DE STEM Waarom schoolramen altijd links zaten Brabants Orkest begeleidt 'perfecte' Chaplin-fïlm Amersfoort krijgt Armando-musemul Stedelijk achteruit, topjaar Rijksmuseum Pulchri Studio jubileert DESTEM Dl Tentoonstelling in Rotterdam over tweehonderd jaar schoolgaan Hoofdrol voor gastdirigent en filmspecialist Carl Davies Gidfi VRIJDAG 3 JANUARI 1997 School. Elke Nederlander slijt er een aantal jaren van zijn leven. Momen teel zijn het er zo'n 2,5 miljoen. De lokalen en ook de gebouwen waarin zij onderwezen worden zien er heel anders uit dan tweehonderd jaar ge leden. En ook de lessen verschillen. Aan al die ontwikkelingen in twee honderd jaar schoolgaan wijdt het Nederlands Ar chitectuurinstituut (NAi) een tentoonstelling. Ne derland naar School. Twee eeuwen bouwen voor een veranderend on derwijs is een verrukke lijke presentatie van de kunst van het alledaagse. Door Wil Kester Je ziet school, je hoort school en je ruikt school. Indringender kan een tentoonstelling niet zijn. En zo moet het ook vindt Ben van Os. „Kunst beleven via alledaagse dingen," is het credo van de de inrichter van Nederland naar School in het Architectuurinsti tuut. Hoe je dat kunt doen eta leerde Van Os al eerder. Hij maakte furore als decoront werper voor Peter Greenaway in diens uitbundig aangeklede films als The Cook, the Thief, his Wife and her Lover. En aan zijn bij drage voor Orlando van Sally Potter hield hij zelfs een Oscar nominatie over. Ben van Os en alledaagse dingen: in de Grote Zaal van het NAi zie je zo'n beetje alles wat met school en schooltijd te maken heeft. Van schooltassen tot vroeg negentien de eeuwse rijglaarsjes; van step tot citybike; van moderne land kaarten tot de beroemde Wolters- prenten van Koekkoek met Die ren in hun omgeving, agenda's, honderden klassenfoto's, het is allemaal school, school, school. Een rondgang over de expositie is een confrontatie met de jeugd. En ineens zie ik het allemaal weer voor me, mijn lagere schooltijd. Meester Eglem, de aanwijsstok in de hand, die als een dirigent zijn leerlingen bespeelt. Met zijn tachtigen in één lokaal, klas twee en drie. Zo kort na de oorlog was er immers een enorm tekort aan schoolgebouwen. Ook bij ons op het dorp. Een noodschool was nog in aanbouw. De klassikale gemeenschappelijkheid had ook zo zijn voordelen. Als tweede klasser kon je lekker stiekem meedoen met de derde - die kin deren leerden veel leukere din gen. Mijn inmiddels allang afgebro ken lagere school was zo'n echt ouderwets gebouw, neergezet in het begin van deze eeuw. Een lo- De schoolgebouwen werden steeds groter en namen een steeds prominentere plaats in in het stadsbeeld. gisch tijdstip, zoals je in het NAi kunt leren. Want in 1901 - pre cies honderd jaar na de invoering van de Wet op het Lager Onder wijs - was de leerplicht tot stand gekomen. En vanaf dat moment ging men ook meer aandacht be steden aan een eigen vorm van het schoolgebouw. Onder invloed van de Franse re volutie en bezetting onderging het Nederlands onderwijs in de negentiende eeuw een grote ver andering. Tot die tijd hadden de leerlingen van een school onge acht hun leeftijd en intelligentie peil voornamelijk door elkaar in één klas gezeten. Een voor een werden ze bij de meester geroe pen en kregen van hem een korte instructie. Vervolgens konden ze aan het werk gaan en dat was uit het hoofd leren en nadoen wat de meester had voorgedaan. Omwenteling Revolutie betekent omwenteling en die mocht ook niet voorbij gaan aan het onderwijs. De mees ter moest de leerstof niet meer voordoen, hij moest ze verklaren. En dat kon het beste klassikaal gebeuren. Door onderwijzers, die een examen hadden afgelegd. Om hun kennis aan een groep kinde ren tegelijk over te brengen kre gen ze schoolborden tot hun be schikking. De 'terreur' van het piepende krijtje was geboren. De schoolgebouwen moesten vol doen aan enkele minimale eisen op het gebied van onderwijskwa liteit en hygiëne. Per slot van re kening was bij de Romeinen al bekend dat een gezonde geest bij voorkeur in een gezond lichaam huist. De klassen werden naast elkaar in rijen banken over het lokaal verdeeld. En elk lokaal kreeg een eigen ingang, wat een rustig verloop van de lessen na tuurlijk ten goede kwam. Daglicht diende door grote in de zijgevels aangebrachte ramen binnen te vallen. Bij voorkeur van links om hinderlijk vals licht op de borden te voorkomen en vervelende schaduw bij het schrijven te vermijden. Een han dicap voor de linkshandigen. De lagere school van Beneden-Leeu wen kwam het dichtst bij het ide ale. Tenminste, dat vond onder- wijsinspecteur Wijnbeek in 1828. Het onderwijs nieuwe stijl bete kende meer klassen en dus grote re gebouwen. Die ook al vereist waren vanwege de striktere hy giënische voorwaarden (toiletten, kledingbergplaatsen, enz.) die de overheid aan de scholen stelde. De overheid liet zich trouwens toch niet onbetuigd. Zo gaf zij het dwingende bouwadvies de school op het oosten te oriënteren: van wege de verkwikkende ochtend zon en om de hitte van de middag zoveel mogelijk te vermijden. En voor gangen en lokalen golden minimum- en maximummaten. Gangscholen De eerste monumentale schoolge bouwen, vaak architectonische hoogstandjes, verschijnen vanaf de tweede helft van de negentien de eeuw in het dorps- en stads beeld. Het zijn zogenaamde gan- genscholen, met aan weerszijden lokalen. En ze hebben vaak twee verdiepingen. Met de introductie van de Hogere Burger School, een gevolg van de Wet op het Middelbaar Onder wijs van 1863, krijgt de scholen bouw een enorme prikkel. Grote architecten gaan zich er mee be moeien. Berlage, Dudok, Duiker. De laatste ontwierp in 1926 een wel heel curieus gebouw, de Openluchtschool aan de Amster damse Cliostraat. Opvallend door zijn vele licht en luchtspel met als voornaamste bedoeling het kind een gezonde verblijfplaats te bie den. Het gebouw van Duiker was eigenlijk een op zijn kant gezette gangenschool. Aan een trappen- FOTO NED. ARCHITECTUURINSTITUUT huis kwamen twee lokalen per verdieping. Daartussenin si tueerde de architect een waranda voor lessen in de buitenlucht. Gezond. Kleuren Eigenlijk is het wonderlijk, maar het duurde tot ruim in het begin deze eeuw eer men enige aan dacht ging besteden aan het wel zijn van de bewoners van de scholen, het kind. De speelplaat sen werden bestraat, zodat er ge hoepeld, gehinkeld en gevoetbald kon worden. In de lokalen en gangen moesten kleuren, sprook jesfiguren in het tegelwerk en bloembakjes de leerling een pret tig gevoel geven. De architecten Wegerif en Ger ritsen gingen nog een stapje ver der. Zij ontwierpen de eerste Vrije School in Nederland, aan de Waalsdorperweg in Den Haag, volgens de krachten- en kleuren leer van antroposoof Rudolf Stei- ner. Om de ontwikkeling van het kind te stimuleren en een juiste sfeer te creëren, kreeg elk lokaal een andere kleur. In de filosofie van Steiner dienen lichaam, ziel en geest een passende omhulling krijgen. Maar er zouden andere tijden ko men, ook in het onderwijs. Er kwam een mammoetwet in 1968, een brugklas; de scheiding tussen lager en middelbaar onderwijs verdween; school en docenten kregen er een taak bij: de leer lingbegeleiding. Deze ontwikkeling was in de ja ren vijftig begonnen, toen in het lager onderwijs de kritiek op het klassikale systeem steeds heftiger werd. De behoefte om niet alleen in groepsverband maar ook indi vidueel met de kinderen bezig te zijn kon in de bestaande gang- scholen niet worden gerealiseerd. Het meubilair - de schoolbanken werden ingeruild voor tafeltjes - moest anders gerangschikt wor den. En dat was niet mogelijk, omdat het bouwbesluit voor scholen nu eenmaal 'lichtinval van links' voorschreef. Zo ont stond het 'haltype' met lokalen rond een centrale ruimte. Actiever Ondanks de kritiek op het klassi kale onderwijs en de vlucht die het meer op het individu en de zelfwerkzaamheid gerichte Mon- tessori-, en Jenaplanonderwijs nam, heeft men het klassikale on derwijs nooit losgelaten. Al wor den de leerlingen tegenwoordig door een veelheid aan werkvor men een stuk actiever bij het on derwijs betrokken dan zo'n twin tig jaar geleden. Zelfs bij het studiehuis, de ver nieuwde bovenbouw van het voortgezet onderwijs waarmee men op een aantal scholen al ex perimenteert en die in 1998 defi nitief wordt ingevoerd, is de in vloed van het klassikale model nog merkbaar. Terwijl toch de zelfwerkzaamheid van de leer ling vooropstaat. Je zou het stu diehuis kunnen zien als een soort kantoortuin met de leraar als be geleider. Een revolutie. En er komt er nog een aan. Volgend jaar geeft de Rijksoverheid haar verantwoordelijkheden en taken op scholenbouwgebied over aan de lagere overheden en schoolbe sturen. Een toenemende diversi teit aan gebouwen in het scholen landschap zal het gevolg zijn. Dat is een heel verschil met twee honderd jaar geleden. Net zoals de leerling natuurlijk veranderd is. Aan het einde van de achttien de eeuw dichtte Hiëronymus van Alphen: 'Mijn lessen wil ik lee- ren, mijn meesters wil ik eeren, dan worde ik haast een man.' En N. Anslijn schreef in De Brave Hendrik: 'Gij doet braaf, mijn lieve jongen'. Kom daar vandaag de dag eens mee aan. 'Nederland naar school. Twee eeuwen bouwen voor een veran derend onderwijs', tot en met 2 maart in de Grote Zaal van het Nederlands Architectuurinstituut te Rotterdam. Openingstijden di. t/m za. 10-17 uur. De gelijknamige publicatie onder eindredactie van Tjeerd Boersma en Ton Verstegen wordt uitgege ven door NAi Uitgevers en kost 65. Amersfoort (anp) - De schilder, beeldhouwer, musicus en publj. I cist Armando draagt tweehonderd kunstwerken uit zijn privj.l bezit over aan de gemeente Amersfoort. Het gaat om schilde.) rijen, beelden, tekeningen en een grafiek die representatief zijn T voor zijn gehele artistieke oeuvre. De collectie wordt ondergebracht in de Elleboogkerk in het cen trum van de stad. De gemeente laat dat gebouw deze maanden verbouwen tot museum waar een permanente Armando-expositie wordt ingericht. Volgend jaar september moet het museum zijn deuren openen met in eerste in stantie 21 topwerken. De overige stukken zullen pas na Armando's overlijden, samen met manuscripten en documentatie materiaal, officieel in het bezit van de gemeente komen. De schilder geeft een groot deel van die werken wel al in bruikleen. Armando ontvangt 750.000 gul den voor de overeenkomst. De in 1929 in Amsterdam gebo ren schilder heeft een deel van zijn jeugd doorgebracht in Amersfoort. Die (oorlogs)periode was volgens Armando bepalend voor zijn ontwikkeling als kun stenaar. Al zijn werk herinnert naar zijn zeggen aan de periode '40-'45, en is op die manier on dubbelzinnig met de stad verbon den. Zijn eerste tekenigen maakte hij in de bossen rond Amersfoort. Een aantal jaren geleden is zijn enorme beeldhouwwerk De Lad der aan de rand van de stad ge- Armando foto anp plaatst. In de uit 1820 daterende Elle boogkerk, gelegen tegenover het geboortehuis van Mondriaan, zullen ook andere tentoonstellin gen te zien zijn. De totale kosten, de aankoop en renovatie van de kerk en de aanschaf van de col lectie, worden gedeeltelijk door de gemeente en gedeeltelijk uit fondsenwerving gefinancierd. Amsterdam (anp) - Het Rijksmuseum in Amsterdam heeft een topjaar achter de rug. Het aantal bezoekers steeg in 1996 met 30 procent naar 1.275.000. Dat is het grootste aantal sinds 1976. Het museum schrijft de stijging onder meer toe aan aan de ope ning van de nieuwe Zuidvleugel en het succes van de tentoonstel lingen De Lelijke Tijd, The Great American Watercolour en Jan Steen. De laatste expositie loopt tot en met 12 januari. Het Stedelijk Museum in de hoofdstad kreeg in 1996 bijna 475.000 mensen op bezoek, 20.000 minder dan in 1995. De di rectie toont zich niettemin tevre den. In 1995 waren er tal van ju- blileumactiviteiten in verband met het 100-jarig bestaan van hel museum. Topjaar tot dusver is 1992 met 522.000 mensen. De populairste tentoonstellingen vorig jaar waren Het Amerikaan se perspectief met de collectie van het Whitney Museum in New York, het door Gerrit Komrij sa mengestelde Kijken is bekeken worden en de expositie Munch en na Munch. Den Haag (anp) - Het Schilderkundig Genootschap Pulchri Studio in Den Haag bestaat dit jaar 150 jaar. Ter viering van dit feit start het ju bileumjaar met de feestelijke presentatie (4 t/m 23 januari) van vijf bladen grafiek. De makers zijn: Pat Andrea, Arja van den Berg, Her- manus Berserik, Anton Martineau en Aat Verhoog. De prenten zijn bestemd voor nog te vervaardigen grafiekmappen, waarvan het eerste exemplaar aan de Koningin zal worden overhan digd tijdens haar voorgenomen bezoek in het voorjaar. De Haagse Etsclub exposeert in dezelfde periode de nieuwe etsmapDf ontdekking van de wereld. Martin Baeyens, Charles Donker, Han van Hagen, Reinder Homan, Sion Koene, Ton de Laat, Chris van Otterloo, Adolfo Ramón, Jan van Spronsen en Joop Vegter maakten voor deze uitgave ieder één prent. Door Max Steenberghe Iedereen kent Charlie Chaplin, het aandoenlijke filmzwervertje dat uit groeide tot een archetype van de ko medie. Bekend is dat hij zichzelf re gisseerde. Minder bekend is dat hij voor vele van zijn films ook zelf de muziek componeerde. Geen geringe klus, want zijn films waren immers stomme films waarbij de begeleiding een belangrijke rol speelde. In de on derhand jaarlijks terugkerende cy clus begeleidingen van zwijgende films door Het Brabants Orkest is de beurt aan Chaplins meesterwerk Ci ty Lights. Het orkest speelt onder leiding van Carl Davis, de Ameri kaans-Engelse componist die de ori ginele Chaplin-score reconstrueerde. In City Lights wordt het zwervertje Charlie verliefd op een blind bloemen meisje. Hij staat haar bij met hulp van een exentrieke miljonair wiens leven hij heeft gered. Het meisje denkt dat Charlie zelf de kapitaalkrachtige weldoener is. Als ze dan eindelijk voor het eerst kan zien, komt voor haar de bittere waarheid aan het licht en beseft onze zwerver dat ook de liefde blind was en geen toekomst heeft. De film wordt de meest perfecte uit Chaplins oeuvre genoemd, de eindscène een ontroerend hoogtepunt uit de cine ma-historie. Dit dramatisch einde, de sleutelscène, was de eerste die Chaplin in gedachten had. Een jaar heeft hij aan het scenario geschaafd; filmen, montage en eindproductie namen nog eens drie jaar in beslag. Hij verschoot ruim 100.000 r meter film (de eindscène werd achttien maal opgenomen), terwijl de uiteindelij ke rolprent nog geen 3000 meter mat. Scheiding Chaplins privéleven was ten tijde van Ci ty Lights feitelijk een puinhoop. Hij zat in de nasleep van een pijnlijke scheiding van zijn tweede vrouw, was verwikkeld in een rechtszaak over de royalties van The Kid, zijn geesteszieke moeder stierf tijdens de opnames en Chaplin zelf liep een zware voedselvergiftiging op. Ook ontsloeg hij zijn assistent-regisseur en de twee hoofdrolspeelsters, van wie hij Vir ginia Cherrill - het bloemenmeisje - op nieuw moest aannemen omdat ze onver vangbaar bleek; en middenin het werk moesten zijn studio's opeens worden ver bouwd om plaats te maken voor een wegverbreding. Alle ellende was reden te meer om zich met hart en ziel in zijn werk te storten. Als centraal thema voor City Lights koos hij voor blindheid en de consequenties ervan voor het menselijk gevoel, maar pas tijdens de rit merkte hij hoezeer dit serieuze gegeven wrong met de humor die hij ook in de film wilde stoppen. De stress moet hem zelf een haast ma- nisch-depressieve stoornis hebben opge drongen. Ook ging hij een verloren strijd aan tegen de talkies, de sprekende films die ten tijde van City Lights opgeld de den. Chaplin had een bloedhekel aan dialoog en nam onder andere een scène op waarin hij de draak stak met 'oeverlo ze retoriek' van gezagsdragers en socie- ty-kringen. Geen gesproken woord in Ci ty Lights betekende dat er wel muziek moest zijn. Chaplin zette zich pas aan de klus van het componeren toen de film af gemonteerd was. Chaplin speelde viool, cello, piano en orgel en beheerste welis waar het notenschrift, maar kon er to taal niet mee uit de voeten. Veel van zijn muziek ontstond improviserend of 's nachts in bed. Hij zong, floot of neuriede zijn invallen dan in een opnameapparaat op het nachtkastje, zoals hij zijn vond sten ook in 'lalala's' voorzong aan com ponist Arthur Johnston, die alle muziek tot een complete en doorlopende parti tuur arrangeerde (en uitschreef). Voor City Lights greep Chaplin, naast zijn eigen nieuwe werk, ook terug op be staande werken als de Star Spangled Banner, Home Sweet Home en Swanee River, plus een hit uit die tijd, het toe passelijk getitelde La Violetera (het bloemenmeisje) van Jose Padilla, geeste lijk vader van Valencia. Johnstons be moeienis betekende dat de uiteindelijke score geheel in de amusementsstijl paste die toendertijd als jazz werd aangeduid en waarvan Cole Porter en George Gers hwin smaakmakers waren. City Lights werd in twee versies uitge bracht: een geheel stille waarbij de mu ziek live moest worden uitgevoerd, en een 'high-tech-versie' met een geluids spoor. De laatste bevestigde Chaplins vooroordelen tegen de geluidsfilm: de muziek was ingespeeld door 35 topmusi- ci, maar weinig tot niets van de kwaliteit was hoorbaar. Uit aantekeningen in de originele partituur blijkt dat ook hier Chaplin zich met elk accent bemoeide en bepaald ontevreden was met het eindre sultaat. Dat laatste zou aanleiding zijn geweest voor de erven van de op Eerste Kerstdag 1977 overleden Chaplin om in 1989 opdracht te geven de partituur te reconstrueren, de muziek opnieuw op te nemen, maar deze tevens ook zo veel mo gelijk live te laten uitvoeren bij verto ningen, in de traditie van de zwijgende film die Chaplin zo na aan het hart stond. De opdracht ging naar Carl Davies. Een ogenschijnlijk en op het eerste gehoor op-en-top Britse musicus, die echter in 1936 in New York werd geboren en in 1960 naar Engeland verhuisde. „In Ame rika word je geacht niet te falen, maar wil ik bereiken wat mij voor ogen staat, dan is het juist erg belangrijk om fouten te mogen maken", zei hij toen. Davies is een muzikale duizendpoot. Hij componeert 'traditionele' klassieke mu ziek, maar werkt ook met popmusici en was de stille kracht achter Paul McCart ney's oratorio (ook wel diens 'eerste sym fonie' genoemd). Davies was lange tijd dirigent van het London Philharmonic en wordt overal ter wereld gevraagd als gastdirigent. TV-series Uit een hobby groeide een specialiteit: het weergeven van sfeer in muziek. Vriendschappen met John Gielgud en Lawrence Olivier zorgden voor contac ten met toneel, en via die wereld kwam Davies terecht bij de BBC. Hij begon te componeren voor tv-series als The world at war, The Pickwick Papers en de top- productie Pride and prejudice. Steeds vaker werd Davies daarop gevraagd uit stapjes te maken naar de filmwereld en schreef hij muziek voor onder andere Scandal, Champions en The French Lieutenants Woman. Het Britse Filmin stituut vroeg hem in 1980 de 'muzikale illustratie' te verzorgen bij een gerestau reerde versie van de Abel Gance's film Napoleon. Het succes daarvan maakte van Davies de topspecialist op dat ter rein; hij schreef 'nieuwe' muziek bij zo'n veertig zwijgende films waaronder Ben Hur, Intolerance en The Phantom of the Opera. Karakter Filmmuziek is volgens Davies van groot belang voor de totale productie. „Muziek loopt vaak iets vooruit op het beeld, en vertelt de kijker wat hij kan verwachten. Sfeer - spanning of juist romantiek - wordt voor meer dan de helft door mu ziek bepaald: zet hem maar eens af, dan kan het karakter volledig omdraaien." Componeren voor een zwijgende film is moeilijker, maar levert meer bevrediging op en paradoxaal genoeg minder voetan gels en klemmen. „Bij een moderne film word ik als componist gehandicapt door geluidseffecten. Ik moet rekening hou den met dialoog, maar ook met explosies, hoefgetrappel, straatlawaai. Voor een scène bij een waterval hoef ik geen mu ziek te leveren. Maar bij een zwijgende film moet het een volledige score zijn, die als het ware het verhaal nogmaals ver telt." Het Brabants Orkest begeleidt o.l.v. Carl Davies 'City Lights' van Charley Chaplin. Inleiding door Theodore van Houten. Uit voeringen: donderdag 9 jan. Muziekcen trum Frits Philips Eindhoven (aanvang 20.15 u., inl. 19.30); maandag 13 Theater aan de Parade Den Bosch (20 u, inl. 19 u.); dinsdag 14 Concertzaal Tilburg (19.30 u., inl. 19 u), maandag 20 Philipszaal Den Haag (20.15 u., inl. 19 u), dinsdag 21 Vre- denburg Utrecht, (20.15 u., inl. 19.30). Charlie Chaplin doet voor hoe het blinde meisje moet spelen tij dens de opnamen voor 'City Lights', met achter hem camerarna Rollie Totheroh. foto»' NEDERLAND 1 „7.00 Journaal „705 Roseanne(h) „729 Ontbijt tv met om 7.30, 8.00 en 8.30 Journaal; 7.47 en 8.14 Sport journaal „900 Journaal „905 Get the Picture (h) „9 29 'n Goeiedag met Minoesch Jo- rissen (h) (020 Werk van vijf buitenlandse beelden kunstenaars in Neder land (h) ,„50 Beeldenstorm (h) ,„58 De late ochtend (tot 11.44) ,5 53 'n Goeiedag met Minoesch Jo- rissen ,6.46 The Cosby Show ,713 Alles kits met Het wakkere woud; 17.38 Zevensprong; 18.03 Alles kits kwis 1810 Roseanne, comedy 18 37 Get the Picture, quiz ,g 03 Alle dieren tellen mee ,9.31 Schoolstrijd 20.00 Journaal 20.23 Netwerk, actualiteiten 21.02 Herman van Veen in Carré, re gistratie theatershow Alles in de wind (slot) 21.56 Joop 8i Gaston, humor 22.23 Due South, actieserie 23.08 Husbands and Wives, speelfilm NEDERLAND 2 ,2.30 Globetrotter 13.00 Ik weet het beter (h) ,3.25 Jan en alleman (h) 13.52 Man/vrouw (h) 14.32 Nederland zingt (h) 15.00 Spreekuur. Thema: Psychologie 22] 16.00 Journaal 22 16.08 Widget (h) 22 16.33 Mr. Bogus (h) 23 16.59 Mega Top 100, muziek 23] 17.29 2Vandaag, actualiteiten met 17.30 en 18.00 Journaal, 18.43 Sportjournaal en 18.51 Hoofdpun ten uit het nieuws 18.59 Koppen dicht, jeugdprogramma 19.28 Kukulkan, magazine voor jonge- 07| ren 19.58 De kist, jongeren geven hun me- 07| ning 20.27 Fort Alpha, serie. Afl. 1 (h) 08i 21.16 Harry Slinger, muziekspecial met 08| Harry Slinger en het Friesk Jeugd 09l Harmonie Orkest (h) 10] 21.40 Donato and Daughter, speelfilm 11J 23.12 Jantje Beton laat het er niet bij 11. zitten, Nationaal Jeugd Fonds/Jan- 12 tje Beton 23.15 Studio NOS (tot 23.55) 13 14 NEDERLAND 3 15 12.00 Journaal 16 12.08 MiddagEditie met om 12.30 17 Sportjournaal 17 13.00 Journaal 18 13.08 (PP): Unie 55+ 19 13.11 Robin of Sherwood, serie 19 14.00 De show van je leven (h) 20 14.52 In voor en tegenspoed (h) 20 15.17 Eten bij de buren (h) 21 15.33 Clear Cut Crisis (h) 16.00 Journaal 23 16.08 2 Meter sessies (h) 23 16.35 Wees blij met wat je hebt (h) 17.05 Police Rescue, serie 18.00 Villa Achterwerk met Verhalen van de zwarte kraai; 18.12 Het ver- 18 schil 18 18,15 Sesamstraat BELGIË FRANS 1 11.10 Chroniques de l'Afrique sauvage (h) lio 12.05 Autant savoir (h) 12.30 Gourmandi- na ses. Aansl.: Nieuwsoverzicht 12.45 Nieuws 21 13.15 Du bout des ailes 13.40 Die Schwar- 22 zwaldklinik, serie 14.25 Maguy, serie 14.55 Be Les carnets du bourlingueur (h) 15.20 Les Na maïtres des sortilèges (h) 16.30 Chroniques 01 de l'Afrique sauvage 17.30 The Fall Guy, sp( misdaadserie 18.30 Regions soir 18.50 Car tes sur table, magazine 19.10 Le quotidien des sports 19.30 Nieuws 20.10 Bon week- end 21.05 Le zèbre, komedie (h) 22.40 08 Intérieur nuit, cultureel magazine 23.35 (h) Nieuws (tot 24.00) Rei Gu BELGIË FRANS 2 14.10 Jeux Olympiques '96: Rétro 16.10 lei rat Bla bla 17.05 Aquatica (h) 17.35 Racing, Hit autosportmagazine (h) 18.05 lei Bla bla da: 19.00 Du bout des ailes 19.30 Nieuws Dei 20.00 Basketbal Belgische kampioenschap- im pen 21.40 Champion's 96, autosportmaga- du zine 22.05 Nieuws 22.30 Cheval Passion 17, 23.00 Basketbal Belgische kampioenschap- Lol Pen (tot 23.10) Te Lo DUITSLAND 1 05,30 Morgenmagazin 09.00 Heute 09.03 21 Blauvogel, jeugdserie 09.30 Trickfilmschau nu 09.45 Sportschau Live met skiën WB Mari- tec Oor, reuzenslalom dames, 1 e manche 11.00 tai [leute 11.04 Die Erschaffung der Welt (h) Dit 12.25 Sportschau Live met skiën WB Mari- Oor, reuzenslalom dames, 2e manche 13.45 King Solomon's Mines, speelfilm 15.25 Just 08 the Way You Are, speelfilm 16.55 Cartoons me "00 Tagesschau urn fünf 17.15 Brisant, Wi jnagazine 17.43 Regionale informatie da ''•55 Verbotene Liebe, serie 18.25 (S) Ma- 13 J'onhof, serie 18.55 Mr. Bean, serie 19.25 let W Herzblatt, datingshow 20.00 Ta- 15 gesschau 20.15 Tanz auf dem Vulkan, tv- Pla (slot) 21.45 Reisen in die Vergangen- me hen, documentaireserie over sporen van Pet het vroegere Duitse kolonialisme: Namibië 20 '2.30 Tagesthemen met Bericht aus Bonn Brt ®n sport 23.05 Gambit, Duitse thriller (deel 22 4 n) 00.55 Nachtmagazin 01.15 (ZW) Kiss da, me Deadly, speelfilm 02.55 Best of Eins-Li- 01 ve-Silvesterparty (tot 04.25) DUITSLAND 2 08 05.30 Morgenmagazin 09.00 Heute 09.03 lie 'he[Black Rose, speelfilm 11.00 Heute ch; i1'04 Nesthakchen (h) 11.55 Pippi Va angstrumpf (h) 12.45 Flip der Frosch 10 '400 Mittagsmagazin 13.45 Enid Bly- wa wi-Abenteuer, avonturenserie 15.00 Lo- Th 9°, jeugdjournaal 15.10 lm Tal der Sonne, Sui ntsi» 16,00 Heute 16-0S clara <h> Th •50 Vor Ort: Der Kapitan. Voorbeschou- tar W|ng op nieuwe serie 17.00 Heute 17.15 16

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 20