ulClS
DE STEM
Machtsvacuüm wordt altijd gevuld'
Frederick Forsyth schreef waarschijnlijk
zijn laatste spionagethriller
-J
Rob Scholte komt met
'knalharde' biografie
Rowwen Hèze krijgt
Gouden Notenkraker
Stormloop op manuscript
'De avonden' blijft uit
Nalatenschap van Anne
de Vries naar Den Haag
Davie Allan
Strange Hobby
Billy Cobham
DESTEM
Door Angelique Spaninks
Negen spionagethrillers en
wat korte verhalenbundels
schreef de Engelse oud-
journalist Fredrick For
syth. Met zijn eerste, De
dag van de Jakhals vestig
de hij in 1969 zijn naam,
daarna volgden er nog
acht, allemaal min of meer
volgens hetzelfde recept:
bloedstollend en tot in de
tail realistisch, bevolkt
door spionnen, huurmoor
denaars, kidnappers en ge
heim agenten. En bovenal
allemaal bestsellers.
Als het aan hem ligt, houdt For
syth (58) het vanaf nu echter voor
gezien; uit zijn elektrische type
machine zullen geen thrillers
meer rollen. Een journalistieke
reportage misschien, of een ro
mantisch avontuur, maar geen
thriller meer. Met Icoon, zijn laat
ste spannende boek, wist hij wel
nog net Vrij Nederlands top 10
van bestverkochte fictie te halen.
Stevig rokend en gehuld in een
bruin suede jasje staat hij ons
minzaam en welwillend te woord
met onvervalst Engelse tongval.
Hij praat graag, zoveel is duide
lijk als hij de ene na de andere
anekdote oplepelt. Hij praat zelfs
liever dan hij schrijft, zo blijkt,
wat op z'n minst wonderlijk is
voor een van de meestgelezen
schrijvers van de wereld die nog
steeds werkt volgens een door
hemzelf 'intuïtief' uitgedokterd
recept.
Drie fasen
„Werken aan een boek verloopt
bij mij in drie fasen", doceert hij.
„Allereerst krijg ik een idee, heel
basaal. Dat vat ik in twee zinnen
samen om te bekijken of het aan
nemelijk, geloofwaardig is. Could
it happen? En als die kleine tekst
werkt, het idee levensvatbaar is,
dan begin ik aan de verdere ont
wikkeling ervan. Eerst gebeurt
dit dan dat, ik heb een good en
een bad guy nodig, ik heb locaties
en situaties nodig. Pas als ik het
hele verhaal in mijn hoofd van
begin tot eind rond heb schrijf ik
het kort op."
De tweede fase omvat de re
search. „Daarin verzamel ik alle
feiten en details die ik nodig heb
om het verhaal te kunnen vertel
len. Bij voorbeeld alles over traw
ler vissen, alles over de Caraïben,
Jemen, alles over de Moskouse
Lefortovo-gevangenis en de
Tsjetsjeense onderwereld. Dat
kan soms oplopen tot 50 verschil
lende onderwerpen per boek, die
ik in de loop van zes maanden
over de hele wereld naloop. Ik
zoek en interview, praat en kijk.
Whatever it takes. Dan heb ik een
enorme berg aan materiaal, noti
ties en kaarten, tekeningen en
knipsels, vanalles behalve tapes.
Want een bandrecorder schrikt de
mensen waar ik mee praat nog te
veel af, heb ik gemerkt, of het nu
een gewone kapitein is, een oud
ambassadeur of een onderwereld
figuur. Met zo'n ding laat nie
mand het achterste van zijn tong
zien."
Eenmaal voorzien van deze berg
aan materiaal, treedt de derde fa
se in: de fase van het daadwerke
lijke schrijven. „Eerst verdeel ik
al mijn researchmateriaal over
een lange tafel in stapeltjes per
hoofdstuk exact volgens de sa
menvatting. Vervolgens zet ik
mijn typemachine op een klein ta
feltje tussen die lange tafel en een
Frederick Forsyth haat het schrijven: „Ik krijg er weinig anders dan zere vingers en een zere rug van.
lege lange tafel aan de andere
kant zodat ik in een soort hoefij
zer zit. En dan begin ik."
Vervelend
Pakt Forsyth de eerste en tweede
fase van het schrijven al koel en
zakelijk aan, de derde fase, het
om en nabij de vijfentwintig
bladzijden. En ieder boek omvat
gemiddeld twintig hoofdstukken
exclusief een soms aanwezige
pro- en of epiloog.
Ook Icoon, de laatste vuistdikke
Forsyth, is volgens dit recept door
de meester gebrouwen. Het -
het kapitalistisch-democratisch
recept dat wij min of meer hebben
opgedrongen hen in zes jaar tijd
nog geen goed maal, laat staan
welvaart heeft opgeleverd. Als er
dus niet snel iets verandert, ver
liest het Russische volk alle ver
trouwen. Want let wel, zowel ka
naar de laatste dagen van de Wei-
mar Republiek, waar een situatie
heerste die op veel punten over
eenkomt met de huidige toestand
in Rusland. Daar was het een
klein mannetje dat in eerste in
stantie alle problemen leek op te
lossen... en iedereen juichte, ook
schrijven op zich, beschouwt hij
pas echt als noodzakelijk kwaad.
„Ik haat het. Het vijf uur lang
aanslaan van de toetsen is ronduit
vervelend en saai. Ik krijg er wei
nig anders dan zere vingers en een
zere rug van. Daarom probeer ik
deze fase zo snel mogelijk achter
de rug te hebben. En iedere dag
kopieer ik wat ik geschreven heb
en verdeel het manuscript over
twee plaatsen zodat een brand of
diefstal niet al mijn werk in een
klap wegvaagt."
In de loop der jaren rolden For-
syths boeken met een legenda
risch tempo uit de machine. Hij
tikt gemiddeld twaalf pagina's
per dag. Dat wil zeggen een
hoofdstuk per twee dagen aange
zien Forsyths boeken steevast
volgens een bijna wiskundige for
mule zijn opgebouwd: een hoofd
stuk met meestal zo'n tien a vijf
tien scènewisselingen, telt altijd
soms helaas wat al te toevallige -
verhaal speelt zich af in het Rus
land van 1999 waar een ultra
rechtse volksmenner een greep
naar de macht doet. Alleen een il
luster geheim collectief van wijze
mannen en vrouwen (onder ande
ren bestaand uit Forsyths favo
riete Maggie Thatcher, Lord Car-
rington, Bush, Kissinger en ban
kier De Rothschild) bijgestaan
door voormalig CIA-officier
Jason Monk kunnen voorkomen
dat Rusland afzakt tot een beest
achtige totalitaire staat zoals om
schreven in het bij toeval uitge
lekte Zwarte Manifest van de
ogenschijnlijk rechts-liberale
Russische leider Igor Komarov.
De keuze om Icoon voor een be
langrijk deel in het Rusland van
de nabije toekomst te laten spelen
lag voor Forsyth voor de hand.
„Ik was er, keek goed rond en kon
niet anders dan concluderen dat
pitalisme als democratie zijn voor
hen tot nu toe nooit meer dan
theorieën geweest. Dat stemde
mij pessimistisch voor de toe
komst."
Onderwereld
De redenen waarom kapitalisme
en democratie niet werken in
Rusland moeten volgens Forsyth
gezocht worden in de enorme
groei van de onderwereld - 'vrij
wel iedere zakenman is verdacht'
- wijdvertakte corruptie, de ille
gale export van kapitaal en poli
tiek gekrakeel.
„Gaat het in Rusland nog een
paar jaar door zoals nu, dan ont
staat er een vacuüm. En zo'n va
cuüm wordt altijd door iemand
gevuld, zeker daar waar men
voortdurend op zoek is naar een
charismatisch leider, een icoon.
Ik vroeg me af wie dat zou kun
nen zijn, daarbij terugkijkend
de buitenlandse mogendheden."
„De Russische situatie ziet er nu
nog wat anders uit. De politiek is
verdeeld over drie kampen; links,
centrum en rechts. Duidelijk is
dat het communisme niet terug
keert als grote macht. Maar Jelt-
sin als centrumfiguur verliest ook
steeds meer invloed. Rest de rech
tervleugel. Die is nu nog uiterst
versplinterd in allerlei kleine ex
tremistische partijtjes. Maar zo
dra al die partijtjes zich weten te
verenigen kunnen ze met niet al te
veel moeite in het politieke va
cuüm stappen."
Van Icoon als thriller met een
boodschap, als serieuze waar
schuwing, wil Forsyth echter niet
horen. „Het is niet meer dan een
van de mogelijke scenario's, ook
al heb ik het als het ware volgens
de regels van de kansberekening
uitgestippeld." Je moet er echter
niet aan denken dat Forsyth zoals
DAT IS nog eens een carrière op
een laag pitje hebben. Gitarist
Davie Allan en zijn twee belei-
ders the Arrows hadden al in het
gedenkwaardige jaar 1967 hits
met instrumentale rock die
voortkwam uit de surf-muziek
en die min of meer de oerversie
was van de latere garagerock en
grunge. Veel van hun muziek
kwam in soundtracks van films
met motorduivels terecht.
Na vijf jaar stopte de band en
Davie Allan hield er de volgende
twee decennia een low profile op
na, zoals ze dat in Amerika zo
mooi weten te zeggen. Nu is hij
samen met ex-Dream Syndica
te-bassist Dave Provost en voor
malig Pat Smear Band-drum
mer David Winogrond terug met
de cd Fuzz Fest. De nummers
van toen waren een doorlopend
muzikaal eerbetoon aan de mo
torfiets en dat zijn ook de stuk
ken op Fuzz Fest. Titels als
Chopper, Open throttle en Six-
string highway laten weinig aan
duidelijkheid te wensen over.
Allan en zijn maten maken mu
ziek die je vooral hard moet
draaien. Je wordt dan getrak
teerd op zalige gitaarpartijen en
van die donderende drums die
de hartslag van de snelweg lij
ken te verklanken. De vijftien
stukken op de plaat zijn kort en
zo hoort het ook. De kernachtige
bezetting wordt een enkele keer
uitgebreid met keyboards, stem
geluid en, heel mooi, een sitar.
Fuzz Fest klinkt zo inspirerend
dat je er als het ware een heden
daagse motorfilm bij zou kun
nen verzinnen. Het zou nog een
goed impuls voor Hollywood
zijn ook, want er worden in
Amerika momenteel goedverko-
pende rolprenten met minder in
houd uitgebracht. (DA, Play It
Again Sam)
WIM van LEEST
HET BESTBEWAARDE geheim
uit de geschiedenis van de pop
muziek is misschien wel dat van
het Amerikaanse bandje Questi
on Mark and the Mysterians dat
met het nummer 96 Tears de sta
tus van eendagsvlieg verwierf.
Tot op heden weten er nog maar
weinig mensen wie er achter die
groep schuil gingen.
Het gezelschap Strange Hobby
omringt zich met een soortgelij
ke waas van geheimzinnigheid.
De personele bezetting wordt
angstvallig geheim gehouden.
Het zouden oude rotten kunnen
zijn, of kinderen van popvetera
nen, maar het zou ook om kiene
hedendaagse muzikanten kun
nen gaan die bij gebrek aan be
ter de pophistorie dunnetjes
overdoen. Dat dunnetjes slaat
ook min of meer op de inhoude
lijke kwaliteit van de titelloze cd
van Strange Hobby. Op die plaat
worden nummers uit de tweede
helft van de jaren zestig in een
ietwat opgevoerde versie ver
tolkt.
David Bowie maakte ooit de lp
Pin Ups en die plaat was vooral
zo goed, omdat hij er de betere
Britse nummers uit de jaren zes
tig op coverde. Dik twintig jaar
later doet Strange Hobby - de
naam is ontleend aan een van de
eerste hits van Pink Floyd Ar
nold Layne had a strange hobby)
- min of meer hetzelfde. De cd
staat vol met nummers uit de ja
ren zestig. Strange Hobby heeft
zich daarbij niet beperkt tot
nummers van Britse bodem,
maar laat ook hits van Beach
Boys, Bob Dylan, Simon Gar-
funkel, de Monkees en de Box
Tops de revue passeren.
Het is natuurlijk met de heden
daagse technieken simpel om de
tamelijk elementair klinkende
nummers van toen opnieuw te
vertolken. Ik geloof best dat je
bijvoorbeeld voor het intro van
Status Quo's Pictures of match
stick men even moet oefenen,
maar echt moeilijk is dat niet.
De enige keer dat er iets bijzon
ders lijkt te gaan gebeuren is bij
het intro van Donovans Catch
the wind, maar net als het lekker
gestoord begint te worden,
wordt helaas weer snel de ver
trouwde klank van het origineel
opgezocht. De cd werd in de le
gendarische Abbey Road-studio
opgenomen en als Strange Hob
by met deze plaat iets bewijst
dan is het wel dat er in Engeland
na die vreselijke Mersey-beatpe-
riode daadwerkelijk baanbre
kende popmuziek is gemaakt.
Maar ook dat is op verzamelaars
met de originelen overduidelijk
terug te vinden.
Het enige wat daarna rest is een
feestplaat die met een beetje
goede promotie straks op brui
loften en partijen minstens twee
generaties aan het meebrullen
krijgt. (Transmission Records)
wvl
DRUMMER Billy Cobham be
leefde zijn glorietijd begin jaren
zeventig toen hij als een van de
coryfeeën van de jazzrock furore
maakte met langspelers als
Spectrum en Crosswinds. Eind
jaren zeventig kwam in de vorm
van Inner Conflicts zijn sterkste
plaat uit. Jazzrock werd erop
gefuseerd met Afrikaanse klan
ken.
Toen jazzrock in de jaren tachtig
voorgoed passé was, kon Billy
Cobham op basis van zijn naam
nog wel zo nu en dan in deze
contreien rondtoeren, maar de
laatste tien jaar is het betrekke
lijk stil rond hem geweest.
Hij maakt echter nog steeds mu
ziek, zo blijkt op de een tijdje te
rug verschenen cd Nordic. Die
plaat werd in Scandinavië ge
maakt samen met Scandinavi
sche muzikanten. De bezetting
van de band is met drums, bas,
saxofoon en piano tamelijk con
ventioneel en dat blijkt ook uit
de muziek op Nordic. Het gaat
hier om tamelijk traditionele
jazz. De composities zijn niet
schokkend en ook het spel is niet
uitgesproken virtuoos, zodat
Billy Cobham met deze plaat het
stadium van overbodigheid lijkt
te hebben bereikt. (Rhythm,
Play It Again Sam) wvl
WOENSDAG 8 JANUARI 1997 Dl
Amsterdam (anp) - Rob Scholte schrijft op verzoek van
Uitgeverij Vassallucci zijn autobiografie. De kunstenaar
spreekt zelf van een biografie. Na de bomaanslag eind 1994
waarbij hij beide benen verloor, heeft hij zijn rijbewijs
moeten inleveren. Een awto-biografie is dan niet zo op zijn
plaats.
sterdamse politie zag geen aan
leidingen om de uitlatingen na
der te onderzoeken.
In de typische Rob Scholte-stijl
geeft de kunstenaar alvast een
voorproefje van De biografie:
„De Warachtige Historie over
de opkomst en bloei van het
postmodernisme. Hoogmoed,
hebzucht, afgunst, toorn, gul
zigheid, luiheid en liederlijk
heid. Liefde, vriendschap en
verraad. Sex, drugs wa
pens." Het boek belooft ook
antwoord te geven op vragen,
„Wat zijn de onverbiddelijke
consequenties van Rob Schol-
tes historie? Wat verbindt de
mannenbroeders van Prins
Bernards Driehoek-Knokploeg
uit 1944 met de Grote Berg van
de vermoorde Bruinsma?"
Vassallucci heeft Scholte bena
derd omdat hij een fenomeen
is, een kunstenaar die ook in
ternationaal interessant is, al
dus Oscar van Gelderen. De
uitgeverij bracht eerder bio
grafieën van Bardot en Rabin
uit. In april verschijnt de geau
toriseerde biografie van Johan
Cruijff door Barend en Van
Dorp. De biografie van Scholte
ligt in september in de winkel.
Scholte is nu nog bezig aan het
boek waarin hij een 'knalharde
beschrijving' van de 'facts'
geeft. Wie verantwoordelijk is
voor de aanslag op zijn leven is
nooit bekend geworden. Eerder
dit jaar zei de schilder voor
honderd procent zeker te weten
wie de dader is: een tot voor
kort bevriende dichter. De Am-
Amsterdam (anp) - De Gouden Notekraker voor musici die een bijzon
dere bijdrage leveren aan concerten en optredens voor en met publiek,
gaat dit jaar naar het Metropole Orkest en de band Rowwen Hèze. De
uitreiking van de onderscheiding vindt maandagmiddag 13 januari
om half zes plaats in de grote zaal van de Melkweg.
De Gouden Notekraker is ingesteld door de musici van de vakgi
lichte muziek van de Nederlandse Toonkunstenaars Bond NTB. De
bond zet zich in voor behoud van levende muziek op de Nederlandse
podia.
FOTO KLAAS KOPPE
al eerder ook met dit boek op de
geschiedenis vooruitloopt.
Pratend over wereldpolitiek en
schrijven, onuitroeibare journa
listieke nieuwsgierigheid en het
als een vis op en neer zwemmen
tussen de onderwereld en de ge
vestigde orde is het moeilijk voor
te stellen dat Forsyth zijn schrij
verschap daadwerkelijk aan de
wilgen zal hangen. Maar, zo re
kent hij voor, na een werkzaam
leven van bijna veertig jaar -
twaalf jaar als buitenlands cor
respondent voor Reuter en zeven
twintig jaar schrijven - werd het
tijd voor iets totaal anders.
Hij kocht een boerderij in Hert
fordshire die hij inmiddels heeft
uitgebouwd tot een bloeiend be
drijf met 5000 schapen en 25 ram-
mqn. „Als kind van kleine winke
liers op het platteland wilde ik
maar twee dingen: buitenlands
correspondent worden of boer.
Aan een carrière als schrijver heb
ik nooit gedacht; dat overkwam
me toen De dag van de Jakhals
een succes werd. En daarmee
werd het enige waarvan ik nooit
gedroomd heb de goudmijn die
mijn werkelijke dromen betaalt."
Voortaan dus echt alleen nog
schapen fokken en scheren? „Ach
nee, ik zal af en toe nog wel eens
wat journalistiek werk doen als
me dat gevraagd wordt en mis
schien zelfs een liefdesavontuur
schrijven. Maar dat is altijd het
probleem met schrijvers, acteurs
en zangers; die gaan allemaal
acht keer met pensioen", relati
veert hij grijnzend zijn eerder zo
stellig geponeerde voornemen.
„En dit is pas de tweede keer dat
ik stop."
Den Haag (anp) - De belangstelling voor het manuscript van D
avonden van Gerard Reve valt tegen. Het Letterkundig Mu
seum in Den Haag dat de debuutroman vorig jaar voor 160.00
gulden kocht, heeft geen verklaring voor het tegenvallende
aantal bezoekers.
Het museum trok vorig jaar ook
minder mensen dan in 1995. In
1996 kwamen ruim 23.700 bezoe
kers naar de tentoonstellingen.
Het jaar daarvoor bedroeg dat
aantal ruim 27.000. Dat was een
topjaar met de opening van het
Kinderboekenmuseum in 1995 en
de Annie M.G. Schmidt-manifes-
tatie, waar bekende Nederlan
ders uit het werk van de schrijf
ster voorlazen. De minitentoon
stelling over De avonden, waar
ook de kroontjespennen waarmee
Reve het boek schreef te zien zijn,
duurt nog tot en met 12 januari.
Bartje en ouders in de tv-serie naar het boek van Anne de Vries
FOTO ANP
Den Haag (anp) - De nalatenschap van Anne de Vries (1904-
1964), schrijver van onder meer Bartje, is ondergebracht bij
twee instellingen in Den Haag. De erfgenamen hebben de boe
kencollectie in langdurig bruikleen gegeven aan de Koninkhj'
ke Bibliotheek (KB). Manuscripten, correspondentie en foto5
hebben onderdak gekregen in het Letterkundig Museum,
Met het langdurige bruikleen van Tot de collectie die het Letter
honderden boeken - tien a vijf
tien meter - beschikt de KB over
nagenoeg het complete werk van
De Vries. De publicaties zijn ver
schenen tussen 1930 en 1995, De
collectie omvat verschillende uit
gaven en vertalingen van Bartje,
dat na verschijning in 1935 een
onmiddellijk succes werd. Het
boek werd later ook verfilmd en
verwerkt tot tv-serie.
Tot de collectie behoort ook de
kinderbijbel, die onder meer ver
scheen in het Japans, Urdu en
Kannada. Ook telt de verzame
ling de complete series bijbelse
verhaaltjes en schoolboekjes.
Vooral de boekjes voor het onder
wijs zijn zeldzaam, aldus een
woordvoerder. Ze werden in gro
te oplage gedrukt, maar verdwe
nen ook weer massaal in de prul
lenbak. De collectie verkeert in
zeer goede staat.
kundig Museum heeft gekregen-
behoort niet het manuscript va
Bartje. Dat bevindt zich in
Provinciaal Archief in het Drew
se Assen, de geboorteplaats va
De Vries.
De veertien dozen bevat
hoofdzakelijk brieven tussen 1
Vries en zijn uitgevers en zaken
relaties en fanmail van kindere
In de dozen zitten ook een on
konde uit 1959, waarmee de r
meente Assen De Vries tot e
burger maakte, en casse
waarop Bartje wordt voorge
zen. Ook bevat de collectie de
Mijn ervaringen als Bartje. c
trof het museum een manusfJL
aan van Het boek van Ke
Henk uit 1932, een dag»
waarin De Vries schreef ove
zwangerschap van zijn vrouw,
de geboorte en het eerste jaai
zijn zoontje Henk.
NEDERLAND 1
57 00 Journaal
07 05 Roseanne, comedy
Q729 Ontbijt tv met om 7.30, 8.00 en
8.30 Journaal; 7.47 en 8.14 Sport
journaal
0900 Journaal
09.05 Get the Picture (h)
09 31 'n Goeiedag met Jos Brink
,021 Rondom tien
,0 56 De late ochtend (tot 11.42)
,5 01 Aso Show (h)
,5 49 'n Goeiedag met Jos Brink
,6 42 The Cosby Show
,7 09 Alles kits met Robbedoes; 17.33
Bertje Knor, met Kleine verhalen,
Lars de kleine ijsbeer, La la liedje,
Oakie Dokie; 17.58 Alles kits kwis
,8.06 Roseanne
,8.33 Get the Picture, quiz
,900 Bedevaarten in Europa: Medju-
gorje
19.30 Weg van de snelweg: Europa,
het Champagnegebied in Frank
rijk
20.00 Journaal
20.23 Netwerk, actualiteiten
2101 Vendetta, 6-delige misdaadserie.
Deel 1
21.56 Yoy: George Boateng-Een voet
baltalent greep zijn kans. Portret
22.24 Close-up: Het lof der Zee-vaert,
documentaire over zeeschilders
23.22 TeeVee Studio. Terugblik. Gast: E.
Nordholt (tot 23.57)
NEDERLAND 2
12.30 Aquarelleren
13.00 Ik weet het beter (h)
13.27 Otto op zoek (h)
14.02 Jeugddromen (h)
14.27 De verandering (h)
15.00 Spreekuur. Thema: Consument
15.54 (PP): SP
16.00 Journaal
16.08 Coco Jappe, animatie
16.37 Eindeloze ontdekkingen: Morse
en de telegraaf (h)
17.04 De dierenspoedkliniek (h)
17.29 2Vandaag, actualiteiten met
17.30 en 18.00 Journaal, 18.43
Sportjournaal en 18.51 Hoofd
punten uit het nieuws
18.59 Licht op groen, milieumagazine
19.28 Ik weet het beter, spelletje
19.56 Kwintessens: Waarheid of ge
loof: standpunten in de economie
20.30 Studio Sport
21.56 Tijdsein, actualiteiten
22.29 Peter in de bushalte, discussie
23.15 Studio NOS, sportmagazine (tot
23.55)
12.00 Journaal
12.07 MiddagEditie met om 12.30
Sportjournaal
13.00 Journaal
13.08 Het gesprek van de dag (h)
13.35 Lingo (h)
13.58 Villa Achterwerk (h)
16.00 Journaal
16.07 Oppassen (h)
16.35 Kassa! (h)
17.05 Who's the Boss, comedy
17.30 The Ocean Girl, jeugdserie
18.00 Villa Achterwerk met De hon
denshow; 18.07 Anytime Tales
BELGIË FRANS 1
11.45 Vacaturebank 12.05 Neighbours,
soap 12.30 Gourmandises 12.45 Nieuws
13.15 Du bout des ailes 13.45 L'lnde des
mille et un trains (h) 14.35 Télécinéma (h)
15.25 Génies en herbe (h) 16.05 Personal
Upgrade 16.35 The Waltons, serie 17.30
The Fall Guy, misdaadserie 18.30 Régions
soir 18.50 Cartes sur table 19.05 Le quoti-
dien des sports 19.30 Nieuws 20.10 Faits
divers: Mourir a l'école, reportage 21.15
Depardieu-cyclus: Je vous aime, Franse ko
medie uit 1980 (h) 23.15 Coup de film
23.40 Nieuws (tot 00.05)
BELGIË FRANS 2
16.00 lei Bla bla (h) 17.00 (Ja passé quand?
magazine 17.50 Autosport Dakar '97 (h)
18.00 lei Bla bla 19.00 Du bout des ailes
19.30 Nieuws 20.00 Mémoires de diables:
„y 21-30 Ping, tafeltennismagazine
22,00 Nieuws 22.25 Autosport Dakar '97
(tot 22.40)
DUITSLAND 1
65.30 Morgenmagazin 09.00 Tagesschau
"3.03 Dallas (h) 09.45 Tele-Gym 10.00 Ta-
gesschau 10.03 Offene Tiiren (h) 10.35
Trends 11.00 Tagesschau 11.04
ulien auf dem Felde, Amerikaanse
Wlfilm uit 1962 12.35 Umschau 12.55
esseschau 13.00 Tagesschau 13.05 Mit-
Tagsmagazin 13.45 Wirtschafts-Tele-
9 mm 14.00 Tagesschau 14.03 Aben
ds Zoo (h) 14.50 Cartoons 15.00 Ta-
iRnnr 15,03 WunschBox, amusement
7 nn Iagesschau 16-03 Fliege, talkshow
'7 Ta9esschau urn fünf 17.15 Brisant,
17«Z?e 17,43 Regionale informatie
m '5 Verbotene Liebe, serie 18.25 (S)
20 nnT serie 18,55 Der Fahnder, serie
"STagesschau 20.15 Alles auf Anfang,
ter J 21,35 Deutschland-Deine Am-
Ann» ■p?rta9e 22-30 Tagesthemen 23.00
nX der Wslder' 00.20
SDeelfTTin 00,40 Meet Me in 5t- L0Uis.
02.30 Nachtmagazin (tot 02.50)
DUITSLAND 2
Medürh'6 Duitsland 1 13.45 Gesundheit!
vent 1 magaZine 14,10 Enid Blyton-Ad-
burtlnV?ntUrenserie 14,32 T^osGe-
15 00 14,35 Der hleunhüter (h)
wié Rmh; «Jeu9djournaal 15'10 Frech
H«de 16 os n a"' Spe"etie 16,00
17 00 Ha."+ -S 16,50 Reiselust
Der MonH h Abendmagazin 17.55
serie ia acSC| auidl Lür Untermieter,
Guten AK j 0 am M'ttwoch. Aansl.:
Pitin wri -J 00 Heute 18,25 Der Ka-
scheiden'n Wie würden Sie ent-
Heete-iournaig«P6elde rechtszaak 21-45
gazine Ji nn Kennzeichen D. Ma-
Nacht ofi'?fl k (h).24-00 Heute
Apropos Musik met portret