testeerde R., nog wit om de neus, tegenover de rechtbankpresident. De beveiligers van justitie had den 'om veiligheidsredenen' be sloten de Octopus-verdachten op de veertiende zittingsdag door de lucht te vervoeren. De persoffi cier van justitie ging niet in op veronderstellingen dat er aanwij zingen waren voor een ontsnap pingspoging. Tot nu toe werden de drie ver dachten steeds per gepantserd, zwaar gewapend konvooi over de weg aangevoerd, via wisselende routes. Johan V. weigerde de helicopter- tocht, omdat hij vliegangst heeft 'in zo'n ding'. Hij kon niet wor den gedwongen om in te stappen. Doordat de gepantserde auto's eerst naar Vught moesten, begon het proces met drie uur vertra ging. Voor de Hakkelaar was dit het zoveelste bewijs dat zijn zaak 'enorm opgeblazen wordt'. De rechtbank vuurde gistermid dag een groot aantal scherpe vra gen af op de officieren van justi tie. Die maken duidelijk hoe zwaar de rechters kauwen op de inzet van kroongetuige Abbas, de hasj-makelaar die zelf - op beta ling van een boete na - vrijuit Het Openbaar Ministerie (OM) heeft de rechtbank nog geen in zicht gegeven in de afspraken met Abbas. De officieren zullen vrijdag op de vragen over de kroongetuige ant woorden. Zij hadden liever wil len wachten tot hun requisitoir komende maandag. De rechtbank ruimde gistermid dag ook tijd in voor de persoon lijke omstandigheden van de ver dachten. Vooral Koos R. protes teerde tegen de behandeling. „Ik heb al een jaar lang mijn kind en vrouw niet aan kunnen raken. Wij zien elkaar achter gepantserd glas van drie centimeter. Ik ben uitgeput, alleen al door dat gedoe van elke dag heen en weer reizen tussen Vught en Amsterdam." De Hakkelaar klaagde over de wijze waarop justitie en de media zijn zaak opblazen. Dat hij be schreven wordt als leider van een criminele organisatie vindt hij overdreven. Vandaag houdt de rechtbank geen zitting. Morgen wordt de Franse rechter-commissaris ge hoord die aanwezig was bij de eerste contacten over een 'deal' van het OM met kroongetuige Karman. Dan wordt, in Antwer pen, door een zogeheten rogatoire commissie van de rechtbank, OM en verdedigers, ook een getuige gehoord die te ziek is om naar Amsterdam te komen. Het gaat om een ex-medewerker en -za kenpartner van Abbas. Alanya (anp) - De rechtbank in de Turkse badplaats Alanya is gisteren niet tot een uitspraak gekomen in het heropende pro ces tegen de vier Turkse verdachten van moord op de Neder landse Marijke van Dijk en de verkrachting van haar en twee vriendinnen. Tot grote teleurstelling van de slachtoffers en hun familie wij zen de rechters pas op vrijdag 17 januari vonnis. De rechtbank maakte dat bekend tijdens een tumultueus verlopen ochtend in het stadhuis, waar de zitting we gens de grote belangstelling plaatsvond. De rechtbank ver oordeelde in januari 1996 de twee hoofdverdachten Hakan K. tot levenslang en Gazi K. tot 86 jaar, beiden met tweeëntwintig maan den eenzame opsluiting. De man nen stonden ook terecht voor ver krachting van en de moord op een Georgische vrouw. Yusuf C. en Ali G. kregen tot 36 jaar cel. Het Hof van Cassatie, het hoogste rechtcollege in Turkije, oordeelde I echter dat de rechtbank een deel van het huiswerk moest over doen. Zo achtte het hof in tegen stelling tot de rechtbank de ver krachting van Marijke van Dijk wel bewezen. Bovendien had de rechtbank de ontvoering, ver krachting en beroving van de vrouwen beschouwd als één feit, terwijl dat volgens het hof van wege het aantal slachtoffers meerdere feiten zijn. Voor de twee overlevenden van het drama, Suzanne Kranenburg en Hanneke Sweep, betekende dat opnieuw een gang naar Ala nya. Een reis die zij al meer dan tien keer maakten, met in hun kielzog steeds familieleden en persvertegenwoordigers. Alle verdachten beklaagden zich over de grote belangstelling van de media voor de zaak. Die zou van negatieve invloed zijn ge weest op de strafmaat, zo meen den zij. een kort geding voor de recht- Utrecht (anp) - De Prozac Survivors Support Group (PSSG) wil dat Eli Lilly bv zijn woorden herroept dat tegenstanders van het anti-depressivum Prozac leden zijn van de Scientology Kerk. De Prozac-producent beweerde bank in Utrecht tienduizend gul- dit in oktober. Bovendien eiste de den schadevergoeding, belangenvereniging gisteren in De PSSG heeft in het verleden wel banden met de Scientology Kerk gehad. Die zijn echter in 1994 door de Amerikaanse PSSG-tak verbroken, zei voorzit ter F. van Meerendonk. Tevreden Prozac-gebruikers zien het als een ongevaarlijke wonderpil. Van Meerendonk vindt dat het bij duizenden mensen juist agressie, zelfmoordneigingen en depres sies stimuleert. Bunnik (anp) - De kneusjes in het Nederlandse wagenpark hebben het zwaar te verduren. Door de strenge vorst komen auto's met een zuinige baas veelal stil te staan of ze belanden in de garage. Automonteurs en reparatiebe drijven draaien deze dagen over uren om koudeproblemen van auto's te verhelpen. „Het gaat vooral om vastgevroren portie ren, gesprongen radiatoren, ont stekingen die niet op tijd staan en zwakke accu's," zegt een woord voerder van de Bovag. „Bij onze organisatie zijn ruim 7000 gara ges aangesloten en die hebben hun handen meer dan vol." Heerlen - De politie van Heerlen heeft een 35-jarige drugsdealer uit die plaats opgepakt, die 23 bolletjes heroïne onder de voorhuid van zijn geslachtsdeel had weten te verstoppen. De politie hield de man al enige tijd in de gaten, omdat hij verdacht werd van handel in verdovende middelen. Dinsdagmiddag echter viel zrjn gedrag heel erg op. Tel kens wanneer hij werd aan gesproken, stak de man een hand in zijn broek, frommel de wat in zijn kruis en gaf vervolgens iets aan degene die hem had aangesproken. Giteindelijk besloot de poli tie hem aan te houden, fij het onderzoek viel op dat s mans geslachtsdeel buiten gewone vormen had. Verdachte Gazi K. heep bij het uitstappen van de arrestantenbus zojuist ANP-fotograaf Ed Oudenaarden in het kruis geschopt. Militairen proberen hem in bedwang te houden. Achter hem (rechts) verdachte Hakan K. foto anp ini i Door Jan Meulemeesters Alanya - Bijna twee jaar na het drama sleept het proces tegen de verkrachters en moordenaars van drie Neder landse vrouwen en een Geor gische in Alanya zich nog voort. En nog steeds is de be langrijkste vraag niet beant woord: waarom is hoofdver dachte Hakan K. niet eerder gestopt? Volgens de vice-burgemeester van de stad had Hakan K. zich al eerder vergrepen aan de dochter van een gemeenteamb tenaar. Er was echter geen aan gifte gedaan om de huwelijks kansen van de dochter niet te torpederen. Want in Turkije is maagdelijkheid voor het huwe lijk heel belangrijk. In maart 1995 verkrachtte hij een Duitse toeriste. Hoe kon hij dan 21 mei vrij zijn om met zijn mini-bus een Georgische en drie Neder landse vrouwen op te pikken? Misschien omdat hij de zoon van een (gepensioneerde) hoofdcom missaris was? Of omdat hij een rijke ondernemer was, eigenaar van drie staalbedrijfjes in Ala nya? Daarom was het vreemd dat deze ondernemer de rechters er gisteren in een warrig betoog van probeerde te overtuigen dat hij geestelijk niet in orde is. Hij beweerde dat de documenten van het gerechtelijk laborato rium over zijn geestestoestand zijn vervalst en klaagde over zijn slechte behandeling in de gevangenis. „Ik ben ziek," zei hij steeds. De jongste verdachte Gazi K. zei echter dat Hakan alles had geor ganiseerd en hem had gedwon gen mee te doen. Hij beweerde zelfs een poging te hebben ge daan de vrouwen te redden, waarna Hanneke Sweep op sprong en uitriep dat hij haar had verkracht en daarna pro beerde te wurgen. Op de bewuste 21 mei 1995 klommen de Georgische en de drie Nederlandse toeristen uit Hilversum - Marijke van Dijk, Hanneke Aldrichem en Suzanne Kranenburg - nietsvermoedend in een mini-bus om snel terug te keren naar hun hotel. De mini bus is in Turkije een gebruike lijk en goedkoop vervoermiddel. Deze bus reed echter niet naar een hotel, maar naar het Tau- rus-gebergte. De vrouwen wer den in de bus verkracht onder bedreiging van messen. Marijke werd naar buiten gesleurd, Ali A. keert met bloed aan zijn be nen terug. Marijke werd later in een ravijn gevonden. Hanneke en Suzanne werden toegetakeld met messen en half gewurgd uit het busje gegooid en door een herder gevonden. Hanneke en Suzanne hebben nog steeds littekens aan de hals en vele lichamelijke en geeste lijke problemen. Hanneke vier de deze week haar dertigste ver jaardag. Hanneke trouwde met de aspergeteler Anko Sweep en verwacht in maart haar eerste kind. Maar ze kan haar oude be roep van fysiotherapeute niet uitoefenen, niet meehelpen in de asperges en ook als huisvrouw heeft ze het moeilijk. Door de klappen op haar hoofd heeft ze hersenletsel opgelopen, waar door ze zich moeilijk kan con centreren. Hanneke, Suzanne en de moeder van Marijke hebben een schade vergoeding van twintigduizend gulden geëist van de Turkse staat, omdat hoofdverdachte Hakan K. na een eerdere ver krachting van een Duitse toch was vrijgelaten en daardoor zijn daad kon herhalen. Een beslis sing volgt na het tweede proces. In Alanya was de verontwaardi ging over de verkrachtingen zo groot dat de daders werden be dreigd en de moeder van de hoofdverdachte op straat werd geslagen. Hakan K. werd door zijn vader verstoten. Er was gro te vrees voor een terugloop van het toerisme naar de badplaats, maar dit bleek onterecht. (ADVERTENTIE) Jos Brink treedt in Ierland in de voetsporen N(ftV van Sint Patrick, de nationale Ierse heilige. m-M-iwini Amsterdam (anp) - Nederland staat massaal op de schaats. Van de landgenoten boven de vijftien jaar heeft één op de vijf al de ij zers ondergebonden, oftewel ruim 2,5 miljoen mensen. De kin deren moeten daar nog bij wor den opgeteld. Dit blijkt uit een onderzoek van het Nipo. Van de schaatsers heeft 11 procent één of meer georgani seerde toertochten gereden. Ge middeld 2,3 tochten per persoon. Mannen rijden vooral op noren (68 procent), 28 procent doet het met ijshockeyschaatsen. Bij de vrouwen zijn kunstschaatsen het meest geliefd (53 procent), ge volgd door noren (38 procent). De Friese doorloper is bijna uitge storven: 1 procent van de schaat sers rijdt nog op deze houten schaats. A. J MS V3 Moet de Staatsloterij zijn beeldmerk niet aanpassen? Vissen met levend aas mocht al niet en nu is hengelen met een opgenaaid visje ook al taboe. Dan is het toch niet meer van deze tijd om als reclame te laten zien dat je een spierinkje moet uitwerpen om een kabeljauw te kunnen vangen? Als vissen een sport is, dan moet het vissen op voorheen aasvisjes dat ook kunnen zijn. De meeste sportvissers vangen bovendien de grootste vissen met hun mond, dus eigenlijk hebben ze helemaal geen aas nodig. Aan de andere kant: zouden maden en wormen geen gevoel hebben en wordt het vermoorden van een toe komstige vlieg daarom niet als dierenmishandeling ge zien? Er zijn al met al weinig hengelaars die geen vlieg kwaad doen. Toch zijn er ook hengelaars die met weinig tevreden zijn. Een beetje is soms ai genoeg. De ware hengelaar laat zich niet opnaaien. Onthaasten gebeurt nergens zo goed als langs de waterkant. Zou een loze visser die last heeft van wormen zich mogen ontazen? Mijn naam is aas, sprak de West-Brabander. MERIJN #T l J-J\ 'en week en een dag heeft het geduurd. Door Cees Maas Hij stond op zijn vas te visplek, aan de rand van de brede sloot in de bocht van de weg die ik altijd neem om naar mijn werk te gaan. Al ja ren eigenlijk weet ik niet beter dan dat die blauwe reiger daar. wat arrogant met de snavel iets in de lucht en die kraaloogjes gericht op naderende auto's, wantje weet nooit wat daaruit komt, stond te staan. Soms zag ik hem in het voor bijgaan een visje vangen. De stoot van de snavel was te snel voor het oog, maar aan de schokbeweging- van Zijn hals en aan een zilver friemeltje dat naar binnen schoot wist ik dat hij weer had gescoord. 'Eet ze, makker', dacht ik dan. En soms ook was hij weg. Maar altijd even. Nooit meer dan een week, of een dag of twee. Vertrouwd was hij, ik noemde hem Herman. Naar een hele lange man die ik ook heb gekend en ook zo'n lange hals had. Flauw natuurlijk, maar zo gaan dingen. Vaak ook, reed ik hem voorbij zon der hem te bekijken. Herman was als een verkeersbord op weg tussen huis en werk. Acht dagen geleden zag ik iets bijzon ders. Hij stond er wel, maar zijn plui men waren raar op geblazen, bollig. Een plumeau van plastic haartjes op poten. Met de snavel diep tegen de buik, niet arrogant meer naar voren. Een bol bib- berende veren. Her man stond heel zielig te zijn. En de dagen daarna nog zieliger. Ik heb het nog geprobeerd, een stuk makreel meegeno men uit de koelkast, gemari neerd met dille nog wel. Voor zichtig gestopt langs de kant van de weg, raampje open, vis geworpen, maar Herman taal de niet, hij ham zelfs nog drie stramme stappen afstand. Vier dagen bleef die bevroren vis daar liggen. Naast zielige Her man. Vanmorgen zag ik dat Herman omgevallen was. Herman is dood en naast hem ligt een be vroren makreel. Misschien dat ik hem straks, op weg naar huis, in de sloot ga leggen, want de wegberm, vol met olie en troep, is ook zo oneerbiedig om in te liggen. Maar aan de andere kant wat heeft het voor zin? Een week en een dag heeft het geduurd. Amsterdam (anp) - Amsterdam mocht en mag op basis van de Gemeentewet aan junks die op straat overlast veroorzaken, een verwijderingsbevel van veertien dagen opleggen. In het geval van een verslaafde die een veertien-dagenbevel kreeg opgelegd, was dat niet meer dan een voorzorgsmaatregel tegen verdere verstoring van de openbare orde. Volgens de Raad van State is er sprake van een uitzonderlijke situatie waarbij grote aantallen verslaafden over last bezorgen. De Amsterdamse advocaat mr. C. Hamer zal nu een klacht indienen bij het Europese Hof tegen schen ding van de bewegingsvrijheid. Dat heeft de Raad van State be paald. De rechtbank in Amster dam oordeelde in januari vorig jaar dat het gemeentebestuur te ver ging. De verwijdering was ge baseerd op een artikel in de Ge meentewet over plotseling ver storingen van de openbare orde. Structurele overlast van junks viel daar volgens de rechtbank niet onder. In een procedure die de gemeente vervolgens aanspande oordeelt de Raad van State anders. (ADVERTENTIE) triad do '6 ;[uoPI!9^s J x (ajsep'z Iujjb to°'l 1 Van onze verslaggeefster Stilting Belangenbeharti- L "instructie (SBR) start volgen- serwï een ia.ndelijke campagne te- W lnvoering van een verplicht <:tiouainen voor rij-instructeurs. De 'dg gaat alle rijschoolhouders en r ^ructeurs in Nederland benade- w t e het verzoek de strijd tegen de Wetswijziging te steunen. meiynÜ tegen de bepaling dat vanaf 1 Jaar in vTnj"'nstructeurs jonger dan vijftig liezen ^erland hun lesbevoegdheid ver- krijgen al<= die alleen teruS kurmen Het artit iZ1J- slagen voor een examen, torvoertntUlt a® Wet -onderricht Mo- "erkirm^ op 1 ianuan 1995 m S ls getreden, bepaalt dat rij-in- I iJerhaW °m de v'^ iaar een verplichte 'lieoretiwlCUrSUS moeten volgen en een °«tisch examen moeten afleggen. Als een instructeur zakt, mag hij geen les meer geven. De SBR vindt het wetsartikel onre delijk: „Nu al zijn er voldoende bijscho lingscursussen op vrijwillige basis. Er is niets op tegen die verplicht te stellen, maar het gaat ons te ver dat het diploma per de finitie zijn rechtsgeldigheid verliest. Pa pieren die je voor het leven hebt gekregen, zijn ineens niet meer geldig. Het is toch ook niet zo dat een schooldiploma of ander beroepsdiploma na verloop van tijd niet meer erkend wordt," aldus voorzitter R. van Maaren van de SBR. De belangenorganisatie is eind november opgericht uit onvrede met branche-orga nisaties zoals de Bovag en de rijschoolhou- dersbond Aban. Volgens Van Maaren heb ben deze organisaties te weinig de mening van de achterban vertegenwoordigd. Rij- instructeurs waren niet eerder verenigd, noch aangesloten bij een bepaalde vak bond. Van de naar schatting twaalfdui zend in Nederland werkzame rij-instruc- teurs hebben zich tot nu toe vierhonderd bij de stichting aangemeld. De SBR hoopt minstens de helft van het totale aantal achter zich te krijgen. De stichting is het oneens met de argu menten voor de invoering van de toets. De overheid wil daarmee de kwaliteit van de rij-instructeurs verhogen en de verkeers veiligheid vergroten. De SBR is van me ning dat er niets mankeert aan de vaardig heden van rij-instructeurs. Om de veilig heid op de weg te bevorderen kan de over heid beter iets doen aan het roekeloze ge drag van sommige automobilisten. „Niemand heeft mij kunnen uitleggen wat het verschil in rechtsbekwaamheid is tus sen rijbewijsbezitters die niet opnieuw examen hoeven af te leggen om hun rijbe wijs te verlengen en rij-instructeurs die dat wèl zouden moeten doen om hun be kwaamheid te tonen," zegt Van Maaren, die zelf een autorijschool in Velp heeft en zich herhaaldelijk ergert aan agressieve weggebruikers, die de verkeersregels aan hun laars lappen. Wie dit jaar zijn rijbe wijs wil halen, zal in zijn portemonnee de gevolgen van de wetsverandering voelen. De kosten voor de verplichte herhalings cursus worden verhaald op de leerlingen. Autorijlessen zullen daardoor tien tot vijf tien gulden duurder worden, waardoor bij sommige rijscholen een bedrag van zeven tig gulden per lesuur moet worden be taald. Bovendien dreigt er een tekort aan rij-instructeurs te ontstaan. De animo voor het vak neemt nu al af. Hoewel de Wet Rij-onderricht Motorvoer tuigen twee jaar geleden al is ingegaan, probeert de belangenorganisatie alsnog een wetswijziging te bewerkstelligen. Mocht overleg met de overheid tot niets lei den, dan stapt de stichting naar de rechter. De rij-instructeurs willen zich onder meer beroepen op het onrecht dat zij als enige beroepsgroep in Nederland om de vijf jaar hun bestaansrecht moeten bewijzen. Halfords zorgt wéér voor een prijsdoorbraak! Want als u nü kiest voor de Libertel 902 zaktelefoon plus een Cellway abon nement op het Libertel netwerk, dan krijgt u het toestel gratis! Libertel 902 Zaktelefoon Compleet met accu en lader. Normale winkelwaarde: 600,- In combinatie met een Cellway-Libertel abonnement: O,- Mobiele telefoonabonnementen met EXTRA's lè— Bel voor het filiaal bij u in de buurt 0318-559111 of kijk in de Gouden Gids onder Auto-Accessoires en/of Fietsen/Bromfietsen. Deze aanbieding is geldig t/m 18-01-1997 of zolang de voorraad strekt, excl. eenmalige entreekosten Fl. 105,75 en onder voorbehoud van tussentijdse prijswijzigingen^

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 3