Schoondijkenaren willen rondweg Nog veel insectenleven in winterse kou Terneuzen tot bezetting enige markt van betekenis PLAATSELIJK nieuws POLITIE Verkeersongelukken beter geregistreerd 'Parkeerverbod leidt tot grote verwarring' [orpsraad tevreden over respons op enquête over veiligheid en leefbaarheid kern Schoondijke fels. Op deze avond zijn ook ÉSTEM ZEELAND C3 rapport Doorrijder Botsing Draagbare computer Hasj-toeristen Aanpassen Variant Govert Scheele maakt boekje over markten tussen 1946 en 1954 Zeeuws-Vlaamse politie: DANSEN - De Soos voor Al- echtparen welkom. De muziek leenstaanden West-Zeeuws- wordt verzorgd door het Jumbo Vlaanderen houdt vanavond Trio. Het bal begint om 20.00 het nieuwjaarsbal in zaal Wijf- uur. Mn*T*P qn ZATERDAG 4 JANUARI 1997 Vai anze correspondent Sc' iondijke - Een meerderheid van leelnemers aan de enquête over ijeiondweg rondom Schoondijke is vó( de aanleg van de weg. Vei er moet in het kader van Duurzaam Vei voldoende aandacht worden be st» 'aan de leefbaarheid van de kern en e rrote behoefte aan betere en veiliger t teekmogelijkheden in het dorp. Deze conclusies trekt de dorpraad Schoondijke uit de onlangs gehouden enquête, die 232 reacties op de 650 ver spreide formulieren opleverde. Ruim elf procent van de geënqueteerden had geen mening, 67 inzenders waren tegen de rondweg en er zijn 139 voorstanders. „Men zou kunnen stellen dat twee van de drie Schoondijkenaren voor de rondweg zijn," aldus de dorpsraad, die evenals enkele instanties graag de mening van de inwoners over de rondweg wilde weten. De voorstanders waren vooral afkomstig van de Dorpstraat en Willemsweg, de wegen die veel overlast hebben. De voor standers hadden verschillende motiva ties voor de rondweg, zoals de veiligheid bij het oversteken door de schoolgaande jeugd, de tijd die het kost om de straat over te steken - vooral bij het passeren van het verkeer dat van de boot van Breskens komt overlast van het vrachtverkeer dat met een te hoge snel heid door het dorp raast en geluidsover last. Sommigen pleitten ook voor een snelheidslimiet van dertig kilometer en betere voorzieningen voor fietsers. De tegenstanders hadden andere argu menten, zoals 'te weinig verkeer voor een rondweg als de WOV is aangelegd', 'de rondweg kost veel geld en dat kan beter voor andere zaken besteed worden' en 'de veiligheid kan verbeterd worden met zebrapaden en verkeersdrempels om de snelheid van het verkeer terug te bren gen'. Velen maken zich ook zorgen om de leefbaarheid van de kern. „Over de over- steekmogelijkheden is inmiddels gespro ken met de heer Van Herk van Rijkswa terstaat en dit wordt door hen onder zocht," besluit de dorpsraad, die de uit slag van de enquête ook kenbaar zal ma ken aan de instanties die betrokken zijn bij Duurzaam Veilig. Terneuzen - Een 41-jarige au tobestuurder uit Terneuzen is donderdag rond het middaguur van achteren aangereden door een onbekende automobilist. De botsing gebeurde op de kruising Bellamystraat/Zuid- landstraat. De veroorzaker van het ongeval ging er met hoge snelheid vandoor. Hij liet de 41-jarige met een aanzienlijk beschadigde auto achter. Hulst - Een 21-jarige automo bilist uit Sint Niklaas verleen de afgelopen donderdagavond geen voorrang aan een 25-jari- ge automobiliste uit Hulst. Een aanrijding op de kruising Lan ge Nieuwstraat/Hout- markt/Cornelis de Vosplein was het gevolg. De betrokke nen zelf bleven ongedeerd. Terneuzen - Een achttienjarige Terneuzenaar is donderdag avond op de Grenulaan be roofd van zijn draagbare com puter ter waarde van tiendui zend gulden. Hij had de tas, met daarin het apparaat, even voor zijn woning laten staan. Schoondijke - De politie hield in de nacht van donderdag op vrijdag twee Fransen aan op de Lange Heerenstraat. De een bleek in het bezit van 15 gram geestverruimende middelen, de ander bezat tien gram en had een (verboden) wurgstok. Het kwam hen op boetes van res pectievelijk 100 en 400 gulden te staan. Hasj en wurgstok werden in beslag genomen. ET VRIEST een graadje of drie n een ijzige wind giert om het "is. „Het is een goede winter wr de insecten," hoor je dan 'el eens zeggen. „Die vriezen tonaal kapot." Hoe juist is ei- enlijk deze veronderstelling? eel insecten hebben juist een erfecte aanpassing aan de neskou. Ze overwinteren in de Mm van eitjes. Pas tijdens het 'anne voorjaar komen daaruit e larven tevoorschijn, ndere soorten overwinteren als tane larve of als pop. Veilig in sponnen in een cocon, meestal ok nog op een beschutte plaats, )als in de bodem of tussen af vallen bladeren, daar waar de °rst meestal niet zo doordringt, och zijn er insecten die als vol ossen beest de winter door beten. Dat is voor die kleine en onbloedige diertjes waarach- 0® heuse prestatie, want de oudbloedigheid houdt in dat 1111 lichaamstemperatuur onge veer gelijk is aan die van de om geving. Bij strenge vrieskou daalt de lichaamstemperatuur onherroeplijk onder het nul punt. Allerlei knappe chemische aan passingen zorgen er voor dat zo'n beestje niet totaal aan gort vriest. Natuurlijk passen deze insecten hun gedrag wel aan. Bekend is dat vlinders een war me zolder opzoeken voor een diepe winterslaap. De koningin nen van hommels kruipen een stukje in de grond. Vanmorgen zag ik tijdens een ij zige wandeling een lieveheers beestje op een boom zitten. Net een beetje verscholen tegen de koude wind. Als je zo'n beestje eens mee naar huis neemt en in een wat warmere ruimte zet be gint het na verloop van enige tijd te bewegen. Een bewijs dat het niet dood was. Achter de schorsplaten van bo men vind je soms hele verzame lingen volwassen kevers in hun winterslaap. Toch zijn er ook in secten die tijdens de winter wat actiever zijn. Tijdens de iets warmere dagen tussen twee vorstperioden in, als het kwik in de thermometers maar net iets boven nul uitstijgt, kan je langs de oevers van kreken en sloten soms groepen muggen zien 'dan sen' in de lucht. Op zulke dagen kruipt het lieveheersbeestje uit zijn schuilplaats om zich wat te wannen in de zon. Van het tweestippelig-lieve- heersbeestje heb je naast de be kende rode vorm met zwarte stippeltjes ook een zwarte va riant met rode stippeltjes. Op vallend is dat deze zwarte va riant altijd wat eerder het flau we winterzonnetje opzoekt. De zwarte kleur helpt dan om snel ler wat warmte te kunnen opne men en zo eerder actief te zijn. Een frappante waarneming deed ik vorige winter tijdens de aanhoudende en uitzonderlijk strenge vorstperiode in februari. In de kap van een lantaarnpaal was een spin zijn web aan het weven, terwijl de temperatuur ongeveer min tien was. Natuur lijk geeft zo'n lamp een beetje warmte, maar welk insect moest hier dan wel gevangen worden? Zijn er dan toch insecten die in de vrieskou rondvliegen? Echte specialisten zijn de win- terjuffers. Het zijn de enige li bellen die als volwassen insec ten onverwinteren. Een heel apart gezicht is het om 's win ters deze libellen met een laagje ij zei eroverheen te zien zitten of ze tijdens de winter te zien rondfladderen. Er zijn twee soorten in Neder land. De Noorse winterjuffer is bijna uitgestorven. Met de brui ne winterjuffer gaat het daaren tegen juist weer wat beter. In Zuid- en West-Nederland neemt deze soort flink toe. In Zeeuws- Vlaanderen zijn er nog geen waarnemingen. Als er alert ge keken wordt, lijkt dat slechts een kwestie van tijd. Zo is er ook tijdens de winterse kou nog veel insectenleven te ontdekken. Dus sjaal en handschoenen aan en naar buiten. Op zoek naar insec ten... Si) is een aantal jaren heeft Govert Scheele zich al jt le actieve zakenwereld teruggetrokken. Vanaf de e verdieping in het appartementengebouw Stu- vei inde genieten hij en zijn vrouw dagelijks van het totig schouwspel dat de Westerschelde biedt. Niet mg geleden vond Scheele, bij het uitruimen van kast, een stapeltje paperassen. Zij hadden betrek kit op een turbulente periode die hij als firmant van i iheele en Zonen, kramenverhuur, in de periode -1954 meemaakte. Voor zichzelf en zijn naaste ilie maakte hij hiervan een boekje: 'Het Marktge- be :en in Zeeland'. Van onze verslaggever Middelburg - Rijkswaterstaat heeft het initiatief genomen voor een betere registratie van verkeersongevallen in Zeeland. De gedachten gaan uit naar automatische gegevensverwerking- door de politie op locatie volgens een vast protocol. De informatie kan waardevol zijn bij de beantwoording van de vraag of een verkeersongeluk te voorkomen was en zo nee waar om niet. Het voortouw is genomen door de adviesdienst 'Verkeer en ver voer', hoofdafdeling Basisgege vens van Rijkswaterstaat. De Zeeuwse politie en de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) wer ken er aan mee. Laatstgenoemde stichting deed vorig jaar een vergeefse poging om te komen tot verbeterde regis tratie van ongevalskenmerken. De bedoeling van het onderzoek was inzicht te verkrijgen in het ontstaan van veel voorkomende ongevallen in Zeeuws-Vlaande- ren. De studie richtte zich met name op informatie over het ver loop van het ongeval. Op grond van de verzamelde ge gevens zouden aanbevelingen worden gedaan voor passende maatregelen. Uiteindelijk luidde de conclusie dat het materiaal te veel inconsistenties vertoonde waardoor een verantwoorde in terpretatie onmogelijk bleek. De doelen van de verbeterde on gevallenregistratie door Rijkswa terstaat, politie en SWOV zijn onder meer een betere afstem ming van de gegevensverzame ling op de verschillende instan ties die met die informatie aan de slag willen. Behalve politie en justitie zijn dat onderzoekers, wegbeheerders en het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid (ROV) in de provincie. Het SWOV-on- derzoek in Zeeuws-Vlaanderen is niet helemaal weggegooid geld geweest. De ontworpen vragen- structuur over het gedrag van de verkeersdeelnemers en de achter gronden van dat gedrag is mede gebaseerd op de ervaringen in Zeeuws-Vlaanderen. Rein van der Helm kw toe hot le en regenachtige dinsdagavond eind kwam een Apeldoornse markt- man naar Terneuzen om te trachten ilgende dag zijn waren aan de man tel engen. Groot was zijn verwondering hij in het hotel waar hij logeerde, dat er sinds jaren geen markt werd gehouden. Totje bezettingsjaren had Terneuzen de weekmarkt van betekenis in Zetjws-'Vlaanderen. Al vrij snel na de beziting zakte de markt in. Negentig iro int van de marktkooplieden waren e ondernemers. „Deze mensen werd .oor de bezettende macht onmoge lijk emaakt hun bedrijf verder uit te oe- wat voor de Terneuzense markt de zslag betekende," zegt Scheele. De loop van de oorlog optredende goe- ïschaarste maakte het voor de reste- tien procent kooplieden ook on- ilijk verder te werken, zodat de we^markt ophield te bestaan. de firma Scheele en Zonen, die kra- is aan de marktkoop- liet i verhuurde, zat er anders op dan de krajen op te bergen. In pakhuis aan de Smfswal, naast de Gerefor- de Kerk. Daar eeiden zij de oor log a bleven ze werk- lootot juli 1946. Toen eer Ipeldoornse koop- ma zich bij Scheele me de en vroeg of hij woensdag een kr; n wilde plaatsen op de zogenaamde Boi enmarkt in de Nieuwstraat. Dat kon en larmee werd de eerste aanzet gege- ver ot terugkeer van de weekmarkt in Tenuzen, later gevolgd door andere pla sen. Eer veek later meldde zich al tien koop lier n en begon na ruim zes jaar de Ter- nei ense weekmarkt opnieuw. ,,D toenmalige marktkooplieden be st» ien voor een groot deel uit ex-poli- tie. delinquenten en zwarthandelaars, we e langs allerlei duistere kanalen aan hu ;oederen kwamen. Zo kwam het dan ooi lat allerlei artikelen nergens te koop wa n, behalve op de markt. En aange- zie het spreekwoord zegt: 'Beter duur d» net te koop' voeren deze kooplieden er :1 bij," noteert Scheele in zijn boek je. ommigen boerden zo goed dat ze twidrie kramen tegelijk huurden. De oooplieden konden maar in drie pla isen in Zeeland terecht: dinsdag in Gowoensdag in Terneuzen en donder- daj n Middelburg. Er moesten dus meer maiten komen en men besloot op ®a ïdag naar Hulst te gaan. En de firma Sc ele reisde mee, want die verhuurde arktkramen. De zaken gingen goed, na uitbreiden kon Scheele niet. Hout ramen te maken werd niet toegewe- ffii want wederopbouw van huizen had lute voorrang. expediteur uit Goes bood de oplos hij zou voortaan kramen vanuit naar Hulst vervoeren. Gelijktijdig verschenen Goese kooplie den op de nieuwe week markten van IJzendijke en Axel. Die lieden hadden een soort monopolie op de kramen, want anderen die er een wilden huren kregen steeds nul op het rekest. Zij wendden zich tot Scheele. Die firma kocht een oude vrachtauto en reed naar Hulst en Axel op marktdagen om hen uit de brand te helpen. Zierikzee Het monopolie van de Goe se kooplieden werd ook ge broken in Zierikzee, waar een plaatselijke timmer man wel wat kramen wilde maken voor mensen die er geen konden huren. De Goese groep week uit naar Oostburg op de woensdag. Geredeneerd werd: op woensdag verhuurt Scheele zijn kramen in Terneuzen, dus kan hij niet naar Oost burg. Maar de onderne mingszin werd onder schat. De Goese expedi teur kreeg van Scheele twintig nieuwe kramen die hij kon onderverhu ren in Oostburg. Op 4 september 1950 stonden de nieuwe kramen in Oostburg op de Markt. Een paar jaar later kreeg Sas van Gent zijn week markt, waar ook wat commotie ontstond omdat er meer koop lieden kwamen opdagen dan er stand plaatsen te vergeven waren. Bovendien werden de kramen van Scheele, die voor onderverhuur beschikbaar waren, ge boycot. En kreeg de expediteur het drei gement, dat als hij kramen van Scheele in Oostburg zou plaatsen, die door koop lieden tot brandhout zouden worden ge slagen. Uiteindelijk trok de Terneuzense firma aan het kortste eind, hoewel het gemeentebestuur aanvankelijk zijn toe stemming tot plaatsing had gegeven. „Het hield zich niet aan de afspraak en de volgende woensag werd meegedeeld dat alleen de heer H. de kramen mocht plaatsen," schrijft Scheele. Nog groter waren de problemen die het Terneuzens bedrijf in Hulst ging onder vinden. Aanvankelijk leverde Scheele al leen de kramen voor die markt. In sep tember 1952 werd een nieuwe aanhanger aangeschaft, want wekelijks konden er veel kramen een plaatsje vinden. Gezien de ervaringen in Oostburg besloot Scheele er in plaats van de maximale 72 er 52 te plaatsen omdat de Goese 'con currentie' met minstens 20 kramen voor zijn expeditieklanten zou verschijnen. Dertig Het bleken er 30 te zijn. Of Scheele maar tien kramen wilde terugtrekken. Het col lege van Hulst gelastte dit inderdaad en 52 kooplieden ondertekenden een brief aan het college waaruit bleek dat zij tot volle tevredenheid bij het Terneuzens Ook al heeft hij zich sinds een aantal jaren uit de actieve zakenwereld teruggetrokken, het Govert Scheel interesseren. bedrijf hun kraam huurden. Het mocht niet baten. Een paar weken later, toen de 'concurrent' met 20 in plaats van 30 kra men verscheen, mocht Scheele weer 52 kramen plaatsen. Het bleek van korte duur, want precies twee weken later kreeg Scheele helemaal geen toestemming meer van B en W om dat men binnen de gemeente Hulst een eigen kramenexploitant had gekregen. En die inwoner kreeg het alleenrecht na mens het college. Er werd van deze beslissing niet afgewe ken, ook niet toen de Nederlandse Bond van Marktkramenexploitanten probeer de te bemiddelen. Besloten werd te pro- De weekmarkt in Hulst in vroeger jaren. REPRO CAMILE SCHELSTRAETE Zeeuws-Vlaamse 'martkgebeuren' blijft FOTO CAMILE SCHELSTRAETE cederen tegen Hulst. Maar zowel in Mid delburg als in hoger beroep in Den Haag verloor het Terneuzense bedrijf. B en W konden op basis van de politieverorde ning iemand al dan niet van de Markt weren. Geruchten gingen dat een van de wet houders zelf de kramenverhuurder was, maar dat werd in een persoonlijk onder houd met deze man op erewoord ont kend. „Tot ik een paar jaar later het on omstotelijke bewijs in handen kreeg," zegt Scheele, nu ruim veertig jaar later. „Ik wist de hand te leggen op een brief aan de belastingdienst waaruit bleek dat de wethouder als eigenaar van de kra men moest worden beschouwd en ver antwoordelijk was voor het betalen van omzetbelasting. Hij werkte met een zet baas. Toen kon ik hier niks mee, want dan bracht ik de positie van een over heidsdienaar in gevaar. Nu kan ik het rustig vertellen, het is allemaal zo lang geleden." Genoegdoening Toch kreeg Scheele zijn genoegdoening. „Na het overlijden van de wethouder kwam diens zoon in 1962 bij mij aan de deur, ik had toen een zaak in de Kastan jelaan, met het voorstel gezamenlijk een nv op te richten voor de verhuur van marktkramen. Op die manier wilde hij toch een monopolie blijven houden in Hulst. Maar ik vertrouwde het niet en zei nee," zegt Scheele anno 1997. Hij kwam toen met een ander voorstel. Hoeveel de vergunning en het kramen- materiaal in Hulst moest kosten. „Aan vankelijk vroeg hij drieduizend gulden, maar na een langdurig gesprek kwamen we overeen dat een bedrag van duizend gulden meer dan genoeg zou zijn gezien de schade die door toedoen van zijn va der door de firma Scheele was geleden. Hij kon natuurlijk iemand anders zoe ken, maar dat zou gezien de nodige in vesteringen een moeilijke zaak worden. Hij zwichtte en ging akkoord met dui zend gulden. Hierdoor kon de firma Scheele opnieuw de exploitatie van de marktkramen in Hulst voortzetten." Het doet Govert Scheele, na zoveel jaar, nog steeds veel deugd. Van onze verslaggever Terneuzen - Het parkeerverbod dat sinds enkele weken geldt voor de binnenstad van Terneuzen leidt tot grote verwarring bij automobilisten. De spelregels zijn bij veel mensen onbekend, meldt de woordvoerder van de Zeeuws-Vlaamse politie, C. Ver doorn. Voor het centrum van de Schel- destad is een zogenoemde par- keerzone ingesteld. Dit houdt in dat buiten de aange wezen parkeerplaatsen nergens binnen die zone geparkeerd mag worden. „Maar gezien de vele verbaasde reacties hebben wij de indruk dat het publiek niet volle dig op de hoogte is wat nu wel of niet mag binnen zo'n zone," aldus Verdoorn.Het is mogelijk voor een groot gebied een parkeerver bod in te stellen, door aan het be gin van alle toegangswegen een bord te plaatsen dat het verbod aangeeft. Zo staan in Terneuzen aan het begin van de Heren gracht, Nieuwstraat, Grenulaan en Vlosswijkstraat parkeerver bodsborden met daarboven de tekst 'zone'. Bij het verlaten van die parkeerzone treft de automo bilist zo'n zelfde bord aan, maar dan met een diagonale streep er door. Binnen de parkeerzone is parkeren in principe verboden. Uitzonderingen zijn het parkeren bij een meter, mits de bestuurder betaalt en op een plaats voor ver gunninghouders voor diegenen die zo'n papier bezitten. Ook het laden en lossen en het in- en uit laten stappen van passagiers is toegestaan binnen de zone. In alle andere gevallen is parke ren in de Terneuzense binnenstad niet toegestaan. Autobestuurders die dat toch doen, riskeren een boete van tachtig gulden. „Tot nu toe is waarschuwend op getreden, maar binnenkort wor den er daadwerkelijk parkeerbe- keuringen aan overtreders uitge schreven," besluit de politie woordvoerder.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 33