Volvo S70 en V70
vervangen nu al 850
Brabanthallen
paradijs voor
truckliefhebber
Auto's worden korter, maar files langer
Zweedse fabrikant meldt 1800 wijzigingen
de STEM SURPLUS
Nieuw interieur
Vijfcilinder
Raar
Verwachtingen
Deelauto
Telescoopkranen
Aandrijflijn
4 Wheel Drive
3ER 1996 E2
|k denk dat er geen
aken zoals wij dat
d jaar oude kook-
niks erwtensoep,
"ien binnen krij-
u het recept van
t men er steeds op
verhoogd wordt,
ken dan 10 uur',
voor mijn inter-
et de receptuur,
smaak heeft van
voor de darmen
en doorgekookt,
in toom te houd-
agen.
blokjes
lder is Elna voor-
ingebouwde elec-
'aat hier om een
ardse waternevel
oor zorgt dat de
seerd bevochtigd
dig tutten met een
of natte theedoek
meer. Een laatste
imstigheid is dat
zelf afslaat. Nooit
ilekken.
ts alle voordelen
net deze Zwitserse
ituurlijk wel weer
,t de Nederlandse
Er zijn nu een-
klusjes waar je te-
t te zien. Denk je
meer zwoegen op
t een bandplooi-
raagjes van een
uwen van een jas-
k lege manden, in
tijd. Onhollands,
nooit gedacht dat
gen, maar ik laat
Elna - tenminste
ar wat het is. Leve
n de ongestreken
2 theelepels zout,
al oelek (geeft net
stig koken zijn de
Maak ondertus-
elijk. Nog beter is
e kooktijd.
'k ook de donker-
t ze van het vuur
an (verrukkelijke
van de groentes,
een half uur ko-
toe dat de bodem
en wordt het fijn"
eroerd en worden
natuurlijk weel
spoot noch ham-
urlijk, maar het
edurende ander
vlees. In de bouil-
wordt het vlees
gedaan wanneer
tueel belegd met
VRIJDAG 27 DECEMBER 1996 E3
Een van de shovels die in de Brabanthallen te zien zijn.
pleet nieuwe auto's te spreken,
want de 850 heeft duidelijk mo
del gestaan. Maar het front is
wel aanmerkelijk ronder gewor
den, met een veel bollere motor
kap en spatborden. Aan de ach
terzijde zijn bij de S70 grotere
achterlichten te vinden, de V70
bleef ten opzichte van de 850
Estate ongewijzigd.
Het interieur is helemaal nieuw
en stamt uit de C70 Coupé die
enkele maanden geleden op de
Autosalon van Parijs werd ge
presenteerd.
Bij het dashboard hebben ronde
vormen het hoekige design ver
drongen. Het past beter bij de
auto en is veel plezieriger om
naar te kijken.
Ook op het gebied van veiligheid
heeft Volvo nog het een en ander
verbeterd. De stijlen tussen de
vóór- en achterportieren zijn nog
sterker uitgevoerd en de binnen-
panelen kregen een zachtere
schuimvulling. De stuurkolom
heeft drie geprogrammeerde
breekpunten en blijft bij een
aanrijding op afstand van de be
stuurder. In totaal zegt Volvo
zo'n 1.800 wijzigingen te hebben
uitgevoerd in vergelijking met de
850.
Maar gelukkig zijn er ook veel
goede dingen uit de 850 geble
ven. Dat is om te beginnen het
vlotte rijkarakter van de auto.
De Volvo S70 en V70 reageren
nog net zo vlot op het gaspedaal
als de 850 deed. En de besturing
is zelfs nog wat nauwkeuriger
geworden.
Het motorenprogramma bleef
grotendeels gelijk. Vijfcilinder
motoren van 2,0 tot 2,5 liter,
waarvan enkele met turbo, zor
gen voor de aandrijving. Een
nieuwe variant is de 2,5 liter met
lage druk turbo-compressor. De
ze techniek haalt niet het opti
male vermogen uit de motor,
maar zorgt wel voor veel trek
kracht en souplesse. Deze motor
is standaard in combinatie met
de Volvo V70 AWD, een speciale
uitvoering met permanente vier-
wielaandrijving.
Door zijn prijs 88.700,-) en het
beperkte nut van vierwielaan-
drijving in ons land zal de V70
AWD wel een zeldzaamheid blij
ven. Voor de overige versies is
beslist meer belangstelling.
Want Volvo verhoogde de prij
zen in vergelijking met de 850
maar een paar honderd gulden
en stelt er een luxueuzere uitrus
ting tegenover. De Volvo S70 is
er vanaf 63.600,-, de V70 van
af/ 68.200,-.
De opvolger van de Volvo 850 kreeg wat bollere vormen.
?ens in: nooit meer
vouw, blaren van
it of gedonder met
strijkzool is maar
>r zo groot als die
oon boutje. Nie-
dus nog ooit een
i het heen en weer
bloes te krijgen.
>dje neer, doet de
klaar. Punt is wel
oek meteen goed
vant anders zit je
vouw voor het le-
Kleiner en zuiniger
foor Mario Vos
teren miljarden in de ontwikke
ling van kleinere modellen. BMW
studeert op kleintjes en zelfs de
Amerikanen blijken plots ook
met minder toe te kunnen. Nou is
een kleine auto net een spaar
lamp.
Wie die in huis heeft, stelt vaak
vast dat hij die dingen wel veel
vaker en veel langer laat bran
den. 'Want ze kosten veel min
der'. En daar was het eigenlijk
niet om begonnen. Automobilis
ten die abs op hun remsysteem
hebben, rijden vaak ook langer
en harder door 'omdat ze immers
abs hebben'. Fout, fout, fout.
Maar het gebeurt wel.
Toch raar allemaal. De aange
toonde wereldreserve aan aard
olie is nog ca. 1000 miljard vaten,
terwijl er vorig jaar (1994) in to
taal 24 miljard vaten doorge
jaagd zijn. Dat betekent dat we
op deze manier nog 40 jaar door
kunnen gaan. Dat wordt boren in
nieuwe, dure velden dus.
Terug naar die zuinige auto die
eraan zit te komen. Volkswagen
heeft inmiddels zijn Ecomatic uit
productie genomen. Raar, maar
begrijpelijk. De auto had een
start-stopautomaat. Dus als er
geen motorvermogen nodig was,
stopte de motor ook metterdaad.
Dat leverde brandstofwinst op.
Alleen: niemand kocht het ding.
Ook Nederlanders niet. Waarom?
We hollen blijkbaar toch alle
maal achter elkaar aan. Nieuwe
techniek, al is hij nog zo zuinig,
verkoopt slecht.
Een mooi autootje voor de naaste
toekomst wordt ongetwijfeld de
Maxx van Opel, waarvoor vol
gend jaar al de extreem zuinige
driecilinder motor in productie
wordt genomen. Citroen maakt
net als Peugeot ernst met elektri
sche auto's, Mitsubishi heeft een
revolutionaire benzinemotor met
directe inspuiting op het pro
gramma staan, Mercedes en
Swatch hebben de kleine maar
superzuinige Smart op stapel
staan en Volkswagen heeft aan
gekondigd rond de eeuwwisse
ling met een model te komen dat
drie liter diesel per 100 kilometer
verbruikt.
In de Verenigde Staten zijn de
verwachtingen hooggespannen
van een door Clinton op gang ge
zet proces, dat moet resulteren in
auto's die op één liter benzine 100
kilometer ver kunnen komen.
Auto's die opgebouwd zijn uit su-
perlicht kunststof, super-aerody-
namisch zijn, rollen op banden
die weinig weerstand hebben en
aangedreven worden door elek
tromotoren óf een kleine benzi
nemotor. De auto moet net zo
comfortabel en veilig worden als
een conventionele auto. Omdat ze
opgetrokken zijn uit kunststof
zullen ze nooit roesten en zijn ze
veel ongevoeliger voor krassen en
deukjes.
In de afgelopen honderd jaar is
de auto waanzinnig populair ge
worden. Zo geliefd, dat hij aan
zijn eigen succes ten onder dreigt
te gaan. Nieuwe, betaalbare,
kleinere en superzuinige auto's:
prachtig allemaal. Maar als we
die grootscheeps kopen, is er str
aks op straat helemaal geen
plaats meer.
Want de files worden alsmaar
talrijker, langer en vervelender.
Vrachtauto's die rechts moeten
blijven rijden, lijkt niet veel te
helpen. En veel meer wegen in
Nederland zitten er niet in, zeker
niet nu het meeste geld opge
slurpt wordt door het dure HSL-
traject. De komende jaren kan er
verlichting komen van intelligen
te navigatiesystemen, die chauf
feurs andere routes laten rijden
als er ergens files zijn. Cruise
control kan ook een beetje hel
pen. Het zullen trouwens toch de
beetjes moeten zijn: één afdoende
oplossing voor het fileprobleem is
er niet.
Of vormt de deelauto inderdaad
de meest revolutionaire oplossing
voor ons mobiliteitsprobleem?
Een stapje verder dan carpoolen,
want de eigen auto gaat de deur
uit. Misschien moderniseert het
gebruik van onze heilige koe wel.
Timesharing heet de nieuwste
uitvinding. Mensen die het zou
den moeten weten oreren, dat het
gebruik van de weg nauwkeurig
geregeld zal moeten worden. Je
boekt dus ruimte en houd je ver
volgens goed aan de opgegeven
tijden. Wie buiten de opgegeven
tijd op de weg rijdt, betaalt een
boete.
We zijn gek op onze mobiliteit.
En zolang de economie groeit,
groeit het vervoer mee. Sterker
nog: als de economie met 2 pro
cent groeit, groeit het verkeer
met 3 procent. En dat probleem
kan de overheid alleen nooit
oplossen.
Oldtimer vrachtwagens en super moderne giganten,
een flinke indoor kermis maar ook een 4 Wheel Dri
ve-circuit, een indoor kartbaan en voor de kleineren
een Legodorp. Vandaag, morgen en zondag zijn de
Brabanthallen in Den Bosch een show- en doe-dorp
voor liefhebbers van automobielen en vooral vracht
wagens en zwaar materieel als telescoopkranen en
shovels.
iDe Smart zal, als het aan de bedenkers Swatch en Mercedes ligt, vanaf maart 1998 het straatbeeld
gaan bepalen.
Nog geen echte compacte auto, die Renault Scènic. Maar wel verrassend knap geconstrueerd en
veelbelovend.
De auto wordt compac
ter, zuiniger en toch luxe.
Zelfs prestigieuze mer
ken als Mercedes en
BMW denken na over
kleine wagens. Voorlopig
blijft benzine de meest
gebruikte brandstof, al
introduceerde GM in
1996 een snelle elektro-
car. Het fileprobleem zal
ook in 1997 niet verdwij
nen. Wellicht biedt de
deelauto enige verlich
ting
Door Rien van der Steen
van omvang moeten worden. En
de aandrijflijn van een motorfiets
lijkt daar een aardige rol in te
kunnen spelen. Zoals BMW al een
paar keer geprobeerd heeft (Iset-
ta/700), maar het verbruik van
was te hoog. Optimalisering van
het brandstof systeem zou een op
lossing kunnen bieden. Want mo-
torfietsblokken zijn erg compact.
Merken die vanouds grote auto's
maakten (Mercedes-Benz) inves-
Door Marcel Linssen
Het lijkt of kosten noch moeite
gespaard worden om het Truck
star Eindejaarsevenement voor
bezoekers aantrekkelijk te ma
ken. Van heinde en verre worden
de meest vreemdsoortige voer
tuigen aangevoerd die vier da
gen lang in verschillende delen
van het complex komen te staan.
„Het is de grootste truckers in-
doormarkt die ooit in Nederland
is gehouden," vertelt projectlei
der Frank Rijnierse, die de ma
nifestatie in en rond de Brabant
hallen begeleidt.
Buiten een grote indoor kermis -
met attracties als Discovery,
minicars en autoscooters - en
een Legozaal waar gebouwd kan
worden wat het hartje begeert,
staat alles in de Brabanthallen
dezer dagen in het teken van
paardenkrachten onder de mo
torkap. Zelfs het amusements-
blok dat dagelijks rond 13.00
uur begint. Met als trekkers het
Holland Duo en Henk Wijn
gaard.
„We mikken natuurlijk op
vrachtwagenchauffeurs en hun
gezinnen, maar ook op al die an
dere Brabanders. Daarom is het
programma ook zo breed opge
zet. Die indoor kermis bijvoor
beeld, het karting en de stands
met miniatuurauto's, die zijn
leuk voor iedereen. Groot en
klein. Daar hoef je echt geen
vrachtwagenchauffeur voor te
zijn," vervolgt Rijnierse niet
zonder trots.
Vanuit Engeland is onder meer
de langste limousine gekomen,
een wit gevaarte dat van voor
tot achterbumper 8,55 meter
meet. Samen met een groot aan
tal sportauto's - waaronder zes
Lambourghini's en Mercedessen
Brabus - staat hij in een van de
kleinere hallen van het complex.
„Het zijn 25 auto's. Maar daar
staat dan wel voor een slordige
zes miljoen gulden," benadrukt
Rijnierse. Met volgens de organi
satoren twee primeurtjes. De al
lereerste Nederlandse uitvoering
van de Britse sportwagen Spec
tre R42 en de Ultima Spyder.
Om ervoor te zorgen dat de be
zoekers Truckstar niet kunnen
missen wordt een van de grote
parkeerplaatsen bij de Brabant
hallen ingericht als demonstra
tieterrein voor zwaar transport.
Daar staan veertig telescoopkra
nen. Tijdens de manfistatie zul
len deze hoogwerkers dagelijks
Bij Volvo is de laatste jaren een
ware revolutie aan de gang. Het
"egon allemaal in 1991 met de
introductie van de 850, voor het
Zweedse merk een ongewoon
dotte en moderne auto. Dat mo-
®el was nog wel 'met de liniaal
ontworpen' maar qua rij-eigen-
schappen zo ongeveer het tegen
overgestelde van de conventio
nele 240 en 940.
vorig jaar kwam Volvo met de
540 en V40, waarmee qua vorm
geving een nieuwe richting werd
aangegeven. En op de valreep
I99g presenteert Volvo de
870 en V70, opvolgers voor de
nauwelijks vijf jaar oude 850.
Zo kort heeft Volvo nog nooit
met een auto gedaan. Het is wat
overdreven om bij de S70 en V70
staat voor sedan en V staat
voor veelzijdigheid) van com-
met z'n allen in kleinere
auto's rijden. De limousines blij
ven gewoon bestaan, want de
I president-commissaris moet im-
I uiers zijn chauffeur kunnen hou-
I den. Maar wereldwijd worden nu
I net zoveel grote auto's verkocht
I als tien jaar geleden. De trend is
I gezet naar compactere automo-
I kielen met veel luxe aan boord.
I En die moderne autootjes zullen
I nog lange tijd aangedreven wor-
I den door benzinemotoren. Want
I deskundigen zien de benzinemo-
I lor nog steeds als de beste aan-
I drijving voor de compacte auto.
Diesel wordt in de ogen van velen
I in de toekomst de das omgedaan
door hogere emissie-eisen. Twee-
takt is veel te ingewikkeld om te
voldoen aan verbruiks- en emis
sie-eisen en elektromotoren kun
nen tot nog toe ook al geen soe-
bieden. Al lijkt er eindelijk
een beetje vaart te komen in de
ontwikkeling van elektrische au
to's. Want GM heeft juist in de
VS met de EV-1 een heuse elek-
tro-car geïntroduceerd met lage
verbruikskosten én een vriende
lijk leasebedrag van ca. 600 dol
lar per maand. De auto is nog
snel ook. Als ze nu in Nederland
van die belachelijk hoge belas
tingtarieven afstappen, zou het
fe ook wat kunnen worden. De
overheid ziet zelf trouwens ook in
fat ze het een beetje bont maakt
door elektrische auto's normaal
te belasten. Vanaf januari komt
er een vriendelijker tarief voor
liet hoge gewicht dat zo'n auto nu
eenmaal met zich meesleept.
compactere auto's te kunnen
®aken, zullen de motoren kleiner
Een typisch voorbeeld van kleiner denken in de autowereld: de Smart.
trucks en complete vrachtwa
gens omhoog hijsen zodat al van
veraf te zien is waar Truckstar
gehouden wordt. Volgens de or
ganisatoren betreft het hier het
zwaarste en modernste materieel
dat momenteel in Europa te vin
den is.
Naast een flinke indoor kermis
herbergt de grootste hal van het
complex een aantal Peterbilts en
de Macks, zo'n beetje de Rolls
Royces onder de vrachtwagens.
De grootste Peterbilt die er zal
staan is eigendom van de En
gelsman Paul Scase. Rijnierse:
„Die heeft van zijn hobby zijn
werk gemaakt. Hij reist van eve
nement naar evenement, dwars
door Europa en koestert de wa
gen alsof het zijn kind is. Als hij
in Hoek van Holland van de boot
komt, begint hij eerst te poetsen.
Daarna rijdt hij rustig naar de
plaats van bestemming en daar
is hij dan weer zo'n drie uur be
zig met het oppoetsen van die
wagen."
In een van de hoeken van de hal
laten medewerkers van een
grondverzetsbedrijf zien dat een
shovel beduidend meer moge
lijkheden heeft dan je in eerste
instantie verwacht. Demonstra
ties dus van niet alledaagse
machines.
De oude hallen van het complex
worden ook gebruikt. Veertig
vrachtwagens hebben daar een
lading grond gestort waarop een
4 WD-trailparcours is uitgezet,
compleet met bergjes en voor
zien van tal van obstakels. Wie
met een eigen jeep een ritje over
het parcours wil maken, moet
zich vantevoren aanmelden bij
de organisatie. Wie geen 4 Wheel
Drive heeft maar wel wil rijden
kan eveneens aan zijn trekken
komen, zij het dan als bijrijder
in een demonstratie-auto.
In deze hallen staan bovendien
oldtimer vrachtwagens te blin
ken en kunnen vrachtwagen
chauffeurs behendigheidsproe-
ven afleggen. Verder is er nog
een indoor kartbaan en een
markt met allerlei zinnige en on
zinnige spullen. Rijnierse: „Dat
varieert van miniatuurauto's tot
speciale thermoskannen en 27
mc-bakjes. Maar je kunt er ook
t-shirts kopen of teksten op
nummerplaten laten zetten."
Truckstar Eindejaarsmarkt, t/m
zondag 29 december. Den Bosch,
Brabanthallen, dagelijks 10.00-
18.00 uur.