(i/j udjaars-bijlage de Hercules Voor Hercules-inzittende Ronnie Geurts is het een wonder dat hij levend uit het wrak kwam WÊÊÊÈÊË De ramp met Popcorn Mode W.J. de Bruin B.V. V.O.F. Mangnus Amax een gelukkig en zalig nieuwjaar ST. KRUIS V.O.F. A.C.M. Paridaen- de Croock voor spoedig nieuwjaar TERNEUZEN jongeneel een gelukkig nieuwjaar gelukkig nieuwjaar gelukkig nieuwjaar Van Aken Terneuzen B.V. voor spoedig 1997 DE STEM E2 Flinke klap Afgekoeld Interview Sr - X 52 EN Supermarkt Slagerij- en kruideniersbedrijf en benzinestation wenst alle klanten, fa milie, vrienden en bekenden Landbouw-mechanisatie- en loonbedrijf Wilhelminaweg 32 St. Kruis, tel. 0117-350400 wenst u allen een HET HOUT NOOIT OPI Postbus 40 4530 AA Terneuzen Schependijk 33 4531 BW Terneuzen Telefoon 0115-613655 Telefax 0115-620541 Wenst al haar cliënten Korte Kerkstraat 1 -3 Terneuzen Tel. 0115-617316 wenst allen Aannemersbedrijf Terneuzen Hogendijk 59 Tel. 0115-618520 Drukkerij en boekhandel Terneuzen Brouwerijstraat 2 Haarmanweg 23 Tel. 0115- 612169-613516 wenst u een DINSDAG 31 DECEMBER 1996 Ronnie Geurts is een van de zeven nog in even zijnde inzittenden is van de ramp net de Hercules. Zo'n vijf maanden na de ragedie vertelt de 28-jarige Didammer )ver wat hij mee-, maar vooral ook door- naakte. Door Bert Schlief Tijdens de vlucht uit Italië was het mooi weer. Het was een gewone vlucht. We waren al een beetje in vakantiestem ming, want het optreden in Modena was de laatste klus die we gedaan hadden voor de grote vakantie. Ik was een rail de zes dienstplichtigen die per 3 septem- oer zou afzwaaien, samen met Harold Vlem- nix die de ramp ook heeft overleefd." „De Hercules is niet echt een comfortabel vliegtuig. We zaten niet in gewone stoelen, naar in een soort canvas hangmatjes. Je zou het ook een strandstoelconstructie kunnen noemen. Deze staan in de lengterichting op gesteld, waardoor we met de rug naar de bui tenkant van het toestel zaten. Doordat de Hercules is uitgerust met vier propellermoto ren, is het lawaai in het vliegtuig oorverdo vend. Daarom hadden we allemaal oordopjes in. Verder lagen er allerlei tassen verspreid in het toestel over de vloer. Het was een beetje een rommeltje." „Door het lawaai in het vliegtuig was het moeilijk om met elkaar te praten. Sommigen gebruikten de tijd tussen het opstijgen in Ita lië en de landing in Eindhoven met het doen van spelletjes. Maar omdat het de avond tevo ren erg laat was geworden, lagen er ook colle ga's te slapen. Een van mijn collega's lag op de vloer en gebruikte zijn tas als hoofdkus sen." „Omdat we in een transportvliegtuig zaten, zag de binnenkant van het vliegtuig er uit als een soort garage met allerlei onderdelen aan de wand om vracht vast te zetten. Aan de ach terkant van het vliegtuig bevindt zich een grote laadklep, die in geopende stand als op rit fungeert voor het in- en uitladen van ma teriaal. In het brede en vooral degelijke toe stel zaten wij met 37 mensen achterin." „Wanneer de daling wordt ingezet, gaat de rode lamp branden om ons te waarschuwen dat we de veiligheidsgordel om moeten doen. Alles ziet er dan nog steeds normaal uit. Pas vlak voor de landing voel ik wat vreemde be wegingen die door het vliegtuig worden ver oorzaakt. Wat er precies aan de hand is, kan k niet zien. De raampjes van het toestel zit- ;en te hoog om naar buiten te kunnen kijken, ïelf heb ik het idee dat we landen en dat het :oestel vervolgens weer los van de grond tornt. Als we in tweede instantie neerkomen, jebeurt dat met een flinke klap. Voor mijn ge- 'oel breekt op dat moment het voorwiel af. Iet gevolg is dat de romp iets voorover over ie landingsbaan schuurt zodat het toestel he ng remt. Omdat ik overdwars in het toestel at, grijp ik me aan de netten vast om in ba- ans te blijven. Binnen heel korte tijd staat iet toestel stil." ,Het is even een fractie muisstil in het vlieg- uig, waarna er in de cockpit iets explodeert, k zie daar een felle witte vuurzee onder de 'loer van de cockpit. Deze cockpit ligt name- ijk wat hoger dan de laadvloer waarop wij ms bevinden. Ik kom onmiddellijk in actie, naak mijn veiligheidsgordel los en ga na ach- eren, waar zich een nooddeur bevindt. Ik wil :o snel mogelijk de deur open maken en weg- 'ennen. Ik pak de hendel van de nooddeur en jrobeer deze te bewegen zoals de pijl op de leur dat aangeeft. Er is echter geen beweging n te krijgen." Ondertussen ontstaat er een dikke rook 'ondom mij. Het zicht in het vliegtuig wordt steeds minder. De rook maakt mij sloom en /ertraagt mij. Ik realiseer mij op dat moment lat ik mij zelf niet kan redden en dat het zoe ten naar een andere uitgang niet meer moge- ijk is door de dikke rook. Dan ook besef ik iet verschrikkelijke van de ramp. Zolang je ;en vluchtroute weet, kun je die gebruiken, lovendien heb ik geen letsel opgelopen door le harde landing zelf. Maar omdat ik de ïooddeur niet open kan krijgen, besluit ik om 'Ik heb vier rampen overleefd' Van de een op de andere minuut verdwenen er zoveel collega's en vrienden die je nooit meer terug zou zien. Dat is nauwelijks te bevatten. FOTO HENK WESTERVELD mij klein te maken door in de hurkhouding te gaan zitten met mijn armen over elkaar zodat mijn handen onder de oksels beschermd zit ten. Ik doe dit in een reflex. Achteraf is aan die houding te danken dat ik mijn handen nog steeds kan gebruiken. Met mijn vingers kan ik nog prima piano spelen of achter de computer zitten." „Als ik in deze houding zit en nadenk, gaat er door mij heen dat er binnen nu en enkele mi nuten hulp moet komen. Anders zal ik de ramp niet overleven. Alleen een ander kan' mijn leven nog redden. Bovendien doe ik er goed aan om rustig te blijven om het met het restantje zuurstof nog zo lang mogelijk uit te kunnen houden. Dat ik minstens drie kwar tier opgesloten heb gezeten, zoals naderhand is gebleken, heeft me erg verbaasd. Dat is voor mij ook een duidelijke verklaring waar om er zoveel mensen overleden zijn." „Het laatste wat ik mij herinner, is dat ik diep inadem om zo nog het laatste restantje zuur stof in mijn longen te krijgen. Ondertussen flitsen er enkele momenten uit mijn leven door mij heen. Dit lijkt een cliché uit een film, maar ik beleef dit heel bewust. Ik zie als het ware enkele 'dia's' uit mijn leven: een van de periode dat ik op kleuterschool De Wip-Wap in Didam zat, een van een vakantie in Wijk aan Zee en ik zie iets van mijn middelbare schooltijd op het Liemers College in Zeven aar." „Dan slaap ik in, zoals iemand inslaapt na het toedienen van narcose. Je weet niet precies wanneer je inslaapt, wel dat je wegraakt. Ik heb wel de angst, maar niet het gevoel dat ik zal stikken. Uit rapporten blijkt later dat de combinatie van koolmonoxyde en een tekort aan zuurstof dit effect veroorzaakt van het door een narcose in slaap vallen." „Opvallend is de rust die er in het toestel heerst vanaf het moment dat de felle witte vuurzee en de daarop volgende rookontwik keling onder de cockpit zichtbaar wordt. Van enige paniek merk ik niets. Ook vind ik het, nu ik terugkijk, vreemd dat niemand anders van de 36 aanwezigen in het vliegtuig op mij af komt om mij te helpen bij het openen van de nooddeur." „De hele hulpverlening rond deze crash is rampzalig verlopen. Ik zeg tegen mezelf wel eens dat ik vier rampen heb overleefd: 1. de feitelijke landing die mis ging; 2. de brand, die een enorme hitte en rook veroorzaakte; 3. de grote hoeveelheid bluswater en giftig schuim die in de laadruimte van het vliegtuig terecht gekomen is om de brand te blussen, terwijl wij nog in het toestel zaten; 4. omdat men dacht dat er zich in het toestel maar vier mensen bevonden, waren er veel te weinig doktoren, ziekenwagens en medische appara tuur aanwezig. Je mag zeker van een wonder spreken dat er nog levend mensen uit dit wrak zijn gekomen." „Wat mij frustreert is dat je in een georgani seerd land als Nederland verwacht dat er or ganisaties zijn die middels allerlei rampen plannen en -oefeningen adequaat reageren op een ramp als deze. Daar ben ik boos over. Op papier zijn allerlei zaken goed geregeld, maar in dit geval kwam er weinig van terecht. Door een fatale communicatiefout tussen de vluchtleider in de verkeerstoren op het vlieg veld in Eindhoven en de brandweercomman dant van dat vliegveld, wisten de hulpverle ners niet dat er veertig mensen in het vlieg tuig zaten. Ze richtten zich op het blussen van het vuur en gingen ervan uit dat de vier be manningsleden al overleden waren. En al die tijd werd er niet gezocht of er nog mensen le vend uit het wrak gehaald konden worden. Dat blijkt ook uit de rapporten die zijn opge steld naar aanleiding van deze vliegramp." „Nadat ik uit het toestel was gehaald, werd ik naar een gewondennest overgebracht en met water uit een brandweerslang afgekoeld. Ik had immers temperaturen van honderden graden doorstaan. Daarna ben ik per ambu lance naar het Jozefziekenhuis in Veldhoven vervoerd. Daar hebben ze mij gestabiliseerd en na overleg tussen de artsen werd besloten mij per helikopter over te brengen naar het brandwondencentrum in Groningen. Mijn toestand was echter zeer kritiek en het was onduidelijk of ik de vlucht naar het noorden wel zou overleven." „Rond half twee 's nachts kwam ik in Gronin gen aan, waar inmiddels een team van artsen klaar stond voor de eerste opvang. Ik was op dat moment een patiënt met een dubbel pro bleem: mijn lichaam was voor dertig procent derdegraads verbrand, maar nog veel erger was dat mijn longen er zeer slecht aan toe wa ren door allerlei zeer hete stoffen die ik had ingeademd in het vliegtuig. Hierdoor waren mijn longblaasjes verbrand en waren de wan den van mijn longen als het ware aan elkaar geplakt. Bovendien waren er allerlei organen vergiftigd door het roet dat in de bloedbanen terecht was gekomen." „Uiterlijk was ik onherkenbaar. Meer een zwartgeblakerd Michelinpoppetje: heel dik door het vele vocht in mijn lichaam. Ik heb veel brandwonden opgelopen. Zowel op mijn rug, armen, mijn nek als in mijn gezicht. Dag en nacht werd ik bewaakt." „Rond 23 augus tus werd ik weer wakker. Ik was in al die voorgaande weken in slaap gehouden, omdat ik kunstmatig beademd werd. Het wakker worden duurde zo'n twee tot drie dagen. In die periode kickte ik af van de zware medicij nen die ik al die weken had gehad. Na een aantal dagen werd de beademingsslang ver wijderd en de wond in mijn keel, waardoor de slang in mijn lichaam werd gebracht, ge hecht." „Hierna kon ik weer leren praten en vragen gaan stellen over de ramp en wat ik zelf man keerde. Ik wilde al vrij snel weten wie er over leden waren door de ramp. Ik herinnerde mij goed wat er gebeurd was, met name die dikke rook. Ik wist heel zeker dat er mensen om het leven waren gekomen, alleen het aantal kende ik niet." „Pa en ma gaven op mijn vraag over dat aan tal aan dat ze beter een opsomming konden geven van het aantal overlevenden. Zij ver bleven vanaf het eerste moment dat ik in Gro ningen lag gedurende al die tijd in de directe omgeving van het ziekenhuis. Defensie had gezorgd voor een hotel op korte afstand van het ziekenhuis." „Mijn reactie op hun antwoord dat slechts ze ven collega's de ramp hadden overleefd, riep bij mij een en al verbazing op. Ik was niet echt verbijsterd, omdat ik nauwelijks kon geloven wat er die bewuste dag precies was gebeurd. Van de een op de andere minuut verdwenen er zoveel collega's en vrienden die je nooit meer terug zou zien. Dat is nauwelijks te bevatten. Pas later, toen ik keek naar videobeelden van de herdenkingsbijeenkomst in de hangar van het vliegveld in Eindhoven, toen ik de bid prentjes zag en met nabestaanden sprak, pas toen drong de omvang van de ramp echt goed tot mij door." „Op 27 september mocht ik naar huis. De slingers hingen er uit en er waren veel bloe men, kaarten en andere cadeaus. Veel mensen waren nieuwsgierig naar hoe ik er uit zag. Soms was men ook bang om te komen uit vrees dat het voor mij te druk zou worden." „Een week later heb ik een interview gedaan in het tv-programma Netwerk. Daarvoor heb ik bewust gekozen, omdat mij de ruimte werd gegeven mijn verhaal te doen zonder dat ik bang hoefde te zijn dat het uit zou monden in een sensatieverhaal. Mensen zagen mij op de televisie en hoorden mijn stem. Het resultaat van die uitzending was dat veel mensen er niet meer tegenop zagen mij te bezoeken. Dat bleek al een dag na de uitzending. Mijn vader was jarig en de hele familie kwam op bezoek. Niemand had angst of toonde terughoudend heid." „Momenteel ga ik drie middagen per week naar het militaire revalidatiecentrum in Doorn voor behandeling. Ik sta nog steeds on der controle van de artsen in het brandwon dencentrum in Groningen. Ik draag speciale drukkleding om de brandwonden mooi vlak te laten genezen. Volgend jaar zal ik nog en kele keren geopereerd moeten worden: hier en daar moet er nog wat huid tussen worden ge zet. Daardoor zal ik dan mijn nek en mijn rechterarm beter kunnen bewegen. Tevens krijg ik een kunstoor, want mijn rechteroor is praktisch geheel weggebrand." „Het revalideren is in feite in het ziekenhuis te Groningen al begonnen. Ik moest daar op nieuw leren lopen, tanden poetsen, maar ook leren eten. De fysiotherapeut wilde mij graag op mijn trombone horen spelen. Mijn vader had dat muziekinstrument voor mij meege bracht. En zo heb ik enkele keren in het zie kenhuis wat gespeeld. Personeel, artsen en mijn ouders waren heel erg verbaasd dat dit mij lukte. Ze hadden voorspeld dat dit nog wel een jaar zou duren." „Nu speel ik veel piano. Dat is lichamelijk minder zwaar en de piano staat altijd klaar bij mijn ouders in de kamer. Ik ben trots dat ik al mijn eerste concert heb gegeven. Op het revalidatiecentrum heb ik vorige week het koor begeleid tijdens de kerstviering." „Beetje voor beetje werk ik er aan om die din gen in het leven terug te krijgen, die ik ook voor de vliegramp deed. Dat varieert van winkelen tot mijn eigen huishouden regelen. En straks wil ik graag weer aan het werk. Ik heb aan het conservatorium schoolmuziek en kunstmanagement gestudeerd en daarmee wil ik aan de slag." H»i ftgÉygiiigEL-SI®; Het uitgebrande wrak. Maandag 15 juli 1996. Vanaf de Italiaanse Navo-vlieghasis Villafranca nadert een Belgisch vrachtvliegtuig van het type C-130 de militaire vliegbasis Welschap, on van Eindhoven Airport. Aan boord bevinden zich vier Belgische bemanningsleden en 37 leden van het Fanfarekorps van de Koninklijke Landmacht, gelegerd in de Lunettenkazerne in Vught. De kapel heeft een week doorgebracht in Modena. Daar werden diverse concerten en openluchtoptredens verzorgd op het Festival Militaire Muziek Mo dena. Het was voor de leden van de kapel de tweede buitenlandse reis. De eerste reis was eind mei van dit jaar naar Bosnië. De zaterdag voor de terugkeer naar Nederland was het succesvolle concert in Modena. De avond voor het vertrek genoten de leden van de kapel van de opera Carmen van Bizet in de arena van Verona. Alles lijkt erop dat op 15 juli de landing normaal verloopt. Om één minuut over zes wordt in Eindhoven landingsbaan 4 vrijgegeven voor de landing van vlucht 610. De bemanning meldt dat men klaar is voor de landing. Daarna wordt door de verkeerstoren niets meer gehoord. Even later stort het toestel neer op zo'n tweehonderd meter afstand van de landingsbaan. Van de 41 mensen die in het vliegtuig zitten, komen er 32 direct om. Later over lijden nog twee mensen als gevolg van de opgelopen verwondingen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 25