De jager wordt het wild in actiethriller 'Ransom' men: Nieuwe directeur verzorgt introductie-avond in Breda GRATIS drankje® en HAPJfS |Q P T I E K OPTIEK ALLE WRANGLER BROEKEN D4 20 jaar terug 109.- 99.- nu DESTEM I Door Marjan Mes I Het traditionele koukleumen aan de winderige Kruiskade is er dit jaar niet meer bij tijdens het 26e Interna tionaal Filmfestival Rotterdam, dat op 29 januari begint en in tien dagen tweehonderd speelfilms en daarnaast documentaires, korte films, video's encd-roms te bieden heeft. Het festi- il, met een kwart miljoen bezoekers m van de grootste culturele evene- menten van ons land, wordt ditmaal ouden in het splinternieuwe Pa- thé-bioscoopcomplex aan het Schouwburgplein. Een ultramodern iaplex met zeven grandioze zalen I Met geavanceerde projectie-appara- taur, die in totaal 2700 zitplaatsen omvatten. Ontwikkelingen Festivals Jschoenen etc. men en ondergoed RIJDAG KOOPAVOND TOT 21 UUR Ook stuntverkoop Axel - Sluis Feest mee met diverse eenbiediep Televisie IIIENNO CYSOEvv IIENNO CYSOLW DONDERDAG 9 JANUARI 1997 Simon Field drukt stempel op filmfestival Simon Field, de nieuwe directeur van het Filmfestival Rotterdam, komt op 23 januari naar Chassé Cinema in Breda om het programma van de 26e editie te introduce- ren. foto anp Geen nerveus geren dus meer tussen de verschillende locaties, maar praktisch 'He filmgenot binnen een accommoda te. Dat is niet de enige ingrijpende ver andering ten aanzien van de vorige fes- ™f- De nieuwe directeur, Simon held, bekend staand als kenner van de onafhankelijke en Aziatische cinema, nee t al een belangrijk stempel gedrukt op deze 26e editie. meer dan zijn voorganger, Emile 'allaux, hecht hij aan de publiekskant van het evenement, hetgeen tot uit drukking komt in zijn introductie avonden in een aantal regionale film theaters. Op donderdagavond 23 januari (19.30 uur) komt Simon Field naar Chassé Ci nema in Breda om de betekenis en de programmering van het 26e Filmfesti val Rotterdam toe te lichten. Tevens wordt daar dan een van de ar tistieke toppers uit het hoofdprogram ma van het festival voorvertoond: Bas- quiat, de eerste speelfilm van de extra vagante Newyorkse beeldend kunste naar Julian Schnabel. De film gaat over het leven van de jong aan aids gestor ven Franse kunstschilder en 'nieuwe wilde' Basquiat, en bevat persoonlijk getinte filmrollen van o.a. David Bowie, Dennis Hopper, Courtney Love, Gary Oldman en Christopher Walken. De 50-jarige Simon Field was tot voor kort filmprogrammeur van het Institute for Contemporary Arts in Londen. „Ik wil vooral de bijzondere plaats van het Rotterdamse festival in de wereld handhaven," zei hij onlangs op een persconferentie. „Bijzonder, omdat het aandacht heeft voor de nieuwe ontwik kelingen in de cinematografie en de nieuwe media en vanwege zijn politieke tint. Daarnaast is het uniek omdat het op de eerste plaats een festival is voor het publiek en niet alleen voor kenners en filmmakers." Field is sterk gepor teerd voor de vertoning van het werk van jonge aankomende cineasten, voor al uit Azië en de Derde Wereld, maar ook van elders. Op het festival dingt een selectie van deze jonge cinema mee naar de Tiger Awards, die vorig jaar werden gewonnen door de Japanner Ryosuke Hashiguchi voor zijn film Like grains of sand (thans nog te zien in Bre da) en de Schot Gillies MacKinnon voor Small Faces (binnenkort in Breda). Het hoofdprogramma in Rotterdam omvat films die in het afgelopen jaar zijn opgevallen tijdens internationale festivals als Cannes, Venetië en Toronto en een selectie van nieuwe Nederlandse producties. Tal van internationaal ver maarde filmmakers zijn vertegenwoor digd met hun meest recente speelfilms, niet-commerciële producties die tradi tiegetrouw de 'alternatieve' filmthea ters van aanbod voorzien. Om een aan tal te noemen: Nénette et Boni van Clai re Denis, Brigands: Chapitre VII van Otar Josseliani, Shine van Scott Hicks, Drifting Clouds van Auki Kaurismaki, Trees Lounge van Steve Buscemi (ac teur uit o.a. Pulp Fiction en Fargo), Floating Life van Clara Law, The Fune ral van Abel Ferrara en Crash van Da vid Cronenberg. Verder kunnen onder meer de nieuwste filrris worden verwacht van de Taiwa nese meester Hou Hsiao-hsien (Good bye South, goodbye), Sarunas Bartas (Few of us), Alejandro Agresti (Buenos Aires vice versa), Eric Rohmer (Conté d'Eté) en Peter Jackson (The Frighte- ners). Behalve het koel zakelijke maar ook opvallend fraaie Pathé-complex zijn nog enkele andere accommodaties be trokken bij het festival. In de tegenover liggende schouwburg komen publieks voorzieningen als centrale kassa, info balies en horeca. Ook worden hier de talkshows gehouden en de festivaldis co. Het Hilton Hotel aan de Kruiskade blijft wel de ontmoetingsplaats voor de gasten en professionele festivalbezoe kers. Daar wordt opnieuw ook de Cinémart gehouden, de jaarlijkse coproductie- markt (2 tot en met 6 februari). De ver nieuwing van het festival komt ook tot uitdrukking in een nieuw beeldmerk, met een gerestylde Tijger, het symbool van het festival, een ontwerp van Max Kisman. De 26e editie start dit jaar met een nieuw programma-onderdeel, Filmma kers in Focus, een serie kleinere retro spectieven van belangrijke en originele regisseurs uit de huidige wereldcinema. Dat zijn dit jaar onder meer Oleg Kova- lov uit Rusland, Alain Cavalier uit (behalve filiaal slu's' end Sluis wel elke zondag 9e0p ö°wJos Kessels Ontvoeringszaken verlopen in «e instantie volgens een ,J. Patro°n. De kidnapper een losgeld, dat door betaald wordt. De af- «Zu Is onzekerder. Soms i- ^et slachtoffer vrijgela- wn^Mms gedood- De dader welt later vaak gepakt, maar So®s ook niet. Rans°™ draait om nt Howard de zaak alleen f™ Wei§ert een man niet ook „Jf etalen> maar hij zet van dP prijs °P het hoofd het wild De iager wordt 'Wrouwri1^ u°lgt Ransom het WeX Schema' Tildens een Wordt hef, "V entraI Park luisman 00ntje van de vlieg- SfeataMlillen <Mel Dib- onder aam kidnappers, cheur (ij Van recher" 11 baker (Gary Sinise), eisen twee miljoen dollar. Muilen haalt de FBI in huis om de daders op te sporen. De FBI constateert dat de ontvoering het werk is van professionals en ad viseert Muilen te betalen. Bij de geldoverdracht gaat het echter mis. Een van de kidnappers wordt doodgeschoten en Muilen verliest het vertrouwen in de in lichtingendienst. Muilen vreest dat zijn zoon ten dode is opgeschreven en woe dend gaat hij naar een tv-studio, waar hij bekend maakt dat hij het geld zal gebruiken om de kid nappers te grazen te nemen. Dat leidt tot problemen met zijn vrouw Kate (Rene Russo), maar hij brengt daarmee wel degelijk de daders in het nauw. Tot deze ommezwaai halverwege de film kabbelt Ransom plicht matig voort. Regisseur Ron Ho ward probeert in die periode het verhaal van scherpe kantjes te voorzien door de heldhaftigheid van Muilen te nuanceren met een corruptieschandaal. Deze poging Muilen een breder en menselijker profiel te geven mislukt, omdat de bedoeling erachter zo dui- mendik is en er verder niets mee gedaan wordt. Hetzelfde gebeurt met de corrupte rechercheur Shaker. Wat Howard eigenlijk wil, is het zelfde als Wolfgang Petersen bij In the line of fire, namelijk afste venen op een confrontatie tussen twee mannen waarin de span ning vooral ontleend wordt aan psychologisch gemanipuleer. In die zin faalt Ransom, omdat de twee karakters te obligaat uitge werkt worden. Dat Shaker door het lint gaat omdat hij uitge maakt wordt voor 'gajes' is een wel erg simpele verklaring voor de vendetta. Hoewel Howard een broos fun dament legt voor de ontknoping, pakt de film uiteindelijk tóch, omdat door de zet van Muilen de verwikkelingen zich plots opsta pelen en Mel Gibson en Gary Si nise zich steeds beter doen gel den. De eerst wat anoniem spe- Frankrijk en Jang Sun-Woo uit Korea. De laatste geldt als een van de voor mannen van de internationaal doorbre kende Koreaanse cinema, die ook aan bod komt in het hoofdprogramma. Aandacht is er ook voor het avontuur lijke filmproductie- en distributiebe drijf Golden Harvest uit Hongkong dat de spil is van de Chinese cinema en sterren lanceerde als Bruce Lee en Jac kie Chan en meer recent Leslie Cheung en Maggie Cheung. Gedurende 25 jaar leverde het zowel populaire filmhits als artistieke producties. Op televisie zal Nederland 3 uitgebreid aandacht besteden aan het filmfestival, ook in de bestaande kunstprogramma's als Het uur van de wolf en Laat op de avond na een korte wandeling. Daar naast komt. er aan het eind van de avond een speciaal programma van NPS en VPRO op de dagen dat er geen kunstprogramma wordt uitgezonden, met reportages, interviews en menin gen. Hary Hosman heeft hiervan de eindredactie. Tevens worden op televisie films uit vo rige festivaledities uitgezonden, waar onder de schitterende Tunesische speel film Les silences du palais (26 januari). Ook staan er begin februari enkele speelfilms van het komende festival geprogrammeerd. 1 Mel Gibson zet via de tv een prijs op de hoofden van de ontvoerders van zijn zoon. lende Sinise bouwt zijn onder koeldheid uit tot een wreed en tegelijk aandoenlijk masker van het kwaad. Ransom mist de diep te en spanning om de strot van de kijker werkelijk dicht te knijpen, maar groeit toch uit tot een aan vaardbare thriller. I 'Ransom' draait in Grand in Bre da, Roxy en Cinemactueel in Ber gen op Zoom, Centraal in Geert- ruidenberg, City in Roosendaal en De Koning van Engeland in Hulst. Adembenemend mooi en geestig is Secret and Lies van Mike Leigh, waarin geheimen en leugens het leven van een Engelse arbeidersfa milie verstikken. De volksvrouw Cynthia is diep ongelukkig totdat zij, volslagen onverwacht, geconfronteerd wordt met eem inmiddels vol wassen dochter, die ze nooit heeft gezien. (Cinésol 2 in Breda) Seksuele hunkering, eenzaamheid en onderdrukte gevoelens bij drie middelbare scholieren worden in de Japanse speelfilm Like grains of sand van Ryosuke Hashiguchi op tergend trage en afstandelijke maar ook indringende wijze verbeeld. De kleine Ito is verliefd op zijn beste vriend, die zelf verliefd is op het meisje Aihara. De intense observatie van het gedrag van deze ongelukkige jongeren is buitengewoon. (Chassé Cinema in Breda, op zondag 12 januari om 15.30 uur ook als Gay Cinema Breda) Chacun cherche son chat van Cédric Klapisch is een charmante, lichtvoetige semi-documentaire speelfilm waarin een meisje op zoek gaat naar haar weggelopen kat; aanleiding tot een levendig gefilmd portret van de bruisende Parijse Bastille-buurt. Met een ontwapenen de hoofdrol van de jonge Garance Clavel, die tevens op zoek is naar de ware liefde. (Chassé Cinema in Breda) In de uitbundige en vermakelijke jeugdfilm Matilda van regisseur Danny DeVito wordt de slimme, leesgrage Matilda Wormwood door haar bruut van een vader (DeVito) voor heropvoeding naar de school van een monsterlijke directrice gestuurd en weet zich daar te redden met haar paranormale gaven. (Casino in Breda, Roxy in Bergen op Zoom, De Koning van Engeland in Hulst) De maandagavond-klassieker in Chassé Cinema Breda is op 13 januari Mean Streets van Martin Scorsese uit 1973, over een criminele jeugd in de Newyorkse wijk Little Italy, met o.a. Robert de Niro en Harvey Keitel. Filmclub Cinema Paradiso vertoont op maandag en dinsdag in Cine mactueel in Bergen op Zoom en op woensdag in City in Roosendaal The Fan van Tony Scott. Een akelig oppervlakkige film met een niet temin uit al zijn vorige films herkenbare Robert de Niro als een ge welddadige, psychopatische baseball-fanaat. Gouden Palm-winnaar Fargo van Joel en Ethan Coen draait zaterdag avond bij Filmtheater Oosterhout (Slotjesveld 15 om 20.30 uur). Een autoverkoper laat zijn vrouw door twee misdadigers ontvoeren om van zijn rijke schoonvader losgeld te eisen. Alledaagse kneuterigheid en bot geweld worden subliem en geestig tegen elkaar afgezet in een fascinerend winterlandschap. BERGEN OP ZOOM Cinemactueel 1-2-3 - De klokkenluider van de Notre Dame - Jingle all the way - Daylight - Ransom - De avonturen van Pinokkio Cinema Paradiso - The Fan Roxy 1 - De Klokkenluider van de Notre Dame - Ransom Roxy 2 - Matilda - Long kiss goodnight BREDA Grand - Ransom (a.l) Mignon - Jingle all the way (a.l) - The Nutty Professor (a.l) Cinesol 1 - Jack (a.l) Cinesol 2 - Leopards Son (a.l) - Secrets and lies (12 j) Cinesol 3 - Pinokkio (a.l) - Daylight (12 j) Casino 1 - Klokkenluider van de Notre Dame - Evita Casino 2 - Sleepers Casino 3 - Matilda - Long kiss goodnight Casino 4 - Hunchback of Notre Dame Chassé Cinema - Breaking the Waves - Chacun cherche son chat - II postino - Like Grains of Sand - Men Street - Sjakie en de Chocoladefa briek (8+) GEERTRUIDENBERG Centraal 1 2 - Ransom (16 j) - De Klokkenluider van de Notre Dame (a.l) - Daylight (12 jj GOES Grand Theater Goes - De Klokkenluider van de Notre Dame - Slee pers - Evita Podium't Beest - Stealing Beauty - Papa is op zakenreis HULST Koning van Engeland - Jingle all the Way - De avonturen van Pinok kio - Sleepers - De Klokkenluider van de Notre Dame - Daylight - The Hunchback of Notre Dame - Long kiss goodnight - Matilda - Fled - Evi ta - Ransom MIDDELBURG Cinema Middelburg - Emma - Breaking the waves - I'Argent OOSTERHOUT Filmtheater - Fargo OUDENBOSCH Fidei et Arti - Au petit Marguery ROOSENDAAL City 1-2-3 - De Klokkenluider van de Notre Dame - De avonturen van Pinokkio - Jingle all the Way - Daylight - Ransom Cinema Paradiso - The Fan mountain TILBURG Heuvelpoort 1-2-3-4-5 Pinokkio (a.l) - Long Kiss Goodnight (16 j) - Jingle all the way (a.l) - Daylight (12 j) - Matilda (a.l)- Sleepers (16 j) - Evita (a.l) - The Hunch back of Notre Dame (a.l) Cinecitta 1 - Secrets and lies Cinecitta 2 - Jude - Breaking the Waves - The Brothers McMullen Cinecitta 3 - Things to do in Denver - Surviving Picasso Midi - Ransom - De Klokkenluider van de Notre Dame Filmtheater Louis - Wallace and Gromit are back - Novecento deel 1 - I'Awentura - La Notte VLISSINGEN Aihambra Theater - Long Kiss Goodnight - Jingle all the Way - Day light - Pinokkio - Evita - De Klokkenluider van de Notre Dame - Hunch back of Notre Dame - Matilda - Ransom ANTWERPEN Metropolis Zaal 1 14.30,17.00, 20.00,22.30 uur Chain Reaction Zaal 2 - 14.30,17.00 en 20.00 uur Microcosmos 22.30 uur The Glimmerman Zaal 3 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur The Substitute Zaal 4 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The First Wives Club Zaal 5 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Sleepers Zaal 6 -14.30 en 17.00 uur De klokkenluider van de Notre Dame 20.00 en 22.30 uur Hunchback of Notre Dame Zaal 7 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Jingle all the way Zaal 8 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Courage under fire Zaal 9 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Daylight Zaal 10 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur ID4 Zaal 11 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Fled Zaal 12 -14.30 en 17.00 uut Hunchback of Notre Dame 20.00 en 22.30 uur Tin Cup Zaal 13 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur The long kiss goodnight Zaal 14 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur A time to kill Zaal 15 - 14.30,17.00.20.00 en 22.30 uur Trees lounge happy you Zaal 16 - 14,30,17.00,20.00 en 22.30 uur Mission Impossible Zaal 17 -14.30 en 17.00 uur Cable Guy 20.00 en 22.30 uur Surviving Picasso Zaal 18 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Alles moet weg (op 11 en 12 jan. niet om 14.30 en 17.00 uur) Zaal 19 -14.30 en 17.00 uur Dragonheart 20.00 en 22.30 uur Sleepers Zaal 20 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Evita Zaal 21 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Jack Zaal 22 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Kingpin Zaal 23 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The Nutty Professor Zaal 24 -14.30, 17.00 en 20.00 uur Matilda Voor aanvangstijden van regionale bioscopen zie de Dagklapper op de regionale pagina.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 25