Vertrouwensarts die zelf zwijgt DE STEM DINSDAG 24 DECEMBER 1996 Dl Lanterfantend en mijmerend de wereld rond Alcoholisten drie jaar lang gevolgd Kees Wieringa speelt nieuwe kerstnummers KERST BIJ Het leven van ANTON PIECK De tegenstrijdigheden van interviewer Rik Felderhof 'TV I 'Het alfabet van Remco Campert' documentaire van Hans Keiler I Toch is de 'handdruk' van zijn vader lang blijven doorwerken. I „Ik heb vorig jaar een tv-portret I van Martin Simek gemaakt (oud- I erop volgt. Een van de alcoholisten in 'Bacchus' foto kro Van onze rtv-redactie In de cafés van Amsterdam hangt vaak een jolige stemming, maar achter de fa9ad.es van uitbundigheid gaan vaak kapotte levens schuil. De KRO duikt met de tweedelige documentaire Bacchus in de levens van Rinus, Joop, Harrie en Ron, alcoholis ten uit Amsterdam-Oost. Filmmaker Roy Dames volgde hen gedurende drie jaar, nadat hij in zijn omgeving regelmatig mensen had meegemaakt die zich letterlijk dood dronken. Hij besloot de verwoestende wer king van alcohol in beeld te brengen. De alcoholisten in de film heb-' ben ieder hun eigen reden om naar de fles te grijpen. Zo maak te Ronnie ooit furore bij het eer ste elftal van Ajax, maar raakte na een knieblessure definitief uitgeschakeld. Harrie heeft al tijd de beest uitgehangen, maar het ging hélemaal mis toen hij dronken een bejaard echtpaar aanreed. Joop stapte over op alcoholvrij bier, nadat hij een maagbloeding had. Met Ronnie daarentegen gaat het almaar slechter. Het is de vraag of hij het nog lang zal maken. In deel twee, op nieuwjaarsdag, heeft Harrie knallende ruzie met Joop en Ronnie. Harrie is agres sief, zwaait met een mes en is niet meer welkom bij zijn vrien den. Hij sluit zich aan bij de Anonieme Alcoholisten, maar een andere verslaving lonkt: heroïne. Hij probeert het bij het kalmeringsmiddel libi-ium te houden. Documentaire 'Bacchus', Ne derland 1, 23.50 uur (ADVERTENTIE) EERSTE KERSTDAG 1 VAN 08.00 UUR TOT 18.00 UUR IEDER HEEL UUR 1 ;s<r> - 1 (>;j? TV8 is de televisiezender voor Brabant met nieuws van dicht-bij-huis. De dagelijkse nieuwsuitzending begint om 18.00 uur en wordt de hele avond herhaald. G 24 DECEMBER 1996 C4 haven) - 09.45 uur STOPPELDIJK Prijskaarting -14.00 uur - int Ge- laag CLINGE Kerstkeuring duiven - café De Landbouw - 09.00-15.00 uur WESTDORPE Kaarting - Concordia -13.30 uur BRESKENS Kaarting - café 't Zonneke -14.00 uur AXEL Duivententoonstelling - De Ver wachting - Gregoriuscentrum - 11.30 uur - bonnenverkoop 15.00 uur Prijskaarting - kantine voetbalver eniging Axel -14.00 uur SAS VAN GENT Kerstprijskamp bandstoten - café Reseda -14.00 uur FILMS GOES Grand Theater -14.00 uur De klok kenluider van de Notre Dame di/woe/20.00 uur, do/19.00 en 21.30 uur Evita HULST Koning van Engeland - di/14.00 1- uur, woe/do 13.45 en 16.15 uur Pi- nokkio II di/14.00 uur, woe/do 13.45 en 16.15 uur De klokkenluider van de Notre I Dame - di/14.00 uur, woe/do 13.45, 16.15, 19.00 en 21.30 uur Jingle all the Way woe/do 19.00 en 21.30 uur The long Kiss Goodnight i; woe/do 21.30 uur Sleepers di/14.00 uur, woe/do 13.45, 16.15, 19.00 en 21.30 uur Daylight I" di/14.00 uur, woe/do 13.45, 16.15 en 19.00 uur Matilda Ie di/14.00 uur, woe/do 13.45, 19.00 en 21.30 uur Evita woe/do 19.00 uur The Nutty Profes sor E woe/do 16.15 en 21.30 uur The Hunchback of Notre Dame BRUGGE Kennedy Complex di/14.00, 16.00 en 20.00 uur, I woe/do 14.00, 16.00 en 18.00 uur l_ Jingle all the way 14.00,16.00,18.00 en 20.00 uur The Hunchback of the Notre Dame di/do 14.30, 17.15 en 20.00 uur, Ti woe/14.30, 17.15, 20.00 en 22.30 uur Jack di/14.00, 16.00, 18.00 en 20.00 uur, s- woe/do 14.00, 16.00 en 20.00 uur f| - Matilda 18.00 uur Dragonhead woe/22.30 uur Mission Impossible woe/22.30 uur Chain Reaction I woe/20.00 en 22.30 uur, do/20.00 L_ uur Evita l~ GENT Decascoop e- 14.30, 17.00, 20.00 en 22.30 uur lm Daylight 14.30 en 17.00 uur Matilda 14.30, 17.00, 20.00 en 22.30 uur lm Jingle all the Way 20.00 en 22.30 uur Fled 14.30, 17.00, 20.00 en 22.30 uur Chain Reaction 20.00 en 22.30 uur Alles moet weg 14.30, 17.00, 20 en 22.30 uur Long e- Kiss Goodnight n- 22.30 uur Tin Cup r - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur The Hunchback of the Notre Dame 14.30 en 17.00 uur De Klokkenlui der van de Notre Dame 14.30, 17.00, 20.00 en 22.30 uur Jack rio 14.30, 17.00, 20.00 en 22.30 uur en Sleepers s- 20,00 en 22.30 uur A time to kill 14.30, 17.00, 20.00 en 22.30 uur Mission Impossible 14.30, 17.00 en 20.00 uur Indepen- dence Day KNOKKE Beverly Sereens - di/14.30, 17.15 en 20.00 uur, woe/14.30, 17.15, 20.00 en 22.45 uur Sleepers - di/20.00 uur, woe/20.00 en 22.30 uur Jingle all the Way di/15.00, 17.30 en 20.00 uur, Ier woe/15.00, 17.30, 20.00 en 22.30 lof uur Long Kiss Goodnight di/15.00, 17.30 en 20.00 uur, woe/15.00, 17.30, 20.00 en 22.30 <an uur Daylight rek 15.00 en 17.30 uur The Hunchback Ba- of Notre Dame 15, 14-15, 13-15), Van Wesemael-LEn- e tree 3-0 (15-8, 15-12, 15-9), Tence-De n Sterre 2-1 (15-14, 11-15, 15-10). MANNEN Eerste klasse: Stuntmarkt-CVC e Doolaege 3-0 (15-1, 15-4, 15-12), De Sterre-Start/Smash 2000 0-3 (7-15, 10-15, 12-15), Luctor-WC Rhodos 0-3 (10-15,5-15,2-15). '- Tweede klasse: ABN/AMRO-De Trou- n badour 0-3 (13-15, 14-15, 4-15), Van Westen-Rijk 3-0 (15-9, 15-8, 15-13), ,e Ambulo-Reinaertcollege 1-2 (14-15. -5 12-15, 15-14),. Brandax-Luctor 2 3-0 (15-2, 15-8, 15-4). e STANDEN D- VROUWEN n Eerste klasse: Zaman 13-35, Van Wa terschoot 13-32, WC Rhodos 13-27, n De Fikser 12-26, WC Rhodos 2 13-24, e Van Damme 12-16, Voorwaarts 13-16, m Ferket en De Maat 12-15, SC Morres 2 12-13, Broomchemie 13-9, SC Morres S, 12-7, CVC 12-5. Tweede klasse: Cerestar 12-33, Jong Morres 11-31, Van Wesemael 12-30, Jong Morres 2 13-26, Wentzler/Pauw- els 12-20, LEntree 13-19, SC Morres 3 n 12-16, Tence 11-13, De Sterre 13-13, t C Hoeksken 12-13, Total/De Beule 12-4, ,9 CVC 2 11-2. e- MANNEN Eerste klasse: Stuntmarkt 13-30, VVÜ Rhodos 13-29, Start/Smash 2000 13- 28, Luctor 13-13, CVC Doolaege 13-10, j Up Sterre 13—5 Tweede klasse: Brandax 13-35, Ambu~ 0_ lo 13-27, De Troubadour 13-26, R^i- i) naertcollege 11-16, Van Westen 12-16' 5'1 ABN/Amro 12-12, Luctor 2 12-11, Rij* 3- 12-4. Gids Hij staat te boek als een levensgenieter die het beste gedijt bij gezellig heid en genegenheid. Een charmeur met gevoel voor grandeur. Een aima- bel mens, met een hoge I dosis integriteit. Kortom: een aardige vent. Maar achter dat imago gaat bij tijd en wijle een intro vert, ongeduldig en am bivalent mens schuil. Het zwarte en het witte in tv- I interviewer Rik Felder- hof (47). Door Ron Buitenhuis Toen hij tien jaar werd, gaf zijn I vader hem een hand, maar geen kus meer. 'Mannen kussen niet', 1 luidde de boodschap. Pas dertig jaar later doorbrak Rik Felder- I hof de ongeschreven gedragsco- I de. Op zijn vaders sterfbed. Voor de gevoelsmens Felderhof moet die mannenwet een enorme I beproeving zijn geweest. Felder- I hof gaat namelijk door voor de vleesgeworden genegenheid, warmte en gezelligheid. „Ik ben I een echte emotieman. Mijn ver stand huppelt meestal achter I mijn gevoel aan. Niet alleen pri- I vé, ook in mijn werk. tennisser, schrijver, interviewer, red.). Op een gegeven moment zei hij in zijn Tsjechisch brabbel- i| Nederlands: 'Riek, ieck moet jou I nou even omarmen.' Op dat mo ment wist ik me totaal geen hou- ding te geven. Bij vrouwen heb ik totaal geen moeite met lichame- I lijkheid, maar twee mannen die elkaar knuffelen... Ik zat daar maar wat schaapachtig te la- j chen. Maar dat is meteen ook het I mooie van dit vak. Je kunt je ei- 5| gen leven zo vaak ijken èn verrij- I ken met de pure ongeremdheid I en kleurrijke visies van je gasten. I Ik was altijd al een positief mens, I maar door mijn werk ben ik nog I meer gaan beseffen dat verleden en toekomst pure ballast zijn. I Nu, vandaag, leven, daar gaat I het om." i Achttien jaar geleden begon Fel- derhof - zoon van de toen beken- I de verslaggever Herman Felder hof-bij de NCRV-radio. Hij I maakte programma's als Rozen- I geur Prikkeldraad, De Tafel I van Vier en Plein Publiek. Als in- I terviewer is Felderhof echter I vooral bekend van zijn tv-pro- I gramma's De Stoel en Villa Fel- I derhof. Daarin leggen zijn gasten I -respectievelijk excentrieke en I bekende Nederlanders - opval- I lend makkelijk hun ziel en zalig- Rik Felderhof werkt aan een nieuwe reeks van 'De Stoel' en ook Villa Felderhof keert terug. „Hoe evenwichting ik ook overkom, diep in me borrelt onrust.foto johan peter heid bloot. Niet omdat Felderhof zo'n uitzonderlijk begaafde vra gensteller is, maar omdat hij een uitzonderlijk begaafde sfeerma ker is. Hij creëert een wereld van vertrouwen en geeft mensen het gevoel dat hun verhaal het be langrijkste van de wereld is. Zijn mannelijke uitstraling, zijn char mante oogopslag, zijn gave om lang te luisteren en het feit dat hij zijn gasten altijd in hun waarde laat, doen de rest. Zo vertelde Bart BNN de Graaff afgelopen zomer in de witte villa nabij St.Tropez, dat hij vanwege zijn nierafwijking al jaren niet meer normaal had geplast. Fel derhof dacht meteen: functio neert je lichaam dan nog wel in een seksuele relatie? Maar hij stelde de vraag niet, omdat naar zijn mening ieder mens recht heeft op een paar persoonlijke geheimen. „Ik ben geen interviewer die tot op het bot doorfileert. Ik wil ook niet ontmaskeren, maar bloot leggen. Zoals je de rokken van een ui één voor één weghaalt. En zelfs dan zijn er grenzen. Ik ben vreselijk geïnteresseerd in de ge- dachtenwereld van mensen, in hun emotionele drijfveren. Maar ik zal iemand die frank en vrij over zijn slechte huwelijk praat, nooit vragen of hij wel eens vreemd is gegaan. Wellicht heel on-journalistiek, maar dat is nu eenmaal mijn aard. Bovendien heeft zo'n vraag over vreemd gaan geen enkel nut. Zegt die persoon 'ja' dan denken de kij kers 'Wat een lui'. Zegt hij 'nee', dan denken ze 'Dat zeggen ze al lemaal'. Het is veel spannender als de kijker de kern van de ui nèt niet te zien krijgt. Er moet iets te gissen overblijven." Handelsmerk Felderhofs stijl wordt in brede kring gewaardeerd, bij publiek èn gasten. Zijn witte hoed - een pontificale aandikking van het 'levenskunstenaars-imago' - is zijn handelsmerk geworden. Zo zeer zelfs, dat Rik Felderhof zon der hoed op straat nauwelijks herkend wordt. Natuurlijk is hij soms mierzoet en onverholen op zoek naar ge voelige snaren, naar ziel-emotie. Dat is ook de intentie van met name Villa Felderhof. Door zijn uitstraling van 'vertrouwensarts' geven zijn gasten hem doorgaans het mooie verhaal dat hij hebben wil. „De entourage en de camera doen de rest", relativeert hij nuchter. „Mijn gasten beseffen natuurlijk ook dat ze niet in Vil la Felderhof worden uitgenodigd om drie dagen te zwemmen en te zwijgen." Keerzijde Het frappante is dat Felderhof zelf wel een zwijger is. De man die zijn gasten 'pelt' als een ui, geeft zijn eigen kern maar moei lijk prijs. Zesendertig vragen en twee uur verbaal touwtrekken zijn nodig om een glimp op te vangen van de wanorde, het on geduld en de ambivalentie die schuil gaan achter het imago van rust en evenwichtigheid. Het lijkt wel of hij zich schaamt over de keerzijde van twijfel en falen. Terwijl niets menselijker is. „Het kost me zelf gewoon ontzet tend veel moeite mijn andere ge voelens te begrijpen, laat staan te tonen. Per saldo ben ik een aar dig en blij mens. Een dromer, die naar het licht toe groeit. Ik zie nooit miezerige onweersluchten boven Purmerend. Ik ben een kreeft, een zomerman, die kan verdrinken in een schilderij met blauwe luchten, groene duinen of grenzeloze bergpanorama's. Maar ook iemand die maanden lang het diepste verdriet kan ver bergen achter een stralend hu meur." Felderhof geeft toe dat hij zelf regelmatig versteld staat van zijn tegenstrijdigheden, het zwart witte in hem. Aan de ene kant wil hij de bon vivant zijn, de fluiten de levensgenieter, aan de andere kant kan hij niet zonder zekerhe den leven. „Dat zit 'm vaak in kleine details. Als we met De Stoel onderweg opnames maken, heb ik altijd een oranje zwaai licht bij me en van die rood-wit- te band om de weg af te zetten. Als we naar het buitenland gaan wil ik vooraf van ieder teamlid de bloedgroep weten. Daar wordt altijd om gelachen, maar ik wil dat afgedekt hebben. Er hoeft maar iets te gebeuren." „Zo zijn er meer dingen. Ik zou zonder spiegels kunnen leven, maar ben anderzijds behoorlijk ijdel. In wezen vind ik uitstraling en goede verzorging heel belang rijk, maar voor de opnames moet de cameraman me er altijd aan herinneren dat ik mijn haren kam, mijn kraag recht zet. Hoe zeer ik ook een mensen-man ben, toch hunker ik vaak naar de een zaamheid van de einzelganger. Hoezeer ik ook gezelligheid zoek, toch dompel ik mezelf graag in een zee van weemoed en heim wee. Het liefst met muziek van Mozart op de achtergrond. Hoe evenwichting ik ook overkom, diep in me borrelt onrust. Vooral fernweh, weg, naar verre landen, naar Spanje, naar Afrika, naar het avontuur. Wat me weer wroeging geeft omdat ik dan mijn vrouw en twee kinderen te kort doe. „Zo kan ik nog een tijdje door gaan. Ik streef in alles naar har monie, maar omdat ik vreselijk onhandig ben gaat er voortdu rend van alles mis. Ik hou vrese lijk veel van mijn werk, maar ik zou ook nog zo graag in een bloe- menkraam willen werken, als badmeester of in een ijssalon." Vrouwen Die ambities moet Felderhof voorlopig in een zijstraatje par keren. Momenteel eisen nieuwe afleveringen van De Stoel al zijn aandacht op, en volgende zomer beleeft Villa Felderhof zijn twee de seizoen. Misschien wel met Monique van de Ven en Astrid Joosten, 'de aantrekkelijkste vrouwen van Nederland'. De paradijselijk gelegen villa spreekt trouwens niet alleen bij bekende Nederlanders tot de verbeelding. „Mijn dochter van zestien en zoontje van twaalf moeten de vriendjes op school telkens weer uitleggen dat die villa niet van ons is. Ik zou er wel eentje kunnen betalen, maar niet zo'n grote. Uiteraard in Zuid- Frankrijk. Die streek en die be volking zijn me op het lijf ge schreven: de vrijheid, het joie de vivre, het ongecompliceerde. Als de NCRV met het idee was geko men om Wirthaus Felderhof in München te gaan maken, had ik bedankt voor de eer. Ik hecht best wel aan normen en waarden, maar Duitsland zou net een streepje te veel zijn." Ongegeneerd Mocht Villa Felderhof nog ooit aan internationale beroemdhe den onderdak gaan bieden, dan zou Felderhof zeker zijn idolen Barbra Streisand en Meryl Streep willen verwelkomen. En de Amerikaanse interviewster Ruby Wax, die hij ooit als 'een dijk van een wijf' bestempelde, 'omdat ze zo ongegeneerd en on geremd zichzelf durft te zijn'. „Ach, mijn werk kent nog zoveel mooie uitdagingen. Maar - en daar heb je het weer - anderzijds denk ik wel eens, verdiende mijn vrouw maar veel geld als hersen- chirurg. Dan zou ik alle tijd heb ben om boeken te schrijven en te dromen van zon, zee en bergen. Alhoewel, geld hebben is ook maar relatief. Als je zoon en dochter op hun twintigste hun vader nog spontaan een dikke kus geven, dan ben je pas echt rijk." Kees Wieringa foto victor nieuwenhuys Van onze kunstredactie Nieuwe composities voor de piano rond het thema kerstfeest uit alle mogelijke landen. Dat wenste pianist Kees Wieringa en zijn project kwam inderdaad van de grond. Deze weken treedt hij op met nieuwe composities uit Turkije, Engeland, Duitsland, Irak, Korea, Rusland, Portugal, Amerika en Nederland. Don derdag 26 december (Tweede Kerstdag) is hij in de Waalse Kerk in Breda. Kees Wieringa studeerde in 1986 af aan het Sweelinck Conserva torium in Amsterdam en in 1988 was hij een van de prijswinnaars op het Berlageconcours. Hij treedt op over de hele wereld, maakt deel uit van diverse en sembles en werkt voor VPRO, KRO en NCRV. „Toen ik componisten benader de om te vragen of zij zich geïnspireerd voelden door het thema Kertsmis in 1996, rea geerden zij unaniem enthou siast", zegt Kees Wieringa. „Het zijn componisten waarmee ik mij verbonden voel en die ik heb leren kennen op mijn reizen of met wie ik eerder gewerkt heb. Zij begrepen direct waar het over moest gaan. Het heeft zeer verschillende muziek opgeleverd met soms een gevoel voor enga gement, soms relativerend en humoristisch, maar altijd zeer bevlogen." Het programma Carols on piano biedt hedendaagse muziek uit heel verschillende culturen. Kees Wieringa speelt o.a. werk van Hanna Kulenty uit Polen, Michael Asmara uit Indonesië, Robert Pollock uit de VS, Luiz Henrique Yudo uit Brazilië, Saad Thamir uit Irak, Hans Christian Detlefson uit Duits land en Jacob ten Veldhuis, Ger ard Beljon, Joep Franssens en Kees van Unen uit Nederland. Kees Wieringa, piano, 'Carols on piano', donderdag 26 december, 15 uur, Waalse Kerk in Breda Remco Campert zichzelf gecomponeerd beschouwt. Kitty Courbois die eens in Het Gang stermeisje - scenario Remco Campert - speelde, verklapt een paar recepten: „Mijn bloemkoolschotel is ook wel aar dig". Er is een bepaaldekken waar Campert herinneringen heeft, lukn foto vap een roodharige vrouw, die hij nu terug gaat zoeken. Maar voor het zover is, zijn we al in Ier land, Engeland, Amerika en later zelfs foto dijkstra in Indonesië geweest. Het lijkt of Cam pert en Keiler het maken van de docu mentaire hebben aangegrepen om op kosten van de VPRO de halve wereld af te reizen. Soit, onderhoudend blijft het wel. Ierland Ierland - 'met een groot verlangend hart zoals alles dat bij zee hoort en van een overkant droomt' - doen we maar lieft twee keer aan. Eerst het eiland Groot Blasket waar de Keltische cultuur het langst in zijn pure vorm heeft voortbe staan. Tot er in 1953 nog maar vijftig mensen woonden en het eiland ont ruimd werd. Later Dublin, over welke stad Nobelprijswinaar Seamus Heaney, verwijzend naar James Joyce, tegen Campert zegt: „It's more a text than a town". „Misschien schrijf ik een ode aan mijn jas die even vaak op hotelbedden ligt als ik," peinst Campert en: „De dichter moet ik schrijven dat de bloedworst hier black pudding heet, alsof hij dat al niet weet". Even tevoren lag die jas in New-York waar we via een oud filmpje zagen dat Thelonius Monk zich boos maakte toen hij tijdens een repetitie van het nummer Ugly Beauty werd onderbroken. In Mo vie Street denkt Campert terug aan Deanne Durbin in Honderd man en een meisje'. „Ik was acht en voor het eerst van kop tot voet verliefd". Fraai zijn daarna de beelden over de Britse posterijen uit 1935, waarin de voorbij razende trein via een vangnet de postzakken van een dorp meeneemt. Het gaat Campert om een gedicht van Auden dat ritmisch onder de fimbeelden is ver werkt. In Indonesië - 'na Deanne Durbin het tweede geval van liefde op het eerste ge zicht' - bezoekt Campert het graf van Soekarno. Daarna eindigt zijn alfabet in Amsterdam, waar hij ongetwijfeld - nooit uitgekeken - er wel weer eens bij zal staan als arbeiders een kuil aan het graven zijn. 'Het alfabet van Campert', documentaire van Hans Keiler en Remco Campert. Eer ste Kerstdag, Nederland 3, 22.08 uur Door Jace van de Ven Zoals Campert in een van zijn ge- I dichten schrijft hoe graag hij bij het I graven van een kuil door werklieden I staat te kijken, zo kijkt hij de wereld I rond, uiterlijk lanterfantend, inner- I lijk zich verwonderend tot de dood I Wie dat met eigen ogen wil zien moet op I Eerste Kerstdag afstemmen op Het alfa- I wt van Remco Campert, anderhalf uur I meekijken met de 67-jarige dichter- I schrijver. Een vaudeville, is de onderti tel, met andere woorden een luchtig al- I legaartje dat je niet te serieus moet ne- 1 ®cn. Dat klopt niet, daarvoor is de I "rRO-documentaire te mijmerend, te 1 contemplatief. Ik denk dat de makers, I Hans Keiler en Remco Campert de on- I eertitel, een vaudeville, hebben toege- I 'oegd, om eventuele kijkers tevoren niet I af te schrikken dat het allemaal te zwa- I p k°st zou worden. bat is de documentaire dan ook niet. I Het is een afwisselende, anderhalf uur I aurende zoektocht met Remco Campert, I ongs wat hij liefheeft, langs wat hem I ontroert. De onderwerpen zijn ogen- I s™j|nlijk zonder veel structuur gerang- I schikt. Treinen, auto's, boten zijn de I verbindende elementen en de voice-over I Remco Campert, die dit portret van I 'in interesses presenteert als een lang I Micht met plaatjes. I et begint met een vraag die even parti- I er als universeel klinkt: „Wat doe ik I nmijn moeders huis?". Vanuit dat huis I ezoeken we plekken waar Campert I eiinneringen heeft, lukraak en zonder r aankondiging praat hij opeens met ken nissen. In Antwerpen bijvoorbeeld met Hugo Claus, die de Belgische bloed worst de hemel inprijst, de boudin noir wel te verstaan: „Mensen die boudin blanc eten die groet ik niet". De Neder landse bloedworst mag volgens Claus die naam niet hebben. Dan leest Campert gedichten bij het werk van Ysbrant die volgens hem altijd zeventien is gebleven. De choreograaf Hans van Manen vertelt over zijn liefde voor hotels en hoe een tip van een hotel portier een choreografie op de muziek van het vioolconcert van Alban Berg beïnvloedde. Ook Vera Beths heeft het over dat vioolconcert dat zij stiekem als voor zichzelf gecomponeerd beschouwt. Kitty Courbois die eens in Het Gang stermeisje - scenario Remco Campert - speelde, verklapt een paar recepten: „Mijn bloemkoolschotel is ook wel aar dig". IJdelheid Er is een bepaalde grachtengordel-ij- delheid voor nodig om een documentai re als deze te maken. Een normaal mens zou het niet in zijn hoofd halen om te denken dat waar hij of zij zichzelf mee bezig houdt, anderhalf uur voor ande ren interessant zou kunnen zijn. Zo wel Campert en Keiler en gelukkig maar, want het blijft niet bij prietpraat alleen. In Berlijn - 'waar het alfabet verbrand werd' - worden we vergast op foto's en werk van Lucebertiefde voor hotels en hoe een tip van een hotelportier een choreografie op de muziek van het vioolconcert van Alban Berg beïnvloed de. Ook Vera Beths heeft het over dat vioolconcert dat zij stiekem als voor

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 19