Ze kennen echte ellende niet'
Strijdlustige Jensma kritische toerrijder
Wehkamp rukt met
groot materieel uit
Een oranje armband voor een goed verhaal
Vanuit Nepal drie
dagen onderweg
voor Elfstedentocht
SCHAATS KALENDER
rantrijn
id bv
4
Veteraan Jan Roelof Kruithof ziet geen echte kerels meer op het ijs
rfeCantrijn
goed bv
ELFSTEDENTOCHT
Cantrijn
76-5140054
I Een voor een mogen ze binnen,
1 achter gesloten deuren bij de
I s™checommissie een laatste
I Pleidooi te voeren. Zoals de ac-
I 'ountant uit Utrecht, die als 'po-
I *®hële deelnemer' op de wacht-
I hjst stond van de Vereniging
1 maar toch niet was ingeloot bij de
I verdeling van de startbewijzen.
ELFSTEDEN KORT
5 4 JANUARI 1996 ,7§] pggTEM
11 I I I
ZATERDAG 4 JANUARI 1997 B2
Hardegarijp (anp) - Voor Wehkamp is de Elfstedentocht big
business. Het postorderbedrijf rukt met groot materieel uit.
Tien grote vrachtwagens en veertig man personeel moeten
de ploeg van vier rijders vandaag op E-day daadkrachtig
ondersteunen.
De vrachtwagens staan om de
20 kilometer en hebben van al
les bij zich. Van proviand tot
nieuwe schaatsen, van schone
onderbroeken tot oorwarmers.
„Wij sluiten alle risico uit," al
dus Jan Wiebe Last aan de
vooravond in Motel Hardega
rijp. De ploegleider schat de
kosten van de 'operatie Elfste
dentocht' op een bedrag tussen
de 100.000 en 150.000 gulden.
Wehkamp heeft vandaag vier
rijders op het ijs: de broers
Henri en René Ruitenberg,
Haico Bouma en Edward Ha
gen.
Henri Ruitenberg werd op de
dertiende tocht in 1985 in de
sprint verslagen door Evert van
Benthem. René Ruitenberg is
de leider in het klassement om
de KNSB-beker op kunstijs en
behoort tot de kanshebbers.
„Wij zullen niet onze normale
ploegentactiek hanteren," ver
raadt Last. „De jongens gaan
twee om twee rijden. De Rui
tenbergjes samen en Bouma en
Hagen. Tijdens de wedstrijd
proberen de koppels contact te
houden. Zolang er communica
tie bestaat, is Henri op basis
van zijn ervaring de pioegkapi-
tein."
Om de 20 kilometer staat Weh-
kamp-personeel in de eigen
blauwwitte kleding klaar met
proviand. „Elke rijder heeft
zijn eigen kleur tasje. Als hij
een keer overslaat, weet hij dat
hij 20 kilometer verder weer
een zakje kan aannemen. Als
hij extra kleding wil of iets an
ders, kan hij dat aan die man
doorgeven. Die geeft dat door
aan de coördinator die ervoor
zorgt dat het gewaagde op de
volgende post kant en klaar
ligt."
Klassieke marathons, overzicht nieuwe data.
Maandag 6 januari: Eernewoude. 100 km.
Dinsdag 7 januari: Schermerhorn. USA marathon 100 km.
Woensdag 8 januari: Baflo. Noorderronderit 100 km.
Donderdag 9 januari: Elburg. Veluwemeer marathon 100 km.
Vrijdag 10 januari: Scheemda. Oldambrit 100 km.
Zondag 12 januari: Westerland. Amstelmeer marathon 100 km.
Maandag 13 januari: Loosdrecht.
Ronde van Loosdrecht 120 km.
Dinsdag 14 januari: Blokzijl. Bredewiede marathon 200 km.
(geen klassieker, voor de eerste keer op de kalender).
-4811 ABbreda
vr.pr. 239.500.-k.k.
lieerde, in 1991 gebouwde
ht v.v. gas-c.v., 3/5 slpks, voor-,
vr.pr. 279.000.-k.k.
Jiime, halfvr.st.woning v.v. stads-
ale slpks en tuin-W.
iaat vr.pr. 389.000.-k.k.
oonlocatie gelegen uitgebouwde,
w.v. gas-c.v., riante woonk. met
en, badk. en 3 royale slpks.
vr.pr. 279.500.- k.k.
Jegen, eigentijds uitgevoerde kar.
ijtgeb. keuken, 3 slpks, grote zol-
vr.pr. ƒ267.500.- k.k.
ebouwde royale eengezinsw. v.v.
pin-Z en berging.
vr.pr. 209.500.- k.k.
/.v. gas-c.v. 1e Verd.: 2 slpks en
'erd.: grote zolder met dakkapel.
vr.pr. 179.500.-k.k.
ftgevoerd 4-kamerhoekapp. op de
Indeling: entree, royale hal,
et, aparte badk. v.v. ligbad en een
BOD GEVRAAGD
|p 187 m2 gesit. luxe afgewerkte
slpks, gas-c.v., tuin, achterom
Door Danny van den Broek
Leeuwarden - Zo vroeg als
je vijftiende Elfsteden
tocht dit jaar werd aange
kondigd, voor Jan Roelof
Kruithof (60) kwam-ie toch
te laat. „Een jaar of zes
tien," zegt de veteraan on
der de marathonrijders met
een flauwe glimlach. Want
toen, eind jaren zeventig,
won Kruithof alles boven
de honderd kilometer. Van
daag rijdt hij misschien wel
zijn laatste Elfstedentocht.
Nummer 708 is dit jaar voor Jan
Roelof Kruithof. Geen nummer
voor een wedstrijdrijder. De eige
naar van een architectenbureau
in Havelte is tegenwoordig inge
deeld in het toerpeloton. Daar
start hij - samen met bijvoor
beeld Jeen van de Berg - in de
eerste groep. Dat wel.
„Vlak achter de A-rijders. Mis
schien halen we die nog wel in,"
grapt Kruithof. Het wordt de
rijfde keer dat hij zich meldt aan
de start in Leeuwarden. „De eer
ste keer was in 1956. Ik was pas
twintig en deed mee bij de toer
rijders. Die tocht was een mak
kie. De Bonkevaart zat nog niet
in het parcours. Wij kwamen bin
nen op de Prinsenhof."
Barre tocht
Zeven jaar later schreef Kruithof
zich in voor zijn tweede Elfste
dentocht. Nu bij de grote jongens.
En prompt kwam-ie te laat bin
nen. „Maar het was de zwaarste
ooit. Echt een barre tocht. Daar
om vind ik Paping ook nog steeds
de allergrootste winnaar van de
Elfstedentocht. Over de laatste
twaalf kilometer van Bartlehiem
naar de finish deed ik twee uur.
Het ijs was helemaal dichtge-
sneeuwd. Maar ik dacht er niet
aan om uit te stappen. Dat doe ik
pas als ik nog maar een ons weeg.
Uiteindelijk was ik twintig minu
ten te laat. Maar ik had 'm wel
uitgereden."
Het was 1963. Kruithof voltooide
de Tocht der Tochten gekleed in
twee wollen broeken en wat
truien over elkaar aangetrokken.
In 1985 droeg hij onderkleding
die uit zichzelf kon ademen, wat
T-shirts en een thermisch
schaatspak. Kruithof was 49 jaar
en behoorde tot de favorieten.
„Omdat ik in die tijd alles won.
Elf keer een wedstrijd van 200 ki
lometer. De meeste in Finland
waar we de alternatieve Elfste
dentocht reden als-ie in Fries
land weer eens niet door kon
gaan. Dat hield me op de been.
Die tochten in Finland. Anders
was ik misschien veel eerder ge
stopt met schaatsen."
Deken
Maar de Elfstedentocht van '85
zou nooit zijn tocht worden. Van
barre omstandigheden was geen
sprake. Zelfs de kroonprins haal
de de Bonkevaart. Kruithof ook.
Maar als twaalfde. Geheel in de
'softie sfeer' van die tocht was hij
blijven steken met zijn schaats.
Niet in een scheur maar in een
deken. „Dat gebeurde bij het klu
nen. Ik verrekte een spier en was
gelijk kansloos voor de eindze
ge-"
Een jaaf later werd Kruithof 25e.
De Elfstedentocht zou hij nooit
winnen. „Daar treur ik verder
niet om. Het is jammer, meer
niet," zei hij gisteren aan de
vooravond van zijn vijfde.
En anders dan in 1985 en 1986 is
het dit keer opnieuw een zware.
„Ik verwacht een heleboel uitval
lers," voorspelde Kruithof al.
„Het wordt bitterkoud en als ze
dan geen kans meer hebben op de
eindzege, houden ze het al snel
voor gezien."
Want echte kerels. Nee dat zijn
het niet meer. Mannen als Jeen
van den Berg, Vossenbelt en hij
zelf. „Die kom je nu echt niet
meer tegen," weet Kruithof. „De
ze generatie is met weelde opge
groeid. Die kennen de echte el
lende niet. Wij weten wat het is
als het tegenzit. Wij kennen het
arme schaap met de wortel, zoals
ze zeggen."
Arm hoeft de winnaar van de Elf
stedentocht in elk geval niet te
blijven. „Degene die wint, kan
veel geld verdienen. Als-ie ten
minste uitstraling heeft. Het ligt
gewoon aan de persoon. Neem die
jongen van Huizebosch. Die
krijgt een bedrag voor dagrecla
me op zijn muts. Dat is een be
drag. Daar schrik ik van. Daar
moet een normaal mens een
maand voor werken."
„Het is niet goed dat er zoveel
geld om gaat in de marathons-
port. Ik heb geen dubbeltje over
gehouden aan al die overwinnin
gen. Maar wij verdienden dan
ook niks. Voor een rijksdaalder
schaatsten wij ons een ongeluk.
Zoveel zie ik ze tegenwoordig al
niet meer doen als er 25 gulden
beloofd wordt."
Ploegenspel
„En neem dat ploegenspel. Heel
jammer dat zoiets tegenwoordig
bestaat. Zo'n Borst die bij het NK
in Ankeveen achter Verduin blijft
hangen en geen kopwerk doet.
Als ik vroeger met Jeen ontsnapt
was, dan deden we allebei even
veel kopwerk. En degene die er
het beste bij zat, het meeste ge
daan had en zich sterk voelde, die
won. En de premies verdeelden
we na afloop onderling. Dat was
een stilzwijgende afspraak."
Ploegenspel
Een ding weet Kruithof echter
zeker. De Elfstedentocht blijft
vandaag een ploegenspel als in
Ankeveen bespaard. „Daarvoor
zal-ie te zwaar zijn. Het eerste
stuk schaatsen ze van de wind af.
Het ijs is schoon en heel hard.
Daarom zal het vanaf het begin
ontzettend snel gaan. Maar de
eerste schifting heeft al veel eer
der plaats gevonden. Dat hele
stuk door het donker. Daar heb
ben de meesten toch angst voor."
„Nee, ik had dat nooit. Ik maakte
altijd korte passen. Geen lange
slagen. Dat is funest. Als je lange
slagen maakt en je komt met je
schaats in een scheur, dan heb je
te weinig tijd om je been terug te
trekken. Piet Kleine is zo'n man
met die typische lange slag. Piet
gaat het daarom vooral in het be
gin heel erg moeilijk krijgen."
En Kruithof. Hoe zien zijn plan
nen eruit? „Ik rij op save. Ik wil
hem per se uitrijden. Want het
kan wel eens mijn laatste zijn."
Jan Roelof Kruithof tijdens de alternatieve Elfstedentocht van 1984 in Finland.
vr.pr. 249.000.- k.k.
kraai uitgevoerd 3-kamerhoekapp.
2 slpks, luxe keuken, badk. ber-
mmet
Br°uwer en cantrijn te
9aa" toten,
CÉE« ztoertenttekosten.
vr.pr. 297.500.- k.k.
jarage. Indeling: w.kamer, nw. keuken,
(ruime uitbreidingsmogelijkheden).
vr.pr. 11.750.- k.k.
raat/Wilrijkstraat,
kstraat
it 270 m2, deel uitmakende van
rtementencomplex "Olympia".
dlaan vr.pr. 189.500.- k.k.
emodificeerd 3-kamerapp. (voorm.
e verwarming, compl. ingerichte
mogelijkheid tot aankoop van een
vr.pr. 329.500.- k.k.
fraai uitgev. haif.vr.stwoning met
ingerichte badkamer en 4 slpks,
berging en garage,
oofd vr.pr. 169.500.- k.k.
rzien van gaskachelverwarming. ln-
:b. keuken, badk, 1e Verd.: 2 slpks,
isingel 25, Breda
10-Fax 076 - 5 21 85 31
id van 11.00-14.00 uur
iEKEND-
LEF00N
I Door John van Oppen
1 Leeuwarden - Leeuwarden,
I vrijdagmiddag. Het is een
drukte van jewelste bij het
I Bureau Bijzondere Gevallen
I (BBG), waar ondanks alle be-
I Memtoonde waarschuwingen
I vooraf ('Het heeft geen enkele
I zin naar Friesland te komen
I als u niet bent ingeloot; u
I rojgt geen startbewijs en
I zwartrijders worden van het
I ijs geplukt') vele honderden
I mensen staan die geen vol-
I waardig lid zijn van de Vere-
I «ging Friesche Elf Steden
I maar toch het zilveren kruisje
I begeren.
«tegenstelling tot zijn broer, die
I j ter wegens werkzaamheden in
I °e verenigde Staten verblijft. De
I ecountant heeft een fax bij zich,
I waarin zijn broer verklaart dat
I '1 om die reden niet kan deelne-
I «en maar de startplaats graag
I aan hem gunt.
I eï 'fld. De selectiecommissie
I j*1™' voor de broederdienst en
I KCa]Seert °P manier alsnog
I r<^ gulden inschrijfgeld dat
I ,s verloren zou zijn gegaan.
I „!n leraar Engels uit Zwolle leest
I Li °r een 'ef van een °ver-
1 '®an' die herstellende is van
en eveneens
start-
I ^ernia-operatie en evt
I „i !aart. de toegekende
I U j 'i ^eze gnnug over te wil-
I gen aan miin vaste
iiiiIUn.®srnaat die op uw wacht-
U staat.' Vijf minuten later
ook een bouwvakker uit
Honderden schaatsers stonden gisteren keurig in de rij in het Friesland Expo Centre in Leeuwar
den om zich in te schrijven voor de Tocht der Tochten. foto anp
Alkmaar naar buiten met het fel
begeerde oranje mouwbandje,
dat legale schaatsers vandaag in
een oogopslag moet onderschei
den van zwartrijders.
Vorig jaar, zo vertelt-ie, was hij
als kandidaat-lid wel ingeloot
maar toen kwam er geen Elfste
dentocht. Deze keer was hij bij de
tombola buiten de boot gevallen,
'maar een goed verhaal doet soms
wonderen.'
Toch ontkennen de mannen ach
ter de tafel van het Bureau Bij
zondere Gevallen dat er sprake is
van meten met twee maten. Voor
zitter Kroes van de Vereniging:
„We willen niet al te bureaucra
tisch zijn en proberen de huisre
gels zo soepel mogelijk te inter
preteren. Er is ruimte op het ijs
voor 16.000 toerrijders. Waarom
dan ook niet zoveel schaatsers
gelukkig maken? Als iemand kan
bewijzen dat een rijdend lid zijn
startplaats aan hem afstaat, wie
zijn wij dan om dat aanbod af te
slaan?"
Kroes schat dat vierduizend rij
dende leden uiteindelijk hun
kans laten schieten, om welke re
den dan ook. Dat getal komt
bijna overeen met het aantal kan
didaat-leden dat was uitgeloot
maar na een gesprek met het
BBG alsnog aan een startbewijs
kon komen.
Toch is er wel degelijk een abso
lute grens, zegt Kroes. Die ligt bij
het lidmaatschap. Wie voor de
jaarwisseling nog altijd geen
kandidaatlid was maar zich nu
alsnog hals over kop als zodanig
wil laten inschrijven, vindt geen
pardon bij het Bureau Bijzondere
Gevallen. Ondanks die medede
ling blijven enkele volhouders
urenlang heen en weer drentelen
voor de deur van Het Bureau.
Totdat de inschrijftermijn defini
tief verstreken is en ze begrijpen
dat langer hopen zinloos is. Met
het hoofd tussen de schouders en
met hangende mondhoeken ver
laten ze het stampvolle Expocen-
ter, waar inmiddels iedereen een
oranje mouwband draagt.
'd
«8
Leeuwarden (anp) - De meest
kritische volger van het Elf-
stedenbestuur rijdt vandaag
®et een vrolijke lach de toer
tocht. Liefst 32 revolutionaire
agendapunten deponeerde
Gaaye Jensma in de zomer tij
dens de op zijn initiatief be
legde buitengewone ledenver-
radering van de Vereniging
pe Friesche Elf Steden. De
garagehouder uit St. Annapa-
rochie wilde een modernere,
eerlijkere en veiligere tocht
der tochten.
Hij kreeg slechts steun van een
miniem groepje, zag de meeste
van zijn voorstellen in een zaal
met ruim 1400 leden wegge
hoond, maar kreeg zijn zin met
een kortere voorbereidingstijd.
„Je moet rijden als het mogelijk
is. Dat is nu het geval. Het terug
brengen van de voorbereidings
tijd van drie dagen naar 36 uur is
nu opgepakt. Zo hoort het ook.
Alleen heb ik dit al een keer in
1990 voorgesteld," zegt hij nu te
vreden.
Jensma voelt zich geen winnaar,
heeft niet het idee dat hij nu zijn
gelijk heeft gehaald. „Ik heb des
tijds geprobeerd een discussie los
te maken. Mijn relatie met het
bestuur, voorzitter Kroes en ijs
meester Venema is op dit moment
uitstekend. Maar ik blijf ze wel
kritisch volgen."
Donderdagochtend, ruim drie
uur voor voorzitter Kroes de da
tum van de tocht bekend maakte,
meldde Jensma zich telefonisch
bij ijsmeester Venema en de pre
ses. „Ik heb ze gezegd dat ze de
tocht voor het weekeinde moes
ten rijden. Dat het een risico zou
zijn als ze naar volgende week
zouden gaan. Afgelopen week
einde hebben we al gezien wat
dooi en ijzel voor invloed hebben
op het traject."
Jensma was en is nog steeds voor
stander van twee startplaatsen.
Het zou meer rijders de mogelijk
heid bieden de tocht te voltooien.
Daarnaast wilde hij de finish te
rughalen naar het centrum van
Leeuwarden. „Van alle plaatsen
is Leeuwarden de enige waar de
schaatsers niet door heen ko
men." Volgens Jensma is zelfs
burgemeester Apotheker enthou
siast over zijn voorstel. „Een dag
na de bewuste vergadering in de
zomer belde hij me op. Hij was
enthousiast. Vroeger werd er
warm water geloosd in de Prin
sen Tuin. Tegenwoordig gebeurt
dat niet meer. Het is de meest
ideale aankomst, maar het levert
volgens het bestuur teveel pro
blemen op."
Jensma maakte ook een hele ex
positie met oplossingen voor de
kluunplaatsen. „Ik heb voorzie
ningen als ophangsystemen be
dacht. Met bruggen, zelfs kluun
bruggen onder bruggen door, in
plaats van een route over de kant.
Alle rayonhoofden hebben van
mij een video gekregen waar ik
mijn plannen toon. Hoeveel ze
daarvan gebruikt hebben, moet
blijken." Jensma is blij dat de
tocht doorgaat, maar vreest toch
problemen. „Ik word er niet goed
van dat de laatste groep pas om
10.45 uur start. Het wordt moei
lijk voor die rijders. Dat is oneer
lijk." Jensma voert vandaag geen
actie voor zijn plannen. Hij
stuurt wel een vliegtuig de lucht
in met de tekst 'Kroes, bedankt'.
Elfstedenpostzegel vandaag te koop
Leeuwarden - Ter gelegenheid van de vijftiende Elfstedentocht
brengt KPN vandaag een speciale postzegel en telefoonkaart aan.
Op de postzegel van 80 cent en de telefoonkaart van tien gulden
staan schaatsers in het Friese landschap. Aan de horizon staan
sterren die zijn opgebouwd uit de (Friese) namen van de elf ste
den.
De Elfsteden-postzegel. foto anp
STER verdient flink aan Elfstedentocht
Hilversum - De STER houdt vandaag 2 miljoen gulden bruto over
aan extra reclamezendtijd rond de live-uitzending van de Elfste
dentocht. Netto komt dat neer op 1,5 miljoen gulden. Dit heeft di
recteur A. Vinju gistermiddag bevestigd. De elf extra reclame
blokken zijn zo goed als uitverkocht. In een blokje kan de STER
zes adverteerders kwijt.
Het goedkoopste spotje van dertig seconden kost de adverteerder
10.900 gulden. Voor dat bedrag zit die wel in het laatste blokje.
Rond de voorbeschouwing en de start betalen de adverteerders
19.950 gulden. Voor de spotjes na de finish moet voor dertig se
conden 44.850 gulden worden betaald.
De uitzending van de NOS trok bij de laatste editie van de Elfste
dentocht in 1986 rond de negen miljoen kijkers. De STER ver
wacht dat er zaterdag net zoveel belangstellenden rond de buis
zullen zitten.
Dweilorkest politie luistert tocht op
Driebergen - Het Nederlands Politie Orkest heeft een dweilorkest
afgevaardigd naar de Elfstedentocht. Twintig blaasmuzikanten
verzorgen een optreden gedurende het gehele festijn op de brug
bij het keerpunt in Dokkum.
Bij de reorganisatie van de Nederlandse politie in 1994 maakten
de rijks- en gemeentelijke politie plaats voor 25 regionale korpsen
en een Korps Landelijke Politiediensten KLPD. De reorganisatie
kostte ook de rijkspolitiekapel de kop. In april 1995 zag het Ne
derlands Politie Orkest het licht.
Elfsteden-weersverwachting op Internet
Den Haag - Belangstellenden kunnen speciale KNMI weers- en
ijsinformatie over de Elfstedentocht via hun computer op het In
ternet raadplegen (http://www.knmi.nl/). Het KNMI doet dat ten
behoeve van het de Vereniging De Friesche Elf Steden.
Elfstedenmeteorooloog Henk van Dorp geeft in een overzichtelij
ke tabel de ijstemperatuur- en neerslagverwachtingen. Op grond
hiervan wordt een ijsdikteverwachting gegeven voor Leeuwar
den.
Maar het KNMI geeft op de Internetsite ook achtergrondinforma
tie over het weer tijdens vroegere Elfstedentochten en de tochten
die op het laatste moment zijn afgelast.
Ten tijde van de tocht der tochten heeft de KNMI een eigen weer-
specialist in Leeuwarden die voor kranten, radio en televisie com
mentaar geeft.
Gratis ongevallenverzekering
Leeuwarden - Verzekeraar FBTO, onderdeel van de Achmea-
groep, biedt alle schaatsers die vandaag meedoen aan de Elfste
dentocht een gratis ongevallenverzekering aan. Deelnemers die
een aanvraagformulier invullen, krijgen Bij blijvende invaliditeit
bedraagt de uitkering twintigduizend gulden. Bij overlijden krij
gen de nabestaanden een bedrag van tienduizend gulden uitge
keerd.
De assuradeur, die het risico heeft ondergebracht bij drie herver
zekeraars, heeft de aanvraagformulieren uitgedelen in de treinen
tussen Zwolle en Leeuwarden en bij de inschrijving in het Fries
land Expo Centre.
De verzekeraar gaat ervan uit dat ongeveer de helft van de deel
nemers al over een ongevallenverzekering beschikt. Woordvoer
der H. de Bruin schat het maximale risico gering. „Er zullen na
tuurlijk best mensen gewond raken, maar het aantal blijvende
kwetsuren is naar wij verwachten gering."
Vlaggen halfstok bij evenementenhal
Leeuwarden - De vlaggen bij het evenementencentrum in Fries
land (FEC) hingen sinds gisteren halfstok.
Het is het eerbetoon aan de dinsdagmorgen overleden Andries
Westerbaan.
Het bestuurslid van de Vereniging De Friesche Elf Steden kreeg
dinsdag vlak voor hij naar de persconferentie van het bestuur in
Leeuwwarden zou afreizen een hartstilstand. Westerbaan wordt
vrijdagmiddag in Goutum gecremeerd. Het voltallige Elfsteden-
bestuur is daarbij aanwezig.
Veldkamp mikt op twintigste plaats
Leeuwarden - Bart Veldkamp is topsporter, hij wil de Elfsteden
tocht vandaag winnen. Maar met de twintigste plaats is de lange-
baan-schaatser al tevreden. Veldkamp verliet donderdag het
trainingskamp in Davos.
Daar bereidde hij zich voor op de Europese kampioenschappen
allround, die van 10 tot en met 12 januari in Heerenveen wordt
gehouden. „Maar de Elfstedentocht wil ik niet laten schieten," zei
de Hagenaar, op een Belgische licentie rijdend. „Ook al gaat het
ten koste van het EK, dan richt ik me maar op de WK en de WK
afstanden." In 1985 volbracht Veldkamp de Elfstedentocht als
toerrijder, na twaalf uur schaatsen, klunen en dringen. Nu hoopt
hij vijf uur eerder binnen te zijn.
Leeuwarden (anp) - Soms gaat de liefde voor de Elfstedentocht
heel ver. E. Nijland hoorde op 1 januari in Kathmandu, de
hoofdstad van Nepal, dat de Elfstedentocht zaterdag wordt
verreden. Hij bedacht zich geen moment en vertrok naar Fries
land. Vrijdag was hij op tijd voor de inschrijving.
Zijn verhaal is bijna te wonderlijk om waar te zijn. Nijland beleefde in
drie dagen meer dan sommige mensen in een heel leven meemaken. De
medewerker op de ambassade kon aanvankelijk niet weg uit Kath
mandu. „Maar na veel vijven en zessen kon ik toch naar Delhi. Van
daaruit kon ik gemakkelijker aan een ticket komen."
In India belandde hij op het vliegtuig tussen de asielzoekers. „Met een
Ghanese sikh die ook problemen had met zijn visum. Nadat ik eerst
enkele politiemensen heb omgekocht kreeg ik een ticket naar Parijs.
Van daaruit ben ik naar Nederland gevlogen."
Vrijdagmorgen kwam de toerrijder, die als potentieel lid voor het eerst
was ingeloot, op Schiphol aan. Daar stond een bekende klaar hem
naar het FEC in Leeuwarden te rijden. Met een typisch Nepalese muts
op zijn hoofd liet Nijland glunderend zijn startbewijs zien. Soms gaat
de liefde voor de Elfstedentocht inderdaad ver.