Recordomzet uitgever van De Stem Economische groei in Duitsland in 1997 onvoldoende' Recordaantal passagiers op Schiphol Thalys blijkt een succes voor de NS Topdrukte bij Fijnaartse glasverwerker Doorvoer in tuinbouw steeds belangrijker Eenmansbedrijfjes in wegtransport beginnen eigen club STER grote winnaar van Elfstedentocht OKMAN BV nd Uzerwerkers feurs gevraagd. Omzetgroei Ahold hog i er 39 DE STEM ECONOMIE A7 STOKMAN BV .ADEN MET WERK!! 'oothandel in automaterialen gio West-Brabant N ADVERTENTIE IN DE STEM 260.000 LEZERS IN HET ZUIDWESTEN. R INFORMATIE BEL (076) 5 312 550 "VEN VAN EEN KLEINTJE (076) 5 312 31 i KOP MUNT Leve Kroes ECONOMIE KORT 5 8 JANUARI 1997 A6 Wall Street 06/01 07/01 aegon 65/. 64'/, 60% ahold 6oy« akzo 69'/. 70% allied signal 68% 68% amer.brands 48% 49% amer.tel.tel 39% amoco corp 81 83% 26% asarco ine. 26% asm intern 10% 10% asm lith 54% 54% baan company 35% 36 bethl. steel 8 9 boeing co 106% 105 burlington sfe 87% 87% can.pacific 26% 26% chevron 66 67% chiquita 13% 13 chrysler 35% 35% citicorp 103 102 cons.edison 29 29% digit.equipm. 37 37% dupont nemours 99% 100 dow chemical 81% 81% eastman kodak 79 81% exxon corp 100 100% ford motor 33% 33% gen. electric 99 100 gen. motors 59% 59% 51 goodyear 52% hewlett-pack. 54% 54% int. bus.mach. 161% 163% itt industries 24% ld kim airlines 27% 2y kpn 37% mcdonnell 65% merckco. 82 a mobil oil 123% i j. oce vd grinten 108 m omega financ. 35% Ja' philips 39% 39% royal dutch 172 173% sears roebuck 45 46% shell tr 101% 101% 0 texacoinc. 102 102% Of travelers 45% 45 0 unilever nv 173 171% 10 f united techn. 67 66% 10 westinghouse 19% 19% I '0 whitman corp 22% 22% 10 woolworth 21 20% 15 f 10 e )0 A advieskoers vk vorige koers sk slotkoers gisteren a laten b bieden c ex claim d ex dividend e gedaan /bieden 1 april f gedaan/laten ild te- g bieden en ex dividend 7wer- h laten en dividend erden k gedaa en laten ex dividend 13,50- d. 1 gedaa en bieden ex dividend 110,00 773 3,20 2,80 115,00 1391 0,90 0,70 115,00 3610 4,70 4,40 120,00 1270 2,80 2,70 110,00 2228 8,20 8,00 100,00 659 22,60 22,70 105,00 872 2,90 2,70 640,00 529 16,50 13,50 a 650,00 1639 10,00 7,30 655,00 1197 7,10 b 5,20 665,0 1337 2,40 650,00 995 19,50 b 17,50 600,00 1510 1,00 0,90 610,00 689 1,30 1,60 620,00 556 1,90 2,20 640,00 901 4,70 a 5,30 645,00 712 5,90 6,70 650,00 1159 7,70 a 9,00 620,00 2021 7,70 8,80 110,00 513 1,10 0,50 250,00 593 9,00 9,00 250,00 1927 10,80 10,90 175,00 630 2,90 3,00 29,00 515 1,20 1,30 65,00 545 7,00 5,20 75,0 0 562 3,10 2,60 58,00 1009 5,70 5,40 b 60,00 1697 3,60 3,40 65,00 916 0,50 0,40 60.C 0 682 5,60 5,30 62,50 504 4,00 3,80 65,00 966 2,70 2,70 34,00 792 29,60 b 29,50 38,00 556 26,00 a 25,70 48,00 681 18,30 18,20 60, DO 1355 13,10 13,10 58,00 910 0,10 0,10 60,00 680 0,30 0,20 60, 00 1095 7,50 7,90 47,50 970 0,70 1,00 37,50 514 0,80 0,70 65,00 510 3,10 b 2,70 47,50 675 0,90 b 0,90 50,00 543 0,30 0,20 300,00 519 5,50 5,00 310,00 1511 9,30 b 8,60 270,00 859 52,30 52,00 270,00 538 18,50 18,50 70,00 1715 1,30 1,10 75,00 542 2,10 2,00 11111 WOENSDAG 8 JANUARI 1997 ibriek en constructiebedrijf roor zo spoedig mogelijk buitendienst/montage .eeftijd ca. 25 jaar en van een sollicitatie-afspraak jellen tijdens kantooruren Industrieterrein Dombosch I nksveer, tel. 0162 - 516040 eclameburo zoekt mensen in regio omotiewerk, distr., k1anten.s®tT''R 7 erswerk. Reageer snel: 076-542 nedewerker wonende omgeving g op het gebied van autotechniek, lezit zijn van rijbewijs B. 3-20 jaar. esseerd? Stuur dan Uw c.v. naar. is 88, 4870 AB Etten-Leur. aats voor mannelijke afroepkrachten i uit de omg. van Roosendaal, it naar ervaren chauffeurs in: i een gedegen regionale jiezitten. Min. 1 jaar rijbewijs, gen op vrij- zat- en zondagen, ;htelijke uren. pr maand, ir bepaalde tijd. ng om deel uit te maken van een rneming, met een team van pr 3EGIOTAXI tussen kantooruren rraag naar Andy Vermaat. jj-oei van de economie te verwachten van onge veer twee procent, maar die is niet voldoende jm de arbeidsmarkt enig soelaas te bieden, zo schrijft het Duitse DIW-instituut voor econo misch onderzoek in zijn prognose voor 1997. n het oosten van het land op twee procent en in het westen op 2,5 procent. Het DIW heeft nu zijn eigen prognoses verlaagd tot respectievelijk één en twee procent. Tot ver in 1998 zal het aantal werklozen blijven stij gen, zo meent het instituut. Het hoogtepunt ligt bij ongeveer 4,5 miljoen werklozen. Op het ogenblik zijn bijna vier miljoen Duitsers werkloos. Eerder deze week liet Günter Rexrodt, de Duitse minister van Economische Zaken, weten te geloven dat de regering haar doelstelling om het aantal werklozen in de periode tot 2000 te halveren, niet zal halen. Morgen worden de werkloosheidscijfers over de cember gepubliceerd. De vakbondsfederatie DGB verwacht een aantal van 4,1 miljoen werklozen. Dat aantal zal in februari zijn opgelopen tot 4,5 a 4,6 miljoen, een naoorlogs record. Trage economische groei, afslankende bedrijven en een tweede achter eenvolgende koude winter stuwen de werkloosheid omhoog. Het DIW-instituut meent verder dat de te verwach ten economische groei te klein is om de nog altijd bestaande uitdagingen van de hereniging van Oost en West-Duitsland aan te kunnen. Reden voor grote zorg is de vertraging van de economische groei in het oosten van het land. Willen de deelstaten van de ex-DDR aansluiting vinden bij het westen van Duitsland, dan moet daar de economische groei ge durende vele jaren vier a vijf procent bedragen. Minister Rexrodt liet in een vraaggesprek met de krant Leipziger Volkszeitung van gisteren weten dat in de voormalige DDR de groei in 1998 groter zal uitvallen dan in de 'oude' deelstaten. Hij noem de de situatie voor 1997 'moeilijk'. Van onze verslaggever Breda - Uitgeversmaatschappij Zuidwest-Nederland profiteert stevig van de overname van het Brabants Nieuwsblad. Direc teur D. Ahles maakt gewag van een recordomzet van 135 mil joen gulden, terwijl het bedrijfsresultaat eveneens belangrijk hoger lag dan in 1995. Door bedrijven te verplichten om in beide kranten, De Stem en het Brabants Nieuwsblad, te adver teren, is de omzet snel gegroeid. Ahles stelt dat het niet nader ge specificeerde bedrijfsresultaat 'op schema ligt' om de doelstel ling van tien miljoen gulden extra winst in 1999 te halen. Die doelstelling is geformuleerd toen moederconcern VNU in de zomer van 1995 het Brabants Nieuws blad losweekte uit de Dagblad Unie. Dagblad Unie werd dezelf de zomer door Elsevier verkocht aan Perscombinatie. De gang van zaken geeft Ahles vertrouwen in de ontwikkelingen van 1997. De integratie van de organisaties van De Stem (oplage 110.000) en het Brabants Nieuwsblad (55.000) loopt volgens Ahles voorspoedig. Als de persrevisie dit jaar is afgerond, zal het Bra bants Nieuwsblad in Breda van de persen rollen. De redacties van beide kranten hebben in principe ingestemd om de dagbladen te la ten fuseren tot één titel. „1997 zal in het kader staan van deze be slissing," zegt Ahles. De weekbladen van uitgever Zuidwest-Nederland zullen dit jaar stevig worden gereorgani seerd. De bladen, zoals Het Kan ton, het Stadsblad, De Gazet en Zeeuwsch-Vlaamse Koerier, ko men onder leiding te staan van •D. Ahles. FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP I - he laatste drie maanden van 'or'g jaar was er een stijging van 1l'tien tot twintig procent ten "Pachte van het jaar ervoor. succes is deels te danken aan e komst van de hogesnelheids- fem Thalys naar Parijs. Sens directeur Frits Marck- aM van NS Internationaal (anp) - Ahold heeft het boekjaar een hogere J -B*vci behaald dan in 1995. HCtC,°,ncernomzet steeg in 1996 iiila Procent tot 36,5 miljard mede door de in maart „S^men Amerikaanse su- St°P Sh°P' een Amerikaan' bleef er procênTetStiiging over van 10,2 "itTtSteeg Nederlandse om- EulHot 4,4 Procent tot 15 miljard gjo Bij Albert Heijn, de een t suPermarktketen, was er Schuitename van viif procent. U nr6tna noteerde een Plus van üékenrtC6nt' Winstcijfers zijn niet Haan maakt- Die worden pas naar buiten gebracht. bladmanagers, die de positie van de huis-aan-huis-bladen moeten versterken. „De exploitatie van de weekbladen staat nog steeds onder sterke druk," constateert Ahles. Het nieuwe en gratis maandelijkse magazine Style heeft niettemin een goede proef periode achter de rug. Deze maand valt het besluit of Style een blijvertje is. De activiteiten van Radio Conti nu en Stadsradio Breda, waarin uitgeversmaatschappij Zuid west-Nederland deelnemingen heeft genomen, zullen dit jaar verder worden geïntegreerd en uitgebreid. De van de Zundertse uitgever Vorsselmans gekochte kabelkranten zullen vanuit Roos endaal onder de naam TV Gazet een nieuw leven gaan leiden. VNU taxeert dat de nettowinst in 1996 met ongeveer vijftien pro cent is gestegen. Afgezien van buitengewone posten komt die winst dan in de buurt van 315 miljoen gulden. Over 1995 presenteerde VNU een nettowinst van ruim 430 miljoen gulden, maar daar was een bui tengewone bate bij van 177 mil joen, grotendeels afkomstig van de verkoop van het Amerikaanse bedrijf Disclosure. De winst zon der bijzondere posten bedroeg in 1995 bijna 274 miljoen. Bestuursvoorzitter drs. J. Bren- tjens van VNU noemde het giste ren in een nieuwjaarstoespraak 'zeer bevredigend' dat vrijwel al le onderdelen van het concern het beter hebben gedaan dan in 1995. Hij sprak van 'belangrijk hogere' bijdragen van de publiekstijd schriften en van de Amerikaanse en Europese dochterondernemin gen die zich bezighouden met in formatie voor zakelijke markten. Uitzondering vormen de telev isie-activiteiten, waarvan het re sultaat in 1996 'fors lager' is ge weest. Bij de presentatie van de halfjaarcijfers werd al duidelijk dat de omroep-deelnemingen het concern op een verlies waren ko men te staan. VNU heeft belan gen in de Holland Media Groep (RTL, Veronica) en het Belgische VTM. Het aandeel in die laatste onderneming wil de Haarlemse uitgever kwijt. s - -V - Projectmanager M. Jongebreur van Maltha Glasverwerking in Fijnaart staat bovenop een enorme berg lege flessen. Vanwege de feestdagen heeft het West-Brabantse recyclingsbedrijf het dezer dagen extra druk. foto anp Van onze redactie economie Den Haag - De Nederlandse tuinbouw wordt steeds belangrijker als distribu teur van buitenlandse producten. Deze functie groeit sneller dan de binnenland se productie van groenten, fruit en sier gewassen. De re-export van groenten en fruit omvat in middels eenderde van de totale Nederlandse export. Het aandeel van geïmporteerde bloe men in de omzet bedroeg vorig jaar zestien procent. Dat maakte voorzitter J. van der Veen van het Productieschap Tuinbouw gis teren bekend tijdens zijn nieuwjaarsrede in Den Haag. Van der Veen is allerminst bezorgd over deze ontwikkeling. „De hele sector, dus ook de Ne derlandse productie, profiteert van deze posi tieversterking in de internationale markt." Nederland is een belangrijk doorvoerland voor citrusfruit, dat onder meer naar Rusland wordt geëxporteerd. De snijbloemteelt krijgt steeds meer te maken met in Afrika en elders geteelde rozen, anjers en andere siergewassen die via de Nederlandse kanalen worden afge zet. De productiewaarde van de Nederlandse tuinbouw groeide vorig jaar met vier procent tot 13,4 miljard gulden. Daarvan komt 8,5 miljard voor rekening van de siergewassen en 4,9 miljard voor groenten en fruit. De totale tuinbouw-export steeg met vijf procent tot 18,9 miljard gulden. Daarvan groeide de uit voer van siergewassen het hardst: met acht procent tot 9,1 miljard. De export van groen ten en fruit nam met drie procent toe tot 9,8 miljard. In tonnen gemeten nam de export van groenten en fruit vorig jaar met vijf pro cent af. Van der Veen beschouwt 1996 'als een redelij ke gunstig jaar'. Hij ziet goede groeimogelijk heden bij verdere uitbreiding van de Europe se Unie naar Midden- en Oost-Europa, al noopt de omvang tot ander beleid binnen de Unie. „Het huidige landbouwbeleid zal voor een unie van twintig of meer leden niet te be talen zijn. Verdere liberalisering lijkt me dan ook onontkoombaar," aldus Van der Veen, die pleit voor een geleidelijk proces. „Voor ons is het van het grootste belang dat onze handels partners in de wereld ook worden gehouden aan het verder afbreken van handelsbelem meringen." Utrecht (anp) - De Nederlandse Spoorwegen hebben vorig jaar aanzienlijk meer buitenlandse treinreizen verkocht. kiest de reiziger voor de trein door het verbeterde comfort en de kortere reistijd (bij de Thalys). Uit onderzoek onder de Thalys- passagiers is gebleken dat acht tien procent met het vliegtuig en negentien procent met de auto zou zijn gegaan als er geen hoge snelheidstrein had gereden. Hieruit maken de NS op dat nu al 200.000 reizigers de voorkeur ge ven aan de Thalys boven andere vervoermiddelen. De NS lijden overigens fors ver lies op de Thalys zo lang er in Ne derland geen HSL ligt. Die lijn bekort de reistijd met veertig procent. Schiphol (anp) - De luchtha ven Schiphol heeft vorig jaar een recordaantal van 27,8 mil joen passagiers mogen be groeten. Dat aantal ligt 9,5 procent hoger dan in 1995. Voor komend jaar verwacht de Schiphol-directie een ver dere toename van zeven pro cent, waarmee de grens van dertig miljoen passagiers in zicht komt. Dat maakte president-directeur H. Smits van Schiphol gisteren bekend tijdens een nieuwjaarsre ceptie op de luchthaven. Hij zei bij die gelegenheid ook dat een half miljard gulden wordt geïn vesteerd in verdere uitbreiding en renovatie van delen van het luchthavencomplex. Schiphol behoorde vorig jaar tot de snelst groeiende vliegvelden in Europa. Naast de toename van het passagiersvervoer heeft ook het vrachtvervoer een aanzienlij ke stijging doorgemaakt: plus 10,6 procent tot 1,081 miljoen ton. Het aantal vliegbewegingen nam met elf procent toe tot 322.000 starts en landingen. De onstuimige groei van Schip hol wordt nauwlettend in de ga ten gehouden. Het parlement heeft het maximum-aantal pas sagiers na aanleg van een vijfde start- en landingsbaan vastge steld op 44 miljoen. Premier Kok heeft al aangekondigd de discus sie over een tweede nationale luchthaven dit jaar te willen be ginnen. Deze zomer gaat Schiphol de centrale lounge renoveren en uit breiden. Dit is de hal achter het Een artist-impression van de D-pier na de verbouwing. douanegedeelte in de oude aan komst- en vertrekhal. De inrich ting van de lounge stamt uit 1976 en oogt, zeker in vergelijking met de nieuwe terminal West, geda teerd. Ook is de ruimte te krap om de steeds groter wordende stroom passagiers goed op te van gen. Volgens Smits is de kwaliteit van de voorzieningen (tax-free- winkels, bankkantoortjes en eet- gelegenheden) in dit gedeelte van het gebouw teruggelopen. De lounge moet bijna twee keer groter worden en krijgt na ver bouwing een vloeroppervlakte van 22.000 vierkante meter. De beschikbare ruimte voor winkels zal het viervoudige bedragen, na melijk vierduizend vierkante me ter. Verder gaat Schiphol de D-pier verbreden, zodat meer grotere toestellen kunnen worden ont vangen. De D-pier wordt vooral gebruikt voor vliegverkeer bin nen Europa. Maatschappijen zet ten op deze routes steeds grotere vliegtuigen in, zodat verbouwing nodig is. Naast de investeringen in de D- pier en de centrale lounge gaat Schiphol door met andere ver bouwingen. In 1997 betreft dit met name werkzaamheden aan de Kaagbaan em het nieuwe vrachtareaal Cargo World Schip- hol-Zuid-Oost. Al met al gaat het hier om nog eens 365 miljoen gul den. Smits gaf een prijs aan de maat schappijen die het afgelopen jaar het meest punctueel op Schiphol hebben gevlogen. Dat waren Maersk Air uit Denemarken voor de Europese vluchten en Thai Airways voor het intercontinen tale verkeer. Hardenberg (anp) - Uit onvrede met de belangenbehartiging door TLN (Transport en Logistiek Nederland) zijn de eenmansbedrijfjes in het weg transport een eigen club begonnen. Oprichter A. Zweers van de Vereniging Ei gen Rijder Nederland (VERN) stelt na een half jaar voorbeiding en de officiële start begin dit jaar nu vierhonderd leden te heb ben. „Er komen komen elke dag vijftien tot twintig aanmeldingen binnen." V VERN ontstond uit de frustratie van de eenmansbedrijfjes. Als kleine transpor teurs konden zij geen vuist maken om kor tingen op inkoop van diesel en onderdelen te bedingen. Volgens Zweers deden de be staande belangenbehartigers op dit gebied te weinig voor de kleintjes. Zweers schat dat zestig procent van zijn leden bij Transport en Logistiek Neder land vandaan komt. Er vallen 6500 bedrij ven onder de categorie 'eigen rijder'. Ne derland telt in totaal tienduizend trans portbedrijven. TLN betreurt de oprichting van de VERN. „We hebben sinds kort als transporteurs een gezicht in Den Haag en Brussel. Nu verbrokkelt dat weer. Dat is niet goed," al dus TLN-woordvoerder Koeleman. VERN is eigenlijk een coöperatie van klei ne transportbedrijfjes. Door de collectiviteit wordt het voor toele veranciers aantrekkelijk een contract met VERN te sluiten. Zweers zegt een aanbod op zak te hebben waarmee zijn leden ze ventien cent korting krijgen op een liter diesel. „Dat is vijf cent meer korting dan bestaan de contracten. Met 30.000 a 40.000 liter verbruik per jaar tikt dat aardig aan." Zweers hoopt op alle terreinen korting te kunnen bedingen. Hij denkt aan verzeke ringen, vrachtwagenbanden, aankoop van nieuwe truck en opleggers, huur van ver vangend materieel. „Voor deze zaken is het nodig dat wij als eigen rijders voorlo pig zelf een vuist kunnen maken. Als het gaat om de belangenbehartiging in Den Haag en Brussel willen wij graag samen werken met TLN." Was Henk Kroes een Brabander, de Elf stedentocht zou geen lang leven zijn beschoren. Bra banders zijn meegaand, flexi bel en zoiets heet in deze tijd een goede eigenschap te zijn. Maar gelukkig is Henk Kroes een eigenzinnige, rechtlijnige Fries en dat helpt in een tijd dat de commercie op de loer ligt om elk mooi evenement te smoren in een berg geld. Was Henk Angenent geen spruitjesteler geweest, dan zou de lauwerkrans van de Elfste dentocht zijn gedevalueerd van eremetaal naar commer cieel klatergoud. Maar Ange nent verkeert de ganse dag in de spruitjeslucht van de jaren vijftig, toen eenvoud en hard werken nog de normen en waarden van Nederland be paalden. De commercie deed een aan val op de Elfstedentocht. Wie de landelijke zaterdagkrant opensloeg, moest zich worste len door tientallen pagina's met Friese advertenties en Elf- steden-verhalen. De aandacht van de media is minder onverdacht dan zij wel eens willen doen geloven. Kranten willen niet alleen in formeren, ze willen ook steeds meer scoren. Ze vragen de gunst van de lezer en kopen de liefde af als ouders die hun kinderen elke dag drie frites en twee frikadellen presente ren. Als ze het vreten, zullen we het ze door de strot wrin gen ook! Het journaal opende vrijdag avond met de Elfstedentocht. Dat is een verdedigbare jour nalistieke keuze, want het land staat op zijn kop. Maar als het journaal meent dat zestien van de twintig minuten aan de Tocht der Tochten moet wor den besteed om daarna de Toestand in de Wereld binnen vier minuten af te raffelen, dan mag de redactie wel eens de tour-arts consulteren. Het chique NRC-Handelsblad wijdde maandag zelfs een hoofdredactioneel commen taar aan de tocht. Ik las de be schouwing nog voor onze nieuwjaarsreceptie, maar kon er weinig van volgen. Als ik Jan Blokker lees, had ik het stuk dan ook beter tijdens de receptie kunnen nuttigen, want het stond vol quasi-intel- lectuele borrelpraat. „En zo had de monsieur van de kwali teitskrant nog wel uren en da gen door kunnen leuteren." Wie de Elfsteden-mediagekte zo beschouwt, kan wellicht nog wel vrede hebben met de beperkte invloed die de com- Door Willem Reijn mercie op de tocht 1997 heeft gehad. Kijk, kranten en insti tuten als het journaal preten deren onbaatzuchtig informa tie te verschaffen, maar van adverteerders weet je tenmin ste zeker dat zij schaamteloos baatzuchtig inhaken op het volksfestijn. En in die zin heb ben de bedrijven zich best net jes gedragen. De Friese vlag zagen we terug in vele advertenties. IBM schoof bijvoorbeeld de pom- peblêdden in het blauw-witte logo, Unox misvormde de wa terleliebladeren tot rookwor sten, ondersteuning voor een heuse spread over twee com plete pagina's. Het enige oneerbare voorstel kwam van Douwe Egberts. We moesten volgens de koffie- brander met hun rode pagina (Door Douwe!) in de handen de verkleumde helden aan moedigen, dan zou Douwe voor de koffie zorgen. Het zou allemaal veel erger zijn geweest als Henk Kroes niet zo'n eigenzinnig mannetje was geweest. Gratis een derge lijk evenement aan de publie ke omroep schenken, staat in deze een-dimensionaal op geld gerichte maatschappij gelijk aan een welhaast ziekelijke vorm van zelfbenadeling. Maar als de commerciëlen de Elfstedentocht hadden mogen kopen, dan hadden die waar schijnlijk 195 van de 200 kilo meter ijs beschilderd met re clameboodschappen en had den we de zege van Angenent net gemist. „Jammer, we moe ten er even uit." Neen, met Henk Kroes ligt Friesland vast op koers. En er vallen voor de media nog altijd leuke kruimels van de tafel. Want zonder Henk vielen er geen - wat een oude collega placht te noemen - natte-broe- ken-verhalen te schrijven over kapotgestreden rijders, die we gens tien seconden vertraging hun kruis niet kunnen opdra gen aan hun in februari te ba ren kind. Amsterdam (anp) - Het Nederlandse bedrijfsleven heeft circa tien miljoen gulden uitgetrokken voor advertenties rond de Elf stedentocht. Het meest profiteerden de dagbladen, die naar schatting vijf miljoen gulden binnenhaalden met advertenties die in verband stonden met het evenement. De Telegraaf incasseerde volgens het mediabureau Carat Neder land 1,6 miljoen gulden. Ook de tv boerde met vier miljoen gulden goed. Het resterende bedrag ging naar radioreclame en buitenre clame. Voordeel voor de reclame bureaus en hun opdrachtgevers was dat de Elfstedentocht vorig jaar tegen de verwachting in niet doorging. Sommige advertenties lagen daarom nog ongebruikt op de plank en konden zonder al te veel wijzigingen alsnog worden ingezet. Zeker voor een aantal te levisiereclames ging dit op. Volgens de cijfers van Carat was niet schaatser Henk Angenent, maar de STER met een bedrag van drie miljoen gulden de win naar van de Elfstedentocht. De STER kwam tussen 05.00 en 24.00 uur met veertien reclame blokken op Nederland 2, goed voor in totaal 67 minuten zend tijd. Naar één van die blokken keken bijna vier miljoen mensen. Grootste adverteerders waren Unox, Heineken, Sense, Post bank en Center Parcs.De speciale boeken over de Elfstedentocht 1997 gaan als warme broodjes over de toonbank, zo melden de uitgeverijen. Het snelst verschenen boek, van de Friese Pers, ging gisteren zelfs ai in herdruk. Aan de eerste op lage van 50.000 wordt een tweede druk van 20.000 exemplaren toe gevoegd. Het boek lag zondag ochtend reeds in de Friese boek handels. 'Zweden kan voldoen aan EMU-eisen' Parijs - Zweden heeft sinds 1994 aanzienlijke vorderingen ge boekt bij het saneren van zijn economie. Het land verkeert daar door in een goede positie om profijt te trekken van het aantrekken van de wereldhandel. Ook zal Zweden kunnen voldoen aan de voorwaarden voor toetre ding tot de in 1999 te vormen Economische en Monetaire Unie (EMU). Dat zegt de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling. Overname van TWM op til Tilburg - De NV Waterleidingmaatschappij Oost-Brabant (WOB) streeft ernaar om nog dit jaar de aandelen van de NV Tilburgsche Waterleiding Maatschappij (TWM) over te nemen. De overname vloeit voort uit het plan tot reorganisatie van de drinkwatervoor ziening in Noord-Brabant dat Provinciale Staten in 1990 heeft vastgesteld. Het reorganisatieplan komt erop neer dat in Noord- Brabant uiteindelijk nog één waterleidingbedrijf zal bestaan. Van Dalen koopt failliet schrootbedrijf Nieuwerkerk a/d IJssel - Schrootverwerker Van Dalen uit Hen- drik-Ido-Ambacht wordt de nieuwe eigenaar van het failliete Nieuwerkerkse bedrijf Dalmeijer Recycling. Van Dalen heeft ook vestigingen in Moerdijk, Nijmegen, Doetinehem en Geel (België) en er werken tachtig mensen. Het is nog niet bekend of alle 25 werknemers van Dalmeijer weer aan de slag kunnen. Topjaar voor BMW in 1996 Detroit - BMW heeft in 1996 meer auto's verkocht dan ooit tevo ren. Het merk verkocht het afgelopen jaar 640.000 auto's, een stij ging van negen procent. Dat heeft Bernd Pischetsrieder, bestuurs voorzitter van BMW, gezegd op de internationale autoshow in Detroit. Hij maakte bekend samen te gaan werken met Chrysler bij de bouw van een fabriek in Zuid-Amerika, waarmee bijna één miljard gulden is gemoeid.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 7