(D Q Q) H 0 TJ O O Jongensdroompje dat uitkwam' Vluchtelingen wachten op vrede *Ware raps komen uit het hart' EEFJE s S. u Bart Ettekoven presenteert ruim 50 keer RABO Top 40 Hoop en liefde in vluchtelingenkamp vol j ongeren sr o* n o. 3. r- E. ft- er B H f-sf 11 §1 ffl 1 1) No Doubt - Don't speak 2 2) Hakkuhbar - Gabbertje 3 3) Marco Borsato - De waarheid 4 4) Flamman Abraxas feat. Mc Remsy Good to go 5 7) 3T -1 need you 6 6) Toni Braxton - Un-break my heart 7 5) The Kelly Family -1 can't help myself 8 (13) Spice Girls - 2 Become 1 9 8) Backstreet boys - Quit playing games 10 (14) Gabber Piet Hakke zage 11(9) Charly Lownoise Mental Theo - Streetkids 12 (11) Az Yet -Last night 13 (10) Nasty - Een moment zonder jou 14 (18) Mc Rage - Fuck macarena 15(12) Dune - Who wants to live forever 16 (16) Prodigy - Breathe 17 (15) Nakatomi Sing 18 (17) Rene Froger In dreams 19 (19) The Braids - Bohemian rhapsody 20 (21) Linda, Roos 8i Jessica - Lange nacht 21 (20) Peter Andre -1 feel you 22 (24) 2 Pac -1 ain't mad at 'cha 23 (29) Gala - Freed from desire 24 (23) Khaled - Alcha 25 (22) Rob de Nijs - Banger hart 26 (27) Blackstreet feat Dr. Dré - No diggity 27 (25) BZN Mama 28 (28) Robert Miles feat. Maria Nayler - One 29 (26) 2 Brothers on the 4th Floor - There's a key 30 (32) Van Dik Hout - Laat het los (live) 31 (34) Ghetto People feat. L-Vii - In the ghetto 32 (30) Total Touch - Somebody else's lover 33 (31) Los del Rio - Macarena Christmas 34 (33) Paradisio Bailando 35 (36) Faithless - Insomnia 36 (39) Andre Hazes Wees zuinig op m'n meissie 37 (35) Mark Owen - Child 38 (44) Total Touch - One moment your mind 39 (41) Critical Mass Happy generation 40 (37) Guus Meewis Vagant - Verliefd zijn 41 (40) Snoop Doggy Dog - Snoop's upside ya head 42 (38) Fugees - No woman, no cry 43 (47) Spice Girls - Say you'll be there 44 (72) Barbara Steisand/Bryan Adams - I finally found 45 (43) The Artist (Symbol/Prince) - Betcha by golly wow I 46 (45) Jiskefet - Hemel 47 (42) DJ Paul Elstak - Unity 48 (50) Andre Rieu - The last rose 49 (50) Nomandsland - 7 Seconds 50 (51) Clouseau Nobelprijs 51 (49) Frans Bauer Eens komt er 52 (53) Whitney Houston - Step by step 53 (52) Delinquent Habits - Tres delinquentes 54 (-) Madonna - Don't cry for me Argentina 55 (55) Celine Dion All by myself 56 (54) Nada Surf - Popular 57 (61) Grooveyard - Mary go wild 58 (48) No mercy Where do you go 59 (58) Metallica - Mama said 60 (56) Kristine W - Land of the living 61 (57) Celine Dion - It's all coming back 62 (60) Mariah Carey Forever 63 (--) Kakkertje - Kakkertje 64 (59) Lionel Richie - Climbing 65 (63) Various artists - Thunderdome XV 66 (67) 4 Tune Fairytales - Take me 2 wonderland 67 (66) Lois Lane - Simply Beautiful 68 (68) Rob de Nijs - Lucinde 69 (65) Helmut Lotti - Tiritomba 70 (62) East 17 feat. Gabrielle - If you ever fall.. 71 (69) Urban Dance Squad - Temporarily... 72 (64) B.E.D. - We gaan er voor 73 (74) Eboman Donuts with Buddah 74 (70) RMB-Spring 75 (73) Tatjana - Calender girl 76 (87) Anita Meyer - De warmte in je hart 77 (75) Porn Kings - Up to no good 78 (83) Tina Turner Barry White - In your wildest dreams 79 (93) Simone Kleinsma - Doe een wens... 80 (99) Kaleef - Golden brown 81 (78) Donna Lewis -1 love you always forever 82 (--) Elton John 8r Luciano Pavarotti - Live 83 (80) Jamiroquai - Cosmic girl 84 (--) Lightnings Seeds - What if... 85 (88) Andre Bocelli - Vivo per lei 86 (--) ICT - Lasciati tentare 87 (94) Armand van Helden - The funk phenomena (old school) 88 (89) John Denver 8i Justine Pelmelay - Perhaps love 89 (84) Whigfield - Gimme gimme 90 (92) Dennis - Wil je met me mee 91 (95) Sherryl Crow - Everyday is a winding road 92 (91) Dana Winner Ver weg van Eden 93 (100) Alanis Morissette Hand in my pocket 94 (-) Van Katoen - Bianca 95 (90) Eels - Novocaine for the soul 96 (--) Hollandse Kerststerren - Kerstmis 97 (98) André van Duin - Ik weet het niet 98 (--) Farahy - Wake up 99 (-) Maribelle - Geef mij je hand 100 (-) Bush - Swallowed Eindredactie Paul Verlinden Reacties: Vind je jezelf heel interessant heb je een goed idee of wil je gewoon je gal spuwen? Schrijf of bel naar: Ragazzi, FOStbus 3229. 4800 MS Breda. Telefoon. 076-5312379. Door Marjolein Rotsteeg Voor de vijftigste keer presenteerde Bart Ettekoven vorige maand de RABO Top 40 op SBS 6. Voor Stadsra dio 94.FM in Den Haag presenteert Bart (24) vijf keer per week een pro gramma. En hij doet de betere sch nabbels, zoals de presentatie van een popfestival in De Kuip. In zijn schooltijd leken zijn ambities meer richting acteren te strekken. Via zijn tante Simone, de actrice die bekend was van de 'zuiver scheer- wol'-redames, maakte Bart kennis met premièreparty's en aanverwante zaken. Glansrollen in toneelstukken op school en in enkele voorlichtings films voor de IKON en het Kanker fonds leidden tot Oppassen!. In Goe de Tijden Slechte Tijden was Bart zes maanden etter David Harkema, zoon van Helen Helmink. „Allemaal jongensdroompjes," zegt hij. „Tien jaar geleden stond ik als toe schouwer in De Kuip bij Madonna en Michael Jackson. Het leek me heel wat om voor zoveel mensen op het podium te staan. Afgelopen zomer stond ik er dus zelf." Heb je al muzikale helden van vroe ger ontmoet? „Twee jaar geleden heb ik de jon gens van Doe Maar ontmoet. Heel raar, als ze ineens tegenover je staan. Het zijn ook gewone mensen. Omdat ik zelf ook in 'het wereldje' zit, had ik al geen illusies meer." Welke illusies heb je ooit gehad? „Dat die mensen alleen maar leuke dingen doen. Ik dacht niet aan Ernst Jansz aan de afwas of dat hij bij thuiskomst na een optreden de was nog moest strijken. Zo gaat het wel degelijk. Voor mijn gevoel leefden die mensen in een glamourwereld, waarin ze zich met limousines ver plaatsten en van de ene villa naar de andere verhuizen. Helaas..." Hoezo 'helaas'? „Anders had ik nu misschien ook wel zo geleefd. Ik woon maar in een heel gewoon rijtjeshuis." Hoe ben je presentator van de RABO Top40 geworden? „Heel luxe, mijn manager was bena- Bart Ettekoven derd met de vraag of ik dit jaar iets te doen had. Ik ben de beroerdste niet, haha! Na een korte test had ik de baan. Meestal moetje zelf bellen Wat vind je leuker: acteren of pre senteren? „Zonder meer presenteren. Bij pre senteren kun je jezelf zijn en meer en achter dingen aan zitten." Op school werkte je al. Heb je je schoolopleiding afgemaakt? „Ik heb mijn mavo-diploma. Bij de diploma-uitreiking werd gezegd: „De meesten doen hun school en hebben er een krantenwijk bij. Bart werkt voor de televisie en doet school er als een krantenwijk bij." Zo was het ook. van jezelf laten zien. Voor de camera hoef ik niet te doen alsof ik iemand anders ben." Wat heeft je voorkeur: radio, tv of shows in het land? „Juist de combinatie vind ik zo leuk. Radio is leuk, omdat het altijd live is. Met tv bereik je heel veel mensen en omgaan met de camera is een vak apart. Bij de shows in het land zie ik mijn publiek voor wie ik het tv-pro- gramma doe. Dat houd ik in mijn achterhoofd als ik weer voor de ca mera sta. Bij de shows in het land is ook de wisselwerking met het pu bliek leuk: ze zeggen iedere keer wat anders terug waar ik weer ade quaat op moet inspelen. Erg leer zaam." Welke verdere ambities heb je? „Als ik nog een paar jaar tv-presen- taties mag doen, ben ik een gelukkig mens." That's it? „Het lijkt me ook aardig om een echt leuke discotheek te runnen. Daarvan zijn er niet zo veel in Neder land. Voorlopig vind ik wat ik nu doe nog heel leuk. Zodra ik het niet meer leuk vind, kap ik er ook mee. Het leven is te kort om jaren dingen te doen die je niet wilt." Door Ann Bouwma Bijna een jaar lang heeft Insomnia van de Engelse groep Faithless een sluimerend bestaan geleid. Maar nu is het een hit, mede dankzij de sfeervolle zwart/wit videoclip, waarin rapper Maxy Jazz de hoofd rol speelt. Faithless is echter in geen enkel op zicht een doorsnee hitparade groep. Maxy is zelfs lichtelijk ver baasd, dat Insomnia een hit is ge worden. „Het nummer heeft geen meezing- baar refreintje, zoals de meeste po tentiële hits." Behalve Maxy Jazz (39) bestaat Faithless uit deejay Sister Bliss, elektrogoochelaar Rollo, en sonsgschrijver Jamie Catto. Op hun debuut-cd Reverence staan hiphop, dance-tracks en poplied jes broederlijk naast en door el kaar. Dat is wel even wennen voor luisteraars die op grond van de rap/techno-track Insom nia meer van hetzelfde ver wachten. „Rollo heeft altijd een ge mengd album willen maken", zegt Maxy, „met muzikanten uit verschillende genres. Ik hoop werkelijk, dat Faithless een van die groepen kan zijn, die laten zien dat je niet alleen maar één soort muziek hoeft te maken om succes vol te zijn." Wat het eerst aan hem opvalt zijn z'n handen. Lange, smalle, door het leven getekende zwarte vingers. Ze staan ook op de hoes als van ie mand, die zijn gezicht wil verber gen. Ontroering is in de rap-wereld geen gangbare emotie, maar Maxy Jazz \S ook r iet het prototype var» de stoere rapper. Integendeel, vol gens zijn bio is hij een 'ex-radiopi- raat en boeddhist'. Uit zijn mond zui je geer» onvertogen woord ho ren. „Ik ben ook al wat ouder," geeft hij als voorzetje. „Amerikaanse rap is eer» jong fenomeen, wijsheid ver- gaar je pas met de jaren. Als je jong bent, wil je erbij horen. Je wilt niet voor je maten onderdoen, dus ben je zogenaamd heel cool. Ik was als teenager ook een enorme opschepper, vooral als ik bang was. Na vijf jaar karate had ik helemaal geen behoefte meer, om stoer te doen. Als je door hebt, waar het vandaan komt, zie je dat al die rappers in feite doodsbange jongetjes zijn." Hij is opgegroeid met reggae, soulmuziek en de Old School rap van Grand Master Flash en Melle Mei - 'die waren fantastisch'. „Ik heb er lang over gedaan om mijn eigen identiteit als rapper te vinden. Nu weet ik, dat ik eerst het stof uit mijn hersenen moet oprui men om tot het schrijven van raps te geraken die recht uit het hart komen. Ik ben niet een van die mensen, die zo cool zijn dat ze nooit lachen. Ik wil in mijn raps uit drukken, hoe geweldig het leven is." De ontdekking, dat het boeddhis me eigenlijk precies aansloot bij zijn eigen ervaringen, heeft zijn le ven - en zijn muziek - vier jaar gele den een andere wending gegeven. „Voor die tijd was ik een achter dochtig iemand, met totaal geen gevoel van eigenwaarde. Het boed dhisme heeft mij geleerd, datje omgeving een reflectie is van je ei gen innerlijk. Het gaat uit van de gedachte, dat in alles het positieve en negatieve bestaat. Als je zelf een positieve houding uitstraalt, trek je ook het positieve in andere dingen aan. Zelfs in de meest be- roerde situaties heb ik daaraan Door Els Huver en Mirjam Pol De Keniaanse overheid heeft haar vluchtelin gen goed verstopt. Duizend kilometer ten noor den van de hoofdstad Nairobi in de droge, hete, godverlaten provincie Turkana bevindt zich een vluchtelingenkamp met 36.000 inwoners uit elf verschillende landen: Kakuma Refugee Camp. Het bijzondere aan het kamp is dat het voorna melijk bewoond wordt door jongeren. Wanneer je het kamp inloopt, ziet het er naar ver houding schoon, ruim, en behoorlijk gesettled uit. Het lijkt een uitgestrekt Afrikaans dorp. Er zijn scho len, klinieken en sportvelden. Maar wie verder kijkt, ontdekt al gauw dat deze campingsfeer gezichtsbe drog is. Er lopen de nodige kindjes rond met honger- buikjes, snotneuzen en stoffige koppies. Matthew is Soedanees en lid van de Nuer-stam. Hij is een serieus ogende jongen; niet moeders mooiste met zijn naar voren staand bovengebit. Maar dat lijkt een genetisch bepaald manco. Sinds 1992 woont hij, samen met zo'n 20.000 andere jongeren, in Kakuma. De meeste jongens verlieten midden jaren tachtig hun geboortedorp. Zonder ouders; een soort 'kruis tocht in spijkerbroek'. Bestemming: Ethiopië. Acuut oorlogsgeweld was meestal de aanleiding, maar som migen werden door hun ouders naar het buurland gestuurd om onderwijs te volgen. Ook Santino Wek (20), Matthew's beste vriend, heeft destijds die lange tocht gemaakt. Hij is lid van de Dinka-stam. Het is een slungelachtige jongen met guitige ogen. Hij draagt een blauwe bloes, grijze broek en badslippers. Hij mist vier ondertanden. Die zijn er door een magiër met een speer uitgestoten, toen hij zes jaar oud was. Dat vormde onderdeel van zijn traditionele inwijding, waarna hij niet meer bij de kinderen hoorde. Tien jaar geleden vertrok hij op bevel van het zuide lijke verzetsleger, de SPLA, naar Ethiopië, waar het Mengistu-bewind de Zuid-Soedanese rebellen steun de. Drie maanden was hij onderweg. „In Ethiopië was het veiliger, werd ons verteld en daar waren on derwijsmogelijkheden. Ze wilden ons opleiden tot de toekomstige leiders van Zuid - Soedan." De verhalen die Matthew, Santino en de anderen over de tocht vertellen, kennen terugkerende the- ma"s als bombardementen, overvallen door rebellen, ontmoetingen met wilde beesten, verdrinking, hon ger en dorst. Eenmaal veilig in Ethiopië volgden vier relatief rusti ge jaren. De jongens gingen naar school of kregen een militaire training. Echter, toen in 1991 de Ethio pische president Mengistu werd verdreven, werden ook zij het land uitgeschoten. Een tweede exodus volgde. Duizenden jongeren keerden terug naar Soe dan en kwamen na vele omzwervingen in 1992 in Ke nia terecht. Sindsdien proberen ze vorm te geven aan hun leven. Dat was in het begin makkelijker dan nu. De voedsel situatie is op dit moment beroerd. Eén maaltijd per dag en iedere dag hetzelfde: een hap maispap en bo nen. Toch gaan ze naar school, voetballen, kijken vi deo in de Ethiopische zone en worden verliefd op meisjes die van hun moeder niet met jongens mogen lopen. Het is zondag, een christelijke rustdag. Santino gaat met Matthew op zoek naar vertier. De keuze is een voudig. Net als in Nederland gaan de mannen naar het voetballen: Somalië tegen de Soedanese stam Nuer. Er wordt gespeeld op een bruine vlakte waar van de stenen, voorzover mogelijk, verwijderd zijn. Dat is maar goed ook, want een aantal spelers mist schoeisel. Tot groot verdriet van Matthew lukt het de Somaliërs om de eindstand op 1 -2, in hun voordeel, te bren gen. Niet alleen vanwege het teleurstellende spel van zijn stamgenoten heeft Matthew er de pest over in. Maar ook omdat hij vandaag zijn vriendinnetje niet kan zien. In verband met examens op maandag is de de- bateerdub afgelast. En dat was zijn enige mogelijk heid om haar in het weekend te ontmoeten. Santino vindt dat zijn vriend zijn 'ongeluk' overdrijft: Matthew heeft tenminste een vriendin, hij niet. „Er zijn te weinig meisjes in het kamp, veel te weinig", klaagt Santino. En als om zijn uitspraak kracht bij te zetten spuugt hij in het stof. „Maar", zegt hij om zichzelf te troosten, „de meeste zijn dan ook nog eens ontzettend preuts. Ze zeggen dat jongens het gezonde verstand in de war brengen. En ze worden ontzettend beschermd door hun familie. De vader zal s De vluchtelingen worden in het kamp voorbereid op hun toekomst. niet toestaan dat zijn dochter voor het huwelijk te veel met mannen omgaat." Dat betekent niet dat de jongens niet proberen de meisjes te verleiden. Hoe? „Nou," grinniken de vrien den, „we schrijven bijvoorbeeld liedjes. Ja, die zingen we dan, soms urenlang." Matthew zet er spontaan een in: „Ik val voor de dochter van Riak Dieu, wiens tanden helder als de sterren zijn. Haar naam zal ge schreven worden in het boek van onze leiders." Maar daarna plaatst Santino voor de tweede keer een kritische noot: „Wees reëel. Waar haal je het vee vandaan om je bruidsschat te betalen? Je weet niet eens of je ouders nog leven, en zo ja, of ze nog koei en hebben." Het lijkt vreemd om over huwelijk en liefde te praten met jongens die op zo jonge leeftijd al zoveel heb ben meegemaakt. Je verwacht eigenlijk niet dat ze daar nog toe in staat zijn. Niets is minder waar. Zelfs de meeste negatieve ervaringen hebben op de een of andere manier een plek in hun gehuegen gekre gen. Ze zijn nu veel meer gericht op thema's als carrière planning, seksualiteit, religie, politiek, op zaken die in de toekomst liggen. Over dat laatste zijn de mees te jongeren optimistisch. Zij hebben hun hoop vooral gericht op onderwijs. Dat zien ze als hét succesrecept voor een beter leven. Matthew leert dit jaar wat in Nederland kinderen in groep 7 zouden leren. De resultaten geven hem het volste vertrouwen in zichzelf: „Ik word dokter." Al is het een mooi streven, van veel realiteitszin getuigt het niet. Slechts een klein aantal geniale scholieren maakt kans op een beurs voor middelbaar- of univer sitair onderwijs buiten het kamp. Om op het succes van de toekomst te drinken beslui ten we een cola te drinken in Turkana Café, een ruimte in het 'handelscentrum' van het kamp: de Ethiopische zone. Daar, op een lemen bank bekleed met bloemetjesbehang, ontmoeten we ook Carl Tri- plehorn. Carl is stafleider van de Amerikaanse hulporganisatie International Rescue Committee. Hij besluit de dag hier, zoals gewoonlijk, met twee kleine glaasjes zoe te koffie. „De internationale gemeenschap denkt dat Kakuma één grote kostschool is. Dat is de kritiek die we vaak horen. Maar het is belangrijk dat de Soedanesen zo snel mogelijk worden opgeleid. We hebben al twee generaties gemist, als het niet meer is. Als je ze nu niet schoolt, moetje het later doen, en dan is het al tijd duurder." Santino knikt ijverig en zegt dan wat plechtig: „Ik hoop dat wij onze vaardigheden en kennis kunnen gebruiken om vrede te brengen in Soedan." Om dan te verzuchten: „Insjallah", 'als God het wil'. we nte1te e"JËP) *- - MERIJNTJE lü sal est 3 3 s f p f Sff S-oS 3 I E E 8 8.5" m tt) B- E g- a 3 ft 3 P a 3 3 £9 g I rn fD - T3 li CS Q-. O >-* tr cr U H. •r<srSwwg-s:g-3'3 ra £2 *\J2 H c 8 ra g. V s Eg i fD P E a o s s-T1 g 0) 8- w-5 m P-cro P o P a O 3 !r1 r? rv ■O O S-3 S ra ra g 3 £- 3 3rt- 3 3 E. Q. nra »'3a 1,1 Ï.S u 3 P I 2 5 CTQ - CD O O £3 P N JE 85 b oT 03 H. 3 E a <ra CL fD £3 <S ÉS g' 2 cr* 2 5T 12- o S m, 3 CD - m W i-r- 2^ fD P C/5 cCT M 2-2 SS P- s—1. 0-.3. S 9 ES së CP0 c/5* £3 <7+- fD V- f-t P 83 >-i O- i I g-s O s-s gras cgg.g-ag-3 8&P °n S32.b»b o o H- y g. eg era to" to o ra 0 p, g1 3u 1° E?" O-TO sr w Tl SrS"B &ra SJ-a ÜL s-3 &RS c-t- 3 1 1 3 (v 1 CL 8 È2. 3 N TO - 3 °.L.a o ES. 5 3 3 4S:EE - a 3d S- S- <"D p. P p. CD fD o Cl O Cl CB ISJ SO 7T O 3 >r Si F-3CTQ Q- si CL fTj CL SC" O Cd CJ PTSS N p- w 2 t5: ÜS 2' 2- 2 83 3 05 2 CL 3 CD 12 CD fD W CL S 2. B. Br 3 ra Mg-LS g- E 475 11- Cl CD T SO3°Ï S?"3 "a cv» 05 O 9. 05 05 35-38" SmS S 85 3 5 fD 3 2 CL -5 tP <2 C/5 O* (D nt fD CfQ 3 (l 3^ 85 CTQ ZT O r-F- 05 2- 2 o 85 N -S fD CL 3 ft> 3-2 CL fD O CSp<fDfDp4p^<p^ 3 03 3 -.f^ H cd: 3 3 e 2 ar cl e P fD fD p P 3 P P 05 S2- 03 o- co p-g:! M 03 CL 00 cl O P fD 03 03 2. CD h O- fó g-g- Wc P fD gf cr K <58 ElES S.; O O n Cl GB Cl !-S fD Cl P Cf5 Cl >-s GB •d w CL 03 fD 03^ fD "fD fD 3-cP: Q 3 P 2-cm CL 3 3 2- P fD fD cu O p-cm fD fD 2 83 3 fD 05 g s. sr i 1SP 3 NI Q g g-gS 3 g FS ra P-Sg CL P 03 P- 3 to 2 fD 2 83 fD ?NhH(TMpfl3 03f52 g 5 P o. 2 P- N^C/J^fDp Og 3 2 *-3 T T <6 TT 3 3 w ju GTQ P n 3 3 o E O S.D.' 5' ra 3 F 8 U?.. 3 O 03 33 ra ra" 3 2. o O ra-sJ-a 2 tig. fC 2 fp fO <J fD 3 N 1 3 o> 1 cp cr p. jr ra g ra =8 E 3 a- 3 g 3 93. O rT O 2 2 P P-CTCL 33 P fD (TQ S3 'ö3 j 3 4 HM ra ES. 3 S.-Eg K? 3.Q.N S-E» tc< •-d w' m fD 2-CTQ cV fD PT® 3 3 (D 2 o o P-crcrP P-3 Pg-CSafDfDfD^fDp. S*. fD I P I I 3 34. 3 I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 44