DE STEM 'Je laadt je op en barst los' Hilversum haalt bezem door radiostations RANDY CRAWFORD Dekker Philip Freriks moest in begintijd wennen aan werkdruk bij het Journaal Gehavende gered door dirigent Nieuwe talenten om naar uit te kijken tijldansen Publieke omroepen gaan concurrentie te lijf met vernieuwde programmering Henny Vrienten in jury van Poëzieprijs hooi aat 39 eert 28 jan. 1 febr. ezwaar. anmelden: Jonge vluchtelingen wachten op vrede Onlosmakelijk D1 Nationale Reisopera in Breda Laureatenconcert van Nationaal Concours IN CONCERT U kunt OPVALLEND adverteren in de rubriek "Reizen en Recreatie" Elke zaterdag in deze krant! Meer informatie: Postbus 430 5201 Ak Den Bosch. Tel: 073-6125225. Fax: 073-6157283. ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA - D5 Gids Voor de een is Journaal- presentator Philip Fre riks een ware verade ming na zoveel jaar Joop van Zijl. Een ander rij zen de haren te berge als de voormalige Franse correspondent in beeld verschijnt. Iedereen heeft wel een mening over hem. Philip Freriks, een jaar Acht Uur Jour naal. Ooor Marcel Frost „De bak van Brokx", lacht Phi lip Freriks, als hij het over de Concertzaal Tilburg heeft. In een reportage over de opening van het gebouw noemde hij Tilburg een stad 'die alleen in noodge vallen te bezoeken is'. Ontspan nen leunt hij achterover in het grime-kamertje van het Jour naal. Boven de wasbak staat col lega Harmen Siezen zijn tanden ,Ach, dat was eigenlijk niet meer dan een grapje. Ik had het van te voren zelfs nog doorge sproken met verslaggeefster Bet ty Lamers. Tilburgers zeggen toch altijd dat je in hun stad al leen op bezoek komt 'in noodge vallen'. Het was niet onze bedoe ling om mensen tegen het hoofd te stoten; we hebben het positief willen omkeren. Dankzij de bak van Brokx is er weer een goede reden om naar Tilburg te gaan. Een grapje kan dus in het Jour naal? „In dit geval wel." Toch valt het op dat Philip Freriks het nieuws minder objectief brengt. „Met de woorden 'minder objec tief heb ik moeite; ik zou het 'minder onpersoonlijk' willen noemen. Laten we even bij dit voorbeeld blijven. De opening vaneen concertzaal is natuurlijk geen hard nieuws, daar mag je iets persoonlijks aan toe voegen. Overigens werd in Tilburg ge roepen dat Betty Lamers er dus niets van begrepen had. Nou! Ik zou willen dat elke stad bij een opening zo'n mooie reportage kreeg, want het was echt een mooi verslag, dat met heel veel liefde en bewondering was ge maakt. Dat je dat vervolgens een beetje relativeert zoals wij, dat moet kunnen." Kwinkslagen „Ik zal er voor waken om kwink slagen te maken bij het harde nieuws, de zaken des levens om het zo maar te zeggen. Harmen Siezen doet het wel eens. We hadden laatst een item over adel, waarin een vrouw beweert dat het voordeel van de adel was, dat die tenminste tafelmanieren had. Daarna kwam een stukje over verzekeraars. Harmen zegt: Polishouders die met mes en vrk eten...' en ging gewoon door. Hij doet dat zonder een spier te vertrekken, bij mij zal wat meer sprake zijn van lichaamstaal." Hij glimlacht fijntjes. Philip Freriks: „Ik ben blij dat ik nu wat meer 'onder de mensen ben', hier op de redactie. Nee, ik mis Frankrijk niet, daarvoor kom ik er te vaak. FOTO DIJKSTRA De teksten van Freriks worden ruw aangeleverd, daarna maakt hij ze zelf bekkend. De nieuwsle zer kan in de loop van de dag ideeën aandragen, maar uitein delijk bepaalt de dagchef wat de uitzending haalt. „Veel zaken worden 's morgens al uitgezet, daar ben ik niet eens bij. Of ik me nu meer journalist of presentator voel? Beiden, het één is onlosmakelijk verbonden met het ander. Ik kan me niet goed voorstellen dat je daar als een acteur zit die alleen maar een tekst leest. Het gaat hier door tot de laatste minuut voor de uitzending. Het komt vaak genoeg voor dat je rennend naar de studio gaat. Soms veranderen nog dingen gaandeweg de uit zending. Die druk is hoog, maar is een deel van het werk. Het is iedere keer weer een hardloop wedstrijd. Je laadt je op en barst los. Het moet gewoon, want het is live. En dat is het leuke van het vak." „In het begin is dat wel wennen geweest." Freriks kreeg in zijn eerste weken veel kritiek, met name omdat hij moeilijk uit zijn woorden kwam. „Dat hoort er bij, dat weet je als je eraan be gint. Het is niet leuk, hoor. Denk niet dat ik mijn schouders op haalde en dacht 'het zal wel'. Wat ik wel vind, is dat je een kans moet krijgen. Na drie da gen wist iedereen het al met mij. Ik had zelf meer een half jaar in gedachten als proeftijd." Je zit bijna in iedere huiskamer, vind je het gek dat dan iedereen een mening klaar heeft? „Oh nee, maar dat mag ook wel, ik zit zelf niet anders in elkaar. Hoewel, ik ben nu iets milder geworden", lacht hij. „Hier binnen bij de NOS ben ik overigens altijd heel fair en loyaal behandeld. Dat compenseert die onzekerheid die van buiten komt. Mijn stelling is nu dat ik tot aan de zomer moei te heb gehad, ik heb mijn weg moeten vinden om balans in dit nieuwe werk te brengen. Het be langrijkste is dat je daar lekker zit en het gevoel hebt dat je de zaken in de hand hebt. Ik heb ook altijd geleerd dat je niet an ders moet doen dan je bent, want dan val je door de mand. Dus ik doe mijn best." Hij lacht opnieuw. Trauma Het RTL Nieuws ziet hij alleen in zijn vrije tijd, tijdens het werk is er simpelweg geen tijd voor. „Wij houden het hier wel nauw lettend in de gaten, het is een volwaardige concurrent en zo kijken we ook. Ik ben blij dat zij er zijn, dat houd je scherp. En zij doen het goed. Hart van Neder land zien we bijvoorbeeld niet als een concurrent, dat is toch een té andere soort rubriek, te regionaal. Toen zij om acht voor acht begonnen, wisten wij al dat we daar niet op hoefden te let ten. Wel is het zo dat gezien het succes van het Hart van Neder land wij er nu niet meer aan ont komen om onderwerpen als moord en rechtbank te brengen, maar dat is ook een trend die al langer geleden is ingezet." Het grote verschil met het RTL Nieuws is de dubbelpresentatie. „Uit den boze, dat is onbe spreekbaar hier. Ze hebben het ooit geprobeerd en dat is een grote mislukking geworden. Vol gens mij hebben ze er een trau ma aan over gehouden. Ik weet het niet, maar misschien heeft RTL alleen maar voor die dub belpresentatie gekozen, omdat wij het niet doen. Er is voor bei de opties evenveel vóór als tégen te zeggen. We praten hier over alles en nog wat, maar dit is nooit onderwerp van discussie." Met begintune en decor pakt het NOS Journaal meer uit dan de commerciële collega. „Dat moet ook, iedereen moet weten dat we er zijn. Het Journaal is een insti tuut dat staat", zegt Freriks. Waan Hij vertelt dat hij nu minder af hankelijk is van de waan van de dag. Tijdens zijn correspondent schap voor het Journaal in Frankrijk was dat anders. „Je mocht geen nieuwsbulletin mis sen, zowel op de halve als de he le uren luisterde je. Hetgeen niet wegneemt dat het correspondent zijn hartstikke leuk is. Het heeft alle ingrediënten die de journa listiek zo romantisch maken. Van busongelukken tot inter views met presidenten. Je gaat naar gewichtige conferenties, maar ook naar overstromingen. Overal sta je met je snufferd vooraan. Het is iets fantastisch." „Nadeel is wel dat je alles in je eentje moet doen, het is soms een eenzaam bestaan. Ik ben blij dat ik nu wat meer 'onder de mensen ben', hier op de redactie. Nee, ik mis Frankrijk niet, daarvoor kom ik er te vaak. Ik heb daar ook nog mijn huis en mijn vrouw werkt er. We pendelen veel. Wat het nieuws betreft, heb ik nog geen moment gehad dat ik dacht: goh, daar was ik graag bij ge weest. Soms, als ik de krant lees en ik zie een mooi groot verhaal, dan denk ik: dat wil ik ook wel. En daar komt vast nog wel gele genheid voor." Vaneen redacteur °ï(üo 2,3,4 en 5 grijpen het nieuwe )aar aan om hun huidige program- Jas te herzien en hun imago te ver steen. Radio 2 lanceert een nieu- avondprogrammering en Radio 3 ®ut stoerder. Radio 4 zet een stap teder naar een 24 uursaanbod. En actio 5 profileert zich nog duidelij- er als opiniezender. jjfffldag haalt Radio 2 een gemiddelde aiT j dichtheid van 9 procent. In de kom t n duikelt dat naar bijna de Hoe komt dat? De NOS geeft niet sch Th comrnemiële concurrentie de hpil zendercoördinatoren zijn er i J>van overtuigd dat een herkenbare, raaraltak' Programmering de luiste er vasthouden. Die moet precies 5 en waaraan hij toe is, net als overdag. Kim het idee voor De Avond van ■e, ast vanaf maandag de lucht in- ttw/ii i Sfoednieuw, drie uur durend «om- Programma met veel aandacht dn-i» j out*er werk en het 'betere' Ne- toegankeF j|u'ster'ied- Herkenbaar en 3sre avond staat in het teken van een a- s Maandags het opmerkelijke ----- en op dinsdag zet Ra- een bijzonder persoon in het zon netje. Muzikale herinneringen op woens dag, consumentenzaken op donderdag en tot slot de verjaardag van een beken de Nederlander op vrijdag. De komst van De Avond van Twee heeft gevolgen voor de country-, gospel- en kleinkunstprogramma's. Deze genres komen deels terug in de nieuwe formule, een ander gedeelte verschuift naar het weekeinde. Het vaste team van presenta toren bestaat uit Ruud Hermans en Ste fan Stasse (KRO, maandag), Tom Her laar (EO, dinsdag), Wim Pols (EO, woensdag), Joska Zinkweg (Tros, don derdag) en Hans Schiffers (Avro, vrij dag). Om het marktaandeel van Radio 3 - dat het afgelopen jaar zakte van 23 naar 15 procent - op te vijzelen, gaat Radio 3 voortaan flitsender te werk. Daarom neemt Radio 3 een 'music di rector' en twee muzieksamenstellers in dienst, die de toon zetten van 6.00 uur 's ochtends tot 20.00 uur 's avonds. Ze zul len meer letten op muziekgenres, die ho ren bij het tijdstip van uitzending. Radio 4 breidt de zendtijd uit. Het klas sieke radiostation begint elke dag een uur eerder, al om 6.00 uur, met uitzonde ring van zondag. Daarmee zet de zender een verdere stap in de richting van een 24-uurs program mering, die al lang op het verlanglijstje staat. Er is wellicht een mogelijkheid om de tijd tussen 01.00 en 06.00 uur te over bruggen in samenwerking met andere Europese publieke omroepen onder de titel Euroradio Notturno. Daarop wordt druk gestudeerd. Nieuw in het schema is Het Oor van Vier, iedere vrijdagavond live van 19.00 tot 22.30 uur, onder gezamenlijke verant woordelijkheid van de acht omroepen die op 'vier' uitzenden. Wekelijks wordt een concert op een Nederlands podium rechtstreeks uitgezonden. Vooraf aan dacht voor actuele gebeurtenissen in de klassieke muziekwereld. Tenslotte Radio 5, die volledig geresty- led begint. Ook hier wordt de program mering voor een belangrijk deel 'gehori- zontaliseerd' met als belangrijkste doel de herkenbaarheid te vergroten. Want waar zit 'vijf' eigenlijk? Het nieuwe logo van de Opiniezender bevat daarom de uitzendfrequentie: 1008 AM. „We zullen harder moeten roepen waar we te vinden zijn", aldus programmamaker Michel van Bergen Henegouwen. Ook 'vijf' heeft een nieuwe pijl op zijn boog. Wereldnet heet het nieuwe, we ZATERDAG 4 JANUARI 1997 Breda - Chassé Theater (grote zaal). Nationale Reisopera met 'Un Ballo in Maschera' van Giuseppe Verdi. Dirigent La wrence Renes. Gehoord op 2 januari. Door Dré van Dongen Wie gemeend had donderdag avond een oprecht Verdiaanse uitvoering van Un Ballo in Maschera te kunnen zien en horen, is bedrogen uitgeko men, althans wat het zien betreft. Deze Ballo behoort niet tot de meeneurie-opera's vsn Verdi. Juist omdat het alleen voor de opera-routinier een feest van herkenning kan zijn, moet er op en onder de bühne wat geboden worden om de doorsnee toe schouwer te boeien. Zeker dege nen die voor het eerst met dit prachtige werk in aanraking kwamen, beleefden een uitvoe ring die dan wel qua partituur - hoe lang nog voordat men ook hier aan gaat sleutelen? - onge wijzigd was, maar wat het sceni sche deel betreft weinig of geen verband hield met het scenario, dat voor een groot deel van de componist zelf stamt. Met voor bijgaan aan de oorspronkelijke opzet, speelde dit dik-romanti- sche verhaal zich drie bedrijven lang af op een op het toneel nage bouwd toneel. Visueel kwam men dus veel te kort, temeer daar de costumering eveneens een aanfluiting was. Welk een fraai beeld had een werkelijk ten tonele gevoerd bal masqué kunnen opleveren! De bedenker van dit alles was de re gisseur Pierre Constant, die hele maal uit Frankrijk gekomen was om het operabeeld onherkenbaar te maken. Juist deze onherken baarheid bracht verwarring, het geen tot gevolg had dat het ge deelte voor de pauze niet kon boeien. Vocaal viel er niet al te veel te be leven. De Riccardo-rbl was toe bedeeld. aan Robert Woroniecki die alle noten zong, maar daarbi om zijn status als heldentenor t< accentueren, heel wat bijgeluider meende te moeten produceren Toch wist hij velen te imponeren Henk Poort had de rol van Rena to voor zijn rekening genomen Ondanks dat deze rol niet echt bi zijn stemtype aansluit, deed hi dit op fraaie wijze. Evenals zijl tegenspeelster acteerde hij voor treffelijk. Deze Ellen van Haare) liet ons heel wat keren van haa prachtige sopraanstem genieten. De ster van de avond was voo mij de jonge dirigent Lawrenc Renes, die van de eerste tot d laatste maat furore maakte. Hi had hiervoor het Gelders Orkes meegebracht, dat er alles aa. deed om de puur Verdiaanse op vatting van de dirigent te realise - ren. Zo werd deze gehavend Ballo toch nog het beluisteren waard. Breda - Chassé Theater. Lau reatenconcert van het Natio naal Concours van de Stich ting Jong Muziektalent Neder land. Gehoord op 2 januari. Door Joep Moonen Een elftal prijswinnaars van het tiende Nationaal Con cours van de Stichting Jong Muziektalent Nederland dat de afgelopen dagen in Breda plaats vond, zorgde voor een imponerende afsluiting van het festijn. De onderhoudende presentator Jacques Maassen wees erop dat de winnaars afkomstig zijn van alle Nederlandse conservatoria, zowel van de voor- als de vakop leiding. Zo'n gegeven logenstraft het randstaddenken van staatsse cretaris Nuis over deze materie. Björn van Pruijssen speelde heel genuanceerd trombone. Breed ademend, puntig en sonoor, niet bang voor klankuitbarstingen. Hij werd schitterend begeleid door Peter Soeters. Pianist Chris- tiaan Kuyvenhoven, een van de jongsten, had een goede klank voorstelling die hij ook wist te controleren. Schilderde de Vlin der van Grieg en durfde de bas sen van de prachtige Fazioli te la ten spreken.Erik Groenestein speelde mooi sfeervol op de klei ne harp. Lekker doorstromend ritme. Hij realiseerde een knappe balans tussen de melodielijn en de beleidende akkoorden. Op fa got een virtuoos, haast laconiek hoogstandje van Helma van den Brink. Arjan Woudenberg boeide met drie bagatellen voor klari netsolo van Meizl. Hij speelde meeslepend, vertelde een verhaa wist spanning op te bouwen e: vast te houden. Mooi, verleide lijk, sfeervol, heel rijp en prach tig van adem klonk Night Solilc - quy van Kennan door Jacquelin van der Zwan op fluit, met An Avramova fraai kleurend op d 1 vleugel. Izhar Elias toonde veel affinitei met het vroegromantische gitaar repertoire van Mertz. Echt ont roerend, de zaal ademloos. As was saying uit The Rake's Pro gress van Stravinski werd heer lijk theatraal, kwebbelend ge zongen door Tania Kross. Bege leider Hans Erik Dijkstra blee behalve een voortreffelijk pianis ook een begenadigd zanger en ac teur. Lavinia Meijer liet de pedaalhar; in volle glorie horen. Óntroerenc engelachtig, ongetwijfeld ee: groot talent. Meeslepend, specta culair en spetterend klonk he eerste deel van het Celloconcer van Sjostakovitsj. Eddy Janning die voortreffelijk de orkestparti vertolkte, en Saskia Plagge na men je mee in de obsederend motoriek van dit stuk. Tot slot van het programm, klonk een monument uit de pia noliteratuur, Pieter-Jelle de Boe met de Handel-variaties vai Brahms. Uitgewogen en bedacht zaam. Hij speelde met diepgang Muzikale epiek van hoge orde. D- mogelijkheden van de Fazioli vleugel werden optimaal ge bruikt. Je hoorde de variaties al het ware ontstaan. Na deze avond weet je zeker da v?e een aantal van deze music vhker op het podium zullen ont moeten. Ik kijk ernaar uit. reldwijde rechtstreekse praatprogram ma op Radio 5. Dit bijzondere samen werkingsproject tussen VPRO, Wereld omroep en NPS, speelt in op het toene mende aantal Nederlanders in het bui tenland. Zakenreizigers, vakantiegan gers en diplomaten brengen vijf ochten den verslag uit van hun standplaats. Omgekeerd krijgen zij informatie uit het vaderland. Ofwel: uitwisseling van lo kaal nieuws overal ter wereld. Luiste raars kunnen de zender in heel Europa op de korte golf ontvangen en via de As- tra-satelliet zelfs wereldwijd. Den Haag (anp) - Henny Vrienten (ex-Doe Maar), tegenwoordig com ponist en poëzieliefhebber, is benoemd als jurylid van de VSB Poëzie prijs 1997. Mede-juryleden zijn voorzitter Herman de Coninck (Nieuw Wereldtijdschrift), Tom van Deel (dichter, criticus, docent), Gilli: Dorleijn (hoogleraar) en Esther Jansma (dichteres). De VSB-prijs, groot 50.000 gulden, wordt op 10 juni voor de vierd< keer uitgereikt. In 1996 ging de prijs naar Leo Vroman (Psalmen er andere gedichten). De nominaties worden bekendgemaakt op 6 maart (ADVERTENTIE) MOJO CONCERTS i.s.m. IMPRESARIAAT JACQUES SENF presenteert- DONDERDAG 9 JANUARI - 20.00 UUR CHASSÉ THEATER - BREDA Reserveren: 076-5303132 De Nationale Theaterkassa "EI 0900-9203 7 dagen per week, 8.00 - 22.00 uur 5

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 37