De jager wordt het wild
in actiethriller 'Ransom'
men:
Nieuwe directeur verzorgt introductie-avond in Breda
GRATIS
drankje®
en HAPJfS
|Q P T I E K
OPTIEK
ALLE
WRANGLER
BROEKEN
D4
20 jaar terug
109.-
99.- nu
DESTEM
I Door Marjan Mes
I Het traditionele koukleumen aan de
winderige Kruiskade is er dit jaar
niet meer bij tijdens het 26e Interna
tionaal Filmfestival Rotterdam, dat
op 29 januari begint en in tien dagen
tweehonderd speelfilms en daarnaast
documentaires, korte films, video's
encd-roms te bieden heeft. Het festi-
il, met een kwart miljoen bezoekers
m van de grootste culturele evene-
menten van ons land, wordt ditmaal
ouden in het splinternieuwe Pa-
thé-bioscoopcomplex aan het
Schouwburgplein. Een ultramodern
iaplex met zeven grandioze zalen
I Met geavanceerde projectie-appara-
taur, die in totaal 2700 zitplaatsen
omvatten.
Ontwikkelingen
Festivals
Jschoenen etc.
men en ondergoed
RIJDAG KOOPAVOND
TOT 21 UUR
Ook stuntverkoop
Axel - Sluis
Feest mee met
diverse eenbiediep
Televisie
IIIENNO CYSOEvv
IIENNO CYSOLW
DONDERDAG 9 JANUARI 1997
Simon Field drukt
stempel op filmfestival
Simon Field, de nieuwe directeur van het Filmfestival Rotterdam, komt op 23 januari naar Chassé Cinema in Breda om het programma van de 26e editie te introduce-
ren. foto anp
Geen nerveus geren dus meer tussen de
verschillende locaties, maar praktisch
'He filmgenot binnen een accommoda
te. Dat is niet de enige ingrijpende ver
andering ten aanzien van de vorige fes-
™f- De nieuwe directeur, Simon
held, bekend staand als kenner van de
onafhankelijke en Aziatische cinema,
nee t al een belangrijk stempel gedrukt
op deze 26e editie.
meer dan zijn voorganger, Emile
'allaux, hecht hij aan de publiekskant
van het evenement, hetgeen tot uit
drukking komt in zijn introductie
avonden in een aantal regionale film
theaters.
Op donderdagavond 23 januari (19.30
uur) komt Simon Field naar Chassé Ci
nema in Breda om de betekenis en de
programmering van het 26e Filmfesti
val Rotterdam toe te lichten.
Tevens wordt daar dan een van de ar
tistieke toppers uit het hoofdprogram
ma van het festival voorvertoond: Bas-
quiat, de eerste speelfilm van de extra
vagante Newyorkse beeldend kunste
naar Julian Schnabel. De film gaat over
het leven van de jong aan aids gestor
ven Franse kunstschilder en 'nieuwe
wilde' Basquiat, en bevat persoonlijk
getinte filmrollen van o.a. David Bowie,
Dennis Hopper, Courtney Love, Gary
Oldman en Christopher Walken.
De 50-jarige Simon Field was tot voor
kort filmprogrammeur van het Institute
for Contemporary Arts in Londen. „Ik
wil vooral de bijzondere plaats van het
Rotterdamse festival in de wereld
handhaven," zei hij onlangs op een
persconferentie. „Bijzonder, omdat het
aandacht heeft voor de nieuwe ontwik
kelingen in de cinematografie en de
nieuwe media en vanwege zijn politieke
tint. Daarnaast is het uniek omdat het
op de eerste plaats een festival is voor
het publiek en niet alleen voor kenners
en filmmakers." Field is sterk gepor
teerd voor de vertoning van het werk
van jonge aankomende cineasten, voor
al uit Azië en de Derde Wereld, maar
ook van elders. Op het festival dingt een
selectie van deze jonge cinema mee
naar de Tiger Awards, die vorig jaar
werden gewonnen door de Japanner
Ryosuke Hashiguchi voor zijn film Like
grains of sand (thans nog te zien in Bre
da) en de Schot Gillies MacKinnon voor
Small Faces (binnenkort in Breda).
Het hoofdprogramma in Rotterdam
omvat films die in het afgelopen jaar
zijn opgevallen tijdens internationale
festivals als Cannes, Venetië en Toronto
en een selectie van nieuwe Nederlandse
producties. Tal van internationaal ver
maarde filmmakers zijn vertegenwoor
digd met hun meest recente speelfilms,
niet-commerciële producties die tradi
tiegetrouw de 'alternatieve' filmthea
ters van aanbod voorzien. Om een aan
tal te noemen: Nénette et Boni van Clai
re Denis, Brigands: Chapitre VII van
Otar Josseliani, Shine van Scott Hicks,
Drifting Clouds van Auki Kaurismaki,
Trees Lounge van Steve Buscemi (ac
teur uit o.a. Pulp Fiction en Fargo),
Floating Life van Clara Law, The Fune
ral van Abel Ferrara en Crash van Da
vid Cronenberg.
Verder kunnen onder meer de nieuwste
filrris worden verwacht van de Taiwa
nese meester Hou Hsiao-hsien (Good
bye South, goodbye), Sarunas Bartas
(Few of us), Alejandro Agresti (Buenos
Aires vice versa), Eric Rohmer (Conté
d'Eté) en Peter Jackson (The Frighte-
ners).
Behalve het koel zakelijke maar ook
opvallend fraaie Pathé-complex zijn
nog enkele andere accommodaties be
trokken bij het festival. In de tegenover
liggende schouwburg komen publieks
voorzieningen als centrale kassa, info
balies en horeca. Ook worden hier de
talkshows gehouden en de festivaldis
co.
Het Hilton Hotel aan de Kruiskade
blijft wel de ontmoetingsplaats voor de
gasten en professionele festivalbezoe
kers.
Daar wordt opnieuw ook de Cinémart
gehouden, de jaarlijkse coproductie-
markt (2 tot en met 6 februari). De ver
nieuwing van het festival komt ook tot
uitdrukking in een nieuw beeldmerk,
met een gerestylde Tijger, het symbool
van het festival, een ontwerp van Max
Kisman.
De 26e editie start dit jaar met een
nieuw programma-onderdeel, Filmma
kers in Focus, een serie kleinere retro
spectieven van belangrijke en originele
regisseurs uit de huidige wereldcinema.
Dat zijn dit jaar onder meer Oleg Kova-
lov uit Rusland, Alain Cavalier uit
(behalve filiaal slu's' end
Sluis wel elke zondag 9e0p
ö°wJos Kessels
Ontvoeringszaken verlopen in
«e instantie volgens een
,J. Patro°n. De kidnapper
een losgeld, dat door
betaald wordt. De af-
«Zu Is onzekerder. Soms
i- ^et slachtoffer vrijgela-
wn^Mms gedood- De dader
welt later vaak gepakt, maar
So®s ook niet.
Rans°™ draait
om nt Howard de zaak
alleen f™ Wei§ert een man niet
ook „Jf etalen> maar hij zet
van dP prijs °P het hoofd
het wild De iager wordt
'Wrouwri1^ u°lgt Ransom het
WeX Schema' Tildens een
Wordt hef, "V entraI Park
luisman 00ntje van de vlieg-
SfeataMlillen <Mel Dib-
onder aam kidnappers,
cheur (ij Van recher"
11 baker (Gary Sinise),
eisen twee miljoen dollar.
Muilen haalt de FBI in huis om
de daders op te sporen. De FBI
constateert dat de ontvoering het
werk is van professionals en ad
viseert Muilen te betalen. Bij de
geldoverdracht gaat het echter
mis. Een van de kidnappers
wordt doodgeschoten en Muilen
verliest het vertrouwen in de in
lichtingendienst.
Muilen vreest dat zijn zoon ten
dode is opgeschreven en woe
dend gaat hij naar een tv-studio,
waar hij bekend maakt dat hij
het geld zal gebruiken om de kid
nappers te grazen te nemen. Dat
leidt tot problemen met zijn
vrouw Kate (Rene Russo), maar
hij brengt daarmee wel degelijk
de daders in het nauw.
Tot deze ommezwaai halverwege
de film kabbelt Ransom plicht
matig voort. Regisseur Ron Ho
ward probeert in die periode het
verhaal van scherpe kantjes te
voorzien door de heldhaftigheid
van Muilen te nuanceren met een
corruptieschandaal. Deze poging
Muilen een breder en menselijker
profiel te geven mislukt, omdat
de bedoeling erachter zo dui-
mendik is en er verder niets mee
gedaan wordt. Hetzelfde gebeurt
met de corrupte rechercheur
Shaker.
Wat Howard eigenlijk wil, is het
zelfde als Wolfgang Petersen bij
In the line of fire, namelijk afste
venen op een confrontatie tussen
twee mannen waarin de span
ning vooral ontleend wordt aan
psychologisch gemanipuleer. In
die zin faalt Ransom, omdat de
twee karakters te obligaat uitge
werkt worden. Dat Shaker door
het lint gaat omdat hij uitge
maakt wordt voor 'gajes' is een
wel erg simpele verklaring voor
de vendetta.
Hoewel Howard een broos fun
dament legt voor de ontknoping,
pakt de film uiteindelijk tóch,
omdat door de zet van Muilen de
verwikkelingen zich plots opsta
pelen en Mel Gibson en Gary Si
nise zich steeds beter doen gel
den. De eerst wat anoniem spe-
Frankrijk en Jang Sun-Woo uit Korea.
De laatste geldt als een van de voor
mannen van de internationaal doorbre
kende Koreaanse cinema, die ook aan
bod komt in het hoofdprogramma.
Aandacht is er ook voor het avontuur
lijke filmproductie- en distributiebe
drijf Golden Harvest uit Hongkong dat
de spil is van de Chinese cinema en
sterren lanceerde als Bruce Lee en Jac
kie Chan en meer recent Leslie Cheung
en Maggie Cheung. Gedurende 25 jaar
leverde het zowel populaire filmhits als
artistieke producties.
Op televisie zal Nederland 3 uitgebreid
aandacht besteden aan het filmfestival,
ook in de bestaande kunstprogramma's
als Het uur van de wolf en Laat op de
avond na een korte wandeling. Daar
naast komt. er aan het eind van de
avond een speciaal programma van
NPS en VPRO op de dagen dat er geen
kunstprogramma wordt uitgezonden,
met reportages, interviews en menin
gen. Hary Hosman heeft hiervan de
eindredactie.
Tevens worden op televisie films uit vo
rige festivaledities uitgezonden, waar
onder de schitterende Tunesische speel
film Les silences du palais (26 januari).
Ook staan er begin februari enkele
speelfilms van het komende festival
geprogrammeerd.
1 Mel Gibson zet via de tv een prijs op de hoofden van de ontvoerders van zijn zoon.
lende Sinise bouwt zijn onder
koeldheid uit tot een wreed en
tegelijk aandoenlijk masker van
het kwaad. Ransom mist de diep
te en spanning om de strot van de
kijker werkelijk dicht te knijpen,
maar groeit toch uit tot een aan
vaardbare thriller.
I 'Ransom' draait in Grand in Bre
da, Roxy en Cinemactueel in Ber
gen op Zoom, Centraal in Geert-
ruidenberg, City in Roosendaal en
De Koning van Engeland in Hulst.
Adembenemend mooi en geestig is Secret and Lies van Mike Leigh,
waarin geheimen en leugens het leven van een Engelse arbeidersfa
milie verstikken. De volksvrouw Cynthia is diep ongelukkig totdat zij,
volslagen onverwacht, geconfronteerd wordt met eem inmiddels vol
wassen dochter, die ze nooit heeft gezien. (Cinésol 2 in Breda)
Seksuele hunkering, eenzaamheid en onderdrukte gevoelens bij drie
middelbare scholieren worden in de Japanse speelfilm Like grains of
sand van Ryosuke Hashiguchi op tergend trage en afstandelijke maar
ook indringende wijze verbeeld. De kleine Ito is verliefd op zijn beste
vriend, die zelf verliefd is op het meisje Aihara. De intense observatie
van het gedrag van deze ongelukkige jongeren is buitengewoon.
(Chassé Cinema in Breda, op zondag 12 januari om 15.30 uur ook als
Gay Cinema Breda)
Chacun cherche son chat van Cédric Klapisch is een charmante,
lichtvoetige semi-documentaire speelfilm waarin een meisje op zoek
gaat naar haar weggelopen kat; aanleiding tot een levendig gefilmd
portret van de bruisende Parijse Bastille-buurt. Met een ontwapenen
de hoofdrol van de jonge Garance Clavel, die tevens op zoek is naar
de ware liefde. (Chassé Cinema in Breda)
In de uitbundige en vermakelijke jeugdfilm Matilda van regisseur
Danny DeVito wordt de slimme, leesgrage Matilda Wormwood door
haar bruut van een vader (DeVito) voor heropvoeding naar de school
van een monsterlijke directrice gestuurd en weet zich daar te redden
met haar paranormale gaven. (Casino in Breda, Roxy in Bergen op
Zoom, De Koning van Engeland in Hulst)
De maandagavond-klassieker in Chassé Cinema Breda is op 13 januari
Mean Streets van Martin Scorsese uit 1973, over een criminele jeugd
in de Newyorkse wijk Little Italy, met o.a. Robert de Niro en Harvey
Keitel.
Filmclub Cinema Paradiso vertoont op maandag en dinsdag in Cine
mactueel in Bergen op Zoom en op woensdag in City in Roosendaal
The Fan van Tony Scott. Een akelig oppervlakkige film met een niet
temin uit al zijn vorige films herkenbare Robert de Niro als een ge
welddadige, psychopatische baseball-fanaat.
Gouden Palm-winnaar Fargo van Joel en Ethan Coen draait zaterdag
avond bij Filmtheater Oosterhout (Slotjesveld 15 om 20.30 uur). Een
autoverkoper laat zijn vrouw door twee misdadigers ontvoeren om
van zijn rijke schoonvader losgeld te eisen. Alledaagse kneuterigheid
en bot geweld worden subliem en geestig tegen elkaar afgezet in een
fascinerend winterlandschap.
BERGEN OP ZOOM
Cinemactueel 1-2-3 - De klokkenluider van de Notre Dame - Jingle
all the way - Daylight - Ransom - De avonturen van Pinokkio
Cinema Paradiso - The Fan
Roxy 1 - De Klokkenluider van de Notre Dame - Ransom
Roxy 2 - Matilda - Long kiss goodnight
BREDA
Grand - Ransom (a.l)
Mignon - Jingle all the way (a.l) - The Nutty Professor (a.l)
Cinesol 1 - Jack (a.l)
Cinesol 2 - Leopards Son (a.l) - Secrets and lies (12 j)
Cinesol 3 - Pinokkio (a.l) - Daylight (12 j)
Casino 1 - Klokkenluider van de Notre Dame - Evita
Casino 2 - Sleepers
Casino 3 - Matilda - Long kiss goodnight
Casino 4 - Hunchback of Notre Dame
Chassé Cinema - Breaking the Waves - Chacun cherche son chat - II
postino - Like Grains of Sand - Men Street - Sjakie en de Chocoladefa
briek (8+)
GEERTRUIDENBERG
Centraal 1 2 - Ransom (16 j) - De Klokkenluider van de Notre Dame
(a.l) - Daylight (12 jj
GOES
Grand Theater Goes - De Klokkenluider van de Notre Dame - Slee
pers - Evita
Podium't Beest - Stealing Beauty - Papa is op zakenreis
HULST
Koning van Engeland - Jingle all the Way - De avonturen van Pinok
kio - Sleepers - De Klokkenluider van de Notre Dame - Daylight - The
Hunchback of Notre Dame - Long kiss goodnight - Matilda - Fled - Evi
ta - Ransom
MIDDELBURG
Cinema Middelburg - Emma - Breaking the waves - I'Argent
OOSTERHOUT
Filmtheater - Fargo
OUDENBOSCH
Fidei et Arti - Au petit Marguery
ROOSENDAAL
City 1-2-3 - De Klokkenluider van de Notre Dame - De avonturen van
Pinokkio - Jingle all the Way - Daylight - Ransom
Cinema Paradiso - The Fan mountain
TILBURG
Heuvelpoort 1-2-3-4-5
Pinokkio (a.l) - Long Kiss Goodnight (16 j) - Jingle all the way (a.l) -
Daylight (12 j) - Matilda (a.l)- Sleepers (16 j) - Evita (a.l) - The Hunch
back of Notre Dame (a.l)
Cinecitta 1 - Secrets and lies
Cinecitta 2 - Jude - Breaking the Waves - The Brothers McMullen
Cinecitta 3 - Things to do in Denver - Surviving Picasso
Midi - Ransom - De Klokkenluider van de Notre Dame
Filmtheater Louis - Wallace and Gromit are back - Novecento deel 1
- I'Awentura - La Notte
VLISSINGEN
Aihambra Theater - Long Kiss Goodnight - Jingle all the Way - Day
light - Pinokkio - Evita - De Klokkenluider van de Notre Dame - Hunch
back of Notre Dame - Matilda - Ransom
ANTWERPEN
Metropolis
Zaal 1 14.30,17.00, 20.00,22.30 uur Chain Reaction
Zaal 2 - 14.30,17.00 en 20.00 uur Microcosmos
22.30 uur The Glimmerman
Zaal 3 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur The Substitute
Zaal 4 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The First Wives Club
Zaal 5 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Sleepers
Zaal 6 -14.30 en 17.00 uur De klokkenluider van de Notre Dame
20.00 en 22.30 uur Hunchback of Notre Dame
Zaal 7 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Jingle all the way
Zaal 8 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Courage under fire
Zaal 9 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Daylight
Zaal 10 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur ID4
Zaal 11 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Fled
Zaal 12 -14.30 en 17.00 uut Hunchback of Notre Dame
20.00 en 22.30 uur Tin Cup
Zaal 13 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur The long kiss goodnight
Zaal 14 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur A time to kill
Zaal 15 - 14.30,17.00.20.00 en 22.30 uur Trees lounge happy you
Zaal 16 - 14,30,17.00,20.00 en 22.30 uur Mission Impossible
Zaal 17 -14.30 en 17.00 uur Cable Guy
20.00 en 22.30 uur Surviving Picasso
Zaal 18 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Alles moet weg (op 11 en 12
jan. niet om 14.30 en 17.00 uur)
Zaal 19 -14.30 en 17.00 uur Dragonheart
20.00 en 22.30 uur Sleepers
Zaal 20 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Evita
Zaal 21 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Jack
Zaal 22 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Kingpin
Zaal 23 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The Nutty Professor
Zaal 24 -14.30, 17.00 en 20.00 uur Matilda
Voor aanvangstijden van regionale bioscopen zie de Dagklapper op
de regionale pagina.