DE STEM De golven spatten van de doeken Dubbele ode aan Freek de Jonge Geen handvol, maar een landvol talent Mooiste zeestukken uit Gouden Eeuw in Museum Boijmans Van Beuningen Beschrijving van honderd jaar Nederlands cabaret is rond Franse liedjesschrijfster en zangeres Mireille dood Concours Jong Muziektalent in Breda DE STEM Gids Door Rob Ruggenberg Al die duizenden zeegezich ten, zeeschepen en zeeslagen die sinds de 16e eeuw in ons land geschilderd zijn - ach, historisch zijn ze heel aardig, maar artistiek? Die zeestukken dienen vooral ter illustratie van onze maritieme geschiedenis. Je kunt er op zien wie tegen wie vocht. De tocht naar Chatham! En kijk toch eens wat een notedopjes die VOC- schepen eigenlijk waren. En daar hebben we zowaar het vlaggen schip van onze Michiel Adriaans- zoon; nou, die geeft de Spanjolen flink van katoen. Zo kijkt Nederland - zo kijken Nederlandse kunsthistorici - te gen onze zeeschilders aan. Met de grote overzichtstentoon stelling Lof der Zeevaart pro beert Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam daar verandering in te brengen. Volgens Jeroen Giltay, die de ex positie heeft opgezet, horen 17e eeuwse zeeschilders als Willem van de Velde, Hendrick Vroom en Simon de Vlieger thuis in het rij tje van onze allergrootsten, zo tussen Rembrandt en Vermeer. Ten onrechte krijgen hun werken alleen op in maritieme musea een ereplaats. Artistieke musea (zoals ook het Boijmans) verwijzen hun zeestukken meestal naar de kel der, of hangen ze in achteraf- hoekjes. Dat moet voortaan an ders, vinden ze bij het Boijmans. Ommezwaai Om de ommezwaai te kunnen verantwoorden heeft het mu seum, samen met de Staatliche Museen zu Berlin, in de hele we reld gezocht naar de allermooiste zeestukken die Nederlanders in de 17e eeuw hebben gemaakt. In totaal omvat die tentoonstel ling nu 110 schilderijen, waarvan er heel veel in geen eeuwen (of helemaal nooit) in Nederland te zien zijn geweest. De werken blij ven tot 23 februari in Rotterdam; daarna gaan ze twee maanden naar Berlijn - en dan is het afge- *De Slag bij Kijkduin op 21 augustus 1673, door Willem van de Velde de Jonge. lopen. „Zo'n overzicht krijg je nooit meer bij elkaar", zegt Gil tay. De schilderijen zijn, beklemtoont hij, niet geselecteerd op histori sche maar op artistieke waarde. Dat neemt niet weg dat vrijwel elke zeeslag uit die zeventiende eeuw op de tentoonstelling kan worden herbeleefd. De rook en de kruitdampen slaan er vanaf en de golven spatten van de metersbre- de doeken. Elke zaal oogt nog spectaculairder dan de vorige. We voerden in die Gouden Eeuw vaak oorlog op zee. De eerste helft van de eeuw joegen de Ne derlandse vloten de ene na de an dere Spanjaard naar de kelder. En toen die Tachtigjarige Oorlog voorbij was, en de tweede helft van de eeuw aanbrak, waren daar de Fransen en, vooral, de Engel sen met wie wij op zee slaags raakten. Natuur Wie goed kijkt, ziet dat het deze topschilders vaak meer ging om de natuur dan om schepen. Het schilderen van zeegezichten en schipbreuken gaf ze de kans zich uit te leven op dramatische luch ten, op onstuimig water en wilde bliksemschichten. De zeeën be wegen, er staan huizenhoge gol ven met daartussen angstwek kende dieptes, waar de schepen in tuimelen. Simpel maar knap is het perspec tief en afstand die gesuggereerd worden door het water vooraan diepdonker, soms bijna zwart te kleuren, en het verderweg steeds lichter te maken. Natuurlijk zijn er ook lieflijke havengezichten, doodstille wateren op een rede, gezellige strandpartijen. Maar al tijd hangen daarboven de Hol landse luchten, de wolken. Van vrijwel elk schilderij wordt drie kwart in beslag genomen door wolken. De wolkenschilders van de 17e eeuw, zo zou je deze ten toonstelling net zo goed kunnen noemen. Landrotten De 470 pagina's dikke catalogus die bij de tentoonstelling hoort, is nu al een klassieker: nog niet eer der verscheen in Nederland éen boek met zoveel schitterend 1 'beeldmateriaal over de zee 'en on ze scheepvaart. Die catalogus is geschreven door kunsthistorici die niet allemaal een maritieme achtergrond heb ben. De fouten die deze landrot ten maken (zoals het stelselmatig schrijven over kanonnen, waar de zeeterm kanons gebruikt had moeten worden) moet je maar voor lief nemen - zoveel moois krijg je er voor terug. Omdat de catalogus historische details niet schuwt, kom je heel aardige dingen te weten van zee schilders als Willem van de Velde de Oude en zijn zoon de Jonge. Razend populair was hun werk in die jaren. Toen in het rampjaar 1672 onze economie ten gronde ging, verhuisden vader en zoon naar Engeland, waar ze onmid dellijk in dienst werden genomen door koning Jacobus II - een doodsvijand van de Nederlanden. 'ij was, dl U.C iwccuc iiciJ-U vaicpotuiiiYco.ovjino wtjiia await te lc ouicc^vaai b. vivjwa. xvuxixiig nawuuo xx e eeuw aanbrak, waren daar kleuren, en het verderweg steeds Die catalogus is geschreven door doodsvijand van de Nederla Het was een merkwaardig we reldje. Op een van de eerste grote schilderijen die de zoon voor de Engelse koning maakte, beeldde hij de Slag bij Kijkduin af. Die slag (het gaat om Kijkduin bij Texel) voltrok zich in augustus 1673, tijdens de Derde Engelse Zeeoorlog (in Engeland heet-ie de Derde Hollandse Oorlog). On der leiding van De Ruyter hakten de Nederlanders de Engelsen vol ledig in de pan. Prachtig De koning vond het een prachtig schilderij - hoewel zijn nederlaag er op wordt afgebeeld. Het werk is nu voor het eerst in Nederland te zien; het is een van de meest in oog springende schilderijen, ook al vanwege de forse afmetingen: het is drie meter breed. De koning vond het zelfs zo mooi dat hij de schilder verbood om voortaan nog de zee op te gaan, uit angst dat de kunstenaar daar door een verdwaalde kanonsko gel zou worden getroffen. Want vader en zoon Van de Velde wa ren gewend om de zeeslagen in een bootje ter plekke vast te leg gen. Een van de meest bijzondere wer ken op de tentoonstelling is een zogeheten penschilderij van Wil lem van de Velde de Oude, de va der dus. Tijdens de Slag bij Ter Heide op 10 augustus 1653 voer de schilder mee. Op het drie me ter brede met de pen getekende en later gewassen schilderij zie je tientallen schepen in gevecht. De blik glijdt naar de voorgrond. Daar drijven wrakstukken. Daar tussen door laveert een bootje. Als je goed kijkt zie je op dat bootje Willem zitten, schetsend op een vel papier, als ware hij een 17de eeuwse persfotograaf. 'Lof der Zeevaart', in Museum Boijmans van Beuningen, Rotter dam. Tot en met 23 februari 1997. Open dinsdag t/m zaterdag 10-17 uur, zondag 11-17 uur. Gesloten maandag en nieuwjaarsdag. De catalogus kost 55. In het mari- w< tiem museum Prins Hendrik in Rotterdam wordt gelijktijdig een tentoonstelling gehouden van prentkunst in ae Gouden Eeuw. Cabaret bloeit als nooit tevo ren. De theaters zitten vol, boeken van cabaretiers zijn bestsellers en televisiemakers boeken er mooi kijkcijfers mee. Het cabaret, dat vorig jaar zijn eeuwfeest vierde, kent ook meer beoefenaars dan ooit tevoren. Het is daar om een goede gedachte ge weest van de theaterrecensen ten Patrick van den Hanen berg en Frank Verhallen om deze (klein)kunstvorm in kaart te brengen: 'Het is weer tijd om te bepalen waar het allemaal op staat'. Door René van der Velden Eerst was er de cabaretbijbel van Wim lbo, uit 1970. Een kloek boekwerk dat onder de titel En nu de moraal... de Ne derlandse cabaretgeschiedenis vanaf 1895 bestrijkt. De eerste 75 jaar dus. Nu het cabaret inmiddels zijn eeuwfeest heeft gevierd, is er een welkome aanvul ling verschenen over de afgelopen 25 jaar. Niet van de oude lbo - inmiddels 78 -, maar van de veertigers Patrick van den Hanenberg en Frank Verhallen, theaterrecensenten voor respectievelijk De Volkskrant en Trouw. Het is een dubbele ode geworden aan Freek de Jonge die in de jaren zeventig met Bram Vermeulen als Neerlands Hoop een nieuwe richting gaf aan het traditionele cabaret en in de jaren tach tig solo het ten dode opgeschreven ca baret uit de crisis heeft getrokken. Hij is daarmee de grondlegger geworden van de vernieuwing van deze in de jaren ne gentig weer zeer populaire kunstvorm. De verering van Freek de Jonge staat in schrille tegenstelling tot de geschied schrijving door lbo die in 1970 alleen nog maar angstig kon vermoeden dat De Jonge decennialang een hoofdrol ging opeisen in het Nederlandse caba ret. De verklaring voor die angst ligt in het Camerettenfestival van 1968. Neer lands Hoop kwam, zag en was zeker van de overwinning, maar moest het doen met een vijfde plaats. De overwinning ging naar Cabaret Don Quishocking. En wie zat er in de jury? Juist. Wim lbo. Slechte verliezer In een nieuwe, aangepaste tweedelige versie van En nu de moraal... (1981) Freek de Jonge kwam lbo nog eens terug op de affaire: „Nederlands Hoop eindigde op de vijfde plaats en toonde zich een slechte verlie zer door de jury jarenlang met deze uit spraak te stenigen, tot groot (leed-)ver- maak van de meeste journalisten. Ge makshalve werd vergeten dat de aan wezige krantenvertegenwoordigers in Delft desgevraagd geen behoefte toon den aan een persprijs, ondanks het feit dat Rinus Ferdinandusse en Peter van Bueren vaststelden dat ze iets aparts hadden gezien. Maar misschien had een publieksprijs (die destijds nog niet be stond) de bittere pil voor Freek en Bram wat verteerbaarder gemaakt. En inmid dels is voor de zoveelste maal bewezen dat jurybeslissingen van geen enkele in vloed hoeven te zijn op het verloop van een carrière; in de jaren zeventig be reikte Neerlands Hoop de eerste plaats in Neerlands Cabaret. Ook het omge keerde is waar: van talloze eerste-prijs- winnaars wordt nooit meer iets ge hoord." Aldus de poging van Wim lbo om zijn jury-uitspraak van 1968 na ruim tien jaar te rechtvaardigen. Om overigens in hetzelfde boek van 1981 enkele bladzij den verder over Cabaret Nar van Youp van 't Hek te beweren: „Hoewel hun eerste grammofoonplaat voorbarig ge noemd moest worden, bleek de tweede registratie (het deel na de pauze van het programma Zonder Twijfel met Aletta de Nes en Hans van Gelder) een bedui dend rijper produkt op te leveren. Dat is voor een groot deel te danken aan de su pervisie van de voormalige Don Quis- hocking-medewerker Pieter van Empe- len, maar ook aan de geslaagde vorm en uitwerking van een origineel cabaret- verhaal, waarin Youp van 't Hek zich als geloofwaardig acteur ontpopte, die het publiek niet alleen liet lachen, maar ook wist te ontroeren. In het najaar van 1981 ging het gerucht dat hij speelde met de gevaarlijke gedachte om zich te gaan wagen aan een soloprogramma. Maar dat zou - net als die eerste gram mofoonplaat - nogal voorbarig zijn." Wederom aldus lbo. Maar wij weten in tussen allemaal hoe succesvol de Van 't Hekjes inmiddels zijn binnengelopen. Cabaretliefhebbers mogen van geluk spreken dat diezelfde lbo niet gevraagd FOTO ROB VERHORST is voor een boek over de afgelopen 25 jaar. Wat zou hij hebben aangemoeten met nieuwe grofgebekte talenten als Hans Teeuwen en Theo Maassen? lbo nog een keer: „Een cabaretier die de 'moed' heeft om zogenaamde schutting woorden op het toneel uit te schreeu wen om progressief te lijken, demon streert uitsluitend zijn puberale frus traties." Tot zover Wim lbo. Frustraties Patrick van den Hanenberg en Frank Verhallen hebben géén last van frustra ties gehad bij het samenstellen van hun boek over het Nederlands cabaret 1970- 1995. Hun degelijke aanpak heeft geleid tot een mooi standaardwerk over de re cente bloeiperiode van het cabaret. En is, zoals gezegd, een dubbele ode aan Freek de Jonge. Dat begint al met de ti tel: Het is weer tijd om te bepalen waar het allemaal op staat. Ontleend aan een lied van Bram en Freek in het actiepro gramma Bloed aan de paal, waarmee het duo tevergeefs probeerde het we reldkampioenschap voetbal in het Ar gentinië van dictator Videla te boycot- ten.In hun inleiding stellen Van den Ha nenberg en Verhallen dat er in 1980 een bom onder de geschiedenis van het Ne derlands cabaret werd gelegd. „Nadat hij samen met Bram Vermeulen als Neerlands Hoop al het nodige voorbe reidende sloopwerk had verricht, blies hij in 1980 het traditionele cabaret op. Vóór 1980 bestond cabaret uit literair- satirische liedjes en sketches ten behoe ve van een kunstzinnig, intelligent en progressief publiek. Rond 1980 geeft een tweetal toonaangevende cabaret groepen, Don Quishocking en Kabaret Ivo de Wijs, er de brui aan. Hun voor beeld wordt door veel collega's gevolgd. De vorm is ouderwets, de inhoud spreekt niet meer aan. Het publiek blijft weg. Freek de Jonge sleept het cabaret door de crisis heen met zijn filosofisch getinte verhalen, die als eenmans-to- neelstukken worden gepresenteerd. Het begin van de soloperiode moet dus als een belangrijk keerpunt worden be schouwd. Met De Jonge begint het vier de cabarettijdvak." Hun 'Nieuwe Testament' begint met Neerlands Hoop en eindigt met Freek de Jonge, 'hetgeen als een niet mis te verstaan statement van de auteurs moet worden opgevat'. Jiskefet Toch mag niet de indruk worden ge wekt dat het duo eigenlijk een biografie van Freek de Jonge heeft geschreven. Integendeel. Letterlijk iedereen die zich de afgelopen kwart eeuw met cabaret of iets wat daarop lijkt heeft beziggehou den, wordt uitvoerig beschreven. Zelfs Remco Campert, Jan Mulder, Theo Thea en Jiskefet passeren de revue. Ze zijn ondergebracht in thematische hoofdstukken zoals literair cabaret, muzikaal, politiek en fysiek. Van den Hanenberg en Verhallen hebben een zeer goed te verdedigen keuze gemaakt voor een klein aantal cabaretiers die een eigen hoofdstuk verdienen. Dat zijn naast Neerlands Hoop/Freek de Jonge: Herman van Veen, Robert Long en Leen Jongewaard, Joop Visser, Paul de Leeuw, Youp van 't Hek en Kees van Kooten en Wim de Bie. De nieuwste generatie moet het in dit boek nog doen met een verzamelhoofd- stukje. Over 25 jaar zal blijken of Hans Teeuwen de enige echte opvolger van Freek de Jonge is geworden. Patrick van den Hanenberg en Frank Ver hallen: 'Het is weer tijd om te bepalen waar het allemaal op staat, Nederlands cabaret 1970-1995'. Uitg. Nijgh Van Ditmar, prijs 75. MAANDAG 30 DECEMBER 1996 B5 Parijs (dpa-rtr) - De Franse zangeres en liedjesschrijfster Mireil le is zondag na een slepende ziekte in een Parijs ziekenhuis over leden. Ze werd negentig jaar. Mireille, wier echte naam Mireille Hartuch was, componeerde tijdens haar lange carrière meer dan zeshonderd liedjes waarvoor Jean Nohain de teksten schreef. Ze maakte liedjes voor o.a. Maurice Chevalier en Yves Montand. Zij brak door in de jaren dertig met Couches dans le foin. Vanaf dat ogenblik gaven haar jazzachtige, moderne liedjes het Franse chanson een nieuwe richting. In haar jonge jaren stond ze in Pa rijs nog samen met Jean Gabin op de planken. Ze ging in 1928 naar de Verenigde Staten, waar ze met Buster Keaton samen werkte en filmmuziek componeerde. Mireille woonde sinds het overlijden van haar echtgenoot in 1976, de schrijver en journalist Emmanuel Berl, in Parijs op zichzelf. Saskia Plagge uit Haarlem op de cello. FOTO KEES VAN DONGEN Door Frans Baljeu Afgelopen vrijdag, zaterdag, zondag en ook vandaag nog gonst het in de Nieuwe Veste, ondanks de kerstvakantie, van bedrij vigheid. Het 10e Nationaal Concours van de Stichting Jong Muziektalent Nederland heeft gedurende deze dagen zijn ten ten opgeslagen in de Bredase Muziekschool. Zowel in de theaterzaal als in de concertzaal zetten 81 jeugdige talenten van 12 tot 24 jaar uit heel Nederland alles op alles om uitverkoren te worden voor een optreden op het Laureatencon- cert op 2 januari om 19.30 in het Chassé Theater (toegang 17,50/12,50). Zij zijn voorjaar en zomer 1996 tijdens zes interprovinciale voorrondes geselecteerd uit 252 kandidaten die worden opgeleid door muziekscholen (112), privé- docenten (52) en voor- of vakop leiding conservatoria (88). Deze 10e keer waren extra veel ver schillende instrumenten verte genwoordigd, van één enkele kandidaat voor fagot en accor deon tot 12 voor harp en 13 voor cello, diverse blazers en natuur lijk weer een legertje pianisten. Deze verscheidenheid aan kan didaten wordt beoordeeld door diverse erudiete musici, die op het gebied van de betrokken in strumenten een autoriteit zijn. Juryvoorzitter Smeets bena drukte, vooral bij moeilijke be slissingen, dat de jury streng is. Zij acht het onverantwoord om mensen kansen op een carrière voor te spiegelen als die er on voldoende of niet zijn. De beoor deling wordt uitgedrukt volgens de in Nederland gangbare cijfer - systematiek. Wie een 9 of meer haalt, mag zich eerste-prijswin- naar noemen en is in principe uitverkoren voor het Laureaten- concert donderdag aanstaande. Wie tussen 8 en 9 scoort, heeft een tweede prijs, terwijl de derde prijs tussen 7 en 8 wordt toege kend. Wie minder dan 7 haalt, is niet gekwalificeerd. Alle deelne mers krijgen de gelegenheid om met de jury over hun prestaties te spreken. Uitblinkers Dat er ondanks de strenge crite ria nu al zeer veel derde, tweede en ook al diverse eerste prijzen zijn toegekend, bevestigt de in drukken die ik vrijdag, zaterdag en zondag tijdens diverse optre dens opdeed. Na de schifting in de voorrondes blijkt er geen handvol, maar een landvol talent over te zijn. Bij de optredende musici tref je verschillende benaderingen aan. Er zijn er nog al wat die, overi gens uitstekend, toch nog hoor baar schools uitvoeren wat hun is geleerd. De echte uitblinkers zijn de kandidaten die al duide lijk een eigen persoonlijkheid in hun spel weten te leggen, waarin uitersten zijn te horen van on stuimig tot ingetogen lyrisch of een overrompelend gemak van spelen, zoals bij die ene 15-jarige fagottiste. Veel musici zien hun deelname als een goede mogelijkheid om hun positie in het grote veld van jong talent te kunnen bepalen. Over het algemeen zien zij elkaar sportief meer als collega dan als concurrent. Veel erg jonge deel nemers vinden het gewoon span nend om eens mee te doen. Zo iets is 'echie' zei een twaalfjarige harpist die nog niet weet of hij een dans- of een harpcarrière zal beginnen. Serieuzer (Aankomende) vakstudenten zien het vaak veel serieuzer en hopen naast podiumervaring ook op aanbiedingen voor deelname aan masterclasses; de meesten zijn wel realistisch over de kan sen op een solo-carrière. Het ini tiatief tot deelnemen komt vaak van de kandidaten zelf, maar ook wel van hun docenten. Je moet er wel wat voor over hebben, zei een 12-jarige celliste, zoals studeren tijdens je kerstva kantie of het instuderen van een nieuw repertoire sinds de voor rondes. Dat repertoire bevatte naast veel traditie ook een rede lijk aandeel 20e eeuwse muziek. Sommige instrumentalisten heb ben daarnaast ook nog wel oor voor de muziek van de eigentijd se jeugdcultuur: 'bij mijn instru ment hoort klassiek en in mijn vrije tijd ga ik wel eens housen'. Het was er weer allemaal. Het nerveus ijsberen voor een optre den naast het al dan niet ge maakt zelfverzekerde. De tranen van vreugde en verdriet over de verrassende of teleurstellende juryuitslag. Het 'kale' gevoel om 'alleen met je accordeon voor een jury, familie-fans en veel lege stoelen te spelen. Wat dat be treft, heeft de akoestisch minde re theaterzaal meer sfeer. Min der plaats oogt sneller vol. Wie daar nog wat van wil proeven, kan de hele dag nog terecht bij de gratis toegankelijke optre dens. Harmen Siezen leidt de N 1 21.03 uur). NEDERLAND 1 07.00 Journaal 07.06 Tekenfilmfestival 07.30 Linda Harrie, comedy 08.00 Journaal 08.06 Linda Harrie, comedy 08.31 Zeg 'ns waf (herh) 09.00 Journaal 09.05 Get the Picture (herh) 09.33 Spoorloos (herh) 11.10 De late ochtend (tot 11.56) 15.21 Passie voor wijnen (herh) 15.32 Kookgek (herh) 15.48 'n Goeiedag met Jos Brink 16.40 Cosby Show, comedy (herh) 17.07 Alles kits met om 17.07 Bar bears; 17.32 Quatro; 17.54 kits 18.01 Roseanne, comedy 18.28 Get the Picture, quiz 18.55 Willem Wever 19.24 Waku waku, spelletje 20.00 Journaal 20.25 Netwerk, actualiteitenrubrii 20.57 Weeroverzicht 21.03 Nationale nieuwskwis 22.18 Paradijsvogels, reportage (slot) 22.46 Een koninklijk gezelschap cumentaire-serie 23.30 Miniatuur: De bijzondere p het leven van bijzondere m (tot 23.35) NEDERLAND 2 12.30 Pique-nique (Frans voor t ners) 12.55 Engeland vandaag (herh) 13.00 Studio Sport 15.00 Spreekuur 15.55 PP: Uitzending VVD 16.00 Journaal 16.07 De ark van Stekeltje 16.35 The Waltons, serie 17.21 Gospelclip 17.29 2Vandaag, actualiteiten m 17.30 en 18.00 Journaal; Sportjournaal en vanaf Hoofdpunten uit het nieus volgd door het weer 18.58 Het pakhuis, reportage over verzamelaars 19.39 Radar, consumentenrubriek 20.03 America's Funniest Hon deo's 20.29 Het edelhert, documentair 21.19 Max, speelfilm 22.37 Het zal je maar gebeuren, mentaire over tragedies BELGIË FRANS 1 12.45 Nieuws (tot 13.15) 17.30 T Guy, misdaadserie 18.30 Régior 18.50 Cartes sur table 19.10 Le qu< des sports 19.30 Nieuws 20.10 A Band Played on, Amerikaanse sp uit 1994 23.40 Nieuws (tot 00.05) BELGIË FRANS 2 14.10 Jeux Olympiques '96: Rétro lei Bla bla 17.05 Foot mondial 17.3 nis: benefietwedstrijd voor aids- ding 18.00 lei Bla bla 19.00 Du bi ailes 19.30 Nieuws 20.10 And th played on, Amerikaanse speelfilm i 22.25 Nieuws 22.50 Personal u (tot 23.20) DUITSLAND 1 05.30 Morgenmagazin 09.00 09.03 Blauvogel, jeugdserie 09.3 Hase und seine Freunde 09.55 Tr schau 10.00 Hansel und Gretel, s 11.00 Heute 11.04 Ohnsorg-Thea Chefin, blijspel (h) 12.35 Lieder s wie der Norden, compilatie 13J tagsmagazin 13.45 A Young Con Yankee in King Arthur's Court, si 15.15 Tagesschau 15.35 Die Supc speelfilm 17.00 Tagesschau 17.10 magazine 17.55 Verbotene Lieb 18.25 (S) Marienhof, serie 18.54 gen den Wind, serie 20.00 Tag 20.15 Tanz auf dem Vulkan, tv-fili 1996. Das Jahr 23.00 Tagesscha Tatort (h) 00.40 Tagesschau 00.4 (h) 02.10 Tatort (tot 03.40) DUITSLAND 2 05.30 Morgenmagazin 09.00 09.03 Tales of Nunundaga, s 10.15 Under Charly, serie 11.01 11.04 Nesthakchen, jeugdserie 1' Pi Langstrumpf 12.45 Flip de 13.00 Mittagsmagazin met Heut Logo, jeugdjournaal 14.05 Wern Mein Dschungelbuch 14.20 Im Sonne, jeugdserie 15.10 Heute 1 gina auf den Stufen, serie 17.0 17.15 Abendmagazin 17.50 C misdaadserie 19.00 Heute 19 Traumnummer, tv-film 21.00 Russland. Afl. 1 21.45 Heute 22. °f Hearts, speelfilm 23.55 Heu 00.10 Fools of Fortune, speelfilm DUITSLAND 3

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 14