Volvo S70 en V70 vervangen nu al 850 Brabanthallen paradijs voor truckliefhebber Auto's worden korter, maar files langer Zweedse fabrikant meldt 1800 wijzigingen de STEM SURPLUS Nieuw interieur Vijfcilinder Raar Verwachtingen Deelauto Telescoopkranen Aandrijflijn 4 Wheel Drive 3ER 1996 E2 |k denk dat er geen aken zoals wij dat d jaar oude kook- niks erwtensoep, "ien binnen krij- u het recept van t men er steeds op verhoogd wordt, ken dan 10 uur', voor mijn inter- et de receptuur, smaak heeft van voor de darmen en doorgekookt, in toom te houd- agen. blokjes lder is Elna voor- ingebouwde elec- 'aat hier om een ardse waternevel oor zorgt dat de seerd bevochtigd dig tutten met een of natte theedoek meer. Een laatste imstigheid is dat zelf afslaat. Nooit ilekken. ts alle voordelen net deze Zwitserse ituurlijk wel weer ,t de Nederlandse Er zijn nu een- klusjes waar je te- t te zien. Denk je meer zwoegen op t een bandplooi- raagjes van een uwen van een jas- k lege manden, in tijd. Onhollands, nooit gedacht dat gen, maar ik laat Elna - tenminste ar wat het is. Leve n de ongestreken 2 theelepels zout, al oelek (geeft net stig koken zijn de Maak ondertus- elijk. Nog beter is e kooktijd. 'k ook de donker- t ze van het vuur an (verrukkelijke van de groentes, een half uur ko- toe dat de bodem en wordt het fijn" eroerd en worden natuurlijk weel spoot noch ham- urlijk, maar het edurende ander vlees. In de bouil- wordt het vlees gedaan wanneer tueel belegd met VRIJDAG 27 DECEMBER 1996 E3 Een van de shovels die in de Brabanthallen te zien zijn. pleet nieuwe auto's te spreken, want de 850 heeft duidelijk mo del gestaan. Maar het front is wel aanmerkelijk ronder gewor den, met een veel bollere motor kap en spatborden. Aan de ach terzijde zijn bij de S70 grotere achterlichten te vinden, de V70 bleef ten opzichte van de 850 Estate ongewijzigd. Het interieur is helemaal nieuw en stamt uit de C70 Coupé die enkele maanden geleden op de Autosalon van Parijs werd ge presenteerd. Bij het dashboard hebben ronde vormen het hoekige design ver drongen. Het past beter bij de auto en is veel plezieriger om naar te kijken. Ook op het gebied van veiligheid heeft Volvo nog het een en ander verbeterd. De stijlen tussen de vóór- en achterportieren zijn nog sterker uitgevoerd en de binnen- panelen kregen een zachtere schuimvulling. De stuurkolom heeft drie geprogrammeerde breekpunten en blijft bij een aanrijding op afstand van de be stuurder. In totaal zegt Volvo zo'n 1.800 wijzigingen te hebben uitgevoerd in vergelijking met de 850. Maar gelukkig zijn er ook veel goede dingen uit de 850 geble ven. Dat is om te beginnen het vlotte rijkarakter van de auto. De Volvo S70 en V70 reageren nog net zo vlot op het gaspedaal als de 850 deed. En de besturing is zelfs nog wat nauwkeuriger geworden. Het motorenprogramma bleef grotendeels gelijk. Vijfcilinder motoren van 2,0 tot 2,5 liter, waarvan enkele met turbo, zor gen voor de aandrijving. Een nieuwe variant is de 2,5 liter met lage druk turbo-compressor. De ze techniek haalt niet het opti male vermogen uit de motor, maar zorgt wel voor veel trek kracht en souplesse. Deze motor is standaard in combinatie met de Volvo V70 AWD, een speciale uitvoering met permanente vier- wielaandrijving. Door zijn prijs 88.700,-) en het beperkte nut van vierwielaan- drijving in ons land zal de V70 AWD wel een zeldzaamheid blij ven. Voor de overige versies is beslist meer belangstelling. Want Volvo verhoogde de prij zen in vergelijking met de 850 maar een paar honderd gulden en stelt er een luxueuzere uitrus ting tegenover. De Volvo S70 is er vanaf 63.600,-, de V70 van af/ 68.200,-. De opvolger van de Volvo 850 kreeg wat bollere vormen. ?ens in: nooit meer vouw, blaren van it of gedonder met strijkzool is maar >r zo groot als die oon boutje. Nie- dus nog ooit een i het heen en weer bloes te krijgen. >dje neer, doet de klaar. Punt is wel oek meteen goed vant anders zit je vouw voor het le- Kleiner en zuiniger foor Mario Vos teren miljarden in de ontwikke ling van kleinere modellen. BMW studeert op kleintjes en zelfs de Amerikanen blijken plots ook met minder toe te kunnen. Nou is een kleine auto net een spaar lamp. Wie die in huis heeft, stelt vaak vast dat hij die dingen wel veel vaker en veel langer laat bran den. 'Want ze kosten veel min der'. En daar was het eigenlijk niet om begonnen. Automobilis ten die abs op hun remsysteem hebben, rijden vaak ook langer en harder door 'omdat ze immers abs hebben'. Fout, fout, fout. Maar het gebeurt wel. Toch raar allemaal. De aange toonde wereldreserve aan aard olie is nog ca. 1000 miljard vaten, terwijl er vorig jaar (1994) in to taal 24 miljard vaten doorge jaagd zijn. Dat betekent dat we op deze manier nog 40 jaar door kunnen gaan. Dat wordt boren in nieuwe, dure velden dus. Terug naar die zuinige auto die eraan zit te komen. Volkswagen heeft inmiddels zijn Ecomatic uit productie genomen. Raar, maar begrijpelijk. De auto had een start-stopautomaat. Dus als er geen motorvermogen nodig was, stopte de motor ook metterdaad. Dat leverde brandstofwinst op. Alleen: niemand kocht het ding. Ook Nederlanders niet. Waarom? We hollen blijkbaar toch alle maal achter elkaar aan. Nieuwe techniek, al is hij nog zo zuinig, verkoopt slecht. Een mooi autootje voor de naaste toekomst wordt ongetwijfeld de Maxx van Opel, waarvoor vol gend jaar al de extreem zuinige driecilinder motor in productie wordt genomen. Citroen maakt net als Peugeot ernst met elektri sche auto's, Mitsubishi heeft een revolutionaire benzinemotor met directe inspuiting op het pro gramma staan, Mercedes en Swatch hebben de kleine maar superzuinige Smart op stapel staan en Volkswagen heeft aan gekondigd rond de eeuwwisse ling met een model te komen dat drie liter diesel per 100 kilometer verbruikt. In de Verenigde Staten zijn de verwachtingen hooggespannen van een door Clinton op gang ge zet proces, dat moet resulteren in auto's die op één liter benzine 100 kilometer ver kunnen komen. Auto's die opgebouwd zijn uit su- perlicht kunststof, super-aerody- namisch zijn, rollen op banden die weinig weerstand hebben en aangedreven worden door elek tromotoren óf een kleine benzi nemotor. De auto moet net zo comfortabel en veilig worden als een conventionele auto. Omdat ze opgetrokken zijn uit kunststof zullen ze nooit roesten en zijn ze veel ongevoeliger voor krassen en deukjes. In de afgelopen honderd jaar is de auto waanzinnig populair ge worden. Zo geliefd, dat hij aan zijn eigen succes ten onder dreigt te gaan. Nieuwe, betaalbare, kleinere en superzuinige auto's: prachtig allemaal. Maar als we die grootscheeps kopen, is er str aks op straat helemaal geen plaats meer. Want de files worden alsmaar talrijker, langer en vervelender. Vrachtauto's die rechts moeten blijven rijden, lijkt niet veel te helpen. En veel meer wegen in Nederland zitten er niet in, zeker niet nu het meeste geld opge slurpt wordt door het dure HSL- traject. De komende jaren kan er verlichting komen van intelligen te navigatiesystemen, die chauf feurs andere routes laten rijden als er ergens files zijn. Cruise control kan ook een beetje hel pen. Het zullen trouwens toch de beetjes moeten zijn: één afdoende oplossing voor het fileprobleem is er niet. Of vormt de deelauto inderdaad de meest revolutionaire oplossing voor ons mobiliteitsprobleem? Een stapje verder dan carpoolen, want de eigen auto gaat de deur uit. Misschien moderniseert het gebruik van onze heilige koe wel. Timesharing heet de nieuwste uitvinding. Mensen die het zou den moeten weten oreren, dat het gebruik van de weg nauwkeurig geregeld zal moeten worden. Je boekt dus ruimte en houd je ver volgens goed aan de opgegeven tijden. Wie buiten de opgegeven tijd op de weg rijdt, betaalt een boete. We zijn gek op onze mobiliteit. En zolang de economie groeit, groeit het vervoer mee. Sterker nog: als de economie met 2 pro cent groeit, groeit het verkeer met 3 procent. En dat probleem kan de overheid alleen nooit oplossen. Oldtimer vrachtwagens en super moderne giganten, een flinke indoor kermis maar ook een 4 Wheel Dri ve-circuit, een indoor kartbaan en voor de kleineren een Legodorp. Vandaag, morgen en zondag zijn de Brabanthallen in Den Bosch een show- en doe-dorp voor liefhebbers van automobielen en vooral vracht wagens en zwaar materieel als telescoopkranen en shovels. iDe Smart zal, als het aan de bedenkers Swatch en Mercedes ligt, vanaf maart 1998 het straatbeeld gaan bepalen. Nog geen echte compacte auto, die Renault Scènic. Maar wel verrassend knap geconstrueerd en veelbelovend. De auto wordt compac ter, zuiniger en toch luxe. Zelfs prestigieuze mer ken als Mercedes en BMW denken na over kleine wagens. Voorlopig blijft benzine de meest gebruikte brandstof, al introduceerde GM in 1996 een snelle elektro- car. Het fileprobleem zal ook in 1997 niet verdwij nen. Wellicht biedt de deelauto enige verlich ting Door Rien van der Steen van omvang moeten worden. En de aandrijflijn van een motorfiets lijkt daar een aardige rol in te kunnen spelen. Zoals BMW al een paar keer geprobeerd heeft (Iset- ta/700), maar het verbruik van was te hoog. Optimalisering van het brandstof systeem zou een op lossing kunnen bieden. Want mo- torfietsblokken zijn erg compact. Merken die vanouds grote auto's maakten (Mercedes-Benz) inves- Door Marcel Linssen Het lijkt of kosten noch moeite gespaard worden om het Truck star Eindejaarsevenement voor bezoekers aantrekkelijk te ma ken. Van heinde en verre worden de meest vreemdsoortige voer tuigen aangevoerd die vier da gen lang in verschillende delen van het complex komen te staan. „Het is de grootste truckers in- doormarkt die ooit in Nederland is gehouden," vertelt projectlei der Frank Rijnierse, die de ma nifestatie in en rond de Brabant hallen begeleidt. Buiten een grote indoor kermis - met attracties als Discovery, minicars en autoscooters - en een Legozaal waar gebouwd kan worden wat het hartje begeert, staat alles in de Brabanthallen dezer dagen in het teken van paardenkrachten onder de mo torkap. Zelfs het amusements- blok dat dagelijks rond 13.00 uur begint. Met als trekkers het Holland Duo en Henk Wijn gaard. „We mikken natuurlijk op vrachtwagenchauffeurs en hun gezinnen, maar ook op al die an dere Brabanders. Daarom is het programma ook zo breed opge zet. Die indoor kermis bijvoor beeld, het karting en de stands met miniatuurauto's, die zijn leuk voor iedereen. Groot en klein. Daar hoef je echt geen vrachtwagenchauffeur voor te zijn," vervolgt Rijnierse niet zonder trots. Vanuit Engeland is onder meer de langste limousine gekomen, een wit gevaarte dat van voor tot achterbumper 8,55 meter meet. Samen met een groot aan tal sportauto's - waaronder zes Lambourghini's en Mercedessen Brabus - staat hij in een van de kleinere hallen van het complex. „Het zijn 25 auto's. Maar daar staat dan wel voor een slordige zes miljoen gulden," benadrukt Rijnierse. Met volgens de organi satoren twee primeurtjes. De al lereerste Nederlandse uitvoering van de Britse sportwagen Spec tre R42 en de Ultima Spyder. Om ervoor te zorgen dat de be zoekers Truckstar niet kunnen missen wordt een van de grote parkeerplaatsen bij de Brabant hallen ingericht als demonstra tieterrein voor zwaar transport. Daar staan veertig telescoopkra nen. Tijdens de manfistatie zul len deze hoogwerkers dagelijks Bij Volvo is de laatste jaren een ware revolutie aan de gang. Het "egon allemaal in 1991 met de introductie van de 850, voor het Zweedse merk een ongewoon dotte en moderne auto. Dat mo- ®el was nog wel 'met de liniaal ontworpen' maar qua rij-eigen- schappen zo ongeveer het tegen overgestelde van de conventio nele 240 en 940. vorig jaar kwam Volvo met de 540 en V40, waarmee qua vorm geving een nieuwe richting werd aangegeven. En op de valreep I99g presenteert Volvo de 870 en V70, opvolgers voor de nauwelijks vijf jaar oude 850. Zo kort heeft Volvo nog nooit met een auto gedaan. Het is wat overdreven om bij de S70 en V70 staat voor sedan en V staat voor veelzijdigheid) van com- met z'n allen in kleinere auto's rijden. De limousines blij ven gewoon bestaan, want de I president-commissaris moet im- I uiers zijn chauffeur kunnen hou- I den. Maar wereldwijd worden nu I net zoveel grote auto's verkocht I als tien jaar geleden. De trend is I gezet naar compactere automo- I kielen met veel luxe aan boord. I En die moderne autootjes zullen I nog lange tijd aangedreven wor- I den door benzinemotoren. Want I deskundigen zien de benzinemo- I lor nog steeds als de beste aan- I drijving voor de compacte auto. Diesel wordt in de ogen van velen I in de toekomst de das omgedaan door hogere emissie-eisen. Twee- takt is veel te ingewikkeld om te voldoen aan verbruiks- en emis sie-eisen en elektromotoren kun nen tot nog toe ook al geen soe- bieden. Al lijkt er eindelijk een beetje vaart te komen in de ontwikkeling van elektrische au to's. Want GM heeft juist in de VS met de EV-1 een heuse elek- tro-car geïntroduceerd met lage verbruikskosten én een vriende lijk leasebedrag van ca. 600 dol lar per maand. De auto is nog snel ook. Als ze nu in Nederland van die belachelijk hoge belas tingtarieven afstappen, zou het fe ook wat kunnen worden. De overheid ziet zelf trouwens ook in fat ze het een beetje bont maakt door elektrische auto's normaal te belasten. Vanaf januari komt er een vriendelijker tarief voor liet hoge gewicht dat zo'n auto nu eenmaal met zich meesleept. compactere auto's te kunnen ®aken, zullen de motoren kleiner Een typisch voorbeeld van kleiner denken in de autowereld: de Smart. trucks en complete vrachtwa gens omhoog hijsen zodat al van veraf te zien is waar Truckstar gehouden wordt. Volgens de or ganisatoren betreft het hier het zwaarste en modernste materieel dat momenteel in Europa te vin den is. Naast een flinke indoor kermis herbergt de grootste hal van het complex een aantal Peterbilts en de Macks, zo'n beetje de Rolls Royces onder de vrachtwagens. De grootste Peterbilt die er zal staan is eigendom van de En gelsman Paul Scase. Rijnierse: „Die heeft van zijn hobby zijn werk gemaakt. Hij reist van eve nement naar evenement, dwars door Europa en koestert de wa gen alsof het zijn kind is. Als hij in Hoek van Holland van de boot komt, begint hij eerst te poetsen. Daarna rijdt hij rustig naar de plaats van bestemming en daar is hij dan weer zo'n drie uur be zig met het oppoetsen van die wagen." In een van de hoeken van de hal laten medewerkers van een grondverzetsbedrijf zien dat een shovel beduidend meer moge lijkheden heeft dan je in eerste instantie verwacht. Demonstra ties dus van niet alledaagse machines. De oude hallen van het complex worden ook gebruikt. Veertig vrachtwagens hebben daar een lading grond gestort waarop een 4 WD-trailparcours is uitgezet, compleet met bergjes en voor zien van tal van obstakels. Wie met een eigen jeep een ritje over het parcours wil maken, moet zich vantevoren aanmelden bij de organisatie. Wie geen 4 Wheel Drive heeft maar wel wil rijden kan eveneens aan zijn trekken komen, zij het dan als bijrijder in een demonstratie-auto. In deze hallen staan bovendien oldtimer vrachtwagens te blin ken en kunnen vrachtwagen chauffeurs behendigheidsproe- ven afleggen. Verder is er nog een indoor kartbaan en een markt met allerlei zinnige en on zinnige spullen. Rijnierse: „Dat varieert van miniatuurauto's tot speciale thermoskannen en 27 mc-bakjes. Maar je kunt er ook t-shirts kopen of teksten op nummerplaten laten zetten." Truckstar Eindejaarsmarkt, t/m zondag 29 december. Den Bosch, Brabanthallen, dagelijks 10.00- 18.00 uur.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 25