DE STEM 4De muziek zit in ie lichaam' Tekenen als vorm van hardop nadenken Tilburg heeft weer etalage vol improvisatiemuziek Ellen van Haaren zingt rol van Amelia in 'Un ballo in maschera' DB STEM Lucebert-expositie afscheidscadeau voor kunstverzamelaar De Quay Festival Stranger Than Para...noia Gids Door Ido Broersma Een operadiva als de ge vierde Cristine Deutekom is Ellen van Haaren nog niet. Maar ze werkt er wel aan. Het postuur voor een diva heeft ze en haar ster is rijzende. Sterallures heeft ze niet. Bij amateurkoren in de regio is ze ontzettend populair. De dirigenten, zo wel van orkesten als koren, werken graag met haar. De sopraan zingt de komende weken de rol van Amelia in de opera Un ballo in ma- schera van Giuseppe Verdi, een productie van de Na tionale Reisopera. Het Gel ders Orkest begeleidt de opera. Lawrence Renes is de dirigent en de regie is van de Belgische theater maker Pierre Constant. De rol van Amelia kent Ellen van Haaren op haar duimpje. Drie keer heeft ze haar in verschillen de uitvoeringen vertolkt. Als con certante uitvoering bij het Rotter dams Philharmonisch Orkest, in 198Y bij Opera Forum, waar ze haar eerste grote operarollen zong, en als haar debuut bij de Nederlandse Opera. Het persona ge dat ze nu bij de Nationale Reis opera neerzet is haar vierde crea tie van Amelia. De invulling van het personage is voor haar geen routine. Dat is met die muziek onmogelijk. „Je moet iedere keer weer zo'n partij vero veren, zeg ik altijd. Het is eigen lijk heel moeilijk. Je moet het op je laten inwerken en een even wicht zien te vinden met de diri gent en de regisseur. En je moet zorgen dat je als zangeres niet on dergesneeuwd wordt", zegt ze spontaan. Ellen van Haarens liefde voor het dramatische operarepertoire heeft ze van huis uit meegekre gen. In Amsterdam, waar ze is ge boren en getogen, werd ze door haar moeder en haar oma meege sleept naar concerten, wat ze toen niet altijd zo leuk vond. Er wer den thuis grammofoonplaten met opera's gedraaid. Ze bezocht het conservatorium in Utrecht, waar het nog lang niet vast stond dat ze bij de opera terecht zou komen. Ellen van Haaren als Amelia en Robert Woroniecki als Riccardo in Verdi's opera 'Un ballo in maschera'. FOTO HERMANN BAUS Ze vervolgde haar studie onder meer bij Cristine Deutekom en aan het Mozartium in Salzburg. Discipline Lange tijd zong ze in operettes en musicals en nog vindt ze het ei genlijk niet verkeerd dat een ope razangeres ook dat genre af en toe zingt. Evenmin als bariton Henk Poort, als Renato één van haar te genspelers in Un ballo in masche ra, en Ernst Daniël Smid haalt ze haar neus er voor op. Twee jaar geleden sprong ze in bij Léhars Die lustige Witwe van de Hoofd stad Operette. „Dat was terug naar m'n roots." Ze vindt het jammer dat mensen uit de opera wereld feitelijk op operettes neer kijken. „De discipline die je op het toneel nodig hebt, krijg je daar. Het is een onderdeel van het vak van zanger. Operazangers zingen in Duitsland ook veel ope rette", stelt ze. Op een gegeven moment vroeg een operetteregisseur Ellen van Haaren of ze een operapartij wil de zingen. Ze ging er op in en zo belandde ze in de operawereld. Ze zong in Smetana's Die verkaufte Braut, in Webers Der Freischütz, in Dvoraks Rusalka, in Verdi's La forza del Destino en in opera's van Wagener, Puccini, Cilea, ver schillende Strauss-en, Mozart en Offenbach. Ellen van Haaren is vooral een liefhebster van Verdi's opera's. „Verdi past heel goed bij me. Zijn werk en het Italiaanse repertoire zijn heel geschikt voor m'n stem." Ze wil echter niet in een bepaald hokje worden inge deeld, want uitstapjes naar ander repertoire maakt ze ook. Emotie „Verdi lijkt heel heftig, maar het is meer onder de oppervlakte. De emotie is minder uitgesproken dan bij Puccini. Un ballo in ma schera is heel dramatisch. Er ge beurt veel in", zegt ze. Centraal thema in de opera is de vriend schap tussen mannen, die wordt verstoord door de liefde voor de zelfde vrouw en eindigt met moord. Verdi ontleende het gegeven voor zijn levendige meesterwerk, met ingrediënten als plezier,, dood, liefde en vriendschap, aan een to neelstuk van Augustin Scribe over de moord op de Zweedse kol ning Riccardo. Het stuk begint als een meeslepende operette en ont aardt in een onontkoombare cata strofe. Misverstanden over de ge voelens van Riccardo voor de vrouw van zijn beste vriend Renato leiden ertoe dat graaf An- karström zich aansluit bij een groep samenzweerders. Op het hoogtepunt van een gemaskerd bal un ballo in maschera) ver wondt hij de koning dodelijk. Die sterft in Amelia's schoot. Aan een personage wordt vooral, maar ook op aanwijzing van de regisseur en de dirigent, inhoud gegeven door de solist zelf. La wrence Renes ziet Amelia als een hartstochtelijk personage, zegt Ellen van Haaren met voldoening. Dat personage voert ze met pas sie, hartstocht en kracht uit. „Het is niet echt een krachttoer, maar je moet wel gefocust blijven zin gen. Als je daar breed gaat zingen dan verlies je aan kracht." Vol gens haar is Un ballo in maschera de mooiste opera die Verdi ooit heeft geschreven. Vooral het lief desduet Teco Io Sto, dat ze met tenor Robert Woroniecki als Ric cardo zingt, vindt ze sterk. „Het is een bekentenis van iets wat toch niet kan zijn". Er zit behalve lief de en hartstocht ook weemoed in. Het duet is een keerpunt in de opera, waarna het noodlot zijn loop neemt. Lawrence Renes, de jonge diri gent die vorig jaar bij Het Gelders Orkest en voor de Nationale Reis opera Mozarts Le Nozze di Figa ro, zijn operadebuut, dirigeerde kan volgens Ellen van Haaren goed met Un ballo in maschera uit de voeten. „Hij vindt het heerlijk om te doen en houdt duidelijk van de muziek van Verdi. Hij is heel enthousiast. Hij heeft het orkest goed in de hand en dirigeert sterk. De combinatie van het orkest en de dirigent is heel goed", vindt ze. Ook de combinatie tussen Renes en regisseur Constant is prima. Er is veel overleg. Opera's van Italiaanse componis ten worden in het Italiaans ge zongen. Ellen van Haaren heeft met de taal en expressie daarvan geen moeite, want 'je moet in een vreemde taal goed aan de gang gaan. Het is heel belangrijk om dat te doen', meent ze. Mengeling Ze kan niet zeggen dat ze ooit bij haar weten in een opera een fout heeft gemaakt. „Soms verschuift er wel eens iets. Als er een fout gemaakt wordt dan is er dat één in de regie. Niet in de muziek, want die zit zo in je lichaam. Je bent veel meer met de regie bezig. De muziek komt er als vanzelf uit. Als je gaat denken wat je moet doen dan krijg je gauw een black-out, of er gaat iets fout", merkt ze op. Op de con servatoria leer je als zanger wel acteren, maar volgens Ellen van Haaren leer je het beter in de praktijk. „Zingen kan acteren wel moeilijk maken, maar het acteren kan ook een extra dimensie ge ven. Het is een afwegen van be langen: kies je voor het toneelma tige of voor het zingen. Soms kun je daarin een mengeling vinden en dan gaat het goed", stelt ze. Placido Domingo verkiest ze als .tenor boven Luciano Pavarotti. „Domingo heeft persoonlijkheid in het totaal en een grandioze stem." Ellen van Haaren zou graag nog eens 'hele mooie din gen' willen zingen, zoals in Tosca van Puccini, Aïda van Verdi en Adriana Lecouvreur van Cilea. „Ik zou ze graag zingen, maar ja, dat is toekomstmuziek. II Travo- tore van Verdi ook. Er is nog zo veel te zingen." 'Un ballo in maschera' door de Na tionale Reisopera met begeleiding van Het Gelders Orkest is op 2 ja nuari in het Chassé Theater in Breda. In het Noordbrabants Museum in Den Bosch is een expositie te zien met honderd tekenin gen van Lucebert. Ze komen uit de collectie van F. van Lan- schot Bankiers. De tentoon stelling is een cadeau voor mr. drs. Cas de Quay, onlangs afge treden als lid van de Raad van Bestuur van de bank. Zonder De Quay, een persoonlijke vriend van Lucebert, zou Van Lanschot vermoedelijk meer werk van andere kunstenaars hebben gekocht. Door Gerrit van den Hoven Bij de opening in 1979 van een vesti ging van Van Lanschot Bankiers in Amsterdam wilde het in 1991 overle den directielid Jan Cees van Lan schot een expositie van 'een typisch Amsterdamse kunstenaar'. Het werd Lubertus Jacobus Swaanswijk, beter bekend als Lucebert. Die keuze was niet toevallig. Lucebert was een per soonlijke vriend van Cas de Quay, tussen 1976 en 1996 lid van de Raad van Bestuur van de in Den Bosch ge vestigde bank. Als afscheidscadeau voor de onlangs af getreden De Quay is in het Noordbra bants Museum een expositie ingericht met honderd tekeningen van Lucebert (1924-1994). Tekeningen die Van Lan schot mede op aanraden van kunstlief hebber De Quay verwierf. Na de ten toonstelling in de Amsterdamse bank kocht Van Lanschot direct 34 tekeningen met als thema 'dieren en beesten'. Later volgde nog een aantal. Toen de bank zo'n zestig, zeventig tekeningen in bezit had, werd met behulp van Lucebert-deskun- digen de verzameling tot 100 uitgebreid zodat elke periode vertegenwoordigd is. Cas de Quay tussen tekeningen van Lucebert in het Noordbrabants Museum in Den Bosch. FOTO FELIX JANSSENS In het Noordbrabants Museum is de ver zameling chronologisch geordend. De te keningen worden afgewisseld met enkele gedichten, want Lucebert had een op merkelijk dubbeltalent, of eigenlijk drie- dubbeltalent: tekenen, schilderen en dichten. Fotograaf De Quay ontmoette Lucebert op een au- gustusavond in 1956 op de kamer van een vriend in Nijmegen, waar hij rechten studeerde. „Lucebert reisde als fotograaf mee met een circus dat toen in Nijmegen was. Hij correspondeerde destijds met een vriend van mij en daar heb ik hem toen ontmoet." Lucebert had toen al eni ge naam als dichter, maar was als beel dend kunstenaar nauwelijks bekend. De Nijmeegse ontmoeting zou het begin van een lange vriendschap worden. De Quay en Lucebert deelden een belangstelling voor jazz, maar praatten eigenlijk over van alles. Dat de 'rebelse' en vrijgevochten Luce bert overweg kon met de rechtenstudent, was volgens De Quay niet zo vreemd. „Lucebert was iemand die zich niet wil de vereenzelvigen met een bepaalde be weging. Hij stond voor iedereen open." Toen De Quay in 1976 bij Van Lanschot ging werken, hadden de echtparen De Quay en Swaanswijk al intensief con tact. Soms gingen ze samen op vakantie. De Quay kocht ook tekeningen en schil derijen van de toen in Bergen wonende en werkende kunstenaar. Fantasiewezens Lucebert maakte zijn tekeningen aan de lopende band. Altijd was hij in de weer met pen en inkt, met houtskool of ge woon met potlood. Duizenden schetsen moet hij zo hebben gemaakt. Steevast getekend op een schrijfblok, voorzien van een precieze datum of een maand en vaak bevolkt met de vreemde stoet van fantasiewezens die op ook zijn schilde rijen zijn terug te vinden. De tekeningen laten een grote mate van spontaniteit zien. Tekenen noemde Lucebert ooit de meest directe uitingswijze, een methode om verrassingen op te roepen. De verzameling tekeningen van Van Lanschot toont aan dat voor Lucebert tekenen een vorm van hardop nadenken moet zijn geweest. De stijl wisselt vrij wel per tekening. Soms lijkt het een vluchtige schets ontstaan uit een toeval lig opgezette beweging met de hand of zelfs uit een moedwillig gemaakte vlek. Daartegenover staan nauwkeurig, rea listisch uitgewerkte tekeningen zoals bijvoorbeeld enkele schetsen van een kat. De vreemde, nachtmerrie-achtige koppen met ogen en oren op de verkeer de plaatsen, zo kenmerkend voor Luce bert, duiken pas aan het einde van de ja ren zestig op. Toegankelijk Zijn de gedichten en schilderijen van de ze associatief werkende kunstenaar vaak ondoorgrondelijk, de tekeningen zijn re delijk toegankelijk. Zo is Watching the bird uit 1959 bijvoorbeeld een simpele duiding van een grimmig loerende kater. Maar simpel zijn Luceberts tekeningen nu ook weer niet. De mysterieuze aan trekkingskracht van zijn gedichten en schilderijen is ook in zijn tekeningen aanwezig. Tot genoegen van Lucebert zelf waarschijnlijk. De Quay: „Hij hield absoluut niet van al die mensen die zijn werk psychologisch, sociologisch of hoe dan ook wilden interpreteren. Ook ik kreeg geen handvaten. Als ik ergens naar vroeg, gaf hij ontwijkende antwoorden." Lucebert: Honderd tekeningen uit de col lectie van F. van Lanschot Bankiers. Noordbrabants Museum, Verwersstraat 41 Den Bosch, t/m 9 maart. Geopend: di t/mvrij 10-17 uur, za, zo en feestdagen 12- 17 uur. 25-12 en 1-1 gesloten. MAANDAG 23 DECEMBER 1996 A7 Door Rinus van der Heijden Soms wordt Paul van Kemenade er moedeloos van. Om continu te moeten opboksen tegen de landelijke media, die 'zijn' festival Stranger Than Para...noia maar niet aan de provinciale vergetelheid willen ontrukken. Die wel eens zouden willen afreizen naar het zuiden, maar alleen als er grote namen worden geprogrammeerd. „Daarmee tonen ze dat ze er geen bal van begrijpen", vindt musicus en organi sator Paul van Kemenade. Gitarist Philip Catherine „Stranger Than Para...noia onderscheidt zich juist van an dere evenementen, omdat wij interessante musici uitzoeken die in vreemdsoortige combi naties de concertavonden vul len. Grote namen... Ik kan er één uitnodigen en dan is ons budget op. Dat vind ik een ar rogante manier van program meren. Ik haal liever achttien groepen, drie verschillende per avond." Stranger Than Para...noia wordt tussen kerstmis en nieuwjaar voor de vierde keer georganiseerd in muziekpo- dium Paradox aan de Willem Il-straat 24 in Tilburg. Het ei genzinnige festival presenteert daar improvisatiemuziek in de meest brede zin van het woord. Door elke avond drie uiteenlopende muziekvormen achter elkaar te plaatsen wordt een unieke opzet be reikt. Hoe uniek bleek de afge lopen jaren: het festival kende veel uitverkochte avonden en een bijzonder gemêleerd pu bliek. „Mensen van alle leeftijden bezoeken het festival", blikt Paul van Kemenade terug naar voorgaande jaren. „Een man in driedelig pak staat naast een jongen met een Jimi Hendrix-t-shirt en een joint in zijn hoofd. Muziek die mensen als moeilijk ervaren, kapselen wij in ontvankelijkere optre dens in. Zet je namelijk aller lei extreme dingen achter el kaar, wat gebeurt op festivals die zogenaamde 'nieuwe mu ziek' propageren, dan krijg je dat mensen zeggen: 'Jazz, daar heb ik niks mee'. Wij willen binden. Want dat is óók onze doelstelling: nieuw publiek creëren." Toppers Met het programma voor dit jaar in de hand wil Paul van Kemenade niet over toppers praten. „Elke avond heeft iets", is al les wat hij kwijt wil. De Til- burgse altsaxofonist opent traditiegetrouw zelf op kersta vond het festival. Met zijn kwintet, dat die avond samen speelt met de Tilburgse pop groep The Wrong. Een vreem de keus? Helemaal niet, vindt Van Kemenade. „Mijn kwintet wil niet alleen een jazzgroep zijn, maar open staan voor allerlei invloeden: klassiek, pop, funk, modern geïmproviseerd, Spaans, noem maar op. Afgelopen zomer speelden wij met een harmonie op de Boulevard in Den Bosch. Zo'n aanpak kan een nieuw en groter publiek scheppen onder het motto: muziek is er voor iedereen. Het is broodnodig dat alle hokjes gaan verdwij nen, vooral nu van het jazzcir- cuit niets dreigt over te blij ven." Hoe de (voorlopig eenmalige) samenwerking met The Wrong uitpakt, maakt Paul van Ke menade niets uit. „We zien de ze avond wel of het werkt. Eerst spelen wij, dan The Wrong en daarna stappen we samen op het podium. The Wrong heeft voor deze combi natie drie nieuwe stukken ge maakt, onze bassist Eric van der Westen en ikzelf ieder één." De eerste festivalavond krijgt ook nog een officieel tintje, omdat het Paul van Kemenade Quintet dan zijn nieuwste cd Live except Just For The Oc casion presenteert, met daarop onder meer stukken van Stranger Than Para...noia '95 plus twee nieuwe composities. Elke avond worden de optre dens aan elkaar gepraat door spreekstalmeesters. De Zwoe le Troelies, het klassieke zang duo Doré van Dijk/Lizet van Beek en dichter Ko de Laat doen dat via een act, de ande ren - onder wie burgemeester G. Brokx - naar verwacht ge woon met rappe tong. Geld Stranger Than Para...noli kreeg drie weken geleden en kele forse financiële klappen. Verder toch alles goed met het geld? „Wij danken de Stichting Jazz en Geïmproviseerde Muziek in Nederland en wij danken de Stichting Brabantse podia", zegt Paul van Kemenade sar castisch. „Als het aan de ad viescommissie van de 'Bra bantse podia' had gelegen (met daarin musicus Raoul van der Weide en jazzcriticus Frank van Herk, die respectievelijk nooit en ooit één korte avond naar Tilburg afreisden, RvdH), hadden wij nul komma nul ge had." Stranger Than Para...noia gaat dinsdag 24 december van start en wordt voortgezet van 2b t/m 30 december, in Paradox, Willem li-straat 24 in Tilburg. Programma: 24-12: Paul van Kemenade Quintet en The Wrong. 26-12: Matthias Nadol- ny/Gunnar Plümer (tenor sax/contrabas), Dilan (Turkse fusion), Barry White Project. 27-12: Pianoduo Guus Jans sen/Rob van den Broeck, Cso- kolpm (feestmuziek Transsyl- vanië), Erwin Vann Trio Pe,e McCann (gitaar). 28-12: Gitaar duo Derek Bailey/Philip Ca therine, Samba Batucada Me" dicamento, Jan Wirken Kwin tet. 29-12: Ed de Vos solo-con trabas, Juan Tajes/Piet Capelip (tango), The Ekra Troupe (ei gentijdse jazz). 30-12: Fons Mommers speelt György Kur- tag, Bo's Art Trio (surprise-aal Fukkeduk (funkende fanfarel NEDERLAND 1 07,00 Journaal 0707 Tekenfilmfestival 07.29 Ontbijt-TV 09.00 Journaal 09.05 Get the Picture (herh) 09,32 Ook dat nog (herh) 10,18 Estafette (herh) 10,54 De late ochtend (tot 11.40) 15.09 Passie voor wijnen: Zuid-Frank rijk: De Hollandse erfenis (herh) 15.21 Kookgek 15.37 'n Goeiedag met Jos Brink, mid dagmagazine 16.30 Cosby Show, comedy 16.59 Alles kits, kindermagazine met Bamboo Bears; 17.24 Quatro; 17.47 Video kits 17.54 Roseanne, comedy 18.23 Get the Picture, quiz 18,53 Willem Wever 19,23 Waku waku, spelletje 20.00 Journaal 20.25 Netwerk, actualiteitenrubriek 20.56 Weeroverzicht 21.03 Taxi 22.00 Paradijsvogels, reportage-serie over uitzonderlijke mensen 22.30 Een koninklijk gezelschap, do cumentaire-serie 23.12 Miniatuur 23.21 Murder One, rechtbankserie (tot 00.05) NEDERLAND 2 12.30 Pique-nique (Frans voor begin ners) 12.55 Engeland vandaag 13.00 Ajax-PSV (herh) 13.45 Studio Sport (herh) 15.42 Let's make music (herh) 15.55 PP: Uitzending D66 16.00 Journaal 16.08 De ark van Stekeltje 16.36 The Waltons, serie 17.23 Gospeldip 17.29 2Vandaag, actualiteiten met om 17.30 en 18.00 Journaal; 18.43 Sportjournaal en 18.51 Hoofdpun ten uit het nieuws gevolgd door het weer 18.59 Het pakhuis, serie over verzame laars 19.29 Nieuwe natuur, reportage over de Millingerwaard 20.13 America's Funniest Home Vi deo's 20.38 Gaos, talkshow 21.30 Danny - een leven dat te snel voorbijgaat, documentaire 22.00 Tasten in het duister, serie 22.37 Oslo Gospel Choir, muziek 23.08 Journaal (tot 23.13) NEDERLAND 3 12.00 Journaal 12.08 MiddagEditie 13.00 Journaal 13.09 Wintermiddag op 3: Robin of Sherwood, serie; 14.00 The Gift, serie; 14.30 De wens voor Kerstmis, animatiefilm; 14.59 Dieren cen traal, reportage-serie over dieren tuinen; 15.18 Koko Flanel, speel film 17.02 Heartbreak High, jeugdserie 17.52 PP: Uitzending SP 18.00 Villa Achterwerk, kindermagazi ne met 18.00 Ik dans; 18.05 Bertje; 18.07 De hondenshow BELGIË FRANS 1 11.10 Odyssée en Arctique 12.05 Autant savoir, consumentenmagazine 12.30 Gour- mandises. Aansl.: Nieuwsoverzicht 12.45 Nieuws 13.15 Du bout des ailes, magazine 13.40 Schwarzwaldklinik, serie 14.25 Ma- guy, serie 14.55 Documentaire 15.15 Spel lbinder, jeugdserie 16.30 Chroniques de l'Afrique sauvage (h) 17.30 The Fall Guy, misdaadserie 18.30 Régions soir 18.50 Car tes sur table, magazine 19.10 Le quotidien des sports 19.30 Nieuws 20.10 La reine Margot, Franse speelfilm uit 1993 22.50 Les arts en liberté 23.35 Nieuws 24.00 Ja- vas (h) 00.15 La pensée et les hommes BELGIË FRANS 2 14.05 Jeux Olympiques '96 Rétro: judo 16-05 lei Bla bla 17.05 Veldlopen IAAF World Challenge Cross Cup Brussel 17.35 Foot mondial (h) 18.00 lei Bla bla 19.00 Du bout des ailes 19.30 Nieuws 20.00 La musi- que habite au 21: Tip tap show; 20.30 Con cert de Noël au Palais Royal 21.45 Teken film 22.00 Nieuws 22.20 Javas (h) 22.30 L'bebdo, weekmagazine 23.05 Personal Upgrade (tot 23.35) DUITSLAND 1 95.30 Morgenmagazin 09.00 Tagesschau 99.03 Blauvogel, jeugdserie 09.30 (ZW) Brüderchen und Schwesterchen, sprookjes- mm 10.35 Ein Weihnachtsmarchen 11.00 fagesschau. Met beursberichten 11.04 Onnsorg-Theater: Der Oleanderpapagei, b'ijspel 12.50 Höhepunkte aus Lieder so schön wie der Norden 13.00 Tagesschau «3.05 Mittagsmagazin 13.45 Tom Sawyer, speelfilm 15.30 Tagesschau 15.33 Neve- rending Story II, speelfilm 16.55 Cartoons 'm Graten 17.00 Tagesschau 17.10 Brisant, magazine 17.40 Regionale informatie '■50 Tagesschau-Telegramm 17.55 Ver- botene Liebe, serie 18.25 (S) Marienhof, !®ne 18.49 Tagesschau-Telegramm 18.54 b) Gegen den Wind, serie 20.00 Ta- 9Kschau 20.15 Ach du Fröhliche, kerst ent 21,4o Zwei Manner und die Frauen, sane 22.30 Tagesthemen 23.00 Tatort (h) j 10 Nachtmagazin 00.50 (ZW) Le salaire ae la Peur, speelfilm 02.55 Three Godfa- ners, speelfilm 04.25 The Garden of Allah, speelfilm DUITSLAND 2 04 n? ^or9enmagazin 09.00 Tagesschau ■93 Tierportrat: padden 09.20 Tommy Hm ant' stamP Traveller. jeugdfilm ■00 Tagesschau 11.04 Nesthakchen (h) Fm' u P'PP' Lan9strumpf (h) 12.45 Flip der Hp 1 W'e Weihnachten auf die Er- kam 13.00 Tagesschau 13.05 Mittags- gazin 13,45 (ZW) Das doppelte Lott-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 10