Forse overname Aegon in VS HBG neemt grote Duitse aannemer over Mitsubishi en Volvo samen in trucks 1 RSSHOW yiusterd takingen Zuid-Korea hl tijdje opgeschort Uitgever VNU werkt samen met TalkRadio Japanse concerns zoeken groei in buitenland Vervuilende fabrieken rond Taj Mahal dicht Auto- radiateuren GEZOCHT Kleintjes Autobedrijf Musterd b.v. ECONOMIE NOMIE KORT Overslag goederen Antwerpen gedaald VIBER 1996 A6 uil Street 27/12 30/12 n 57 d 61 67'/. id signal m kbrands 48'/, r.tel.tel 43'/. co corp 82 co ine. 25'/. (n company 33/j 34 steel 9 9 ing co 104'/j 106'/, ington sfe 88'/. 87'/. pacific 26'/. 26'/. vron 66 6/ uita 12% M sier 33'/. 33 orp 106'/. 106/, s.edison 29'/ 29/. itequipm. 38 36'/. ont nemours 95 5% (chemical 79 795/i tman kodak 82'/. 82'/, on corp 99 99% 1 motor 32'/. 32'/. i. electric 102/ 101/ motors 55'/. 55'/. odyear 51 51'/. Wlett-pack. 51s/. 51'/, bus.mach. 155'/. 153'/, Industries 23'/. 24'/, i airlines 28 27'/, 37% 37 donnell 64'/, fö/ rek co. 81'/. 1/. bil oil 123'/. 113/ vd grinten 105'/. 07 ega financ. 35'/. }4'/. ips 40/ 39 yal dutch 173 112/, 2jars roebuck 47/ 17/ fcell tr. 100/ 02 acoinc. 98'/. 98 velers 46'/. 17% lever nv 173/ \m ted techn. 68 ffi% Minghouse 19% 3% litman corp 24 23/ olworth 21 22'/, advieskoers vorige koers j= slotkoers gisteren laten bieden exclaim ex dividend gedaan/bieden gedaan/laten bieden en ex dividend laten en dividend gedaan en laten ex dividend gedaan en bieden ex dividend 2 3,50 4,00 9 1,30 1,30 f.JI 2,80 3,10 19 5,90 5,10 2 22,50 23,40 a B 2,10 19,60 1 0,60 a 1,00 B 2,90 10,30 v?8 1,50 a 1,30 22 22,50 33,30 4 17,70 21,50 83 8,50 ^50 93 4,20 a 410 11 1,60 1.60 46 34,40 3450 ;l41 6,20 a 650 j07 1,40 120 89 9,70 970 §33 5,70 5,30 ;98 4,30 4,10 26 16,60 22,10 b 53 13,50 18,10 67 10,20 14,50 b U 7,80 1,50 a 00 5,80 8,50 a 25 13,90 16,10 b 06 51,50 58,50 b i70 4,50 3,10 13 6,30 4,50 47 10,00 6,70 72 10,50 9,0^ .62 4,50 5-V 75 3,20 4,40 •J 2?l"0 2.7C T 0,90 1,10 0 4,00 4,40 2 2,70 3,20 9 1,90 2,00 0 4,80 5,30a 17 16,60 17,20 75 11.60 12,30 336 2,40 2,10 56 8,10 7,80 i 49 12,00 J49 6,60 12,00 6,70 S49 2,30 2,30 >94 9,20 9,40 -'39 8,00 a 7,70 t i360 0,20 0,20 sions e personenauto's, jeep, Ito's op voorraad. Garantie, vervangende ato rantieperiode. der eigen geld. r BKR toetsing. Iprijzen. >46, Made. -683380. tegen scherpe prijzen W.M.v.d.Hoofd Leemstr.11, Roosendaal. Tel. 0165-552262. auto's va.'87 t/m '95. Tel. 076-5036270. worden dagelijks geplaatst in de gehele oplage van DE STEM en BRABANTS NIEUWSBLAD. Oplage: ma. t/m vrij. 165.153 zat. 174.440 U bereikt met uw advertenties bij de KLEINTJES 385.900 lezers (Bron: Summo- scanner 1995) DINSDAG 31 DECEMBER 1996 jjswijiv (anp) - Het aanne- jiersconcern HBG neemt voor ongeveer 300 miljoen gulden een belang van 74 procent in Duitse aannemer Wayss Freytag. Daarmee krijgt HBG een van Duitslands grootste bouwbedrij ven in handen. Wayss is goed voor een omzet van 3,1 miljard mark en telt ruim 7500 medewerkers. Door de overname groeit HBG flink. Het concern ziet de huidige omzet van 5,5 miljard gulden met maar liefst 60 procent stijgen. Sa men met de enkele weken gelden overgenomen Britse bouwonder neming Higgs - goed voor een om zet van meer dan 500 miljoen gul den - neemt de HBG-omzet tot bijna 10 miljard gulden toe. De aannemer heeft het aandelen pakket overgenomen van de Duitse houdstermaatschappij Agiv, die zich wil concentreren op de machinebouw- en elektronica- industrie. Op termijn wil HBG ook de resterende aandelen in handen krijgen. Wayss Freytag is genoteerd aan de beurs van Frankfurt. Dat de Haagse bouwer het belang tegen een relatief laag bedrag kan verwerven, heeft te maken met de recessie op de Duitse aannemers- markt. Door de slechte marktom standigheden lijden veel Duitse ondernemigen verliezen, waar door hun waarde omlaag is ge gaan. „Tot voor kort was het onmoge lijk dergelijke bedrijven tegen be taalbare prijzen te kopen", ver klaart een woordvoerder van HBG gisteren, „We hebben anti cyclisch geïnvesteerd." Hoewel de vooruitzichten op de Duitse bouwmarkt vooralsnog ongunstig zijn, wil HBG Wayss toch overne- De Duitse markt is voor de aan nemer een thuismarkt. Nu al haalt het concern 13 procent van de omzet, of 727 miljoen gulden, uit de Bondsrepubliek. En via de toekomstige dochter in Duitsland kan HBG ook de Oost-Europese bouwplaatsen binnendringen. HBG heeft overigens niet altijd met succes in Duitsland gewerkt. De Duitse Staat sleept HBG waarschijnlijk voor de rechter wegens vermeende gebreken bij de aanleg van een parkeergarage voor het voormalige Bondsdagge bouw in Bonn. HBG ontkent ech ter verantwoordelijk te zijn voor de fouten. In Nederland is Wayss Freytag geen onbekende. Het concern be zit onder meer veel kennis voor de aanleg van tunnels, een sector die in het volgebouwde Nederland steeds belangrijk zal worden. Zo werkt Wayss mee aan de bouw van de tweede Heinenoordtunnel en de tunnel onder de Wester- schelde. Den Haag/Baltimore (anp) - Aegon slaat vlak voor het sluiten van de boeken over 1996 toe in de Verenigde Staten. Via de overname van de verzekeringsactivi teiten van Providian Cor poration groeit de Neder landse assuradeur uit tot de op acht na grootste le vensverzekeraar in Ame rika. De overnameprijs bedraagt zo'n 6,1 miljard gulden. De acquisitie is de grootste ooit door een Ne derlandse financiële instelling. ABN Amro komt met de 3,4 mil jard gulden voor Standard Fede ral Corporation op de tweede plaats. De derde plaats is voor ING, dat vorig jaar Barings op slokte voor een kleine 2 miljard gulden. Providian is een vooraanstaande financiële dienstverlener geves tigd in Louisville in de Ameri kaanse staat Kentucky. Het be drijf is werkzaam in de gehele Verenigde Staten en telt zo'n ne genduizend werknemers. Aegon koopt alleen de drie verzeke ringsdivisies van Providian. De divisie Providian Bancorp, die zich bezighoudt met kredietver lening, blijft buiten de transac tie. De verzekeringsactiviteiten van Providian genereerden vorig jaar een premie-inkomen van 1,2 mil jard dollar en een winst voor be lasting van 318 miljoen dollar. Aegon USA, de Amerikaanse tak m Aegon met 5500 medewer kers, behaalde in diezelfde perio- Ateen winst van 351 miljoen dol lar ip een premie-inkomen van 2,3 i-iljard dollar. De nieuwe 'antylfc maakt Aegon gemeten lid van de Raad van Bestuur. naar balanstotaal zo'n 25 pro cent groter. Hierdoor overtreft Aegon in om- vanf W-J—J-»*"'»" het verzekeringsbedrijf van ING Groep. Bestuursvoorzitter K. btorm tnnnrle zich inepnomcn met de aankoop. „Deze, acauisitie ver- gruui uë winst, sluit goed aan v.;; onze bestaande activiteiten en levert een gezonde impuls aan onze groei tot in de volgende OOHTA7 Op de Amsterdamse effecten beurs ontvingen de handelaren I (dpa/afp/rtr) - De ernstigste arbeidsonrust sinds jaren in J-Korea is enkele dagen van de baan. De niet-erkende Con- latie van vakbonden schortte gisteren de afgelopen don- pg begonnen acties op tot zaterdag in verband met de vie- van Oud en Nieuw. Voorraad 400 auto's ANWB-gekeurd NAP. Ook huurkoop, leasing, inruil, financiering. Garantie. Tel. 0162-683380. -voorzitter Kwon Young- |oot echter niet uit dat de ac- zich vanaf vrijdag zullen uit- len, als de omstreden ar- Iswet niet wordt ingetrokken, ter bankpersoneel heeft al aan- londigd zaterdag in staking te pi. ft consigne om weer aan het prk te gaan, werd meteen opge- door werknemers van de idergrondse in Seoul en Pusan, a de hoofdstad de grootste stad an het land. Volgens de bond is !e geste vooral bedoeld om onge- nakken voor de bevolking gedu- 'ende de feestdagen te voorko pen. De metro van Seoul vervoert 'dagelijks ongeveer vier miljoen wensen. Personeel van ziekenhuizen in de Seoul, dat ook massaal deelnam aan de stakingsacties, was ook al grotendeels gewoon aan het werk. Scheepswerven en autofabrieken lagen er echter verlaten bij. De stakingen troffen vooral auto producenten zoals Hyundia en Kia. Bij elkaar namen zeker zo'n 315.000 werknemers deel aan de acties. De regering hield het op 100.000 stakers. Met de flexibelere arbeidswet komt Zuid-Korea tegemoet aan de toetredingseisen voor de OESO, de club van industrielanden. Het kabinet fiatteerde gisteren de wet. De bonden zijn woedend, mede omdat de KCTU ondanks toezeg gingen niet meteen wordt gelega liseerd. De enige toegestane vak centrale is de Federatie van Kore aanse Vakbonden. Deze had eind vorige week al de stakingsacties grotendeels afgeblazen gedurende de feesdagen. De twee bonden tel len samen ongeveer 1,7 miljoen le den. Een menigte van zo'n dui zend studenten hield gisteren in het zakendistrict van Seoul een sympathiebetoging. Ze schreeuw den leuzen tegen de regering en raakten slaags met eenheden op roerpolitie, die zo'n twintg arres taties verrichtten. Een groep van vijftig universiteitsdocenten hield een stille protestmars tegen de ar beidswet. Ook in andere steden zoals Ulsan en Inchon werden de monstraties gehouden. Amsterdam (anp) - Het commerciële radiostation TalkRadio 1395 AM gaat vanaf 1 maart samenwerken met tijdschriften uitgever VNU. Als dat na een proefperiode van drie maanden een succes is, geldt de samenwerking voor drie jaar. Pen dergelijke uitwisseling van 'nformatie tussen radio en tijd schriften is uniek, aldus de Ma- naus Groep, eigenaar van het ra tion. blkRadio, dat op 1 januari via middengolf (1395 AM) met Mzenden begint, is de opvolger 'an het failliete Veronica ^'euwsradio. De programmering estaat uit louter gesproken Woord. Het station zendt 24 uur Per dag uit en brengt nieuws, ac- ualiteiten en achtergronden. Ulsteraars kunnen ook zelf bij ie Presentatoren via de telefoon inschuiven' en hun mening ge en over een bepaald onderwerp. Avonds en 's nachts komen eer relationele en levensbe- schouwende onderwerpen aan bod. Bij de zender zullen twintig tot dertig mensen werken. Presenta toren zijn onder anderen Theo van Gogh en Paul Haenen. De Manaus Groep, die dit jaar de failliete boedel van Veronica Nieuwsradio overnam, begon een half jaar geleden met de uitzen dingen van het eerste radiosta tion: JazzRadio. Dat maakt op 31 december plaats voor TalkRadio, maar blijft wel op de kabel te ontvangen. De Manaus Groep verwacht dat TalkRadio op termijn ook via de kabel te beluisteren valt. In Am sterdam zal dat vanaf 1 januari al het geval zijn. Door Gijs Moes DE ECONOMISCHE vrijheid in Japan is groot en wordt nog groter. In feite zijn er weinig re gels die de handel beperken. Toch is de tweede markt ter we reld voor buitenlandse bedrij ven niet gemakkelijk. Japanse concerns hebben de thuismarkt in een ijzeren greep. Nu ze ook de wereld hebben veroverd," moeten ze op zoek naar nieuwe wegen om verder te groeien. Japan neemt op een lijst van landen met de meeste economi sche vrijheid, samengesteld door de conservatieve Ameri kaanse organisatie Heritage Foundation, de elfde plaats in. Dat is direct na Nederland en hoger dan landen als Duitsland èn Frankrijk. En de deregule ring in Japan gaat verder. Zo werd onlangs een akkoord ge sloten dat de verzekerings- markt vrijer moet maken. Premier Hashimoto wil ook de financiële wereld dereguleren. Beperkingen die worden opge legd aan financiële instellingen bij het handelen op de beurs in Tokyo, moeten worden afge schaft. De controle op de beurs moet komen te liggen bij een onafhankelijke commissie, en niet meer bij het machtige mi nisterie van Financiën. Overi gens kan het nog wel jaren du ren voor deze door Hashimoto aangekondigde big bang werke lijkheid is geworden. Japan is een zeer aantrekkelijke markt, met ruim 125 miljoen gemiddeld zeer koopkrachtige inwoners. Het bruto nationaal product bedraagt meer dan 8.000 miljard, bijna 20 procent van het BNP van de hele we reld. Maar de tweede markt ter wereld, na de Verenigde Staten, is geen gemakkelijk land om producten aan de man en vrouw te brengen. „Japan is wel een gesloten markt, maar dat komt niet door de regels. Het is ge woon een tamelijk gesloten maatschappij", meent H. Kes- seler, country manager van ABN Amro in Japan. De consumenten hebben over het algemeen een voorkeur voor Japanse producten, en die wor den volop aangeboden door grote, financieel zeer krachtige conglomeraten van bedrijven. Deze keiretsu, waarvan Mits ubishi de bekendste is, hebben de markten verdeeld. Nieuwko mers moeten enorme bedragen investeren, alleen al in reclame, om een kans te maken. Daar naast moeten zij de weg zien te Controle op de beurs moet komen te liggen bij een onafhankelijke commissie, vindt de Japanse premier Hashimoto. foto anp vinden in de distributie, die in Japan ingewikkeld en duur is. „De Japanse markt is heel moeilijk", beaamt J. de Vries, van de handelsraad aan de Ne derlandse ambassade in Tokyo. „Om hier te slagen moet je Ja pan serieus nemen, een lange adem hebben, flexibel zijn èn je huiswerk goed doen. Daar moet je wel een aantal jaren voor ne men. Vooral voor het midden- en kleinbedrijf kan dat lastig zijn." Japan was in 1995 goed voor slechts iets meer dan een pro cent van de Nederlandse ex port. Toch is Japan aantrekke lijk voor Nederlandse expor teurs, meent De Vries. „Japan is de motor voor de Aziatische economie. En als je hier kunt slagen, kun je het overal." De export naar Japan is de laatste jaren wel minder aantrekkelijk geworden door de daling van de yen. Was honderd yen enige ja ren geleden nog bijna 2,50 waard, nu is dat nog maar 1,50. „Dat scheelt behoorlijk voor de Nederlandse export", aldus De Vries. Schulden De economische toestand in Ja pan is niet florissant sinds het begin van de jaren negentig, toen de bubble economy barstte. De prijzen voor onroerend goed en aandelen, die aan het eind van de jaren tachtig enorm ge stegen waren, stortten in en lie ten veel particulieren achter met schulden en veel banken met oninbare leningen. De beurs van Tokyo is nooit meer echt opgekrabbeld. „De economie leidt sindsdien een moeizaam bestaan", aldus Kesseler. „Dit jaar gaat het iets beter, maar volgend jaar gaat de belasting op particuliere consumptie omhoog, wat de economie zal drukken. Het heeft ook met de maatschappij te maken. Er zijn hier steeds meer ouderen die geld kosten en steeds minder jongeren die het verdienen." Een groot probleem wordt volgens Kesseler ge vormd door de overheidsfinan ciën. „Japan zou op dit moment niet kwalificeren voor de EMU." Op zoek In feite is een omvorming van de hele Japanse economie no dig. Die is vijftig jaar lang ge richt geweest op uitbreiding van de productie. Het ministe rie van Internationale Handel en Industrie (Miti) zette in de naoorlogse jaren de lijnen uit voor de grote bedrijven. In een aantal sectoren, zoals de auto- industrie en de consumenten elektronica, heeft 'Japan Inc.' de westerse bedrijven inmiddels geëvenaard of zelfs overvleu geld. Nu ze de wereldmarkt hebben veroverd en uitbreiding van de productie tegen zijn grenzen aanloopt, zijn veel Japanse be drijven op zoek naar nieuwe mogelijkheden om te groeien. Ze bewandelen daarbij ver schillende wegen. Veel elektro- nicaproducenten willen aanha ken bij de opkomst van digitale media en de nieuwe mogelijk heden die de gebruikers hier door krijgen. Ze willen van pro ducenten van machines en ap paraten veranderen in de regis seurs van het digitale tijdperk. De afgelopen jaren zijn er ter stimulering honderden miljar den in de economie gepompt, maar de tijd dat de Japanse overheid aangeeft welke kant de bedrijven op moeten is defi nitief voorbij. Het Japanse be drijfsleven zal zelf zijn weg moeten vinden. De toekomst ligt grotendeels in het buiten land: Veel productie wordt daarheen verplaatst vanwege de hoge loonkosten in Japan en bovendien zijn de groeimarkten vooral in Azië te vinden. Japan zal zo steeds meer inter nationaal georiënteerd worden. Die verandering kan op den duur ook leiden tot meer open heid op de thuismarkt. New Delhi (afp/krf/rtr) - Zo'n driehonderd fabrieken rond de Taj Mahal, een van India's bekendste toeristische trekpleisters, moeten de deuren sluiten. Ze zijn zo vervuilend dat het monu ment, een mausoleum uit de 17e eeuw. Dat meldde het Indiase persbu reau UNI gisteren. Het opperste gerechtshof in New Delhi gelast te gisteren de sluiting van de 292 fabriekjes, die op kolen draaien. De brandstofvoorziening zal op 30 april worden stopgezet. Uiter lijk eind 1997 moeten ze weg zijn, of overgeschakeld zijn op aard gas. Het vonnis is onherroepelijk en kan niet worden teruggedraaid, aldus de rechters. Een staatsolie raffinaderij vlakbij de Taj Mahal, die in de stad Agra ligt op 200 ki lometer van New Delhi, moest onlangs ook al op gas als brand stof overstappen. Daarvoor was geld. Sluiting bleef de installatie bespaard. De fabrieken, vooral ijzergieterijen en leerverwer- kingsbedrijven met duizenden werknemers, hangt dat vooruit zicht wel boven het hoofd. De Taj Mahal trekt jaarlijks 1,5 miljoen bezoekers, de helft bui tenlanders. Volgens milieudes kundigen is het uit marmer opge trokken gebouw al behoorlijk aangetast door de uitstoot van schadelijke stoffen, die volgens milieugroepen tien keer boven het aanvaardbare niveau ligt. Vo rig jaar kondigde de regering daarom plannen aan om 100.000 bomen te planten. In een straal van 70 kilometer rond de Taj Ma- hal, het zogenoemde Taj Trape zium, zou schonere brandstof worden ingevoerd. K. Storm, voorzitter van de Raad van Bestuur van Aegon, praat vlak voor de persconferentie over de overname van Providian Corporation, even met H. van Wijk, ook het nieuws goed. Het aandeel Ae gon opende gisterochtend f 6,80 bijna 7 procent hoger op f106. Benzineprijs op 1 januari omhoog Rotterdam - De verkoopprijzen van benzine gaan op morgen met een cent omhoog. Diesel wordt twee cent duurder. Dat heeft marktleider Shell maandag bekendgemaakt. Super met loodver- vanger gaat 2,16 gulden kosten, ongelode super 2,10 gulden, onge lode normale benzine 2,05 en diesel 1,52 gulden. Export bloemen en planten breekt record Aalsmeer - De export van Nederlandse bloemen en planten heeft in 1996 een recordomzet gehaald van 7 miljard gulden. Dat is 8 procent meer dan vorig jaar. Dit blijkt uit exportcijfers van het bedrijfschap voor de groothandel in bloemkwekerijproducten. In de belangrijkste markten (Duitsland, Frankrijk en Engeland) steeg de afzet vooral via de supermarkten. Nederland exporteer de dit jaar voor 4,8 miljard gulden aan snijbloemen en 1,9 miljard gulden aan potplanten. De export van zaden en bollen leverde 270 miljoen gulden op. Het bedrijfschap verwacht het komend jaar een gemiddelde exportgroei van bijna 5 procent. HIM betaalt overname in contanten Rotterdam - Hollandia Industriële Maatschappij (HIM) ziet af van een geplande emissie van nieuwe aandelen die was bedoeld voor de overname van het Rotterdamse haven- en opslagbedrijf Furness. HIM zal de voormalige eigenaar van Furness, Pakhoed, de koopsom van ongeveer 95 miljoen gulden geheel in contanten betalen, zo heeft de beleggingsmaatschappij gisteren bekendge maakt. HIM wilde de overname aanvankelijk gedeeltelijk finan cieren via de uitgifte van maximaal 250.000 nieuwe aandelen. Groei en matige inflatie in China Peking - De economie van China is dit jaar met 9,7 procent har der gegroeid dan was voorzien, zonder dat dit gepaard ging met flinke inflatie. De gemiddelde prijsstijging bleef beperkt tot 6 procent vergeleken met de 14,8 procent over 1995. De consumen tenprijzen stegen wel iets sterker, met 8,3 procent, zo maakte gis teren woordvoerder Ye Zhen van het Chinese bureau voor de sta tistiek bekend. Beurs in Tokyo sluit slecht jaar af Tokyo - De effectenbeurs van Tokyo heeft een slecht jaar in stijl afgesloten. De Nikkei-index van de belangrijkste 225 fondsen ging gisteren de handel 7,69 punten lager uit op 19.361,35. Dat was 506,8 punten of 2,55 procent lager dan de slotstand van 1995 en 1257 punten onder de slotstand op de eerste handelsdag van 1996. De kwakkelende Japanse economie gaat de beurs niet in de koude kleren zitten. Franco-peseta's uit roulatie Den Haag - In Spanje zijn per 1 januari alle munten met de beel tenis van oud-dictator Franco ongeldig als betaalmiddel. Daar mee verdwijnt het bekende profiel van 's lands laatste caudillo. Sinds de generaal in 1975 stierf zijn in Spanje munten geslagen met de afbeelding van koning Juan Carlos. De oude peseta's ble ven echter in circulatie. De zuivering is bedoeld om de grote ver scheidenheid aan munten te beperken. Topproductie Franse champagne Parijs - De Franse champagneproductie is op ongekende hoogten aangeland, aldus de krant Les Echos. Er zijn dit jaar 250 miljoen flessen geproduceerd, een miljoen meer dan in topjaar 1989. De grote productie heeft te maken met het naderende jaar 2000. De champagne-industrie verwacht dat bij de millenniumwisseling meer glazen geheven zullen worden dan in normale jaren. Met de verkoop gaat het echter aanzienlijk minder goed dan met de pro ductie. Dit jaar hebben de champagneproducenten 15 miljard franc verdiend (4,5 miljard gulden) in tegenstelling tot 17 miljard franc (5,2 miljard gulden) in 1989. In dat jaar vierde Frankrijk dat de Franse Revolutie tweehonderd jaar geleden was Eindhoven - Het Zweedse Volvo en Mitsubishi uit Japan willen samenwerken in de productie van trucks. In het nieuwe jaar wordt besloten hoe ver de samenwerking zal gaan. Dat meldt de Britse zakenkrant Financial Times. Antwerpen (anp) - De goede renoverslag in de haven van Antwerpen is dit jaar met 1,9 procent gedaald. Voorlopige ramingen van de havendirec tie wijzen uit dat in 1996 106 miljoen ton goederen is gela den en gelost. Vooral de overslag van droog massagoed als erts en kolen liep terug. De aanvoer van stukgoed en vloeibaar massagoed steeg ech ter. Het is nog onduidelijk in hoe verre de haven, in West-Europa één van de grootste concurrenten van Rotterdam, heeft geleden on der een tweedaagse staking, eer der deze maand. Wel bleef de aan voer van containers sterk stijgen, voor het derde jaar op rij. In 1996 werden ongeveer 29 miljoen ton containergoederen overgeslagen. Dat is een groei van 12 procent ten opzichte van vorig jaar. Volgens een woordvoerder van Volvo wordt er gekeken naar de mogelijkheden voor gezamenlijke ontwikkeling, productie en dis tributie. Volvo wil graag groeien in Azië, Mitsubishi zoekt uitbreiding in Europa. De Japanse markt is naar verluidt uitgesloten van de plannen. De Volvo-woordvoerder noemt samenwerking op het gebied van trucks „een logische step, gege ven de nauwe banden tussen onze auto-bedrijven". Mitsubishi en Volvo werken op dit moment al samen in de Nederlandse auto producent NedCar in Helmond en Born. Mitsubishi is vooral sterk in de productie van middelzware trucks. Volvo is een van de groot ste producenten van zware vrachtwagens ter wereld. Daar mee is het Zweedse bedrijf een directe concurrent van het Eind- hovense DAF Trucks en ook van het Amerikaanse Paccar, dat eer der dit jaar DAF overnam. Volvo heeft al productievestigingen in Maleisië en Australië en opent binnenkort fabrieken in Pakistan en India. Drie jaar geleden ketste een voor genomen fusie van Volvo en het Franse Renault op het laatste moment af.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 7