Recordomzet
uitgever
van De Stem
Economische groei in Duitsland in 1997 onvoldoende'
Recordaantal passagiers op Schiphol
Thalys blijkt een
succes voor de NS
Topdrukte bij Fijnaartse glasverwerker
Doorvoer in tuinbouw steeds belangrijker
Eenmansbedrijfjes in wegtransport beginnen eigen club
STER grote winnaar
van Elfstedentocht
OKMAN BV
nd Uzerwerkers
feurs gevraagd.
Omzetgroei
Ahold hog i
er
39
DE STEM
ECONOMIE
A7
STOKMAN BV
.ADEN MET WERK!!
'oothandel in automaterialen
gio West-Brabant
N ADVERTENTIE IN DE STEM
260.000 LEZERS IN HET ZUIDWESTEN.
R INFORMATIE BEL (076) 5 312 550
"VEN VAN EEN KLEINTJE (076) 5 312 31 i
KOP MUNT
Leve Kroes
ECONOMIE KORT
5 8 JANUARI 1997 A6
Wall Street
06/01
07/01
aegon
65/.
64'/,
60%
ahold
6oy«
akzo
69'/.
70%
allied signal
68%
68%
amer.brands
48%
49%
amer.tel.tel
39%
amoco corp
81
83%
26%
asarco ine.
26%
asm intern
10%
10%
asm lith
54%
54%
baan company
35%
36
bethl. steel
8
9
boeing co
106%
105
burlington sfe
87%
87%
can.pacific
26%
26%
chevron
66
67%
chiquita
13%
13
chrysler
35%
35%
citicorp
103
102
cons.edison
29
29%
digit.equipm.
37
37%
dupont nemours
99%
100
dow chemical
81%
81%
eastman kodak
79
81%
exxon corp
100
100%
ford motor
33%
33%
gen. electric
99
100
gen. motors
59%
59%
51
goodyear
52%
hewlett-pack.
54%
54%
int. bus.mach.
161%
163%
itt industries
24%
ld
kim airlines
27%
2y
kpn
37%
mcdonnell
65%
merckco.
82
a
mobil oil
123%
i j.
oce vd grinten
108
m
omega financ.
35%
Ja'
philips
39%
39%
royal dutch
172
173%
sears roebuck
45
46%
shell tr
101%
101%
0
texacoinc.
102
102%
Of
travelers
45%
45
0
unilever nv
173
171%
10 f
united techn.
67
66%
10
westinghouse
19%
19% I
'0
whitman corp
22%
22%
10
woolworth
21
20%
15 f
10 e
)0
A advieskoers
vk vorige koers
sk slotkoers gisteren
a laten
b bieden
c ex claim
d ex dividend
e gedaan /bieden
1 april
f gedaan/laten
ild te-
g bieden en ex dividend
7wer-
h laten en dividend
erden
k gedaa
en laten ex dividend
13,50-
d.
1 gedaa
en bieden ex dividend
110,00 773
3,20
2,80
115,00 1391
0,90
0,70
115,00 3610
4,70
4,40
120,00 1270
2,80
2,70
110,00 2228
8,20
8,00
100,00 659
22,60
22,70
105,00 872
2,90
2,70
640,00 529
16,50
13,50 a
650,00 1639
10,00
7,30
655,00 1197
7,10 b
5,20
665,0
1337
2,40
650,00 995
19,50 b
17,50
600,00 1510
1,00
0,90
610,00 689
1,30
1,60
620,00 556
1,90
2,20
640,00 901
4,70 a
5,30
645,00 712
5,90
6,70
650,00 1159
7,70 a
9,00
620,00 2021
7,70
8,80
110,00 513
1,10
0,50
250,00 593
9,00
9,00
250,00 1927
10,80
10,90
175,00 630
2,90
3,00
29,00 515
1,20
1,30
65,00 545
7,00
5,20
75,0
0 562
3,10
2,60
58,00 1009
5,70
5,40 b
60,00 1697
3,60
3,40
65,00 916
0,50
0,40
60.C
0 682
5,60
5,30
62,50 504
4,00
3,80
65,00 966
2,70
2,70
34,00 792
29,60 b
29,50
38,00 556
26,00 a
25,70
48,00 681
18,30
18,20
60,
DO 1355
13,10
13,10
58,00 910
0,10
0,10
60,00 680
0,30
0,20
60,
00 1095
7,50
7,90
47,50 970
0,70
1,00
37,50 514
0,80
0,70
65,00 510
3,10 b
2,70
47,50 675
0,90 b
0,90
50,00 543
0,30
0,20
300,00 519
5,50
5,00
310,00 1511
9,30 b
8,60
270,00 859
52,30
52,00
270,00 538
18,50
18,50
70,00 1715
1,30
1,10
75,00 542
2,10
2,00
11111
WOENSDAG 8 JANUARI 1997
ibriek en constructiebedrijf
roor zo spoedig mogelijk
buitendienst/montage
.eeftijd ca. 25 jaar
en van een sollicitatie-afspraak
jellen tijdens kantooruren
Industrieterrein Dombosch I
nksveer, tel. 0162 - 516040
eclameburo zoekt mensen in regio
omotiewerk, distr., k1anten.s®tT''R 7
erswerk. Reageer snel: 076-542
nedewerker wonende omgeving
g op het gebied van autotechniek,
lezit zijn van rijbewijs B.
3-20 jaar.
esseerd? Stuur dan Uw c.v. naar.
is 88, 4870 AB Etten-Leur.
aats voor mannelijke afroepkrachten
i uit de omg. van Roosendaal,
it naar ervaren chauffeurs
in:
i een gedegen regionale
jiezitten. Min. 1 jaar rijbewijs,
gen op vrij- zat- en zondagen,
;htelijke uren.
pr maand,
ir bepaalde tijd.
ng om deel uit te maken van een
rneming, met een team van pr
3EGIOTAXI tussen kantooruren
rraag naar Andy Vermaat.
jj-oei van de economie te verwachten van onge
veer twee procent, maar die is niet voldoende
jm de arbeidsmarkt enig soelaas te bieden, zo
schrijft het Duitse DIW-instituut voor econo
misch onderzoek in zijn prognose voor 1997.
n het oosten van het land op twee procent en in het
westen op 2,5 procent. Het DIW heeft nu zijn eigen
prognoses verlaagd tot respectievelijk één en twee
procent.
Tot ver in 1998 zal het aantal werklozen blijven stij
gen, zo meent het instituut. Het hoogtepunt ligt bij
ongeveer 4,5 miljoen werklozen. Op het ogenblik
zijn bijna vier miljoen Duitsers werkloos. Eerder
deze week liet Günter Rexrodt, de Duitse minister
van Economische Zaken, weten te geloven dat de
regering haar doelstelling om het aantal werklozen
in de periode tot 2000 te halveren, niet zal halen.
Morgen worden de werkloosheidscijfers over de
cember gepubliceerd. De vakbondsfederatie DGB
verwacht een aantal van 4,1 miljoen werklozen. Dat
aantal zal in februari zijn opgelopen tot 4,5 a 4,6
miljoen, een naoorlogs record. Trage economische
groei, afslankende bedrijven en een tweede achter
eenvolgende koude winter stuwen de werkloosheid
omhoog.
Het DIW-instituut meent verder dat de te verwach
ten economische groei te klein is om de nog altijd
bestaande uitdagingen van de hereniging van Oost
en West-Duitsland aan te kunnen. Reden voor grote
zorg is de vertraging van de economische groei in
het oosten van het land. Willen de deelstaten van de
ex-DDR aansluiting vinden bij het westen van
Duitsland, dan moet daar de economische groei ge
durende vele jaren vier a vijf procent bedragen.
Minister Rexrodt liet in een vraaggesprek met de
krant Leipziger Volkszeitung van gisteren weten
dat in de voormalige DDR de groei in 1998 groter
zal uitvallen dan in de 'oude' deelstaten. Hij noem
de de situatie voor 1997 'moeilijk'.
Van onze verslaggever
Breda - Uitgeversmaatschappij Zuidwest-Nederland profiteert
stevig van de overname van het Brabants Nieuwsblad. Direc
teur D. Ahles maakt gewag van een recordomzet van 135 mil
joen gulden, terwijl het bedrijfsresultaat eveneens belangrijk
hoger lag dan in 1995.
Door bedrijven te verplichten om
in beide kranten, De Stem en het
Brabants Nieuwsblad, te adver
teren, is de omzet snel gegroeid.
Ahles stelt dat het niet nader ge
specificeerde bedrijfsresultaat
'op schema ligt' om de doelstel
ling van tien miljoen gulden
extra winst in 1999 te halen. Die
doelstelling is geformuleerd toen
moederconcern VNU in de zomer
van 1995 het Brabants Nieuws
blad losweekte uit de Dagblad
Unie. Dagblad Unie werd dezelf
de zomer door Elsevier verkocht
aan Perscombinatie. De gang van
zaken geeft Ahles vertrouwen in
de ontwikkelingen van 1997.
De integratie van de organisaties
van De Stem (oplage 110.000) en
het Brabants Nieuwsblad
(55.000) loopt volgens Ahles
voorspoedig. Als de persrevisie
dit jaar is afgerond, zal het Bra
bants Nieuwsblad in Breda van
de persen rollen. De redacties van
beide kranten hebben in principe
ingestemd om de dagbladen te la
ten fuseren tot één titel. „1997 zal
in het kader staan van deze be
slissing," zegt Ahles.
De weekbladen van uitgever
Zuidwest-Nederland zullen dit
jaar stevig worden gereorgani
seerd. De bladen, zoals Het Kan
ton, het Stadsblad, De Gazet en
Zeeuwsch-Vlaamse Koerier, ko
men onder leiding te staan van
•D. Ahles.
FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP
I - he laatste drie maanden van
'or'g jaar was er een stijging van
1l'tien tot twintig procent ten
"Pachte van het jaar ervoor.
succes is deels te danken aan
e komst van de hogesnelheids-
fem Thalys naar Parijs.
Sens directeur Frits Marck-
aM van NS Internationaal
(anp) - Ahold heeft het
boekjaar een hogere
J -B*vci behaald dan in 1995.
HCtC,°,ncernomzet steeg in 1996
iiila Procent tot 36,5 miljard
mede door de in maart
„S^men Amerikaanse su-
St°P Sh°P'
een Amerikaan' bleef er
procênTetStiiging over van 10,2
"itTtSteeg Nederlandse om-
EulHot 4,4 Procent tot 15 miljard
gjo Bij Albert Heijn, de
een t suPermarktketen, was er
Schuitename van viif procent.
U nr6tna noteerde een Plus van
üékenrtC6nt' Winstcijfers zijn niet
Haan maakt- Die worden pas
naar buiten gebracht.
bladmanagers, die de positie van
de huis-aan-huis-bladen moeten
versterken. „De exploitatie van
de weekbladen staat nog steeds
onder sterke druk," constateert
Ahles. Het nieuwe en gratis
maandelijkse magazine Style
heeft niettemin een goede proef
periode achter de rug. Deze
maand valt het besluit of Style
een blijvertje is.
De activiteiten van Radio Conti
nu en Stadsradio Breda, waarin
uitgeversmaatschappij Zuid
west-Nederland deelnemingen
heeft genomen, zullen dit jaar
verder worden geïntegreerd en
uitgebreid. De van de Zundertse
uitgever Vorsselmans gekochte
kabelkranten zullen vanuit Roos
endaal onder de naam TV Gazet
een nieuw leven gaan leiden.
VNU taxeert dat de nettowinst in
1996 met ongeveer vijftien pro
cent is gestegen. Afgezien van
buitengewone posten komt die
winst dan in de buurt van 315
miljoen gulden.
Over 1995 presenteerde VNU een
nettowinst van ruim 430 miljoen
gulden, maar daar was een bui
tengewone bate bij van 177 mil
joen, grotendeels afkomstig van
de verkoop van het Amerikaanse
bedrijf Disclosure. De winst zon
der bijzondere posten bedroeg in
1995 bijna 274 miljoen.
Bestuursvoorzitter drs. J. Bren-
tjens van VNU noemde het giste
ren in een nieuwjaarstoespraak
'zeer bevredigend' dat vrijwel al
le onderdelen van het concern het
beter hebben gedaan dan in 1995.
Hij sprak van 'belangrijk hogere'
bijdragen van de publiekstijd
schriften en van de Amerikaanse
en Europese dochterondernemin
gen die zich bezighouden met in
formatie voor zakelijke markten.
Uitzondering vormen de telev
isie-activiteiten, waarvan het re
sultaat in 1996 'fors lager' is ge
weest. Bij de presentatie van de
halfjaarcijfers werd al duidelijk
dat de omroep-deelnemingen het
concern op een verlies waren ko
men te staan. VNU heeft belan
gen in de Holland Media Groep
(RTL, Veronica) en het Belgische
VTM. Het aandeel in die laatste
onderneming wil de Haarlemse
uitgever kwijt.
s - -V
-
Projectmanager M. Jongebreur van Maltha Glasverwerking in Fijnaart staat bovenop een enorme berg lege flessen. Vanwege de
feestdagen heeft het West-Brabantse recyclingsbedrijf het dezer dagen extra druk. foto anp
Van onze redactie economie
Den Haag - De Nederlandse tuinbouw
wordt steeds belangrijker als distribu
teur van buitenlandse producten. Deze
functie groeit sneller dan de binnenland
se productie van groenten, fruit en sier
gewassen.
De re-export van groenten en fruit omvat in
middels eenderde van de totale Nederlandse
export. Het aandeel van geïmporteerde bloe
men in de omzet bedroeg vorig jaar zestien
procent. Dat maakte voorzitter J. van der
Veen van het Productieschap Tuinbouw gis
teren bekend tijdens zijn nieuwjaarsrede in
Den Haag.
Van der Veen is allerminst bezorgd over deze
ontwikkeling. „De hele sector, dus ook de Ne
derlandse productie, profiteert van deze posi
tieversterking in de internationale markt."
Nederland is een belangrijk doorvoerland
voor citrusfruit, dat onder meer naar Rusland
wordt geëxporteerd. De snijbloemteelt krijgt
steeds meer te maken met in Afrika en elders
geteelde rozen, anjers en andere siergewassen
die via de Nederlandse kanalen worden afge
zet.
De productiewaarde van de Nederlandse
tuinbouw groeide vorig jaar met vier procent
tot 13,4 miljard gulden. Daarvan komt 8,5
miljard voor rekening van de siergewassen en
4,9 miljard voor groenten en fruit. De totale
tuinbouw-export steeg met vijf procent tot
18,9 miljard gulden. Daarvan groeide de uit
voer van siergewassen het hardst: met acht
procent tot 9,1 miljard. De export van groen
ten en fruit nam met drie procent toe tot 9,8
miljard. In tonnen gemeten nam de export
van groenten en fruit vorig jaar met vijf pro
cent af.
Van der Veen beschouwt 1996 'als een redelij
ke gunstig jaar'. Hij ziet goede groeimogelijk
heden bij verdere uitbreiding van de Europe
se Unie naar Midden- en Oost-Europa, al
noopt de omvang tot ander beleid binnen de
Unie. „Het huidige landbouwbeleid zal voor
een unie van twintig of meer leden niet te be
talen zijn. Verdere liberalisering lijkt me dan
ook onontkoombaar," aldus Van der Veen, die
pleit voor een geleidelijk proces. „Voor ons is
het van het grootste belang dat onze handels
partners in de wereld ook worden gehouden
aan het verder afbreken van handelsbelem
meringen."
Utrecht (anp) - De Nederlandse Spoorwegen hebben vorig jaar
aanzienlijk meer buitenlandse treinreizen verkocht.
kiest de reiziger voor de trein
door het verbeterde comfort en
de kortere reistijd (bij de Thalys).
Uit onderzoek onder de Thalys-
passagiers is gebleken dat acht
tien procent met het vliegtuig en
negentien procent met de auto
zou zijn gegaan als er geen hoge
snelheidstrein had gereden.
Hieruit maken de NS op dat nu al
200.000 reizigers de voorkeur ge
ven aan de Thalys boven andere
vervoermiddelen.
De NS lijden overigens fors ver
lies op de Thalys zo lang er in Ne
derland geen HSL ligt.
Die lijn bekort de reistijd met
veertig procent.
Schiphol (anp) - De luchtha
ven Schiphol heeft vorig jaar
een recordaantal van 27,8 mil
joen passagiers mogen be
groeten. Dat aantal ligt 9,5
procent hoger dan in 1995.
Voor komend jaar verwacht
de Schiphol-directie een ver
dere toename van zeven pro
cent, waarmee de grens van
dertig miljoen passagiers in
zicht komt.
Dat maakte president-directeur
H. Smits van Schiphol gisteren
bekend tijdens een nieuwjaarsre
ceptie op de luchthaven. Hij zei
bij die gelegenheid ook dat een
half miljard gulden wordt geïn
vesteerd in verdere uitbreiding
en renovatie van delen van het
luchthavencomplex.
Schiphol behoorde vorig jaar tot
de snelst groeiende vliegvelden in
Europa. Naast de toename van
het passagiersvervoer heeft ook
het vrachtvervoer een aanzienlij
ke stijging doorgemaakt: plus
10,6 procent tot 1,081 miljoen
ton. Het aantal vliegbewegingen
nam met elf procent toe tot
322.000 starts en landingen.
De onstuimige groei van Schip
hol wordt nauwlettend in de ga
ten gehouden. Het parlement
heeft het maximum-aantal pas
sagiers na aanleg van een vijfde
start- en landingsbaan vastge
steld op 44 miljoen. Premier Kok
heeft al aangekondigd de discus
sie over een tweede nationale
luchthaven dit jaar te willen be
ginnen.
Deze zomer gaat Schiphol de
centrale lounge renoveren en uit
breiden. Dit is de hal achter het
Een artist-impression van de D-pier na de verbouwing.
douanegedeelte in de oude aan
komst- en vertrekhal. De inrich
ting van de lounge stamt uit 1976
en oogt, zeker in vergelijking met
de nieuwe terminal West, geda
teerd. Ook is de ruimte te krap
om de steeds groter wordende
stroom passagiers goed op te van
gen. Volgens Smits is de kwaliteit
van de voorzieningen (tax-free-
winkels, bankkantoortjes en eet-
gelegenheden) in dit gedeelte van
het gebouw teruggelopen.
De lounge moet bijna twee keer
groter worden en krijgt na ver
bouwing een vloeroppervlakte
van 22.000 vierkante meter. De
beschikbare ruimte voor winkels
zal het viervoudige bedragen, na
melijk vierduizend vierkante me
ter.
Verder gaat Schiphol de D-pier
verbreden, zodat meer grotere
toestellen kunnen worden ont
vangen. De D-pier wordt vooral
gebruikt voor vliegverkeer bin
nen Europa. Maatschappijen zet
ten op deze routes steeds grotere
vliegtuigen in, zodat verbouwing
nodig is.
Naast de investeringen in de D-
pier en de centrale lounge gaat
Schiphol door met andere ver
bouwingen. In 1997 betreft dit
met name werkzaamheden aan
de Kaagbaan em het nieuwe
vrachtareaal Cargo World Schip-
hol-Zuid-Oost. Al met al gaat het
hier om nog eens 365 miljoen gul
den.
Smits gaf een prijs aan de maat
schappijen die het afgelopen jaar
het meest punctueel op Schiphol
hebben gevlogen. Dat waren
Maersk Air uit Denemarken voor
de Europese vluchten en Thai
Airways voor het intercontinen
tale verkeer.
Hardenberg (anp) - Uit onvrede met de
belangenbehartiging door TLN
(Transport en Logistiek Nederland)
zijn de eenmansbedrijfjes in het weg
transport een eigen club begonnen.
Oprichter A. Zweers van de Vereniging Ei
gen Rijder Nederland (VERN) stelt na een
half jaar voorbeiding en de officiële start
begin dit jaar nu vierhonderd leden te heb
ben. „Er komen komen elke dag vijftien
tot twintig aanmeldingen binnen."
V
VERN ontstond uit de frustratie van de
eenmansbedrijfjes. Als kleine transpor
teurs konden zij geen vuist maken om kor
tingen op inkoop van diesel en onderdelen
te bedingen. Volgens Zweers deden de be
staande belangenbehartigers op dit gebied
te weinig voor de kleintjes.
Zweers schat dat zestig procent van zijn
leden bij Transport en Logistiek Neder
land vandaan komt. Er vallen 6500 bedrij
ven onder de categorie 'eigen rijder'. Ne
derland telt in totaal tienduizend trans
portbedrijven.
TLN betreurt de oprichting van de VERN.
„We hebben sinds kort als transporteurs
een gezicht in Den Haag en Brussel. Nu
verbrokkelt dat weer. Dat is niet goed," al
dus TLN-woordvoerder Koeleman.
VERN is eigenlijk een coöperatie van klei
ne transportbedrijfjes.
Door de collectiviteit wordt het voor toele
veranciers aantrekkelijk een contract met
VERN te sluiten. Zweers zegt een aanbod
op zak te hebben waarmee zijn leden ze
ventien cent korting krijgen op een liter
diesel.
„Dat is vijf cent meer korting dan bestaan
de contracten. Met 30.000 a 40.000 liter
verbruik per jaar tikt dat aardig aan."
Zweers hoopt op alle terreinen korting te
kunnen bedingen. Hij denkt aan verzeke
ringen, vrachtwagenbanden, aankoop van
nieuwe truck en opleggers, huur van ver
vangend materieel. „Voor deze zaken is
het nodig dat wij als eigen rijders voorlo
pig zelf een vuist kunnen maken. Als het
gaat om de belangenbehartiging in Den
Haag en Brussel willen wij graag samen
werken met TLN."
Was Henk Kroes een
Brabander, de Elf
stedentocht zou geen
lang leven zijn beschoren. Bra
banders zijn meegaand, flexi
bel en zoiets heet in deze tijd
een goede eigenschap te zijn.
Maar gelukkig is Henk Kroes
een eigenzinnige, rechtlijnige
Fries en dat helpt in een tijd
dat de commercie op de loer
ligt om elk mooi evenement te
smoren in een berg geld.
Was Henk Angenent geen
spruitjesteler geweest, dan zou
de lauwerkrans van de Elfste
dentocht zijn gedevalueerd
van eremetaal naar commer
cieel klatergoud. Maar Ange
nent verkeert de ganse dag in
de spruitjeslucht van de jaren
vijftig, toen eenvoud en hard
werken nog de normen en
waarden van Nederland be
paalden.
De commercie deed een aan
val op de Elfstedentocht. Wie
de landelijke zaterdagkrant
opensloeg, moest zich worste
len door tientallen pagina's
met Friese advertenties en Elf-
steden-verhalen.
De aandacht van de media is
minder onverdacht dan zij wel
eens willen doen geloven.
Kranten willen niet alleen in
formeren, ze willen ook steeds
meer scoren. Ze vragen de
gunst van de lezer en kopen de
liefde af als ouders die hun
kinderen elke dag drie frites
en twee frikadellen presente
ren. Als ze het vreten, zullen
we het ze door de strot wrin
gen ook!
Het journaal opende vrijdag
avond met de Elfstedentocht.
Dat is een verdedigbare jour
nalistieke keuze, want het land
staat op zijn kop. Maar als het
journaal meent dat zestien van
de twintig minuten aan de
Tocht der Tochten moet wor
den besteed om daarna de
Toestand in de Wereld binnen
vier minuten af te raffelen, dan
mag de redactie wel eens de
tour-arts consulteren.
Het chique NRC-Handelsblad
wijdde maandag zelfs een
hoofdredactioneel commen
taar aan de tocht. Ik las de be
schouwing nog voor onze
nieuwjaarsreceptie, maar kon
er weinig van volgen. Als ik
Jan Blokker lees, had ik het
stuk dan ook beter tijdens de
receptie kunnen nuttigen,
want het stond vol quasi-intel-
lectuele borrelpraat. „En zo
had de monsieur van de kwali
teitskrant nog wel uren en da
gen door kunnen leuteren."
Wie de Elfsteden-mediagekte
zo beschouwt, kan wellicht
nog wel vrede hebben met de
beperkte invloed die de com-
Door Willem Reijn
mercie op de tocht 1997 heeft
gehad. Kijk, kranten en insti
tuten als het journaal preten
deren onbaatzuchtig informa
tie te verschaffen, maar van
adverteerders weet je tenmin
ste zeker dat zij schaamteloos
baatzuchtig inhaken op het
volksfestijn. En in die zin heb
ben de bedrijven zich best net
jes gedragen.
De Friese vlag zagen we terug
in vele advertenties. IBM
schoof bijvoorbeeld de pom-
peblêdden in het blauw-witte
logo, Unox misvormde de wa
terleliebladeren tot rookwor
sten, ondersteuning voor een
heuse spread over twee com
plete pagina's.
Het enige oneerbare voorstel
kwam van Douwe Egberts.
We moesten volgens de koffie-
brander met hun rode pagina
(Door Douwe!) in de handen
de verkleumde helden aan
moedigen, dan zou Douwe
voor de koffie zorgen.
Het zou allemaal veel erger
zijn geweest als Henk Kroes
niet zo'n eigenzinnig mannetje
was geweest. Gratis een derge
lijk evenement aan de publie
ke omroep schenken, staat in
deze een-dimensionaal op geld
gerichte maatschappij gelijk
aan een welhaast ziekelijke
vorm van zelfbenadeling.
Maar als de commerciëlen de
Elfstedentocht hadden mogen
kopen, dan hadden die waar
schijnlijk 195 van de 200 kilo
meter ijs beschilderd met re
clameboodschappen en had
den we de zege van Angenent
net gemist. „Jammer, we moe
ten er even uit."
Neen, met Henk Kroes ligt
Friesland vast op koers. En er
vallen voor de media nog altijd
leuke kruimels van de tafel.
Want zonder Henk vielen er
geen - wat een oude collega
placht te noemen - natte-broe-
ken-verhalen te schrijven over
kapotgestreden rijders, die we
gens tien seconden vertraging
hun kruis niet kunnen opdra
gen aan hun in februari te ba
ren kind.
Amsterdam (anp) - Het Nederlandse bedrijfsleven heeft circa
tien miljoen gulden uitgetrokken voor advertenties rond de Elf
stedentocht. Het meest profiteerden de dagbladen, die naar
schatting vijf miljoen gulden binnenhaalden met advertenties
die in verband stonden met het evenement.
De Telegraaf incasseerde volgens
het mediabureau Carat Neder
land 1,6 miljoen gulden. Ook de
tv boerde met vier miljoen gulden
goed. Het resterende bedrag ging
naar radioreclame en buitenre
clame. Voordeel voor de reclame
bureaus en hun opdrachtgevers
was dat de Elfstedentocht vorig
jaar tegen de verwachting in niet
doorging. Sommige advertenties
lagen daarom nog ongebruikt op
de plank en konden zonder al te
veel wijzigingen alsnog worden
ingezet. Zeker voor een aantal te
levisiereclames ging dit op.
Volgens de cijfers van Carat was
niet schaatser Henk Angenent,
maar de STER met een bedrag
van drie miljoen gulden de win
naar van de Elfstedentocht. De
STER kwam tussen 05.00 en
24.00 uur met veertien reclame
blokken op Nederland 2, goed
voor in totaal 67 minuten zend
tijd. Naar één van die blokken
keken bijna vier miljoen mensen.
Grootste adverteerders waren
Unox, Heineken, Sense, Post
bank en Center Parcs.De speciale
boeken over de Elfstedentocht
1997 gaan als warme broodjes
over de toonbank, zo melden de
uitgeverijen.
Het snelst verschenen boek, van
de Friese Pers, ging gisteren zelfs
ai in herdruk. Aan de eerste op
lage van 50.000 wordt een tweede
druk van 20.000 exemplaren toe
gevoegd. Het boek lag zondag
ochtend reeds in de Friese boek
handels.
'Zweden kan voldoen aan EMU-eisen'
Parijs - Zweden heeft sinds 1994 aanzienlijke vorderingen ge
boekt bij het saneren van zijn economie. Het land verkeert daar
door in een goede positie om profijt te trekken van het aantrekken
van de wereldhandel.
Ook zal Zweden kunnen voldoen aan de voorwaarden voor toetre
ding tot de in 1999 te vormen Economische en Monetaire Unie
(EMU). Dat zegt de Organisatie voor Economische Samenwerking
en Ontwikkeling.
Overname van TWM op til
Tilburg - De NV Waterleidingmaatschappij Oost-Brabant (WOB)
streeft ernaar om nog dit jaar de aandelen van de NV Tilburgsche
Waterleiding Maatschappij (TWM) over te nemen. De overname
vloeit voort uit het plan tot reorganisatie van de drinkwatervoor
ziening in Noord-Brabant dat Provinciale Staten in 1990 heeft
vastgesteld. Het reorganisatieplan komt erop neer dat in Noord-
Brabant uiteindelijk nog één waterleidingbedrijf zal bestaan.
Van Dalen koopt failliet schrootbedrijf
Nieuwerkerk a/d IJssel - Schrootverwerker Van Dalen uit Hen-
drik-Ido-Ambacht wordt de nieuwe eigenaar van het failliete
Nieuwerkerkse bedrijf Dalmeijer Recycling. Van Dalen heeft ook
vestigingen in Moerdijk, Nijmegen, Doetinehem en Geel (België)
en er werken tachtig mensen. Het is nog niet bekend of alle 25
werknemers van Dalmeijer weer aan de slag kunnen.
Topjaar voor BMW in 1996
Detroit - BMW heeft in 1996 meer auto's verkocht dan ooit tevo
ren. Het merk verkocht het afgelopen jaar 640.000 auto's, een stij
ging van negen procent. Dat heeft Bernd Pischetsrieder, bestuurs
voorzitter van BMW, gezegd op de internationale autoshow in
Detroit. Hij maakte bekend samen te gaan werken met Chrysler
bij de bouw van een fabriek in Zuid-Amerika, waarmee bijna één
miljard gulden is gemoeid.