Nieuwe kandidaat voor Fokker 'Rendement levensverzekering te rooskleurig voorgesteld' AIR in hoger beroep In Oostenrijk groot tekort autovignetten De Waard: 'Wij maken het écht waar Bedrijven ervaren meer concurrentie Amsterdamse fusiespecialist De Waard wil vliegtuigproductie voortzetten Z.-Koreaanse vakbond stelt regering ultimatum Danisco voegt bedrijven Zundert en Tholen samen A6 pESTEM ECONOMIE A7 (imière-Imax ouda - Groningen - Oss - Spijkenisse Gezinsconsumptie steeg 5 procent Bedrijf uit VS koopt TY 10 ECONOMIE KORT Schuitema boekt hogere omzet Magere groei aantal passagiers Sabena 'Werkloosheid Duitsland houdt aan' Overslag Amsterdamse haven groeit Palthe terug van weggeweest Eerste trein van NDX naar Antwerpen Investeringsbank draaide beter VRIJDAG 3 JANUARI 1997 f 31/12 63'/. 61% 67'/ 67 49% 43% 80% 24 34% 9 106% 86% 26% 65 12% 33 103 29% 36% 94% 78% 80% 98 31 98 55% 51% 50% 151 24% 27 37 64 79% 122% 108 35 40 170% 46% 102% 98% 45% 175% 66 19 22 21 02/01 63% 60% 67% 67%, 49% 41% 81 25% 35 9% 103 86% 25 65 12% 34% 102% 28 35% 95% 78% 78 98% 32 97% 58% 5t 50% 153% 23 27% 37% 64% 79% 122% 108 36% 39% 171% 45% 100% 99% 44% 173% 65% 20 22% 21% Ividend ld In ex dividend Hen ex dividend 1,70 0,60 a 5,40 a 1,10 3,10 15,00 a 2,60 a 6,50 a 31,50 a 28,00 2,50 b 6,00 b 5,80 a 2,50 3,40 a U0 4,30 I,70 2,30 .,..6,10 4,50 4,00 a 22,00 3,00 2,30 5,00 3,00 1,50 3,80 2,60 I,70 II,70 8,80 11,20 4,50 2,10 5,80 a 3,20 1,80 a 1,00 a II,50 a 7,20 4,10 b 6,40 0,90 a 1,20 1,80 3,30 2,30 yieuwegein (anp) - De rendementen jn eindbedragen waarmee veel colle- «a-assuradeuren consumenten pro- teren te verleiden tot de aanschaf van levensverzekeringen, zijn te rooskleurig en irreëel. pit heeft B. Degen, algemeen directeur ïSn verzekeraar Zwolsche Algemeene, •isteren gezegd in zijn nieuwjaarsrede, pegen reageert hiermee op de eind vorig tersport 1STSCHAATSEN n 40 15,- p.p. 75 \LL mt XL Hr. kl. g.a.n. 50,-. 25 :NEN Salomon 37 nieuw,kleur 076-5651155. KUNSTSCHAAL 46, 30,-. 076- ïg. HB BAS kalei met witte poten Bel. ƒ100,- 127313. d nodig? - 5209929. .„08" jaar door het Verbond van Verzekeraars geïnitieerde gedragscode ten aanzien van rendement en risico voor beleggings verzekeringen, de zogeheten united-lin ked products. Dit zijn levensverzeke ringsproducten waarbij de ingelegde premies worden belegd in aandelen. Zwolsche Algemeene heeft die gedrags code samen met onder meer Royal Ne derland niet ondertekend. Volgens de verzekeraar leidt toepassing van de re kenregels in de gedragscode tot onver antwoord hoge voorbeeldpercentages bij de berekening van eindkapitalen. Zelf hanteert de Nieuwegeinse verzeker aar rendementen die, afhankelijk van het gekozen beleggingsfonds, schomme len tussen de 5 en 12 procent. De in de gedragscode gebruikte voorbeeldpercen tages liggen hoger. Degen maakte eveneens bekend dat 1996 voor Zwolsche Algemeene goed is verlo pen. Het bedrijfsresultaat steeg met zo'n 20 procent tot ruim 70 miljoen. De to tale omzet groeide van 830 tot 885 miljoen. Het premie-inkomen van bij de schadeverzekeringen dikte 2,5 procent aan tot 443 miljoen. Bij motorrijtui genverzekeringen was sprake van een substantiële verbetering in omzet en re sultaat. Premieverhogingen zijn volgens Degen in 1997 niet nodig. Volgens de algemeen directeur is er ech ter geen ruimte voor premieverlagingen. Het resultaat op WA-verzekeringen is nog steeds negatief. „Gezonde concur rentie dreigt, met name door onverant woord marktgedrag van een aantal spe lers in de autobranche, te verworden tot een permanente strijd onder de nullijn," waarschuwt Degen. Zwolsche Algemeene Levensverzekerin gen zag het premie-inkomen vorig jaar aanzwellen van 273 tot 310 miljoen. Een gezonde ontwikkeling, zo meent De gen, omdat de toename voornamelijk werd behaald in premiebetalende posten en niet zozeer in koopsommen. Amsterdam (anp) - De Amsterdamse fusiespecialist W. de Waard heeft zich bij de curatoren van Fokker gemeld als gegadigde voor de restanten van de vliegtuigbouwer, steun van een aantal onbe- De Waard, in Amsterdam werk- financiers wil De Waard je productie voortzetten bij de failliete vliegtuigbouwer, zo heeft hij gisteren bevestigd. De Waard denkt ongeveer 500 miljoen gulden nodig te hebben voor zijn plannen. Hij heeft in middels onder strikte geheim houding de boeken van Fokker mogen inzien. Ook heeft hij ge sprekken gevoerd met vertegen woordigers van de ministeries van Financiën en Economische Zaken en de Ierse toeleverancier Shorts. Sainsung Shorts, een dochter van de Cana dese vliegtuigbouwer Bombar dier, staakte in november de le vering van vleugels voor de F 50 en F100. Dat vormde voor de cu ratoren aanleiding de besprekin gen met het Zuid-Koreaanse con cern Samsung te beëindigen. Samsung was de voornaamste overnamekandidaat voor Fokker, maar zag zich in zijn plannen ge dwarsboomd door de Zuid-Kore aanse regering. Die wilde dat Samsung bij een eventuele over name zou gaan samenwerken met andere Zuid-Koreaanse bedrij ven. zaam als fusie- en overnamespe cialist, weet zich onder meer ge steund door Frits Philips. Hij heeft voor zijn plannen een nieu we onderneming opgericht on der de naam Forward Aircraft NV. Wie de financiers en indus triële partners zijn die hem steu nen, kan De Waard niet zeggen. „Dat is misschien typisch Ne derlands. Maar deze bedrijven willen low profile blijven. Zij vinden het niet prettig als hun betrokkenheid ze, mochten de plannen lukken of mislukken, tot in de eeuwigheid wordt mee gedragen." Circus Fokker wilde gisteren niet in gaan op de plannen van De Waard cum suis. „Dan begint het hele circus opnieuw en daar zit niemand op te wachten," al dus curator A. Deterink. Overi gens bevestigde hij nogmaals dat de curatoren nog geen bericht hebben ontvangen uit Seoul. De Zuid-Koreaanse regering maak te dinsdag bekend dat de beoog de partners van Samsung defini tief niets meer zouden zien in een gezamenlijke overname van de Fokker-activa. J J heeft hoger beroep aange tekend tegen een voor haar ne gatief vonnis in een kort geding. Hierin eiste de grootaandeel houder dat AIR de uitgifte van beschermingsaandelen zou te rugdraaien. Tijdens een verga dering in december leek het erop dat de partijen weer rond de ta fel zouden gaan zitten om over een voor iedereen aanvaardbare nieuwe koers voor AIR te pra ten, H. van den Hombergh en oud- Pakhoed-man M. Cook, de men sen achter J J, vinden dat het roer om moet bij AIR. Zij willen het bedrijf rendabeler maken door onder meer het volgens hen matig winstgevende vastgoed te verkopen en het aantal benzine stations te vergroten. Directeur B. Wilton, zelf verko per van aandelen aan J J, zou moeten verdwijnen. Cook en 'an den Hombergh verzamelden m korte tijd 53 procent van de aandelen AIR. Dit belang ver waterde tot een minderheid door de uitgifte van bescher- Overname-kandidaat De Waard in de Fokker-fabriek. Rotterdam (anp) - In de machtsstrijd tussen AIR Holdings (autoverkoop, benzinestations en vastgoed) en de nieuwe grootaandeelhouder J J Investments blijven de messen op tafel liggen. mende preferente aandelen door AIR. Volgens een woordvoerder van dat bedrijf is er sinds de aan deelhoudersvergadering van de cember niet meer gesproken met J& J. „De deur was open. Wij wilden best weer praten, maar de mes sen moesten van tafel." Dit is volgens de woordvoerder dus niet gebeurd. „Er rolt nu ge woon een dagvaarding op de mat." Wanneer het hoger beroep dient, is nog niet bekend. Van den Hombergh zei desge vraagd dat er na de aandeelhou dersvergadering aan AIR een brief is geschreven waarop tot nu toe geen antwoord is geko men. „AIR zegt dat de messen van ta fel moeten voordat er gesproken kan worden. Maar zij hebben het grootste probleem zelf ver oorzaakt door de uitgifte van de preferente aandelen." Van den Hombergh hoopt alsnog tot een gesprek te komen voor dat het hoger beroep dient. München/Den Haag (dpa/anp) - Oostenrijk kampt met een Poot tekort aan autovignetten. Daarom zal de politie tot 7 ja- "uari een oogje'dicht doen en geen bekeuring opleggen aan bui- inlandse automobilisten die zonder vignet rijden. Dit maakte AD AC, de Duitse ANWB, gisteren bekend. &nds de jaarwisseling is voor het gebruik van de snelwegen en an- oore doorgaande wegen in Oos- ®rijk zo'n tolbewijs nodig. bij de grensovergang in nlzburg zijn tal van parkeerpro- 'fflien met automobilisten die een vignet willen kopen. «ADAC waarschuwde wel dat 6 autorijders afhankelijk zijn «n de weiwillendheid van de po rie. Die geldt bijvoorbeeld voor intersporters die al voor de Mrwisseling bi Oostenrijk wa- «n en kunnen aantonen dat in in wintersportoord de vignet- en uitverkocht waren. e regeling geldt niet voor bin- stomende vakantiegangers," dus de AD AC. In Duitsland zijn ngnetten volop te krijgen, al en de weekkaarten van tien ltnu z'fn.hier en daar uitver- rat. Vignetten voor twee aanden en voor een iaar zijn ArtanlW00n verkrijgbaar. De v j volgens een woord- lOflnrm d"e maanden geleden sL ,'iri V1gnetten besteld, maar «hts 10.000 ontvangen. Door Jan Smit, anp Amsterdam - Hij is niet de eerste kandidaat die aast op de failliete boedel van de eens zo trotse vliegtuigbou wer Fokker. En ook zeker niet de laatste. Toch acht be drijfsadviseur Wichard de Waard zijn reddingsplan al lerminst kansloos. „Dit is tot nu toe verreweg het beste alternatief. Natuurlijk, dat roept iedereen. Maar wij gaan het écht waarmaken." De Waard (36) bulkt van zelf vertrouwen. De financiële ex pert, gespecialiseerd in fusies en overnames, werkt sinds eind ok tober aan een plan voor de we deropstanding van de maart vo rig jaar gestrande vliegtuigbou wer. Een definitief businessplan is er nog niet. Maar eind januari ligt de blauwdruk op tafel, schat De Waard. Mits alle partijen akkoord gaan ('dat zijn er nogal wat') ziet de Amsterdamse entrepreneur Fokker II al na de zomer de eer ste vliegtuigen produceren. De nieuwe naam is er al: Forward Aircraft. Dat is niet het enige. De Waard, sinds 1990 zelfstandig bedrijfs adviseur en daarvoor onder meer werkzaam als bankier, or ganisatie-adviseur en compu terhandelaar, heeft inmiddels steun van financiers, een bank en niemand minder dan dr. ir. Frits Philips, een eminance grise die voor hem deuren kan ope nen. Namen van andere partijen die hem steunen geeft hij niet prijs. Partijen die tot nu toe in de pu bliciteit waren, zoals Joep van den Nieuwenhuyzen en Rosen Jacobson, doen niet mee, al blij ven ze welkom. Bij elkaar heeft de adviseur in middels voldoende steun om de ruwweg 500 miljoen gulden op te brengen die in zijn optiek no dig is om de vliegtuigproductie op bescheiden schaal te conti nueren. De bank zou in deze op zet enkele honderden miljoenen guldens moeten fourneren. Ook is hij bereid tot een bescheiden bijdrage uit eigen zak. De staat hoeft niet direct te in vesteren. Liever heeft hij van de overheid garanties of liquidi- teitssteun. De uitkomsten van de tot nu toe met vertegenwoor digers van Financiën en Econo mische Zaken gevoerde ge sprekken noemt De Waard hoopgevend. „Ze willen natuur lijk eerst het definitieve busi nessplan zien. Terecht. Maar ze staan er niet a priori negatief te genover." De financiering vormt niet het enige probleem. Steun van toe leveranciers is eveneens gebo den. Met name de positie van Shorts, de Ierse toeleverancier van vleugels, vormt een heikel punt. Shorts liet de curatoren begin november weten niet lan ger te willen meedoen. Inmid dels heeft dit bedrijf vervangen de orders op zak. Geen reden voor paniek, meent De Waard, die inmiddels uitge breid sprak met Shorts-topman R. McNuity. Met succes: „Ze willen alles doen om de zaak weer draaiende te krijgen, zij het op een nieuwe locatie." Waar vormt nog punt van dis cussie. Zelf heeft hij een duide lijke voorkeur voor Nederland. „We praten hier over een activi teit met een hele mooie winstge vendheid, een duidelijke aan winst voor de Nederlandse eco nomie. Eén grote beursgenoteerde in dustriële partij is benaderd voor de vleugelbouw. Welke blijft nog geheim. Maar, zo verzekert de bedrijfseconoom, het gaat niet om Stork. Met Rolls-Royce en Dasa, toeleverancier van res pectievelijk motoren en rompen, had hij nog geen contact. De Waard heeft de stille hoop dat zij het plan eveneens zien zitten. Al met al leidt de oprichting van Forward Aircraft volgens De Waard tot een impuls voor de werkgelegenheid. Momenteel zijn bij Fokker nog zeshonderd mensen bezig met de productie van de laatste vliegtuigen. De komende maanden slinkt dit aantal snel. Begin mei rolt het laatste toestel van de band. Hoeveel mensen hij nodig heeft durft De Waard niet te zeggen. „Dat valt moeilijk in te schat ten. Om zo flexibel mogelijk te opereren proberen we zeker in het begin zoveel mogelijk men sen aan te nemen op projectba sis. Maar dat dit aantal snel zal groeien ligt voor de hand." Die extra werkgelegenheid vormt in zijn initiatief een be langrijk pré, weet De Waard. Idealist is hij echter geenszins. Geld verdienen met de herstart vormt zijn belangrijkste insteek. Dat zal in 1997 nog niet lukken. In het aanvangsjaar gaat hij 'stukken bij elkaar rapen en de productie op gang brengen'. Het eerste normale jaar wordt 1999, met een bescheiden productie van ongeveer veertig toestellen. Aan de markt zal het niet liggen. Die is, hoe wrang voor Fokker, booming. Met name voor de Fokker 70 bestaat veel interesse. De Waard: „Op basis van de ge gevens die ik tot nu toe heb mo gen ontvangen denk ik dat het een heel gezonde operatie kan worden." Is hij niet te optimistisch? De Waard, na enige aarzeling: „Ik blijf realistisch. De kans dat het lukt is niet groot. Maar als je daarvan uitgaat, wordt je kans pas echt klein." De ANWB heeft geen problemen. De kaarten, voor personenwa gens oplopend van 11,50 gulden voor een weekkaart en 25 gulden voor een vignet voor twee maan den tot 90 gulden voor een jaar kaart, zijn volop te krijgen, aldus een ANWB-woordvoerder in Den Haag. De vervoerdersorganisatie Transport en Logistiek Neder land (TLN) heeft ook geen klach ten binnengekregen, maar staat niet te kijken van de aanlooppro blemen in Oostenrijk. „In Neder land traden die ondanks soortge lijke ervaringen elders begin vo rig jaar ook op bij de invoering van het eurovignet," aldus TLN- woordvoerder Koeleman. De Oostenrijkse belastingplakker kost zo'n 16.000 schilling 2560) per jaar voor een vrachtwagen van meer dan twaalf ton. Deze trucks vormen het gros van de Nederlandse wagens die de Oos tenrijkse wegen gebruiken. Voor heen waren die trouwens meer kwijt aan tol in Oostenrijk, die al verschuldigd was. Voorburg (anp) - Consumen ten hebben in oktober vorig jaar 5,1 procent meer besteed dan in oktober 1995, De uit gaven aan voedings- en ge notmiddelen stegen met bijna 10 procent. Een record in de afgelopen tien jaar. Dit meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De consumenten bestedden vooral veel aan dranken, vis en kruidenierswaren. De re- cordgroei is deels te verklaren uit het koopdagenpatroon in oktober. In 1996 telde oktober een zondag en maandag min der en een woensdag en don derdag meer dan oktober 1995. Voor de aanschaf van duurzame goederen gaf de consument 8,1 procent meer uit. De mensen besteedden vooral meer aan kleding, wo ninginrichting en huishoude lijke artikelen. De besteding aan diensten en overige goe deren bleef met 3,4 procent groei achter bij die van de to tale consumptie. In de eerste tien maanden van 1996 steeg de gezinsconsumptie met 3,3 procent. Seoul (afp/rtr) - De Koreaan se confederatie van vakbon den (KCTU) heeft de regering in Seoul een ultimatum ge steld. Ze dreigt met een her vatting van de stakingsacties, die vorige week het openbare leven in Zuid-Korea flink ontwrichtten, als de nieuwe arbeidswet niet onmiddellijk wordt ingetrokken. Bij de KCTU zijn een half mil joen werknemers aangesloten. Als de regering het ultimatum negeert, zullen vandaag in vijftig bedrijven zo'n 90.000 werkne mers in staking gaan. De rest van de aangesloten werknemers zal maandag het werk neerleggen. Ziekenhuizen, omroepen en an dere overheidsbedrijven zullen platgaan. De massale werkon derbrekingen werden deze week opgeschort vanwege oud en nieuw. De stakingsgolf brak vo rige week donderdag uit, vrijwel onmiddellijk nadat het parle ment de omstreden wet goed keurde. De zitting was onver wacht uitgeschreven en vond in alle vroegte plaats, waardoor de oppositie niet aan de stemming kon deelnemen. De steun van de regeringspartijen was echter ge noeg. De acties waren een door slaand succes. Ruim 350.000 werknemers namen eraan deel. De productie in de autoindustrie, de metaalsector en de scheeps bouw lag nagenoeg plat. Ook zie kenhuispersoneel bleef massaal thuis. Dit keer zullen ook radio en televisie uit de lucht gaan en het personeel van de onder grondse staken. „De stakingen zullen doorgaan tot we onze zin krijgen," zei gisteren KCTU- woordvoerder Kang Hoon-jung. De Koreaanse federatie van vak bonden (FKTU), de grootste en enige legale vakcentrale van het land, lijkt zich daarentegen min der hard op te stellen. Woord voerder Min Dong-won zei dat er stakingen zullen worden georga niseerd als regering en werkge vers de kwestie met geweld pro beren op te lossen. Hij kondigde wel een massade monstratie aan op vrijdag 10 ja nuari, de daarop volgende dag gevolgd door een algemene sta king, onder overheidsbedrijven en in de dienstverlenende sector. Apeldoorn (anp) - Het Ame rikaanse mediabedrijf Sa- ban neemt een meerder heidsbelang in de Neder landse zender TV 10. Dit vloeit voort uit een sa menwerkingsovereenkomst die de huidige eigenaar Wegener Arcade met Saban gaat sluiten. De nieuwe ei genaar zal de familiepro grammering van TV 10 on gewijzigd laten. Wel ligt het in het voorne men het zendschema op kor te termijn verder uit te brei den. Het televisiestation wil in de ochtenduren kinder programma's uitzenden. De overeenkomst heeft geen negatieve gevolgen voor de werkgelegenheid bij TV 10. Het in Los Angeles gevestig de Saban bedenkt en exploi teert op wereldwijde schaal kinder- en familieprogram ma's. De onderneming heeft op dat gebied een van de grootste portefeuilles ter wereld. TV 10 bereikt bijna 80 procent van de kabelaan sluitingen in Nederland. Amersfoort - De omzet van de bij levensmiddelengroothandel Schuitema aangesloten supermarkten is vorig jaar met 3,7 procent gestegen tot 4,1 miljard. Het marktaandeel van deze winkels - C1000, Spar, Kopak en Casper - bedroeg 10,3 procent tegenover 10,2 procent in 1995. De groothandel zag het aantal aangesloten winkels vorig jaar teruglopen van 502 tot 486. Daartegenover stond een flink aantal verbouwingen en uitbreiding van bestaande win kels. Door schaalvergroting steeg de gemiddelde weekomzet van een winkel met ruim 5 procent tot 159.450. Schuitema is voor 73 procent in handen van het Ahold-concern. Brussel - De Belgische luchtvaartmaatschappij Sabena heeft het aantal passagiers vorig jaar met 3,2 procent zien groeien tot 5,16 miljoen. In vergelijking met het voorgaande jaar valt de groei ech ter laag uit. In 1995 boekte Sabena een stijging van het aantal pas sagiers met 17,3 procent. Dat blijkt uit voorlopige cijfers. De groei vond vorig jaar vooral plaats in de tweede helft van het jaar. In het begin van het jaar raakte Sabena door enkele arbeidsconflicten en stakingen passagiers kwijt. Keulen - Ondanks een economische groei van 2,5 procent gaat het Duitse economisch instituut IW ervan uit dat het aantal werklozen in Duitsland dit jaar verder zal groeien, van 3,94 miljoen naar vier miljoen. Het Institut der deutschen Wirtschaft (IW) ziet de econo mische ontwikkelingen verder niet al te pessimistisch in. Een aan trekkende consumentenvraag, een stabielere conjunctuur en een stijgende export, zo signaleert IW. De inflatie zal voor het derde achtereenvolgende jaar onder de 2 procent blijven, namelijk 1,5 procent. Dat belooft gematigde cao-afspraken, zo liet het werkge versinstituut gisteren weten. Amsterdam - De goederenoverslag in de Amsterdamse haven is het afgelopen jaar met 19 procent gestegen tot 37 miljoen ton. In het ge hele Noordzeekanaalgebied (Amsterdam, Zaanstad, Beverwijk en IJmuiden) steeg de overslag met 9 procent tot 54,5 miljoen ton. Di recteur G. van den Hevel van het Amsterdamse Havenbedrijf maakte deze cijfers gisteren bekend. Hij denkt dat de groei ten de le te danken is aan het feit dat de Amsterdamse haven minder af hankelijk is van Duitsland dan bijvoorbeeld Rotterdam of Ham burg. Rotterdam zag de overslag vorig jaar juist met 0,9 procent da len tot 290,6 miljoen ton. Amsterdam - Palthe Stomerijen is terug van weggeweest. Het be drijf, in 1993 nagenoeg ten onder gegaan en gered door de Amster damse investeringsmaatschappij Manaus Holding, meldde gisteren dat over 1996 weer winst is geboekt. Tegelijkertijd kondigde Palthe aan twee Belgische stomerijbedrijven te hebben overgenomen, in Genk en Maasmechelen, te hebben overgenomen. Palthe is met 120 vestigingen en een aandeel van 20 procent in Ne derland marktleider. Volgens Manaus-directeur H. Herter is de omzet vorig jaar uitgekomen op 32 miljoen. Er werken 150 men sen bij het bedrijf, plus nog eens zo'n 200 bij de franchisezaken. Sinds de overneming van Palthe in 1993 tot in 1995 is er drastisch gereorganiseerd en geïnternationaliseerd. Vooral in Duitsland gaan de zaken goed. Amsterdam - Gisteren is een goederentreindienst van NDX Inter- modal tussen Rotterdam en Antwerpen van start gegaan. Het is de eerste rit die NDX heeft georganiseerd. NDX is een samenwerkings verband tussen de Amerikaanse vervoerder CSX en de Nederlandse en Duitse spoorwegen. In juni vorig jaar tekenden de drie vervoer bedrijven een intentieverklaring voor de joint venture. NDX con curreert met andere bedrijven die goederenvervoer per spoor ver zorgen, waaronder NS-onderdelen. De eerste treindienst rijdt vijf dagen per week tussen de Rotterdamse Delta Terminal en de Ant werpse Interferry Terminal. Jaarlijks kunnen 80.000 scheepscontai ners worden vervoerd. Voornaamse klant is Sealand, een reder waarvan CSX een kwart van de aandelen in handen heeft. Den Haag-De Nationale Investeringsbank (NIB) heeft in 1996 nog beter gedraaid dan enkele maanden geleden werd verwacht. Presi dent-directeur M. Jonkhart denkt dat de winststijging groter zal zijn dan de eerder voorspelde 15 procent. De nettowinst komt waarschijnlijk boven de 150 miljoen (1995: 128,2 miljoen), zo zei hij gisteren in zijn nieuwjaarstoespraak. Alle onderdelen van het bedrijf hebben aan het resultaat bijgedra gen. „Bovendien gaat de bank zeer behoudend om met marktrisi co's. Daardoor wordt het winstcijfer niet geflatteerd door grote win sten uit rente- en valutaposities. De stijging weerspiegelt de toege nomen winstgevendheid van de activiteiten zelf," aldus Jonkhart. Voorburg (anp) - Het bedrijfs leven ervaart een toenemende concurrentie in Europa als ge volg van de totstandkoming van de Europese interne markt. Dat blijkt uit een on derzoek van het Centraal Bu reau voor de Statistiek (CBS) en het Nederlands Economisch Instituut (NEI) onder 13.500 Europese ondernemingen. Aan het onderzoek namen 700 Ne derlandse bedrijven deel. De toe genomen concurrentie komt niet alleen van bedrijven in andere EU-landen, maar ook van onder nemingen in eigen land. Op de winstgevendheid van de bedrijven heeft de toegenomen marktwer king weinig invloed. Tweederde van de Europese industriële on dernemingen en driekwart van de bedrijven in de dienstensector ge ven aan dat de interne markt geen invloed had op de bedrijfspresta- ties. Wel zijn er iets meer positief dan negatief gestemde bedrijven. Het algemene oordeel over de in terne markt is gematigd. Een aan tal maatregelen wordt wel als een vooruitgang ervaren. Voorbeelden zijn het opheffen van douanefor maliteiten, waardoor minder oponthoud aan de grenzen ont staat, en het harmoniseren van technische regelgeving en stan daarden. Griekenland, Ierland, Duitsland en Italië zijn het meest positief over de interne markt. Frankrijk en Portugal zijn het meest nega tief. Nederland zit in de midden moot. De interne markt stimuleert inno vatie. Een de op drie Nederlandse bedrijven doet onder invloed van de interne markt extra moeite om nieuwe producten te ontwikkelen. Dat geldt voor 10 procent van de bouwondernemingen, 20 procent van de bedrijven in de diensten sector en voor 24 procent van de handelsondernemingen. Van onze verslaggever Zundert - Danisco Groko Foods BV in Zundert en Danisco Foods BV in St. Maartensdijk op Tholen zijn per 1 januari in elkaar geschoven. Dat heeft de directie gisteren bekend gemaakt. De twee bedrijven gaan als Danisco Foods BV verder. Het hoofdkan toor komt in Zundert, maar de productie wordt op beide vestigings plaatsen voortgezet. De integratie zal volgens de directie geen ontsla gen met zich meebrengen. De beide Nederlandse dochters van het Deense voedings- en verpak- kingsconcern Danisco AS worden in één vennootschap ondergebracht omdat de directie daarvan een grotere efficiency en een hoger be drijfsresultaat verwacht. De vakbonden zijn op de hoogte gebracht en de Ondernemingsraad heeft inmiddels al een positief advies uitge bracht, aldus Danisco. In Zundert worden diepvriesgroenten, aardappelproducten, kant-en klaar-maaltijden en soepen gemaakt. De vestiging in St. Maartensdijk legt zich toe op krokant gebakken uitjes. Dat laatste bedrijf heeft vol gens Danisco straks nog 45 mensen in dienst; de fabriek in Zundert telt 220 vaste medewerkers.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 7