Nieuwe kandidaat voor Fokker
'Rendement levensverzekering te rooskleurig voorgesteld'
AIR in hoger beroep
In Oostenrijk groot
tekort autovignetten
De Waard: 'Wij maken het écht waar
Bedrijven ervaren
meer concurrentie
Amsterdamse fusiespecialist De Waard wil vliegtuigproductie voortzetten
Z.-Koreaanse vakbond
stelt regering ultimatum
Danisco voegt bedrijven
Zundert en Tholen samen
A6 pESTEM
ECONOMIE
A7
(imière-Imax
ouda - Groningen -
Oss - Spijkenisse
Gezinsconsumptie
steeg 5 procent
Bedrijf uit VS
koopt TY 10
ECONOMIE KORT
Schuitema boekt hogere omzet
Magere groei aantal passagiers Sabena
'Werkloosheid Duitsland houdt aan'
Overslag Amsterdamse haven groeit
Palthe terug van weggeweest
Eerste trein van NDX naar Antwerpen
Investeringsbank draaide beter
VRIJDAG 3 JANUARI 1997
f 31/12
63'/.
61%
67'/
67
49%
43%
80%
24
34%
9
106%
86%
26%
65
12%
33
103
29%
36%
94%
78%
80%
98
31
98
55%
51%
50%
151
24%
27
37
64
79%
122%
108
35
40
170%
46%
102%
98%
45%
175%
66
19
22
21
02/01
63%
60%
67%
67%,
49%
41%
81
25%
35
9%
103
86%
25
65
12%
34%
102%
28
35%
95%
78%
78
98%
32
97%
58%
5t
50%
153%
23
27%
37%
64%
79%
122%
108
36%
39%
171%
45%
100%
99%
44%
173%
65%
20
22%
21%
Ividend
ld
In ex dividend
Hen ex dividend
1,70
0,60 a
5,40 a
1,10
3,10
15,00 a
2,60 a
6,50 a
31,50 a
28,00
2,50 b
6,00 b
5,80 a
2,50
3,40 a
U0
4,30
I,70
2,30
.,..6,10
4,50
4,00 a
22,00
3,00
2,30
5,00
3,00
1,50
3,80
2,60
I,70
II,70
8,80
11,20
4,50
2,10
5,80 a
3,20
1,80 a
1,00 a
II,50 a
7,20
4,10 b
6,40
0,90 a
1,20
1,80
3,30
2,30
yieuwegein (anp) - De rendementen
jn eindbedragen waarmee veel colle-
«a-assuradeuren consumenten pro-
teren te verleiden tot de aanschaf
van levensverzekeringen, zijn te
rooskleurig en irreëel.
pit heeft B. Degen, algemeen directeur
ïSn verzekeraar Zwolsche Algemeene,
•isteren gezegd in zijn nieuwjaarsrede,
pegen reageert hiermee op de eind vorig
tersport
1STSCHAATSEN
n 40 15,- p.p.
75
\LL mt XL Hr. kl.
g.a.n. 50,-.
25
:NEN Salomon
37 nieuw,kleur
076-5651155.
KUNSTSCHAAL
46, 30,-. 076-
ïg. HB BAS kalei
met witte poten
Bel. ƒ100,-
127313.
d nodig?
- 5209929.
.„08"
jaar door het Verbond van Verzekeraars
geïnitieerde gedragscode ten aanzien
van rendement en risico voor beleggings
verzekeringen, de zogeheten united-lin
ked products. Dit zijn levensverzeke
ringsproducten waarbij de ingelegde
premies worden belegd in aandelen.
Zwolsche Algemeene heeft die gedrags
code samen met onder meer Royal Ne
derland niet ondertekend. Volgens de
verzekeraar leidt toepassing van de re
kenregels in de gedragscode tot onver
antwoord hoge voorbeeldpercentages bij
de berekening van eindkapitalen.
Zelf hanteert de Nieuwegeinse verzeker
aar rendementen die, afhankelijk van
het gekozen beleggingsfonds, schomme
len tussen de 5 en 12 procent. De in de
gedragscode gebruikte voorbeeldpercen
tages liggen hoger.
Degen maakte eveneens bekend dat 1996
voor Zwolsche Algemeene goed is verlo
pen. Het bedrijfsresultaat steeg met zo'n
20 procent tot ruim 70 miljoen. De to
tale omzet groeide van 830 tot 885
miljoen. Het premie-inkomen van bij de
schadeverzekeringen dikte 2,5 procent
aan tot 443 miljoen. Bij motorrijtui
genverzekeringen was sprake van een
substantiële verbetering in omzet en re
sultaat. Premieverhogingen zijn volgens
Degen in 1997 niet nodig.
Volgens de algemeen directeur is er ech
ter geen ruimte voor premieverlagingen.
Het resultaat op WA-verzekeringen is
nog steeds negatief. „Gezonde concur
rentie dreigt, met name door onverant
woord marktgedrag van een aantal spe
lers in de autobranche, te verworden tot
een permanente strijd onder de nullijn,"
waarschuwt Degen.
Zwolsche Algemeene Levensverzekerin
gen zag het premie-inkomen vorig jaar
aanzwellen van 273 tot 310 miljoen.
Een gezonde ontwikkeling, zo meent De
gen, omdat de toename voornamelijk
werd behaald in premiebetalende posten
en niet zozeer in koopsommen.
Amsterdam (anp) - De Amsterdamse fusiespecialist W. de
Waard heeft zich bij de curatoren van Fokker gemeld als
gegadigde voor de restanten van de vliegtuigbouwer,
steun van een aantal onbe- De Waard, in Amsterdam werk-
financiers wil De Waard
je productie voortzetten bij de
failliete vliegtuigbouwer, zo
heeft hij gisteren bevestigd.
De Waard denkt ongeveer 500
miljoen gulden nodig te hebben
voor zijn plannen. Hij heeft in
middels onder strikte geheim
houding de boeken van Fokker
mogen inzien. Ook heeft hij ge
sprekken gevoerd met vertegen
woordigers van de ministeries
van Financiën en Economische
Zaken en de Ierse toeleverancier
Shorts.
Sainsung
Shorts, een dochter van de Cana
dese vliegtuigbouwer Bombar
dier, staakte in november de le
vering van vleugels voor de F 50
en F100. Dat vormde voor de cu
ratoren aanleiding de besprekin
gen met het Zuid-Koreaanse con
cern Samsung te beëindigen.
Samsung was de voornaamste
overnamekandidaat voor Fokker,
maar zag zich in zijn plannen ge
dwarsboomd door de Zuid-Kore
aanse regering. Die wilde dat
Samsung bij een eventuele over
name zou gaan samenwerken met
andere Zuid-Koreaanse bedrij
ven.
zaam als fusie- en overnamespe
cialist, weet zich onder meer ge
steund door Frits Philips. Hij
heeft voor zijn plannen een nieu
we onderneming opgericht on
der de naam Forward Aircraft
NV. Wie de financiers en indus
triële partners zijn die hem steu
nen, kan De Waard niet zeggen.
„Dat is misschien typisch Ne
derlands. Maar deze bedrijven
willen low profile blijven. Zij
vinden het niet prettig als hun
betrokkenheid ze, mochten de
plannen lukken of mislukken,
tot in de eeuwigheid wordt mee
gedragen."
Circus
Fokker wilde gisteren niet in
gaan op de plannen van De
Waard cum suis. „Dan begint
het hele circus opnieuw en daar
zit niemand op te wachten," al
dus curator A. Deterink. Overi
gens bevestigde hij nogmaals dat
de curatoren nog geen bericht
hebben ontvangen uit Seoul. De
Zuid-Koreaanse regering maak
te dinsdag bekend dat de beoog
de partners van Samsung defini
tief niets meer zouden zien in
een gezamenlijke overname van
de Fokker-activa.
J J heeft hoger beroep aange
tekend tegen een voor haar ne
gatief vonnis in een kort geding.
Hierin eiste de grootaandeel
houder dat AIR de uitgifte van
beschermingsaandelen zou te
rugdraaien. Tijdens een verga
dering in december leek het erop
dat de partijen weer rond de ta
fel zouden gaan zitten om over
een voor iedereen aanvaardbare
nieuwe koers voor AIR te pra
ten,
H. van den Hombergh en oud-
Pakhoed-man M. Cook, de men
sen achter J J, vinden dat het
roer om moet bij AIR. Zij willen
het bedrijf rendabeler maken
door onder meer het volgens hen
matig winstgevende vastgoed te
verkopen en het aantal benzine
stations te vergroten.
Directeur B. Wilton, zelf verko
per van aandelen aan J J, zou
moeten verdwijnen. Cook en
'an den Hombergh verzamelden
m korte tijd 53 procent van de
aandelen AIR. Dit belang ver
waterde tot een minderheid
door de uitgifte van bescher-
Overname-kandidaat De Waard in de Fokker-fabriek.
Rotterdam (anp) - In de machtsstrijd tussen AIR Holdings
(autoverkoop, benzinestations en vastgoed) en de nieuwe
grootaandeelhouder J J Investments blijven de messen op
tafel liggen.
mende preferente aandelen door
AIR.
Volgens een woordvoerder van
dat bedrijf is er sinds de aan
deelhoudersvergadering van de
cember niet meer gesproken met
J& J.
„De deur was open. Wij wilden
best weer praten, maar de mes
sen moesten van tafel." Dit is
volgens de woordvoerder dus
niet gebeurd. „Er rolt nu ge
woon een dagvaarding op de
mat." Wanneer het hoger beroep
dient, is nog niet bekend.
Van den Hombergh zei desge
vraagd dat er na de aandeelhou
dersvergadering aan AIR een
brief is geschreven waarop tot
nu toe geen antwoord is geko
men.
„AIR zegt dat de messen van ta
fel moeten voordat er gesproken
kan worden. Maar zij hebben
het grootste probleem zelf ver
oorzaakt door de uitgifte van de
preferente aandelen."
Van den Hombergh hoopt alsnog
tot een gesprek te komen voor
dat het hoger beroep dient.
München/Den Haag (dpa/anp) - Oostenrijk kampt met een
Poot tekort aan autovignetten. Daarom zal de politie tot 7 ja-
"uari een oogje'dicht doen en geen bekeuring opleggen aan bui-
inlandse automobilisten die zonder vignet rijden. Dit maakte
AD AC, de Duitse ANWB, gisteren bekend.
&nds de jaarwisseling is voor het
gebruik van de snelwegen en an-
oore doorgaande wegen in Oos-
®rijk zo'n tolbewijs nodig.
bij de grensovergang in
nlzburg zijn tal van parkeerpro-
'fflien met automobilisten die
een vignet willen kopen.
«ADAC waarschuwde wel dat
6 autorijders afhankelijk zijn
«n de weiwillendheid van de po
rie. Die geldt bijvoorbeeld voor
intersporters die al voor de
Mrwisseling bi Oostenrijk wa-
«n en kunnen aantonen dat in
in wintersportoord de vignet-
en uitverkocht waren.
e regeling geldt niet voor bin-
stomende vakantiegangers,"
dus de AD AC. In Duitsland zijn
ngnetten volop te krijgen, al
en de weekkaarten van tien
ltnu z'fn.hier en daar uitver-
rat. Vignetten voor twee
aanden en voor een iaar zijn
ArtanlW00n verkrijgbaar. De
v j volgens een woord-
lOflnrm d"e maanden geleden
sL ,'iri V1gnetten besteld, maar
«hts 10.000 ontvangen.
Door Jan Smit, anp
Amsterdam - Hij is niet de
eerste kandidaat die aast op
de failliete boedel van de
eens zo trotse vliegtuigbou
wer Fokker. En ook zeker
niet de laatste. Toch acht be
drijfsadviseur Wichard de
Waard zijn reddingsplan al
lerminst kansloos.
„Dit is tot nu toe verreweg het
beste alternatief. Natuurlijk,
dat roept iedereen. Maar wij
gaan het écht waarmaken."
De Waard (36) bulkt van zelf
vertrouwen. De financiële ex
pert, gespecialiseerd in fusies en
overnames, werkt sinds eind ok
tober aan een plan voor de we
deropstanding van de maart vo
rig jaar gestrande vliegtuigbou
wer. Een definitief businessplan
is er nog niet. Maar eind januari
ligt de blauwdruk op tafel, schat
De Waard.
Mits alle partijen akkoord gaan
('dat zijn er nogal wat') ziet de
Amsterdamse entrepreneur
Fokker II al na de zomer de eer
ste vliegtuigen produceren. De
nieuwe naam is er al: Forward
Aircraft.
Dat is niet het enige. De Waard,
sinds 1990 zelfstandig bedrijfs
adviseur en daarvoor onder
meer werkzaam als bankier, or
ganisatie-adviseur en compu
terhandelaar, heeft inmiddels
steun van financiers, een bank
en niemand minder dan dr. ir.
Frits Philips, een eminance grise
die voor hem deuren kan ope
nen.
Namen van andere partijen die
hem steunen geeft hij niet prijs.
Partijen die tot nu toe in de pu
bliciteit waren, zoals Joep van
den Nieuwenhuyzen en Rosen
Jacobson, doen niet mee, al blij
ven ze welkom.
Bij elkaar heeft de adviseur in
middels voldoende steun om de
ruwweg 500 miljoen gulden op
te brengen die in zijn optiek no
dig is om de vliegtuigproductie
op bescheiden schaal te conti
nueren. De bank zou in deze op
zet enkele honderden miljoenen
guldens moeten fourneren. Ook
is hij bereid tot een bescheiden
bijdrage uit eigen zak.
De staat hoeft niet direct te in
vesteren. Liever heeft hij van de
overheid garanties of liquidi-
teitssteun. De uitkomsten van
de tot nu toe met vertegenwoor
digers van Financiën en Econo
mische Zaken gevoerde ge
sprekken noemt De Waard
hoopgevend. „Ze willen natuur
lijk eerst het definitieve busi
nessplan zien. Terecht. Maar ze
staan er niet a priori negatief te
genover."
De financiering vormt niet het
enige probleem. Steun van toe
leveranciers is eveneens gebo
den. Met name de positie van
Shorts, de Ierse toeleverancier
van vleugels, vormt een heikel
punt. Shorts liet de curatoren
begin november weten niet lan
ger te willen meedoen. Inmid
dels heeft dit bedrijf vervangen
de orders op zak.
Geen reden voor paniek, meent
De Waard, die inmiddels uitge
breid sprak met Shorts-topman
R. McNuity. Met succes: „Ze
willen alles doen om de zaak
weer draaiende te krijgen, zij
het op een nieuwe locatie."
Waar vormt nog punt van dis
cussie. Zelf heeft hij een duide
lijke voorkeur voor Nederland.
„We praten hier over een activi
teit met een hele mooie winstge
vendheid, een duidelijke aan
winst voor de Nederlandse eco
nomie.
Eén grote beursgenoteerde in
dustriële partij is benaderd voor
de vleugelbouw. Welke blijft
nog geheim. Maar, zo verzekert
de bedrijfseconoom, het gaat
niet om Stork. Met Rolls-Royce
en Dasa, toeleverancier van res
pectievelijk motoren en rompen,
had hij nog geen contact. De
Waard heeft de stille hoop dat
zij het plan eveneens zien zitten.
Al met al leidt de oprichting van
Forward Aircraft volgens De
Waard tot een impuls voor de
werkgelegenheid. Momenteel
zijn bij Fokker nog zeshonderd
mensen bezig met de productie
van de laatste vliegtuigen. De
komende maanden slinkt dit
aantal snel. Begin mei rolt het
laatste toestel van de band.
Hoeveel mensen hij nodig heeft
durft De Waard niet te zeggen.
„Dat valt moeilijk in te schat
ten. Om zo flexibel mogelijk te
opereren proberen we zeker in
het begin zoveel mogelijk men
sen aan te nemen op projectba
sis. Maar dat dit aantal snel zal
groeien ligt voor de hand."
Die extra werkgelegenheid
vormt in zijn initiatief een be
langrijk pré, weet De Waard.
Idealist is hij echter geenszins.
Geld verdienen met de herstart
vormt zijn belangrijkste insteek.
Dat zal in 1997 nog niet lukken.
In het aanvangsjaar gaat hij
'stukken bij elkaar rapen en de
productie op gang brengen'. Het
eerste normale jaar wordt 1999,
met een bescheiden productie
van ongeveer veertig toestellen.
Aan de markt zal het niet liggen.
Die is, hoe wrang voor Fokker,
booming. Met name voor de
Fokker 70 bestaat veel interesse.
De Waard: „Op basis van de ge
gevens die ik tot nu toe heb mo
gen ontvangen denk ik dat het
een heel gezonde operatie kan
worden."
Is hij niet te optimistisch? De
Waard, na enige aarzeling: „Ik
blijf realistisch. De kans dat het
lukt is niet groot. Maar als je
daarvan uitgaat, wordt je kans
pas echt klein."
De ANWB heeft geen problemen.
De kaarten, voor personenwa
gens oplopend van 11,50 gulden
voor een weekkaart en 25 gulden
voor een vignet voor twee maan
den tot 90 gulden voor een jaar
kaart, zijn volop te krijgen, aldus
een ANWB-woordvoerder in Den
Haag.
De vervoerdersorganisatie
Transport en Logistiek Neder
land (TLN) heeft ook geen klach
ten binnengekregen, maar staat
niet te kijken van de aanlooppro
blemen in Oostenrijk. „In Neder
land traden die ondanks soortge
lijke ervaringen elders begin vo
rig jaar ook op bij de invoering
van het eurovignet," aldus TLN-
woordvoerder Koeleman.
De Oostenrijkse belastingplakker
kost zo'n 16.000 schilling 2560)
per jaar voor een vrachtwagen
van meer dan twaalf ton. Deze
trucks vormen het gros van de
Nederlandse wagens die de Oos
tenrijkse wegen gebruiken. Voor
heen waren die trouwens meer
kwijt aan tol in Oostenrijk, die al
verschuldigd was.
Voorburg (anp) - Consumen
ten hebben in oktober vorig
jaar 5,1 procent meer besteed
dan in oktober 1995, De uit
gaven aan voedings- en ge
notmiddelen stegen met bijna
10 procent. Een record in de
afgelopen tien jaar. Dit meldt
het Centraal Bureau voor de
Statistiek (CBS).
De consumenten bestedden
vooral veel aan dranken, vis
en kruidenierswaren. De re-
cordgroei is deels te verklaren
uit het koopdagenpatroon in
oktober. In 1996 telde oktober
een zondag en maandag min
der en een woensdag en don
derdag meer dan oktober
1995. Voor de aanschaf van
duurzame goederen gaf de
consument 8,1 procent meer
uit. De mensen besteedden
vooral meer aan kleding, wo
ninginrichting en huishoude
lijke artikelen. De besteding
aan diensten en overige goe
deren bleef met 3,4 procent
groei achter bij die van de to
tale consumptie. In de eerste
tien maanden van 1996 steeg
de gezinsconsumptie met 3,3
procent.
Seoul (afp/rtr) - De Koreaan
se confederatie van vakbon
den (KCTU) heeft de regering
in Seoul een ultimatum ge
steld. Ze dreigt met een her
vatting van de stakingsacties,
die vorige week het openbare
leven in Zuid-Korea flink
ontwrichtten, als de nieuwe
arbeidswet niet onmiddellijk
wordt ingetrokken.
Bij de KCTU zijn een half mil
joen werknemers aangesloten.
Als de regering het ultimatum
negeert, zullen vandaag in vijftig
bedrijven zo'n 90.000 werkne
mers in staking gaan. De rest van
de aangesloten werknemers zal
maandag het werk neerleggen.
Ziekenhuizen, omroepen en an
dere overheidsbedrijven zullen
platgaan. De massale werkon
derbrekingen werden deze week
opgeschort vanwege oud en
nieuw. De stakingsgolf brak vo
rige week donderdag uit, vrijwel
onmiddellijk nadat het parle
ment de omstreden wet goed
keurde. De zitting was onver
wacht uitgeschreven en vond in
alle vroegte plaats, waardoor de
oppositie niet aan de stemming
kon deelnemen. De steun van de
regeringspartijen was echter ge
noeg. De acties waren een door
slaand succes. Ruim 350.000
werknemers namen eraan deel.
De productie in de autoindustrie,
de metaalsector en de scheeps
bouw lag nagenoeg plat. Ook zie
kenhuispersoneel bleef massaal
thuis. Dit keer zullen ook radio
en televisie uit de lucht gaan en
het personeel van de onder
grondse staken. „De stakingen
zullen doorgaan tot we onze zin
krijgen," zei gisteren KCTU-
woordvoerder Kang Hoon-jung.
De Koreaanse federatie van vak
bonden (FKTU), de grootste en
enige legale vakcentrale van het
land, lijkt zich daarentegen min
der hard op te stellen. Woord
voerder Min Dong-won zei dat er
stakingen zullen worden georga
niseerd als regering en werkge
vers de kwestie met geweld pro
beren op te lossen.
Hij kondigde wel een massade
monstratie aan op vrijdag 10 ja
nuari, de daarop volgende dag
gevolgd door een algemene sta
king, onder overheidsbedrijven
en in de dienstverlenende sector.
Apeldoorn (anp) - Het Ame
rikaanse mediabedrijf Sa-
ban neemt een meerder
heidsbelang in de Neder
landse zender TV 10.
Dit vloeit voort uit een sa
menwerkingsovereenkomst
die de huidige eigenaar
Wegener Arcade met Saban
gaat sluiten. De nieuwe ei
genaar zal de familiepro
grammering van TV 10 on
gewijzigd laten.
Wel ligt het in het voorne
men het zendschema op kor
te termijn verder uit te brei
den. Het televisiestation wil
in de ochtenduren kinder
programma's uitzenden.
De overeenkomst heeft geen
negatieve gevolgen voor de
werkgelegenheid bij TV 10.
Het in Los Angeles gevestig
de Saban bedenkt en exploi
teert op wereldwijde schaal
kinder- en familieprogram
ma's. De onderneming heeft
op dat gebied een van de
grootste portefeuilles ter
wereld. TV 10 bereikt bijna
80 procent van de kabelaan
sluitingen in Nederland.
Amersfoort - De omzet van de bij levensmiddelengroothandel
Schuitema aangesloten supermarkten is vorig jaar met 3,7 procent
gestegen tot 4,1 miljard. Het marktaandeel van deze winkels -
C1000, Spar, Kopak en Casper - bedroeg 10,3 procent tegenover
10,2 procent in 1995. De groothandel zag het aantal aangesloten
winkels vorig jaar teruglopen van 502 tot 486. Daartegenover stond
een flink aantal verbouwingen en uitbreiding van bestaande win
kels. Door schaalvergroting steeg de gemiddelde weekomzet van
een winkel met ruim 5 procent tot 159.450. Schuitema is voor 73
procent in handen van het Ahold-concern.
Brussel - De Belgische luchtvaartmaatschappij Sabena heeft het
aantal passagiers vorig jaar met 3,2 procent zien groeien tot 5,16
miljoen. In vergelijking met het voorgaande jaar valt de groei ech
ter laag uit. In 1995 boekte Sabena een stijging van het aantal pas
sagiers met 17,3 procent. Dat blijkt uit voorlopige cijfers. De groei
vond vorig jaar vooral plaats in de tweede helft van het jaar. In het
begin van het jaar raakte Sabena door enkele arbeidsconflicten en
stakingen passagiers kwijt.
Keulen - Ondanks een economische groei van 2,5 procent gaat het
Duitse economisch instituut IW ervan uit dat het aantal werklozen
in Duitsland dit jaar verder zal groeien, van 3,94 miljoen naar vier
miljoen. Het Institut der deutschen Wirtschaft (IW) ziet de econo
mische ontwikkelingen verder niet al te pessimistisch in. Een aan
trekkende consumentenvraag, een stabielere conjunctuur en een
stijgende export, zo signaleert IW. De inflatie zal voor het derde
achtereenvolgende jaar onder de 2 procent blijven, namelijk 1,5
procent. Dat belooft gematigde cao-afspraken, zo liet het werkge
versinstituut gisteren weten.
Amsterdam - De goederenoverslag in de Amsterdamse haven is het
afgelopen jaar met 19 procent gestegen tot 37 miljoen ton. In het ge
hele Noordzeekanaalgebied (Amsterdam, Zaanstad, Beverwijk en
IJmuiden) steeg de overslag met 9 procent tot 54,5 miljoen ton. Di
recteur G. van den Hevel van het Amsterdamse Havenbedrijf
maakte deze cijfers gisteren bekend. Hij denkt dat de groei ten de
le te danken is aan het feit dat de Amsterdamse haven minder af
hankelijk is van Duitsland dan bijvoorbeeld Rotterdam of Ham
burg. Rotterdam zag de overslag vorig jaar juist met 0,9 procent da
len tot 290,6 miljoen ton.
Amsterdam - Palthe Stomerijen is terug van weggeweest. Het be
drijf, in 1993 nagenoeg ten onder gegaan en gered door de Amster
damse investeringsmaatschappij Manaus Holding, meldde gisteren
dat over 1996 weer winst is geboekt. Tegelijkertijd kondigde Palthe
aan twee Belgische stomerijbedrijven te hebben overgenomen, in
Genk en Maasmechelen, te hebben overgenomen.
Palthe is met 120 vestigingen en een aandeel van 20 procent in Ne
derland marktleider. Volgens Manaus-directeur H. Herter is de
omzet vorig jaar uitgekomen op 32 miljoen. Er werken 150 men
sen bij het bedrijf, plus nog eens zo'n 200 bij de franchisezaken.
Sinds de overneming van Palthe in 1993 tot in 1995 is er drastisch
gereorganiseerd en geïnternationaliseerd. Vooral in Duitsland gaan
de zaken goed.
Amsterdam - Gisteren is een goederentreindienst van NDX Inter-
modal tussen Rotterdam en Antwerpen van start gegaan. Het is de
eerste rit die NDX heeft georganiseerd. NDX is een samenwerkings
verband tussen de Amerikaanse vervoerder CSX en de Nederlandse
en Duitse spoorwegen. In juni vorig jaar tekenden de drie vervoer
bedrijven een intentieverklaring voor de joint venture. NDX con
curreert met andere bedrijven die goederenvervoer per spoor ver
zorgen, waaronder NS-onderdelen. De eerste treindienst rijdt vijf
dagen per week tussen de Rotterdamse Delta Terminal en de Ant
werpse Interferry Terminal. Jaarlijks kunnen 80.000 scheepscontai
ners worden vervoerd. Voornaamse klant is Sealand, een reder
waarvan CSX een kwart van de aandelen in handen heeft.
Den Haag-De Nationale Investeringsbank (NIB) heeft in 1996 nog
beter gedraaid dan enkele maanden geleden werd verwacht. Presi
dent-directeur M. Jonkhart denkt dat de winststijging groter zal
zijn dan de eerder voorspelde 15 procent. De nettowinst komt
waarschijnlijk boven de 150 miljoen (1995: 128,2 miljoen), zo zei
hij gisteren in zijn nieuwjaarstoespraak.
Alle onderdelen van het bedrijf hebben aan het resultaat bijgedra
gen. „Bovendien gaat de bank zeer behoudend om met marktrisi
co's. Daardoor wordt het winstcijfer niet geflatteerd door grote win
sten uit rente- en valutaposities. De stijging weerspiegelt de toege
nomen winstgevendheid van de activiteiten zelf," aldus Jonkhart.
Voorburg (anp) - Het bedrijfs
leven ervaart een toenemende
concurrentie in Europa als ge
volg van de totstandkoming
van de Europese interne
markt. Dat blijkt uit een on
derzoek van het Centraal Bu
reau voor de Statistiek (CBS)
en het Nederlands Economisch
Instituut (NEI) onder 13.500
Europese ondernemingen.
Aan het onderzoek namen 700 Ne
derlandse bedrijven deel. De toe
genomen concurrentie komt niet
alleen van bedrijven in andere
EU-landen, maar ook van onder
nemingen in eigen land. Op de
winstgevendheid van de bedrijven
heeft de toegenomen marktwer
king weinig invloed. Tweederde
van de Europese industriële on
dernemingen en driekwart van de
bedrijven in de dienstensector ge
ven aan dat de interne markt geen
invloed had op de bedrijfspresta-
ties.
Wel zijn er iets meer positief dan
negatief gestemde bedrijven.
Het algemene oordeel over de in
terne markt is gematigd. Een aan
tal maatregelen wordt wel als een
vooruitgang ervaren. Voorbeelden
zijn het opheffen van douanefor
maliteiten, waardoor minder
oponthoud aan de grenzen ont
staat, en het harmoniseren van
technische regelgeving en stan
daarden.
Griekenland, Ierland, Duitsland
en Italië zijn het meest positief
over de interne markt. Frankrijk
en Portugal zijn het meest nega
tief. Nederland zit in de midden
moot.
De interne markt stimuleert inno
vatie. Een de op drie Nederlandse
bedrijven doet onder invloed van
de interne markt extra moeite om
nieuwe producten te ontwikkelen.
Dat geldt voor 10 procent van de
bouwondernemingen, 20 procent
van de bedrijven in de diensten
sector en voor 24 procent van de
handelsondernemingen.
Van onze verslaggever
Zundert - Danisco Groko Foods BV in Zundert en Danisco Foods BV
in St. Maartensdijk op Tholen zijn per 1 januari in elkaar geschoven.
Dat heeft de directie gisteren bekend gemaakt.
De twee bedrijven gaan als Danisco Foods BV verder. Het hoofdkan
toor komt in Zundert, maar de productie wordt op beide vestigings
plaatsen voortgezet. De integratie zal volgens de directie geen ontsla
gen met zich meebrengen.
De beide Nederlandse dochters van het Deense voedings- en verpak-
kingsconcern Danisco AS worden in één vennootschap ondergebracht
omdat de directie daarvan een grotere efficiency en een hoger be
drijfsresultaat verwacht. De vakbonden zijn op de hoogte gebracht en
de Ondernemingsraad heeft inmiddels al een positief advies uitge
bracht, aldus Danisco.
In Zundert worden diepvriesgroenten, aardappelproducten, kant-en
klaar-maaltijden en soepen gemaakt. De vestiging in St. Maartensdijk
legt zich toe op krokant gebakken uitjes. Dat laatste bedrijf heeft vol
gens Danisco straks nog 45 mensen in dienst; de fabriek in Zundert
telt 220 vaste medewerkers.