Forse overname Aegon in VS
HBG neemt grote Duitse aannemer over
Mitsubishi en Volvo
samen in trucks
1
RSSHOW
yiusterd
takingen Zuid-Korea
hl tijdje opgeschort
Uitgever VNU werkt
samen met TalkRadio
Japanse concerns zoeken groei in buitenland
Vervuilende fabrieken
rond Taj Mahal dicht
Auto-
radiateuren
GEZOCHT
Kleintjes
Autobedrijf
Musterd b.v.
ECONOMIE
NOMIE KORT
Overslag
goederen
Antwerpen
gedaald
VIBER 1996 A6
uil Street
27/12 30/12
n
57
d
61
67'/.
id signal
m
kbrands
48'/,
r.tel.tel
43'/.
co corp
82
co ine.
25'/.
(n company
33/j
34
steel
9
9
ing co
104'/j 106'/,
ington sfe
88'/. 87'/.
pacific
26'/. 26'/.
vron
66
6/
uita
12% M
sier
33'/.
33
orp
106'/. 106/,
s.edison
29'/ 29/.
itequipm.
38 36'/.
ont nemours
95
5%
(chemical
79 795/i
tman kodak
82'/. 82'/,
on corp
99 99%
1 motor
32'/. 32'/.
i. electric
102/ 101/
motors
55'/. 55'/.
odyear
51 51'/.
Wlett-pack.
51s/. 51'/,
bus.mach.
155'/. 153'/,
Industries
23'/. 24'/,
i airlines
28 27'/,
37%
37
donnell
64'/, fö/
rek co.
81'/.
1/.
bil oil
123'/. 113/
vd grinten
105'/.
07
ega financ.
35'/. }4'/.
ips
40/
39
yal dutch
173 112/,
2jars roebuck
47/
17/
fcell tr.
100/
02
acoinc.
98'/.
98
velers
46'/.
17%
lever nv
173/ \m
ted techn.
68
ffi%
Minghouse
19%
3%
litman corp
24
23/
olworth
21
22'/,
advieskoers
vorige koers
j= slotkoers gisteren
laten
bieden
exclaim
ex dividend
gedaan/bieden
gedaan/laten
bieden en ex dividend
laten en dividend
gedaan en laten ex dividend
gedaan en bieden
ex dividend
2 3,50
4,00
9 1,30
1,30
f.JI 2,80
3,10
19 5,90
5,10
2 22,50
23,40 a
B 2,10
19,60
1 0,60 a
1,00
B 2,90
10,30
v?8 1,50 a
1,30
22 22,50
33,30
4 17,70
21,50
83 8,50
^50
93 4,20 a
410
11 1,60
1.60
46 34,40
3450
;l41 6,20 a
650
j07 1,40
120
89 9,70
970
§33 5,70
5,30
;98 4,30
4,10
26 16,60
22,10 b
53 13,50
18,10
67 10,20
14,50 b
U 7,80
1,50 a
00 5,80
8,50 a
25 13,90
16,10 b
06 51,50
58,50 b
i70 4,50
3,10
13 6,30
4,50
47 10,00
6,70
72 10,50
9,0^
.62 4,50
5-V
75 3,20
4,40
•J 2?l"0
2.7C
T 0,90
1,10
0 4,00
4,40
2 2,70
3,20
9 1,90
2,00
0 4,80
5,30a
17 16,60
17,20
75 11.60
12,30
336 2,40
2,10
56 8,10
7,80 i
49 12,00
J49 6,60
12,00
6,70
S49 2,30
2,30
>94 9,20
9,40
-'39 8,00 a
7,70 t
i360 0,20
0,20
sions
e personenauto's, jeep,
Ito's op voorraad.
Garantie, vervangende ato
rantieperiode.
der eigen geld.
r BKR toetsing.
Iprijzen.
>46, Made.
-683380.
tegen scherpe prijzen
W.M.v.d.Hoofd
Leemstr.11, Roosendaal.
Tel. 0165-552262.
auto's va.'87 t/m '95.
Tel. 076-5036270.
worden dagelijks
geplaatst in de
gehele oplage van
DE STEM en
BRABANTS
NIEUWSBLAD.
Oplage: ma. t/m vrij.
165.153 zat. 174.440
U bereikt met uw
advertenties bij de
KLEINTJES
385.900 lezers
(Bron: Summo-
scanner 1995)
DINSDAG 31 DECEMBER 1996
jjswijiv (anp) - Het aanne-
jiersconcern HBG neemt voor
ongeveer 300 miljoen gulden
een belang van 74 procent in
Duitse aannemer Wayss
Freytag.
Daarmee krijgt HBG een van
Duitslands grootste bouwbedrij
ven in handen. Wayss is goed voor
een omzet van 3,1 miljard mark
en telt ruim 7500 medewerkers.
Door de overname groeit HBG
flink. Het concern ziet de huidige
omzet van 5,5 miljard gulden met
maar liefst 60 procent stijgen. Sa
men met de enkele weken gelden
overgenomen Britse bouwonder
neming Higgs - goed voor een om
zet van meer dan 500 miljoen gul
den - neemt de HBG-omzet tot
bijna 10 miljard gulden toe.
De aannemer heeft het aandelen
pakket overgenomen van de
Duitse houdstermaatschappij
Agiv, die zich wil concentreren op
de machinebouw- en elektronica-
industrie. Op termijn wil HBG
ook de resterende aandelen in
handen krijgen. Wayss Freytag
is genoteerd aan de beurs van
Frankfurt.
Dat de Haagse bouwer het belang
tegen een relatief laag bedrag kan
verwerven, heeft te maken met de
recessie op de Duitse aannemers-
markt. Door de slechte marktom
standigheden lijden veel Duitse
ondernemigen verliezen, waar
door hun waarde omlaag is ge
gaan.
„Tot voor kort was het onmoge
lijk dergelijke bedrijven tegen be
taalbare prijzen te kopen", ver
klaart een woordvoerder van
HBG gisteren, „We hebben anti
cyclisch geïnvesteerd." Hoewel
de vooruitzichten op de Duitse
bouwmarkt vooralsnog ongunstig
zijn, wil HBG Wayss toch overne-
De Duitse markt is voor de aan
nemer een thuismarkt. Nu al
haalt het concern 13 procent van
de omzet, of 727 miljoen gulden,
uit de Bondsrepubliek. En via de
toekomstige dochter in Duitsland
kan HBG ook de Oost-Europese
bouwplaatsen binnendringen.
HBG heeft overigens niet altijd
met succes in Duitsland gewerkt.
De Duitse Staat sleept HBG
waarschijnlijk voor de rechter
wegens vermeende gebreken bij
de aanleg van een parkeergarage
voor het voormalige Bondsdagge
bouw in Bonn. HBG ontkent ech
ter verantwoordelijk te zijn voor
de fouten.
In Nederland is Wayss Freytag
geen onbekende. Het concern be
zit onder meer veel kennis voor de
aanleg van tunnels, een sector die
in het volgebouwde Nederland
steeds belangrijk zal worden. Zo
werkt Wayss mee aan de bouw
van de tweede Heinenoordtunnel
en de tunnel onder de Wester-
schelde.
Den Haag/Baltimore (anp)
- Aegon slaat vlak voor het
sluiten van de boeken over
1996 toe in de Verenigde
Staten. Via de overname
van de verzekeringsactivi
teiten van Providian Cor
poration groeit de Neder
landse assuradeur uit tot
de op acht na grootste le
vensverzekeraar in Ame
rika.
De overnameprijs bedraagt zo'n
6,1 miljard gulden. De acquisitie
is de grootste ooit door een Ne
derlandse financiële instelling.
ABN Amro komt met de 3,4 mil
jard gulden voor Standard Fede
ral Corporation op de tweede
plaats. De derde plaats is voor
ING, dat vorig jaar Barings op
slokte voor een kleine 2 miljard
gulden.
Providian is een vooraanstaande
financiële dienstverlener geves
tigd in Louisville in de Ameri
kaanse staat Kentucky. Het be
drijf is werkzaam in de gehele
Verenigde Staten en telt zo'n ne
genduizend werknemers. Aegon
koopt alleen de drie verzeke
ringsdivisies van Providian. De
divisie Providian Bancorp, die
zich bezighoudt met kredietver
lening, blijft buiten de transac
tie.
De verzekeringsactiviteiten van
Providian genereerden vorig jaar
een premie-inkomen van 1,2 mil
jard dollar en een winst voor be
lasting van 318 miljoen dollar.
Aegon USA, de Amerikaanse tak
m Aegon met 5500 medewer
kers, behaalde in diezelfde perio-
Ateen winst van 351 miljoen dol
lar ip een premie-inkomen van
2,3 i-iljard dollar. De nieuwe
'antylfc maakt Aegon gemeten
lid van de Raad van Bestuur.
naar balanstotaal zo'n 25 pro
cent groter.
Hierdoor overtreft Aegon in om-
vanf W-J—J-»*"'»"
het verzekeringsbedrijf van ING
Groep.
Bestuursvoorzitter K. btorm
tnnnrle zich inepnomcn met de
aankoop. „Deze, acauisitie ver-
gruui uë winst, sluit goed aan v.;;
onze bestaande activiteiten en
levert een gezonde impuls aan
onze groei tot in de volgende
OOHTA7
Op de Amsterdamse effecten
beurs ontvingen de handelaren
I (dpa/afp/rtr) - De ernstigste arbeidsonrust sinds jaren in
J-Korea is enkele dagen van de baan. De niet-erkende Con-
latie van vakbonden schortte gisteren de afgelopen don-
pg begonnen acties op tot zaterdag in verband met de vie-
van Oud en Nieuw.
Voorraad 400 auto's
ANWB-gekeurd NAP.
Ook huurkoop, leasing,
inruil, financiering. Garantie.
Tel. 0162-683380.
-voorzitter Kwon Young-
|oot echter niet uit dat de ac-
zich vanaf vrijdag zullen uit-
len, als de omstreden ar-
Iswet niet wordt ingetrokken,
ter bankpersoneel heeft al aan-
londigd zaterdag in staking te
pi.
ft consigne om weer aan het
prk te gaan, werd meteen opge-
door werknemers van de
idergrondse in Seoul en Pusan,
a de hoofdstad de grootste stad
an het land. Volgens de bond is
!e geste vooral bedoeld om onge-
nakken voor de bevolking gedu-
'ende de feestdagen te voorko
pen. De metro van Seoul vervoert
'dagelijks ongeveer vier miljoen
wensen.
Personeel van ziekenhuizen in de
Seoul, dat ook massaal deelnam
aan de stakingsacties, was ook al
grotendeels gewoon aan het werk.
Scheepswerven en autofabrieken
lagen er echter verlaten bij.
De stakingen troffen vooral auto
producenten zoals Hyundia en
Kia. Bij elkaar namen zeker zo'n
315.000 werknemers deel aan de
acties. De regering hield het op
100.000 stakers.
Met de flexibelere arbeidswet
komt Zuid-Korea tegemoet aan de
toetredingseisen voor de OESO,
de club van industrielanden. Het
kabinet fiatteerde gisteren de wet.
De bonden zijn woedend, mede
omdat de KCTU ondanks toezeg
gingen niet meteen wordt gelega
liseerd. De enige toegestane vak
centrale is de Federatie van Kore
aanse Vakbonden. Deze had eind
vorige week al de stakingsacties
grotendeels afgeblazen gedurende
de feesdagen. De twee bonden tel
len samen ongeveer 1,7 miljoen le
den. Een menigte van zo'n dui
zend studenten hield gisteren in
het zakendistrict van Seoul een
sympathiebetoging. Ze schreeuw
den leuzen tegen de regering en
raakten slaags met eenheden op
roerpolitie, die zo'n twintg arres
taties verrichtten. Een groep van
vijftig universiteitsdocenten hield
een stille protestmars tegen de ar
beidswet. Ook in andere steden
zoals Ulsan en Inchon werden de
monstraties gehouden.
Amsterdam (anp) - Het commerciële radiostation TalkRadio
1395 AM gaat vanaf 1 maart samenwerken met tijdschriften
uitgever VNU. Als dat na een proefperiode van drie maanden
een succes is, geldt de samenwerking voor drie jaar.
Pen dergelijke uitwisseling van
'nformatie tussen radio en tijd
schriften is uniek, aldus de Ma-
naus Groep, eigenaar van het ra
tion.
blkRadio, dat op 1 januari via
middengolf (1395 AM) met
Mzenden begint, is de opvolger
'an het failliete Veronica
^'euwsradio. De programmering
estaat uit louter gesproken
Woord. Het station zendt 24 uur
Per dag uit en brengt nieuws, ac-
ualiteiten en achtergronden.
Ulsteraars kunnen ook zelf bij
ie Presentatoren via de telefoon
inschuiven' en hun mening ge
en over een bepaald onderwerp.
Avonds en 's nachts komen
eer relationele en levensbe-
schouwende onderwerpen aan
bod.
Bij de zender zullen twintig tot
dertig mensen werken. Presenta
toren zijn onder anderen Theo
van Gogh en Paul Haenen.
De Manaus Groep, die dit jaar de
failliete boedel van Veronica
Nieuwsradio overnam, begon een
half jaar geleden met de uitzen
dingen van het eerste radiosta
tion: JazzRadio. Dat maakt op 31
december plaats voor TalkRadio,
maar blijft wel op de kabel te
ontvangen.
De Manaus Groep verwacht dat
TalkRadio op termijn ook via de
kabel te beluisteren valt. In Am
sterdam zal dat vanaf 1 januari
al het geval zijn.
Door Gijs Moes
DE ECONOMISCHE vrijheid in
Japan is groot en wordt nog
groter. In feite zijn er weinig re
gels die de handel beperken.
Toch is de tweede markt ter we
reld voor buitenlandse bedrij
ven niet gemakkelijk. Japanse
concerns hebben de thuismarkt
in een ijzeren greep. Nu ze ook
de wereld hebben veroverd,"
moeten ze op zoek naar nieuwe
wegen om verder te groeien.
Japan neemt op een lijst van
landen met de meeste economi
sche vrijheid, samengesteld
door de conservatieve Ameri
kaanse organisatie Heritage
Foundation, de elfde plaats in.
Dat is direct na Nederland en
hoger dan landen als Duitsland
èn Frankrijk. En de deregule
ring in Japan gaat verder. Zo
werd onlangs een akkoord ge
sloten dat de verzekerings-
markt vrijer moet maken.
Premier Hashimoto wil ook de
financiële wereld dereguleren.
Beperkingen die worden opge
legd aan financiële instellingen
bij het handelen op de beurs in
Tokyo, moeten worden afge
schaft. De controle op de beurs
moet komen te liggen bij een
onafhankelijke commissie, en
niet meer bij het machtige mi
nisterie van Financiën. Overi
gens kan het nog wel jaren du
ren voor deze door Hashimoto
aangekondigde big bang werke
lijkheid is geworden.
Japan is een zeer aantrekkelijke
markt, met ruim 125 miljoen
gemiddeld zeer koopkrachtige
inwoners. Het bruto nationaal
product bedraagt meer dan
8.000 miljard, bijna 20 procent
van het BNP van de hele we
reld. Maar de tweede markt ter
wereld, na de Verenigde Staten,
is geen gemakkelijk land om
producten aan de man en vrouw
te brengen. „Japan is wel een
gesloten markt, maar dat komt
niet door de regels. Het is ge
woon een tamelijk gesloten
maatschappij", meent H. Kes-
seler, country manager van
ABN Amro in Japan.
De consumenten hebben over
het algemeen een voorkeur voor
Japanse producten, en die wor
den volop aangeboden door
grote, financieel zeer krachtige
conglomeraten van bedrijven.
Deze keiretsu, waarvan Mits
ubishi de bekendste is, hebben
de markten verdeeld. Nieuwko
mers moeten enorme bedragen
investeren, alleen al in reclame,
om een kans te maken. Daar
naast moeten zij de weg zien te
Controle op de beurs moet komen te liggen bij een onafhankelijke commissie, vindt de Japanse
premier Hashimoto. foto anp
vinden in de distributie, die in
Japan ingewikkeld en duur is.
„De Japanse markt is heel
moeilijk", beaamt J. de Vries,
van de handelsraad aan de Ne
derlandse ambassade in Tokyo.
„Om hier te slagen moet je Ja
pan serieus nemen, een lange
adem hebben, flexibel zijn èn je
huiswerk goed doen. Daar moet
je wel een aantal jaren voor ne
men. Vooral voor het midden-
en kleinbedrijf kan dat lastig
zijn."
Japan was in 1995 goed voor
slechts iets meer dan een pro
cent van de Nederlandse ex
port. Toch is Japan aantrekke
lijk voor Nederlandse expor
teurs, meent De Vries. „Japan is
de motor voor de Aziatische
economie. En als je hier kunt
slagen, kun je het overal." De
export naar Japan is de laatste
jaren wel minder aantrekkelijk
geworden door de daling van de
yen. Was honderd yen enige ja
ren geleden nog bijna 2,50
waard, nu is dat nog maar
1,50. „Dat scheelt behoorlijk
voor de Nederlandse export",
aldus De Vries.
Schulden
De economische toestand in Ja
pan is niet florissant sinds het
begin van de jaren negentig,
toen de bubble economy barstte.
De prijzen voor onroerend goed
en aandelen, die aan het eind
van de jaren tachtig enorm ge
stegen waren, stortten in en lie
ten veel particulieren achter
met schulden en veel banken
met oninbare leningen. De
beurs van Tokyo is nooit meer
echt opgekrabbeld.
„De economie leidt sindsdien
een moeizaam bestaan", aldus
Kesseler. „Dit jaar gaat het iets
beter, maar volgend jaar gaat
de belasting op particuliere
consumptie omhoog, wat de
economie zal drukken. Het
heeft ook met de maatschappij
te maken. Er zijn hier steeds
meer ouderen die geld kosten en
steeds minder jongeren die het
verdienen." Een groot probleem
wordt volgens Kesseler ge
vormd door de overheidsfinan
ciën. „Japan zou op dit moment
niet kwalificeren voor de
EMU."
Op zoek
In feite is een omvorming van
de hele Japanse economie no
dig. Die is vijftig jaar lang ge
richt geweest op uitbreiding
van de productie. Het ministe
rie van Internationale Handel
en Industrie (Miti) zette in de
naoorlogse jaren de lijnen uit
voor de grote bedrijven. In een
aantal sectoren, zoals de auto-
industrie en de consumenten
elektronica, heeft 'Japan Inc.'
de westerse bedrijven inmiddels
geëvenaard of zelfs overvleu
geld.
Nu ze de wereldmarkt hebben
veroverd en uitbreiding van de
productie tegen zijn grenzen
aanloopt, zijn veel Japanse be
drijven op zoek naar nieuwe
mogelijkheden om te groeien.
Ze bewandelen daarbij ver
schillende wegen. Veel elektro-
nicaproducenten willen aanha
ken bij de opkomst van digitale
media en de nieuwe mogelijk
heden die de gebruikers hier
door krijgen. Ze willen van pro
ducenten van machines en ap
paraten veranderen in de regis
seurs van het digitale tijdperk.
De afgelopen jaren zijn er ter
stimulering honderden miljar
den in de economie gepompt,
maar de tijd dat de Japanse
overheid aangeeft welke kant
de bedrijven op moeten is defi
nitief voorbij. Het Japanse be
drijfsleven zal zelf zijn weg
moeten vinden. De toekomst
ligt grotendeels in het buiten
land: Veel productie wordt
daarheen verplaatst vanwege
de hoge loonkosten in Japan en
bovendien zijn de groeimarkten
vooral in Azië te vinden.
Japan zal zo steeds meer inter
nationaal georiënteerd worden.
Die verandering kan op den
duur ook leiden tot meer open
heid op de thuismarkt.
New Delhi (afp/krf/rtr) - Zo'n driehonderd fabrieken rond de
Taj Mahal, een van India's bekendste toeristische trekpleisters,
moeten de deuren sluiten. Ze zijn zo vervuilend dat het monu
ment, een mausoleum uit de 17e eeuw.
Dat meldde het Indiase persbu
reau UNI gisteren. Het opperste
gerechtshof in New Delhi gelast
te gisteren de sluiting van de 292
fabriekjes, die op kolen draaien.
De brandstofvoorziening zal op
30 april worden stopgezet. Uiter
lijk eind 1997 moeten ze weg zijn,
of overgeschakeld zijn op aard
gas.
Het vonnis is onherroepelijk en
kan niet worden teruggedraaid,
aldus de rechters. Een staatsolie
raffinaderij vlakbij de Taj Mahal,
die in de stad Agra ligt op 200 ki
lometer van New Delhi, moest
onlangs ook al op gas als brand
stof overstappen. Daarvoor was
geld. Sluiting bleef de installatie
bespaard. De fabrieken, vooral
ijzergieterijen en leerverwer-
kingsbedrijven met duizenden
werknemers, hangt dat vooruit
zicht wel boven het hoofd.
De Taj Mahal trekt jaarlijks 1,5
miljoen bezoekers, de helft bui
tenlanders. Volgens milieudes
kundigen is het uit marmer opge
trokken gebouw al behoorlijk
aangetast door de uitstoot van
schadelijke stoffen, die volgens
milieugroepen tien keer boven
het aanvaardbare niveau ligt. Vo
rig jaar kondigde de regering
daarom plannen aan om 100.000
bomen te planten. In een straal
van 70 kilometer rond de Taj Ma-
hal, het zogenoemde Taj Trape
zium, zou schonere brandstof
worden ingevoerd.
K. Storm, voorzitter van de Raad van Bestuur van Aegon, praat vlak voor de persconferentie over de overname van Providian Corporation, even met H. van Wijk, ook
het nieuws goed. Het aandeel Ae
gon opende gisterochtend f 6,80
bijna 7 procent hoger op
f106.
Benzineprijs op 1 januari omhoog
Rotterdam - De verkoopprijzen van benzine gaan op morgen met
een cent omhoog. Diesel wordt twee cent duurder. Dat heeft
marktleider Shell maandag bekendgemaakt. Super met loodver-
vanger gaat 2,16 gulden kosten, ongelode super 2,10 gulden, onge
lode normale benzine 2,05 en diesel 1,52 gulden.
Export bloemen en planten breekt record
Aalsmeer - De export van Nederlandse bloemen en planten heeft
in 1996 een recordomzet gehaald van 7 miljard gulden. Dat is 8
procent meer dan vorig jaar. Dit blijkt uit exportcijfers van het
bedrijfschap voor de groothandel in bloemkwekerijproducten. In
de belangrijkste markten (Duitsland, Frankrijk en Engeland)
steeg de afzet vooral via de supermarkten. Nederland exporteer
de dit jaar voor 4,8 miljard gulden aan snijbloemen en 1,9 miljard
gulden aan potplanten. De export van zaden en bollen leverde 270
miljoen gulden op. Het bedrijfschap verwacht het komend jaar
een gemiddelde exportgroei van bijna 5 procent.
HIM betaalt overname in contanten
Rotterdam - Hollandia Industriële Maatschappij (HIM) ziet af
van een geplande emissie van nieuwe aandelen die was bedoeld
voor de overname van het Rotterdamse haven- en opslagbedrijf
Furness. HIM zal de voormalige eigenaar van Furness, Pakhoed,
de koopsom van ongeveer 95 miljoen gulden geheel in contanten
betalen, zo heeft de beleggingsmaatschappij gisteren bekendge
maakt. HIM wilde de overname aanvankelijk gedeeltelijk finan
cieren via de uitgifte van maximaal 250.000 nieuwe aandelen.
Groei en matige inflatie in China
Peking - De economie van China is dit jaar met 9,7 procent har
der gegroeid dan was voorzien, zonder dat dit gepaard ging met
flinke inflatie. De gemiddelde prijsstijging bleef beperkt tot 6
procent vergeleken met de 14,8 procent over 1995. De consumen
tenprijzen stegen wel iets sterker, met 8,3 procent, zo maakte gis
teren woordvoerder Ye Zhen van het Chinese bureau voor de sta
tistiek bekend.
Beurs in Tokyo sluit slecht jaar af
Tokyo - De effectenbeurs van Tokyo heeft een slecht jaar in stijl
afgesloten. De Nikkei-index van de belangrijkste 225 fondsen
ging gisteren de handel 7,69 punten lager uit op 19.361,35. Dat
was 506,8 punten of 2,55 procent lager dan de slotstand van 1995
en 1257 punten onder de slotstand op de eerste handelsdag van
1996. De kwakkelende Japanse economie gaat de beurs niet in de
koude kleren zitten.
Franco-peseta's uit roulatie
Den Haag - In Spanje zijn per 1 januari alle munten met de beel
tenis van oud-dictator Franco ongeldig als betaalmiddel. Daar
mee verdwijnt het bekende profiel van 's lands laatste caudillo.
Sinds de generaal in 1975 stierf zijn in Spanje munten geslagen
met de afbeelding van koning Juan Carlos. De oude peseta's ble
ven echter in circulatie. De zuivering is bedoeld om de grote ver
scheidenheid aan munten te beperken.
Topproductie Franse champagne
Parijs - De Franse champagneproductie is op ongekende hoogten
aangeland, aldus de krant Les Echos. Er zijn dit jaar 250 miljoen
flessen geproduceerd, een miljoen meer dan in topjaar 1989. De
grote productie heeft te maken met het naderende jaar 2000. De
champagne-industrie verwacht dat bij de millenniumwisseling
meer glazen geheven zullen worden dan in normale jaren. Met de
verkoop gaat het echter aanzienlijk minder goed dan met de pro
ductie. Dit jaar hebben de champagneproducenten 15 miljard
franc verdiend (4,5 miljard gulden) in tegenstelling tot 17 miljard
franc (5,2 miljard gulden) in 1989. In dat jaar vierde Frankrijk dat
de Franse Revolutie tweehonderd jaar geleden was
Eindhoven - Het Zweedse Volvo en Mitsubishi uit Japan willen
samenwerken in de productie van trucks. In het nieuwe jaar
wordt besloten hoe ver de samenwerking zal gaan.
Dat meldt de Britse zakenkrant
Financial Times.
Antwerpen (anp) - De goede
renoverslag in de haven van
Antwerpen is dit jaar met 1,9
procent gedaald. Voorlopige
ramingen van de havendirec
tie wijzen uit dat in 1996 106
miljoen ton goederen is gela
den en gelost.
Vooral de overslag van droog
massagoed als erts en kolen liep
terug. De aanvoer van stukgoed
en vloeibaar massagoed steeg ech
ter. Het is nog onduidelijk in hoe
verre de haven, in West-Europa
één van de grootste concurrenten
van Rotterdam, heeft geleden on
der een tweedaagse staking, eer
der deze maand. Wel bleef de aan
voer van containers sterk stijgen,
voor het derde jaar op rij. In 1996
werden ongeveer 29 miljoen ton
containergoederen overgeslagen.
Dat is een groei van 12 procent ten
opzichte van vorig jaar.
Volgens een woordvoerder van
Volvo wordt er gekeken naar de
mogelijkheden voor gezamenlijke
ontwikkeling, productie en dis
tributie.
Volvo wil graag groeien in Azië,
Mitsubishi zoekt uitbreiding in
Europa. De Japanse markt is
naar verluidt uitgesloten van de
plannen.
De Volvo-woordvoerder noemt
samenwerking op het gebied van
trucks „een logische step, gege
ven de nauwe banden tussen onze
auto-bedrijven". Mitsubishi en
Volvo werken op dit moment al
samen in de Nederlandse auto
producent NedCar in Helmond
en Born.
Mitsubishi is vooral sterk in de
productie van middelzware
trucks. Volvo is een van de groot
ste producenten van zware
vrachtwagens ter wereld. Daar
mee is het Zweedse bedrijf een
directe concurrent van het Eind-
hovense DAF Trucks en ook van
het Amerikaanse Paccar, dat eer
der dit jaar DAF overnam. Volvo
heeft al productievestigingen in
Maleisië en Australië en opent
binnenkort fabrieken in Pakistan
en India.
Drie jaar geleden ketste een voor
genomen fusie van Volvo en het
Franse Renault op het laatste
moment af.