Het wachten is op een Code Willem Zeeuws-Vlaamse Nicole van Damme maakt film over scannerrijders ZEELAND >n een aar we bij de start mee plaatsen om gelijk is), finishen, de winnaar, iderweg DESTEM ZEELAND C3 Om te niezen Participatie Spaanse Stier Zwarte Comedie Liesbeth List Nieuwe Snaar Rap en ritme Wereldmuziek Moreel verval Opera en film Woekermethodes Programma onder voorbehoud VRIJDAG 3 JANUARI 1997 gET GEHALTE aan Zeeuws-Vlaamse cineasten in de Nederlandse filmwereld is de laatste jaren aanzien lijk gestegen. Onlangs trok de Terneuzenaar Frank gerrebout de aandacht met zijn film 'De Zeemeer man' en documentairemaker Jos de Putter uit Zaam- slag kreeg twee jaar geleden de handen op elkaar met\ 'Het is een schone dag geweest'. Nicole van Damme (28) treedt in zijn voetsporen met documentaire 'Code Willem' die deze week op de Nederlandse tv wordt uitgezonden. Afkomstig uit Vo gelwaarde, woont en werkt ze in Amsterdam. Daar maakte ze haar film over de zogenaamde scannerrij ders die berichten van de politie afluisteren en op on gevallen, vechtpartijen en brandjes afgaan. -ttt;r~Twordt bedoeld. Poor Ronald Verstraten ER VLIEGT een auto uit de bocht bij Zaandam. De filmcrew van Code Willem is op het Museum plein in Amsterdam moeizaam bezig een car mount (statief op de motorkap) te bevestigen. Nicole van Damme hoort het bericht van bet ongeval over de scanner. „Stdót die camera gilt ze naar de cameraman. „Ja ik denk het wel," zegt die weifelend. „Zet hem dan maar op opname roept ze weer en duikt vervolgens achter de stoelen van de auto, om niet zelf door de naar binnen ge richte camera gefilmd te worden. Opeen klein teeveetje kan ze zien hoe ze rijden. En het gaat met een rotvaart. „Die camera hadden we gehuurd. Zo'n ding kost ander halve ton, dus ik dacht: daar zul len ze wel rekening mee houden. Maar we reden met 160 kilometer per uur door Amsterdam. Ik dacht: nu gaat het fout. En ineens vliegt de achterklep van de auto open. De jongens houden zich krampachtig vast en ik roep: StópStóp Dat zie je ook op het eind van de film. Later heb ik gehoord dat je met zo'n car mount maximaal zeventig mag rijden." Verslaafd 'Code Willem', de titel van de do cumentaire die door de RVU wordt uitgezonden, is een politie- code waarmee een 'extreem vuur wapengevaarlijke situatie' wordt aangeduid. Geen dagelijkse kost, maar de droom van de scanner rijder. Verslaafd aan de scanner, die dag en nacht aanstaat, moe ten ze het meestal doen met een brandje, een rel of een ongevalle tje mét, waarmee dan 'met letsel' Vijf van die scannerrijders bracht Van Damme in beeld. Vier die het puur uit hobby doen en één die er zijn beroep van heeft weten te maken. De man wiens naam al leen al als een code klinkt, Cok- kie Toorenspits, de koning onder de scannerrijders, is de spil van de documentaire. „Hij is een fe nomeen. Maar als hem iets niets zint, slaat hij om zich heen. Hij heeft zoveel vuur in zich, kan dat niet kanaliseren." Frontaaltje Toorenspits luistert de scanner al een kwart eeuw af. Alles moet daarvoor wijken. Vrienden zijn welkom, maar de scanner blijft aanstaan. En als zich iets interes sants voordoet, gaat hij erop af en laat de visite voor wat ze is. 'In ieder mens schuilt een sensatie- bak', is zijn overtuiging en 'de een zijn dood is de ander zijn brood'. Hij gaat daarin wel heel erg ver, want in de film is te zien hoe hij reageert als een ongeluk nét wordt voorkomen: „Jam mer...bijna een frontaaltje." Van de andere scannerrijders die in beeld komen, heeft Roel zijn werkplek naast het politiebu reau. Hij wacht er in zijn auto en is er daardoor meteen bij als er een arrestatieteam vertrekt. Edwin en Jerry zijn twee andere hobbyisten, goed voor de nodige grappen, zoals bij een auto in de sloot: „Die is door zijn kreukeizo- ne heen." Ze hopen ooit eens een 'code Willem' mee te maken. Naast en tegenover de straffe mannen staat Judith, de vriendin van Cokkie, die al zijn zaken re gelt. „Zij is heel sympathiek. Door haar kan de kijker zich ge makkelijk met de film identifice- Cineaste Nicole van Damme met op de achtergrond de filmcrew. ren. Anders zou het alleen een ra riteitenkabinet geworden zijn," zegt Van Damme. In haar derde studiejaar aan de Filmacademie van Amsterdam werkte ze in de weekends voor een 'reality tv-programma' van de Amsterdamse televisiezender AT5 om zo haar studie te kunnen betalen. „Daar ben ik deze scan nerrijders tegengekomen. Ik deed in principe hetzelfde. Voor die tijd had ik er nog nooit van ge hoord, zelfs nog nooit een scan ner gezien. Er zijn wel andere re gisseurs geweest die zo'n docu mentaire wilden maken, maar daar wilden de scannerrijders niet aan meewerken. Bij mij wil den ze wel. Ik was een van hen, had een jaar tussen hen gezeten." De documentaire werd in negen dagen gedraaid en vereiste nogal wat aanpassingen vap de film ploeg. „De cameraman werkt normaliter voor een lokaal tv- station. Daar kan het heel erg hectisch aan toe gaan en daar wordt iemand zelf ook hectisch van. Dat heb ik eruit moeten stampen, want ik wilde een rusti ge documentaire maken. Na de eerste draaidag kwam ik thuis, bekeek de opnamen en gooide ze vervolgens rechtstreeks de prul lenbak in. Een re-shoot opgeno men en van dan af ging het heel goed. Ik zei telkens: tel eerst maar éven tot vijf." Snelheid Het boeiendst vond ze zelf de heel directe manier van filmen, de snelheid van werken. Ze waar schuwt de kijker wel: „Het is geen sensationele film. Voor wie bloed wil zien, dat zit er nauwe lijks in. Bij ongelukken is er al tijd gefilmd vanuit het perspec tief van de scannerrijder. Ik wil de het zoveelste reality tv-pro gramma vermijden en tóch de spanning proberen pakken. AI is het vaak helemaal niet spannend. Soms zit je uren, dagenlang in de auto, zonder dat er iets gebeurt." FOTO RONALD REITSMA Een heel andere wereld niettemin dan die welke ze als vijftienjarige ontvluchtte. Ze belandde in Gro ningen en ging bij een lokale ra diozender werken. Vervolgens veel gereisd en toen aan de slag in Hilversum. Toen ze vierentwintig was, schreef ze zich in aan de academie. „Ik had mijn vwo (aan het Jansenius in Hulst) niet afge maakt en ik dacht: als ik ooit nog een studie wel afmaken, moet ik het nu doen." Dat lukte en Code Willem, de film waarmee ze dit jaar afstudeerde, is inmiddels verkocht aan Finland en Honga rije. Het was niet haar eerste docu mentaire. Als derdejaars student maakte ze 'Rechtepad', genoemd naar de straat in Vogelwaarde waar de boerderij van haar ouders staat. Twaalf jaar nadat ze er was weggegaan, keerde ze er terug om de vragen te stellen die vroeger nooit werden gesteld. Opvallend zijn de overeenkom sten met Jos de Putters 'Het is een schone dag geweest', waarin hij immers ook teruggaat naar de boerderij van zijn ouders. Verstilling „Ja, er zijn heel veel links en ze zijn rond dezelfde tijd gemaakt. Ik heb het er wel met Jos, die ik kende door zijn werk bij de VPRO, over gehad. De overeen komsten zijn er zowel wat de ci nematografische kant betreft, als wat betreft de Zeeuws-Vlaamse sfeer: de uitgestrekte landschap pen, de typische bomenrijen, de verstilling. Toen ik Jos zijn film zag, herkende ik heel erg veel." Die sfeer heeft volgens haar te maken met de geïsoleerde ligging van Zeeuws-Vlaanderen. „Als je er naartoe wilt, moet je altijd óf door het buitenland, óf over het water. Op het moment dat je op de boot stapt, voel je je al in Zeeuws-Vlaanderen." Thuis „Ja, maar na een week moet ik toch weer weg. Dan heb ik heel erg de stad nodig. Veel mensen, verschillende culturen." Dat laatste komt ongetwijfeld aan bod in haar 'Mexico-project', waar ze sinds september mee be zig is. Een eigen productie over een Mexicaanse operazanger. „Een zogenaamde natuur-so- praan. Dat is iemand die van zichzelf een stem heeft van een meisje van tien. Er zijn er maar drie van in de hele wereld. Een natuur-sopraan kan de rollen zingen die eerst door castraten en later counter-tenors werden ge zongen. Hij woont in een slop penwijk in Mexico, en zijn fami lie schaamt zich voor hem. Maar hij leeft ook in de 'eerste wereld', die van theaters, schouwburgen en concerten." Code Willem wordt vandaag uitgezonden op Nederland 3, van 23.17 tot 23.57 uur. Travolta, die hiervoor onlangs een Golden Globe kreeg. Hij gaat als woe keraar Chili Palmer op filmproducent Harry Zimm af. De laatste heeft maz zel, want Palmer blijkt een groot film fanaat en in plaats van Zimm's benen te breken, levert hij hem een gouden idee voor een nieuwe film. Hij staat er echter op dat een bepaalde top-acteur de hoofdrol moet spelen. Zimm denkt dat hij dat niet voor elkaar krijgt, maar Palmer heeft als woekeraar zo zijn eigen methodes om mensen te overtuigen. De overige rollen in de film, die volgende week te zien is in Porgy Bess in Terneuzen, worden gespeeld door Gene Hackman, René Russo, Danny Devito en Delroy Lin- do. Woensdag 8 januari, aanvang 20.00 uur. VOOR DE eerste maal worden meer dan 150 kostbare zilveren en gouden snuifdozen uit privéverzamelingen en enkele Belgische collecties op de ex positie Dozen om te niezen tentoonge steld. In het Museum Sterckshof in Antwerpen/Deurne snuift de bezoe ker de sfeer op van de galante prui kenperiode aan de vooravond van de Franse Revolutie. Ook zijn er tabaks- raspen te zien. Onder de Belgische exemplaren be vindt zich een hondvormige snuifdoos uit Bergen en pronkstukken zijn het gouden exemplaar van Pierre Crois sant uit 1793 en de doos die Willem I aan Antwerpen schonk. Dagelijks (behalve op maandag en op feestdagen) van 10.00 tot 17.30 uur. (Tot 23 maart). OM DE Kunst van Marina Abramovic te begrijpen moet je eraan meedoen. De participatie van de toeschouwer is belangrijk. De objecten die Abramo vic maakt zijn pas af als er een uitwis seling van energie plaatsvindt en dat gebeurt als de bezoeker lichamelijk en emotioneel contact maakt met de kunstwerken, door erop te gaan zitten of liggen. De Perfomance is de basis van het werk van Abramovic. Zij opende sa men met directeur Jan Hoet van het Museum voor Hedendaagse Kunst in Gent haar expositie met een vurige tango. Hiervan werden videobeelden gemaakt. Zij ziet het lichaam als een container, een vat vol zintuigen, emo ties en verstand. Maar het lichaam is ook een vaartuig dat steeds onderweg is en ervaringen opdoet. In haar performances, beel den en objecten staan ontdekking en bewustwording centraal. Haar werk is te zien in het Museum voor Schone Kunsten in Gent. Dagelijks van 9.30 tot 17.00 uur, behalve op maandag. (Tot 2 februari). HET VLAAMS toneel wordt mede be paald door het Mechels Miniatuur Theater van de gebroeders Verreth. Het MMT speelt in de regie van Jan Maillard De Spaanse Stier over twee lingzussen die sinds hun geboorte sa men in het winkelhuis van hun ouders wonen. In de woonkeuken wordt ge praat over mensen die ze nauwelijks kennen en verzorgen hun vader, het wrak van wat ooit een dominante per soonlijkheid was. Er heerst harmonie, ze zijn gelukkig tot op een dag een man hun slaapkamer binnenstapt. Ze noemen hem de Spanjaard. Hij blijft komen, zijn motieven zijn onduidelijk en langzaam maar zeker gaat alles ka pot. Een intrigerend, emotievol dra ma. Te zien in de stadsschouwburg van Sint Niklaas. I Op dinsdag 7 januari om 20.00 uur. HOND JEAN Cocteau en Eric Satie onstond na 1918 de Groupe des Six. Zes musici, waaronder Milhaud, Ho- negger en Poulenc, die een grote in vloed zouden hebben op het Franse cultuurleven. Zij verwierpen zowel de Wagneriaanse pathos als het impres sionisme van Debussy en probeerden door middel van nieuwe ideeën en technieken te komen tot muzikale ex pressie. Poulencs La Voix humaine is een sober monodrama op een toneel stuk van Cocteau. Een telefoonge sprek tussen twee geliefden. Haarfijn wordt de stem van de vrouw ontra feld: de tederheid, hartstocht en woe de. Milhaud schreef muziek bij Le Pauvre Matelot van Cocteau. Vijftien jaar lang hoort de vrouw van een zee man niets van hem en als hij opduikt doet hij zich voor als een vriend van haar echtgenoot. Hij vertelt dat haar man gevangen zit en in geldnood ver keert, terwijl hijzelf nu rijk is De vrouw vermoordt hem dan om haar man te redden. Een lyrisch drama met muziek waarin zeemansliederen en volksmelodieën zijn verwerkt. Deze werken worden gebracht door de Zwarte Comedie, muzikanten van het conservatorium Antwerpen en solis tenonder leiding van Koen Kessels, in café d'Anvers (Zwarte Comedie) in Antwerpen. I Woensdag 8 en donderdag 9 janua- nom 20.00 uur. JANUARI OF april, het doet wat het Ware woorden in de winterkou, hieooU de aanzet vormden tot Lies- .e., L'sts zangcarrière. List-nieuwe- s"jl doet het verleden niet vergeten maar versterkt de liaison met het he- n voor het publiek van nu. La gran de dame de la chanson weet als geen ander jong en oud te boeien met de unieke combinatie van zang en pre sentatie. Haar vorige programma 'Need we say more...' kreeg unaniem lovende recen sies. Het afgelopen theaterseizoen be vatte trouwens heel wat hoogtepunten voor de zangeres. In september '95 kreeg ze een Edison voor haar cd List en afgelopen najaar de Visserneerlan- diaprijs voor het betekenis voor het Nederlandstalige lied, tegelijkertijd met het verschijnen van de nieuwe cd 'Noach'. Ook nu 'leent' La List weer de begeleidingsgroep van Frank Boei- jen voor haar tour de chant: Ton Snij der (toetsen), Lené te Voortwis (basgi taar), Norman Bonink (drums), Peter van Benthem (gitaar), aangevuld met een multi-instrumentalist. Vooraf gaand aan de voorstelling klinkt het Terneuzense Zuidlandtheater op het nieuwe jaar. Zaterdag 4 januari, aanvang 20.00 uur. HET VERZAMELEN van te gekke, muzikale vondsten, het speuren naar onuitgegeven combinaties, het ver werken van toevallige bizarre ontdek kingen, dat alles behoort tot het le venspatroon van de heren De Smet, Vermeulen en De Smet, alias De Nieu we Snaar. De prachtige en exclusieve muziekinstrumenten die de laatste ja ren op hun pad kwamen zullen in hun nieuwe voorstelling Famineurzeven met de nodige eerbied mishandeld worden. De titel zou ontleend zijn aan een le gendarisch gitaarakkoord dat zowel is terug te vinden in 'Drive my car' van Lennon McCartney als in Dylan's 'My back pages'. Wellicht om die re- den niet in deze voorsteUing in het Zuidlandtheater? Of misschien juist wel Dinsdag 7 januari, aanvang 20.00 uur. DRIE MUZIKANTEN die zingen, rappen en spelen op synthesizer, saxofoon, elektrische gitaar, basgi taar, drumcomputer en percussie-in strumenten dat is wat de Rap en Rit me Show inhoudt. Een echt popcon cert voor kinderen in de leeftijd van acht tot dertien jaar, die zowel in de zaal als op het podium in de gelegen heid worden gesteld hun rap-dans- en zangtalent te laten zien. Het accent ligt op de hedendaagse hiphop en rap muziek. Veel facetten van deze muziek komen aan bod. Zo maken de kinderen kennis met de 'Human Beatbox', 'scratchen' en veel, speciaal voor deze voorstelling ge De Rap Ritmeshow doet het Zuidlandtheater in Terneuzen aan. schreven 'raps'. Licht- en rookeffec- ten maken deze unieke show in het Zuidlandtheater in Terneuzen com pleet. Woensdag 8 januari, aanvang 15.00 uur. IN Zuid-Indië leeft de oude karnatak traditie: een typisch muzikaal systeem dat totaal anders is dan het Westerse. Melodie en ritme zijn gelijkwaardig, het melodische fundament wordt ge vormd door de Raga'sspecifieke no tenreeksen in meer dan zeventig va rianten. De ritmes vloeien voort uit de Tala's: het metrum waarop vroeger gedichten werden gereciteerd. Samen zorgt dat voor gedreven en passionele muziek. Karnatak is echter ook een vorm om de devote gevoelens te uiten. De tekst staat symbool voor de communicatie tussen goden en mensen. Aruna Say- eeram is een van de meest universele karnatakzangeressen. Haar stem is sober, delicaat en flexibel. Zij treedt op in de Vooruit in Gent, begeleid door drie muzikanten die authentieke percussie instrumenten bespelen. Woensdag 8 januari, aanvang 20.00 uur. DE OPERA Les Liaisons dangereuses is gecomponeerd door Piet Swerts op het libretto van Dirk Van der Cruysse die zich baseert op de briefroman van Choderlos de Laclos. De opera, een analyse van het moreel verval, is te zien in de Vlaamse Opera in Antwer pen. Het orkest, de solisten - onder wie Francois Leroux en Lyne Fortin - en koor staan onder leiding van Pa trick Davin, de regie en belichting zijn van Philippe Sireuil. Woensdag 8 januari, aanvang 20.00 uur. ROGER VADIM vertaalde de actie van de 18e eeuwse literaire klassieker Les Liaisons dangereuses naar het Pa rijs en het Deauville van 1959. Geen koetsen en pruiken dus, maar wel snelle auto's, taperecorders en een jazz score van Thelinius Monk en Art Blakey. De film is te zien in het Film museum aan de Meir in Antwerpen. Het verhaal gaat over een gesofisti ceerd paar dat eikaars slippertjes aanmoedigt enkel en alleen om er na dien met exhibitionistisch plezier te kunnen over uitweiden. Gérard Phi- lipe is ietwat te beminnelijk voor de rol van Valmont, maar Jeanne Moreau is prachtig als Juliette. Net zoals des tijds het boek, kon de film nog chock- eren. In de Vlaamse Opera wordt momen teel het werk van Swerts uitgevoerd over hetzelfde onderwerp. Overigens meer gebaseerd op de film van Step hen Frears. Zondag 5 januari, aanvang 16.00 uur. DE FILM 'Get Shorty' van Barry Son- nefeld is een zwarte komedie over een woekeraar die naar Hollywood gaat om een schuld te innen, maar per toe val in de filmwereld belandt. De hoofdrol wordt gespeeld door John

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 17