udjaars-bijlage Het eerste Bredase jaar van burgemeester Rutten Hotel De Zwaan gelukkig 1997 Expert Bakker goed 1997 een goede jaarwisseling- DE STEM E4 j Lek Teamwerk Verticaal Discussiestuk Dynamiek Vertrouwen X 85 AR Dorpsplein 10 Zuidzande 0117-452843 wenst gasten, vrienden en bekenden een en medewerkers Dorpsplein 6-7 Zuidzande tel. 0117-452222 wensen u een De medewerkers van de afdeling Televerkoop wensen u DINSDAG 31 DECEMBER 1996 'Ik doe niet aan nawijzen' Bijna een jaar is hij eerste burger van Breda. Een jaar met nogal wat turbulen tie in stad en ommeland als gevolg van ingrepen van bovenaf en heisa in het be stuurlijk huisgezin. Gemeenten op een hoop gegooid, het plan voor een hoge snelheidslijn, de nasleep van een theater affaire, met stroop overgoten plannen voor een voormalig kazerneterrein, een ontregelde binnenstad en trammelant in de raadzaal met de Parel van het Zuiden. De rust is aan het terugkeren. Mooi mo ment om met de burgervader terug te blikken. Door Carl Mureau en Henk Schol Als we hem op een mistige middag spreken in de werkkamer die binnen kort opnieuw wordt inge richt, zit hij er ontspan nen bij. Ruitjesoverhemd met korte mouwen, beetje onderuit, beschouwt hij de toekomst van de stad. Graag kijkt hij over gemeentegrenzen heen, ook omhoog en om laag, zonder het detail uit het oog te verliezen. „Die tent, die bewoners als buurtonderkomen in de Vestingstraat hadden neergezet, ik heb er in het college voor gepleit om die te laten voortbestaan. Daarmee weken we af van het beleid, maar het is toch mooi als initiatieven van mensen tot wasdom kunnen komen. Die moet je proberen te honoreren." Inmiddels is de tent door een wat steviger behuizing ver vangen. Rutten is gepassioneerd bestuurder, maar laat zich andere passies, waaronder de ge neugten des levens, niet ontnemen. Het fiet sen schiet er weliswaar steeds vaker bij in ('ik heb al een aantal fietsen weggedaan'), maar dat geldt niet voor lekker eten, muziek en niet te vergeten: beeldhouwen. Nee, daar komt geen gehak aan te pas. Rutten werkt in was. De beeldhouwer, twee vingers in de pleisters, geeft een gratis college hoe uiteindelijk een bronzen sculptuur tot stand komt. De burgemeester verplaatst zich graag op twee wielen. Begin december nog reisde hij per motorfiets naar Den Haag om het HSL- debat te volgen. Hij heeft maanden lang op zijn Honda Gold Wing tussen Middelburg en Breda gependeld. Inmiddels is het gezin Rut ten neergestreken in Effen, aan de toch wel lawaaierige Rijsbergseweg. Met nauwelijks minder lawaai ging zijn be noeming in Breda gepaard. De adviezen van de Bredase vertrouwenscommissie, compleet met allerhande kwalificaties over de sollici tanten, slingerden daags voordat de minister van Binnenlandse Zaken de knoop doorhakte al op straat. Bovendien was er nog enig debat °ver het feit dat de minister een vurige wens van de commissie om een vrouw als burge meester te krijgen, niet had gehonoreerd. van de golven publiciteit rond zijn benoe- muig zegt Rutten: „Daar heb ik me niets van aangetrokken. In de krant verschenen uit die vertrouwelijke adviezen allerlei, soms weinig flatterende kwalificaties van kandidaten. Ik was, aldus die berichten, benoembaar. Ik had slechts één minpunt: ik was geen vrouw." Dat eue minpunt inspireerde Rutten om zich be gin dit jaar als Dame Edna in het carnavals- gewoèl te storten. Commissaris van de Koningin Houben stapte naar justitie. Die stuurde rechercheurs naar „Hier in Breda is het minimale gedelegeerd. Dat betekent dat de raad zeer gedetailleerd wil besturen. Dat is best, maar het geeft spanning." FOTO DE STEM JOHAN VAN GURP Breda om het lek op te sporen. Dat werd ui teraard niet gevonden. Een zinloze exercitie met onnodig veel extra berichten in de media? Rutten: „Dat onderzoek was vooral uit psy chologisch oogpunt gewenst. Men kon die lekkage niet over zijn kant laten gaan." Wordt het niet tijd dat ook in Nederland bur gemeesters worden gekozen? „Daar denk ik in toenemende mate positief over, al zie ik grote voordelen aan een be noemde burgemeester. Die kan zich onafhan kelijk opstellen tegenover minderheden in de raad. Hij is ook de stabiele factor in het be stuur. Wethouders gaan, de burgemeester blijft. Je kunt ook kwaliteit van buiten bin nenhalen, oud-ministers, mensen met be stuurlijke ervaring. Als de lijsttrekker van de grootste partij burgemeester zou worden, se lecteer je op populariteit en da's toch een an dere maatstaf. „Een burgemeester kiezen zou bijdragen aan de verkleining van de afstand tussen bestuur en bestuurden. Dat geloof ik niet zo. Als je de mensen in de stad vraagt wie ze kennen in het bestuur, noemen ze zelden een wethouder. De burgemeester kennen ze wél. En democra tisch is het ook, want de minister benoemt weliswaar, maar de Kamer controleert hem. Ik ben dus geen voorstander van een getrapte verkiezing van de burgemeester, door de raad dus of uit de grootste fractie. Als we een bur gemeester zouden kiezen, zou dat direct moe ten gebeuren. Laat zo'n man of vrouw die burgemeester wil worden maar met een pro gramma komen en er wethouders bij zoeken. Dan zou de gemeenteraad zich moeten beper ken tot controle op het beleid, tot het zuivere parlementaire handwerk dus. Dan heb je een burgemeester die, a la een minister-president, slagvaardig kan optreden, die vooruit kan." Is het burgemeesterschap in een wethouders- stad als Breda wel interessant genoeg? Inhou delijk heeft-ie weinig te vertellen, zo lijkt het. „Ik heb het druk genoeg. Een burgemeester heeft zijn handen vol aan het teamwerk, als voorzitter van college en raad. Hij is er ook voor de externe contacten. De burgemeester is het gezicht van de gemeente, ook interna tionaal. Bezoeken aan wijken, aan instellin gen of bedrijven, die worden zeer gewaar deerd. Ik neem daar ook veel informatie van mee, die het college kan gebruiken. Boven dien heeft hij ook wel de ombudsrol, of de burgervaderrol, zo u wilt. Hij is toch de figuur waar je terecht kunt, als je nergens anders meer gehoor krijgt. Die rol is natuurlijk vaak beperkt tot luisteren, want daadwerkelijk helpen kun je zelden." Uw voorganger Nijpels maakte er een ge woonte van om zelf met initiatieven te komen, links en rechts in wethoudersportefeuilles te graaien en er de leuke dingen, vooral die za ken die publiciteit opleverden, uit te pikken. U lijkt meer in beeld, als handenschudder en lintenknipper en u mag namens de wethouder van verkeer een gouden eikel in ontvangst ne men. „Dat laatste had doodeenvoudig met volle agenda's van doen. Als de indruk bestaat dat ik alleen maar linten knip, spijt mij dat. Kijk, de wethouders vertegenwoordigen het beleid. Ik heb tot taak de beraadslagingen in college en raad goed te leiden en de zaken te coördi neren. Ik vind het niet loyaal, wanneer je al leen op de mooie momenten de show steelt. Ik ben ervoor dat wethouders of ambtenaren de eer krijgen. Ik sta daar dan bij en glunder. Graaien in portefeuilles, daar krijg je tenslot te toch gelazer mee. Maar gekozen burgemeester, zoals u die zo juist omschreef, dat zou wel wat voor u zijn? „Ja, dat zou ik wel willen. En dan om extra kansen voor Breda in zijn omgeving te beplei ten. De gunstige ligging, de ambiance hier bieden geweldig veel mogelijkheden, zowel economisch als ecologisch. Ik zou fors inzet ten op het uitnutten van de dynamiek, ook in de gebieden die er nu nog niet zo aardig uit- Wat zijn de concrete uitdagingen? U hebt het wel eens gehad over zoiets als 'Lille aan de Mark'. „Neem het stationsgebied, zorg dat dat niet alleen economisch een gebied van jewelste wordt, maar ook als leefomgeving. Dat is aan de Claudius Prinsenlaan ook goed gelukt. Fraaie kantoren, maar tegelijk een ruim op gezette, groene leefomgeving. Het Brabant park, daar wil iedereen dolgraag wonen. Wij hebben daar ook twee huizen op het oog ge had, maar uiteindelijk bevielen die als wo ning toch niet zo. Het gebied rond het station zou veel verkeersluwer moeten worden, ja treinen, bussen en taxi's moeten er natuurlijk kunnen komen." De burgemeester gaat er nu eens goed voor zitten. Nadat hij gekscherend zijn voorlichter heeft gevraagd wat diens advies zou zijn, zet hij de stap naar de wat verder gelegen toe komst. „Eigenlijk zou je nieuwe wallen rond de stad moeten bouwen. Op een gegeven moment is de stad af. De grens is dan bereikt. Het alter natief is dat je Breda, Oosterhout en Etten- Leur straks aan elkaar geplakt ziet. Ik denk dat het verstandig is de vraag op te werpen: waar houdt de stad op?" En al die woningzoekenden en nieuwe bedrij ven, waar laten we die? „Inbreiden. Creatief zijn. Dus wellicht om hoog of de grond in, in elk geval in verticale richting. Ik heb wel eens gedacht: waarom doen we zo moeilijk over die hoge snelheids lijn. We graven een geul of een tunnelbuis en we leggen er een deksel op. Daar bovenop bouwen we kantoren, bedrijfsruimten. Want dit is een van de hardnekkige problemen in dit dynamische gebied: met de werkgelegen heid is het nog niet wat het moet zijn. We heb ben 9 procent werklozen, dat is nog steeds veel te veel. Niet-vervuilende bedrijven zijn dus van harte welkom. Daar hebben we ruim te voor nodig." „En die grenzen van de stad, het kan zijn dat Etten-Leur en Oosterhout daarbij horen. Er moet in elk geval heel intensief overleg op gang komen, we zijn tenslotte nu ook echt bu ren vanaf 1 januari." „Ik kan me voorstellen dat we bespreken hoe we meer dingen gezamenlijk kunnen doen. Stel voor: er gebeurt wat in dit gebied, een maatregel uit Den Haag bij voorbeeld. Waar om zouden we daar niet samen op reageren? Ander voorbeeld. Nu heeft elke gemeente zijn eigen voorzieningen, eigen diensten, een eigen schouwburg. Waarom zouden we die niet be ter afstemmen. Waarom zouden we geen ge meenschappelijke grondpolitiek kunnen voe ren? Probeer kwesties nu eens te benaderen met in het achterhoofd de gedachte: hoe zou den we het oplossen als we één gemeente wa ren? Als je voor elk van de theaters een taak afbakening zou kunnen maken, wie profileert zich op welk onderdeel van de kunsten? Let wel, ik heb het over de toekomst, niet over de huidige situatie. Als colleges van B en W nu met elkaar aan tafel zitten, is vaak de neiging: ónze gemeenteraad wil dit en dat." De omliggende gemeenten zijn nu niet altijd even goed te spreken over de houding van Breda. De afgelopen jaren heeft de stad nogal wat hooghartigheid geëtaleerd richting bu ren. Nijpels liep nog wel eens als een olifant door de porseleinkast. „Laat ik het zo zeggen: Toen ik hier aantrad, vond ik niet dat de samenwerking intensief was. Ik merk wel dat men hoopt dat dat door de herindeling van gemeenten wat gemakke lijker wordt. Ook merk ik dat men wil dat Breda het voortouw neemt in die samenwer king. Er wordt dus van ons wat verwacht. Binnenkort verschijnt er een discussiestuk En daarmee wordt de schade die uw voorgan ger heeft aangericht, hersteld? „Ik doe niet aan nawijzen. Ik praat niet in die sfeer. Ik wil u wel een anekdote vertellen uit mijn eerste standplaats Nuth. Daar was voor mij een burgemeester die een lastige raad had, met een nipte meerderheid voor de colle gepartijen. Op zekere avond maakte de oppo sitie het daar zo bont, dat hij uitviel, zeggen de 'de helft van deze gemeenteraad is knetter gek'. Daarop kreeg hij een reprimande van een raadslid dat vond dat dit niet kon. De burgemeester repliceerde: 'Excuus, ik trek mijn woorden in. De helft van deze gemeente raad is niet knettergek':" Is de overstap naar deze bestuurlijk lastige gemeente, met een bescheiden rol voor de bur gemeester, wel bevallen? „Ja. Zeer. Er is hier een geweldige dynamiek. Daar hou ik van. En die bestuurlijke cultuur, die heeft meer te maken met tradities..." Naar verluidt heeft u ooit eens geroepen: dorpser dan Breda wordt bestuurd, heb ik het nog niet meegemaakt. „Wat de raad zou moeten doen, is besturen op grote lijnen. Maar wat je ziet, is dat men zeer gedetailleerd op onderdelen ingaat, dat lijkt niet zo op bestuur op hoofdlijnen. In Nuth, natuurlijk een plaats met minder grote vraag stukken, duurde een raadsvergadering ander half uur. Daar deden we een gewone raad van zeventien punten plus een begrotingsbehan deling op één avond. Daar was, evenals trou wens in Middelburg, meer vertrouwen in het college. Er was maximaal gebruik gemaakt van de mogelijkheid zaken aan B en W en aan ambtenaren te delegeren. Hier in Breda is het minimale gedelegeerd. Dat betekent dat de raad zeer gedetailleerd wil besturen. Dat is best, maar het geeft spanning. Raadslid is geen full-timebaan. Dus er is voortdurend spanning: men wil het, maar men kan het niet. Dat besturen op details had ik niet in zo sterke mate verwacht." Een hoofdlijn na 2005 is het spoor dat Schip hol aan Parijs knoopt en dat dwars door de nieuwe gemeente Breda gaat. Over de be stuurlijke demarrages van Rutten in het over leg dienaangaande met de minister van Ver keer en Waterstaat is al kort na zijn aantre den, in de eerste maanden van dit jaar, lichte opwinding ontstaan. Hij zou het harde 'nee' van de gemeenteraad al te genuanceerd heb ben overgebracht. „Ik heb destijds zeer nadrukkelijk gezegd dat deze raad tegen het tracé was, dat er de Bre- da-Prinsenbeek-variant lag en als het dan toch zou moeten, dan toch minimaal volgens die variant. Er is toen in elk geval de bunde ling van hoge snelheidslijn en A-16 uitgeko men en de boogverbindingen met station- Breda." Maar er kwam geen geld voor een echte tun nel. „Ik heb toen niettemin voorgesteld: de raad zou nu ja moeten zeggen om met de minister in gesprek te blijven." Heeft deze constructieve opstelling nu vol doende opgeleverd, want er is nog steeds geen geld voor een echte tunnel? „Ja, want we zijn on speaking terms gebleven. We hebben de Kamer meegekregen, getuige verschillende moties. De laatste weken, het beruchte Torentjes-overleg tussen kabinet en coalitiefracties, hadden we het niet meer in de vingers. Ik vind nog steeds dat er een tunnel had moeten zijn en dat Effen er veel te karig van afkomt. En dan praat ik nog niet over Ze- venbergschen Hoek." Had het toch niet beter hard tegen hard ge speeld moeten worden? „Ik weet niet of straatvechten een beter resul taat had opgeleverd. De Kamerfracties ble ken op zeker moment toch geïrriteerd over het 'nee' van Breda en Prinsenbeek. Bij de herindeling hebben we toch ook gezien dat stille diplomatie, zeker bij Kamerleden, beter werkt dan straatvechten." Vanaf 1 januari is Breda 30.000 inwoners rij ker. Een nieuwe gemeenteraad, waarvan zes tien (van de 39) leden afkomstig zijn uit de vier geannexeerde dorpen, gaat de stad bestu ren. In de verkiezingscampagne hadden kan didaten de mond vol over het behoud van het goede, van de identiteit van de nieuwe delen van Breda. Wat is uw bijdrage? „Verenigingen bepalen voor een belangrijk deel de identiteit van de dorpen. Die moet je dus minstens dezelfde kansen blijven geven als ze nu hebben. Voor mij betekent dat, dat ik daar zal zijn. Als DIA en Baronie op dezelf de dag kampioen worden, dan ga ik naar Te- teringen. Ik ben ook niet ongelukkig met de oververtegenwoordiging van raadsleden uit de dorpen. Een beetje overaandacht is juist verstandig. Je kunt de nieuwe Bredanaars het gevoel geven: u was tegen deze herindeling, wij vinden dat u extra aandacht verdient. Ik heb er alle vertrouwen in dat de integratie goed zal lukken. Kijk maar naar Princenhage en het Ginneken, waar de eigen cultuur nog volop bloeit. Breda, de stad, heeft die samen voeging dus kennelijk ook goed behandeld. In zo'n partner kun je dus vertrouwen hebben."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 31