Ze kennen echte ellende niet' Strijdlustige Jensma kritische toerrijder Wehkamp rukt met groot materieel uit Een oranje armband voor een goed verhaal Vanuit Nepal drie dagen onderweg voor Elfstedentocht SCHAATS KALENDER rantrijn id bv 4 Veteraan Jan Roelof Kruithof ziet geen echte kerels meer op het ijs rfeCantrijn goed bv ELFSTEDENTOCHT Cantrijn 76-5140054 I Een voor een mogen ze binnen, 1 achter gesloten deuren bij de I s™checommissie een laatste I Pleidooi te voeren. Zoals de ac- I 'ountant uit Utrecht, die als 'po- I *®hële deelnemer' op de wacht- I hjst stond van de Vereniging 1 maar toch niet was ingeloot bij de I verdeling van de startbewijzen. ELFSTEDEN KORT 5 4 JANUARI 1996 ,7§] pggTEM 11 I I I ZATERDAG 4 JANUARI 1997 B2 Hardegarijp (anp) - Voor Wehkamp is de Elfstedentocht big business. Het postorderbedrijf rukt met groot materieel uit. Tien grote vrachtwagens en veertig man personeel moeten de ploeg van vier rijders vandaag op E-day daadkrachtig ondersteunen. De vrachtwagens staan om de 20 kilometer en hebben van al les bij zich. Van proviand tot nieuwe schaatsen, van schone onderbroeken tot oorwarmers. „Wij sluiten alle risico uit," al dus Jan Wiebe Last aan de vooravond in Motel Hardega rijp. De ploegleider schat de kosten van de 'operatie Elfste dentocht' op een bedrag tussen de 100.000 en 150.000 gulden. Wehkamp heeft vandaag vier rijders op het ijs: de broers Henri en René Ruitenberg, Haico Bouma en Edward Ha gen. Henri Ruitenberg werd op de dertiende tocht in 1985 in de sprint verslagen door Evert van Benthem. René Ruitenberg is de leider in het klassement om de KNSB-beker op kunstijs en behoort tot de kanshebbers. „Wij zullen niet onze normale ploegentactiek hanteren," ver raadt Last. „De jongens gaan twee om twee rijden. De Rui tenbergjes samen en Bouma en Hagen. Tijdens de wedstrijd proberen de koppels contact te houden. Zolang er communica tie bestaat, is Henri op basis van zijn ervaring de pioegkapi- tein." Om de 20 kilometer staat Weh- kamp-personeel in de eigen blauwwitte kleding klaar met proviand. „Elke rijder heeft zijn eigen kleur tasje. Als hij een keer overslaat, weet hij dat hij 20 kilometer verder weer een zakje kan aannemen. Als hij extra kleding wil of iets an ders, kan hij dat aan die man doorgeven. Die geeft dat door aan de coördinator die ervoor zorgt dat het gewaagde op de volgende post kant en klaar ligt." Klassieke marathons, overzicht nieuwe data. Maandag 6 januari: Eernewoude. 100 km. Dinsdag 7 januari: Schermerhorn. USA marathon 100 km. Woensdag 8 januari: Baflo. Noorderronderit 100 km. Donderdag 9 januari: Elburg. Veluwemeer marathon 100 km. Vrijdag 10 januari: Scheemda. Oldambrit 100 km. Zondag 12 januari: Westerland. Amstelmeer marathon 100 km. Maandag 13 januari: Loosdrecht. Ronde van Loosdrecht 120 km. Dinsdag 14 januari: Blokzijl. Bredewiede marathon 200 km. (geen klassieker, voor de eerste keer op de kalender). -4811 ABbreda vr.pr. 239.500.-k.k. lieerde, in 1991 gebouwde ht v.v. gas-c.v., 3/5 slpks, voor-, vr.pr. 279.000.-k.k. Jiime, halfvr.st.woning v.v. stads- ale slpks en tuin-W. iaat vr.pr. 389.000.-k.k. oonlocatie gelegen uitgebouwde, w.v. gas-c.v., riante woonk. met en, badk. en 3 royale slpks. vr.pr. 279.500.- k.k. Jegen, eigentijds uitgevoerde kar. ijtgeb. keuken, 3 slpks, grote zol- vr.pr. ƒ267.500.- k.k. ebouwde royale eengezinsw. v.v. pin-Z en berging. vr.pr. 209.500.- k.k. /.v. gas-c.v. 1e Verd.: 2 slpks en 'erd.: grote zolder met dakkapel. vr.pr. 179.500.-k.k. ftgevoerd 4-kamerhoekapp. op de Indeling: entree, royale hal, et, aparte badk. v.v. ligbad en een BOD GEVRAAGD |p 187 m2 gesit. luxe afgewerkte slpks, gas-c.v., tuin, achterom Door Danny van den Broek Leeuwarden - Zo vroeg als je vijftiende Elfsteden tocht dit jaar werd aange kondigd, voor Jan Roelof Kruithof (60) kwam-ie toch te laat. „Een jaar of zes tien," zegt de veteraan on der de marathonrijders met een flauwe glimlach. Want toen, eind jaren zeventig, won Kruithof alles boven de honderd kilometer. Van daag rijdt hij misschien wel zijn laatste Elfstedentocht. Nummer 708 is dit jaar voor Jan Roelof Kruithof. Geen nummer voor een wedstrijdrijder. De eige naar van een architectenbureau in Havelte is tegenwoordig inge deeld in het toerpeloton. Daar start hij - samen met bijvoor beeld Jeen van de Berg - in de eerste groep. Dat wel. „Vlak achter de A-rijders. Mis schien halen we die nog wel in," grapt Kruithof. Het wordt de rijfde keer dat hij zich meldt aan de start in Leeuwarden. „De eer ste keer was in 1956. Ik was pas twintig en deed mee bij de toer rijders. Die tocht was een mak kie. De Bonkevaart zat nog niet in het parcours. Wij kwamen bin nen op de Prinsenhof." Barre tocht Zeven jaar later schreef Kruithof zich in voor zijn tweede Elfste dentocht. Nu bij de grote jongens. En prompt kwam-ie te laat bin nen. „Maar het was de zwaarste ooit. Echt een barre tocht. Daar om vind ik Paping ook nog steeds de allergrootste winnaar van de Elfstedentocht. Over de laatste twaalf kilometer van Bartlehiem naar de finish deed ik twee uur. Het ijs was helemaal dichtge- sneeuwd. Maar ik dacht er niet aan om uit te stappen. Dat doe ik pas als ik nog maar een ons weeg. Uiteindelijk was ik twintig minu ten te laat. Maar ik had 'm wel uitgereden." Het was 1963. Kruithof voltooide de Tocht der Tochten gekleed in twee wollen broeken en wat truien over elkaar aangetrokken. In 1985 droeg hij onderkleding die uit zichzelf kon ademen, wat T-shirts en een thermisch schaatspak. Kruithof was 49 jaar en behoorde tot de favorieten. „Omdat ik in die tijd alles won. Elf keer een wedstrijd van 200 ki lometer. De meeste in Finland waar we de alternatieve Elfste dentocht reden als-ie in Fries land weer eens niet door kon gaan. Dat hield me op de been. Die tochten in Finland. Anders was ik misschien veel eerder ge stopt met schaatsen." Deken Maar de Elfstedentocht van '85 zou nooit zijn tocht worden. Van barre omstandigheden was geen sprake. Zelfs de kroonprins haal de de Bonkevaart. Kruithof ook. Maar als twaalfde. Geheel in de 'softie sfeer' van die tocht was hij blijven steken met zijn schaats. Niet in een scheur maar in een deken. „Dat gebeurde bij het klu nen. Ik verrekte een spier en was gelijk kansloos voor de eindze ge-" Een jaaf later werd Kruithof 25e. De Elfstedentocht zou hij nooit winnen. „Daar treur ik verder niet om. Het is jammer, meer niet," zei hij gisteren aan de vooravond van zijn vijfde. En anders dan in 1985 en 1986 is het dit keer opnieuw een zware. „Ik verwacht een heleboel uitval lers," voorspelde Kruithof al. „Het wordt bitterkoud en als ze dan geen kans meer hebben op de eindzege, houden ze het al snel voor gezien." Want echte kerels. Nee dat zijn het niet meer. Mannen als Jeen van den Berg, Vossenbelt en hij zelf. „Die kom je nu echt niet meer tegen," weet Kruithof. „De ze generatie is met weelde opge groeid. Die kennen de echte el lende niet. Wij weten wat het is als het tegenzit. Wij kennen het arme schaap met de wortel, zoals ze zeggen." Arm hoeft de winnaar van de Elf stedentocht in elk geval niet te blijven. „Degene die wint, kan veel geld verdienen. Als-ie ten minste uitstraling heeft. Het ligt gewoon aan de persoon. Neem die jongen van Huizebosch. Die krijgt een bedrag voor dagrecla me op zijn muts. Dat is een be drag. Daar schrik ik van. Daar moet een normaal mens een maand voor werken." „Het is niet goed dat er zoveel geld om gaat in de marathons- port. Ik heb geen dubbeltje over gehouden aan al die overwinnin gen. Maar wij verdienden dan ook niks. Voor een rijksdaalder schaatsten wij ons een ongeluk. Zoveel zie ik ze tegenwoordig al niet meer doen als er 25 gulden beloofd wordt." Ploegenspel „En neem dat ploegenspel. Heel jammer dat zoiets tegenwoordig bestaat. Zo'n Borst die bij het NK in Ankeveen achter Verduin blijft hangen en geen kopwerk doet. Als ik vroeger met Jeen ontsnapt was, dan deden we allebei even veel kopwerk. En degene die er het beste bij zat, het meeste ge daan had en zich sterk voelde, die won. En de premies verdeelden we na afloop onderling. Dat was een stilzwijgende afspraak." Ploegenspel Een ding weet Kruithof echter zeker. De Elfstedentocht blijft vandaag een ploegenspel als in Ankeveen bespaard. „Daarvoor zal-ie te zwaar zijn. Het eerste stuk schaatsen ze van de wind af. Het ijs is schoon en heel hard. Daarom zal het vanaf het begin ontzettend snel gaan. Maar de eerste schifting heeft al veel eer der plaats gevonden. Dat hele stuk door het donker. Daar heb ben de meesten toch angst voor." „Nee, ik had dat nooit. Ik maakte altijd korte passen. Geen lange slagen. Dat is funest. Als je lange slagen maakt en je komt met je schaats in een scheur, dan heb je te weinig tijd om je been terug te trekken. Piet Kleine is zo'n man met die typische lange slag. Piet gaat het daarom vooral in het be gin heel erg moeilijk krijgen." En Kruithof. Hoe zien zijn plan nen eruit? „Ik rij op save. Ik wil hem per se uitrijden. Want het kan wel eens mijn laatste zijn." Jan Roelof Kruithof tijdens de alternatieve Elfstedentocht van 1984 in Finland. vr.pr. 249.000.- k.k. kraai uitgevoerd 3-kamerhoekapp. 2 slpks, luxe keuken, badk. ber- mmet Br°uwer en cantrijn te 9aa" toten, CÉE« ztoertenttekosten. vr.pr. 297.500.- k.k. jarage. Indeling: w.kamer, nw. keuken, (ruime uitbreidingsmogelijkheden). vr.pr. 11.750.- k.k. raat/Wilrijkstraat, kstraat it 270 m2, deel uitmakende van rtementencomplex "Olympia". dlaan vr.pr. 189.500.- k.k. emodificeerd 3-kamerapp. (voorm. e verwarming, compl. ingerichte mogelijkheid tot aankoop van een vr.pr. 329.500.- k.k. fraai uitgev. haif.vr.stwoning met ingerichte badkamer en 4 slpks, berging en garage, oofd vr.pr. 169.500.- k.k. rzien van gaskachelverwarming. ln- :b. keuken, badk, 1e Verd.: 2 slpks, isingel 25, Breda 10-Fax 076 - 5 21 85 31 id van 11.00-14.00 uur iEKEND- LEF00N I Door John van Oppen 1 Leeuwarden - Leeuwarden, I vrijdagmiddag. Het is een drukte van jewelste bij het I Bureau Bijzondere Gevallen I (BBG), waar ondanks alle be- I Memtoonde waarschuwingen I vooraf ('Het heeft geen enkele I zin naar Friesland te komen I als u niet bent ingeloot; u I rojgt geen startbewijs en I zwartrijders worden van het I ijs geplukt') vele honderden I mensen staan die geen vol- I waardig lid zijn van de Vere- I «ging Friesche Elf Steden I maar toch het zilveren kruisje I begeren. «tegenstelling tot zijn broer, die I j ter wegens werkzaamheden in I °e verenigde Staten verblijft. De I ecountant heeft een fax bij zich, I waarin zijn broer verklaart dat I '1 om die reden niet kan deelne- I «en maar de startplaats graag I aan hem gunt. I eï 'fld. De selectiecommissie I j*1™' voor de broederdienst en I KCa]Seert °P manier alsnog I r<^ gulden inschrijfgeld dat I ,s verloren zou zijn gegaan. I „!n leraar Engels uit Zwolle leest I Li °r een 'ef van een °ver- 1 '®an' die herstellende is van en eveneens start- I ^ernia-operatie en evt I „i !aart. de toegekende I U j 'i ^eze gnnug over te wil- I gen aan miin vaste iiiiIUn.®srnaat die op uw wacht- U staat.' Vijf minuten later ook een bouwvakker uit Honderden schaatsers stonden gisteren keurig in de rij in het Friesland Expo Centre in Leeuwar den om zich in te schrijven voor de Tocht der Tochten. foto anp Alkmaar naar buiten met het fel begeerde oranje mouwbandje, dat legale schaatsers vandaag in een oogopslag moet onderschei den van zwartrijders. Vorig jaar, zo vertelt-ie, was hij als kandidaat-lid wel ingeloot maar toen kwam er geen Elfste dentocht. Deze keer was hij bij de tombola buiten de boot gevallen, 'maar een goed verhaal doet soms wonderen.' Toch ontkennen de mannen ach ter de tafel van het Bureau Bij zondere Gevallen dat er sprake is van meten met twee maten. Voor zitter Kroes van de Vereniging: „We willen niet al te bureaucra tisch zijn en proberen de huisre gels zo soepel mogelijk te inter preteren. Er is ruimte op het ijs voor 16.000 toerrijders. Waarom dan ook niet zoveel schaatsers gelukkig maken? Als iemand kan bewijzen dat een rijdend lid zijn startplaats aan hem afstaat, wie zijn wij dan om dat aanbod af te slaan?" Kroes schat dat vierduizend rij dende leden uiteindelijk hun kans laten schieten, om welke re den dan ook. Dat getal komt bijna overeen met het aantal kan didaat-leden dat was uitgeloot maar na een gesprek met het BBG alsnog aan een startbewijs kon komen. Toch is er wel degelijk een abso lute grens, zegt Kroes. Die ligt bij het lidmaatschap. Wie voor de jaarwisseling nog altijd geen kandidaatlid was maar zich nu alsnog hals over kop als zodanig wil laten inschrijven, vindt geen pardon bij het Bureau Bijzondere Gevallen. Ondanks die medede ling blijven enkele volhouders urenlang heen en weer drentelen voor de deur van Het Bureau. Totdat de inschrijftermijn defini tief verstreken is en ze begrijpen dat langer hopen zinloos is. Met het hoofd tussen de schouders en met hangende mondhoeken ver laten ze het stampvolle Expocen- ter, waar inmiddels iedereen een oranje mouwband draagt. 'd «8 Leeuwarden (anp) - De meest kritische volger van het Elf- stedenbestuur rijdt vandaag ®et een vrolijke lach de toer tocht. Liefst 32 revolutionaire agendapunten deponeerde Gaaye Jensma in de zomer tij dens de op zijn initiatief be legde buitengewone ledenver- radering van de Vereniging pe Friesche Elf Steden. De garagehouder uit St. Annapa- rochie wilde een modernere, eerlijkere en veiligere tocht der tochten. Hij kreeg slechts steun van een miniem groepje, zag de meeste van zijn voorstellen in een zaal met ruim 1400 leden wegge hoond, maar kreeg zijn zin met een kortere voorbereidingstijd. „Je moet rijden als het mogelijk is. Dat is nu het geval. Het terug brengen van de voorbereidings tijd van drie dagen naar 36 uur is nu opgepakt. Zo hoort het ook. Alleen heb ik dit al een keer in 1990 voorgesteld," zegt hij nu te vreden. Jensma voelt zich geen winnaar, heeft niet het idee dat hij nu zijn gelijk heeft gehaald. „Ik heb des tijds geprobeerd een discussie los te maken. Mijn relatie met het bestuur, voorzitter Kroes en ijs meester Venema is op dit moment uitstekend. Maar ik blijf ze wel kritisch volgen." Donderdagochtend, ruim drie uur voor voorzitter Kroes de da tum van de tocht bekend maakte, meldde Jensma zich telefonisch bij ijsmeester Venema en de pre ses. „Ik heb ze gezegd dat ze de tocht voor het weekeinde moes ten rijden. Dat het een risico zou zijn als ze naar volgende week zouden gaan. Afgelopen week einde hebben we al gezien wat dooi en ijzel voor invloed hebben op het traject." Jensma was en is nog steeds voor stander van twee startplaatsen. Het zou meer rijders de mogelijk heid bieden de tocht te voltooien. Daarnaast wilde hij de finish te rughalen naar het centrum van Leeuwarden. „Van alle plaatsen is Leeuwarden de enige waar de schaatsers niet door heen ko men." Volgens Jensma is zelfs burgemeester Apotheker enthou siast over zijn voorstel. „Een dag na de bewuste vergadering in de zomer belde hij me op. Hij was enthousiast. Vroeger werd er warm water geloosd in de Prin sen Tuin. Tegenwoordig gebeurt dat niet meer. Het is de meest ideale aankomst, maar het levert volgens het bestuur teveel pro blemen op." Jensma maakte ook een hele ex positie met oplossingen voor de kluunplaatsen. „Ik heb voorzie ningen als ophangsystemen be dacht. Met bruggen, zelfs kluun bruggen onder bruggen door, in plaats van een route over de kant. Alle rayonhoofden hebben van mij een video gekregen waar ik mijn plannen toon. Hoeveel ze daarvan gebruikt hebben, moet blijken." Jensma is blij dat de tocht doorgaat, maar vreest toch problemen. „Ik word er niet goed van dat de laatste groep pas om 10.45 uur start. Het wordt moei lijk voor die rijders. Dat is oneer lijk." Jensma voert vandaag geen actie voor zijn plannen. Hij stuurt wel een vliegtuig de lucht in met de tekst 'Kroes, bedankt'. Elfstedenpostzegel vandaag te koop Leeuwarden - Ter gelegenheid van de vijftiende Elfstedentocht brengt KPN vandaag een speciale postzegel en telefoonkaart aan. Op de postzegel van 80 cent en de telefoonkaart van tien gulden staan schaatsers in het Friese landschap. Aan de horizon staan sterren die zijn opgebouwd uit de (Friese) namen van de elf ste den. De Elfsteden-postzegel. foto anp STER verdient flink aan Elfstedentocht Hilversum - De STER houdt vandaag 2 miljoen gulden bruto over aan extra reclamezendtijd rond de live-uitzending van de Elfste dentocht. Netto komt dat neer op 1,5 miljoen gulden. Dit heeft di recteur A. Vinju gistermiddag bevestigd. De elf extra reclame blokken zijn zo goed als uitverkocht. In een blokje kan de STER zes adverteerders kwijt. Het goedkoopste spotje van dertig seconden kost de adverteerder 10.900 gulden. Voor dat bedrag zit die wel in het laatste blokje. Rond de voorbeschouwing en de start betalen de adverteerders 19.950 gulden. Voor de spotjes na de finish moet voor dertig se conden 44.850 gulden worden betaald. De uitzending van de NOS trok bij de laatste editie van de Elfste dentocht in 1986 rond de negen miljoen kijkers. De STER ver wacht dat er zaterdag net zoveel belangstellenden rond de buis zullen zitten. Dweilorkest politie luistert tocht op Driebergen - Het Nederlands Politie Orkest heeft een dweilorkest afgevaardigd naar de Elfstedentocht. Twintig blaasmuzikanten verzorgen een optreden gedurende het gehele festijn op de brug bij het keerpunt in Dokkum. Bij de reorganisatie van de Nederlandse politie in 1994 maakten de rijks- en gemeentelijke politie plaats voor 25 regionale korpsen en een Korps Landelijke Politiediensten KLPD. De reorganisatie kostte ook de rijkspolitiekapel de kop. In april 1995 zag het Ne derlands Politie Orkest het licht. Elfsteden-weersverwachting op Internet Den Haag - Belangstellenden kunnen speciale KNMI weers- en ijsinformatie over de Elfstedentocht via hun computer op het In ternet raadplegen (http://www.knmi.nl/). Het KNMI doet dat ten behoeve van het de Vereniging De Friesche Elf Steden. Elfstedenmeteorooloog Henk van Dorp geeft in een overzichtelij ke tabel de ijstemperatuur- en neerslagverwachtingen. Op grond hiervan wordt een ijsdikteverwachting gegeven voor Leeuwar den. Maar het KNMI geeft op de Internetsite ook achtergrondinforma tie over het weer tijdens vroegere Elfstedentochten en de tochten die op het laatste moment zijn afgelast. Ten tijde van de tocht der tochten heeft de KNMI een eigen weer- specialist in Leeuwarden die voor kranten, radio en televisie com mentaar geeft. Gratis ongevallenverzekering Leeuwarden - Verzekeraar FBTO, onderdeel van de Achmea- groep, biedt alle schaatsers die vandaag meedoen aan de Elfste dentocht een gratis ongevallenverzekering aan. Deelnemers die een aanvraagformulier invullen, krijgen Bij blijvende invaliditeit bedraagt de uitkering twintigduizend gulden. Bij overlijden krij gen de nabestaanden een bedrag van tienduizend gulden uitge keerd. De assuradeur, die het risico heeft ondergebracht bij drie herver zekeraars, heeft de aanvraagformulieren uitgedelen in de treinen tussen Zwolle en Leeuwarden en bij de inschrijving in het Fries land Expo Centre. De verzekeraar gaat ervan uit dat ongeveer de helft van de deel nemers al over een ongevallenverzekering beschikt. Woordvoer der H. de Bruin schat het maximale risico gering. „Er zullen na tuurlijk best mensen gewond raken, maar het aantal blijvende kwetsuren is naar wij verwachten gering." Vlaggen halfstok bij evenementenhal Leeuwarden - De vlaggen bij het evenementencentrum in Fries land (FEC) hingen sinds gisteren halfstok. Het is het eerbetoon aan de dinsdagmorgen overleden Andries Westerbaan. Het bestuurslid van de Vereniging De Friesche Elf Steden kreeg dinsdag vlak voor hij naar de persconferentie van het bestuur in Leeuwwarden zou afreizen een hartstilstand. Westerbaan wordt vrijdagmiddag in Goutum gecremeerd. Het voltallige Elfsteden- bestuur is daarbij aanwezig. Veldkamp mikt op twintigste plaats Leeuwarden - Bart Veldkamp is topsporter, hij wil de Elfsteden tocht vandaag winnen. Maar met de twintigste plaats is de lange- baan-schaatser al tevreden. Veldkamp verliet donderdag het trainingskamp in Davos. Daar bereidde hij zich voor op de Europese kampioenschappen allround, die van 10 tot en met 12 januari in Heerenveen wordt gehouden. „Maar de Elfstedentocht wil ik niet laten schieten," zei de Hagenaar, op een Belgische licentie rijdend. „Ook al gaat het ten koste van het EK, dan richt ik me maar op de WK en de WK afstanden." In 1985 volbracht Veldkamp de Elfstedentocht als toerrijder, na twaalf uur schaatsen, klunen en dringen. Nu hoopt hij vijf uur eerder binnen te zijn. Leeuwarden (anp) - Soms gaat de liefde voor de Elfstedentocht heel ver. E. Nijland hoorde op 1 januari in Kathmandu, de hoofdstad van Nepal, dat de Elfstedentocht zaterdag wordt verreden. Hij bedacht zich geen moment en vertrok naar Fries land. Vrijdag was hij op tijd voor de inschrijving. Zijn verhaal is bijna te wonderlijk om waar te zijn. Nijland beleefde in drie dagen meer dan sommige mensen in een heel leven meemaken. De medewerker op de ambassade kon aanvankelijk niet weg uit Kath mandu. „Maar na veel vijven en zessen kon ik toch naar Delhi. Van daaruit kon ik gemakkelijker aan een ticket komen." In India belandde hij op het vliegtuig tussen de asielzoekers. „Met een Ghanese sikh die ook problemen had met zijn visum. Nadat ik eerst enkele politiemensen heb omgekocht kreeg ik een ticket naar Parijs. Van daaruit ben ik naar Nederland gevlogen." Vrijdagmorgen kwam de toerrijder, die als potentieel lid voor het eerst was ingeloot, op Schiphol aan. Daar stond een bekende klaar hem naar het FEC in Leeuwarden te rijden. Met een typisch Nepalese muts op zijn hoofd liet Nijland glunderend zijn startbewijs zien. Soms gaat de liefde voor de Elfstedentocht inderdaad ver.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 23